Tuntuu siltä että skootterit ajelevat jalkakäytävillä eivätkä edes tiedä olevansa ajoneuvoja ja painavat sähköpyörät kiitävät risteyksiinkin vahvemman voimalla 25 kmh ja ylikin. Metsien polut rämettyvät kun usein viritetyt "sähkömaastopyötät" ruotivat aluskasvillisuuden pois.
Ymmärrän että lonkka-ja polvivikaiset tarvitsevat sähkökilkineensa mutta miksi niillä pitäisi pystyä etenemään nopeasti kevyen liikenteen keskellä tai metsässä?.
Siis voihan ne ajaa vaikka kolmeakymppiä mutta sähköavusteisuus voisi loppua 10km/h kohdalla.
Sähköavusteisten nopeusrajoitus 10 km:iin tunnissa
13
105
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Tästä pitäisikin tehdä kansalaisaloite. Varmaan saisi paljon ääniä - kaksi päällä jalkakäytävällä perseilevät potkulautailijat ovat tehneet hyvää ärsyttäessöön jalankulkijoita.
- AnonyymiUUSI
Skuuttaajat ovat vain mielenvikaisia ja aivotoiminnaltaan melkoisen jälkeenjääneitä. Eivät kykene ymmärtämään liikennesääntöjä tai mitään muitakaan muiden huomioimisessa. Toki näin on myös pyöräilijöiden suhteen, heilläkään ei ole kyvykkyyttä ymmärtää liikennesääntöjä.
Monet skuuttajat ovat alkoholisteja ja huumeiden pehmittämillä aivoilla ei voi millään pärjätä liikenteessä.- AnonyymiUUSI
No ei ne mitään narkkeja ole - skuuttia ei saa otettu itselleen ilman voimassa olevaa luottokorttia.
Skuuttien tulisi kuitenkin olla nykyistä selvästi hitaampia ja samalla tavoin sähköpyörien. Voihan sähköpyörällä päästellä vaikka neljääkympiä mutta ei sähköllä.
- AnonyymiUUSI
"Skuuttaajat ovat vain mielenvikaisia ja aivotoiminnaltaan melkoisen jälkeenjääneitä. Eivät kykene ymmärtämään liikennesääntöjä tai mitään muitakaan muiden huomioimisessa. Toki näin on myös pyöräilijöiden suhteen, heilläkään ei ole kyvykkyyttä ymmärtää liikennesääntöjä."
Kaikista rauhallisimpia liikenteessä ovat sähköpolkupyörillä ohjastavat. Ei ole kiirettä, ei ylikellotuksia tai kyykkyasentoa ja trikoita. Kallista pyörää ei myöskään haluta rikkoa.- AnonyymiUUSI
Ei ne mitään rauhallisia ole. Tuo valtava tankki jossa on pyylevä kuski ja tuplavahinko kopassa painaa reilusti toistasataa kiloa ja se pystyy liikkumaan vastatuuleen tai ylämäkeenkin sen 25kmh. Risteyksissä se usein yllättää.
Sähköavustus tekee liiallisen tilannenopeuden turhan helpoksi. Eiköhän äänestetä nuo samalla kuin skootteritkin kulkemaan sähköllä max 10kmh - jos se ei riitä niin joutuu polkemaan.
- AnonyymiUUSI
Tuo 10 km/h rajoitus olisi ihan asiaa!
- AnonyymiUUSI
4-5 km/h olisi sopiva nuorille ja 3-4 km vanhoille ihmisille.
- AnonyymiUUSI
Ylläksen latuverkon 1s luokka on pilattu tänäkesänä sähkäreillä, syvät urat joita kunta ei ilmeisesti paikkaa. Kunta haaveilee vain kaivosunia. Siellä ei 60 cm syvät urat haittaa.
Kerrotko lisää näistä 60cm. syvistä pyörien aiheuttamista urista? Ei ole kyllä itsellä ikinä vastaan pyöräreiteillä tullut noin syviä uria missään (ihan vertailun vuoksi, niin 29":n pyörän renkaan halkaisija on vähän yli 70cm...
Itse ajoin syyskuussa Lapin reittejä taasen usemmaan sata km. ja ei tuollaisia uria kyllä missään vastaan tullut.
Ihan vain tiedoksi tuossa valituskiimassa eläville, että Sähköavausteiset polkupyörät, niiden määrittely ja tekniset ominaisuudet ovat yhteiseurooppalaisesti määritelty EU asetuksella josta sitten nämä viety Suomen lainsäädäntöön.
Eli vaikka kuinka kiukututtaa ja tekee mieli kirjoittaa aiheesta Suomi24 palstalle, niin sillä ei ole mitään vaikutusta EU asetuksiin ja sitä kautta suomen lainsäädäntöön.- AnonyymiUUSI
Kansallisella tasolla voidaan silti asettaa nopeusrajoituksia tietyille alueille, tekninen toteutus voikin sitten olla hankalampi vanhemmissa sähköavusteisissa.
Suomi voisi määrätä että kaupunkialueilla sähköavusteisen polkupyörän moottorin avustuksen on loputtava 15 km/h, suuremmilla valmistajilla (Bosch & Shimano) geoaitauksen määrittely onnistuisi helpolla pelkällä ohjelmistopäivityksellä ilman että kalliita rautapuolen muutoksia pitäisi tehdä vain Suomen markkinoille. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kansallisella tasolla voidaan silti asettaa nopeusrajoituksia tietyille alueille, tekninen toteutus voikin sitten olla hankalampi vanhemmissa sähköavusteisissa.
Suomi voisi määrätä että kaupunkialueilla sähköavusteisen polkupyörän moottorin avustuksen on loputtava 15 km/h, suuremmilla valmistajilla (Bosch & Shimano) geoaitauksen määrittely onnistuisi helpolla pelkällä ohjelmistopäivityksellä ilman että kalliita rautapuolen muutoksia pitäisi tehdä vain Suomen markkinoille.Oletko jalankulkija vaiko trikoopelle? Suvaitsematon olet 100 % tapauksista.
Anonyymi kirjoitti:
Kansallisella tasolla voidaan silti asettaa nopeusrajoituksia tietyille alueille, tekninen toteutus voikin sitten olla hankalampi vanhemmissa sähköavusteisissa.
Suomi voisi määrätä että kaupunkialueilla sähköavusteisen polkupyörän moottorin avustuksen on loputtava 15 km/h, suuremmilla valmistajilla (Bosch & Shimano) geoaitauksen määrittely onnistuisi helpolla pelkällä ohjelmistopäivityksellä ilman että kalliita rautapuolen muutoksia pitäisi tehdä vain Suomen markkinoille.Lähdetään nyt ensin tuosta tekniikkapuolesta.
Otetaan nyt sitten tuo Bosch käsittelyyn, joka on Shimanon ohella toinen kahdesta isoimmasta EU hyväksyttyjen sähköavusteisten polkupyörien sähkötekniikka komponenttien valmistajasta ja jonka tekniikka löytyy lukuisista suomessa myytävistä pyöristä.
Näistä pyöristä myydään hyvällä arviolla vähintään tuollainen 50-60%:a (todennäköisesti jopa enemmän) Bosch: perustason purion ohjaimella varustettuina.
Nyt sitten ongelma tulisi heti siinä että tämä purion ei sisällä itsessään mitään paikantamista tukevia komponenttäjä joten millään (pelkillä) ohjelmotopäivityksillä tätä ei pystytä toteuttamaan koska paikannuksen vaativaa ”rautaa” ei pyörässä vain ole olemassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sua j-mies!
Enkä oikeesti ymmärrä miksi. Eihän me tunneta ees kovin hyvin. Mut haluaisin sun kanssa jotain säätöä sit kai vaan 🫦535159Voi itku! Sanna Marinilla EI OLLUT mitään tekemistä jäänmurtajakauppojen kanssa
Miten tässä näin kävi? Sanna-kultti paniikissa.923999En välttämättä koskaan aikaisemmin tosissani uskonut mihinkään sielunkumppanuuteen ym
Ennen kuin tapasin sinut. Oudointahan tässä on että ollaan tiedetty toisemme kuitenkin vuosia ja enemmän vuosia, mutta v153373- 442983
- 102340
- 212262
- 462237
- 392176
Sielunkumppanini ja nykyinen kaivattuni ovat hyvin samankaltaisia ihmisiä
Ja uskon että he punovat langansa yhteen pian. Sielunkumppanille voi olla kova paikka hyväksyä kuinka välittävä ja herkk341812- 641751