Lokakuinen aamu oli usvainen, ja Tikkurilan asemalta kantautui kahvin ja märän asfaltin tuoksu. Siinä seisoi Arto, mies, joka oli päättänyt juosta Vantaan maratonin — vaikka hänen pisin lenkkinsä keväästä lähtien oli ollut neljätoista kilometriä ja sekin päättyi jäätelökioskin jonoon.
Mutta nyt, sinisessä tuulitakissaan ja kimaltelevat juoksukengät jalassaan, hän oli päättänyt: “Tämä on se hetki, kun minusta tulee maratoonari.”
Ensimmäiset kymmenen kilometriä sujuivat kuin unessa. Reitin varrella soittava paikallinen bändi tärisytti rintalastaa, ja joku lapsi ojensi käden, johon Arto iski ylävitosen niin innolla, että melkein horjahti ojaan. Hän tunsi itsensä sankariksi. Vantaa oli hänen valtakuntansa.
Kaksikymmentä kilometriä myöhemmin tilanne oli toinen. Jalat tuntuivat betonilta, ja energiapatukka, joka vielä lähtöviivalla oli näyttänyt elämän eliksiiriltä, maistui nyt purkkamaiselta pahvilta. Kun juomapisteellä tarjottiin urheilujuomaa, Arto otti kolme mukia putkeen. Ja vielä yhden. Sitten banaanin. Ja geelin.
Silloin paikalle ilmestyi vanha juoksija, hopeinen parta ja harmaa pipo päässään. Hän vilkaisi Artoa lempeästi ja sanoi kuin suoraan unesta:
— "Muista, poika, maratonilla ei pidä ahnehtia."
Arto nyökkäsi, mutta oli jo liian myöhäistä. Kymmenen minuutin kuluttua vatsassa kuohui kuin lentokentän kiitotieyö, ja askel muuttui enemmänkin vaappumiseksi kuin juoksemiseksi.
Silti hän jatkoi. Hitaasti, horjuen, mutta jatkoi. Auringon laskiessa Myyrmäen metsän taakse hän ylitti maaliviivan ajassa 5 tuntia ja 27 minuuttia. Polvet olivat loppu, mutta sydän täynnä.
Kun vapaaehtoinen ripusti mitalin hänen kaulaansa, Arto hymyili. Hän tiesi, ettei ollut ollut täydellinen juoksija — mutta hänestä oli tullut maratoonari. Ja nyt hän ymmärsi sen vanhan juoksijan viisauden.
Maratonissa, kuten elämässäkin, ei pidä ahnehtia — vaan nauttia matkasta, vaikka se veisi koko päivän.
Ei pidä ahnehtia. Tarina Vantaan maratonista.
18
154
Vastaukset
- Anonyymi
Tiksissä Arska ei laskeudu koskaan. Myrtsissä saattaa laskeutua, mutta Vantaan maraton ei ulotu sinne.
https://m.youtube.com/watch?v=1QDONjfEfkE - Anonyymi
Tuossako ahnehtimista? Ukon pisin lenkki 14 kilsoo ahnehtimista? Tuskinpa noita lenkkikertoja edes viikossa paria enempää kertyi. Ukko sai mitä tilasi. 6 tunnin aikaraja mahdollistaa kävely hölkällä läpäisyn. Noita samoja jannuja on lähes joka maraton tapahtumassa. Heille sankaritarinana on maran läpäisy.
- AnonyymiUUSI
Arto ahnehti urheilujuomaa maratonilla ja vatsassa alkoi kiertää. Lopussa vasta oivalsi, mistä ahnehtimisessa on kyse. Reitti ei tietenkään mennyt Myrtsistä vaan aurinko laskeutui sinne.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Arto ahnehti urheilujuomaa maratonilla ja vatsassa alkoi kiertää. Lopussa vasta oivalsi, mistä ahnehtimisessa on kyse. Reitti ei tietenkään mennyt Myrtsistä vaan aurinko laskeutui sinne.
Itkoselle käy joka tapahtumassa sama urkan kanssa mutta puskapaskalla asia hoijetaan.
- AnonyymiUUSI
Kyllä suurin osa treenaamisen laiminlyöneistä vedonlyöntihaastemiehistä sen maratonin selvittää alle viiteen tuntiin. Viiden tunnin ylittäjissä on jotain vikaa, eivät ole luultavasti perusterveitä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä suurin osa treenaamisen laiminlyöneistä vedonlyöntihaastemiehistä sen maratonin selvittää alle viiteen tuntiin. Viiden tunnin ylittäjissä on jotain vikaa, eivät ole luultavasti perusterveitä.
taikka lähtevät liian hitaasti liikkeelle. Jalat väsyy, menee kävelyksi ja jos hidas alkuvauhti, ei pääse alle viiden.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Usko Nummelaa
10 min paranee aika kun juoksee muualla kuin Vantaalla. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
taikka lähtevät liian hitaasti liikkeelle. Jalat väsyy, menee kävelyksi ja jos hidas alkuvauhti, ei pääse alle viiden.
Pakko mennä hitaasti kun sykkeet taivaissa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Pakko mennä hitaasti kun sykkeet taivaissa.
Eetulla sykkeet taivaissa ja silti ahnehtii
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Eetulla sykkeet taivaissa ja silti ahnehtii
Eetulla maksimi 220 ei juokse siihen nähden korkeilla sykkeillä on kpk vaahtokarkki.
- AnonyymiUUSI
Käärijä sanoittaa parhaiten Vantaan
[Säkeistö 1]
On Tiksimunkilla mukavaa
Aina Rusalta asti me ruisitaan
Ala-Tikkurilaan
Hotelli Vantaalla jorataan
Mennään junalla Korsoon ja tapellaan
Ei tätä muualta saa
[Esikertosäe]
Haluun aina vaan Vantaalle takaisin
Ku iso Helsinki pelottaa
Ne haluu vuokrista hintoja Pariisin
Stobesta kymppiä velottaa
[Kertosäe]
On kylämme varrella moottoritien
Täällä missä ei metrosta kuultu oo viel
Stadissa oon vaa maalainen
Koska mä oon vantaalainen
Tule kanssani taa kehän kolmannen
Sulle näytän mä Uudenmaan helmen
Muualle koskaan tahtois en
[Jälkikertosäe]
Vantaa-aa-aa-aa
Woo-oo-oo-oo
Woo-oo-oo-oo
Mä oon vantaalainen
[Säkeistö 2]
Vantaa, Vantaa number one
Oha siinä nimessäki number van
Vaikka oon kiertäny maailman
On Tiksin raitti mun Reeperbahn
[Esikertosäe]
Haluun aina vaan Vantaalle takaisin
Ku iso Helsinki pelottaa
Ne haluu vuokrista hintoja Pariisin
Stobesta kymppiä velottaa
[Kertosäe]
On kylämme varrella moottoritien
Täällä missä ei metrosta kuultu oo viel
Stadissa oon vaa maalainen
Tule kanssani taa kehän kolmannen
Sulle näytän mä Uudenmaan helmen
Muualle koskaan tahtois en
[Jälkikertosäe]
Vantaa-aa-aa-aa
Woo-oo-oo-oo
Woo-oo-oo-oo
Mä oon vantaalainen
[Säkeistö 3]
Se on madafakin Vantaa
Se ottaa, se antaa
Jos sä muutat muualle, sul ei oo selkärankaa
Madafakin Vantaa
Ottaa, antaa
Nyt parturissa pojat haluu, pottaa, kampaa
[Outro]
Ku mä huudan "Van"
Ni te huudatte "Taa"
"Van"
"Taa"
"Van"
"Taa"
Ku mä huudan "One"
Ni te huudatte "Two"
"One"
"Two"
Three, four, five, six, seven, thank you- AnonyymiUUSI
Batin uusi lempi biisihän sieltä tuli.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Batin uusi lempi biisihän sieltä tuli.
Käärijä esiintymään hotelli Vantaalle maratonin jälkeen?
- AnonyymiUUSI
Vantaalla kuuluu ahnehtia.
Ota mallia tulevasta juoksun superparista Alisasta ja Eetusta.
Kumpikin ahnehti.- AnonyymiUUSI
Ei pidä ahnehtia.
- AnonyymiUUSI
Kumpikin ahnehtii seuralaisia ja kavereita lehtien palstoja myöten vaan ei löydy ikinä sopivaa kumppania.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kumpikin ahnehtii seuralaisia ja kavereita lehtien palstoja myöten vaan ei löydy ikinä sopivaa kumppania.
Vika taitaa olla juoksijoissa itsessään.
- AnonyymiUUSI
Järjestyksenvalvoja ei ahnehdi ja pakottaa hesalaiset parkkeeraamaan autonsa mutaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jaaha, sitä on vasemmistoryhmä käynyt häiriköimässä Purran kodin vieressä
On näköjään iso lakana levitetty puiden väliin, jossa lukee mm. "Haista vi*** Riikka Purra". Tunkekaa leikkaukset pers..2226558Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour
(Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa1094963Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu
Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu1244710"Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana
Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste443204Palkansaajan oikeus nauttia työuransa hedelmistä
Työeläkejärjestelmä on verrattavissa pyramidihuijaukseen, jossa alemmat tasot, eli nykyiset palkansaajat, toimivat maksa1042863En koskaan tule sinulle tätä kertomaan
Kun kirjoitin sinulle viimeisintä viestiä, huomasin kyynelten valuvan poskiani pitkin.642303- 681805
Saatoin tehdä elämäni isoimman virheen
Otsikko kertoo kaiken. Miksei kaikki voi olla yksinkertaisempaa?1331787odotatko vielä viestiä minulta...
Mies...? En tiedä mitä sanoa 😔 auta vähän naista ja tule enemmän vastaan1391704- 581545