Paljonko merivesi on noussut esim. Hailuodossa?

Anonyymi-ap

Vanhoja karttoja kun katselee, niin meri on vetäytynyt kymmeniä metrejä. Merenpinnan nousua et voi mitata maanjäristysalueilta, etkä suolle perustetuista USA-osavaltioista ja kaupungeista, jotka vajoaa mereen useilla senteillä vuosittain. Mielestäni nämä hihhulit ovat keskivertoa tyhmempiä, kuten on poliisit, jotka tyhmyyttäänsä uhrautuvat palvelemaan henkensä kaupalla eliitin yltäkylläistä elämää.

27

152

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001
      UUSI

Eipä ole merenpinta noussut, ja sen nyt järjissään olevat tietävät ilman vanhoja karttojakin, mutta onhan ne hyvä vahvistus todellisuudelle, jota ilmastoseonneet yrittävät kumota.

Asiassa on täysin sekaisin jopa joukko tutkijoita, joten uutisiin ei voi luottaa. Vain tyhmät luottavat katastrofiuutisiin merenpinnan noususta. Maannoususta kun kerrottiin jo koulussa 1960 luvulla. Se on ollut jollakin tasolla tunnettu jo 1400 luvulla.

Wikipediassa olevan artikkelin mukaan Suomen maapinta-ala kasvaa joka vuosi noin 7 neliökilometriä. Ei siis todellakaan Suomi ole hukkumassa mereen, niin kuin hullut pelottelevat, ja pelkäävät hyvinkin korkealla merenpinnasta.

Yksi minun tuttava pelkää yli 30 metriä korkealla merenpinnasta ja toinen pelkää 120 metriä korkealla merenpinnasta. Eivät ole kumpikaan itse perehtyneet tosiasioihin. Ovat vaan antaneet kauhu-uutisten sekoittaa päänsä.

Vintti on mennyt niin pahasti sekaisin, että asiasta ei pysty edes keskustelemaan. Sekunnissa tuli hysteerinen kohtaus, kun yritin pikkusen valistaa. Sitä se ilmastopropaganda on saanut aikaan yhä enemmän. Aiheeton kauhu leviää.

Itse olen ottanut asioista selvää jo lähes vuosikymmen sitten. Yksi asia on se, että eihän Grönlannista ja Etelämantereelta ole lumisateet loppuneet. Molempiin kertyy runsaasti uutta jäätä, joka kertymä todellisuudessa laskee merenpintaa.

Tarkoitushakuisesti on huijattu vain sulavan jään määrällä, joka tietenkin on melkoisen suuri. Suurilla luvuilla vain huijataan tyhmiä ihmisiä, koska lisääntyvän jään määrä jätetään ilmoittamatta kokonaan.

Etelämantereen osalta se on kuitenkin helppo laskea, koska vuotuinen sademäärä löytyy Wikipediasta. Sinne kertyy vuosittain keskimäärin 120-150 kg jäätä neliömetrille. Siitä vaan laskemaan.

Tuo nyt pitäisi osata laskea jo peruskoulun ala-asteella. Jäätikön pinta-alan saa Wikipediasta. Ei ole siis olemassa mitään suuria tieteellisiä salaisuuksia, jotka olisivat ainoastaan tutkijoiden hallussa. Tiedot ovat täysin julkisia.

Nykyaika on siitä ihmeellinen, että tulee julki suunnattoman suuri määrä sellaista tietoa, jota ei koskaan opeteta missään koulussa. Jos on vähänkin hajulla asioista, niin ei tarvitse kuin kirjoittaa nettihakuun suomenkielisiä sanoja, niin tietoa löytyy.

Vaikka sanoja ei edes kirjoittaisi täysin oikein, niin tulee ehdotuksia, joista voi valita. Kävin ensimmäisiä kertoja netissä jo 1990 luvulla. Silloin oli vain modeemeita eikä ollut Googlea. Aktiivisemmin aloin käyttämään nettiä noin 15 vuotta sitten.

Täällä sitten typerykset, jotka on propagandalla johdettu harhaan, kyseenalaistavat sen tiedon, jota olen löytänyt, koska minulla on jo hyvin kauan ollut pohjatiedot, jotka ovat ohjanneet löytämään totuuksia.

Minähän olen saanut totuudenmukaista tieteellistä tietoa ilmakehän kaasuista jo 1970 luvulla. En siis ole mikään vasta-alkaja näissä hommissa, koska ammatissa täytyy tietää tieteellinen totuus, höpsivät kotimaiset ja ulkomaiset tutkijat mitä tahansa.

Käytännön ammattiin kouluttavat opettajat ovat aina oikeassa, sanoi maailman ilmastotiede ja vihreät hourijat mitä tahansa. Opettaja joutuu nimittäin vastuuseen, jos opettaa väärin, ja väärän opetuksen seurauksena tapahtuu onnettomuus.

Kysymys on siis turvallisuudesta, josta maailman ilmastotiede ei ole välittänyt tippaakaan. Eihän ne käsittele koskaan kaasuja, joita käsitellään sairaaloissa ja teollisuudessa. Minä olen käsitellyt kaasuja molemmissa. Olen siis asiantuntija.

No täällähän seonneet leimaavat todellisen asiantuntijan aina denialistiksi. Sairaaloissa ja teollisuudessa työskentelee hullujen mielestä vain denialisteja. Tieteiden parissa siis työskentelee pelkästään tieteenkieltäjiä seonneiden mielestä.

Kyllä siellä kuulkaas työskentelee nimenomaan niitä, joilla on tieteestä viimeisin ja totuudenmukaisin tieto, joka on saavutettu vasta 1900 luvulla.

1800 luvulla niistä asioista esitettiin ainoastaan valistumattomia arvauksia, jotka todellinen tiede on myöhemmin kumonnut perättöminä.

Minä olen tuntenut ne ilmastotieteen arvaukset jo yli 60 vuotta, mutta myöhemmin saamani varma tieteellinen tieto kumosi ne täysin. Koko ajan täällä seonneet on ymmärtäneet niin, että minä itse muka yritän kumota niitä.

Ammatissa oli pakko luottaa nimenomaan siihen todelliseen tieteelliseen tietoon eikä ilmastohoureisiin. Edes tämä ei ole mennyt jakeluun ilmastoseonneille.

Miten ne uskaltavat mennä lentokoneeseen, kun laskutelineen renkaat on täytetty typellä. Ilmastotieteen vanhojen arvauksien mukaan ajateltuna sekin olisi mahdotonta, mutta kun ammattilaiset eivät niihin arvauksiin luota ollenkaan.

Ammattilainen toimii aina niin kuin ammattilaisen kuuluu toimia, koska ammattilaisen toimintaa ohjaa se todellinen tiede.

Näin tapahtuu siitä riippumatta, vaikka herrat ja narrit maailmalla sekoilisivat mitä sattuu, niin kuin nykyään sekoilevat.

• Anonyymi00009
        UUSI

Taisi olla Lahti joka määräsi turvarajoja kuinka korkeille töyräille saa rakentaa jotteivät pytingit jää nousevan merenpinnan alle. Lahti on kuitenkin 120 metriä korkealla merenpinnan tasosta.

• Anonyymi00002
      UUSI

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/54/Recent_Sea_Level_Rise-fi.png/500px-Recent_Sea_Level_Rise-fi.png

Voi lapsi hyvä. Meren pinnan korkeutta mitataan nykyisin sateliiteilla. Mittauksia on suoritettu satamakaupungeissa ainakin 1800 luvulta lähtien ja viimeiset vuosikymmenet satelliiteilla. Pitkä mittaussarja antaa kiistattoman tuloksen.

Hailuodosta puhuminen on maannousemisen takia yhtä tyhmää, kuin tehdä globaalista ilmastosta johtopäätöksiä Pihtiputaan mummon takapihan kinoksen korkeudesta.

https://www.maanmittauslaitos.fi/sites/maanmittauslaitos.fi/files/inline-images/mmlfi-maannousu-750px.jpg

• Anonyymi00003
        UUSI

Etkö sinä idiootti ymmärrä, kun merenpohja nousee pohjoisella pallonpuoliskolla, se syrjäyttää valtavan määrän vettä, mikä näyttää toisaalla meren pinnan nousemisena. Se ei ole ilmaston muutosta.

Kommentti sivusta.

• UUSI
        Anonyymi00003 kirjoitti:

Etkö sinä idiootti ymmärrä, kun merenpohja nousee pohjoisella pallonpuoliskolla, se syrjäyttää valtavan määrän vettä, mikä näyttää toisaalla meren pinnan nousemisena. Se ei ole ilmaston muutosta.

Kommentti sivusta.

Viimeisimmän glasiaation sulamisen aiheuttama maan nousu on jatkunut hidastuvasti jo 10 000 vuotta.

Viimeaikainen kiihtyvä valtamerten pinnan nousu on jatkunut vajaat sata vuotta.

Kumpikohan se on idiootti? 😉

• Anonyymi00004
        UUSI

Tyhmimmät luottavat satelliittimittauksiin tuollaisessakin asiassa, jossa pinta on koko ajan liikkeessä. Minä en luota muussa kuin sellaisessa asiassa, jossa pinta pysyy paikallaan koko ajan.

Jäätikön pinnan korkeutta kenties voi suurin piirtein luotettavasti seurata satelliittimittauksella. Amerikkalaiset vaan huomasivat tutkamittauksissa satelliitista, että koska maa jäätikön alla painuu, niin pelkän pinnan mittaus ei olekaan luotettava.

Etelämantereelle ja Grönlantiin siis kertyy uutta jäätä enemmän, kuin pelkkä pinnan korkeuden mittaus todistaa. Sinä tietysti hyväksyt todisteiksi ainoastaan sen, joka pönkittää sinun lujaa uskoasi ihmisen syyllisyyteen ilmastonmuutoksessa.

Sitä nimitetään psykologiassa vahvistusharhaksi, kun ihminen luottaa vain siihen tietoon, joka tukee hänen uskoaan oikeassa olemisesta. Sellainen voi joskus olla jopa hengenvaarallista, jos on todella vaativassa työssä esim. lentokapteenina.

Koneita on nimittäin pudonnut vahvistusharhan seurauksena. On päätelty asioita väärin, eikä ole tajuttu ajoissa, että ollaankin täysin väärässä. Juuri tuon takia tapahtuu myös enemmän liikenneonnettomuuksia nuorille. Nuori ei ole vielä oppinut epäilemään päätöksiään.

Minä heräsin jo 10 vuotta sitten epäilemään ilmastouutisia potaskaksi, jossa meille syötetään valheita. Tiesin ammattieni takia, että teoriassa kasvihuonekaasuista on virheitä, mutta en sitä kuinka suuria virheitä.

Se ammatillinen tieto, jota minulle on jaettu, pitää nimittäin takuuvarmasti paikkansa. Eihän sairaalassa saa luottaa huuhaajuttuihin. Siellä täytyy tietää tieteellinen totuus ilmakehän kaasuista jokaisen, joka niitä käyttää. Ei sille ole vaihtoehtoja. Se tieto on pakollinen.

Täällä sitten pöljät inttää sellaista tietoa vastaan, joka on pakko tietää tietyissä ammateissa. Pakko mikä pakko. Ei siis niissä ammateissa intetä sitä tietoa vastaan, vaan sen mukaan toimitaan käytännössä.

Kysyin 1,5 vuotta sitten vastavalmistuneelta lääkäriltä, että onko hänellä samat tiedot kuin minulla, ja kyllä hänellä oli. Minuahan on kouluttaneet sekä lääkärit että metallin insinöörit. Olen siis saanut saman opetuksen kahdelta erilliseltä asiantuntija taholta.

Molempiin tahoihin minä luotan aivan täysin, kun on kysymys ilmakehän kaasuista. Maailman ilmastotiede on siis täysin väärässä. Ne uudet opit, joita lääkärit ja insinöörit opettavat, tulivat vasta 1900 luvulla.

Kun mikään tuo ei mene täällä jakeluun, olen päätellyt, että porukka täällä on lähes lukutaidotonta. Luetun ymmärtämisessä on suuria ongelmia, eikä ymmärretä edes suomenkielisten termien merkityksiä.

Mitä tarkoittaa esim. lämpökapasiteetti tai sulamispiste ja kiehumispiste. Mitä ne kertovat aineesta. Wikipediasta löytyy kyllä selitys noihin asioihin. Minä tarkistin. Kaikilla aineilla on lämpökapasiteetti, väitti ilmastotiede mitä tahansa. Niin on myös sulamispiste ja kiehumispiste.

Niitä, joilla on ilmastotiedettä paremmat tiedot kaasuista, on Suomessakin satoja tuhansia, ja meteorologeja on vain noin 150. Heistäkin suuri osa on skeptisiä ilmastotieteen vanhan teorian suhteen. Lähinnä siihen luottaa tyhmät maallikot.

Maallikoitahan vihreät ovat. Maallikoita ovat myös poliitikot ja toimittajat. Kuitenkin toimittajakin voisi tulla asiantuntijaksi, jos viitsisi nähdä pikkusen vaivaan.

On vaan helpompi mennä siitä, missä aita on matalin tai portti jo valmiiksi auki. Minulle ei sellainen vaihtoehto ole kelvannut koskaan. Minä olen ollut valmis tekemään töitä, jotta oppisin oikein.

Viimeisetkin alemmuuskompleksin rippeet karistivat minulle tehtyjen psykologisten testien tulokset 1990 luvulla. Minä hämmästyin niitä tuloksia. Olinkin paljon pystyvämpi, kuin olin itse uskonut.

Niinpä aloinkin sitten käyttämään kykyjäni täysimääräisesti. Siinä olivat sitten insinööritkin ihmeissään. Pystyin enempään kuin ne insinöörit. Jälkeenpäin olen ihmetellyt, että kuinka ne uskalsivat antaa minun tehdä kaikkea sitä, mihin en ollut saanut edes koulutusta.

Minä koulutin itse itseni kaikkeen siihen, mitä halusin tehdä. Nykyään opetetaan ensin teoriaa CNC kurssilla 8 viikkoa. Vasta sitten pääsee koneelle. Minä taas menin suoraan koneelle tekemään työtä, jota en ollut ikinä tehnyt.

12 tuntia siihen opetteluun meni ilman opettajaa. Myöhemmin muut koneet opettelin huomattavasti nopeammin. Sen hurjan luottamuksen antoivat ne psykologiset testit. Pitihän minun testata, että onko se testaus pätevää. Oli se pätevää.

Tuollaisesta testistä olisi paljon hyötyä monelle huonosti koulussa pärjänneelle. Se nimittäin paljastaa myös ihmisen vahvuudet. Osaa paremmin suuntautua oikealle alalle toteuttamaan niitä vahvuuksiaan, joita voi olla huonollakin oppilaalla.

Toisaalta se paljastaa myös heikkoudet. Se testi on laadittu niin, että siinä ei pysty huijaamaan.

• Anonyymi00005
        UUSI
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Tyhmimmät luottavat satelliittimittauksiin tuollaisessakin asiassa, jossa pinta on koko ajan liikkeessä. Minä en luota muussa kuin sellaisessa asiassa, jossa pinta pysyy paikallaan koko ajan.

Jäätikön pinnan korkeutta kenties voi suurin piirtein luotettavasti seurata satelliittimittauksella. Amerikkalaiset vaan huomasivat tutkamittauksissa satelliitista, että koska maa jäätikön alla painuu, niin pelkän pinnan mittaus ei olekaan luotettava.

Etelämantereelle ja Grönlantiin siis kertyy uutta jäätä enemmän, kuin pelkkä pinnan korkeuden mittaus todistaa. Sinä tietysti hyväksyt todisteiksi ainoastaan sen, joka pönkittää sinun lujaa uskoasi ihmisen syyllisyyteen ilmastonmuutoksessa.

Sitä nimitetään psykologiassa vahvistusharhaksi, kun ihminen luottaa vain siihen tietoon, joka tukee hänen uskoaan oikeassa olemisesta. Sellainen voi joskus olla jopa hengenvaarallista, jos on todella vaativassa työssä esim. lentokapteenina.

Koneita on nimittäin pudonnut vahvistusharhan seurauksena. On päätelty asioita väärin, eikä ole tajuttu ajoissa, että ollaankin täysin väärässä. Juuri tuon takia tapahtuu myös enemmän liikenneonnettomuuksia nuorille. Nuori ei ole vielä oppinut epäilemään päätöksiään.

Minä heräsin jo 10 vuotta sitten epäilemään ilmastouutisia potaskaksi, jossa meille syötetään valheita. Tiesin ammattieni takia, että teoriassa kasvihuonekaasuista on virheitä, mutta en sitä kuinka suuria virheitä.

Se ammatillinen tieto, jota minulle on jaettu, pitää nimittäin takuuvarmasti paikkansa. Eihän sairaalassa saa luottaa huuhaajuttuihin. Siellä täytyy tietää tieteellinen totuus ilmakehän kaasuista jokaisen, joka niitä käyttää. Ei sille ole vaihtoehtoja. Se tieto on pakollinen.

Täällä sitten pöljät inttää sellaista tietoa vastaan, joka on pakko tietää tietyissä ammateissa. Pakko mikä pakko. Ei siis niissä ammateissa intetä sitä tietoa vastaan, vaan sen mukaan toimitaan käytännössä.

Kysyin 1,5 vuotta sitten vastavalmistuneelta lääkäriltä, että onko hänellä samat tiedot kuin minulla, ja kyllä hänellä oli. Minuahan on kouluttaneet sekä lääkärit että metallin insinöörit. Olen siis saanut saman opetuksen kahdelta erilliseltä asiantuntija taholta.

Molempiin tahoihin minä luotan aivan täysin, kun on kysymys ilmakehän kaasuista. Maailman ilmastotiede on siis täysin väärässä. Ne uudet opit, joita lääkärit ja insinöörit opettavat, tulivat vasta 1900 luvulla.

Kun mikään tuo ei mene täällä jakeluun, olen päätellyt, että porukka täällä on lähes lukutaidotonta. Luetun ymmärtämisessä on suuria ongelmia, eikä ymmärretä edes suomenkielisten termien merkityksiä.

Mitä tarkoittaa esim. lämpökapasiteetti tai sulamispiste ja kiehumispiste. Mitä ne kertovat aineesta. Wikipediasta löytyy kyllä selitys noihin asioihin. Minä tarkistin. Kaikilla aineilla on lämpökapasiteetti, väitti ilmastotiede mitä tahansa. Niin on myös sulamispiste ja kiehumispiste.

Niitä, joilla on ilmastotiedettä paremmat tiedot kaasuista, on Suomessakin satoja tuhansia, ja meteorologeja on vain noin 150. Heistäkin suuri osa on skeptisiä ilmastotieteen vanhan teorian suhteen. Lähinnä siihen luottaa tyhmät maallikot.

Maallikoitahan vihreät ovat. Maallikoita ovat myös poliitikot ja toimittajat. Kuitenkin toimittajakin voisi tulla asiantuntijaksi, jos viitsisi nähdä pikkusen vaivaan.

On vaan helpompi mennä siitä, missä aita on matalin tai portti jo valmiiksi auki. Minulle ei sellainen vaihtoehto ole kelvannut koskaan. Minä olen ollut valmis tekemään töitä, jotta oppisin oikein.

Viimeisetkin alemmuuskompleksin rippeet karistivat minulle tehtyjen psykologisten testien tulokset 1990 luvulla. Minä hämmästyin niitä tuloksia. Olinkin paljon pystyvämpi, kuin olin itse uskonut.

Niinpä aloinkin sitten käyttämään kykyjäni täysimääräisesti. Siinä olivat sitten insinööritkin ihmeissään. Pystyin enempään kuin ne insinöörit. Jälkeenpäin olen ihmetellyt, että kuinka ne uskalsivat antaa minun tehdä kaikkea sitä, mihin en ollut saanut edes koulutusta.

Minä koulutin itse itseni kaikkeen siihen, mitä halusin tehdä. Nykyään opetetaan ensin teoriaa CNC kurssilla 8 viikkoa. Vasta sitten pääsee koneelle. Minä taas menin suoraan koneelle tekemään työtä, jota en ollut ikinä tehnyt.

12 tuntia siihen opetteluun meni ilman opettajaa. Myöhemmin muut koneet opettelin huomattavasti nopeammin. Sen hurjan luottamuksen antoivat ne psykologiset testit. Pitihän minun testata, että onko se testaus pätevää. Oli se pätevää.

Tuollaisesta testistä olisi paljon hyötyä monelle huonosti koulussa pärjänneelle. Se nimittäin paljastaa myös ihmisen vahvuudet. Osaa paremmin suuntautua oikealle alalle toteuttamaan niitä vahvuuksiaan, joita voi olla huonollakin oppilaalla.

Toisaalta se paljastaa myös heikkoudet. Se testi on laadittu niin, että siinä ei pysty huijaamaan.

"Tyhmimmät luottavat satelliittimittauksiin tuollaisessakin asiassa, jossa pinta on koko ajan liikkeessä. Minä en luota muussa kuin sellaisessa asiassa, jossa pinta pysyy paikallaan koko ajan. "

En ihmettele. Sinähän et tiedä mittaustekniikasta yhtään mitään. Ei sitä sorvatessa tai hitsatessa opi. Ei opi myöskään lääkintävaksina.

Mittaustekniikkaa opettaneena voin kertoa, että arvon *satunnainen vaihtelu* kyetään suodattamaan tuloksesta toistamalla mittaus riittävän useita kertoja. Mitä nopeampaa ja laajempaa satunnainen vaihtelu on, sen enemmän tarvitaan yksittäisiä mittauksia sen eliminoimiseksi. Satelliittimittauksilla se ei ole mikään ongelma.

Jos taas kyse on esimerkiksi mittausjärjestelmän tuottamasta absoluuttisesta mittavirheestä, sillä ei muutosta havainnoidessa ole edes väliä, jos se vaan pysyy vakiona.

Sinun kannattaa jättää tällaisten kysymysten tarkatelu ammattilaisille, Sinun tietotasosi ei ilmeisestikään riitä ongelman syvällisempään ymmärtämiseen.

• Anonyymi00006
        UUSI
        Anonyymi00003 kirjoitti:

Kommentti sivusta.

Valtameren vesimäärään nähden lähinnä Fenniskandiassa tapahtuva maan nousu on kuin hyttysen kusi.

• Anonyymi00007
        UUSI
        Anonyymi00005 kirjoitti:

"Tyhmimmät luottavat satelliittimittauksiin tuollaisessakin asiassa, jossa pinta on koko ajan liikkeessä. Minä en luota muussa kuin sellaisessa asiassa, jossa pinta pysyy paikallaan koko ajan. "

En ihmettele. Sinähän et tiedä mittaustekniikasta yhtään mitään. Ei sitä sorvatessa tai hitsatessa opi. Ei opi myöskään lääkintävaksina.

Mittaustekniikkaa opettaneena voin kertoa, että arvon *satunnainen vaihtelu* kyetään suodattamaan tuloksesta toistamalla mittaus riittävän useita kertoja. Mitä nopeampaa ja laajempaa satunnainen vaihtelu on, sen enemmän tarvitaan yksittäisiä mittauksia sen eliminoimiseksi. Satelliittimittauksilla se ei ole mikään ongelma.

Jos taas kyse on esimerkiksi mittausjärjestelmän tuottamasta absoluuttisesta mittavirheestä, sillä ei muutosta havainnoidessa ole edes väliä, jos se vaan pysyy vakiona.

Sinun kannattaa jättää tällaisten kysymysten tarkatelu ammattilaisille, Sinun tietotasosi ei ilmeisestikään riitä ongelman syvällisempään ymmärtämiseen.

Noinhan se yleensä menee, että kun on jotakin opettanut, niin uskoo opettaneensa oikein. Minun ei vaan tarvitse luottaa sinuun.

Minulla saa Suomen lain mukaan olla aivan oma mielipide asioista, joista ei minun mielestäni voi olla varma, koska jäätiköiden massa lisääntyy joka vuosi. Siitä taas todistaa se, että esim. Etelämantereella sataa keskimäärin 120-150 mm vuodessa.

Se, että sitä sanotaan maapallon kuivimmaksi erämaaksi, johtuu siis pääasiassa siitä, että valtaosa siitä sateesta on lunta, ja jää sinne jäätikölle jopa ikuisesti, ja tiivistyy jääksi, jota kertyy moninkertainen määrä siihen verrattuna, mitä siellä ja muualla sulaa.

Minä olen tutustunut näihin asioihin paljon monipuolisemmin kuin sinä. Etelämantereelle kertyy uutta jäätä 1640-2050 miljardia tonnia vuosittain, kun taas maapallolta sulaa noin 410 miljardia tonnia. Vain jälkimmäinen on uutisoitu.

Tiedätkö sinä muka, mitä noissa ammateissa täytyy osata. Aivan varmasti et tiedä. Lääkintävahtimestarin kouluttivat ammattikorkeakoulun ja korkeakoulun käyneet opettajat.

Tieto tuli siis siltä tasolta, ja minä jouduin läpäisemään erittäin rankat 5-6 tuntia kestäneet testit päästäkseni sinne kouluun. Päivän päätteeksi minulla oli ankara päänsärky, johtuen siitä pitkään jatkuneesta jännityksestä.

Hitsareita ja koneistajia taas kouluttavat ammattikorkeakoulun käyneet. ja minä olin niissä koulutuksissa äärimmäinen huippu. Molempiin ammatteihin ja pariin muuhunkin ammattiin minulla on kiitettävä todistus.

Tuo sinun viimeinen kappaleesi on siis aivan naurettava, ja kertoo vain sinun valheellisista ennakkoluuloistasi. Niitähän on kaikilla lainailijoilla ollut runsain mitoin. Minun kantani perustuu siis faktoihin.

Molemmille suurille mannerjäätiköille kertyy lisää massaa joka vuosi, mutta vain se aina uutisoidaan, että kuinka paljon sulaa vuodessa. Ne satelliittimittaajatkin on ilmeisesti ottaneet huomioon vain sen sulavan määrän, ja tulos perustuu siihen.

Mittaustuloksia joutuu aina myös tulkitsemaan, ja sitten se tulkinta uutisoidaan. Kun on sille tielle lähtenyt, niin siltä on vaikea palata. Et taida oikein ymmärtää, mikä tieteen olemuksessa on vialla. Vialla on se, että se on liian pirstaloitunut.

Jokainen tutkija tai tutkijaryhmä tutkii vain jotakin kapeaa sektoria koko ikänsä. Jos on sen tutkimuksen vastaista tietoa jollakin muulla alalla olemassa, se jää täysin huomiotta lopputuloksessa.

Hyvin monipuolisesti valistunut maallikko voi vertailla eri alojen tutkimustuloksia toisiinsa, ja päätellä, mikä niistä tutkimustuloksista on lähinnä oikeaa. Tutkija ei tähän välttämättä edes pysty, koska tutkijoilla on usein vahva taipumus urautua.

Koska minulla on erittäin monta ammattia, niin olen välttänyt urautumisen. Minulla on hirveän paljon tietoa myös noiden ammattien ulkopuolelta. Myös ilmakehän toiminnasta minulla on ollut tärkeää tietoa jo vuosikymmeniä.

Sinä kuvittelet koko ajan, että ammatti jotenkin rajoittaa tietämystä. Se on erittäin pahasti vanhanaikainen kuvitelma nykyaikana, kun tietoa on saatavilla aivan massiivinen määrä.

Mehän suorastaan uimme tiedon valtameressä, tai ainakin ne jotka siihen pystyvät uivat. Wikipediassa on yli 500 000 artikkelia suomen kielellä. Ammatti ei siis rajoita ollenkaan tietämystä. Minä olen eläkkeelläkin oppinut hirveän paljon uutta.

Koska pidät noita ammatteja helppoina ja yksinkertaisina, ja sillä ylennät itseäsi, sinä et tajua, että noissa ammateissa täytyy osata myös suunnitella. Minähän olin nimenomaan CNC koneistaja 15 vuotta. Siinä ammatissa piti osata myös ohjelmoida.

• Anonyymi00008
        UUSI
        kollimaattori kirjoitti:

Viimeisimmän glasiaation sulamisen aiheuttama maan nousu on jatkunut hidastuvasti jo 10 000 vuotta.

Viimeaikainen kiihtyvä valtamerten pinnan nousu on jatkunut vajaat sata vuotta.

Kumpikohan se on idiootti? 😉

Olet idiootti, sen lisäksi typerä valehtelija, väität edellä vedenpinnan mittaukset tehdyn satelliittia käyttämällä, väität myös mittauksia tehdyn "vajaat sata vuotta". Kertoisitko hieman lisää 100 vuotta sitten käytetyistä satelliiteista, siihen aikaan yleisin kulkuneuvo oli hevonen?

• Anonyymi00010
        UUSI
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Olet idiootti, sen lisäksi typerä valehtelija, väität edellä vedenpinnan mittaukset tehdyn satelliittia käyttämällä, väität myös mittauksia tehdyn "vajaat sata vuotta". Kertoisitko hieman lisää 100 vuotta sitten käytetyistä satelliiteista, siihen aikaan yleisin kulkuneuvo oli hevonen?

<< väität edellä vedenpinnan mittaukset tehdyn satelliittia käyttämällä >>

Siis nykyisin satelliitilla. Aiemmin, tosiaan, satamat mittasivat vedenkorkeutta koko ajan (ja mittaavat tietysti vieläkin). Mittaustuloksia aiemmalta ajalta on olemassa epäsuoria keinoja, miten tiedetään meren pinnan korkeus esim. juuri viime jääkauden jälkeen.

<< väität myös mittauksia tehdyn "vajaat sata vuotta" >>

Ei kai sentään väitä ? Mitä sinä oikein sekoilet ?

Ja tosiaan, miksi se on noin saatanan vaikea katsoa linkkiä, jossa koko mittaussarja on näytillä ? Ylempänä joku on sen jo lähettänyt ketjuun. Ei voi olla noin hankala asia klikata ja katsoa, mistä mittaussarjat alkaa.

<< Kertoisitko hieman lisää 100 vuotta sitten käytetyistä satelliiteista >>

Nyt tuo sekoilusi menee aivan riemuidiootin vammailuksi. Kukaan ei ole väittänyt, että 100 vuotta sitten olisi mitattu satelliitilla, vajakki parka.

<< Olet idiootti >>

Siis ihminen, joka kieltää tieteen mittaukset ja tieteelliset tulokset asiasta, esittää, että tieteeseen luottava ihminen olisi idiootti - vaikka hän itse ei tajua edes suomea.

Jep, minulla on huonoja uutisia sinulle: se ei menekään niin, että muut ovat idiootteja. Se idiootti löytyy peiliäsikin lähempää.

• Anonyymi00011
        UUSI
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Noinhan se yleensä menee, että kun on jotakin opettanut, niin uskoo opettaneensa oikein. Minun ei vaan tarvitse luottaa sinuun.

Minulla saa Suomen lain mukaan olla aivan oma mielipide asioista, joista ei minun mielestäni voi olla varma, koska jäätiköiden massa lisääntyy joka vuosi. Siitä taas todistaa se, että esim. Etelämantereella sataa keskimäärin 120-150 mm vuodessa.

Se, että sitä sanotaan maapallon kuivimmaksi erämaaksi, johtuu siis pääasiassa siitä, että valtaosa siitä sateesta on lunta, ja jää sinne jäätikölle jopa ikuisesti, ja tiivistyy jääksi, jota kertyy moninkertainen määrä siihen verrattuna, mitä siellä ja muualla sulaa.

Minä olen tutustunut näihin asioihin paljon monipuolisemmin kuin sinä. Etelämantereelle kertyy uutta jäätä 1640-2050 miljardia tonnia vuosittain, kun taas maapallolta sulaa noin 410 miljardia tonnia. Vain jälkimmäinen on uutisoitu.

Tiedätkö sinä muka, mitä noissa ammateissa täytyy osata. Aivan varmasti et tiedä. Lääkintävahtimestarin kouluttivat ammattikorkeakoulun ja korkeakoulun käyneet opettajat.

Tieto tuli siis siltä tasolta, ja minä jouduin läpäisemään erittäin rankat 5-6 tuntia kestäneet testit päästäkseni sinne kouluun. Päivän päätteeksi minulla oli ankara päänsärky, johtuen siitä pitkään jatkuneesta jännityksestä.

Hitsareita ja koneistajia taas kouluttavat ammattikorkeakoulun käyneet. ja minä olin niissä koulutuksissa äärimmäinen huippu. Molempiin ammatteihin ja pariin muuhunkin ammattiin minulla on kiitettävä todistus.

Tuo sinun viimeinen kappaleesi on siis aivan naurettava, ja kertoo vain sinun valheellisista ennakkoluuloistasi. Niitähän on kaikilla lainailijoilla ollut runsain mitoin. Minun kantani perustuu siis faktoihin.

Molemmille suurille mannerjäätiköille kertyy lisää massaa joka vuosi, mutta vain se aina uutisoidaan, että kuinka paljon sulaa vuodessa. Ne satelliittimittaajatkin on ilmeisesti ottaneet huomioon vain sen sulavan määrän, ja tulos perustuu siihen.

Mittaustuloksia joutuu aina myös tulkitsemaan, ja sitten se tulkinta uutisoidaan. Kun on sille tielle lähtenyt, niin siltä on vaikea palata. Et taida oikein ymmärtää, mikä tieteen olemuksessa on vialla. Vialla on se, että se on liian pirstaloitunut.

Jokainen tutkija tai tutkijaryhmä tutkii vain jotakin kapeaa sektoria koko ikänsä. Jos on sen tutkimuksen vastaista tietoa jollakin muulla alalla olemassa, se jää täysin huomiotta lopputuloksessa.

Hyvin monipuolisesti valistunut maallikko voi vertailla eri alojen tutkimustuloksia toisiinsa, ja päätellä, mikä niistä tutkimustuloksista on lähinnä oikeaa. Tutkija ei tähän välttämättä edes pysty, koska tutkijoilla on usein vahva taipumus urautua.

Koska minulla on erittäin monta ammattia, niin olen välttänyt urautumisen. Minulla on hirveän paljon tietoa myös noiden ammattien ulkopuolelta. Myös ilmakehän toiminnasta minulla on ollut tärkeää tietoa jo vuosikymmeniä.

Sinä kuvittelet koko ajan, että ammatti jotenkin rajoittaa tietämystä. Se on erittäin pahasti vanhanaikainen kuvitelma nykyaikana, kun tietoa on saatavilla aivan massiivinen määrä.

Mehän suorastaan uimme tiedon valtameressä, tai ainakin ne jotka siihen pystyvät uivat. Wikipediassa on yli 500 000 artikkelia suomen kielellä. Ammatti ei siis rajoita ollenkaan tietämystä. Minä olen eläkkeelläkin oppinut hirveän paljon uutta.

Koska pidät noita ammatteja helppoina ja yksinkertaisina, ja sillä ylennät itseäsi, sinä et tajua, että noissa ammateissa täytyy osata myös suunnitella. Minähän olin nimenomaan CNC koneistaja 15 vuotta. Siinä ammatissa piti osata myös ohjelmoida.

"Noinhan se yleensä menee, että kun on jotakin opettanut, niin uskoo opettaneensa oikein. Minun ei vaan tarvitse luottaa sinuun."

Ei tietenkään tarvitse. Sinähän luotat vain omiin haahuiluihisi. Et edes niihin kehumiisi lääkäreihin ja metallin insinööreihin, jotka hekin tietävät CO2:n olevan kasvihuonekaasu.

Kaikkien mannerjäätiköiden massa vähenee hyväävauhtia ja niin vähenee myös etelämantereen jäät, vaikkakaan eivät yhtä nopeasti.

• Anonyymi00012
        UUSI
        Anonyymi00008 kirjoitti:

"Olet idiootti, sen lisäksi typerä valehtelija, väität edellä vedenpinnan mittaukset tehdyn satelliittia käyttämällä, väität myös mittauksia tehdyn "vajaat sata vuotta". Kertoisitko hieman lisää 100 vuotta sitten käytetyistä satelliiteista, siihen aikaan yleisin kulkuneuvo oli hevonen?"

Eri kirjoittaja, ääliö hyvä.
        Merenpinnan vertailukelpoisia mittauksia on tehty paljon yli sata vuotta, mutta kattavia satelliittimittauksia vastanelisenkymmentä vuotta. Nämä kaski tietoa eivät ole mitenkään ristiriidassa keskenään. Olet vain niin tyhmä, ettet ymmärrä.

• Anonyymi00013
        UUSI
        Anonyymi00007 kirjoitti:

<< Minulla saa Suomen lain mukaan olla aivan oma mielipide asioista >>

Saa toki. Se vaan, että teet itsestäsi idiootin muiden silmissä kun "mielipiteesi" on se, että tieteellisen faktan on pakko olla väärässä.

<< jäätiköiden massa lisääntyy joka vuosi >>

Ei lisäänny.

<< Etelämantereella sataa keskimäärin 120-150 mm vuodessa.
        Se, että sitä sanotaan maapallon kuivimmaksi erämaaksi, johtuu siis pääasiassa siitä, että valtaosa siitä sateesta on lunta, ja jää sinne jäätikölle jopa ikuisesti, ja tiivistyy jääksi, jota kertyy moninkertainen määrä siihen verrattuna, mitä siellä ja muualla sulaa. >>

Kuinka paljon siitä haihtuu ?

Aivan.

Olet niin kovasti vaahdonnut peruskoulun fysiikka, että se pitäisi osata, niin nyt sinulta on jäänyt peruskoulufysiikan opeista kokonaan unholaan sublimoituminen. Tosiaan, jos kuivaat lakanoita pakkasilmalla, ne tietysti ensin jäätyvät, mutta sitten se jää hiljalleen katoaa, koska jää haihtuu vetenä ilmaan. Siksi esim. Antarktiksen jään nettomuutosta ei voi laskea satanut miinus sulanut.

Oikeasti jään määrä pienenee vuosittain nettona laskettuna.

<< Minä olen tutustunut näihin asioihin paljon monipuolisemmin kuin sinä. Etelämantereelle kertyy uutta jäätä 1640-2050 miljardia tonnia vuosittain, kun taas maapallolta sulaa noin 410 miljardia tonnia. >>

Toki tuollainen kertymä tarkoittaisi, että merenpinnan pitäisi laskea reilusti yli sentin vuodessa, jos siitä tulee jäätä tuota tahtia. Sellaista ei kuitenkaan havaita, joten "laskelmasi" ovat tietysti kurapaskaa.

<< Tiedätkö sinä muka, mitä noissa ammateissa täytyy osata. >>

Alemman tason ammattiosaamista. Siksi sitä ei opeteta yliopistoissa tms.

<< Et taida oikein ymmärtää, mikä tieteen olemuksessa on vialla. Vialla on se, että se on liian pirstaloitunut.
        Jokainen tutkija tai tutkijaryhmä tutkii vain jotakin kapeaa sektoria koko ikänsä. >>

Eikä tutki.

Älä nyt sekoile asiasta, mistä sinä et tiedä hevonvittuakaan.

<< Hyvin monipuolisesti valistunut maallikko voi vertailla eri alojen tutkimustuloksia toisiinsa, ja päätellä, mikä niistä tutkimustuloksista on lähinnä oikeaa. >>

Heh, tutkimusjulkaisuissa aina verrataan tutkimustuloksia toisiin tuloksiin. Se siis tehdään jo tieteellisessä julkaisussa.

Sinä et ole elämäsi aikana lukenut ainoatakaan tieteellistä tutkimusjulkaisua, joten et vaan tiedä asiasta hevonvittuakaan. Älä siis yritä selittää asioista, joihin et ole koskaan edes tutustunut.

<< Mehän suorastaan uimme tiedon valtameressä, tai ainakin ne jotka siihen pystyvät uivat. Wikipediassa on yli 500 000 artikkelia suomen kielellä. Ammatti ei siis rajoita ollenkaan tietämystä. >>

Niin, oikeastaan se on vaan se koulutuspohja, joka rajoittaa. Vaikka kuinka lukisi Wikipediaa ja tankkaisi tietoja, et tule käsittämään fysiikasta kuin hyvin rajoittuneen osan. Sinulla ei ole sitä pohjaa ymmärtää fysiikkaa, mikä tulee vaikkapa fysiikan yliopisto-opinnoissa. Siksi siellä on niitä tohtoreita, professoreja ja muita asiantuntijoita, koska heillä on pohja kunnossa. Niitä ei tule muista ammattiryhmistä, koska muut ihmiset eivät osaa fysiikkaa niin hyvin.

<< Koska pidät noita ammatteja helppoina ja yksinkertaisina, ja sillä ylennät itseäsi >>

Vai olisiko se sitä, että palautellaan sinua maanpinnalle. Yrität päivästä toiseen selittää, miten älyttömän mieletön ammattitaito ja osaaminen tarvittaisiin jossain ammatissasi, mutta valitettavasti jos oikeasti tarvittaisiin, niitä opetettaisiin vain niille, joka kykenevät oppimaan nopeammin ja suurempia kokonaisuuksia - siis esim. yliopisto-opiskelijoille. Ammattiisi koulutetaan siksi amiksessa, että siihen riittää vähempi oppimiskyky ja pohjatieto.

• Anonyymi00014
        UUSI
        Anonyymi00007 kirjoitti:

"Etelämantereelle kertyy uutta jäätä 1640-2050 miljardia tonnia vuosittain, kun taas maapallolta sulaa noin 410 miljardia tonnia. Vain jälkimmäinen on uutisoitu."

Kuinka kovapäinen ja dementoitunut pitää ihmisen olla, että vaikka asia on hänelle lukuisia kertoja oikaistu, niin ei saa sitä sisäistettyä kalloonsa?

KYSEESSÄ ON NETTOSULAMINEN!
        Eli tuon 400 miljardia tonnia jäätiköt menettävät massastaan nettona vuosittain. Mukana on silloin tietysti kaikki sekä uusi että sulanut jäätikkö.

Lainaus NASA:n GRACE-satelliittimittaussivulta:
        "Overall, there has been a net loss in ice mass for both ice sheets as shown by the graph."
        Voit yrittää suomennella tuota haluamallasi käännöskoneella.

https://science.nasa.gov/earth/explore/earth-indicators/ice-sheets/

• Anonyymi00015
        UUSI
        Anonyymi00004 kirjoitti:

"Molempiin tahoihin minä luotan aivan täysin, kun on kysymys ilmakehän kaasuista."

Aha. Et kuitenkaan usko ihmsen aiheuttamaan ilmastonmuutokseen:
        Duodecim:
        "Suomalaiset lääkärijärjestöt vetoavat päättäjiin ilmasto- ja kestävyystoimien vauhdittamiseksi. Ilmastonmuutos on 2000-luvun vakavin uhka ihmisten terveydelle ja ilmastonmuutoksen terveysvaikutukset näkyvät jo Suomessakin...

Lääkärijärjestöjen ilmastohätätilajulistuksen ovat allekirjoittaneet Suomen Lääkäriliitto, Suomen Hammaslääkäriliitto, Suomalainen Lääkäriseura Duodecim, Suomen Hammaslääkäriseura Apollonia, Lääkärin sosiaalinen vastuu, Finska Läkaresällskapet, Suomen Yleislääkärit GPF, Suomen Erikoislääkäriyhdistys ry – SELY, Nuorten Lääkärien Yhdistys, Nuorten Hammaslääkärien yhdistys ja Elokapina Lääkärit. Maailman Lääkäriliitto WMA julisti ilmastohätätilan vuonna 2019 ja YK:n pääsihteeri António Guterres kehotti joulukuussa 2020, viisi vuotta Pariisin ilmastosopimuksen jälkeen, valtioita julistamaan ilmastohätätilan."

• Anonyymi00016
        UUSI
        Anonyymi00004 kirjoitti:

<< Tyhmimmät luottavat satelliittimittauksiin tuollaisessakin asiassa, jossa pinta on koko ajan liikkeessä. >>

Mihinkäs mittaukseen sinä siis sitten luotat, että merenpinta pysyisi samana (tai laskisi) maailmassa keskimäärin ?

Niin, eikö vaan, että kyse on ihan puhtaasta päähänpinttymästä ?

[Meren pinnankorkeudesta kerätään todellisuudessa valtavasti tilastollista dataa joka päivä, joten vuoden keskimääräinen voidaan laskea hyvällä S/N-suhteella. Siitä saadaan tilastollisesti pätevä aineisto.]

<< Se ammatillinen tieto, jota minulle on jaettu, pitää nimittäin takuuvarmasti paikkansa. >>

Varmasti, mutta siitä ei pysty päättelemään, että ilmastonmuutoksessa olisi jotain väärää tietoa. Muista, että ne ammatillisen tietosi tuottajat ja tutkijat ovat edelleen sillä kannalla, että ilmastonmuutos syineen on tieteellisesti todistettua tieteellistä faktaa.

<< Siellä täytyy tietää tieteellinen totuus ilmakehän kaasuista jokaisen, joka niitä käyttää. Ei sille ole vaihtoehtoja. Se tieto on pakollinen. >>

Mihin olet tarvinnut tietoa ko. kaasujen IR-säteilyabsorptiosta ?

Niin, etpä tietenkään mihinkään. Sinä et ole edes tutustunut tuohon, mutta se sattuu olemaan ilmastonmuutoksen syy. Sinä et siis tosiasiallisesti tunne ilmastonmuutoksen syytä ollenkaan. Vingut vaan sitä vastaan ilman mitään tietoa itse asiasta.

<< Molempiin tahoihin minä luotan aivan täysin, kun on kysymys ilmakehän kaasuista. Maailman ilmastotiede on siis täysin väärässä. Ne uudet opit, joita lääkärit ja insinöörit opettavat, tulivat vasta 1900 luvulla. >>

Miksi kuitenkin lääkärit, insinöörit sun muut toteavat, että ilmastonmuutoksen syy on tunnettu ja he luottavat siihen ?

Niin, sinä olet ihan yksinäsi tuossa sekoilussasi. Sinua opettaneet ihmiset ovat samalla kannalla ilmastonmuutoksen syistä kuin tieteellinen tieto.

<< Niitä, joilla on ilmastotiedettä paremmat tiedot kaasuista, on Suomessakin satoja tuhansia >>

Ei ole.

<< meteorologeja on vain noin 150. Heistäkin suuri osa on skeptisiä ilmastotieteen vanhan teorian suhteen. >>

Ilmastonmuutoksen tieteellisesti todistettuun syyhyn luottaa noin 100 % meteorologeista Suomessa. Tieteessä on äärimmäisen harvinaista kieltää tuo syy. Konsensus on lähes 100-prosenttinen - ja vielä lähempänä sataa ollaan kun kysytään asiaa nimenomaan ilmakehän asiantuntijoilta.

Mistä sinä oikeasti edes voisit tietää tieteellisen penetraation kun et ole lukenut yhtäkään tieteellistä julkaisua ikinä ?

Jep, älä puhu asioista, joista et tiedä hevonvittuakaan.

• UUSI
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Onhan meren pinnan korkeuksia mittailtu niin kauan kuin on ollut merenkulkua. Tolppamittauksista siirryttiin satelliittimitauksiin teknologian kehityttyä.

Itseäni on ain ihmetyttänyt kuinka et tunne arvostelemistasi asioista, kuten fysiikasta edes alkeita.

• Anonyymi00017
        UUSI
        Anonyymi00014 kirjoitti:

"Etelämantereelle kertyy uutta jäätä 1640-2050 miljardia tonnia vuosittain, kun taas maapallolta sulaa noin 410 miljardia tonnia. Vain jälkimmäinen on uutisoitu."

Kuinka kovapäinen ja dementoitunut pitää ihmisen olla, että vaikka asia on hänelle lukuisia kertoja oikaistu, niin ei saa sitä sisäistettyä kalloonsa?

KYSEESSÄ ON NETTOSULAMINEN!
        Eli tuon 400 miljardia tonnia jäätiköt menettävät massastaan nettona vuosittain. Mukana on silloin tietysti kaikki sekä uusi että sulanut jäätikkö.

Lainaus NASA:n GRACE-satelliittimittaussivulta:
        "Overall, there has been a net loss in ice mass for both ice sheets as shown by the graph."
        Voit yrittää suomennella tuota haluamallasi käännöskoneella.

https://science.nasa.gov/earth/explore/earth-indicators/ice-sheets/

Ja jos tarkkaan katsoo tuota satelliittidataa, niin voi huomata, että vuosina 2021-23 antarktiksen jäämassa tosiaan jopa kasvoi. Mutta valitettavasti se ei tarkoita, että ilmastonmuutos olisi nyt peruttu - noina vuosina sademäärä vain oli poikkeuksellisen suuri.

Toki jos oikein optimisesti haluaa noita Etelämantereen ja Grönlannin kuvaajia katsoa niin ehkä lievää loivenemista noissa käyrissä on havaittavissa...liekö ilmastotoimilla jo jotain vaikutusta...?

• Anonyymi00018
        UUSI
        Anonyymi00011 kirjoitti:

"Noinhan se yleensä menee, että kun on jotakin opettanut, niin uskoo opettaneensa oikein. Minun ei vaan tarvitse luottaa sinuun."

Ei tietenkään tarvitse. Sinähän luotat vain omiin haahuiluihisi. Et edes niihin kehumiisi lääkäreihin ja metallin insinööreihin, jotka hekin tietävät CO2:n olevan kasvihuonekaasu.

Kaikkien mannerjäätiköiden massa vähenee hyväävauhtia ja niin vähenee myös etelämantereen jäät, vaikkakaan eivät yhtä nopeasti.

Miksi sinä koko ajan valehtelet. Minulle on sekä lääkärit että insinöörit opettaneet kaasuista faktoja. Jos sinä pöljä et sitä usko, niin ei se tosiasioita miksikään muuta. Työpaikan insinööri reagoi hyvin voimakkaasti, kun otin ilmastouutiset esille.

Sieltä tuli heti suorastaan huutoa, että pelkkää paskaa kaikki, ja niinhän ne onkin. Minä olen sen tiennyt jo siitä lähtien, kun paikallinen tekniikan tohtori kirjoitti aiheesta lehteen. Soitin hänelle, ja keskustelimme noin 20 min. puhelimessa.

Hän selitti mm. sen, miten tiedettä kuuluu todellisuudessa tehdä, koska hän oli koko työuransa tehnyt tieteellistä tutkimusta. Ensin keksitään teoria, joka mallinnetaan tietokoneella.

Sitten mennään laboratorioon, ja kokeillaan, toimiiko mallinnus käytännössä. Jos ei toimi, niin teoria hylätään, ja keksitään uusi teoria, joka mallinnetaan. Jos sekään ei toimi, niin se hylätään. Tätä jatketaan, kunnes löydetään toimiva ratkaisu.

Mikään teoria ei siis koskaan ole varma tieteellinen totuus, vaikka maallikot ovat niin idiootteja, että uskovat sen olevan tieteellinen totuus.

Hyväksyin täysin tohtorin selityksen, koska olin ollut samaa mieltä jo kouluajoista lähtien siis monia vuosikymmeniä. Opin sellaisen suhtautumisen viimeistään hoitoalalla. Lähes kaikissa minun töissäni on ollut pakko keksiä teorioita, ja testata niitä.

Sitä työ on silloin, kun ei ole olemassa valmiita vastauksia. Kun kysyin kokeneemmalta kaverilta kerran neuvoa työpaikalla, niin vastaus oli: Ei ole olemassa valmiita vastauksia. Minä hyväksyin sen, koska tiesin, että niin se on.

Ei se siis ollut kaverilta vittuilua. Hän sanoi vain totuuden, enkä koskaan enää kysynyt häneltä neuvoa. Hyödytöntä oli minun töissäni kysyä neuvoa myös insinööreiltä.

Oli ne sitä hommaa kyllä joutuneet koulutuksessa jonkin verran opettelemaan, mutta ne opit unohtuivat nopeasti, kun niitä ei joutunut työkseen käyttämään.

Minäkin jouduin osittain uudelleen opettelemaan, kun olin 4 vk kesälomalla. Kesäloman jälkeen meni aina pari tuntia, ennen kuin homma alkoi käyttämään yhtä hyvin kuin ennen.

Koko tuo juttusi on taas pelkkää idiotismia. Minä olen käyttänyt tai nähnyt käytettävän monia kaasuja. Hiilidioksidikin on tullut sairaalatyössä tutuksi. Sairaalassa oli sitä nestemäisenä. Tunnen siis senkin ominaisuudet paljon paremmin kuin sinä.

Kyllä se absorboi lämpöä. Olen käytännössä nähnyt sitä tapahtuvan, mutta niin absorboivat myös typpi, happi ja helium sairaalassa. Kyllä se kuule sinä haahuilet. Minä taas olen hirveän monipuolinen ammattilainen.

Olen ollut työssä myös valimossa, joten olen todellakin tiedoiltani aivan hirveän monipuolinen. Kaikessa siinä, mitä minä olen tehnyt, sinä olet aivan täysin nolla. Tiedän siitä mittaustekniikastakin todella paljon.

Maasta seurataan laserilla kuun etääntymistä maasta. Amerikkalaiset astronautit veivät kuuhun peilin. Kun maasta suunnataan siihen laser, niin takaisin tulevasta valosta voidaan mitata kuun etäisyys. Siitä edestakaisen pulssi ajasta se etäisyys lasketaan.

Kuun on todettu etääntyvän maasta 3 cm vuodessa. Noin 2 miljardin vuoden päästä se on niin kaukana, että maa muuttuu todennäköisesti asumiskelvottomaksi. Nykyään kuun vetovoima pitää maan asennon vakaana.

Sinun on aivan turha leuhkia sillä mittaustekniikan opettamisella. Minä tunnen kyllä lähes kaikki mittaustekniikat. Osaahan käytin niistä töissäkin. Myös lentokoneiden korkeusmittarien toiminnan tunnen.

Tuo viimeinen kappaleesikin on pelkkää paskaa, niin kuin sanoisi työpaikan insinööri. Minä olen laskenut itse sen, kuinka paljon Etelämantereelle syntyy uutta jäätä. Ei se ollut sen kummallisempi laskutoimitus kuin sairaalan lääkelaskut, jotka olen tenttinyt.

No sinä tuskin pystyisit sellaista laskutoimitusta tekemään. Sinähän olet pelkkä räkyttävä nulikka iästä riippumatta. Minulta sen laskemiseen meni puolisen tuntia tietokoneen laskimella.

Sen laskemiseen, että kuinka paljon se vaikuttaa merenpintaan, meni vähän kauemmin. Se laskutoimitus on varsin monimutkainen. Hoitoalan ihmisen täytyy kuitenkin siihen pystyä. Lääkelasku tentissä ei saa olla yhtään ainoaa virhettä.

Voitko sinä edes ymmärtää, että on olemassa sellaisiakin tenttejä, joissa ei virheitä sallita ollenkaan. Minä olen täysin virheettömiä tenttejä suorittanut aika paljon. Tein niin huvikseni, vaikka niissä tenteissä olisi sallittu virheitäkin.

• Anonyymi00019
        UUSI
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Miksi sinä koko ajan valehtelet. Minulle on sekä lääkärit että insinöörit opettaneet kaasuista faktoja. Jos sinä pöljä et sitä usko, niin ei se tosiasioita miksikään muuta. Työpaikan insinööri reagoi hyvin voimakkaasti, kun otin ilmastouutiset esille.

Sieltä tuli heti suorastaan huutoa, että pelkkää paskaa kaikki, ja niinhän ne onkin. Minä olen sen tiennyt jo siitä lähtien, kun paikallinen tekniikan tohtori kirjoitti aiheesta lehteen. Soitin hänelle, ja keskustelimme noin 20 min. puhelimessa.

Hän selitti mm. sen, miten tiedettä kuuluu todellisuudessa tehdä, koska hän oli koko työuransa tehnyt tieteellistä tutkimusta. Ensin keksitään teoria, joka mallinnetaan tietokoneella.

Sitten mennään laboratorioon, ja kokeillaan, toimiiko mallinnus käytännössä. Jos ei toimi, niin teoria hylätään, ja keksitään uusi teoria, joka mallinnetaan. Jos sekään ei toimi, niin se hylätään. Tätä jatketaan, kunnes löydetään toimiva ratkaisu.

Mikään teoria ei siis koskaan ole varma tieteellinen totuus, vaikka maallikot ovat niin idiootteja, että uskovat sen olevan tieteellinen totuus.

Hyväksyin täysin tohtorin selityksen, koska olin ollut samaa mieltä jo kouluajoista lähtien siis monia vuosikymmeniä. Opin sellaisen suhtautumisen viimeistään hoitoalalla. Lähes kaikissa minun töissäni on ollut pakko keksiä teorioita, ja testata niitä.

Sitä työ on silloin, kun ei ole olemassa valmiita vastauksia. Kun kysyin kokeneemmalta kaverilta kerran neuvoa työpaikalla, niin vastaus oli: Ei ole olemassa valmiita vastauksia. Minä hyväksyin sen, koska tiesin, että niin se on.

Ei se siis ollut kaverilta vittuilua. Hän sanoi vain totuuden, enkä koskaan enää kysynyt häneltä neuvoa. Hyödytöntä oli minun töissäni kysyä neuvoa myös insinööreiltä.

Oli ne sitä hommaa kyllä joutuneet koulutuksessa jonkin verran opettelemaan, mutta ne opit unohtuivat nopeasti, kun niitä ei joutunut työkseen käyttämään.

Minäkin jouduin osittain uudelleen opettelemaan, kun olin 4 vk kesälomalla. Kesäloman jälkeen meni aina pari tuntia, ennen kuin homma alkoi käyttämään yhtä hyvin kuin ennen.

Koko tuo juttusi on taas pelkkää idiotismia. Minä olen käyttänyt tai nähnyt käytettävän monia kaasuja. Hiilidioksidikin on tullut sairaalatyössä tutuksi. Sairaalassa oli sitä nestemäisenä. Tunnen siis senkin ominaisuudet paljon paremmin kuin sinä.

Kyllä se absorboi lämpöä. Olen käytännössä nähnyt sitä tapahtuvan, mutta niin absorboivat myös typpi, happi ja helium sairaalassa. Kyllä se kuule sinä haahuilet. Minä taas olen hirveän monipuolinen ammattilainen.

Olen ollut työssä myös valimossa, joten olen todellakin tiedoiltani aivan hirveän monipuolinen. Kaikessa siinä, mitä minä olen tehnyt, sinä olet aivan täysin nolla. Tiedän siitä mittaustekniikastakin todella paljon.

Maasta seurataan laserilla kuun etääntymistä maasta. Amerikkalaiset astronautit veivät kuuhun peilin. Kun maasta suunnataan siihen laser, niin takaisin tulevasta valosta voidaan mitata kuun etäisyys. Siitä edestakaisen pulssi ajasta se etäisyys lasketaan.

Kuun on todettu etääntyvän maasta 3 cm vuodessa. Noin 2 miljardin vuoden päästä se on niin kaukana, että maa muuttuu todennäköisesti asumiskelvottomaksi. Nykyään kuun vetovoima pitää maan asennon vakaana.

Sinun on aivan turha leuhkia sillä mittaustekniikan opettamisella. Minä tunnen kyllä lähes kaikki mittaustekniikat. Osaahan käytin niistä töissäkin. Myös lentokoneiden korkeusmittarien toiminnan tunnen.

Tuo viimeinen kappaleesikin on pelkkää paskaa, niin kuin sanoisi työpaikan insinööri. Minä olen laskenut itse sen, kuinka paljon Etelämantereelle syntyy uutta jäätä. Ei se ollut sen kummallisempi laskutoimitus kuin sairaalan lääkelaskut, jotka olen tenttinyt.

No sinä tuskin pystyisit sellaista laskutoimitusta tekemään. Sinähän olet pelkkä räkyttävä nulikka iästä riippumatta. Minulta sen laskemiseen meni puolisen tuntia tietokoneen laskimella.

Sen laskemiseen, että kuinka paljon se vaikuttaa merenpintaan, meni vähän kauemmin. Se laskutoimitus on varsin monimutkainen. Hoitoalan ihmisen täytyy kuitenkin siihen pystyä. Lääkelasku tentissä ei saa olla yhtään ainoaa virhettä.

Voitko sinä edes ymmärtää, että on olemassa sellaisiakin tenttejä, joissa ei virheitä sallita ollenkaan. Minä olen täysin virheettömiä tenttejä suorittanut aika paljon. Tein niin huvikseni, vaikka niissä tenteissä olisi sallittu virheitäkin.

Juu, kerro toki miten olet laskenut paljonko jäätikkö sulaa Etelämantereella ja Grölannissa vuosittain ja miten se vaikuttaa merenpintaan.

Mitä lähtöarvoja olet käyttänyt ja mistä luotettavasta lähteestä olet ne saanut?

• Anonyymi00020
        UUSI
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Valtameren vesimäärään nähden lähinnä Fenniskandiassa tapahtuva maan nousu on kuin hyttysen kusi.

Kuvitteletko sitä idiootti typerys, että jääkausi oli vain "fenniskandiassa"?

Mistä sitten kuvittelet merenpinnan nousun johtuvan, jonkun jäätikön sulaminen pohjoisessa on pieni liru maailman merissä, kun vielä samaan aikaan jäätiköt kasvaa Etelämantereella.

• Anonyymi00021
        UUSI
        Anonyymi00020 kirjoitti:

Mistä sitten kuvittelet merenpinnan nousun johtuvan, jonkun jäätikön sulaminen pohjoisessa on pieni liru maailman merissä, kun vielä samaan aikaan jäätiköt kasvaa Etelämantereella.

"jäätiköt kasvaa Etelämantereella" - perustuuko tämä tieto Alipainehitsailijan laskelmiin? Hehehee

• Anonyymi00022
        UUSI
        Anonyymi00020 kirjoitti:

Kuvittelin merenpinnan nousun johtuvan siitä, että Feenoskandiaa peitti laajimmillaan Keski-Eurooppaan asti ulottuva 2 - 3 km paksu jää. Jäätikköä oli myös Siperiassa, Alpeilla, nykyisen Englannin alueella sekä Islannissa ja Grönlannissa.
        Jään kokonaistilavuus oli aivan eri luokkaa, kuin mitä muutaman sentin vuodessa tapahtuva maan nouseminen pienehköllä rannikkoalueella lähinnä Pohjanlahdessä ja vähän myös Itämeressä aiheuttaa.

Sinulla taitaa olla suuruusluokat pahasti hukassa, mikäli olet henkilö, joka esitti meren pinnan nousun aiheutuvan maan kohoamisesta.

• Anonyymi00023
        UUSI
        Anonyymi00020 kirjoitti:

"...kun vielä samaan aikaan jäätiköt kasvaa Etelämantereella."

AI:
        "Etelämantereen jään massa on vähentynyt kiihtyvällä vauhdilla viime vuosikymmeninä, sulaen tutkimusten mukaan kuusi kertaa nopeammin kuin 40 vuotta sitten."

Parina viime vuonna on havaittu myös kasvua:
        "Kiinalaisen Tongji-yliopiston tuoreessa tutkimuksessa havaittiin kuitenkin yllättävä muutos. Tutkimuksen mukaan vuosien 2021 ja 2023 välillä Etelämantereen jääpeitteen kokonaismassa näyttää tutkimuksen mukaan kasvaneen, kertoo SciTechDaily.
        Tutkimuksessa havaittiin, että erityisesti Itä-Antarktiksen Wilkes Landin – Queen Mary Landin alueella sijaitsevien neljän suuren jäätikön massa kasvoi tuona aikana merkittävästi, vaikka vuosina 2011–2020 massan menetys oli kiihtynyt."

Etelämantereen jäätä kuluttavat ennen kaikkea jään alle pääsevät merivirrat ja suurten lauttojen kohkeilu. Mantereen jään kehitys ei ole stabiilia, mutta pitkällä tarkastelujaksolla se on vähenemässä.

• Anonyymi00024
        UUSI
        Anonyymi00018 kirjoitti:

<< Minulle on sekä lääkärit että insinöörit opettaneet kaasuista faktoja. >>

Varmasti. Mutta mutta, niihin faktoihin ei kuulunut se, että kasvihuonekaasujen IR-absorptio ei selittäisikään ilmastonmuutosta. Se on kokonaan sinun ihan itse keksimääsi pumppaa.

• Anonyymi00025
      UUSI

<< Vanhoja karttoja kun katselee, niin meri on vetäytynyt kymmeniä metrejä. Merenpinnan nousua et voi mitata maanjäristysalueilta, etkä suolle perustetuista USA-osavaltioista ja kaupungeista, jotka vajoaa mereen useilla senteillä vuosittain. >>

No, se taitaa sitten olla aikalailla samalla tavalla poislyöty mittauspaikka tuo Hailuotokin, kun tiedetään, että siellä maa nousee useita millejä vuodessa.

<< Mielestäni nämä hihhulit ovat keskivertoa tyhmempiä >>

Mutta sitten sinä oikein kuulutat omaa idiotismiasi sillä, ettet ole edes tajunnut lukea tuota uutista, joka on moneen kertaan jo linkattu edelliseen tästä aiheesta käytävään keskusteluun, jonka olet jo lukenut:
      https://yle.fi/a/3-8875748

<< Paljonko merivesi on noussut esim. Hailuodossa? >>

Vastaus tähän kysymykseen on siis: meri on noussut saman verran kuin muuallakin (n. 3 mm. vuodessa), mutta maa nousee edelleen n. 9 mm vuodessa. Näin muodoin meri pakenee rannikolla edelleen - joskin jo hitaammin, mihin on totuttu pelkän maan nousemisen perusteella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hallitus pyrkii rajoittamaan kaupan omien halpamerkkien myyntiä

Helsingin Sanomien mukaan hallitus valmistelee lakihanketta, joka suitsii kaupan valtaa ja rajoittaa omien halpamerkkien
      Yhteiskunta
      201
      3206
    2. Tapettu

On joku kangaskadulla perjantaina
      Sotkamo
      55
      2689
    3. Persut päättivät hiilivoiman kieltämisestä Suomessa

Moni on jo unohanut kuka hyväksyi hiilivoimaloiden kieltämisen Suomessa: persut Sukupuolineutraalit liikennemerkitk
      Maailman menoa
      17
      2399
    4. Björn Wahlroos, maataloustuet lakkautettava

Sanoo pankkimies. Mitäs persut ja muut tukinulliem perskärpäset tähän? "Wahlroos listaa kansallisen maataloustuen. – I
      Maailman menoa
      18
      2367
    5. Kysy jotain kaivatultasi

Tämä ketju on sitä varten.
      Ikävä
      242
      2354
    6. Huomenna sähkö maksaa jo yli 60 snt/kWh. Milloin ALV putoaa?

Kysynkin persuilta, että milloin aiotte pudottaa sähkön arvonlisäveron kuten Marinin hallitus teki sähkön hinnan noustes
      Maailman menoa
      260
      2085
    7. Muistattekos kuinka kokoomus ja persut vinkuivat sähkön hinnasta?

Oppositiossa vuonna 2022, kun sähkön hinta uhkasi nousta 20 senttiin kilowattitunnilta? Nyt ovat hiiren hiljaa, kun pitä
      Maailman menoa
      84
      1820
    8. Työvoimatoimisto

Nyt kysyisin miksi pitää käydä työvoimatoimistossa paikanpäällä, kun he eivät muuta tee kuin laittavat koneelle uudet ve
      Työttömyys
      59
      1801
    9. Vain persut vastustivat hiilivoimaloiden alasajoa

Persut vastusti jyrkästi hiilen kieltolakia ja on myöhemmin vaatinut hiilivoimaloiden pitämistä käytössä. He perusteliva
      Maailman menoa
      39
      1795
    10. Nalle Wahlroos ei ulise kuten Teemu Selänne sähkölaskuista

Nalle "hah hah" nauroi saamistaan sähkötuista, kun taas Teemu-poika itkeä tirautti kovasta sähkön hinnasta. Nalle nauro
      Maailman menoa
      16
      1759
    Aihe