Miten ymmärrätte vertauksen?

Kun puhutaan elämän ylä- ja alamäestä.

Mielestäni alamäki on helppokulkuinen, jonka vuoksi pidän sanontaa ristiriitaisena.

🤔

26

174

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • UUSI

Toisaalta alamäki voi viedä myös holtittomasti ja kovaa alaspäin mäen huipulta. Rytinällä.

• UUSI

Asiat ikään kuin karkaa käsistä luisuen alamäkeen. Ylämäki taas kuulostaa juurikin tarpomiselta, menee ihan maitohapoille jalat pelkästä ajatuksesta.

• UUSI

No niinpä. Tähän vois laittaa monta esimerkkiä siitä, miksi alamäki on hyvä tai huono. Sen takia se onkin niin ristiriitainen sanonta. 🤔

• UUSI

Alamäki voi olla hyväkin, jos se menee hallinnalla. Ja johtaa tasamaastoon, elämä helpottuu.

• Anonyymi00010
        UUSI

Viinamiehen elämä on pelkkää alamäkeä vaan. Kyllä tuo luisu vielä loppuu.

• Anonyymi00001
      UUSI

Siis avioliittoon siunatessahan sanotaan, että pysytään yhdessä niin myötä- kuin vastamäessä. Eli niin helpossa, kuin vaikeassa tilanteessa.

Mutta eipä se alamäkikään aina ole yhtä helppoutta... voi kaatua silti...

• UUSI

Niin, kuten Jasu tuossa tuumi, että kun tulee hallitsematon vauhti, niin..

Voiko siis todeta, että alamäki on aina vaarallinen vaihtoehto?

Toisaalta jatkuvaa ylämäkeä on raskas kulkea.

• Anonyymi00007
        UUSI
        Mu5tasydän kirjoitti:

Niin, kuten Jasu tuossa tuumi, että kun tulee hallitsematon vauhti, niin..

Voiko siis todeta, että alamäki on aina vaarallinen vaihtoehto?

Toisaalta jatkuvaa ylämäkeä on raskas kulkea.

No mä ymmärrän se lähinnä niin, että kun työnnät kärryjä, niin tasanen on normi, ylämäki on haaste ja alamäki on helppoutta.

En oikeastaan mieti sitä alamäkeä vertauskuvallisesti haasteelliseksi... tietysti aina on mahdollisuus sössiä kaikki, mutta vertauskuvallisesti sitä ei haeta.

• Anonyymi00002
      UUSI

Minulla oli aikoinaan työmatkalla molempiin suuntiin ylämäki ja vastatuuli. Ei ollut kivaa pyöräillä. Miksi kaikilla muilla oli aina myötätuuli ja alamäki?

Noh vakavasti. Polkeeko nykyiset ihmiset enää polkupyörällä 8 kilsan työmatkaa?

>simiti<

• UUSI

En tiedä, se olis varmaan ihan hyvää treeniä hapenottokyvylle. Itse kuljin nyt useamman kuukauden jalan, mutta väsyin noihin pakkasiin, niin olen ollut viime aikoina laiska ja käyttänyt julkisia. Seuraavaksi siirryn pyörään. :)

• Anonyymi00005
        UUSI
        Mu5tasydän kirjoitti:

En tiedä, se olis varmaan ihan hyvää treeniä hapenottokyvylle. Itse kuljin nyt useamman kuukauden jalan, mutta väsyin noihin pakkasiin, niin olen ollut viime aikoina laiska ja käyttänyt julkisia. Seuraavaksi siirryn pyörään. :)

Polkupyörä on hirmu vanha, mutta yllättävän kätevä keksintö. Sitäpaitsi ei se pakkanen haittaa. Kiihdyttää vain vauhtia, niin tulee lisää lämpöä. Jopa hiki voi tulla.

>simiti<

• Anonyymi00011
        UUSI
        Mu5tasydän kirjoitti:

Nyt muistinkin. Vaikka kuljin työmatkat polkupyörällä, niin verottajalle valehtelin menneeni autolla. Sain siitä jokusen kympin verovähennystä.

Nyt uskaltaa tunnustaa, kun noin mitätön rikos on jo vanhentunut. Se oli hauska, kun verottaja myönsi vähennyksen ja sitten tajusin, etteihän minulla edes ole autoa.
        Noh, monkkäri oli. Olisin siis saanut selitettyä sen vahingoksi.

>simiti<

• Anonyymi00013
        UUSI

Nykyaikana työmatka taitetaan sähköpolkupyörällä. Ei tule edes hiki.

• Anonyymi00003
      UUSI

En ole ennen huomannut moista ristiriitaa. Mikä sitten olisi parempi sana kuin mäki. Nuoli vaikka mutta aika tönkkö ilmaistu olisi elämän alanuoli ja ylänuoli.

• UUSI

En tiedä, siksi kysyinkin. :) Ehkä aallokko? Elämän tyynessä ja aallokossa.

• Anonyymi00012
        UUSI
        Mu5tasydän kirjoitti:

En tiedä, siksi kysyinkin. :) Ehkä aallokko? Elämän tyynessä ja aallokossa.

Tuosta tuli mieleen oikea ristiaallokko merellä. Nuorena ja hurjana meloin kanootilla merelle uistelemaan.
        Ihan kaunis päivä oli ja meri rasvatyyni. Tilanteet kuitenkin saattavat muuttua äkkiä. Olin sisäsaaristossa kun taivas tummui ja alkoi puhaltamaan. Hirmu homma oli meloa takaisin rantaan ja en saanut edes yhtään kalaa.
        Se vähän harmitti, mutta jälkeenpäin huvittaa kuinka rohkea sitä on ollut.

>simiti<

• Anonyymi00004
      UUSI

Jossain biisissä riimiteltiin mun mielestä varsin osuvasti: ylämäki käy, alamäki käy, kunhan se on loiva...

• UUSI

Joo ja Leevien biisissä kans "Ylämäki, alamäki, ylämäki, alamäki - yhdessä kulkien, löydämme rakkauden.. Lupaan sinulle sen, että pilsneriä en ota enää ikinä."

• Anonyymi00006
      UUSI

Alamäki on hiihtäjän mielestä kiva.
      Sijoittajalta kysytään siinä kohtaa hermoja.

Eli onko käyrä maastossa vai näytöllä, melko eri asia.

-keinovaginamies-

• UUSI

Totta, hyvin analysoitu.

• Anonyymi00014
        UUSI

Niin no joo. Itseäni ei sijoitusteni hetkelliset ylä ja alamäet hetkauta. Kyse on pidemmistä ajoista ja kokonaisuudesta.

Mutta kerran lähes raivostuin lähikaupassa ja olin valmis hakkaaman kaikki. Kotzel tumman oluen hintaa oli nostettu 10 senttiä. Hitto olin raivona.

Joskus ne niinsanotut ylä- ja alamäet ovat suhteellisia. Monesti ihan kokijan omassa päässään.

>simiti<

• Anonyymi00008
      UUSI

Kun ollaan alamäen puolella, niin vaikeudet on voitettu, joten mitä sitä enää auttolemaan. Meni jo sekin juna.
      Vilma

• UUSI

No jos odottelisi sitä tasaista.

• Anonyymi00009
      UUSI

No siis riippuu kontekstista. Taloudessa alamäki on huono, ylämäki hyvä. Ihmissuhteissa taas menee toisinpäin. Leevi & The Leavings - Elämänmeno.

• UUSI

Niin, tämä(kään) sanonta ei ole niin mustavalkoinen.

• UUSI

Ehkä vertaus viittaa siihen, että asioilla on aina puolensa. Ylämäki on vaikeaa kiivetä ja kuluttaa paljon energiaa, mutta kuvaa jotain positiivista kohti kulkemista. Alamäki kuluttaa vähän energiaa ja matka etenee joutuen, mutta johtaa jotakin negatiiviseksi koettua kohti.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Purra hyökkää nyt suomalaisen duunarin kimppuun teettämällä mamuilla palkatonta työtä

Niinpä niin. Persut duunaripuolue, HAH. Joko alkaa kovapäisinkin persu älyämään, että persut ovat Suomen kansan vastain
      Maailman menoa
      364
      12306
    2. Purra ehdottaa vaan Tanskan mallia, joka on erittäin hyvä malli

Purra ehdotti helmikuussa Suomeen Tanskan mallia, jossa maahanmuuttajilta vaaditaan työntekoa sosiaalitukien saamiseksi.
      Maailman menoa
      255
      5377
    3. Kokoomusnuoret: Sosiaalitukien työvelvoitteen tulisi koskea kaikkia

Riikka Purra on esittänyt, että maahanmuuttajilta tulisi edellyttää palkatonta työtä sosiaalitukien vastineeksi. Kokoom
      Maailman menoa
      212
      3918
    4. Purra vaatii: Työvelvoite maahanmuuttajille ja kantasuomalaisille pitkäaikaistyöttömille

Jos Perussuomalaiset ja Kokoomus ovat seuraavan hallituksen kaksi johtavaa puoluetta, on suomalaisille pitkäaikaistyöttö
      Perussuomalaiset
      195
      2573
    5. Jyrki Linnankivi, Jyrki 69 - Goottirokkarista kirkonmieheksi Lappiin!

Jyrki Linnankivi eli Jyrki 69 on The 69 Eyes -rockyhtyeen vokalisti. Lauluhommien lisäksi hän sanoittaa, säveltää ja sov
      Työ ja opiskelu
      15
      1962
    6. Onnea Maria ja Vilma Amazing Race -voitosta!

Maria Guzenina ja Vilma Vähämaa voittivat Amazing Race Suomi -kisan. Voiton hetkellä Guzenina paljasti, miksi valitsi Vi
      Tv-sarjat
      19
      1824
    7. Mikä on mielestäsi paras miestyyppi?

Esimerkit kärjistettyinä: a) perustavallinen/tasainen b) himourheilija c) varakas, turvallinen elättäjä d) puolikrimina
      Ikävä
      167
      870
    8. Martina Aitolehti

Instagramissa pomppas esille Martinan kumipallot. Ihan säikähin. Ja tää on Martina-ketju!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      271
      842
    9. No kolahtaako kukaan

Samalla tavalla kuin mä? Harmi kun et uskaltanut kohdata. Ehkä me löydetään jotkut muut jotka voi olla konkreettisempiak
      Ikävä
      74
      752
    10. Rippituoli

Kerro joku synkkä tai outo salaisuus, joka liittyy ikävääsi kaivattuasi kohtaan. Tee tunnustus anonyyminä. Se helpottaa
      Ikävä
      59
      706
    Aihe