Käräjäoikeus ei noudata Suomen lakia

Anonyymi-ap

Sain käräjäoikeudelta päätöksen käräjäoikeusasiassa, jonka alullepanija minä olin. Päätöksessään käräjäoikeus mm. antoi ymmärtää, että joudun maksamaan tuomioistuinmaksulain mukaisen oikeudenkäyntimaksun. Näin siitä huolimatta, että Suomen lain mukaan minulta piti olla perimättä oikeudenkäyntimaksua! Se asia, jonka käsittelystä Pohjois-Savon käräjäoikeus aikoi minua laskuttaa, oli ulosottokaaren mukainen muutoksenhakuasia. Tuomioistuinmaksulaki, sen 4. § sanoo:
"Jos asian käsittely päättyy käräjäoikeudessa haastetta antamatta muulla kuin oikeudenkäymiskaaren 5 luvun 6 §:ssä tarkoitetulla perusteella, asiassa ei peritä tämän lain 2 §:ssä säädettyä maksua." Ja minun asiani käsittely päättyi käräjäoikeudessa haastetta antamatta ja muulla kuin oikeudenkäymiskaaren 5:6:n tarkoittamalla perusteella. Käräjäoikeus ei antanut asiassa haastetta; Suomen lain mukaan haasteita annetaan riita- ja rikosasioissa, ei ulosottokaaren mukaisissa muutoksenhakuasioissa. Pohjois-Savon käräjäoikeuden lainvastaisen päätöksen takia laadin ja lähetin käräjäoikeudelle lainmukaisen oikaisuvaatimuksen. Lähes seitsemän (7) kuukauden (!) kuluttua sain käräjäoikeuden päätös-vastauksen. Siinä käräjäoikeus, tarkemmin sanottuna yksi sen tuomareista, kertoi, että käräjäoikeus on siirtänyt asian Itä-Suomen hallinto-oikeuden ratkaistavaksi ja että hallinto-oikeus on jättänyt asian toimivaltaansa kuulumattomana tutkimatta ja siirtänyt asian käräjäoikeuden käräjätuomarille oikaisuvaatimuksena käsiteltäväksi. Käräjäoikeuden ratkaisuna
on päätöslauselma: oikaisuvaatimus hylätään. "Perusteluina" Pohjois-Savon käräjäoikeus VENKUILI:

Perustelut Tuomioistuinmaksulain 1 §:n 1 momentin mukaan tämän lain mukaan
peritään oikeudenkäyntimaksuja ja hakemusmaksuja korvauksena asian
käsittelystä ja suoritetuista toimenpiteistä tuomioistuimissa.
Edellä mainitun lain 2 §:n 1 momentissa säädetään riita-, rikos- ja
muutoksenhakuasian, ylimääräistä muutoksenhakua koskevan asian ja
muun lainkäyttöasian käsittelystä perittävän oikeudenkäyntimaksun
suuruudesta. Säännöksessä on määritelty erikseen
oikeudenkäyntimaksun suuruus ulosottokaaren mukaisessa
muutoksenhakuasiassa. Oikeudenkäyntimaksun määrää on tarkistettu
oikeusministeriön asetuksella tuomioistuinmaksulain 2 §:ssä säädettyjen
maksujen tarkistamisesta (1122/2021). Asetuksen 1 §:n mukaan
oikeudenkäyntimaksun suuruus on ulosottokaaren mukaisessa
muutoksenhakuasiassa 270 euroa.
[MINUN] oikaisuvaatimuksessaan viittaamassa
tuomioistuinmaksulain 4 §:ssä on säädetty oikeudenkäyntimaksun
perimättä jättämisestä tai alentamisesta eräissä tapauksissa, mutta
pykälää ei sovelleta nyt kysymyksessä olevassa asiassa. Sen sijaan
sanotun lain 9 §:n 1 kohdan mukaan oikeudenkäyntimaksua ei peritä,
jos tuomioistuin muuttaa ulosottomiehen päätöstä muutoksenhakijan
eduksi.
Koska käräjäoikeus ei ole muuttanut ulosottomiehen päätöstä
[MINUN] eduksi, on häneltä tullut periä oikeudenkäyntimaksu.

Minun oli siis maksettava oikeudenkäyntimaksu 270 euroa, vaikka Suomen laki SELVÄLLÄ SUOMEN KIELELLÄ sanoo: "Jos asian käsittely päättyy käräjäoikeudessa haastetta antamatta muulla kuin oikeudenkäymiskaaren 5 luvun 6 §:ssä tarkoitetulla perusteella, asiassa ei peritä tämän lain 2 §:ssä säädettyä maksua." eikä asia millään venkuilemisella muuksi muutu! Olin silloin tuloton henkilö. Vähistä ruokarahoistani minun oli maksettava tuo 270 euroa, vaikka Suomen lain mukaan minulta olisi pitänyt olla se veloittamatta!

Ja mikä aiheutti sen, että minun oli aloitettava se ulosottokaaren mukainen muutoksenhakuasia, jonka käsittelystä Pohjois-Savon käräjäoikeus minulta 270 euroa laskutti? Sen aiheutti ulosottolaitos eli sitä kautta maan hallitus! Ennen toimenpidettänsä ulosottolaitos ei tiedottanut minulle kaikista toimenpiteeseensä liittyvistä asioista, joten minulla oli täysi syy olettaa, että ulosottolaitos on tehnyt toimenpidettätehdessään erään virheen. Mutta ainakaan käräjäoikeuden ratkaisun mukaan ulosottolaitos ei ollut olettamaani virhettä tehnyt. Ulosottolaitoksen eli sitä kautta hallituksen (siis maan hallituksen) toiminta yhdessä lakia-noudattamattoman käräjäoikeuden toiminnan kanssa lisää ihmisten velkaantumista tuollakin tavalla! Tuosta ulosottolaitoksesta Pohjois-Karjalassa minulla on muutakin kirjoitettavaa, kun vain jaksaisin ja kerkeäisin kirjoittaa!

0

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onhan tää tyhmää ajatella sua kun tuskin ees muistat mua

Hyvää yötä sinne jonnekin. 💔
        Ikävä
        26
        2434
      2. Persut rahoittavat velkarahalla rikkaiden ökyelämää

Minkä vuoksi persut eivät leikkaa rikkailta, joilla on maksukykyä? Tuskinpa tuo persujen käytös saa Suomen kansalta hyv
        Maailman menoa
        57
        2274
      3. Ikuiset kaipaajat

Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo
        Ikävä
        76
        2153
      4. Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle

Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m
        Maailman menoa
        16
        1969
      5. Kerro kaivattusi etunimi

Naisille
        Ikävä
        82
        1655
      6. Kun ei numeroa

niin en edes voi viestittää, et suunnitelmiin tuli muutos. Ikävä on, ja kasvaa vaan🤍
        Ikävä
        20
        1291
      7. En tiedä ymmärrätkö

Kuinka paljon merkitset mulle. Näet minut minuna etkä silti käännä selkääsi. Tökit jatkuvasti kepillä jäätä ja menit ehk
        Ikävä
        7
        1249
      8. Veronmaksajat kustantavat yrittäjien eläkkeitä jo yli 500 miljoonalla

Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota. Aktiivisen "yrittämisen" maksattaa yritystukina yhteiskunnalla, ja vieläpä
        Yrittäjyys
        14
        1224
      9. Kenenkä halli se on tulessa nelostiellä

11 yksikköä paikalla
        Pyhäjärvi
        4
        1033
      10. Se on siinä

Jami kun vielä loppuu niin Lappajärvellä ei oo yhtään mitään toimintaa.Purkamista piisaa kymmenen vuoden ajalle.Maakunna
        Lappajärvi
        29
        918
      Aihe