Jumalan nimi on siis Elohim. Se on ensimmäinen Raamatun opetus taivaan ja maan Luojan nimestä. 1 Moos. 1:1.
Elohim on Hebreaa, ja on monikkomuodossa. Siksi sanotaankin, että "tehkäämme ihminen." 1 Moos. 1:26. Ja sitten "Jumala loi ihmisen". 1 Moos. 1:27.
Linkin videopuheessa tarkka selvitys aiheesta:
https://youtu.be/6eeerCpUvsI
Onko tuo Jumalan nimi tärkeä?
33
305
Vastaukset
- Anonyymi00001
Jumalalla ei varsinaisesti ole nimeä, tai ainakaan sellaista ei ole kerrottu. Elohim ei ole erisnimi, vaan tarkoittaa jumala tai jumalat. Jahve puolestaan tarkoittaa suunnilleen "minä olen se mikä olen", eli sekään ei ole erisnimi. Pikemminkin jumala tuossa torjuu kysymyksen, kieltäytyy kertomasta nimeään.
- Anonyymi00002
Ja Jehova on väännetty nimestä Jahve eli JHVH.
Jehovantodistajille Jehova on lähinnä hokema/ mantra. - Anonyymi00009
Anonyymi00002 kirjoitti:
Jehovantodistajille Jehova on lähinnä hokema/ mantra.JT:ille Jehova on myös käytännössä yhtä kuin hallintoelin. Jehovan näkemys = hallintoelimen näkemys.
- Anonyymi00014
Anonyymi00002 kirjoitti:
Jehovantodistajille Jehova on lähinnä hokema/ mantra.JT:t ylpeilevät "Jumalan nimen" käytöstä. Se ei kuitenkaan ollut Jeesuksen eikä myöskään Paavalin malli. Jeesus ilmeisesti käytti Jumalan nimeä vain lukiessaan kirjoituksia, jos lausui silloinkaan. Opetuksessa tai rukouksessa, saati arkisissa tilanteissa, hän ei sitä käyttänyt.
- Anonyymi00028
Anonyymi00014 kirjoitti:
JT:t ylpeilevät "Jumalan nimen" käytöstä. Se ei kuitenkaan ollut Jeesuksen eikä myöskään Paavalin malli. Jeesus ilmeisesti käytti Jumalan nimeä vain lukiessaan kirjoituksia, jos lausui silloinkaan. Opetuksessa tai rukouksessa, saati arkisissa tilanteissa, hän ei sitä käyttänyt.
>> Opetuksessa tai rukouksessa, saati arkisissa tilanteissa, hän ei sitä käyttänyt.
Jos Raamatussa ei kerrota Jeesuksen käyttäneen nimeä Jehova, se ei tarkoita, ettei näin voisi olla. Asia vain on ollut kirjoittajien mielestä tarinan kokonaisuuden kannalta merkityksetön vähäpätöinen. Ei siis missään tapauksessa mikään pääkohta, kuten Vartiotorni opettaa.
Tuollaisia tärkeämpää olisi miettiä, oliko edes koko Jeesusta olemassa. Jos oli, missä määrin hänestä kirjoitetut tarinat pitävät paikkaansa.
- Anonyymi00003
Turhaan lausuttuna. Olisi ollut parempi mainita auringosta ettei mitään uutta.
- Anonyymi00004
Anonyymi-ap 2025-12-26 04:39:37 "Onko tuo Jumalan nimi tärkeä?"
Kyllä Jumala tietää, kun Jumalaa kutsutaan.
2.Timoteuksen kirje 2:19 Kuitenkin Jumalan vahva perustus pysyy lujana, ja siinä on tämä sinetti: "Herra tuntee omansa", ja: "Luopukoon vääryydestä jokainen, joka Herran nimeä mainitsee"
Jooel 2:32 Ja jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu
Vartiotorni puolestaan kirjoittaa esittäen itsensä tärkeäksi jt:lle.
Siinähän on nimi hokemisasian tuntuinen.
Tämä lienee vartiotornille tuntematon: 5Moos. 5:11 - Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu. - Anonyymi00005
Jumalalla on monia nimiä riippuen uskonnosta ja kielestä, mutta juutalaisuudessa ja kristinuskossa tärkein erisnimi on heprealainen YHWH (Jahve/Jehova), joka tarkoittaa "Minä olen se, joka olen" ja kuvaa Jumalan ikuista olemassaoloa; muslimeille Jumalan nimi on Allah. Raamatussa käytetään myös nimityksiä kuten Elohim, El, Adonai (Herra) ja Kaikkivaltias, kun taas Koraanissa Allahilla on Kauneimmat Nimet (Asma ul Husna).
- Anonyymi00011
Miksihän YHWH nimeä lakattiin lausumasta ja missä vaiheessa?
- Anonyymi00006
Kutsukaamme siis jumalaa Ahura Mazdaksi. Tai Viisauden Herraksi.
- Anonyymi00007
Entäpäs Honda Toyotaksi?
- Anonyymi00008
Anonyymi00007 kirjoitti:
Entäpäs Honda Toyotaksi?
Kumpikaan noista ei liene minkään Jumalan nimi. Mutta toki auto on suomalaiselle miehelle pyhä lehmä, joten varmasti jotain yhtäläisyyttä löytyy.
- Anonyymi00010
Vanhan testamentin myöhäisimmissä kirjoissa ja uudessa testamentissa jumala on varmaan saanut persialaisia vaikutteita. Saatanakin taitaa olla lainakamaa tuolta suunnalta.
- Anonyymi00013
Anonyymi00010 kirjoitti:
Vanhan testamentin myöhäisimmissä kirjoissa ja uudessa testamentissa jumala on varmaan saanut persialaisia vaikutteita. Saatanakin taitaa olla lainakamaa tuolta suunnalta.
"zarathustralaisuus ja muut Persian uskonnot ovat syvällisesti vaikuttaneet Lähi-idässä syntyneisiin suuriin uskontoihin eli juutalaisuuteen, kristinuskoon ja islamiin. Sellaiset uskonnolliset aiheet kuin enkelit, viimeinen tuomio, ruumiin ylösnousemus, paholainen, Paratiisi ja Helvetti, toisiaan seuraavien varoittajaprofeettojen sarja sekä maailmanlopun tapahtumat ovat yhteisiä teemoja" (Wikipedia: Zarathustralaisuus)
- Anonyymi00018
Anonyymi00013 kirjoitti:
"zarathustralaisuus ja muut Persian uskonnot ovat syvällisesti vaikuttaneet Lähi-idässä syntyneisiin suuriin uskontoihin eli juutalaisuuteen, kristinuskoon ja islamiin. Sellaiset uskonnolliset aiheet kuin enkelit, viimeinen tuomio, ruumiin ylösnousemus, paholainen, Paratiisi ja Helvetti, toisiaan seuraavien varoittajaprofeettojen sarja sekä maailmanlopun tapahtumat ovat yhteisiä teemoja" (Wikipedia: Zarathustralaisuus)
Pelastaja hahmo liittyy näihin lopullisiin tuomioihin. Samoin kuolleiden ylösnousemus.
Tärkeintä on siis muistaa Peräilmajumala Sepon nimi. Se on siis raamatun mukaan hyvä hyvä lausua kuuluvalla äänellä aina kun siunaantuu siis Peräilmaa. Jos ei nimeä lausu, niin Seppo tyrttyyntyy, ja Peräilma ehtyy. Kuinkas sitten suu pannaan.
- Anonyymi00012
Tärkeää on pitää tyytyväisenä myös Pertti, Sepon veli. Siten saa tuplasiunaukset.
Anonyymi00012 kirjoitti:
Tärkeää on pitää tyytyväisenä myös Pertti, Sepon veli. Siten saa tuplasiunaukset.
Juuri näin. Myös Varpaanvälijumala Jehvaa on hyvä haist... eiku muistella samalla.
- Anonyymi00015
Metsän jumala Tapio ja meren jumala Ahti.
- Anonyymi00016
Jumalan nimi on Jehova!
- Anonyymi00017
Jeesus antoi rukouksessaan, jossa Jumalan nimi sanotaan pyhitetyksi, Jumalan nimen taivaan Isä
Matt. 6:9 Rukoilkaa siis te näin: Isä meidän, joka olet taivaissa! Pyhitetty olkoon sinun nimesi- Anonyymi00019
Taivaan isä on vähän sama kuin talon isä. Ei se ole oikein nimi.
- Anonyymi00020
Anonyymi00019 kirjoitti:
Niin, JT:n mielestä.
Mutta heidän mielipiteillään ei ole mitään väliä. - Anonyymi00022
Anonyymi00019 kirjoitti:
Talon isäntiä on miljoonia. Taivaan Isiä vain yksi.
Jeesus ei käyttänyt Isästään koskaan nimitystä Jehova.
UM käännöksessä Jehovaa on läiskitty sinne tänne. - Anonyymi00025
Anonyymi00022 kirjoitti:
Talon isäntiä on miljoonia. Taivaan Isiä vain yksi.
Jeesus ei käyttänyt Isästään koskaan nimitystä Jehova.
UM käännöksessä Jehovaa on läiskitty sinne tänne.Ahura Mazda on tietenkin kaiken luoja. Paitsi jos se sittenkin on El. Tai joku sumerilaisista jumalista. Tai Marduk?
Ashur?
- Anonyymi00023
Anonyymi00019 2025-12-27 14:12:24
" Taivaan isä on vähän sama kuin talon isä. Ei se ole oikein nimi. "
-Niin. Tämmöisiin teologisiin ongelmiin vie vartiotorni lukijansa.
Kun Jeesus puhuu nimen pyhittämisestä, ja antaa "taivaan Isän".
Oletko tullut ajatelleeksi kuinka monella tavalla taas Jehova lausutaan eri kielissä ?
Englannin kielen lausumisen on kaikki kuulleet tv:stä, saavatko jt:t kiinnittää siihen huomiota ?
2. Timoteuksen kirje 2:19 "Herra tuntee omansa"
Tämä jae kuuluu vartiotornin tabuihin ?- Anonyymi00024
Lainaisitko tähän tuon kohdan vartiotornista, minulla kun ei ole siitä tietoa.
"2. Timoteuksen kirje 2:19 "Herra tuntee omansa"
Tämä jae kuuluu vartiotornin tabuihin ?"
Ei suinkaan, Ahura Mazda tuntee ilman muuta oikeamieliset. - Anonyymi00029
Anonyymi00024 kirjoitti:
Lainaisitko tähän tuon kohdan vartiotornista, minulla kun ei ole siitä tietoa.
"2. Timoteuksen kirje 2:19 "Herra tuntee omansa"
Tämä jae kuuluu vartiotornin tabuihin ?"
Ei suinkaan, Ahura Mazda tuntee ilman muuta oikeamieliset.Jospa hän on tarkoittanut että "tabu" ilmenee siten, että jaetta ei vartiotorniin kirjoiteta.
Ja vartiotornin sisältöä kirjoitetaan tuon jakeen vastaisesti . Kuten juuri että tulisi välttämättä puhutella nimellä Jehova ... - Anonyymi00030
Anonyymi00029 kirjoitti:
Jospa hän on tarkoittanut että "tabu" ilmenee siten, että jaetta ei vartiotorniin kirjoiteta.
Ja vartiotornin sisältöä kirjoitetaan tuon jakeen vastaisesti . Kuten juuri että tulisi välttämättä puhutella nimellä Jehova ...Ehkä hän tarkoittaa luukevansa enemmän kuin tietää.
- Anonyymi00026
2. Mooseksen kirjan (Exodus) kohdassa 3:14, missä Jumala sanoo Moosekselle "Minä olen se, joka minä olen" ja "Minä olen lähetti minun teidän tykönne" (vanhemmissa käännöksissä), eli "Minä olen" lähettää minut luoksenne. Se tarkoittaa, että Jumala itse lähettää puhumaan kansalleen, usein Mooseksen kautta, tuoden sanomaa ja pelastusta.
Jeesus sanoi usein Minä olen.....maailman valo, elämän leipä, ylösnousemus ja elämä jne. Viitaten siinä omaan jumaluuteensa. - Anonyymi00031
Ei nimi nyt missään nimessä tärkeä ole, varsinkaan JUmalan kaikkivaltiaan joiden kuvaksi meidät on luotu.
Poliisikin kun kysyy nimeäni vastaan että olen ihminen, kun kysyvät niin mutta mikä on nimesi?
Vastaan että Herra ihminen.
No jos eivät vieläkään ymmärrä sanon. että olen Jumalan poika tai oikeastaan olen Jumala ja pyhähenki myös samassa paketissa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa
On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t1313807Ikävä sinua..
Kauan on aikaa kulunut ja asioita tapahtunut. Mutta sinä M-ies olet edelleen vain mielessäni. En tiedä loinko sinusta va201773Riikka Purra: "Kokoomus haluaa leikata pienituloisten etuuksista - Se ei meille käy"
Näin vakuutti persujen Purra edellisten eduskunta vaalien alla,. https://www.ku.fi/artikkeli/4910942-kun-uudessa-videos311638Riikka Purra sanoo, että sietokykyni vittumaisiin ihmisiin alkaa olla lopussa.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/be8f784d-fa24-44d6-b59a-b9b83b629b28 Riikka Purra sanoo medialle suorat sanat vitt3091465Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä
Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu201413Lindtmanin pääministeriys lähenee päivä päivältä
Suomen kansan kissanpäivät alkavat siitä hetkestä, kun presidentti Stubb on tehnyt nimityksen. Ainoastaan ylin tulodesi421346Tuntuuko sinusta mies
että olet jossain, mutta sydämessäsi haluat olla muualla. Suunnittelet kaikkea kivaa ja olet innolla mukana, mutta silti161004Kapiainen siviiliesimies, Herra suuri Herra
Sotilaana kyvytön, johtajana munaton ja kotona tossun alla. Se on upseerin uran tuen pää, seinään ajo. Mutta aina löytyy76998Väärä pää tutustumiseen
Mikä ihme on, että miehet haluavat ensimmäisenä sänkyyn? Onko nykyään niin helppo saada nainen peittojensa alle.. tai pä127954- 74868