terveen järjen filosofiaa

Anonyymi-ap

- muita tietoisuuksia on olemassa
- on olemassa mielestä osittain riippumaton ulkomaailma
- voi saada luotettavaa tietoa maailmasta
- kärsimyksen vähentäminen on eettisesti arvokasta
- luonnonlait ovat pysyviä
- menneisyyttä ei voi muuttaa
- elämä on joskus epäreilua
- kuoleman jälkeisestä tilasta ei ole kenelläkään sataprosenttista varmuutta
- jokainen toimii arjessaan niin että hän pitää tahtoaan ainakin osittain vapaana
- matematiikka ja logiikka on aina ja kaikkialla totta
- bonusprovo: muita maailmankaikkeuksia ei ole ääretön määrä.

En käyttänyt tekoälyä.

Mitä sinun terve järki sanoo?

..
heisielu

13

397

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      - maailmankaikkeudessa on älykästä elämää muuallakin kuin maapallolla

    • Anonyymi

      Kausaalilaki on totta . Syy aiheuttaa seurauksen.

    • Anonyymi

      Ihminen on psyko-fyysinen kokonaisuus , mutta TODELLISUUS muodostuu kymmenestä tai sadoista erilaisista tekijöistä joiden kaikkien tiedostaminen on mahdotonta.

      1. Sielu
      2. Sieluton tietoisuus esim. Mikrobeilla
      3. Sana ja idealistiset visiot
      4. Elämä joka määrää aineen osasten järjestyksen
      5. Aine joka kauttaaltaan koostuu 8 elementistä
      6. Hormonit jotka tavoittelee ihmisten välistä läheisyyttä yms.
      7. Kolme luonnon laatua eli gunaa jotka hämärtää tietoisuutta
      8. Genomi ja dna
      9. Ylisielu , muisti ja tieto ja unohdus
      10. Jne.

      Todellisuus on eri tekijöiden joista osa on tiedostamattomia ristitulta eikä ihminen psyko-fyysisenä kokonaisuutenakaan kykene ainakaan yksin hallitsemaan todellisuutta. Tarvitaan tasokasta yhteistyötä tai elämä on kituuttamista ja pelkkää hengissä pysyttelemistä.

    • Anonyymi

      Kvalia on olemassa

    • Anonyymi

      Millekään ei voi antaa todennäköisyyttä nolla tai 100%

      Sillä mitä tahansa voi tapahtua.

    • Anonyymi

      Olisiko se tervettä filosofiaa, että tällä palstalla pohdittaisiin enemmän ihmisen käytännön elämää ja politiikkaa kuin metafysiikkaa?

    • Kommunismi on monopolistista kapitalismia.

    • Anonyymi

      Se on :

      Missä olemme olleet

      Keitä olemme nyt

      ja mihin olemme matkalla

    • Anonyymi

      Terve järki i ainakaan liiku pyörien päällä heh

    • Anonyymi

      kolme pääasiallista suhtautumistapaa:

      Chalmersilainen näkemys: On hyvä olla yhteydessä terveeseen järkeen, mutta siitä voi myös rationaalisesti poiketa. Terve järki toimii lähinnä etuna tai tasatilanteen ratkaisijana.

      Moorenilainen näkemys: Terveen järjen kanssa ristiriidassa olevia näkemyksiä ei voi rationaalisesti hyväksyä. Se toimii esivalintakriteerinä.

      Churchlandilainen näkemys: Terve järki on usein harhaanjohtava ja historiallisesti väärässä. Sitä ei tulisi pitää erityisenä etuna.

    • Anonyymi

      Mulla on ajatukset ja tunteet. Näin ajattelisin olevan muillakin.

    • Anonyymi

      Kaksi huomautusta:

      "- luonnonlait ovat pysyviä"

      Näin ei välttämättä ole, vaan kysymys on oletuksesta. Eräissä teoreettisen fysiikan hypoteeseissä ounastellaan joidenkin luonnovakioiden voivan muuttua pitkän ajan kuluessa. Esimerkkinä gravitaatiovakio.

      "- jokainen toimii arjessaan niin että hän pitää tahtoaan ainakin osittain vapaana"

      Ihminen voi olla radikaalisti vapaa tahtomaan haluamiaan asioita. Pelosta johtuen monet kuitenkin ajattelevat, ettei ihminen olisi vapaa, vaan ties mikä sitoisi toimintaamme.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1469
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      573
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      504
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      155
      471
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      37
      453
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe