Sähköavusteisten nopeusrajoitus 10 km:iin tunnissa

Anonyymi-ap

Tuntuu siltä että skootterit ajelevat jalkakäytävillä eivätkä edes tiedä olevansa ajoneuvoja ja painavat sähköpyörät kiitävät risteyksiinkin vahvemman voimalla 25 kmh ja ylikin. Metsien polut rämettyvät kun usein viritetyt "sähkömaastopyötät" ruotivat aluskasvillisuuden pois.

Ymmärrän että lonkka-ja polvivikaiset tarvitsevat sähkökilkineensa mutta miksi niillä pitäisi pystyä etenemään nopeasti kevyen liikenteen keskellä tai metsässä?.

Siis voihan ne ajaa vaikka kolmeakymppiä mutta sähköavusteisuus voisi loppua 10km/h kohdalla.

13

105

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      UUSI

      Tästä pitäisikin tehdä kansalaisaloite. Varmaan saisi paljon ääniä - kaksi päällä jalkakäytävällä perseilevät potkulautailijat ovat tehneet hyvää ärsyttäessöön jalankulkijoita.

    • Anonyymi
      UUSI

      Skuuttaajat ovat vain mielenvikaisia ja aivotoiminnaltaan melkoisen jälkeenjääneitä. Eivät kykene ymmärtämään liikennesääntöjä tai mitään muitakaan muiden huomioimisessa. Toki näin on myös pyöräilijöiden suhteen, heilläkään ei ole kyvykkyyttä ymmärtää liikennesääntöjä.

      Monet skuuttajat ovat alkoholisteja ja huumeiden pehmittämillä aivoilla ei voi millään pärjätä liikenteessä.

      • Anonyymi
        UUSI

        No ei ne mitään narkkeja ole - skuuttia ei saa otettu itselleen ilman voimassa olevaa luottokorttia.

        Skuuttien tulisi kuitenkin olla nykyistä selvästi hitaampia ja samalla tavoin sähköpyörien. Voihan sähköpyörällä päästellä vaikka neljääkympiä mutta ei sähköllä.


    • Anonyymi
      UUSI

      "Skuuttaajat ovat vain mielenvikaisia ja aivotoiminnaltaan melkoisen jälkeenjääneitä. Eivät kykene ymmärtämään liikennesääntöjä tai mitään muitakaan muiden huomioimisessa. Toki näin on myös pyöräilijöiden suhteen, heilläkään ei ole kyvykkyyttä ymmärtää liikennesääntöjä."

      Kaikista rauhallisimpia liikenteessä ovat sähköpolkupyörillä ohjastavat. Ei ole kiirettä, ei ylikellotuksia tai kyykkyasentoa ja trikoita. Kallista pyörää ei myöskään haluta rikkoa.

      • Anonyymi
        UUSI

        Ei ne mitään rauhallisia ole. Tuo valtava tankki jossa on pyylevä kuski ja tuplavahinko kopassa painaa reilusti toistasataa kiloa ja se pystyy liikkumaan vastatuuleen tai ylämäkeenkin sen 25kmh. Risteyksissä se usein yllättää.

        Sähköavustus tekee liiallisen tilannenopeuden turhan helpoksi. Eiköhän äänestetä nuo samalla kuin skootteritkin kulkemaan sähköllä max 10kmh - jos se ei riitä niin joutuu polkemaan.


    • Anonyymi
      UUSI

      Tuo 10 km/h rajoitus olisi ihan asiaa!

      • Anonyymi
        UUSI

        4-5 km/h olisi sopiva nuorille ja 3-4 km vanhoille ihmisille.


    • Anonyymi
      UUSI

      Ylläksen latuverkon 1s luokka on pilattu tänäkesänä sähkäreillä, syvät urat joita kunta ei ilmeisesti paikkaa. Kunta haaveilee vain kaivosunia. Siellä ei 60 cm syvät urat haittaa.

      • UUSI

        Kerrotko lisää näistä 60cm. syvistä pyörien aiheuttamista urista? Ei ole kyllä itsellä ikinä vastaan pyöräreiteillä tullut noin syviä uria missään (ihan vertailun vuoksi, niin 29":n pyörän renkaan halkaisija on vähän yli 70cm...

        Itse ajoin syyskuussa Lapin reittejä taasen usemmaan sata km. ja ei tuollaisia uria kyllä missään vastaan tullut.


    • UUSI

      Ihan vain tiedoksi tuossa valituskiimassa eläville, että Sähköavausteiset polkupyörät, niiden määrittely ja tekniset ominaisuudet ovat yhteiseurooppalaisesti määritelty EU asetuksella josta sitten nämä viety Suomen lainsäädäntöön.
      Eli vaikka kuinka kiukututtaa ja tekee mieli kirjoittaa aiheesta Suomi24 palstalle, niin sillä ei ole mitään vaikutusta EU asetuksiin ja sitä kautta suomen lainsäädäntöön.

      • Anonyymi
        UUSI

        Kansallisella tasolla voidaan silti asettaa nopeusrajoituksia tietyille alueille, tekninen toteutus voikin sitten olla hankalampi vanhemmissa sähköavusteisissa.
        Suomi voisi määrätä että kaupunkialueilla sähköavusteisen polkupyörän moottorin avustuksen on loputtava 15 km/h, suuremmilla valmistajilla (Bosch & Shimano) geoaitauksen määrittely onnistuisi helpolla pelkällä ohjelmistopäivityksellä ilman että kalliita rautapuolen muutoksia pitäisi tehdä vain Suomen markkinoille.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Kansallisella tasolla voidaan silti asettaa nopeusrajoituksia tietyille alueille, tekninen toteutus voikin sitten olla hankalampi vanhemmissa sähköavusteisissa.
        Suomi voisi määrätä että kaupunkialueilla sähköavusteisen polkupyörän moottorin avustuksen on loputtava 15 km/h, suuremmilla valmistajilla (Bosch & Shimano) geoaitauksen määrittely onnistuisi helpolla pelkällä ohjelmistopäivityksellä ilman että kalliita rautapuolen muutoksia pitäisi tehdä vain Suomen markkinoille.

        Oletko jalankulkija vaiko trikoopelle? Suvaitsematon olet 100 % tapauksista.


      • UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Kansallisella tasolla voidaan silti asettaa nopeusrajoituksia tietyille alueille, tekninen toteutus voikin sitten olla hankalampi vanhemmissa sähköavusteisissa.
        Suomi voisi määrätä että kaupunkialueilla sähköavusteisen polkupyörän moottorin avustuksen on loputtava 15 km/h, suuremmilla valmistajilla (Bosch & Shimano) geoaitauksen määrittely onnistuisi helpolla pelkällä ohjelmistopäivityksellä ilman että kalliita rautapuolen muutoksia pitäisi tehdä vain Suomen markkinoille.

        Lähdetään nyt ensin tuosta tekniikkapuolesta.
        Otetaan nyt sitten tuo Bosch käsittelyyn, joka on Shimanon ohella toinen kahdesta isoimmasta EU hyväksyttyjen sähköavusteisten polkupyörien sähkötekniikka komponenttien valmistajasta ja jonka tekniikka löytyy lukuisista suomessa myytävistä pyöristä.
        Näistä pyöristä myydään hyvällä arviolla vähintään tuollainen 50-60%:a (todennäköisesti jopa enemmän) Bosch: perustason purion ohjaimella varustettuina.
        Nyt sitten ongelma tulisi heti siinä että tämä purion ei sisällä itsessään mitään paikantamista tukevia komponenttäjä joten millään (pelkillä) ohjelmotopäivityksillä tätä ei pystytä toteuttamaan koska paikannuksen vaativaa ”rautaa” ei pyörässä vain ole olemassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sua j-mies!

      Enkä oikeesti ymmärrä miksi. Eihän me tunneta ees kovin hyvin. Mut haluaisin sun kanssa jotain säätöä sit kai vaan 🫦
      Ikävä
      53
      5159
    2. Voi itku! Sanna Marinilla EI OLLUT mitään tekemistä jäänmurtajakauppojen kanssa

      Miten tässä näin kävi? Sanna-kultti paniikissa.
      Maailman menoa
      92
      3999
    3. En välttämättä koskaan aikaisemmin tosissani uskonut mihinkään sielunkumppanuuteen ym

      Ennen kuin tapasin sinut. Oudointahan tässä on että ollaan tiedetty toisemme kuitenkin vuosia ja enemmän vuosia, mutta v
      Ikävä
      15
      3373
    4. Tykkäys ei tarkoita

      yhtään mitään!
      Ikävä
      44
      2983
    5. Mitä on tapahtunut myllymäessä ?

      On poliisit Sepänkadulla myllymäessä
      Kankaanpää
      10
      2340
    6. Puukotus Lidlissä

      Kuka sai puukkoo Lidlin pihas tänään. Ja kuka oli tekijä?
      Kankaanpää
      21
      2262
    7. Mulle riittäisi halaukset

      Ja juttelut mut sulle ei taida riittää
      Ikävä
      46
      2237
    8. Tarvitseeko

      kaivattusi suojelua?
      Tunteet
      39
      2176
    9. Sielunkumppanini ja nykyinen kaivattuni ovat hyvin samankaltaisia ihmisiä

      Ja uskon että he punovat langansa yhteen pian. Sielunkumppanille voi olla kova paikka hyväksyä kuinka välittävä ja herkk
      Ikävä
      34
      1812
    10. Paljon on tullut kuultua juttuja ja

      ei ole syytä olla uskomatta niitä.
      Ikävä
      64
      1751
    Aihe