Haluaisitko, että naapurisi hoitaisi sinua?
Ei hel*****
Mistä näitä möläyksiä syntyy? Ihan vakavissaan?
Olen niin tyytyväinen, etteivät vanhempani ole näkemässä tätä.
Näinä kahtena vuotena on ilma täynnä aivopieruja.
Vilma
Haluaisitko tätä?
114
738
Vastaukset
- Anonyymi00001
Puhutaanko vanhustenhoidosta?
Sulla on välillä aivan mielenkiintoisia avauksia, mutta jos olis linkki mukana, niin pääsisi paremmin kärryille.
-keinovaginamies-- Anonyymi00002
Sieltähän se Iltalehden sivuilta asia löytyi:
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/3db88672-324b-4828-886d-c2a291c3ec23
En nyt suoralta kädeltä lähde tyrmäämään ajatusta.
Tätähän tapahtuu jo nykyään ilmaisapuna / ihan tavanomaisena lähimmäisestä huolehtimisena.
Jos osa avusta olisi jonkin ry:n toiminnan piirissä ja ry saisi siitä tuloja sekä avustettavalta että hva:lta, niin miten se huonontaisi nykytilannetta?
-keinovaginamies- - Anonyymi00041
Niin. Minusta voi puhua laajemminkin, koska kuka ken apua tarvitsee.
Vilma - Anonyymi00056
Anonyymi00041 kirjoitti:
Niin. Minusta voi puhua laajemminkin, koska kuka ken apua tarvitsee.
VilmaMun naapuri on niin kaunis että voisi tulla kerran viikossa käymään.
- Anonyymi00003
"läheisavun tarve on erityisen suuri maaseutumaisilla alueilla, joissa kotiin vietäviä palveluita ei ole tarjolla."
"Ei tällä ole tarkoitus lopettaa maksutonta läheisten hoivaa ja lähimmäisistä huolehtimista. Siitä ei ole kyse, vaan tarkoitus olisi rakentaa tästä esimerkiksi järjestöjen ja yhteisöjen tarjoamasta palvelusta palvelumuoto, joka voitaisiin huomioida osana hoivaa."
Maaseudulla ja maaseutumaisilla alueilla toimii jo jossain määrin naapuriapu. Oikeastaan pikkukaupungeissakin. Jos se sinua harmittaa, niin voivoi.
- Sheena- Anonyymi00035
Yhteisöllisyys joka tulee halusta olla apuna toiselle tarvittaessa on minusta hyvä ajatuksena. Paljon on yksinäisiä ihmisiä, jotka kaipaa seuraa ym. ja minusta tässä mielessä yhteisöllisyys voisi olla ihan hyväkin ajatus? Kunhan se tuntuu luontevalta, eikä siinä olisi mitään pakkoa/ vaadetta olemassa.
- Anonyymi00036
Anonyymi00035 kirjoitti:
Yhteisöllisyys joka tulee halusta olla apuna toiselle tarvittaessa on minusta hyvä ajatuksena. Paljon on yksinäisiä ihmisiä, jotka kaipaa seuraa ym. ja minusta tässä mielessä yhteisöllisyys voisi olla ihan hyväkin ajatus? Kunhan se tuntuu luontevalta, eikä siinä olisi mitään pakkoa/ vaadetta olemassa.
Isommassa porukassa (kokoontumiset) kerhotoiminta tyyppinen kokoontuminen, jossa viihdytään ja on sitä vastavuoroisuuttakin mukana on minusta hyvä ajatus. Mielipiteiden vaihtoa, näkemyserot voivat olla myös opettavaisia, kun sellainen ehdottomuus ei saisi liikaa valtaa mielipiteiden vaihdossa. Saa olla eri mieltä ja joskus se on jopa toivottavaakin olla eri mieltä. Sellainen kasvattaa minusta henkistä minää.
- Anonyymi00042
Anonyymi00036 kirjoitti:
Isommassa porukassa (kokoontumiset) kerhotoiminta tyyppinen kokoontuminen, jossa viihdytään ja on sitä vastavuoroisuuttakin mukana on minusta hyvä ajatus. Mielipiteiden vaihtoa, näkemyserot voivat olla myös opettavaisia, kun sellainen ehdottomuus ei saisi liikaa valtaa mielipiteiden vaihdossa. Saa olla eri mieltä ja joskus se on jopa toivottavaakin olla eri mieltä. Sellainen kasvattaa minusta henkistä minää.
12:44
Tuollaista pikkuyhteisöä jotkut haluavat ja tarvitsevatkin.
Suomi on yhdistysten maa, mistä on seurauksena, että kaikki kisaavat kuntien tuista ja
sairausriesataustsiset saavat vielä joitain äyrejä STM:stä, vaikka ovat kolmatta sektoria paikkaamassa trk:n tukivajetta ja tiedonsaantia.
Vilma
Ihmisiä ei voida velvoittaa vastuuseen, esim. vanhustenhoitoon, koska tuo vaatii jo alan koulutusta.
Ei olisi mikään ongelma käydä naapurin mummoa moikkaamassa, vaikka kerran viikossa, mutta en halua, että minut velvoitetaan ja sidotaan tähän tehtävään.
Usein aikataulut eivät anna periksi, moikkaan mummoa, kun nähdään vaikka postilaatikolla.
Huonokuntoiset vanhukset kuuluvat alueen terveydenhoidon (vanhustenhoidon) piiriin.... ja vielä ...
Tuossa tulee vastaan myös lailliset vastuu ja velvollisuuskysymykset. Jos jotain sattuu, siinä ulkopuolinen naapuri voi saada syytteen välinpitämättömyydestä, heitteellejätöstä, ilmoitusvelvollisuuden laiminlyönnistä, tai vielä pahempaa.
Tätä on tarkasteltava myös juridisesta näkökulmasta.
Vaikka olen sitä mieltä, että on tärkeää pitää huolta toisistamme, kuitenkin tähän asiaan suhtaudun skeptisesti.- Anonyymi00007
tosi.typy kirjoitti:
... ja vielä ...
Tuossa tulee vastaan myös lailliset vastuu ja velvollisuuskysymykset. Jos jotain sattuu, siinä ulkopuolinen naapuri voi saada syytteen välinpitämättömyydestä, heitteellejätöstä, ilmoitusvelvollisuuden laiminlyönnistä, tai vielä pahempaa.
Tätä on tarkasteltava myös juridisesta näkökulmasta.
Vaikka olen sitä mieltä, että on tärkeää pitää huolta toisistamme, kuitenkin tähän asiaan suhtaudun skeptisesti.No. Miksi laitoin tämän? Siksi, että mietin ympäristöäni ja naapureitani.
Ihan oikeasti. Ei siitä mitään tulisi. Heikkokuntoista väkeä. Osa on työelämässä, etteivät he mihinkään hoitamiseen kerkeä.
Samoin ajattelen, ettei ilman koulutusta. En itsekään lähtisi kuin korkeintaan johonkin kaupalle. En haluaisi sitoutua noin pidemmäksi aikaa.
Minua on autettu, kun operaation jälkeen tulin lasaretista. Olen vieläkin kiitollinen.
Sitten kaikki ihmiset eivät ole rehellisiä.
Vilma
Millekään ry:lle ei pidä missään nimessä nakittaa.
Ry on joillekin hillopurkki, mitä hyödyntävät hissun kissun purkin suulla olevat. Nähty on. Mikä pettymys! - Anonyymi00011
Anonyymi00007 kirjoitti:
No. Miksi laitoin tämän? Siksi, että mietin ympäristöäni ja naapureitani.
Ihan oikeasti. Ei siitä mitään tulisi. Heikkokuntoista väkeä. Osa on työelämässä, etteivät he mihinkään hoitamiseen kerkeä.
Samoin ajattelen, ettei ilman koulutusta. En itsekään lähtisi kuin korkeintaan johonkin kaupalle. En haluaisi sitoutua noin pidemmäksi aikaa.
Minua on autettu, kun operaation jälkeen tulin lasaretista. Olen vieläkin kiitollinen.
Sitten kaikki ihmiset eivät ole rehellisiä.
Vilma
Millekään ry:lle ei pidä missään nimessä nakittaa.
Ry on joillekin hillopurkki, mitä hyödyntävät hissun kissun purkin suulla olevat. Nähty on. Mikä pettymys!Sen verran oikaisisin keskustelua, että kysymyksessä ei mielestäni ollut varsinen hoito, vaan kotiin vietävät palvelut yleisemmin.
Iltalehden jutuista ei kannata otsikon perusteella tehdä johtopäätöksiä.
Esim. se kauppa-asiointi voi ihan hyvin olla kotiin vietävä palvelu, lumityöt... tms.
Jos lähistöllä ei lainkaan löydy täysin kaupallista toimijaa tuon tyyppisiin, niin miksei voisi ns. kolmatta sektoriakin hyödyttää? Jotkut vanhukset haluavat asua kotonaan mahdollisimman pitkään ja jos tuollaisten palvelujen tarjoajien puute ajaa heidät hoitolaitoksiin tai palvelutaloihin, niin kenen etu se on?
Ja totta kai ry-toiminnassa mukana oleminen on aina täysin vapaaehtoista.
-keinovaginamies- - Anonyymi00014
Anonyymi00011 kirjoitti:
Sen verran oikaisisin keskustelua, että kysymyksessä ei mielestäni ollut varsinen hoito, vaan kotiin vietävät palvelut yleisemmin.
Iltalehden jutuista ei kannata otsikon perusteella tehdä johtopäätöksiä.
Esim. se kauppa-asiointi voi ihan hyvin olla kotiin vietävä palvelu, lumityöt... tms.
Jos lähistöllä ei lainkaan löydy täysin kaupallista toimijaa tuon tyyppisiin, niin miksei voisi ns. kolmatta sektoriakin hyödyttää? Jotkut vanhukset haluavat asua kotonaan mahdollisimman pitkään ja jos tuollaisten palvelujen tarjoajien puute ajaa heidät hoitolaitoksiin tai palvelutaloihin, niin kenen etu se on?
Ja totta kai ry-toiminnassa mukana oleminen on aina täysin vapaaehtoista.
-keinovaginamies-Minua arveluttaa kaikki tällainen, kun palveluita madalletaan.
Miten näiden ehdottelijoiden läheisiä 'palvellaan'.
Minusta pitäisi olla mahdollisuus käydä jollain kimppakyydillä itse kaupoilla.
Vilma
Ne vanhusten avustajatkaan välttämättä toimi avustetravansa kannalta turvallisesti.
Hiljan vanhuksen turvsluvut ja maksamiseen liittyvä oli usean nähtävissä.
Sanoinkin siitä. Mutta, mutta.
Toinen tilanne oli, kun iäkös mies sanoi useaan otteeseen, ettei muista turvalukko. Ilmeisesti pärjäsi pikamaksurajan turvin.
Meillä o n avustettavia jo nyt.
Kenelle itse antaisit valtakirjan häärätä korttiasi, rahojasi, tiliesi kanssa.
Kas. Kuka tahansa voi joutua apua tarvitsevaan tilaan. Ja jos ei ole lapsia.
Juu kunkkuidea 😅, miksei samantien kyltti oveen minkä mukaan kuka tahansa ohikulkija voi piipahtaa huolehtimisenvimmassaan käymään paikan päällä 😁
- Anonyymi00004
Läheisten ja ventovieraiden auttaminen tulee olla asteikolla "vapaa ehtoista".
Tänään tuli joku nuori gubbe kysymään vinkkejä jalkaprässissä, ja kysyi muutamia muita asioita, jotka hänestä tuntui olevan tärkeitä. Iäkkäämpi rouva kysyi voisinko auttaa laskemaan vetotaljan oikeaan korkeuteen kun hän ei enää yllä.
Kaikkeen tuohon meni aikaa varmaan noin minuutti tai pari, ei häirinnyt yhtään omaa tekemistäni. Tärkeää on kai se lähtökohtainen auttamisen halu, vaikka vapaaehtoisesti toteutettuna. Hyvä mieli jää jokaiselle.
AV- Anonyymi00009
19:16
Tuo on hienoa, että olet huomaavainen.
Olen myös saanut apua vastaavissa tilanteissa.
Vilma - Anonyymi00030
Kerran kuntosalilla tapahtui, kun tein etunojapunneruksia painoilla, enkä ollut muistanut laittaa lukituksia painoille, niin kohta kuului ryminää ja olin paino nostotangon alla, kun toisen puolen painot irtosivat tangosta.
Ei tullut mieleenikään huutaa apua, vaan itse pinteestä selviydyin.
Mietin vain, että toivottavasti kukaan ei nähnyt, nolotti vaan.
Sen jälkeen laiton ne lisäkannakkeet paikalleen, että jos en jaksa painoja ylös nostaa, niin pääsen painojen alta pois. - Anonyymi00043
Anonyymi00030 kirjoitti:
Kerran kuntosalilla tapahtui, kun tein etunojapunneruksia painoilla, enkä ollut muistanut laittaa lukituksia painoille, niin kohta kuului ryminää ja olin paino nostotangon alla, kun toisen puolen painot irtosivat tangosta.
Sen jälkeen laiton ne lisäkannakkeet paikalleen, että jos en jaksa painoja ylös nostaa, niin pääsen painojen alta pois.No. Hui. Huonosti olisi voinut käydä ja niinkin, että jälkeenpäin kipuilee.
Vilma
Kaatuessakin, sitä vaistomaisesti vilkuilee, näkikö kukaan... - Anonyymi00078UUSI
Anonyymi00030 kirjoitti:
Sen jälkeen laiton ne lisäkannakkeet paikalleen, että jos en jaksa painoja ylös nostaa, niin pääsen painojen alta pois.Minulle on jäänyt painot rinnuksille, ei muita paikalla ja olen siitä lähtenyt vyöryttämään painoa reisille asti, josta sitten päässyt ylös nostamalla painot ilmaan ja penkille. Oli aluksi olo vähän, että mitä nyt, mut tiukassa paikassa keksii keinot selviytyä. Painoa oli tangossa muistaakseni silloin 80-90 kg? Hätä keinot keksii. Kehitys ei pysähtynyt siihen vaan aktivoi enempi jatkamaan.
- Anonyymi00081UUSI
Anonyymi00078 kirjoitti:
Minulle on jäänyt painot rinnuksille, ei muita paikalla ja olen siitä lähtenyt vyöryttämään painoa reisille asti, josta sitten päässyt ylös nostamalla painot ilmaan ja penkille. Oli aluksi olo vähän, että mitä nyt, mut tiukassa paikassa keksii keinot selviytyä. Painoa oli tangossa muistaakseni silloin 80-90 kg? Hätä keinot keksii. Kehitys ei pysähtynyt siihen vaan aktivoi enempi jatkamaan.
Edelleenkin. Hui Hui. Voisi käydä pahasti.
Vilma
- Anonyymi00005
Suhtautuisin tähän positiivisen varauksellisesti. Tarkoitan tällä sitä, että vanhustenhuollossa ollaan hätää kärsimässä ja uusia toimintatapoja kaivataan. Jos toiminta perustuu vapaaehtoisuuteen ja se on järkevästi organisoitu, voisi tällä saavuttaa ainakin tietyissä tapauksissa hyviäkin tuloksia.
Tiedostan sen, että minulla ei olisi resursseja auttaa jotain vanhusta päivittäin, mutta olen harkinnut esim pari kertaa kuussa tehtävää avustamista. Jos useampi tekisi jotain tuonkaltaista, saataisiin ammattihenkilöstön resursseja ohjattua sinne, missä niitä eniten tarvitaan.
Aletheias - Anonyymi00006
En panis yhtään pahaksi että naapuri hoitelisi minua
- Anonyymi00010
19:21
Seurakunnissa ovat diakonit.
Heitä voisi lisätä kouluttamalla ja he ehkä toimisivat asiallisesti ja pyyteettömästi.
Muttei mitään varsinaista hoitoa pidä heille siirtää. Taso tulisi laskemaan.
Vastuuta pitää osata kantaa.
Vilma - Anonyymi00016
Anonyymi00010 kirjoitti:
19:21
Seurakunnissa ovat diakonit.
Heitä voisi lisätä kouluttamalla ja he ehkä toimisivat asiallisesti ja pyyteettömästi.
Muttei mitään varsinaista hoitoa pidä heille siirtää. Taso tulisi laskemaan.
Vastuuta pitää osata kantaa.
VilmaMusta tuntuu että 19:21 kantaisi vastuunsa hyvinkin innokkaasti :)
- Anonyymi00018
Anonyymi00016 kirjoitti:
Musta tuntuu että 19:21 kantaisi vastuunsa hyvinkin innokkaasti :)
No hei. Ettei vain hiukan kehaisis itseäs.
Vilma
- Anonyymi00012
Onhan tuota autettu.
Kerrostalossa kun asuin, niin mummo alakerrasta raahusti ovelle, että mehupullon saisi auki.
Saman kerroksen viereisen asunnon rouva soitti ovikelloa. Mies oli sammunut vessaan ja piti saada makkariin!
Toisen seinänaapurin tyttöystävä oli pudonnut rakastellessa seinän ja sängyn väliin. Mies tuli ovelle hädissään, että sattuikohan siihen.
Oli vaan sammunut sinne koloon. Nostettiin takaisin sänkyyn.
Loppuilta olikin rauhallisempaa...
Nyt maalla yhden mummon pihaa lanaan traktorin lumiauralla kun ehdin. Jaksaa vielä itse polun kaivaa tuiskun jälkeen portille.
Mutta mihinkään joka viikkoiseen pillerin lokeroimishommaan tai kauppareissuihin en sekaannu.
Mies 65- Anonyymi00015
Oottepa hyviä ihmisiä, mitä pyydettyyn avun tarvitsemiseen tulee.
Hienoa. Arvostan.
Vilma - Anonyymi00017
Anonyymi00015 kirjoitti:
Oottepa hyviä ihmisiä, mitä pyydettyyn avun tarvitsemiseen tulee.
Hienoa. Arvostan.
VilmaKiitos.
Onhan niitä kotitehtäviä aina ollut ja yleensä auttajan roolissa.
Paljonkin.
Siihen nähden, kuinka vähän ehtii kotona olla.
Mies 65
- Anonyymi00013
Ne on noita poika miesten normaaleja haaveita että se keltä pillua saa asuu naapurissa ettei matka ole pitkä kylään poikasille ja si taas omille menoille naapuri sovun säilyttämiseksi en itse näe niissä niinkään järkeä väistämätöntä niissäkin luultavasti etteikö mustasukkaisuus astu kuvioihin ja sen jälkeen naapuruus taas tuskin toimii ongelmitta
Ennemmin menen vankilaan kuin alan kaveeraamaan naapureiden kanssa. Tai saatika että olisin velvoitettu hoitamaan yhtään ketään. Ja sitten kun olen vanha, niin antakaa minun vaan suosiolla kuolla pois, jos vanhainkotiin ei huolita.
- Anonyymi00019
Voisin ottaa Antti Kaikkosen pesemään mun perseen.
- Anonyymi00020
Jossain vaiheessa Posti suunnitteli laittavansa jakajansa ajamaan nurmikot/tekemään lumityöt ja lääkitsemään vanhukset samalla lehtienjakokiertoksella. Kumma juttu että idea haudattiin.. 😏
Jos ja kun tilanne tästä vielä pahenee, selviämme paremmin kun pidämme huolta toisistamme. Yhteiskunta ei taatusti järjestä ilmaisia palveluja yhtään enempää, koska ei ole rahaa. Loputkin valtion rahat ohjataan muka säästämisen nimissä yksityistämisen myötä ulkomaille.
xLiner- Anonyymi00021
Luin sen iltalehden linkin. Oikein kehityskelpoinen ideahan tuo oli. Vapaaehtoista ja vähän rahaakin liikkuu.
xLiner - Anonyymi00022
Anonyymi00021 kirjoitti:
Luin sen iltalehden linkin. Oikein kehityskelpoinen ideahan tuo oli. Vapaaehtoista ja vähän rahaakin liikkuu.
xLinerEnnen tätä ihmiset pilalle lellivää sosiaaliturvaa lähimmäisen auttaminen kuului kaikkien elämään.
Olisihan se kivaa jos rahaa olisi jakaa. Mutta sitä ei enää ole. Pakko keksiä uusia selviämiskeinoja.
xLiner - Anonyymi00025
Minusta on kummallista, että kun on työttömiä ja koulutettuja hoitajia, niin heillä tulee hoivata apua tarvitsevat.
On jo olemassa kotihoito, missä on lähihoitajat.
Vilma
Minusta keskustalainen nätti edustaja haluaa huomiota tässä joulupukin maassa.
Lapsellinen ehdotus.
Ensin virat tai toimet ja niihin pätevät henkilöt.
Että pikkuisen rahaa. Lehmät tapetaan ja tilalle avuttomat.
Maaseutu siis haluaa rahaa. - Anonyymi00026
Anonyymi00021 kirjoitti:
xLiner5:07
Kotihoidon toimia lisättävä ja sinne virkoja nimenomaan avustajiksi. Siivous voisi kuulua toimenkuvaan.
Työn pitää olla kontrolloitua.
Vilma
Ei mitään puolivillaista. - Anonyymi00040
Anonyymi00026 kirjoitti:
5:07
Kotihoidon toimia lisättävä ja sinne virkoja nimenomaan avustajiksi. Siivous voisi kuulua toimenkuvaan.
Vilma
Ei mitään puolivillaista.Sinäkö ne maksat?
xLiner - Anonyymi00046
Ei mulla tule koskaan olemaan niin paljon rahaa että siihen kykenisin. Hyvä kun omat hoitoni saan maksetuksi.
xLiner - Anonyymi00048
Anonyymi00026 kirjoitti:
5:07
Vilma
Ei mitään puolivillaista.Sitten kun pienipalkkaiset "avustajat" roikkuvat yhteiskunnan tuilla kyetäkseen maksamaan elämisensä, niin taas on rahat loppu.
Tuo lehdessä ollut ehdotus oli oikein hyvä. Sillä voisi täydentää omaa toimeentuloaan eikä se maksaisi avun tarvitsijallekaan liikaa, ehkä.
xLiner - Anonyymi00049
Anonyymi00046 kirjoitti:
Ei mulla tule koskaan olemaan niin paljon rahaa että siihen kykenisin. Hyvä kun omat hoitoni saan maksetuksi.
xLinerJaha, Vilmuskan viesti katosi välistä. Siinä luki että sinä ja minä maksetaan.
xLiner - Anonyymi00050
Anonyymi00049 kirjoitti:
Jaha, Vilmuskan viesti katosi välistä. Siinä luki että sinä ja minä maksetaan.
xLinerMihinkähän se katosikaan?
Jep.
Osallistumme jo moneen.
Vilma - Anonyymi00063
Anonyymi00050 kirjoitti:
Mihinkähän se katosikaan?
Jep.
Osallistumme jo moneen.
VilmaEutanasia pitäisi saada lailliseksi. Saisi itse valita jääkö perintö jo eläessä hoitomaksuina pörriäisille vai jälkipolville kuoltua. Pitäisi saada päättää elämästään ja saada hyvä kuolema haluamallaan hetkellä.
Eutanasian kieltäminen on pelkkää rahan lypsämistä ja ihmisten rääkkäämistä.
Muutenkin nyt jo valikoidaan ketä edes hoidetaan sairastuessa, kokoajan kovenevin kriteerein. Pakko, kun ei ole rahaa hoitaa kaikkia.
Voidaanhan me vaatia jokaiselle suomalaiselle parin miljoonan euron potti tilille. Tässä kohtaa luultavasti joku sosiaalitukia lisää vaativa alkaa jo epäilemään onko valtiolla siihen varaa. Yhteenlasku kun on niin vaikeaa... 🙃
xLiner Ei se mikään postin idea ollut. Siinä se olisikin ollut, jos lehdenjakaja olisi keksinyt että käynpä tässä nyt klo 04:15 tsekkaamassa että onko vanhuksella kaikki hyvin kun on talo ihan pimeänä. Vähän käyn taskulampulla ikkunoista kurkkimassa. Ei posteljoonit tällaista keksi. Kyllä siihen tarvittiin ihan demaripääministeri.
- Anonyymi00066
scrg kirjoitti:
Ei se mikään postin idea ollut. Siinä se olisikin ollut, jos lehdenjakaja olisi keksinyt että käynpä tässä nyt klo 04:15 tsekkaamassa että onko vanhuksella kaikki hyvin kun on talo ihan pimeänä. Vähän käyn taskulampulla ikkunoista kurkkimassa. Ei posteljoonit tällaista keksi. Kyllä siihen tarvittiin ihan demaripääministeri.
7:24
No. Turvattomuuttahan se ihmisissä lisäisi.
Vähän sellaista second-hand -palveluksi menisi.
Avun tarvitsijahan voi olla minkä ikäinen tahansa.
Lääkkeet? Ne voisivat kiinnostaa nuoria innovaatioon.
Mummolle kalkkia ja cod:it muuhun käyttöön.
Vilma - Anonyymi00068
scrg kirjoitti:
Ei se mikään postin idea ollut. Siinä se olisikin ollut, jos lehdenjakaja olisi keksinyt että käynpä tässä nyt klo 04:15 tsekkaamassa että onko vanhuksella kaikki hyvin kun on talo ihan pimeänä. Vähän käyn taskulampulla ikkunoista kurkkimassa. Ei posteljoonit tällaista keksi. Kyllä siihen tarvittiin ihan demaripääministeri.
Ei kun oikeesti. Tästä kohistiin jo kauan ennen Rinteen hölmöilyä. Ihan postilasten omasta ideariihestä oli lähtöisin. Ideoita keräsivät kannattavuuden parantamiseksi.
xLiner - Anonyymi00071
Anonyymi00063 kirjoitti:
Eutanasia pitäisi saada lailliseksi. Saisi itse valita jääkö perintö jo eläessä hoitomaksuina pörriäisille vai jälkipolville kuoltua. Pitäisi saada päättää elämästään ja saada hyvä kuolema haluamallaan hetkellä.
Eutanasian kieltäminen on pelkkää rahan lypsämistä ja ihmisten rääkkäämistä.
Muutenkin nyt jo valikoidaan ketä edes hoidetaan sairastuessa, kokoajan kovenevin kriteerein. Pakko, kun ei ole rahaa hoitaa kaikkia.
Voidaanhan me vaatia jokaiselle suomalaiselle parin miljoonan euron potti tilille. Tässä kohtaa luultavasti joku sosiaalitukia lisää vaativa alkaa jo epäilemään onko valtiolla siihen varaa. Yhteenlasku kun on niin vaikeaa... 🙃
xLinerOlen samaa mieltä.
Eutanasia voisi olla valikossa, kun päivät ovat täynnä.
Vilma Anonyymi00068 kirjoitti:
Ei kun oikeesti. Tästä kohistiin jo kauan ennen Rinteen hölmöilyä. Ihan postilasten omasta ideariihestä oli lähtöisin. Ideoita keräsivät kannattavuuden parantamiseksi.
xLiner"Ei kun oikeesti. Tästä kohistiin jo kauan ennen Rinteen hölmöilyä. "
Olet oikeassa. Puhuttiin ruohonleikkuusta ja lumitöistä ynnä muusta. Posteljoonista on moneksi. Vähän oli ne ideat kuin jostain "Postimies Pate"- tarinoista. Aikaa ja välineitä on milloin mihinkin. Mutta kai se Posti (entinen Itella) on jonkinlaisen kannattavan toiminnan löytänyt. Ihan on pörssissäkin firmaa tarjolla.
Postimies Pate, Italia ja fasistit.
https://www.youtube.com/watch?v=6vp9dKNoq6I
- Anonyymi00023
Vilma miksi haluat käydä miehiä auttelemassa ja he sinua eli nuoria miehiä autat ja kaikkia 18-60v miehiä autat ja he käyvät sinua auttamassa eli kumpikin käy kyläilemässä usein
- Anonyymi00024
Palstaäijä, eli aapee kirjoittelee sisältöä hieman hengästyneellä otteella. Noloa
En huoli yhenkään naapurin apua, enkä mene hoitamaankaan. Hoitakoon lapsensa vanhempansa. Auttaa voin jos joku hätä on, mutten muuten halua mitenkään olla missään hoitoketjussa osana.
Eikä tarvi tulla minuakaan hoitamaan. Jollen itse pysty tai lapset, niin joudan kuolla pois. Kuolen kuitenkin joskus. En välitä vieraitten höösäämisistä.- Anonyymi00027
Näinkin tietysti multinikkimies, korkeintaan hyviä neuvoja voi huudella kakaroiden kasvatuksen suhteen esim parvekkeelta, jota itsellä tosin ei ole. Tämä sinun ja muutamien muiden kerronta vedetään satiiriksi nyt
- Anonyymi00029
Samaa mieltä, kyllä lasten tulee huolehtia vanhemmistaan, ne joilla lapsia on.
Naapuria voi auttaa, jos naapuri apua tarvitsee, muttei siitäkään saa syntyä tilannetta, että oletkin naapurin omaishoitaja ja koko ajan joudut naapuria auttamaan ja naapurin lapset toteavat, että eihän meidän tarvitse huolehtia, kun on naapuri, joka hoitaa ja huolehtii.
Luulisi verottajan puuttuvan asiaan, kun verottaja ei hyväksy talkootöitä ilmaisena työnä, niin ei luulisi hyväksyvän tätäkään.
Muutaman kerran olen naapuria auttanut, lähinnä tyhjentänyt postilaatikon kesäisin, kun olivat mökkeilemässä.
Olin niin luotettava, että antoivat kotinsa avaimen minulle, että sain laitettua postit eteiseen.
Kerran saatoin naapurin kotiinsa, kun ilmestyi asuntoon, ei ole meillä koskaan käynyt muulloin ja meillä on ovet yleesä aina auki, kun kotona olen.
Huomasin, että taitaa olla alzheimerin tauti, kun siihen malliin puhui, että ettei ole kodin avaimia, että kodin ovi on lukossa, eikä tiennyt kotinsa sijaintia.
Ei se ovi lukossa ollut ja mies oli kotona. - Anonyymi00031
Anonyymi00029 kirjoitti:
Naapuria voi auttaa, jos naapuri apua tarvitsee, muttei siitäkään saa syntyä tilannetta, että oletkin naapurin omaishoitaja ja koko ajan joudut naapuria auttamaan ja naapurin lapset toteavat, että eihän meidän tarvitse huolehtia, kun on naapuri, joka hoitaa ja huolehtii.
Luulisi verottajan puuttuvan asiaan, kun verottaja ei hyväksy talkootöitä ilmaisena työnä, niin ei luulisi hyväksyvän tätäkään.
Muutaman kerran olen naapuria auttanut, lähinnä tyhjentänyt postilaatikon kesäisin, kun olivat mökkeilemässä.
Olin niin luotettava, että antoivat kotinsa avaimen minulle, että sain laitettua postit eteiseen.
Kerran saatoin naapurin kotiinsa, kun ilmestyi asuntoon, ei ole meillä koskaan käynyt muulloin ja meillä on ovet yleesä aina auki, kun kotona olen.
Huomasin, että taitaa olla alzheimerin tauti, kun siihen malliin puhui, että ettei ole kodin avaimia, että kodin ovi on lukossa, eikä tiennyt kotinsa sijaintia.
Ei se ovi lukossa ollut ja mies oli kotona.11:26
Onko sinulla lapsia?
Olen vahvasti erimieltä, että lasten asia on hoitaa vanhempiaan.
He ovat työelämässä ja hoitavat ohessa omat lapsensa, kuten minäkin olen tehnyt.
Se on heidän roolinsa.
Minusta on vastenmielistä seurata, kun äiti ei ole katkaissut napanuoraa ja pojalla ei ole tyttöystävää, liekkö muitakaan ystäviä.
Ikäihmisten ripustautuminen...hm...en tahdo sellaista.
Joistain käytännön ratkaisuissa voidaan keskustella. Tämä riittää.
Vilma - Anonyymi00032
Anonyymi00027 kirjoitti:
Näinkin tietysti multinikkimies, korkeintaan hyviä neuvoja voi huudella kakaroiden kasvatuksen suhteen esim parvekkeelta, jota itsellä tosin ei ole. Tämä sinun ja muutamien muiden kerronta vedetään satiiriksi nyt
9:27, 9:49 ja 11:10
Kyllä sinut on huomattavasti.
Okei ylläpidosta?
Shhhh
Vilma - Anonyymi00034
Anonyymi00027 kirjoitti:
Ei satiiri, farssi tässä on meneillään :D
terveisin multinikkimies - Anonyymi00037
Anonyymi00031 kirjoitti:
11:26
Onko sinulla lapsia?
He ovat työelämässä ja hoitavat ohessa omat lapsensa, kuten minäkin olen tehnyt.
Se on heidän roolinsa.
Minusta on vastenmielistä seurata, kun äiti ei ole katkaissut napanuoraa ja pojalla ei ole tyttöystävää, liekkö muitakaan ystäviä.
VilmaSiksi lapset muuttaakin pois kotoa, etteivät tarvitse olla vanhempiensa omaishoitajia ja voivat hommata vanhempansa hoitokotiin ja elää omaa elämäänsä.
Jos lapsi jää kotiin asumaan, niin ennenpitkää ollaan tilanteessa, jossa lapsi onkin vanhempiensa hoitaja. Anonyymi00029 kirjoitti:
Ei se ovi lukossa ollut ja mies oli kotona.Lähinnä nyt järkätä vanhus hoitoon siinä kohtaa, kun ei enää itsenäisesti selviä arjestaan. Noin muuten en velvoita lapsia huolehtimaan eläköön kuten tahtoo. Jos nyt haluaa itse olla se joka hoitaa, senkun jos taas elämä velvoittaa muualla niin ei minusta lapsen tarvi minulle pyhittää aikaansa.
- Anonyymi00038
Jasu2025 kirjoitti:
Lähinnä nyt järkätä vanhus hoitoon siinä kohtaa, kun ei enää itsenäisesti selviä arjestaan. Noin muuten en velvoita lapsia huolehtimaan eläköön kuten tahtoo. Jos nyt haluaa itse olla se joka hoitaa, senkun jos taas elämä velvoittaa muualla niin ei minusta lapsen tarvi minulle pyhittää aikaansa.
Jasu2025: "Lähinnä nyt järkätä vanhus hoitoon siinä kohtaa, kun ei enää itsenäisesti selviä arjestaan. Noin muuten en velvoita lapsia huolehtimaan eläköön kuten tahtoo. Jos nyt haluaa itse olla se joka hoitaa, senkun jos taas elämä velvoittaa muualla niin ei minusta lapsen tarvi minulle pyhittää aikaansa."
Ei se niin yksinkertaista ole? Faijani ei ehkä täysin itsenäisesti selviä arjesta, mutta minun avulla kyllä. Olen jonkinlainen omaishoitaja ilman virallista statusta ja palkkaa. Helmikuussa olen ilmeisesti yhden yön poissa Faijan kaupungista, sillä hän tarvitsee apua. Lauantaina 14.2, järjestän Joensuussa ystävänpäiväbileet ja olen lauantai-sunnuntai välisen yön siellä. Rajoittaa paljon minun elämääni, mutta Faijaa ei voi jättää kovin moneksi yöksi yksin. Nyt jännätään saako hän ajokortille jatkoa, sillä jos ei saa niin minä joudun olemaan aina kuskina. Maaliskuussa Faija täyttää 87 vuotta. - Anonyymi00039
Anonyymi00038 kirjoitti:
Jasu2025: "Lähinnä nyt järkätä vanhus hoitoon siinä kohtaa, kun ei enää itsenäisesti selviä arjestaan. Noin muuten en velvoita lapsia huolehtimaan eläköön kuten tahtoo. Jos nyt haluaa itse olla se joka hoitaa, senkun jos taas elämä velvoittaa muualla niin ei minusta lapsen tarvi minulle pyhittää aikaansa."
Ei se niin yksinkertaista ole? Faijani ei ehkä täysin itsenäisesti selviä arjesta, mutta minun avulla kyllä. Olen jonkinlainen omaishoitaja ilman virallista statusta ja palkkaa. Helmikuussa olen ilmeisesti yhden yön poissa Faijan kaupungista, sillä hän tarvitsee apua. Lauantaina 14.2, järjestän Joensuussa ystävänpäiväbileet ja olen lauantai-sunnuntai välisen yön siellä. Rajoittaa paljon minun elämääni, mutta Faijaa ei voi jättää kovin moneksi yöksi yksin. Nyt jännätään saako hän ajokortille jatkoa, sillä jos ei saa niin minä joudun olemaan aina kuskina. Maaliskuussa Faija täyttää 87 vuotta.Tuon Faija-jutun kirjoitin minä Usko.Toivo.Rakkaus. Paljon on lähimmäisen rakkautta, että olen Faijan tukena.
Anonyymi00039 kirjoitti:
Tuon Faija-jutun kirjoitin minä Usko.Toivo.Rakkaus. Paljon on lähimmäisen rakkautta, että olen Faijan tukena.
Onko Teillä sattunut, että olet kirjautunut, mutta palsta heittää anonyymille? Luulin kaksi kertaa kirjoittaneeni nickillä.
Mitä Jasulle kuuluu?- Anonyymi00045
Anonyymi00037 kirjoitti:
Siksi lapset muuttaakin pois kotoa, etteivät tarvitse olla vanhempiensa omaishoitajia ja voivat hommata vanhempansa hoitokotiin ja elää omaa elämäänsä.
Jos lapsi jää kotiin asumaan, niin ennenpitkää ollaan tilanteessa, jossa lapsi onkin vanhempiensa hoitaja.On normaalia, että lapset lähtevät pesästä.
Vanhemmat, jotka pitävät lapsiaan tulevina palvelijoinaan, ovat outoja.
Normaali apu on ok.
Vilma - Anonyymi00057
Anonyymi00029 kirjoitti:
Ei se ovi lukossa ollut ja mies oli kotona.Läheskään kaikilla vaan ei ole lapsia.
- Anonyymi00058
Anonyymi00031 kirjoitti:
11:26
Onko sinulla lapsia?
Se on heidän roolinsa.
VilmaOnko tullut mieleen, että napanuora on katkaistu aikoja sitten, mutta aikuiset lapset haluavat hoitaa vanhempiaan, jos he apua tarvitsevat ?
- Anonyymi00059
Anonyymi00037 kirjoitti:
Siksi lapset muuttaakin pois kotoa, etteivät tarvitse olla vanhempiensa omaishoitajia ja voivat hommata vanhempansa hoitokotiin ja elää omaa elämäänsä.
Jos lapsi jää kotiin asumaan, niin ennenpitkää ollaan tilanteessa, jossa lapsi onkin vanhempiensa hoitaja.Vanhempia "ei voi hommata hoitokotiin" ellei käytössä ole järisyttävän paljon rahaa. harvalla on.
- Anonyymi00067
Anonyymi00059 kirjoitti:
Vanhempia "ei voi hommata hoitokotiin" ellei käytössä ole järisyttävän paljon rahaa. harvalla on.
Perustettakoon köyhäintalot.
Anonyymi00038 kirjoitti:
Ei se niin yksinkertaista ole? Faijani ei ehkä täysin itsenäisesti selviä arjesta, mutta minun avulla kyllä. Olen jonkinlainen omaishoitaja ilman virallista statusta ja palkkaa. Helmikuussa olen ilmeisesti yhden yön poissa Faijan kaupungista, sillä hän tarvitsee apua. Lauantaina 14.2, järjestän Joensuussa ystävänpäiväbileet ja olen lauantai-sunnuntai välisen yön siellä. Rajoittaa paljon minun elämääni, mutta Faijaa ei voi jättää kovin moneksi yöksi yksin. Nyt jännätään saako hän ajokortille jatkoa, sillä jos ei saa niin minä joudun olemaan aina kuskina. Maaliskuussa Faija täyttää 87 vuotta.Se on juuri niin yksinkertaista. Ei lasta voi velvoittaa, mutta lapsi voi itse päättää huolehtia. Mikään laki ei vaadi lasta hoitamaan vanhempiaan.
Jasu2025 kirjoitti:
Se on juuri niin yksinkertaista. Ei lasta voi velvoittaa, mutta lapsi voi itse päättää huolehtia. Mikään laki ei vaadi lasta hoitamaan vanhempiaan.
Tietysti se jotakin kertonee lasten ja vanhempien väleistäkin, jos lapsi pystyy olemaan täysin piittaamatta miten vanhemmat selviää. Mutta ei tosiaan mikään velvoita, ellei lakia aleta tekemään jossa vastuu siirtyy lapsille. Laosille päin ollaa velvollisia nykyisten lakien puitteissa, muttei vanhemmille.
Jasu2025 kirjoitti:
Tietysti se jotakin kertonee lasten ja vanhempien väleistäkin, jos lapsi pystyy olemaan täysin piittaamatta miten vanhemmat selviää. Mutta ei tosiaan mikään velvoita, ellei lakia aleta tekemään jossa vastuu siirtyy lapsille. Laosille päin ollaa velvollisia nykyisten lakien puitteissa, muttei vanhemmille.
Minä aion huolehtia vanhemmistani, vaikken velvoita omia lapsia samaan. Luulen, että he kuitenkin katsovat meidän perään sitten kun itse ei enää älytä miten arki rullaa.
Jasu2025 kirjoitti:
Minä aion huolehtia vanhemmistani, vaikken velvoita omia lapsia samaan. Luulen, että he kuitenkin katsovat meidän perään sitten kun itse ei enää älytä miten arki rullaa.
Ainakin olen ollut esimerkkinä siinä miten perheestä välitetään ja pidetään yhtä. Empatiaa heistä löytyy, eri asia mikä on oma terveydentila tai asuinpaikka jne. Pystyykö olla läsnä vanhukselle, vaikka vanhus tarvisikin. Jotenkin en halua velvoittaa ja tuomita heitä, sillä ymmärrän ettei kaikki aina ole mahdollista halusi miten paljon vaan olevan.
Jasu2025 kirjoitti:
Ainakin olen ollut esimerkkinä siinä miten perheestä välitetään ja pidetään yhtä. Empatiaa heistä löytyy, eri asia mikä on oma terveydentila tai asuinpaikka jne. Pystyykö olla läsnä vanhukselle, vaikka vanhus tarvisikin. Jotenkin en halua velvoittaa ja tuomita heitä, sillä ymmärrän ettei kaikki aina ole mahdollista halusi miten paljon vaan olevan.
Kukaanhan meistä ei voi sitä aikaa eteenpäin tietää. Kuka on missäkin kunnossa ja mitäkin ongelmia kullakin.
Jasu2025 kirjoitti:
Kukaanhan meistä ei voi sitä aikaa eteenpäin tietää. Kuka on missäkin kunnossa ja mitäkin ongelmia kullakin.
Ja en ole lapsiani tehnyt itselleni hoitajiksi. Toki olen iloinen jos he pystyy ottamaan koppia minusta, kun olen itse pöö.. Ja katsovat jonkun hoivakodin missä pööpöilen.
- Anonyymi00072
Jasu2025 kirjoitti:
Kuinka monta tuntia olet töissä per päivä/per viikko?
Liikaa yksinkertaistat.
Vilma
Me emme ole yhteismitallisia.
Jälkeläisten hyvyyttä ei mitata hoitamisella.
Jälkeläisillä täytyy olla aikaa ja mahdollisuus, ketkä ryhtyvät.
Ei kaikkien jälkeläistenkäön kunto ja terveyskään riitä. Anonyymi00072 kirjoitti:
Kuinka monta tuntia olet töissä per päivä/per viikko?
Liikaa yksinkertaistat.
Vilma
Me emme ole yhteismitallisia.
Jälkeläisten hyvyyttä ei mitata hoitamisella.
Jälkeläisillä täytyy olla aikaa ja mahdollisuus, ketkä ryhtyvät.
Ei kaikkien jälkeläistenkäön kunto ja terveyskään riitä.Lueppas tekstini uudelleen ajatuksella.
- Anonyymi00075
Jasu2025 kirjoitti:
Lueppas tekstini uudelleen ajatuksella.
Luin jo. Mut kiitos samoin. Ja kommentoinkin.
Yritän kaikin tavoin vältellä minä-mittaria, vaan yleisesti ottaen, kun seuraan läheisteni ja tuttujen ratkaisuja. Niistä voi löytyä jotain yleispätevää. Voi.
Vilma - Anonyymi00080UUSI
Anonyymi00067 kirjoitti:
Perustettakoon köyhäintalot.
Hoitokodithan juuri vastaavat "köyhäintaloja", mutta niiden ylläpito on kallista.
- Anonyymi00083UUSI
Anonyymi00027 kirjoitti:
11:10
Vedä mitä vedät.
Suurin osa kirjoittanut ihan aikuisen järkevästi.
Vilma
Et hallitse satiiria tai sarkasmia. - Anonyymi00084UUSI
Anonyymi00034 kirjoitti:
Ei satiiri, farssi tässä on meneillään :D
terveisin multinikkimiesVedä nuo tyylit, kun et niistä ymmärrä.
Vilma - Anonyymi00088UUSI
Jasu2025 kirjoitti:
Omakehu haisee.
- Anonyymi00028
9:27, 9:46, 11:10
Oletko noin hassahtanut?
Aktivoidut moittimaan kirjoittajaa, muttei sinulla ole mielipidettä aiheesta.
Täysin asiaton kirjoittaja! Ja taas! Ylläpidosta?
Vilma Ihan käsittämätön avaus joltain poliitikolta, olkoonkin että mulla on kokemusta tällaisesta kuviosta maaseudulla ja nykyisessä kerrostalolähiössä. Mutta jos siitä joku haluaa tehdä velvoitteen, niin koko kuviosta pettää pohja alta 😳
Kyllä maaseudun edesmennyt Pena opetti mulle paljon autohommia kun teki työuransa lentokentän aurauskaluston korjaajana, Make piti työeläkeiässä tietynlaista jobbari-tallia mutta säilöttiin osa romuista mun nurkkiin ja sain provikan, ja nykyään alakerran äijä tarvitsee toisinaan jeesiä keuhko-ja selkäsairauksien takia jne.
Mutta mikä heitä yhdistää, niin todennäköisesti ovat ikänsä puolesta nähneet ja malttaneet laskea välillä kymmeneen, että mä olen toisinaan hiukan erikoinen tyyppi mutta en koskaan ilkeä. Jos itkettää tai on ollut darra tai reflat, niin parempi pitää muiden ihmisten autot ihan heidän omissa talleissa. Samaten kenenkään fyysinen terveys ei ole mikään naurunaihe mulle, varsinkin niin kauan kun tupakkatoppa tai perunasäkki ei ole 6 tunnista kiinni 🙄
Ä**oikeisto ei tykkää, mutta voi luoja kuinka paljon viime aikoina on oppinut arvostamaan El Plan päätöstä pysyvänä läpi kun olin 30. Kiitos Sanna Marin, Krista Kiuru ja Antti Rinne ❤️- Anonyymi00033
Mä näen tuon avauksen kepulaisesta kosiskelusta päästä seuraavaan hallitukseen.
Joku tutkija on selvittänyt, että politiikassa valehdelkaan entistä enemmän.
Ja kyllähän tämän kaikki huomaavat.
Vilma Anonyymi00033 kirjoitti:
Mä näen tuon avauksen kepulaisesta kosiskelusta päästä seuraavaan hallitukseen.
Joku tutkija on selvittänyt, että politiikassa valehdelkaan entistä enemmän.
Ja kyllähän tämän kaikki huomaavat.
VilmaJep. Mähän opin hiljattain leikkimään tekoälyn kanssa, eikä se tekniikkapuoli niinkään kiinnosta. Pelkkää koodia, mutta psykologinen puoli on paljon jännempi. Tuntuu että nykyään melkein mikä tahansa tulee vastaan somessa, ei automaattisesti ole totta. 🤨
Kun ei tässä nyt kuitenkaan olla oikeasti käyty antamassa Trumpille karting-palkintoja, moikkaamassa McGyveriä ydinvoimalan parkkiksella, tai halailemassa Alonson kanssa Aston Martinin tallissa 😂 Ja osaavampi todennäköisesti osaa tehdä parempia kuvia, tai valjastaa kauhean trolliarmeijan suoltamaan ties mitä somejen keskustelupalstoihin.
Iltapäivällä paistoin jauhelihapihvejä ja kasvispihvejä (perunamuussia ja herne-maissi-paprika sekoitusta jauhoissa pyöritettynä) ja toi naapurin uskonnolliseksi profiloituva väkivaltainen kissatäti kävi syömässä.
Silloin kun sitä haluaisi, niin hän ei niinkään tykkää saalistaa vaan on aika lailla lahna selällään, mutta sitten kun sitä kaikkein vähiten odottaa, niin voi tulla turpiin. 🙄 Mutta ihminen mäkin olen, enkä halua että kukaan näkee nälkää. Meillä on ollut omat riitamme, mutta hän on silti yksi harvoista ihmisistä joka tietyllä tapaa on mun ystävä eikä hän tuomitse mua juurikaan, kun ei hänellä itsellä ole pahemmin varaa siihen.
Mutta jos naapuriavusta joku haluaa tehdä velvoitteen, niin todennäköisesti monelle mummelille käy niin että hermosärkylääkkeet päätyy parempiin suihin, samoin pankkikortti jne. Päättäjät ovat niin totaalisen vieraantuneita ruohonjuuritason todellisuudesta, että tsiisus kraist.
- Anonyymi00047
Maailman historiassa lapset ovat hoitaneet vanhempansa aina hautaan saakka.
Viimeinen 100-vuotta on tehnyt siihen poikkeuksen.
Palaammeko aikaan ennen vuotta 1930, jolloin eläkkeitä alettiin Suomessakin kansalaisille maksaa?!
No, tuo jää nähtäväksi.
AV- Anonyymi00051
Samaa mieltä.
Vaikka kyllä se aikanaan toisesta työstä kävi käydä vahtimassa heidän arkeaan. Ynnä muutaman muun sukulaisen.
Omaa elämää ei yhteentoista vuoteen ehtinyt juurikaan viettää. Autoon tuli kilometrejä kuin taksiin konsanaan ja rahaakin paloi. Ja sairaalat tulivat tutuiksi.
Vaan ei ole jälkeenpäin tarvinnut katua. Lämpöisin mielin käyn haudoilla.
Mies 65 - Anonyymi00052
Anonyymi00051 kirjoitti:
Samaa mieltä.
Vaikka kyllä se aikanaan toisesta työstä kävi käydä vahtimassa heidän arkeaan. Ynnä muutaman muun sukulaisen.
Omaa elämää ei yhteentoista vuoteen ehtinyt juurikaan viettää. Autoon tuli kilometrejä kuin taksiin konsanaan ja rahaakin paloi. Ja sairaalat tulivat tutuiksi.
Vaan ei ole jälkeenpäin tarvinnut katua. Lämpöisin mielin käyn haudoilla.
Mies 65Toisin kuin sinä, joku on jättänyt oman elämänsä ja uhrautunut täysin omien vanhempiensa takia.
Voi sitä arvostelua muita kohtaan, jotka eivät toimi samoin. Ja katkeruutta.
Vilma - Anonyymi00053
Anonyymi00052 kirjoitti:
Toisin kuin sinä, joku on jättänyt oman elämänsä ja uhrautunut täysin omien vanhempiensa takia.
Voi sitä arvostelua muita kohtaan, jotka eivät toimi samoin. Ja katkeruutta.
VilmaNämä ovat vähän sellaisia "oma valinta" -asioita.
Mikä ei kuitenkaan oikeuta arvioimaan muiden tekemättä jättämisiä omien saavutusten valossa.
Yritin miettiä, mutta en tunne yhtään uhrautujaa. Liekö tämä sellainen elinpiiriasia.
Sellaisia tunnen taasen tosi paljon, joita omien vanhempien kohdalla kiinnostaa vain mahdollinen perintö. Kuolisivat pois!
Mies 65 - Anonyymi00054
Anonyymi00053 kirjoitti:
Nämä ovat vähän sellaisia "oma valinta" -asioita.
Mikä ei kuitenkaan oikeuta arvioimaan muiden tekemättä jättämisiä omien saavutusten valossa.
Yritin miettiä, mutta en tunne yhtään uhrautujaa. Liekö tämä sellainen elinpiiriasia.
Sellaisia tunnen taasen tosi paljon, joita omien vanhempien kohdalla kiinnostaa vain mahdollinen perintö. Kuolisivat pois!
Mies 65No. En ole kumpaakaan lajia. Kävin kaupoilla. Viimeisen juhannuksen järjestin.
Pientä eikä mitään isompaa. Toinen henkilö läheltä enempi tilanteensa mukaan.
Isäni asioihin nimittäin ei muutoin puututtu edes hyvää tarkoittavasti.
Oksat pois.
Vilma - Anonyymi00055
Anonyymi00054 kirjoitti:
No. En ole kumpaakaan lajia. Kävin kaupoilla. Viimeisen juhannuksen järjestin.
Pientä eikä mitään isompaa. Toinen henkilö läheltä enempi tilanteensa mukaan.
Isäni asioihin nimittäin ei muutoin puututtu edes hyvää tarkoittavasti.
Oksat pois.
VilmaOlet isäsi kopio.
Mies 65 - Anonyymi00060
Anonyymi00053 kirjoitti:
Nämä ovat vähän sellaisia "oma valinta" -asioita.
Mies 65"kiinnostaa vain mahdollinen perintö. Kuolisivat pois!"
Aika julmaa, onneksi en tunne moisia. - Anonyymi00062
Anonyymi00055 kirjoitti:
Olet isäsi kopio.
Mies 65Nyt en ymmärrä. Miten kopio?
Vilma - Anonyymi00065
Anonyymi00062 kirjoitti:
Nyt en ymmärrä. Miten kopio?
VilmaOlet suorasukainen ja mainitsit aiemmin mielipiteesi ripustautumisesta.
Laskin ilman kaavoja yhteen!
Anteeksi jos summa ei olekaan oikea.
Mies 65 - Anonyymi00069
Anonyymi00065 kirjoitti:
Olet suorasukainen ja mainitsit aiemmin mielipiteesi ripustautumisesta.
Laskin ilman kaavoja yhteen!
Anteeksi jos summa ei olekaan oikea.
Mies 65Tais tulla napakymppi.
Vilma
H ä n e n asioihinsa ei sopinut puuttua. Yritin järjestää palveluasumista lähemmäs itseäni.
Tuli uhkaus! En tiedä, oisko tehnyt itselleen jotain radikaalia.
Se asuinpaikka on tärkeä pitkään jossain paikkakunnalla asuneelle. Siirtelyä kannattaa todella harkita. Itse olin työ-laosenhoito tilanteessa eli ruuhkavuosissa. - Anonyymi00070
Anonyymi00069 kirjoitti:
Tais tulla napakymppi.
Vilma
H ä n e n asioihinsa ei sopinut puuttua. Yritin järjestää palveluasumista lähemmäs itseäni.
Tuli uhkaus! En tiedä, oisko tehnyt itselleen jotain radikaalia.
Se asuinpaikka on tärkeä pitkään jossain paikkakunnalla asuneelle. Siirtelyä kannattaa todella harkita. Itse olin työ-laosenhoito tilanteessa eli ruuhkavuosissa.Ellei tärkein ikäihmisen elämässä. Oma koti.
Meillä yksi nukahti iäisyyteen kukkapenkissä, muut sairaalan kautta palvelutaloon, tai äiti ei koskaan päässyt sinne saakka. Luultavasti oli yhtä päänsä pitävä kuin isäsi!
Tämä kai on syy siihenkin, että kun maalla asuvat ikäihmiset sinnittelevät siellä kinosten keskellä niin sitä vapaaehtoistyötä tarvitaan.
En tunnista ketään joka olisi vapaaehtoisesti lähtenyt kotoa.
Ehkä kuitenkin nämä senioriasunnot helpottavat tilannetta. Mutta niissä asumiseen tarvitaan rahaa. Ja maalla tiilitalostakaan ei sitä saa kun kukaan ei halua ostaa.
Nokka irtoo kun pyrstö tarttuu!
Mies 65 - Anonyymi00073
Anonyymi00070 kirjoitti:
Ellei tärkein ikäihmisen elämässä. Oma koti.
Meillä yksi nukahti iäisyyteen kukkapenkissä, muut sairaalan kautta palvelutaloon, tai äiti ei koskaan päässyt sinne saakka. Luultavasti oli yhtä päänsä pitävä kuin isäsi!
Tämä kai on syy siihenkin, että kun maalla asuvat ikäihmiset sinnittelevät siellä kinosten keskellä niin sitä vapaaehtoistyötä tarvitaan.
Ehkä kuitenkin nämä senioriasunnot helpottavat tilannetta. Mutta niissä asumiseen tarvitaan rahaa. Ja maalla tiilitalostakaan ei sitä saa kun kukaan ei halua ostaa.
Mies 65Olipa lohdullista lukea, että muillakin on läheisissä ns. jääriä.
Vilma
Kylä talkkari, minkä kunta palkkaisi, voisi olla ratkaisu.
Täytyy olla valvottua toimintaa.
Moniko vanheneva mies, on tullut avuliaan naisen putsaamaksi ihan lompakoita myöten. - Anonyymi00077UUSI
Anonyymi00073 kirjoitti:
Olipa lohdullista lukea, että muillakin on läheisissä ns. jääriä.
Vilma
Kylä talkkari, minkä kunta palkkaisi, voisi olla ratkaisu.
Täytyy olla valvottua toimintaa.
Moniko vanheneva mies, on tullut avuliaan naisen putsaamaksi ihan lompakoita myöten.Tuo aloituksesi haki tätä asiaa.
Maalla leviää juorujen avulla niin hyvät kuin huonotkin asiat.
Ja kaupungeissa sitten talkoo-, yhdistys- ja naapuriavun yhteydessä sama juttu.
Kai toisen henkilökohtaisiin asioihin tutustumisella voisi olla vaatimuksena ainakin suppea turvallisuusselvitys. Sertifikaatti siitä, ainakin viime vuodet avustaja on pysytellyt poissa "listoilta".
Mustatukkaset on vikkeliä auttamaan. Jos lompakko painaa liikaa, niin kanttipuntit hoitaa kantamuksen keveämmäksi.
Ääneen ajateltu esimerkki vain.
Itse järjestin nimeni kaikkien mummojeni tileihin, sitä mukaa kun alkoi näyttää heidän oma rahaliikenteen hoitonsa kiikkerältä. Mutta yhdeksänkymmentäluvulla riittikin kun marssi henkilön kanssa pankkiin ilmoittamaan asia!
Ja vaikka eivät nyt suoranaisesti ryöstä, niin huijaavat itselleen hoidettavan omaisuutta alihintaan.
Itse ehdin väliin sen kerran kun ahne kyläläinen oli ostelemassa tätini taloa. Mummo ei oikein ymmärtänyt enää kuudenkymmenentuhannen ja sadankuudenkymmenentuhannen eroa!
Mies 65 - Anonyymi00086UUSI
Anonyymi00077 kirjoitti:
Tuo aloituksesi haki tätä asiaa.
Maalla leviää juorujen avulla niin hyvät kuin huonotkin asiat.
Ja kaupungeissa sitten talkoo-, yhdistys- ja naapuriavun yhteydessä sama juttu.
Kai toisen henkilökohtaisiin asioihin tutustumisella voisi olla vaatimuksena ainakin suppea turvallisuusselvitys. Sertifikaatti siitä, ainakin viime vuodet avustaja on pysytellyt poissa "listoilta".
Mustatukkaset on vikkeliä auttamaan. Jos lompakko painaa liikaa, niin kanttipuntit hoitaa kantamuksen keveämmäksi.
Ääneen ajateltu esimerkki vain.
Itse järjestin nimeni kaikkien mummojeni tileihin, sitä mukaa kun alkoi näyttää heidän oma rahaliikenteen hoitonsa kiikkerältä. Mutta yhdeksänkymmentäluvulla riittikin kun marssi henkilön kanssa pankkiin ilmoittamaan asia!
Ja vaikka eivät nyt suoranaisesti ryöstä, niin huijaavat itselleen hoidettavan omaisuutta alihintaan.
Itse ehdin väliin sen kerran kun ahne kyläläinen oli ostelemassa tätini taloa. Mummo ei oikein ymmärtänyt enää kuudenkymmenentuhannen ja sadankuudenkymmenentuhannen eroa!
Mies 65Tuollaiset tapahtumat voivat koitua muistisairaan kohtaloksi.
Kyllä näitä tapahtuu.
Vilma - Anonyymi00092UUSI
Anonyymi00070 kirjoitti:
Ellei tärkein ikäihmisen elämässä. Oma koti.
Mies 65Valitettavaa, että monet muistisairaat ikäihmisetkin ovat yhä kotonaan eivätkä lähde sieltä millään, vaikka eivät pärjää.
- Anonyymi00094UUSI
Anonyymi00092 kirjoitti:
Valitettavaa, että monet muistisairaat ikäihmisetkin ovat yhä kotonaan eivätkä lähde sieltä millään, vaikka eivät pärjää.
Tuossahan se asian nurinkurisuus onkin.
Henkilön oman edun mukaista olisi jo asua jossain lähellä hoitajaa/valvojaa. Kun muisti alkaa katkeilla lääkkeiden ottamisessa alkaen!
Mutta kun he eivät itse koe tilannetta vakavana.
Ilkeää sanoa, mutta tunsin aina suurta helpotusta siinä kohtaa, kun vein poliklinikan vastaanotolle kutakin mummoa ensimmäistä kertaa. Tiesin, että tuosta putkesta ei enää palata kotiin.
Ja kyllä hoitoketju hyvin asiansa osasi ja myös minulle tiedottamisen.
Ei tarvinnut kuin kaivaa kuvetta. Kun tuli sairaalamaksut ja palvelutalovuokrat samaan aikajaksoon joskus.
Mies 65 - Anonyymi00097UUSI
Anonyymi00094 kirjoitti:
Tuossahan se asian nurinkurisuus onkin.
Henkilön oman edun mukaista olisi jo asua jossain lähellä hoitajaa/valvojaa. Kun muisti alkaa katkeilla lääkkeiden ottamisessa alkaen!
Mutta kun he eivät itse koe tilannetta vakavana.
Ilkeää sanoa, mutta tunsin aina suurta helpotusta siinä kohtaa, kun vein poliklinikan vastaanotolle kutakin mummoa ensimmäistä kertaa. Tiesin, että tuosta putkesta ei enää palata kotiin.
Ja kyllä hoitoketju hyvin asiansa osasi ja myös minulle tiedottamisen.
Ei tarvinnut kuin kaivaa kuvetta. Kun tuli sairaalamaksut ja palvelutalovuokrat samaan aikajaksoon joskus.
Mies 6519:27
Nuo sairaalalaskut voivat olla kotona-asuvalle muistisairaalle todellinen riski ulosottoon.
Entä muutoinkin raja-asioiden hoito jonkun vieraan toimesta.
Aikoinaan hyväksyttyjä maksuja saattoi laittaa kirjekuoreen pankin maksettavaksi ts. tekemään tilisiirrot. E-laskut ovat helpotus, mutta ne ovat tietsikkapohjaisia. Pitää osata.
Valtuutys? Kelle erakon?
Vilma - Anonyymi00099UUSI
Anonyymi00097 kirjoitti:
19:27
Nuo sairaalalaskut voivat olla kotona-asuvalle muistisairaalle todellinen riski ulosottoon.
Entä muutoinkin raja-asioiden hoito jonkun vieraan toimesta.
Aikoinaan hyväksyttyjä maksuja saattoi laittaa kirjekuoreen pankin maksettavaksi ts. tekemään tilisiirrot. E-laskut ovat helpotus, mutta ne ovat tietsikkapohjaisia. Pitää osata.
Valtuutys? Kelle erakon?
VilmaErakot ovatkin moniongelmaisia. Heitä ei välttämättä kiinnosta tuorein tekniikka vaikka järkeä riittäisi.
Ja useasti löytyy rahaa tai omaisuutta hämmästyttävät määrät. Pulloja keräämällä melkein miltsin tienasi eräskin. Ja otti kuitit rahana. Ja piilotti sänkyyn patjaan, täkkeihin ja tyynyihin.
Jälkikasvu oli kantamassa punkkaa pakuun kaatopaikalle vietäväksi, kun rappukäytävässä vastaan tullut asukas hihkaisi, että täällähän sataa rahaa!
Mies 65
- Anonyymi00061
A-Studiossa oli taas kaksi taloustietäjää, vanhoja sellaisia.
Keskustelua oli pitääkö eläkeläisten osallistua taloustalkoisiin.
Julkistaloudesta ja menoista 30 % on eläkesidonnaista.
Molemmat sanoivat totta kai, MUTTA kiristetään nykyisten työssäkäviöiden taakkaa, ei nykyisin eläkkeellä olevien.
Miten tämän nyt ajattelisi, ei tulevat eläkeläiset ole vielä eläkeläisiä.
Se että pienennettäisiin työntekijöiden tulevia eläkkeitä on todella väärin, olemme maksaneet ne kuten pitääkin maksaa. Enemmän mitä koskaan aikaisemmin työtötekevät olisivat tehneet. Eläkekertymiä on jo pariin kertaan leikattu.
Nyt olisi jo aika tehdä järkipäätös joka vaikuttaa nykyisten työntekijöiden taakkaan sitä keventävästi, ilman että työntekijöiden omia etuja koko ajan lisää leikattaisiin.- Anonyymi00074
Eläkeläiset ovat vuosikymmenien työuran jälkeen eläkkeensä ansainneet.
Pysykööt loitolla poliitikot ja palkalisen virkansa puolesta eläkkeiden näpistelyyn yrittävät.
Naisten euro oli 80 senttiä, joten he ovat jo vähemmälle jääneet!
Siniset sukat jalkaan.
Vilma - Anonyymi00076UUSI
Anonyymi00074 kirjoitti:
Eläkeläiset ovat vuosikymmenien työuran jälkeen eläkkeensä ansainneet.
Pysykööt loitolla poliitikot ja palkalisen virkansa puolesta eläkkeiden näpistelyyn yrittävät.
Naisten euro oli 80 senttiä, joten he ovat jo vähemmälle jääneet!
Siniset sukat jalkaan.
VilmaTämä kai koskee myös niitä jotka nyt eläkekassaansa ja eläköitymisikäänsä haluavat varmistaa?
Se, että menneet eivät ole maksaneet niin paljon omista eläkkeistään mitä me nykyiset teemme on jo kai asteittainen vääryys? Tuo ei taida riittää, koska olemme maksaneet enemmän ja ajatuksissa on lyhentää eläkkeellä olo aikaa...viedä se eläkeikä kauemmaksi.
Lähes hulluahan tuo nyt on. Yksinkertaista olisi kai laskea miten paljon kukin olisi maksanut eläkekassaan, ja laskea sen mukaan miten suurta eläkettä voisi nauttia? Jos noin ei olisi, me nuoret joudumme yhä maksamaan suurempaa eläkemaksua mitä te vanhemmat, saamme itse siitä paljon huonommat eläke-etuudet ja lyhemmän eläkeellä olo ajan?!
Missä on oikeus ja kohtuus?!
Oikeus olisi se oma eläketili, turha on tällaista enää jatkaa. Voiko tämän nyt katkaista maksajan näkökulmasta yksipuolisesti, ja siirtää maksut henkilökohtaiseen eläkekertymään, jossa kaava maksetut varannot ja tuleva eläke jollain paremmalla tavalla korrelloisi toisiaan?
Tuntuu että nyt leikataan vain tulevaisuudelta, ei järkevästi ollenkaan!
AV - Anonyymi00087UUSI
Anonyymi00076 kirjoitti:
Tämä kai koskee myös niitä jotka nyt eläkekassaansa ja eläköitymisikäänsä haluavat varmistaa?
Se, että menneet eivät ole maksaneet niin paljon omista eläkkeistään mitä me nykyiset teemme on jo kai asteittainen vääryys? Tuo ei taida riittää, koska olemme maksaneet enemmän ja ajatuksissa on lyhentää eläkkeellä olo aikaa...viedä se eläkeikä kauemmaksi.
Lähes hulluahan tuo nyt on. Yksinkertaista olisi kai laskea miten paljon kukin olisi maksanut eläkekassaan, ja laskea sen mukaan miten suurta eläkettä voisi nauttia? Jos noin ei olisi, me nuoret joudumme yhä maksamaan suurempaa eläkemaksua mitä te vanhemmat, saamme itse siitä paljon huonommat eläke-etuudet ja lyhemmän eläkeellä olo ajan?!
Oikeus olisi se oma eläketili, turha on tällaista enää jatkaa. Voiko tämän nyt katkaista maksajan näkökulmasta yksipuolisesti, ja siirtää maksut henkilökohtaiseen eläkekertymään, jossa kaava maksetut varannot ja tuleva eläke jollain paremmalla tavalla korrelloisi toisiaan?
AVProffa Niku Määttänen eilen selitteli, miten eläkekertymän perusteista pitäisi karsia.
Ansiosidonnaisesta esim.
No.
Työttömäksi useimmat ovat jääneet "tuotannollisista ja taloudellisista" syistä eli
Yritys korjaa tasettaan irtisanomisilla.
Hän on enemmin makrotalousmies. Miksi intoutua mikrotalouteen?
Proffan viralla ja palkalla voi kaventaa muiden elämää. Niinkö?
Vilma - Anonyymi00089UUSI
Anonyymi00076 kirjoitti:
Tämä kai koskee myös niitä jotka nyt eläkekassaansa ja eläköitymisikäänsä haluavat varmistaa?
AVOletko parikymppinen? Kummaa vaahtoamista, vaikka et tiedä mitään eläkkeistä ja miten ne määräytyy.
Oikeus ja kohtuus on juuri nykyinen eläkejärjestelmä. - Anonyymi00090UUSI
Nykyisin eläkettä kertyy kaikesta kummallisesta, tutkinnoista, vanhempainvapaista ym Ei minulla vaan ole kertynyt, vaikka maksuja olen maksellut.
- Anonyymi00096UUSI
Anonyymi00090 kirjoitti:
Nykyisin eläkettä kertyy kaikesta kummallisesta, tutkinnoista, vanhempainvapaista ym Ei minulla vaan ole kertynyt, vaikka maksuja olen maksellut.
19:03
Opiskelu ja vanhempainvapaista ihan ok.
Nykyisin tutkintoon menee useampi vuosi.
Aikoinaan "reipas nuori mies" sai töitä. HS:n työnhakuilmoituksia olisikin takavuosilta hauska lukea ja verrata tähän päivään.
Elikkäs taannoin ihmiset menivät vähemmällä koulutuksella ja nuorempana töihin.
Jos on korotettu eläkkeelkesiirtymisikää, niin tiettyä turvaa ja porkkanaa pitää olla, koska työllisiä tarvitaan ja työkykyisiä.
Vilma - Anonyymi00098UUSI
Anonyymi00089 kirjoitti:
Oletko parikymppinen? Kummaa vaahtoamista, vaikka et tiedä mitään eläkkeistä ja miten ne määräytyy.
Oikeus ja kohtuus on juuri nykyinen eläkejärjestelmä.Kerro miten ne määräytyvät! eläkevarannot riittävät nykyisten eläkkeiden maksuun noin 6-7 vuodeksi.
- Anonyymi00064
Moni on valmis auttamaan, kunhan se ei vie yhtään omaa aikaa. 😂
Auttamista voisi tapahtua enemmän niin, että ihmiset oikeasti antaisivat ajastaan. Olen harkinnut vapaaehtoistyötä itse. Tällä hetkellä työ, koira ja harrastukset vievät lähes kaiken ajan, mutta jos luopuisin harrastuksesta jonain päivänä, voisin tehdä jotain vanhusten hyväksi. Todellisuudessa minulla on muitakin vastuita, joita en tässä avaa, mutta aikaa voi myös järjestää.
Olen lahjoittanut niille rahaa, joilla on aikaa tehdä auttamistyötä. Sekin on yksi vaihtoehto. Meillä on paljon yksinäisiä, tarvitsevia ihmisiä. Yhteiskunta ei pysty vastaamaan tähän tarpeeseen. Jotain täytyisi tehdä tälle asialle. Mietin koko ajan, miten.
-Thinksy - Anonyymi00079UUSI
Voin käydä kaupassa jos naapurinmummu pyytää vähän apua.
- Anonyymi00085UUSI
Noin 87 prosenttia 80-vuotiaista suomalaisista asuu vielä kotona, lähes puolet heistä yksin. Jotkut ovat jopa oikein hyvässä kunnossa, mutta etenkin syrjäseuduilla liikkuminen on hankalaa, joten yksinäisyys ja kaikenlainen toiminta muiden ihmisten kanssa saattaa olla ongelma. Ei siinä tarvita julkista kotihoitoa, jolla muutenkin kiirus, vaan naapuriapu riittäisi. Joku kuskaisi kylille, jossa on yhteistoimintaa, tosin näinhän jo tapahtuukin, mutta ei kaikilla. Älä vedä aina hernettä nenään ennenkuin ajattelet sitä (nenää) pidemmälle.
- Anonyymi00091UUSI
Kyllä kaikki pitää organisoida 'virallisesti'.
Sitten taas ihmetellään, kun lumesta löytyy, rahat viety, koti sotkettu.
Vilma
Lapset ja sukulaiset eivät ole mikään hoitoreservi!
Koulutetut hoitajat töihin. Yhteiskunta eli me olemme maksaneet veroissamme opetuksesta ja koulutiloista.
Ja hei. Erakot eivät päästä tuosta noin 'auttajia' nurkkiinsa.
Lopettakaa lapsellinen jokeltelu.
Työttömällä voi olla aikaa. - Anonyymi00093UUSI
Anonyymi00091 kirjoitti:
Kyllä kaikki pitää organisoida 'virallisesti'.
Sitten taas ihmetellään, kun lumesta löytyy, rahat viety, koti sotkettu.
Vilma
Lapset ja sukulaiset eivät ole mikään hoitoreservi!
Koulutetut hoitajat töihin. Yhteiskunta eli me olemme maksaneet veroissamme opetuksesta ja koulutiloista.
Ja hei. Erakot eivät päästä tuosta noin 'auttajia' nurkkiinsa.
Lopettakaa lapsellinen jokeltelu.
Työttömällä voi olla aikaa.Vilmahan on kovana.
"Lopettakaa lapsellinen jokeltelu" :))
Hyvin todennäköisesti yhteiskunnan rakenteita ja "virallisen" sosiaalihuollon palveluita joudutaan jatkossa keventämään yhä enemmän. Kyse on yksinkertaisesti rahoituksesta.
Ajatushan voi olla pelottava, mutta pelko hälvenee parhaiten sitä kohti menemällä.
-keinovaginamies- - Anonyymi00095UUSI
Anonyymi00093 kirjoitti:
Vilmahan on kovana.
"Lopettakaa lapsellinen jokeltelu" :))
Hyvin todennäköisesti yhteiskunnan rakenteita ja "virallisen" sosiaalihuollon palveluita joudutaan jatkossa keventämään yhä enemmän. Kyse on yksinkertaisesti rahoituksesta.
Ajatushan voi olla pelottava, mutta pelko hälvenee parhaiten sitä kohti menemällä.
-keinovaginamies-Opetushallinnon puolelta voisi vapautua rahaa, kun lapsia kouluihin on vähenemässä.
Vilma
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hallitus pyrkii rajoittamaan kaupan omien halpamerkkien myyntiä
Helsingin Sanomien mukaan hallitus valmistelee lakihanketta, joka suitsii kaupan valtaa ja rajoittaa omien halpamerkkien2363566- 623258
Björn Wahlroos, maataloustuet lakkautettava
Sanoo pankkimies. Mitäs persut ja muut tukinulliem perskärpäset tähän? "Wahlroos listaa kansallisen maataloustuen. – I782761Persut päättivät hiilivoiman kieltämisestä Suomessa
Moni on jo unohanut kuka hyväksyi hiilivoimaloiden kieltämisen Suomessa: persut Sukupuolineutraalit liikennemerkitk392601Työvoimatoimisto
Nyt kysyisin miksi pitää käydä työvoimatoimistossa paikanpäällä, kun he eivät muuta tee kuin laittavat koneelle uudet ve942266Nalle Wahlroos ei ulise kuten Teemu Selänne sähkölaskuista
Nalle "hah hah" nauroi saamistaan sähkötuista, kun taas Teemu-poika itkeä tirautti kovasta sähkön hinnasta. Nalle nauro281963Muistattekos kuinka kokoomus ja persut vinkuivat sähkön hinnasta?
Oppositiossa vuonna 2022, kun sähkön hinta uhkasi nousta 20 senttiin kilowattitunnilta? Nyt ovat hiiren hiljaa, kun pitä911961Vain persut vastustivat hiilivoimaloiden alasajoa
Persut vastusti jyrkästi hiilen kieltolakia ja on myöhemmin vaatinut hiilivoimaloiden pitämistä käytössä. He perusteliva411854Mikä aate kaiken pahan takana?
Se laiskistuttaa kansat, opettaa vaatimaan etuisuuksia, syleilee maailmoja eikä omaa kansaa.971750Mietin sua liikaa
Mietin nytkin sitä, että millaista se olisi tulla kotiin, kun sinä olisit täällä vastassa. Tai niin päin, että sinä tuli691093