Pyöräilijät paahtavat Pasilassa niin, että jalankulkijoita hirvittää
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011511843.html
Velvoite ajaa tilanteeseen sopivaa nopeutta ei näytä toteutuvan.
Pyöräilijöitä koskee velvoite ajaa sopivalla tilannenopeudella
28
179
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Sse koskee vain tavan pyöriä
Lihasheikkouspyörät saavat ajaa aina 25 kmh- AnonyymiUUSI
Valtaosasta on rajoitin poistettu, kyllä siellä painetaan lähempänä 80 kmh.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Valtaosasta on rajoitin poistettu, kyllä siellä painetaan lähempänä 80 kmh.
Joo,
Päsilän peukkupäät eivät paina rajoitinta vastaan, ovat vapautuneita Neuvostoliitosta. - AnonyymiUUSI
Huono provokaatio. Ei jatkoon. Velvoite ajaa tilanteeseen sopivalla nopeudella koskee ihan kaikkia ajoneuvoja.
Tuo "sopiva tilannenopeus" on asia minkä määrittely on hankaalaa, nopeus mikä toisen mielestä on turvallinen nopeus pyörälle ei sitä ole toisen mielestä ole.
Se ei ole mikään absoluuttinen nopeas joka on voimassa aina, vaan siihen vaikuttaa liikenneympäristö, muu liikenne, näkemä-alue, keli, valaistus sekä myös pyöräilijän kalusto sekä ajotaidot.- AnonyymiUUSI
Pitää paikkansa. Aloituksen tilanteessa yhtenä osapuolena ovat jalankulkijat. Jalankulkijoiden lähettyvillä tulee pyöräilijä sovittaa nopeus jalankulun mukaan, kun jalankulkijoiden lähellä pyöräilee.
- AnonyymiUUSI
Hollannissa vielä hurjempaa meno.
- AnonyymiUUSI
Ei kiinnosta. Nyt ollaan Suomessa.
- AnonyymiUUSI
Tuolla olisi poliisille valvottavaa ja sakotettavaa. Asemallako istuvat pullaa syöden ja teeveetä tuijottaen, kun valvonta ei maistu? Vai mikä on? Kysyn vuan.
- AnonyymiUUSI
"Velvoite ajaa tilanteeseen sopivaa nopeutta ei näytä toteutuvan."
Kerro lisää tuosta. Laki on asiassa kuin veteen piirretty viiva, poliisin oikeus ja mahdollisuudet puuttua asiaan on nolla, koska mitään absoluuttista jalankulkija-pyöräilijä -nopeus-etäisyys -suhdetta ei ole olemassa.
Jalankulkijoiden yhteydessä pyöräilijä sovittaa nopeutensa ja etäisyyden jalankulun mukaan, jota ei määritellä lainkaan tarkasti. Kaikki vastuu jää pyöräilijälle, joka vastaa turvallisesta ohituksesta. Se mikä on toisella ihan OK, on toisella täysin sopimatonta.
Niin kauan kuin laki ja sääntö ei ole pilkun tarkka, kiistaa syntyy. Ja vielä sen jälkeenkin syntyy kiistaa. Aina pitää olla tyytyväinen, kun onnettomuutta ja vahinkoa ei tapahdu.- AnonyymiUUSI
Oman vastuun toteuttaminen vaatii älyllisiä lahjoja, joita ilmeiesti kaikilla ei ole.
- AnonyymiUUSI
Polkupyöräilijöillä ajoneuvon kuljettajina on vastuu jalankulkijoita kohtaan. Laki on monesti "minimivelvoite". Paremmin saa tehdä, kun ei vaan riko lakia. Jalankulkijoiden yhteydessä pyöräilijä sovittaa todellakin nopeutensa ja etäisyyden jalankulun mukaan. Pitää esim. pystyä reagoimaan jalankulkijan mahdollisiin suunnanmuutoksiin, ajamatta tämän päälle.
- AnonyymiUUSI
^ Lisäys: Tienkäyttäjäryhmille on asetettu tieliikennelaissa erilaisia velvollisuuksia sen mukaan, miten suuren riskin ne muodostavat toisille tienkäyttäjille.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Polkupyöräilijöillä ajoneuvon kuljettajina on vastuu jalankulkijoita kohtaan. Laki on monesti "minimivelvoite". Paremmin saa tehdä, kun ei vaan riko lakia. Jalankulkijoiden yhteydessä pyöräilijä sovittaa todellakin nopeutensa ja etäisyyden jalankulun mukaan. Pitää esim. pystyä reagoimaan jalankulkijan mahdollisiin suunnanmuutoksiin, ajamatta tämän päälle.
Olipa typerä kommentti, eli taas se henkilö jolla ei ole taitoa ymmärtää lukemaansa.
Jos/kun tuota koko HS:n videota katsoo, niin löysin sieltä neljä "rikettä".
Kahdesti jalankulkija kävelee pyörätietä pitkin (ylittäen viistosti) joka on selkeä rike jalankulkijan kannalta katsoen, koska jalankulkijoille pyöräitäen ylittävä suojatie on hyvin lähellä.
Kerran pyöräilijä "oikaisi" selvästi jalkakäytävän puolelta kääntessään mennäkseen kadun yli ja kerran (kaksi pyöräilijää) ei annettu pyöräitien ylittävälle suojatielle tulossa olevalle jalankulkijalle esteetöntä kulkua.
Sitten pari pyörätien reunaviivan hyvin pientä ylitystä puolin toisin, mutta niitä en juuri laskisi.
Pyöräilijöiden nopeuksia videolla en mitenkään erityisen kovina pitäisi, vaan aivan liikenneympäristö huomioiden sopivina.- AnonyymiUUSI
Video kertoo varmasti enemmän siitä kohdasta, eikä niinkään niistä videolla näkyvistä rikkeistä. Lyhyelle videolle on voitu saada jotakin tilanteita, tai sitten ei.
Anonyymi kirjoitti:
Video kertoo varmasti enemmän siitä kohdasta, eikä niinkään niistä videolla näkyvistä rikkeistä. Lyhyelle videolle on voitu saada jotakin tilanteita, tai sitten ei.
Kyylä tuossa kohdassa on käsittääkseni kolmea eri ongelmaa:
-Jalankulkijat ylittävät pyöräitien mistä tahansa kohtaa (tai joka käyttävät sitä kulkuväylänä) varmistamatta ettei pyöriä tule kummastakaan suunnasta vaikka lähellä on suojatie jota heidän tuli tässä tilanteessa käyttää.
-Pyöräilijät käyttävät jalkakäytävän puolta.
-Pyöräilijät eivät anna esteetöntä kulkua jalankulkijoille pyörätien ylittävällä suojatiellä.
Nämä kolme asiaa ovat ne ydinasiat, jos nuo ovat kunnossa, niin pyöräilijöiden nopeus (kun kuitenkin "järkevissä rajoissa" )on toissijainen tekijä, koska jos noita kolmea asiaa noudatetaan, ei pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden välisessä liikkumisessa olisi ongelmia.- AnonyymiUUSI
santtu_1975X kirjoitti:
Kyylä tuossa kohdassa on käsittääkseni kolmea eri ongelmaa:
-Jalankulkijat ylittävät pyöräitien mistä tahansa kohtaa (tai joka käyttävät sitä kulkuväylänä) varmistamatta ettei pyöriä tule kummastakaan suunnasta vaikka lähellä on suojatie jota heidän tuli tässä tilanteessa käyttää.
-Pyöräilijät käyttävät jalkakäytävän puolta.
-Pyöräilijät eivät anna esteetöntä kulkua jalankulkijoille pyörätien ylittävällä suojatiellä.
Nämä kolme asiaa ovat ne ydinasiat, jos nuo ovat kunnossa, niin pyöräilijöiden nopeus (kun kuitenkin "järkevissä rajoissa" )on toissijainen tekijä, koska jos noita kolmea asiaa noudatetaan, ei pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden välisessä liikkumisessa olisi ongelmia.Tienkäyttäjäryhmille on asetettu tieliikennelaissa erilaisia velvollisuuksia sen mukaan, miten suuren riskin ne muodostavat toisille tienkäyttäjille. Jalankulkijoilla on vähiten velvollisuuksia. Velvollisuuksien määrä lähtee siitä sitten kasvamaan.
Ajoneuvo kuljettajalla on aina suurempi vastuu, kun verrataan ajoneuvoa jalankulkijaan. Lisäksi tulee sitten ne tietyt tienkäyttäjäryhmät, joita pitää joka tilanteessa aina varoa erityisen paljon (lapset, vanhukset eri tavoin vammaiset ja muut henkilöt, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä. Anonyymi kirjoitti:
Tienkäyttäjäryhmille on asetettu tieliikennelaissa erilaisia velvollisuuksia sen mukaan, miten suuren riskin ne muodostavat toisille tienkäyttäjille. Jalankulkijoilla on vähiten velvollisuuksia. Velvollisuuksien määrä lähtee siitä sitten kasvamaan.
Ajoneuvo kuljettajalla on aina suurempi vastuu, kun verrataan ajoneuvoa jalankulkijaan. Lisäksi tulee sitten ne tietyt tienkäyttäjäryhmät, joita pitää joka tilanteessa aina varoa erityisen paljon (lapset, vanhukset eri tavoin vammaiset ja muut henkilöt, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä.Kyllä ja ei. Myös jalankulkijalla on seuraavat velvollisuudet:
Määritellään ensin jalankulkijan asema:
Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
1)tiellä maantietä, katua, yksityistä tietä, moottorikelkkailureittiä tai muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua taikka yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta;
2)tienkäyttäjällä JOKAISTA, joka ON TIELLÄ taikka kuljettaa sillä olevaa ajoneuvoa tai raitiovaunua;
8)suojatiellä jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä tai tiemerkinnällä osoitettua tien osaa;
9)jalkakäytävällä jalankulkijoille tarkoitettua ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä;
11)pyörätiellä polkupyöräliikenteelle tarkoitettua, liikennemerkillä osoitettua, ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä;
Eli tuossa yllä määriteltiin suhteellisen hyvin lainsäädännön taholta että jalankulkija kuuluu ruhmään TIENKÄYTTÄJÄ.
Ja sitten lähdetään käymään lakitekstiä lisää läpi:
3 §
TIENKÄYTTÄJÄN yleiset velvollisuudet
Vaaran ja vahingon välttämiseksi tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta.
Liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata.
4 §
TIENKÄYTTÄJÄN ennakointivelvollisuus
TIENKÄYTTÄJÄN on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi.
13 §
Jalankulkijan paikka tiellä ja heijastimen käyttäminen
Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata muuta liikennettä.
Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai jos sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa.
Ajoradalla jalankulkijan on käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muun syyn vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.
Jalankulkijan on pimeällä liikkuessaan yleensä käytettävä heijastinta.
16 §
Ajoradan ylittäminen
Jalankulkijan on ylitettävä ajorata suojatietä kulkien tai ali- tai ylikulkua käyttäen, jos sellainen on lähellä. Muuten ajorata on ylitettävä kohtisuoraan ja risteyksen vierestä, jos sellainen on lähellä.
Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.
Ajorataan rinnastetaan tätä pykälää sovellettaessa pyörätie ja raitiotie.santtu_1975X kirjoitti:
Kyllä ja ei. Myös jalankulkijalla on seuraavat velvollisuudet:
Määritellään ensin jalankulkijan asema:
Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
1)tiellä maantietä, katua, yksityistä tietä, moottorikelkkailureittiä tai muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua taikka yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta;
2)tienkäyttäjällä JOKAISTA, joka ON TIELLÄ taikka kuljettaa sillä olevaa ajoneuvoa tai raitiovaunua;
8)suojatiellä jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä tai tiemerkinnällä osoitettua tien osaa;
9)jalkakäytävällä jalankulkijoille tarkoitettua ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä;
11)pyörätiellä polkupyöräliikenteelle tarkoitettua, liikennemerkillä osoitettua, ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä;
Eli tuossa yllä määriteltiin suhteellisen hyvin lainsäädännön taholta että jalankulkija kuuluu ruhmään TIENKÄYTTÄJÄ.
Ja sitten lähdetään käymään lakitekstiä lisää läpi:
3 §
TIENKÄYTTÄJÄN yleiset velvollisuudet
Vaaran ja vahingon välttämiseksi tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta.
Liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata.
4 §
TIENKÄYTTÄJÄN ennakointivelvollisuus
TIENKÄYTTÄJÄN on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi.
13 §
Jalankulkijan paikka tiellä ja heijastimen käyttäminen
Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata muuta liikennettä.
Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai jos sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa.
Ajoradalla jalankulkijan on käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muun syyn vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.
Jalankulkijan on pimeällä liikkuessaan yleensä käytettävä heijastinta.
16 §
Ajoradan ylittäminen
Jalankulkijan on ylitettävä ajorata suojatietä kulkien tai ali- tai ylikulkua käyttäen, jos sellainen on lähellä. Muuten ajorata on ylitettävä kohtisuoraan ja risteyksen vierestä, jos sellainen on lähellä.
Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.
Ajorataan rinnastetaan tätä pykälää sovellettaessa pyörätie ja raitiotie.Niin, ja ettei men yksipuoliseksi niin viitattu oletuksellisesti kyseiseen pykälään:
5 §
Turvallinen ajoneuvon ja raitiovaunun ajaminen (17.12.2020/1040)
Ajoneuvon ja raitiovaunun nopeus ja etäisyys toiseen tienkäyttäjään on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo ja raitovaunu on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa.
Ajoneuvo ja raitiovaunu on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa. (17.12.2020/1040)
Pitää muistaa ettei tämä pykälä pyyhi tyhjäksi kaikkia noita muita edellä olleita pykäliä ja sitä että ne koskevat kaikkia tielläliikkujia yhtälaisesti, myös jalankulkijoita.- AnonyymiUUSI
santtu_1975X kirjoitti:
Kyllä ja ei. Myös jalankulkijalla on seuraavat velvollisuudet:
Määritellään ensin jalankulkijan asema:
Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
1)tiellä maantietä, katua, yksityistä tietä, moottorikelkkailureittiä tai muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua taikka yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta;
2)tienkäyttäjällä JOKAISTA, joka ON TIELLÄ taikka kuljettaa sillä olevaa ajoneuvoa tai raitiovaunua;
8)suojatiellä jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä tai tiemerkinnällä osoitettua tien osaa;
9)jalkakäytävällä jalankulkijoille tarkoitettua ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä;
11)pyörätiellä polkupyöräliikenteelle tarkoitettua, liikennemerkillä osoitettua, ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä;
Eli tuossa yllä määriteltiin suhteellisen hyvin lainsäädännön taholta että jalankulkija kuuluu ruhmään TIENKÄYTTÄJÄ.
Ja sitten lähdetään käymään lakitekstiä lisää läpi:
3 §
TIENKÄYTTÄJÄN yleiset velvollisuudet
Vaaran ja vahingon välttämiseksi tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta.
Liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata.
4 §
TIENKÄYTTÄJÄN ennakointivelvollisuus
TIENKÄYTTÄJÄN on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi.
13 §
Jalankulkijan paikka tiellä ja heijastimen käyttäminen
Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata muuta liikennettä.
Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai jos sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa.
Ajoradalla jalankulkijan on käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muun syyn vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.
Jalankulkijan on pimeällä liikkuessaan yleensä käytettävä heijastinta.
16 §
Ajoradan ylittäminen
Jalankulkijan on ylitettävä ajorata suojatietä kulkien tai ali- tai ylikulkua käyttäen, jos sellainen on lähellä. Muuten ajorata on ylitettävä kohtisuoraan ja risteyksen vierestä, jos sellainen on lähellä.
Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.
Ajorataan rinnastetaan tätä pykälää sovellettaessa pyörätie ja raitiotie.Tekopykäläpoika taas kopioimassa satoja sanoja. Ihan turhaa.
Anonyymi kirjoitti:
Tekopykäläpoika taas kopioimassa satoja sanoja. Ihan turhaa.
Todennäköisesti kyllä, koska osa täällä kirjoittajista ei ymmärrä lakitekstistä mitään, vaikka syytä olisi kun aiheesta kirjoittaa.
- AnonyymiUUSI
santtu_1975X kirjoitti:
Todennäköisesti kyllä, koska osa täällä kirjoittajista ei ymmärrä lakitekstistä mitään, vaikka syytä olisi kun aiheesta kirjoittaa.
Mitä laki sanoo lihasheikkouspyöristä?
Anonyymi kirjoitti:
Mitä laki sanoo lihasheikkouspyöristä?
Riippuu mitä ajoneuvoa tuolla tarkoita, kun laki ei tuollaista tunne.
- AnonyymiUUSI
santtu_1975X kirjoitti:
Riippuu mitä ajoneuvoa tuolla tarkoita, kun laki ei tuollaista tunne.
Se on sellainen neitiversio polkupyörästä.
Anonyymi kirjoitti:
Se on sellainen neitiversio polkupyörästä.
Tarvitsee vieläkin parempaa informaatiota kun lainsäädäntö ei tuollaistakaan tunne…
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Se on sellainen neitiversio polkupyörästä.
Lihasheikkousmies havaittu provosoimassa.
Anonyymi kirjoitti:
Lihasheikkousmies havaittu provosoimassa.
Eipä hän oikein muuhun pysty. Vakava keskustelu johon otetaan puhtaita numerofaktoja mukaan, niin joko häipyy keskustelusta taikka vetää ihan vitsiksi kaiken.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minja Koskela: Ei se väärin ole jos ei halua tehdä töitä
kyllä tukien varassa saa elää vaikka koko ikänsä. Tää on tätä äärivasemmistolaista ajattelua.1285363HS - SDP valmistatuu MILJARDILEIKKAUKSIIN seuraavalla vaalikaudella!
"Sdp:n uusi talousääni lupaa miljardien edestä leikkauksia HS-haastattelu|Kansanedustaja Joona Räsänen on Sdp:n puheen2164775Persu ei ole koskaan päässyt Valkoiseen Taloon
Eikä pääse. Jopa demareita siellä on käynyt, vaikka jenkkien vasemmistolaisin suuri puolue vastaa lähinnä Suomen kokoomu853971Sovitteko ulkonäöllisesti
Oletteko kaivattunne kanssa sopivan näköinen pari? Semmoinen, suurinpiirtein yhtä hyvän näköisiä? Samanlainen olemus, ty833320- 471815
Anteeksi mies
Mun vaan pakko sanoa että en pääse ajatuksesta koskettaa sinua🙈tää on niin noloo. Olet vaan niin namu. En voi edes kert321799- 141418
Mulle tuli tunne
Että sun tunteet mua kohtaan alkaa hellittämään, olenko oikeassa ja alatko päästä eteenpäin?221322- 171318
- 421215