Olemmeko me sessationisteja?

Olemmeko me luterilaiset sessationisteja? Vai mitä minun pitää tästä asiasta ajatella ollakseni oikeaoppinen?

104

709

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luterilaisuuteen taitavat nykyisin kuulua muodikkaammat chakrat ja kundaliinienergiat.

      • Mutta kyllä karismaatikkojen sekoilu on pahimmillaan sitä luokkaa, että siinä "laps hankeen hukkuu, unhoittuu". Puhumattakaan siitä, kuinka paljon niissä piireissä tuntuu pyörivän kaiken maailman huijareita ja seksiahdistelijoita. Jälkimmäinen ei toki liity teologiaan muuten kuin siten, että tietynlainen teologia tarjoaa paremmat apajat huijareille (luterilaisessa kirkossa esimerkiksi ei voi esiintyä valeprofeettoja, koska siellä ei profetoida ollenkaan).

        Olen tässä viime aikoina vähän seuraillut Bethel-seurakunnan skandaalia ja samalla hieman tutustunut heidän teologiaansa, tai ainakin luin Bill Johnsonin kirjan "When Heaven Invades Earth", jota voitaneen pitää Bethelin ohjelmanjulistuksena.


    • Anonyymi00001

      ArtoTTT

      Jos nyt ensin selittäisit mitä tuolla sanalla tarkoitat.

      • Tarkoitan sillä täsmälleen sitä, mitä sillä yleensä on tapana tarkoittaa. Toisaalta en kysy, esiintyykö luterilaisessa kirkossa kielilläpuhumista, profetointia jne. (ei tietääkseni esiinny), vaan pikemminkin, kielletäänkö nämä ilmiöt luterilaisessa teologiassa periaatteellisesti ja ellei kielletä, millainen paikka niille on tarjolla.


      • Anonyymi00004
        herrens_tiggare kirjoitti:

        Tarkoitan sillä täsmälleen sitä, mitä sillä yleensä on tapana tarkoittaa. Toisaalta en kysy, esiintyykö luterilaisessa kirkossa kielilläpuhumista, profetointia jne. (ei tietääkseni esiinny), vaan pikemminkin, kielletäänkö nämä ilmiöt luterilaisessa teologiassa periaatteellisesti ja ellei kielletä, millainen paikka niille on tarjolla.

        ArtoTTT

        Karismaattinen liike ylittää kyllä kirkkokuntien rajat. Mutta miten jokainen yksilö karismaattisuuteen suhtautuu tai kirkon teologit, siinä lienee suuria eroja.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Karismaattinen_liike


      • Anonyymi00004 kirjoitti:

        ArtoTTT

        Karismaattinen liike ylittää kyllä kirkkokuntien rajat. Mutta miten jokainen yksilö karismaattisuuteen suhtautuu tai kirkon teologit, siinä lienee suuria eroja.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Karismaattinen_liike

        Ovatko profetiat, tiedonsanat, kielilläpuhuminen ja sen sellaiset asiat yleisenä tapana jossakin luterilaisessa herätysliikkeessä? Ei siis poikkeuksena, vaan sääntönä samalla tavalla kuin karismaattisissa seurakunnissa? Tätä varmaankin lähinnä tarkoitin, kun sanoin, ettei luterilaisessa kirkossa esiinny näitä ilmiöitä: ettei niitä esiinny säännöllisesti. Poikkeuksia on tietysti aina, mutta onko näillä poikkeuksilla taipumus poistua luterilaisuuden piiristä ja siirtyä vaikkapa vaikkapa helluntailaisuuteen?


      • Anonyymi00042
        herrens_tiggare kirjoitti:

        Ovatko profetiat, tiedonsanat, kielilläpuhuminen ja sen sellaiset asiat yleisenä tapana jossakin luterilaisessa herätysliikkeessä? Ei siis poikkeuksena, vaan sääntönä samalla tavalla kuin karismaattisissa seurakunnissa? Tätä varmaankin lähinnä tarkoitin, kun sanoin, ettei luterilaisessa kirkossa esiinny näitä ilmiöitä: ettei niitä esiinny säännöllisesti. Poikkeuksia on tietysti aina, mutta onko näillä poikkeuksilla taipumus poistua luterilaisuuden piiristä ja siirtyä vaikkapa vaikkapa helluntailaisuuteen?

        ArtoTTT

        Kirkon sisällä toimii ainakin hengen uudistus liike.
        https://www.hengenuudistus.fi/

        Nokia mission toimi alkuaikoina kirkon sisällä, nykyään toimii itsenäisenä toisella nimellä.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Uuskarismaattisuus

        Karismaattinen toiminta liikkuu myös seurakuntarajojen yli, monet luterilaisetkin käyvät rukouskokouksissa muualla vaikka jatkavat luterilaisen kirkon jäseninä.


      • Anonyymi00042 kirjoitti:

        ArtoTTT

        Kirkon sisällä toimii ainakin hengen uudistus liike.
        https://www.hengenuudistus.fi/

        Nokia mission toimi alkuaikoina kirkon sisällä, nykyään toimii itsenäisenä toisella nimellä.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Uuskarismaattisuus

        Karismaattinen toiminta liikkuu myös seurakuntarajojen yli, monet luterilaisetkin käyvät rukouskokouksissa muualla vaikka jatkavat luterilaisen kirkon jäseninä.

        Tästä saa sellaisen kuvan, että karismaatikoilla on taipumus poistua luterilaisuuden piiristä.


    • Anonyymi00002

      Luterilaiset lepää kasteen armossa. Ei niiden tarvitse olla koko ajan olla setvimässä muiden eikä omia asioita. Ainut miinus että eivät kestä sitä jos homoja herjataan, vaan eroavat silloin kirkosta, vaikka sen kasteen armon nimenomaan pitäisi kestää ja kantaa että olivat toiset mitä vatipäitä tahansa, niin sen ei pitäisi hetkauttaa.

      • Minä vihaan heteromiehiä.


      • Anonyymi00003
        herrens_tiggare kirjoitti:

        Minä vihaan heteromiehiä.

        Mies onkin luotu päin honkia. Se että tuli vedenpaisumus, johtui miesten synneistä, miehet ne tekivät syntiä ja olivat pahoja. Miesten luomista Jumala katui. Ei sitä että oli tehnyt naisen, jumalaisten olennon miehen kylkiluusta. Siinä Jumala kyllä onnistui, mutta miehen luominen meni mönkään, minkä myös itse tunnusti, että ei olisi pitänyt koko kapistusta tehdä.


      • Anonyymi00003 kirjoitti:

        Mies onkin luotu päin honkia. Se että tuli vedenpaisumus, johtui miesten synneistä, miehet ne tekivät syntiä ja olivat pahoja. Miesten luomista Jumala katui. Ei sitä että oli tehnyt naisen, jumalaisten olennon miehen kylkiluusta. Siinä Jumala kyllä onnistui, mutta miehen luominen meni mönkään, minkä myös itse tunnusti, että ei olisi pitänyt koko kapistusta tehdä.

        Jumala inkarnoitui heteromieheksi.


      • Anonyymi00005
        herrens_tiggare kirjoitti:

        Jumala inkarnoitui heteromieheksi.

        Väärin, homomieheksi, koska loi naisen miehen kylkiluusta.


      • Anonyymi00045
        Anonyymi00005 kirjoitti:

        Väärin, homomieheksi, koska loi naisen miehen kylkiluusta.

        Kyllä ja nainenhan se lisäksi otti ja söi kielletyn puun hedelmän ja siten toi tottelemattomuuden synnin ihmiskuntaan! Mutte sekin taisi olla sitten jollain kierolla naisen logiikalla miehen syy!!! :)

        k_v


      • Anonyymi00054
        Anonyymi00045 kirjoitti:

        Kyllä ja nainenhan se lisäksi otti ja söi kielletyn puun hedelmän ja siten toi tottelemattomuuden synnin ihmiskuntaan! Mutte sekin taisi olla sitten jollain kierolla naisen logiikalla miehen syy!!! :)

        k_v

        Laitatko kohdan missä sanotaan, että oli kielletty, ja luomiskertomuksen tiedon synnistä. Kiitän.


      • Anonyymi00080
        Anonyymi00054 kirjoitti:

        Laitatko kohdan missä sanotaan, että oli kielletty, ja luomiskertomuksen tiedon synnistä. Kiitän.

        Ensimmäinen Mooseksen kirja Genesis luku 2.
        Lue sitten kans. Äläkä suotta kiittele.


    • Löysitpäs harvinaisen termin: sessationismi

      Yhden selityksen löysin, eli se on näkemys, jonka mukaan Pyhä Henki ei jaa enää Raamatussa kuvattuja ns. karismaattisia armolahjoja.
      Niitä oli vain alkukristillisyyden aikana ja loppuivat sitten.

      • Anonyymi00006

        Samaan sarjaan sen selityksen kanssa, että helvetti on Jerusalemin kaatopaikka.

        Jeesus lupasi että Pyhä Henki on läsnä maailman loppuun asti ja sitten harhaoppiset kadottaa sen heti alkumetreillä.


      • Anonyymi00007
        Anonyymi00006 kirjoitti:

        Samaan sarjaan sen selityksen kanssa, että helvetti on Jerusalemin kaatopaikka.

        Jeesus lupasi että Pyhä Henki on läsnä maailman loppuun asti ja sitten harhaoppiset kadottaa sen heti alkumetreillä.

        Termin keksi Paavali ei Jeesus. Löytyy Apostolien tekojen 19 luku. Osaatko lukea?


      • Anonyymi00008
        Anonyymi00007 kirjoitti:

        Termin keksi Paavali ei Jeesus. Löytyy Apostolien tekojen 19 luku. Osaatko lukea?

        Tämä myös kumoaa koko Apostolien tekojen Paavalin ylösnousemuksen valhetarinan. Jeesus Kristuksena on kiroukseksi kirottuna uhrina helvetissä uskovaisten sielujen lunnaina.


      • Anonyymi00009
        Anonyymi00008 kirjoitti:

        Tämä myös kumoaa koko Apostolien tekojen Paavalin ylösnousemuksen valhetarinan. Jeesus Kristuksena on kiroukseksi kirottuna uhrina helvetissä uskovaisten sielujen lunnaina.

        Ja kirkko sitten hoitaa sieluttoman maaksi siunaamisen odottamaan niitä maailmanlopun liekkejä uskovaisille, kun heillä on fyysinen ylösnousemus tulenjumalansa luo.


      • Anonyymi00011
        Anonyymi00009 kirjoitti:

        Ja kirkko sitten hoitaa sieluttoman maaksi siunaamisen odottamaan niitä maailmanlopun liekkejä uskovaisille, kun heillä on fyysinen ylösnousemus tulenjumalansa luo.

        Tässä on sellainen ongelma, kun Paavalin antama ehtoollinen liittyy Herran kuoleman julistamiseen, niin hän ajatteli pitää Jeesuksen kuolleena maailmanloppuun asti, ettei tule sotkemaan hyviä syntibisneksiä.


      • Anonyymi00012
        Anonyymi00011 kirjoitti:

        Tässä on sellainen ongelma, kun Paavalin antama ehtoollinen liittyy Herran kuoleman julistamiseen, niin hän ajatteli pitää Jeesuksen kuolleena maailmanloppuun asti, ettei tule sotkemaan hyviä syntibisneksiä.

        Toisin sanoen - kukaan ei pelastu. Toisaalta Matt.24 Jeesus on kirjoitettu sanomaan, että näitä päiviä juuri tästä syystä lyhennetään, ja käskee niiden, jotka ovat juudeassa (juutalainen uskonto) pakenemaan, kun selviääkin, että mikä oli se turmion iljetys temppelissä, josta Danielin kirjassa puhutaan. Joko tiedätte?


      • Anonyymi00013
        Anonyymi00012 kirjoitti:

        Toisin sanoen - kukaan ei pelastu. Toisaalta Matt.24 Jeesus on kirjoitettu sanomaan, että näitä päiviä juuri tästä syystä lyhennetään, ja käskee niiden, jotka ovat juudeassa (juutalainen uskonto) pakenemaan, kun selviääkin, että mikä oli se turmion iljetys temppelissä, josta Danielin kirjassa puhutaan. Joko tiedätte?

        Vai onko mennyt ohi, kun olen sitä nyt vasta seitsemän vuotta vääntänyt teille vain rautalangasta - olisiko pitänyt yrittää taivutella ratakiskon kappaleesta?


      • Anonyymi00014
        Anonyymi00013 kirjoitti:

        Vai onko mennyt ohi, kun olen sitä nyt vasta seitsemän vuotta vääntänyt teille vain rautalangasta - olisiko pitänyt yrittää taivutella ratakiskon kappaleesta?

        Mikä on kristinuskolla turmion iljetys temppelissä, joka liittyy juutalaisuuteen?


      • Anonyymi00016
        Anonyymi00014 kirjoitti:

        Mikä on kristinuskolla turmion iljetys temppelissä, joka liittyy juutalaisuuteen?

        Kukaan ei siis edelleenkään tiedä?!


      • Anonyymi00018
        Anonyymi00016 kirjoitti:

        Kukaan ei siis edelleenkään tiedä?!

        Miksi juutalaiset eivät enää uhraa esikoispoikiaan, kuten 2.Mooseksen kirja heidän Jumalansa määrää?

        Tosin joillakin juutalaisilla ryhmillä on edelleenkin riitti Pidyon haben, kun vievät ruokatarjottimella neliviikkoisen esikoispoikansa kultakorujen seassa papin eteen, ja maksavat muodollisen maksun hengen säästämisestä papille


      • Anonyymi00019
        Anonyymi00018 kirjoitti:

        Miksi juutalaiset eivät enää uhraa esikoispoikiaan, kuten 2.Mooseksen kirja heidän Jumalansa määrää?

        Tosin joillakin juutalaisilla ryhmillä on edelleenkin riitti Pidyon haben, kun vievät ruokatarjottimella neliviikkoisen esikoispoikansa kultakorujen seassa papin eteen, ja maksavat muodollisen maksun hengen säästämisestä papille

        Täällä suu vaahdossa tapellaan Mooseksen laista ja Jumalan määräyksin noudattamisesta, mitä eivät edes juutalaiset itse noudata?!


      • Anonyymi00046
        Anonyymi00006 kirjoitti:

        Samaan sarjaan sen selityksen kanssa, että helvetti on Jerusalemin kaatopaikka.

        Jeesus lupasi että Pyhä Henki on läsnä maailman loppuun asti ja sitten harhaoppiset kadottaa sen heti alkumetreillä.

        Joskus nuorena olen kuunnellut Santalan opetusta Helsingissä ja niistä muistan hyvinkin mieleen jääneen vertauksen Hinnomin laaksosta, jonne kipattiin raadot ja jätteet.

        AI-yhteenveto
        Risto Santala (1929–2013) oli suomalainen teologi, lähetyssaarnaaja ja kirjailija, joka teki elämäntyönsä Israelissa ja juutalaislähetyksen parissa
        .
        Hänen tuotannossaan Jerusalemin kaatopaikka (Gehenna/Hinnomin laakso) esiintyy usein hengellisenä vertauskuvana tai historiallisena paikkana.

        Keskeisiä asiayhteyksiä Risto Santalan tuotannossa:

        Gehenna (Jerusalemin kaatopaikka): Santala on viitannut kirjoituksissaan Jerusalemin eteläpuolella sijaitsevaan Hinnomin laaksoon (Gehenna), jota käytettiin kaupungin kaatopaikkana ja jossa poltettiin jätteitä.
        Vapautettu orja: Teoksessa "Vapautettu orja" Santala käsittelee tätä paikkaa, viitaten siihen, että Jeesus puhui kaatopaikasta paikkana, jonne kuolleet ja jätteet heitettiin, ja vertasi sitä helvettiin.
        Sielunhoito: Santalan teokset käsittelevät usein inhimillistä ahdistusta ja uskonnollista sanomaa. Hän käytti Jerusalemin kaatopaikkaa esimerkkinä siitä, miten "kelvoton" aines ("Jumalan jäte") voi tulla puhdistetuksi ja uudeksi.

        Risto Santalan kirjallinen tuotanto on laajaa, ja monet hänen teoksistaan (kuten Savesta astiaksi, Messias) käsittelevät Jerusalemin historiaa ja Raamatun opetuksia.

        k_v


      • Anonyymi00047
        Anonyymi00011 kirjoitti:

        Tässä on sellainen ongelma, kun Paavalin antama ehtoollinen liittyy Herran kuoleman julistamiseen, niin hän ajatteli pitää Jeesuksen kuolleena maailmanloppuun asti, ettei tule sotkemaan hyviä syntibisneksiä.

        Kyllä apostoli Paavali on jo ehtoollisensa jakanut. On siitä sen verran aikaa.


      • Anonyymi00055
        Anonyymi00047 kirjoitti:

        Kyllä apostoli Paavali on jo ehtoollisensa jakanut. On siitä sen verran aikaa.

        Löytyy 1.Korinttolaiskirje 11:23 - antoi TIEDOKSI teidän viettää ehtoollista, silloin kun hänen sanoin Jeesus kavallettiin.


      • Anonyymi00046 kirjoitti:

        Joskus nuorena olen kuunnellut Santalan opetusta Helsingissä ja niistä muistan hyvinkin mieleen jääneen vertauksen Hinnomin laaksosta, jonne kipattiin raadot ja jätteet.

        AI-yhteenveto
        Risto Santala (1929–2013) oli suomalainen teologi, lähetyssaarnaaja ja kirjailija, joka teki elämäntyönsä Israelissa ja juutalaislähetyksen parissa
        .
        Hänen tuotannossaan Jerusalemin kaatopaikka (Gehenna/Hinnomin laakso) esiintyy usein hengellisenä vertauskuvana tai historiallisena paikkana.

        Keskeisiä asiayhteyksiä Risto Santalan tuotannossa:

        Gehenna (Jerusalemin kaatopaikka): Santala on viitannut kirjoituksissaan Jerusalemin eteläpuolella sijaitsevaan Hinnomin laaksoon (Gehenna), jota käytettiin kaupungin kaatopaikkana ja jossa poltettiin jätteitä.
        Vapautettu orja: Teoksessa "Vapautettu orja" Santala käsittelee tätä paikkaa, viitaten siihen, että Jeesus puhui kaatopaikasta paikkana, jonne kuolleet ja jätteet heitettiin, ja vertasi sitä helvettiin.
        Sielunhoito: Santalan teokset käsittelevät usein inhimillistä ahdistusta ja uskonnollista sanomaa. Hän käytti Jerusalemin kaatopaikkaa esimerkkinä siitä, miten "kelvoton" aines ("Jumalan jäte") voi tulla puhdistetuksi ja uudeksi.

        Risto Santalan kirjallinen tuotanto on laajaa, ja monet hänen teoksistaan (kuten Savesta astiaksi, Messias) käsittelevät Jerusalemin historiaa ja Raamatun opetuksia.

        k_v

        "Hän käytti Jerusalemin kaatopaikkaa esimerkkinä siitä, miten "kelvoton" aines ("Jumalan jäte") voi tulla puhdistetuksi ja uudeksi."

        Tuohan on vallan loistavasti kirjoitettu. Puhdistaminen varmaan kestää ikuisuuden. Ikuisuus puolestaan on ääretöntä aikaa, jossa ei ole asetettua rajaa vaan kestää sen aikaa kuin on tarvis. Kun ihminen kuolee siirtyy hän ajasta ikuisuuteen. Ikuisuus on oikeastaan ajattomuutta, jossa aika ei rajoita vaan sitä on aina riittävästi. Joillakin puhdistuminen kestää kauemmin kuin toisilla.


      • Anonyymi00072
        inti kirjoitti:

        "Hän käytti Jerusalemin kaatopaikkaa esimerkkinä siitä, miten "kelvoton" aines ("Jumalan jäte") voi tulla puhdistetuksi ja uudeksi."

        Tuohan on vallan loistavasti kirjoitettu. Puhdistaminen varmaan kestää ikuisuuden. Ikuisuus puolestaan on ääretöntä aikaa, jossa ei ole asetettua rajaa vaan kestää sen aikaa kuin on tarvis. Kun ihminen kuolee siirtyy hän ajasta ikuisuuteen. Ikuisuus on oikeastaan ajattomuutta, jossa aika ei rajoita vaan sitä on aina riittävästi. Joillakin puhdistuminen kestää kauemmin kuin toisilla.

        On meidän todellisuudessakin ajattomuus atomin ytimessä, siellä on ikuinen elämä, ja voi olla jopa syy ennen seurausta.


      • Anonyymi00073
        inti kirjoitti:

        "Hän käytti Jerusalemin kaatopaikkaa esimerkkinä siitä, miten "kelvoton" aines ("Jumalan jäte") voi tulla puhdistetuksi ja uudeksi."

        Tuohan on vallan loistavasti kirjoitettu. Puhdistaminen varmaan kestää ikuisuuden. Ikuisuus puolestaan on ääretöntä aikaa, jossa ei ole asetettua rajaa vaan kestää sen aikaa kuin on tarvis. Kun ihminen kuolee siirtyy hän ajasta ikuisuuteen. Ikuisuus on oikeastaan ajattomuutta, jossa aika ei rajoita vaan sitä on aina riittävästi. Joillakin puhdistuminen kestää kauemmin kuin toisilla.

        Vaikea kuvitella, että tiedettä opettanut Jeesus olisi kaatopaikasta puhunut ihmisjätteiden jalostuspaikkana, mutta on hyvinkin voinut haluta heittää sinne syntibisneksellä hurskastelevat juutalaiset, jotka käyttivät kiristämiseen jopa lasten henkeä.


      • Anonyymi00075
        Anonyymi00073 kirjoitti:

        Vaikea kuvitella, että tiedettä opettanut Jeesus olisi kaatopaikasta puhunut ihmisjätteiden jalostuspaikkana, mutta on hyvinkin voinut haluta heittää sinne syntibisneksellä hurskastelevat juutalaiset, jotka käyttivät kiristämiseen jopa lasten henkeä.

        Jeesus oli hyvin samanlainen tosikko kuin Lutherkin, ei heidän mieli taipunut vain ahneuteen.


    • Anonyymi00010

      Sessationismi on näkemys, jonka mukaan Pyhä Henki ei jaa enää Raamatussa kuvattuja ns. karismaattisia armolahjoja seurakunnalle.

      • Anonyymi00015

        Tarkoitatko, etteivät enää uskovaiset koekaan saavansa demoneita kimppuunsa uudestisyntymällä Pyhällä hengellä, kuten aikaisemmin ovat kertoneet? Vai onko eriasia?


    • Puolustaja. AI-yhteenvedosta poimittua: "Pyhä Henki on kristinuskossa Jeesuksen lupaama "toinen puolustaja" (kreik. parakletos), joka lohduttaa, opettaa ja auttaa uskovia."

      Tiedän tapauksen, jossa kirkon maallikkojäsen profetoi ja puolusti toista kirkon maallikkojäsentä.

      • Anonyymi00022

        Olen ennenkin huomannut, että tuo koneäly ei tiedä mitään, kuka lie ladannut?!

        Jeesus lupasi puolustajakseen lähettää totuuden hengen. Kokeilepa mitä tekoäly siihen tuumaa.


      • Anonyymi00023
        Anonyymi00022 kirjoitti:

        Olen ennenkin huomannut, että tuo koneäly ei tiedä mitään, kuka lie ladannut?!

        Jeesus lupasi puolustajakseen lähettää totuuden hengen. Kokeilepa mitä tekoäly siihen tuumaa.

        Tämä - kirjoitetaan - totuuden Henki löytyy myös raamattuhaulla.


      • Tapahtuiko tämä luterilaisessa kontekstissa?


      • Anonyymi00039
        herrens_tiggare kirjoitti:

        Tapahtuiko tämä luterilaisessa kontekstissa?

        Ei, se ei tapahdu ollenkaan kristinuskossa, koska kysehän on todistaa Jeesuksen puolustajana nimenomaan Jeesuksesta, se on vastaan kristinuskoa, jossa hän on kuoliaaksi kidutettu ja kiroukseksi kirottu uhri vastustamassaan juutalaisuudessa, mihin kristinusko kuuluu.


      • Anonyymi00040
        Anonyymi00039 kirjoitti:

        Ei, se ei tapahdu ollenkaan kristinuskossa, koska kysehän on todistaa Jeesuksen puolustajana nimenomaan Jeesuksesta, se on vastaan kristinuskoa, jossa hän on kuoliaaksi kidutettu ja kiroukseksi kirottu uhri vastustamassaan juutalaisuudessa, mihin kristinusko kuuluu.

        Jos puhut totuuden Hengestä, tai sitten käsitin väärin, se on Raamatusta kopioituna alempana.


      • Anonyymi00041
        Anonyymi00040 kirjoitti:

        Jos puhut totuuden Hengestä, tai sitten käsitin väärin, se on Raamatusta kopioituna alempana.

        Pyhä henki Paavalin opista on täysin eri asia, se liittyy tietysti kristinuskoon, kuin on totuuden Henki - näissä on päinvastaiset kirjoitustavatkin.


      • herrens_tiggare kirjoitti:

        Tapahtuiko tämä luterilaisessa kontekstissa?

        Liittyi varmaan tuohon kirkon sisällä toimivaan hengen uudistus liikkeeseen. En tiedä mitä kirkon johto kyseisestä liikkeestä ajattelee.

        Arvelen, että henkien erottamisen lahja tulee tulevaisuudessa nousemaan tärkeään asemaan.

        Sellainenkin kauhukuva on esitetty, että AI voisi joutua jonkin ulkopuolisen tahon kaappaamaksi. Henkivaltojen tai maapallon ulkopuolisen sivilisaation. Sen vuoksi pitäisi välttää liian tiukkaa ylhäältä ohjattua automatisoitua kontrollia.


      • Anonyymi00081
        inti kirjoitti:

        Liittyi varmaan tuohon kirkon sisällä toimivaan hengen uudistus liikkeeseen. En tiedä mitä kirkon johto kyseisestä liikkeestä ajattelee.

        Arvelen, että henkien erottamisen lahja tulee tulevaisuudessa nousemaan tärkeään asemaan.

        Sellainenkin kauhukuva on esitetty, että AI voisi joutua jonkin ulkopuolisen tahon kaappaamaksi. Henkivaltojen tai maapallon ulkopuolisen sivilisaation. Sen vuoksi pitäisi välttää liian tiukkaa ylhäältä ohjattua automatisoitua kontrollia.

        PH kirjain lyhenne on mielenkiintoinen monessa mielessä. Se on lyhenne Pyhästä Hengestä.
        Toisaalla lyhenne kuvastaa, vaikkapa liuoksen happamuutta, neutraalisuutta tai emäksisyyttä.
        Kun puhdas vesi on PH:ltaan neutraali, kuvastaa sitä asteikolla luku 7.
        Ja kun PH on 8. On esim. liuos lievästi emäs.
        Ja kun tuon numero 8. kaataa kyljelleen, se on kuvailtu tarkoittavan iäisyyttä ja ajattomuutta, vaikkapa aika-avaruudessa tai taivaanvaltakunnassa.

        Henkien erottamisen lahja on varmasti ihan hyvä lahja ja ollut aina suotavaa.
        Ja Al- yhteenvedoista tulee lähinnä mieleen muinainen Al Bundy ja pulmuset sarja.
        Saippuakin on lievästi emäs.


    • Anonyymi00017

      Jeesus meni lupaamaan että se Pyhä Henki on läsnä maailman loppuun asti.

      Maailman on siis täytynyt jo loppua.

      Tai sitten Jeesus...

      • Anonyymi00020

        Edelleen - Apostolien tekojen 19. luku. Koko termin Pyhä henki on lanseerannut Paavali, joka kumoaa koko Paavalin tarinan Jeesuksen ylösnousemuksesta.


      • Anonyymi00021
        Anonyymi00020 kirjoitti:

        Edelleen - Apostolien tekojen 19. luku. Koko termin Pyhä henki on lanseerannut Paavali, joka kumoaa koko Paavalin tarinan Jeesuksen ylösnousemuksesta.

        Ja siellä se luki jo edelläkin. Onko teillä ongelmia nyt lukea vai lukemisen ymmärtämisen kanssa?


      • Anonyymi00024
        Anonyymi00020 kirjoitti:

        Edelleen - Apostolien tekojen 19. luku. Koko termin Pyhä henki on lanseerannut Paavali, joka kumoaa koko Paavalin tarinan Jeesuksen ylösnousemuksesta.

        Otetaanpa jälleen suoraan Raamatusta:

        Apostolien teot:

        "19:1 Kun Apollos oli Korintossa, tuli Paavali, kuljettuaan läpi ylämaakuntien, Efesoon ja tapasi siellä muutamia opetuslapsia. Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan"."

        Jeesuksen oppilaat eivät olleet edes kuulleet mistään Pyhästä hengestä Jeesuksen kuoleman jälkeen - tapaus on historiallisesti pystytty määrittelemään vuoteen 53 - ja helluntain Pyhän hengen vuodatus piti olla Jeesuksen ylösnousemus. Jäi tapahtumatta - tarina oli Paavalin valhetta.


    • Anonyymi00025

      Väänteli mitä väänteli, mutta Jeesus lupasi että Pyhä Henki on läsnä maaiman loppuun asti.

      Jeesuksen kanssa siitä joutuu vääntämään kättä.

      • Anonyymi00026

        Ei Pyhä henkåi termi liity Jeesukseen, eikä hänen opetukseen, vaikka nyt kuinka jänkäisit.


      • Anonyymi00027
        Anonyymi00026 kirjoitti:

        Ei Pyhä henkåi termi liity Jeesukseen, eikä hänen opetukseen, vaikka nyt kuinka jänkäisit.

        Todellisuudessa kyseessä on Paha henki, joka nousee tarinan mukaan helvetistä, mihin Jeesus kristuksena jäi kiroukseksi kirottuna uhrina uskovaisten sielujen lunnaiksi.

        Ja tässä onkin tämä ikävä pointti, kun uskovaiset - ihan oikeasti väittävät - saavansa demonit sillä kimppuunsa, niin jos olisi kyse mielikuvituksesta, niin heidän kuuluisi silloin nähdä enkeleitä uskonsa perusteella, eikä demoneita?

        Huolestuttavaa.


      • Anonyymi00029
        Anonyymi00027 kirjoitti:

        Todellisuudessa kyseessä on Paha henki, joka nousee tarinan mukaan helvetistä, mihin Jeesus kristuksena jäi kiroukseksi kirottuna uhrina uskovaisten sielujen lunnaiksi.

        Ja tässä onkin tämä ikävä pointti, kun uskovaiset - ihan oikeasti väittävät - saavansa demonit sillä kimppuunsa, niin jos olisi kyse mielikuvituksesta, niin heidän kuuluisi silloin nähdä enkeleitä uskonsa perusteella, eikä demoneita?

        Huolestuttavaa.

        Minun on henkilökohtaisesti vaikea uskoa/ymmärtää pahoja henkivaltoja noin konkreettisina.

        On väitetty, että nämä demonit, eivät todella ole mielenterveyden aiheuttamia, vaan ne aiheuttavat ne mielenterveyden ongelmat. Ja kuten edellä kirjoitin, että on outoa, totta, kun olisi todella loogista, että uskovaiset näkisivät enkeleitä.

        Onko siis oikeasti pystytty todistamaan, että Paavalin opista kirouksin voi uskovaisten kimpuun siirtyä todellisia pahoja henkiä?


    • Anonyymi00028

      Voihan sitä väännellä mitä tahansa kuten kunnon harhaoppinen, mutta Jeesus oikein puhalsi että ottakaa Pyhä Henki ja sanoi Pyhää Henkeä puolustajaksi joka on kansanne maailman loppuun asti. Olisi ollut aika outo puolustaja jos olisi ottanut heti hatkat.

      Ja kun Jumala on Henki, niin tietenkin Jeesus toimi Pyhässä Hengessä ja jakoi Pyhää Henkeä eikä tajuttomia selityksiä.

      • Anonyymi00030

        No voinhan minä sen sinulle Raamatusta kopioida, että mitä Jeesuksen on kirjoitettu sanoneen:

        Johanneksen evankeliumi:

        "15:26 Mutta kun Puolustaja tulee, jonka minä lähetän teille Isän tyköä, totuuden Henki, joka lähtee Isän tyköä, niin hän on todistava minusta.

        16:13 Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa."


      • Anonyymi00031
        Anonyymi00030 kirjoitti:

        No voinhan minä sen sinulle Raamatusta kopioida, että mitä Jeesuksen on kirjoitettu sanoneen:

        Johanneksen evankeliumi:

        "15:26 Mutta kun Puolustaja tulee, jonka minä lähetän teille Isän tyköä, totuuden Henki, joka lähtee Isän tyköä, niin hän on todistava minusta.

        16:13 Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa."

        Ei kai kukaan niin tyhmä ole ettei tiedä mitä Raamattuun on kirjoitettu.

        Tuon lisäsi Jeesus lupasi että se Puolustaja Pyhä Henki on läsnä maailman loppuun asti.

        Jos joku kuvittelee että Pyhä Henki tekee ritolat, niin se sitä samaa selittämistä kuin että mitään helvettiä ei ole, että vanha liitto on täysin voimassa sekä kaikkea muuta mitä vain harhaoppinen pää voi keksiä.

        Mutta ei harhaopilla ole mitään rajaa.


      • Anonyymi00032
        Anonyymi00031 kirjoitti:

        Ei kai kukaan niin tyhmä ole ettei tiedä mitä Raamattuun on kirjoitettu.

        Tuon lisäsi Jeesus lupasi että se Puolustaja Pyhä Henki on läsnä maailman loppuun asti.

        Jos joku kuvittelee että Pyhä Henki tekee ritolat, niin se sitä samaa selittämistä kuin että mitään helvettiä ei ole, että vanha liitto on täysin voimassa sekä kaikkea muuta mitä vain harhaoppinen pää voi keksiä.

        Mutta ei harhaopilla ole mitään rajaa.

        Valitettavasti Jeesus oli kuollut jo sata vuotta ennen evankeliumien kirjoittamisia, ja siitäkin on epäselvyys, että kirjoittiko hän koskaan mitään, kun ei ole ikinä löytynyt edes faktaa puhuiko hän mitään, ja joku väitti, ettei olisi koskaan elänytkään.

        On se niin vaikeaa. Mutta pääasiahan, että uskomme, että Pyhä henki antaa meille demoneita, että voimme kiusata muita ihmisiä Jeesuksen nimeen!

        Eiks joo!


      • Anonyymi00033
        Anonyymi00031 kirjoitti:

        Ei kai kukaan niin tyhmä ole ettei tiedä mitä Raamattuun on kirjoitettu.

        Tuon lisäsi Jeesus lupasi että se Puolustaja Pyhä Henki on läsnä maailman loppuun asti.

        Jos joku kuvittelee että Pyhä Henki tekee ritolat, niin se sitä samaa selittämistä kuin että mitään helvettiä ei ole, että vanha liitto on täysin voimassa sekä kaikkea muuta mitä vain harhaoppinen pää voi keksiä.

        Mutta ei harhaopilla ole mitään rajaa.

        En missään nimessä usko Pahan hengen tehneen mitään ritoloita - maailma on ääriään myöten täynnä uskovaista Pyhää henkeä - onhan Saatana kädet levällään, kun uskot sitä niin saat koko taivasten valtakunnan,cet ainoastaan puolia!

        Ritolat tapahtuu vasta, kun se on kuin salaman väläys, joka näkyy idästä hamaan länteen, kun kaikki ritoineen lähtee.


      • Anonyymi00034
        Anonyymi00033 kirjoitti:

        En missään nimessä usko Pahan hengen tehneen mitään ritoloita - maailma on ääriään myöten täynnä uskovaista Pyhää henkeä - onhan Saatana kädet levällään, kun uskot sitä niin saat koko taivasten valtakunnan,cet ainoastaan puolia!

        Ritolat tapahtuu vasta, kun se on kuin salaman väläys, joka näkyy idästä hamaan länteen, kun kaikki ritoineen lähtee.

        Haluatko vielä päivämäärän? Tai kellon ajan?


      • Anonyymi00035
        Anonyymi00034 kirjoitti:

        Haluatko vielä päivämäärän? Tai kellon ajan?

        Mistä hörhöys alkoi siihen usko loppui.


      • Anonyymi00036
        Anonyymi00035 kirjoitti:

        Mistä hörhöys alkoi siihen usko loppui.

        Juu, minun nenäni tarkka näkö vainoaa hyvin herkästi pahuuden, ja se oli juuri sarkastisen lähellä


      • Anonyymi00037
        Anonyymi00036 kirjoitti:

        Juu, minun nenäni tarkka näkö vainoaa hyvin herkästi pahuuden, ja se oli juuri sarkastisen lähellä

        Silloin joutuu miettimään taktiikan tarkasti, yleensä yllätyshyökkäys on paras, kun toinen vasta hio kirvestä.


    • Pitäisiköhän karismaattisten seurakuntien ruveta kivittämään väärät profeetat? Ehkä se hieman hillitsisi huijareita ja muita Pyhän Hengen halveksujia, jotka liian kevyesti puhuvat Jumalan nimissä. Maallinen yhteiskunta tietysti nostaisi ison parun ja porun, mutta seurakunnat voisivat valita joukostaan "kivittäjä-marttyyreita", joiden tehtävänä olisi tappaa väärät profeetat ja sitten kärsiä marttyyreina tekonsa seuraukset maallisessa oikeudessa. Väärän profeetan toteaminen on erittäin helppoa, joten oikeusmurhan todennäköisyys on mitätön.

      • Anonyymi00038

        No , sitähän oli se erinomainen poikasaarnaaja, josta tykättiin kovasti, ja sitten tämä tunnustukin, että hän on suoltanut vain pötyä suustaan, eivätkä muut uskoneet. Tällä areenalla 'huijari' on hyvin kyseenalainen titteli, koska tuon Pyhän sisällömän jargonikielen oppii kyllä helposti.


    • ”herrens_tiggare” 2026-02-18 22:55:59 tuumaa:
      ”Pitäisiköhän karismaattisten seurakuntien ruveta kivittämään väärät profeetat?”

      Aika raju ehdotus. Toisaalta tuon voi ymmärtää siten, että joissakin yhteisöissä aivan liikaa puutaan noiden kielillä puhumisten ja ennustusten parissa.

      Kun jäin miettimään tuota näkemystä, jonka mukaan Pyhä Henki ei jaa enää Raamatussa kuvattuja ns. karismaattisia armolahjoja, niin mitenkä sitten on muu PH:n toiminta?

      • Anonyymi00043

        Lue Raamatusta!


      • Anonyymi00043 kirjoitti:

        Lue Raamatusta!

        Jospa kertoisit koska näytät tietävän? Mikä on mielipiteesi.


      • "mitenkä sitten on muu PH:n toiminta?"

        Olisiko se pyhitys.


      • herrens_tiggare kirjoitti:

        "mitenkä sitten on muu PH:n toiminta?"

        Olisiko se pyhitys.

        Pyhitys mihin?


      • Anonyymi00044
        Mummomuori2 kirjoitti:

        Pyhitys mihin?

        Ettekö te tekopyhät tiedä edes mitä on kristillinen pyhimys?


      • Mummomuori2 kirjoitti:

        Pyhitys mihin?

        Pyhä Henki saa aikaan kristityn hengellisen kasvun, siis tekee hänestä pyhemmän ja pyhemmän, kunnes hän on Kristuksen kaltainen.


      • Anonyymi00049
        herrens_tiggare kirjoitti:

        Pyhä Henki saa aikaan kristityn hengellisen kasvun, siis tekee hänestä pyhemmän ja pyhemmän, kunnes hän on Kristuksen kaltainen.

        Kuulkaapa nyt toverit. Meistä ei tule koskaan Kristuksen, ei Jeesuksen kaltaisia. Vaikka kuinka pyhiä yrittäisimme olla. Ja siinä on se mietinnän paikka. Ei tarvitse lukea 1000 vuotta kirjoja. ;) Eikä tämä ole mikään keinoviisaus.

        Sillä helvettiin on helppo velikin toimittaa. Vielä vaikeampaa toimittaa taivaisiin.


      • Anonyymi00051
        Anonyymi00049 kirjoitti:

        Kuulkaapa nyt toverit. Meistä ei tule koskaan Kristuksen, ei Jeesuksen kaltaisia. Vaikka kuinka pyhiä yrittäisimme olla. Ja siinä on se mietinnän paikka. Ei tarvitse lukea 1000 vuotta kirjoja. ;) Eikä tämä ole mikään keinoviisaus.

        Sillä helvettiin on helppo velikin toimittaa. Vielä vaikeampaa toimittaa taivaisiin.

        Jos haluaisimme itsemme Jeesuksen kaltaisiksi, olisi opeteltava psykologiaa ja filosofiaa ja metafysiikkaankin - onko se onkologia? - löytynee löytyy tiede, opit ovat myös lähellä kvanttifysiikkaa, koska Jeesus oli sielutieteen (silloin yhdistetty psykologia ja filosofia) sekä metafysiikan opettaja, joka tapettiin maailman kuuluisimpana ateistina uskonnon vastustamisesta, kun hyökkäsi terroristina juutalaisten temppeliin.


      • Anonyymi00052
        Anonyymi00051 kirjoitti:

        Jos haluaisimme itsemme Jeesuksen kaltaisiksi, olisi opeteltava psykologiaa ja filosofiaa ja metafysiikkaankin - onko se onkologia? - löytynee löytyy tiede, opit ovat myös lähellä kvanttifysiikkaa, koska Jeesus oli sielutieteen (silloin yhdistetty psykologia ja filosofia) sekä metafysiikan opettaja, joka tapettiin maailman kuuluisimpana ateistina uskonnon vastustamisesta, kun hyökkäsi terroristina juutalaisten temppeliin.

        No ehkä tuo terroristihyökkäys kannattaa jättää väliin, vaikka tarkoitus olikin hyvä, yrittää pelastaa lapset uhraamiselta ja syömiseltä, joiden vanhemmilla ei ollut varaa maksaa hengen säästämisestä lunastusmaksua.


      • Anonyymi00053
        Anonyymi00052 kirjoitti:

        No ehkä tuo terroristihyökkäys kannattaa jättää väliin, vaikka tarkoitus olikin hyvä, yrittää pelastaa lapset uhraamiselta ja syömiseltä, joiden vanhemmilla ei ollut varaa maksaa hengen säästämisestä lunastusmaksua.

        Ja mitä Jeesus hyötyi martyyriteostaan? Päätyi samaan uhrikulttiin itse uhriksi, ja ehtoollisella syötäväksi, mikä ehtoollinen mukailee juuri tuota lasten happamattoman leivän syöntiriittiä.


      • Anonyymi00056
        Anonyymi00052 kirjoitti:

        No ehkä tuo terroristihyökkäys kannattaa jättää väliin, vaikka tarkoitus olikin hyvä, yrittää pelastaa lapset uhraamiselta ja syömiseltä, joiden vanhemmilla ei ollut varaa maksaa hengen säästämisestä lunastusmaksua.

        Mutta pääsi kyllä virteen 'Ystävä sä lapsien' asti tunnetuksi ja tunnustetuksi teostaan, joka on saatettu käsittää myös väärin, kun on pyhitytty demoneilla PH:n ansiosta.


      • Anonyymi00057
        Anonyymi00044 kirjoitti:

        Ettekö te tekopyhät tiedä edes mitä on kristillinen pyhimys?

        Tiedämme, esimerkikseksi Pyhästä Stefanoksesta, se on sellainen, jonka kirkko tappaa Jeesuksen opetusten opettamisen takia, myös ne joita poltettiin roviolla, kun epäiltiin omaavan samoja kykyjä kuin Jeeksellakin oli, heitäkin myöhemmin julistettiin Pyhimykseksi, kun Jean d'Arc.


      • Anonyymi00058
        Anonyymi00057 kirjoitti:

        Tiedämme, esimerkikseksi Pyhästä Stefanoksesta, se on sellainen, jonka kirkko tappaa Jeesuksen opetusten opettamisen takia, myös ne joita poltettiin roviolla, kun epäiltiin omaavan samoja kykyjä kuin Jeeksellakin oli, heitäkin myöhemmin julistettiin Pyhimykseksi, kun Jean d'Arc.

        No nyt mä puhallan ruuhkan.


      • Anonyymi00059
        Anonyymi00058 kirjoitti:

        No nyt mä puhallan ruuhkan.

        Tuostahan jo Jeesus sanoo Raamatussa niitä kyykäärmeen sikiöiksi, jotka palvovat uhria Pyhänä saman isän käskystä, joka/jotka uhrin tappoivatkin.

        Ellei tämä lukisi jo Raamatussa, emme edes tietäisi, että kuinka pitkä perinne tällä on, ja metkastihan se sitten hämää tarinaa, kun vastustajia julistetaankin sitten Pyhiksi.

        Tästä on osansa myös ilmestyskirjassa, kun alttarin alla olevat Pyhät kysyvät, että koska sinä suuri kaikkivaltias kostat maan päällä asuville meidän veremme.


      • Anonyymi00060
        Anonyymi00059 kirjoitti:

        Tuostahan jo Jeesus sanoo Raamatussa niitä kyykäärmeen sikiöiksi, jotka palvovat uhria Pyhänä saman isän käskystä, joka/jotka uhrin tappoivatkin.

        Ellei tämä lukisi jo Raamatussa, emme edes tietäisi, että kuinka pitkä perinne tällä on, ja metkastihan se sitten hämää tarinaa, kun vastustajia julistetaankin sitten Pyhiksi.

        Tästä on osansa myös ilmestyskirjassa, kun alttarin alla olevat Pyhät kysyvät, että koska sinä suuri kaikkivaltias kostat maan päällä asuville meidän veremme.

        Siis edelleen. Palvonta on eri asia, kuin palvelu. Joka lähtee tietysti, jo sieltä yksilötasolta.
        Kaksi eri merkityksellistä sanaa.


      • Anonyymi00061
        Anonyymi00059 kirjoitti:

        Tuostahan jo Jeesus sanoo Raamatussa niitä kyykäärmeen sikiöiksi, jotka palvovat uhria Pyhänä saman isän käskystä, joka/jotka uhrin tappoivatkin.

        Ellei tämä lukisi jo Raamatussa, emme edes tietäisi, että kuinka pitkä perinne tällä on, ja metkastihan se sitten hämää tarinaa, kun vastustajia julistetaankin sitten Pyhiksi.

        Tästä on osansa myös ilmestyskirjassa, kun alttarin alla olevat Pyhät kysyvät, että koska sinä suuri kaikkivaltias kostat maan päällä asuville meidän veremme.

        Tässä Raamatusta oikea sanamuoto:

        Ilmestyskirja:

        "6:9 Ja kun Karitsa avasi viidennen sinetin, näin minä alttarin alla niiden sielut, jotka olivat surmatut Jumalan sanan tähden ja sen todistuksen tähden, joka heillä oli.
        6:10 Ja he huusivat suurella äänellä sanoen: "Kuinka kauaksi sinä, pyhä ja totinen Valtias, siirrät tuomiosi ja jätät kostamatta meidän veremme niille, jotka maan päällä asuvat?"

        Ja kun käytetään ilmestyskirjassa muotos "todistus", joka heillä oli, niin kyse on Jeesuksen todistuksesta, ei Jeesuksesta todistamisesta.

        19:10 Ja minä lankesin hänen jalkojensa juureen, kumartaen rukoillakseni häntä. Mutta hän sanoi minulle: "Varo, ettet sitä tee; minä olen sinun ja sinun veljiesi kanssapalvelija, niiden, joilla on JEESUKSEN TODISTUS; kumarra ja rukoile Jumalaa. Sillä Jeesuksen todistus on profetian henki."

        Alttarin alla ovat nämä, joilla on "Jeesuksen todistus".

        Ja tarinassa on sitten edelleenkin kaksi Jumalaa - Augsburin tunnustuksen mukaan tosi Jumala uhrina ja vihainen Jumala uhrilahjan saajana tämän vihan lepyttämiseksi.


      • Anonyymi00062
        Anonyymi00061 kirjoitti:

        Tässä Raamatusta oikea sanamuoto:

        Ilmestyskirja:

        "6:9 Ja kun Karitsa avasi viidennen sinetin, näin minä alttarin alla niiden sielut, jotka olivat surmatut Jumalan sanan tähden ja sen todistuksen tähden, joka heillä oli.
        6:10 Ja he huusivat suurella äänellä sanoen: "Kuinka kauaksi sinä, pyhä ja totinen Valtias, siirrät tuomiosi ja jätät kostamatta meidän veremme niille, jotka maan päällä asuvat?"

        Ja kun käytetään ilmestyskirjassa muotos "todistus", joka heillä oli, niin kyse on Jeesuksen todistuksesta, ei Jeesuksesta todistamisesta.

        19:10 Ja minä lankesin hänen jalkojensa juureen, kumartaen rukoillakseni häntä. Mutta hän sanoi minulle: "Varo, ettet sitä tee; minä olen sinun ja sinun veljiesi kanssapalvelija, niiden, joilla on JEESUKSEN TODISTUS; kumarra ja rukoile Jumalaa. Sillä Jeesuksen todistus on profetian henki."

        Alttarin alla ovat nämä, joilla on "Jeesuksen todistus".

        Ja tarinassa on sitten edelleenkin kaksi Jumalaa - Augsburin tunnustuksen mukaan tosi Jumala uhrina ja vihainen Jumala uhrilahjan saajana tämän vihan lepyttämiseksi.

        Ja jos menee Raamatun tarinan läpi vain yhdellä Jumala-sanalla, päätyy juuri sinne Paavalin tuliseen paikkaan.


      • Anonyymi00063
        Anonyymi00062 kirjoitti:

        Ja jos menee Raamatun tarinan läpi vain yhdellä Jumala-sanalla, päätyy juuri sinne Paavalin tuliseen paikkaan.

        Raamattu on uskonnon historiankirja, se kertoo uskonnosta, mutta ei siihen perustuen kuuluisi opettaa uskontoa, se on sama asia kuin toisesta maailmansodasta kertovasta historiakirjasta opetettaisiin sotimaan, jaettaisiin kasalaisille aseet ja opetettaisiin toistamaan natsitervehdys.


      • Anonyymi00064
        Anonyymi00063 kirjoitti:

        Raamattu on uskonnon historiankirja, se kertoo uskonnosta, mutta ei siihen perustuen kuuluisi opettaa uskontoa, se on sama asia kuin toisesta maailmansodasta kertovasta historiakirjasta opetettaisiin sotimaan, jaettaisiin kasalaisille aseet ja opetettaisiin toistamaan natsitervehdys.

        Ei natsi-Saksasta kertovasta historiankirjasta sokeaa natsismia opeteta uskona, ihan yhtälailla ei Raamatusta kuuluisi opettaa sokeaa uskoa, pitäisi edes ymmärtää, että mistä tarina ja kirja kertoo, että mihin siinä olisi hyvä/oikeaa edes uskoa.


      • Anonyymi00065
        Anonyymi00064 kirjoitti:

        Ei natsi-Saksasta kertovasta historiankirjasta sokeaa natsismia opeteta uskona, ihan yhtälailla ei Raamatusta kuuluisi opettaa sokeaa uskoa, pitäisi edes ymmärtää, että mistä tarina ja kirja kertoo, että mihin siinä olisi hyvä/oikeaa edes uskoa.

        Raamattu edellyttäisi oheen selitysteoksen, jota ei laatisi missään nimessä mitään ymmärtämätön uskovainen.


      • Anonyymi00066
        Anonyymi00060 kirjoitti:

        Siis edelleen. Palvonta on eri asia, kuin palvelu. Joka lähtee tietysti, jo sieltä yksilötasolta.
        Kaksi eri merkityksellistä sanaa.

        Jos kirkko julistaa tappamansa vastustajat myöhemmin Pyhimyksiksi, sillä ei ole mitään tekemistä sen enempää palvomisen kuin palvelemisenkaan kanssa.


      • Anonyymi00067
        Anonyymi00066 kirjoitti:

        Jos kirkko julistaa tappamansa vastustajat myöhemmin Pyhimyksiksi, sillä ei ole mitään tekemistä sen enempää palvomisen kuin palvelemisenkaan kanssa.

        Mutta murhaamisen kanssa kyllä, mitä kirkon historia on täynnä ristein, noitarovioin, inkvisiitiokidutuksin sekä giljotiinein. Näin tapetut ihmiset sitten myöhemmin julistetaan Pyhimyksiksi. Kuten Jean d'Arc, joka poltettiin noituussyyttein elävältä roviolla.


      • Anonyymi00069
        Anonyymi00067 kirjoitti:

        Mutta murhaamisen kanssa kyllä, mitä kirkon historia on täynnä ristein, noitarovioin, inkvisiitiokidutuksin sekä giljotiinein. Näin tapetut ihmiset sitten myöhemmin julistetaan Pyhimyksiksi. Kuten Jean d'Arc, joka poltettiin noituussyyttein elävältä roviolla.

        Ja tämä on se mitä Jeesus Raamatussa sanoo: ne henkilöt ovat kyykäärmeen sikiöitä, jotka saman isän käskystä palvoo uhria pyhänä, joka tämän tappoikin.

        Tämän mukaan kaikki kristityt ovat kyykäärmeen sikiöitä. - Paavali tappoi Jeesuksen, ja teki sitten itse määräämästään murhasta kristinuskon Jeesuksen nimeen.


      • Anonyymi00070
        Anonyymi00069 kirjoitti:

        Ja tämä on se mitä Jeesus Raamatussa sanoo: ne henkilöt ovat kyykäärmeen sikiöitä, jotka saman isän käskystä palvoo uhria pyhänä, joka tämän tappoikin.

        Tämän mukaan kaikki kristityt ovat kyykäärmeen sikiöitä. - Paavali tappoi Jeesuksen, ja teki sitten itse määräämästään murhasta kristinuskon Jeesuksen nimeen.

        Kunpa ne piispat kokoontuisivat pohtimaan Raamattua uusin silmin, ja koko uskontoa, joka on juuri ajautumassa päin seinää, koska vaihtoehtoja sen korjaamiseen kyllä on, kun unohdotetaan juutalainen uhrikultti tosi Jumalan kiroamisin ja uhrien syöntein tulivuorijumalallaan.


    • Anonyymi00048

      Pyhä Henki on joko kupsahtanut tai toimii.

      Tai harhaoppinen selittää sen olemattomaksi kuin helvetin.

      • Anonyymi00050

        Ei kai sitä voi harhaksi luulla uskontona, jonka uskovaiset luulevat olevan Pyhää ja saavat sillä demoneita kimppuunsa, jos saisivat enkeleitä, sitten voitaisiin ajatella harhaksi.


    • Anonyymi00068

      Parasta ei ole sekopäisyys.

      • Anonyymi00071

        Eikä sen myöskään kuuluisi filosofiaan perustuvan uskonnon olla.


      • Anonyymi00076
        Anonyymi00071 kirjoitti:

        Eikä sen myöskään kuuluisi filosofiaan perustuvan uskonnon olla.

        Kun nyt edes yksi uskova tietäisi edes, että mikä on Ilmestyskirjassa puhuttu "Jeesuksen todistus", mikä on profetian henki, joka oli niillä, jotka huusivat kovaan ääneen uhrialttarin alta, että koska suuri kaikkivaltias ja totinen kostaa maan päällä asuville heidän verensä.


    • Anonyymi00074

      Oikeappinen missä? Teot ratkaisevat myös kirjoituksissaa.

    • Tuolla edellä pohdiskelin:
      ”Kun jäin miettimään tuota näkemystä, jonka mukaan Pyhä Henki ei jaa enää Raamatussa kuvattuja ns. karismaattisia armolahjoja, niin mitenkä sitten on muu PH:n toiminta?”

      Sitten joku vastasi että PH:n toiminta voisi olla pyhitystä ja vähän halusin tarkemmin tietää että mihin pyhitystä, niin vain yksi pysyi aiheessa ja loput sekoilivat huolella.
      ”herrens_tiggare” 2026-02-20 14:08:30 : ”Pyhä Henki saa aikaan kristityn hengellisen kasvun, siis tekee hänestä pyhemmän ja pyhemmän, kunnes hän on Kristuksen kaltainen.”

      Eli PH saisi aikaan hengellisen kasvun.

      Sitten keskustelu pomppasi aivan toiseen aiheeseen kuten ”Anonyymi00066” 2026-02-20 21:49:12 kommentoi; ”Jos kirkko julistaa tappamansa vastustajat myöhemmin Pyhimyksiksi…”

      • Gal. 5:22–23: Hengen hedelmää taas ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, lempeys ja itsehillintä.

        Näitä hedelmiä Pyhän Hengen pitäisi ihmisessä kypsytellä.


      • Anonyymi00077
        herrens_tiggare kirjoitti:

        Gal. 5:22–23: Hengen hedelmää taas ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, lempeys ja itsehillintä.

        Näitä hedelmiä Pyhän Hengen pitäisi ihmisessä kypsytellä.

        Arkitodellisuudessa vain kypsytellään toisten herjaamista.


      • Anonyymi00077 kirjoitti:

        Arkitodellisuudessa vain kypsytellään toisten herjaamista.

        Kannattaa keskittyä olennaiseen, se vähentää riidanhalua.


      • herrens_tiggare kirjoitti:

        Gal. 5:22–23: Hengen hedelmää taas ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, lempeys ja itsehillintä.

        Näitä hedelmiä Pyhän Hengen pitäisi ihmisessä kypsytellä.

        Ovathan nämä hyviä merkkejä, mutta ongelma on se, että kenenkään lähtötasoa ei voi tietää. Vittumainen paskiainen voi olla silti paljon vähemmän vittumainen paskiainen kuin hän oli alun perin.


      • Anonyymi00078
        herrens_tiggare kirjoitti:

        Ovathan nämä hyviä merkkejä, mutta ongelma on se, että kenenkään lähtötasoa ei voi tietää. Vittumainen paskiainen voi olla silti paljon vähemmän vittumainen paskiainen kuin hän oli alun perin.

        Ei Jumala silti hyväksy keskentekoista. Ei niin että jos on ennen kansanmurhannut, niin nyt vain tappaa silloin tällöin.

        Ei se pyhitys sillä tavalla mene.


      • herrens_tiggare kirjoitti:

        Gal. 5:22–23: Hengen hedelmää taas ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, lempeys ja itsehillintä.

        Näitä hedelmiä Pyhän Hengen pitäisi ihmisessä kypsytellä.

        Gal. 5:22–23: Hengen hedelmää taas ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, lempeys ja itsehillintä.

        "Näitä hedelmiä Pyhän Hengen pitäisi ihmisessä kypsytellä."

        Tästä olen samaa mieltä.

        Vieläkö olisi muita?


    • Anonyymi00079

      22👍

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1084
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      606
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      595
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      66
      548
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      535
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe