Kalaherkkua kirjolohesta

Anonyymi-ap

Ostin mukavankokoisen kirjolohifileen.
Lihasta tein suolakalaa jääkaappiin tekeytymään.
Mutta nahka, sen paistoin pannulla pieninä palasina.
Herkkuruokaa jota harvoin tehdään vaan nahkahan heitetään usein pois.
Paloittelin nahan suikaleiksi ja ripotin suolaa ja eikun pannulla.
Hyvää oli.

7

199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ”Paloittelin nahan suikaleiksi ja ripotin suolaa ja eikun pannulla.”

      Minä paistan monesti graavilohen nahan. Nahka vaatii usein hieman lisäsuolaa. Kierrän ohuet suikaleet rullalle ja paistan pannulla rapeaksi. Näistä saa näyttäviä ja herkullisia koristeita graavilohilautaselle.

      • Anonyymi00002

        Ei niistä mitään koristeita tehdä.
        Ennen kuin suolakala on valmista olen jo syönyt paistetut nahan palat, vaimollekin tuntui maistuvan,
        Siis vaikka suolatusta, erityisesti lohensukuisista kalasta käytetään nimeä graavattu, en kuitenkaan hautaa kalaa happanemaan.
        Entisaikojen graavaus tarkoitti kalan säilömistä ja kalan annettiin fermentoitua (hapata).


      • Anonyymi00003
        Anonyymi00002 kirjoitti:

        Ei niistä mitään koristeita tehdä.
        Ennen kuin suolakala on valmista olen jo syönyt paistetut nahan palat, vaimollekin tuntui maistuvan,
        Siis vaikka suolatusta, erityisesti lohensukuisista kalasta käytetään nimeä graavattu, en kuitenkaan hautaa kalaa happanemaan.
        Entisaikojen graavaus tarkoitti kalan säilömistä ja kalan annettiin fermentoitua (hapata).

        ”Ei niistä mitään koristeita tehdä.”

        Vaikka sinun nakkisormilla ei onnistu nahkasuikaleiden rullaus niin silti niin voi tehdä ja rullat ovat koristeellisia.

        ”Ennen kuin suolakala on valmista olen jo syönyt paistetut nahan palat, vaimollekin tuntui maistuvan,”

        Lohi graavataan nahan kanssa.

        ”Siis vaikka suolatusta, erityisesti lohensukuisista kalasta käytetään nimeä graavattu, en kuitenkaan hautaa kalaa happanemaan.”

        Suolakalaa on myös graavisuolattu kala, jota ei ole tarkoitettukaan pitempaikaiseen säilytykseen, vaan se syödään muutaman päivän aikana.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Suolakala


      • Anonyymi00004
        Anonyymi00003 kirjoitti:

        ”Ei niistä mitään koristeita tehdä.”

        Vaikka sinun nakkisormilla ei onnistu nahkasuikaleiden rullaus niin silti niin voi tehdä ja rullat ovat koristeellisia.

        ”Ennen kuin suolakala on valmista olen jo syönyt paistetut nahan palat, vaimollekin tuntui maistuvan,”

        Lohi graavataan nahan kanssa.

        ”Siis vaikka suolatusta, erityisesti lohensukuisista kalasta käytetään nimeä graavattu, en kuitenkaan hautaa kalaa happanemaan.”

        Suolakalaa on myös graavisuolattu kala, jota ei ole tarkoitettukaan pitempaikaiseen säilytykseen, vaan se syödään muutaman päivän aikana.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Suolakala

        Nakkisormi ja nakkisormi.
        Miksipä sitä nahkaa koristeeksi rullataan?
        Itse siivutan sateenkaariraudun valmiiksi ja suolaan siivut, nyt ne on valmiina suoraan jääkaapista päivän parin päästa suoraan leipä palaselle.

        En käyttäisi hautaamista vaan käytän pelkkää suolaaa, ehdottomasti ei tilliä tai sitruunaa.
        Nahkan suolaan, leikkaan palasiksi ja ne paistan voissa ja ne syödään lämpimänä saman tien.


      • Anonyymi00005
        Anonyymi00004 kirjoitti:

        Nakkisormi ja nakkisormi.
        Miksipä sitä nahkaa koristeeksi rullataan?
        Itse siivutan sateenkaariraudun valmiiksi ja suolaan siivut, nyt ne on valmiina suoraan jääkaapista päivän parin päästa suoraan leipä palaselle.

        En käyttäisi hautaamista vaan käytän pelkkää suolaaa, ehdottomasti ei tilliä tai sitruunaa.
        Nahkan suolaan, leikkaan palasiksi ja ne paistan voissa ja ne syödään lämpimänä saman tien.

        ”Miksipä sitä nahkaa koristeeksi rullataan?”

        Joillekin ruoka on myös esteettinen nautinto.

        ”Itse siivutan sateenkaariraudun valmiiksi ja suolaan siivut, nyt ne on valmiina suoraan jääkaapista päivän parin päästa suoraan leipä palaselle.”

        No voihan sen noinkin tehdä, mutta ei ohuet siivut 1-2 päivää tarvitse. Ne suolautuvat puolessa tunnissa. Miksi puhut kirjolohesta sateenkaarirautuna? Ei se tee yhtään hienompaa siitä vakuumiin pakatusta Pirkka kirjolohesta.

        ”En käyttäisi hautaamista vaan käytän pelkkää suolaaa, ehdottomasti ei tilliä tai sitruunaa.”

        Ei kai kukaan ole hautaamassa kalaa. Tässä puhutaan lohen nahkan paistamisesta. Tilli ja sitruuna sopivat mainiosti graavilohelle.


      • Anonyymi00006
        Anonyymi00004 kirjoitti:

        Nakkisormi ja nakkisormi.
        Miksipä sitä nahkaa koristeeksi rullataan?
        Itse siivutan sateenkaariraudun valmiiksi ja suolaan siivut, nyt ne on valmiina suoraan jääkaapista päivän parin päästa suoraan leipä palaselle.

        En käyttäisi hautaamista vaan käytän pelkkää suolaaa, ehdottomasti ei tilliä tai sitruunaa.
        Nahkan suolaan, leikkaan palasiksi ja ne paistan voissa ja ne syödään lämpimänä saman tien.

        En ole maistellut lohen nahkaa, mutta lämpimänä parhaita muutkin nahkoineen paistetut kalat. Ahventa varmaankin syönyt, samoin silakkaa, muikku paras. Pyrstökin hyvä rapeaksi paistettuna.


      • Anonyymi00007
        Anonyymi00006 kirjoitti:

        En ole maistellut lohen nahkaa, mutta lämpimänä parhaita muutkin nahkoineen paistetut kalat. Ahventa varmaankin syönyt, samoin silakkaa, muikku paras. Pyrstökin hyvä rapeaksi paistettuna.

        Paistettuna kaloista ehdottomasti paras on suomustettu siika


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1087
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      860
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      825
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      275
      652
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      68
      559
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      72
      553
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      552
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Jos saisit olla

      Kaivattusi kanssa päivän niin mitä tekisit?
      Ikävä
      50
      463
    Aihe