Kivihiilellä tuotetulla sähköllä lämmitetään epäterveellistä sokerihiilarihöttöä.
Suomessa luomuklapeilla lämmitetään leivinuuni, ja asunnon lämmityksen sivutuotteena saadaan paistettua juureen leivotut leivät, joihin ei ole sokeria tarvinnut lisätä.
Leivänpaahdin turha amerikkalainen keksintö
6
177
Vastaukset
- Anonyymi00001
Kannattaa se leipä tehdä itse niin ei tule sokeria leipään. En ole koskaan laittanut leipään sokeria. Rapea ciabatta sämpylä onnistuu loistavasti toki uunillakin merkityksensä asiassa. Minun uunissani on säätö kostealla taikinalle ja pizzalle. Näitä sämpylöitä voi halutessaan paahtaa, jos mahtuu pahtimeen. 3,5 dl vettä, 12,5 g tuorehiivaa, merisuolaa, noin 2 rkl oliiviöljyä 7 dl jauhoja. Minulla käytössä 1 dl hiivaleipäjauhoja, 1 dl 00 jauhoja ja loput 5 dl tavallisia vehnäjauhoja. Tämä jauhokombo on minun makuuni sopiva. Taikina vain sekoitetaan ja annetaan kohoto noin 2 h. Tämän jälkeen jauhotetulla leivinpöydällä taikina jaetaan 8-9 osaan ja nostetaan palat pellille. Pellillä annetaan kohota sen aikaa, kun uuni saavuttaa 250 C ja paistetaan 20 minuuttia.
- Anonyymi00002
Jenkit laittaa yllä mainittuun takinaankin sokeria, kun heidän hiiva niin huonoa, ettei leipä kohoa ilman sokeria mukamas. Moneen kertaan olen törmännyt tuohon harhakuvitelmaan, että hiiva tarvitsee muka sokeria toimiakseen. Ei ainakaan Suomen Hiivan tuorehiiva.
- Anonyymi00003
Kuivahiivan saa pienellä sokerimäärällä heräämään nopeammin. Sokerin määrä on niin pieni ettei sillä ole leivoksen makuun vaikutusta. Sokerihan on hiivalle ravintoa.
- Anonyymi00004
Minä paistan valkoista leipää paistinpannulla, en omista leivänpaahdinta, voita vähän pannuun niin hyvää tulee ja juustoa päälle!
- Anonyymi00006
Käyhän se noinkin. Paahtoleivässä tosin ei rasva ruskistu, vaan palanut sokeri.
- Anonyymi00005
ruåtsissa 1960 -luvulla tumma leipä oli vehnäleipää, johon tumma väri oli saatu siirapista. Seassa rusinoitakin!
Sai siellä Suomessakin tehtyä tummaa vuokaleipää, valmistaja "Hyvä Maku" muistaakseni Hellsinsgissä. Sen ostamisen lopetin, kun kerran sattui jääneen viisisenttinen torakka tms vuokaan alimmaiseksi... Että sellaista hygieniaa silloin Suomessa ja oikein Pää-Kaupungissa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 303878
Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle
Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle131859Oletko nainen alkanut kammoamaan minua
Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom631314Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä
Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise951256Toivoisitko Rakas vielä?
Haluaisitko vielä? Uskoisin osaavani näyttää sinulle, kuinka ainutlaatuinen nainen olet.671115Tiesitkö tätä ex-miehistä? Noriko Salo jysäytti yllätyspaljastuksen
Noriko Salo ja ex-F1 kuski Mika Salo olivat naimisissa v. 1999-2022. Kirsi Salon ex-mies puolestaan on muusikko Sammy A5981- 47901
Keskustelua kasteesta
You tubessa kaksi pappia keskustelivat kasteesta ja kritisoivat raamatullista uskovien kastetta. Toinen heistä yritti356868Ihan pieni näkeminen vaan
👋 ja minä olisin valmis jo vaikka mihin sun kanssa. Nämä on näitä.. 🤫🫣😘💥26851En haluaisi kaiken kuihtuvan pois
ilman, että olemme voineet jutella rauhassa kasvotusten... Mutta mistä ihmeestä löydän sinut?39841