Siis niin, että pystyisit laittamaan omat tarpeesi ja halusi paremmille etusijoille?
Ettei toisen/toisten tarpeet olisi sinullakin ensimmäisenä mielessä? Jotain tervettä itsekkyyttä lisää?
Olen alkanut ajatella, että tässä voisi olla itselläni petrattavaa. Ymmärrän kyllä sen näkökulman, että ihminen on toista varten ja palveleminen on monen elämäntehtävä, mutta kuitenkin.
-keinovaginamies-
Haluaisitko olla koskaan itsekkäämpi?
49
474
Vastaukset
- Anonyymi00001
Tavallaan haluaisin. Olen pitkään asettanut lapseni tarpeet etusijalle (kuten mielestäni vanhemman kuuluukin tehdä), mikä on tarkoittanut sitä, että omat tarpeeni ovat jääneet pitkään sivurooliin. Toimisin aivan samalla tavalla, jos nyt saisin uudelleen päättää, mikään tässä maailmassa ei mene lapseni hyvinvoinnin edelle, mutta lapseni ollessa nyt jo niin iso, olen yrittänyt opetella nostamaan myös omia tarpeitani korkeammalle.
Aletheias- Anonyymi00008
Tuo on ymmärrettävää ja arvostan kunnollisia yksin- / yhteishuoltajia.
Valitettavasti tuttavapiirissäni on eräs tapaus, jossa naista kiinnosti lastensa kannalta tärkeässä elämänvaiheessa uudet miehet enemmän kuin lasten kasvatus.
Vanhempi lapsi on nyt jotain 35 v, ja linna sekä huumeet on olleet kuvioissa. Ei hyvältä näytä. Nuoremmalla ei ihan noin kurjaa, mutta sanoo ettei muista lapsuudestaan juuri mitään.
Tsemppiä opetteluun.
-keinovaginamies- - Anonyymi00015
Anonyymi00008 kirjoitti:
Tuo on ymmärrettävää ja arvostan kunnollisia yksin- / yhteishuoltajia.
Valitettavasti tuttavapiirissäni on eräs tapaus, jossa naista kiinnosti lastensa kannalta tärkeässä elämänvaiheessa uudet miehet enemmän kuin lasten kasvatus.
Vanhempi lapsi on nyt jotain 35 v, ja linna sekä huumeet on olleet kuvioissa. Ei hyvältä näytä. Nuoremmalla ei ihan noin kurjaa, mutta sanoo ettei muista lapsuudestaan juuri mitään.
Tsemppiä opetteluun.
-keinovaginamies-Kiitos tsempeistä 😊
En ajattele, etteikö eronnut vanhempi voisi aloittaa uutta suhdetta ja että se automaattisesti olisi lapselle huono asia, mutta se pitää tapahtua silti lapsen etu edellä. Todella moni ajattelee, että kyllä lapsi sopeutuu ja aikuisellakin on oikeus onneen ja valitettavasti joissain tapauksissa se tarkoittaa juuri tuota, että lapsi joutuu elämään kodissa, jossa aikuiset ja ehkä sisarpuoletkin vaihtuvat jatkuvaa tahtia eikä mitään pysyvyyttä ole. Se ei voi olla yhdellekään lapselle hyväksi. Vastuullisia uusperheitäkin tietenkin on paljon.
Minua on joskus "syytetty" siltä, että elän liikaa lapselleni tai lapseni kautta ja että kuulemma tulen putoamaan korkealta, kun lapseni muuttaa pois, mutta osaan kyllä käsitellä sitten aikanaan lapseni poismuuton tuoman surun, minkä jokainen vanhempi joutuu käymään läpi, eronnut tai ei. Olen myös aina ajatellut, että lapseni on oma yksilönsä, jolla on oma tahto ja oma elämänpolkunsa. Minun tehtäväni ei ole talloa hänen polkuaan vaan tarjota hänelle eväät ja kartta, jotta hänellä on valmiudet löytää oma onnenpaikkansa tässä maailmassa.
Aletheias - Anonyymi00018
Anonyymi00015 kirjoitti:
Kiitos tsempeistä 😊
En ajattele, etteikö eronnut vanhempi voisi aloittaa uutta suhdetta ja että se automaattisesti olisi lapselle huono asia, mutta se pitää tapahtua silti lapsen etu edellä. Todella moni ajattelee, että kyllä lapsi sopeutuu ja aikuisellakin on oikeus onneen ja valitettavasti joissain tapauksissa se tarkoittaa juuri tuota, että lapsi joutuu elämään kodissa, jossa aikuiset ja ehkä sisarpuoletkin vaihtuvat jatkuvaa tahtia eikä mitään pysyvyyttä ole. Se ei voi olla yhdellekään lapselle hyväksi. Vastuullisia uusperheitäkin tietenkin on paljon.
Minua on joskus "syytetty" siltä, että elän liikaa lapselleni tai lapseni kautta ja että kuulemma tulen putoamaan korkealta, kun lapseni muuttaa pois, mutta osaan kyllä käsitellä sitten aikanaan lapseni poismuuton tuoman surun, minkä jokainen vanhempi joutuu käymään läpi, eronnut tai ei. Olen myös aina ajatellut, että lapseni on oma yksilönsä, jolla on oma tahto ja oma elämänpolkunsa. Minun tehtäväni ei ole talloa hänen polkuaan vaan tarjota hänelle eväät ja kartta, jotta hänellä on valmiudet löytää oma onnenpaikkansa tässä maailmassa.
AletheiasKirjoitat hyvin kauniisti ja ytimekkäästi tilanteestasi.
Tunnistan hyvän kasvattajan merkit!
Seurustelin nuoruudessani yksinhuoltajan kanssa, jolla oli kaksi poikaa avioliitosta miehensä kanssa.
Molemmista tuli rekkakuskeja!
Hämmästyin. Ja hiljaa mielessäni tunsin nöyryyttä. Kiitollista tunnetta siitä, että elämänkokemukseni sillä kohtaa auttoi nuorempiani valitsemaan itselleen sopivan polun!
Mies 65 - Anonyymi00019
Anonyymi00018 kirjoitti:
Kirjoitat hyvin kauniisti ja ytimekkäästi tilanteestasi.
Tunnistan hyvän kasvattajan merkit!
Seurustelin nuoruudessani yksinhuoltajan kanssa, jolla oli kaksi poikaa avioliitosta miehensä kanssa.
Molemmista tuli rekkakuskeja!
Hämmästyin. Ja hiljaa mielessäni tunsin nöyryyttä. Kiitollista tunnetta siitä, että elämänkokemukseni sillä kohtaa auttoi nuorempiani valitsemaan itselleen sopivan polun!
Mies 65Kiitos kauniista sanoista 😊
Lapsilla ja nuorilla on tärkeää olla turvallisia aikuisia elämässään ja parhaimmillaan eronneen vanhemman uusi kumppani voi olla juuri sellainen turvallinen aikuinen. Iso merkitys on esimerkillä. Lapset ottavat yllättävän paljon mallia aikuisista, valitettavasti joskus myös negatiivisella tavalla, mutta onneksi sinä olit noille nuorille miehille positiivinen roolimalli.
Aletheias - Anonyymi00034
Sinänsä jännä vaikka vastuu lapsesta poistuu kun tämä kahdeksantoista täyttää on lapsestaan välittävä vanhempikin lapsestaan vähintään huolissaan että tämä pärjääkysymyksenä miksi tehdä lasta tai lapsia jos ei näistä edes välitä noi nii kui ihan yleisellä tasolla kerronko moniko käyttää niitä välineenä sitoa lapsen.äiti kodin ja työn välille moniko käyttää niitä kiristämiseen yleisemmin onnistuu naiselta paremmin mutta tekee miehetkin jonkin verran
- Anonyymi00035
Anonyymi00034 kirjoitti:
Sinänsä jännä vaikka vastuu lapsesta poistuu kun tämä kahdeksantoista täyttää on lapsestaan välittävä vanhempikin lapsestaan vähintään huolissaan että tämä pärjääkysymyksenä miksi tehdä lasta tai lapsia jos ei näistä edes välitä noi nii kui ihan yleisellä tasolla kerronko moniko käyttää niitä välineenä sitoa lapsen.äiti kodin ja työn välille moniko käyttää niitä kiristämiseen yleisemmin onnistuu naiselta paremmin mutta tekee miehetkin jonkin verran
En näe, että vastuu lapsesta poistuu, vaikka tämä täyttää 18 vuotta. Laillinen elatusvastuu kyllä (poislukien opiskelun tukemisen), mutta kyllä se huoli lapsesta jatkuu omalla tavallaan läpi elämän. Myös siinä tapauksessa, ettei mitään erityisempää syitä huoleen edes olisi, mutta lapsi on aina lapsi. Minä luotan lapseni kykyyn huolehtia aikanaan itsestään, mutta hän myös tietää, että tulen aina olemaan hänen tukenaan myös hänen ollessa aikuinen.
En osaa sanoa, miten paljon lapsia saadaan tavoitteena sitoa tai kiristää toista vanhempaa, mutta voisin kuvitella, ettei tuollaista kauheasti tapahdu.
Aletheias
Kyllä! Haluaisin laittaa itseni tehtävälistan kärkeen ja olla (edes hetken) täysin itsekäs. Olisi mukavaa nostaa itsensä jalustalle ja keskittyä vain "omaan raviin".
Saisin huomioida vain omat tarpeeni ja hehkutella itseriittoisesti oman täydellisyyteni lämmössä. 😃👑✨
No, jos totta puhutaan, ehkä se päivä tulee vielä joskus, mutta ei ihan lähiaikoina. Tässä on paljon muuta/ muita, jotka vaativat huomiota, aikaa ja apua.- Anonyymi00011
Ehkä se päivä tulee joskus? Vai ehtiikö elämä vilahtaa ohi?
Muistan kun olimme n. 70-vuotiaan tätini kanssa järjestämässä vielä vanhemmalle suvun jäsenelle synttäreitä. Hän kertoili siinä, että hänelle ei ole kukaan koskaan järjestänyt mitään juhlia.
Kuoli muutaman vuoden päästä syöpään. Ne olivat sitten hänelle järjestetyt ensimmäiset.
-keinovaginamies- Anonyymi00011 kirjoitti:
Ehkä se päivä tulee joskus? Vai ehtiikö elämä vilahtaa ohi?
Muistan kun olimme n. 70-vuotiaan tätini kanssa järjestämässä vielä vanhemmalle suvun jäsenelle synttäreitä. Hän kertoili siinä, että hänelle ei ole kukaan koskaan järjestänyt mitään juhlia.
Kuoli muutaman vuoden päästä syöpään. Ne olivat sitten hänelle järjestetyt ensimmäiset.
-keinovaginamies-Hyvä huomio. Totta, aikamme on rajallista.
Täytyy pitää huolta, että jossain vaiheessa pidän itsekkään tauon ja otan omaa aikaa. Itse se aika on järjestettävä, ei sitä kukaan tule tarjoamaan. Näin on!
Juu totta kai. Tai abortti palstan Tietäjä sanokin mua jo itekkääksi. Mutta tosi tosiaan lähipiirin tietenkin pidän etusijalla. mutta joku vieras ukko. Niin miks mä oikeestaan mitään vierasta ukkoo aattelen. Mutta toisaalta mitä tarpeita tässä itellä oikeestaan ees on, että ihan peri periaatteen vuoksi nyt en halua tapella. Mä en muista enää niitä oli jotain Maslowin tarvehierarkioita. niissähän oli ne tarpeet: ruoka, suoja ja seksi. No viimeksi mainittu hoituu kädellä, mutta koitas nälkää tai asumisen tarvetta kädellä tyydyttää. Oli taas paha hallituksen kokous, että asumisen takia joutuu näkee ihan älyttömästi vaivaa.
- Anonyymi00009
Kyllä sinunkin pitäisi vielä joskus saada naisen lämpöä ja läheisyyttä kokea.
On se kuitenkin aika paljon eri asia kuin oma tuttu käsi :) Varsinkin jos ja kun on vielä niin onnellisesti, että siihen liittyy syvempääkin tunnetta.
Mutta totta, että syytä olla tyytyväinen kun edes nuo ruoka- ja suojapuoli kunnossa.
-keinovaginamies- Anonyymi00009 kirjoitti:
Kyllä sinunkin pitäisi vielä joskus saada naisen lämpöä ja läheisyyttä kokea.
On se kuitenkin aika paljon eri asia kuin oma tuttu käsi :) Varsinkin jos ja kun on vielä niin onnellisesti, että siihen liittyy syvempääkin tunnetta.
Mutta totta, että syytä olla tyytyväinen kun edes nuo ruoka- ja suojapuoli kunnossa.
-keinovaginamies-Onhan se tietenki tavoite. Mutta enempi sellanen lottovoittoon verrattava. Tuskin kaikki lottoajatkaan siihen uskoo, että se kohdalle osuu, mutta silti tavoite.
- Anonyymi00037
Maslow’n mukaan ihmisen tarpeiden hierarkkinen järjestys on:
fysiologiset tarpeet (hengissä säilymisen fyysiset edellytykset, kuten ruoka, juoma, hengitysilma)
turvallisuuden tarpeet (suojautuminen erilaisilta vaaroilta)
yhteenkuuluvuuden ja rakkauden tarpeet (ystävyys, rakkaus, ryhmään kuuluminen)
arvonannon tarpeet (itsearvostus, kunnioituksen saaminen muilta)
itsensä toteuttamisen tarpeet (omien kykyjen saaminen täyteen käyttöön esimerkiksi työssä tai vanhemmuudessa).
seksi ei kuulu. Anonyymi00037 kirjoitti:
Maslow’n mukaan ihmisen tarpeiden hierarkkinen järjestys on:
fysiologiset tarpeet (hengissä säilymisen fyysiset edellytykset, kuten ruoka, juoma, hengitysilma)
turvallisuuden tarpeet (suojautuminen erilaisilta vaaroilta)
yhteenkuuluvuuden ja rakkauden tarpeet (ystävyys, rakkaus, ryhmään kuuluminen)
arvonannon tarpeet (itsearvostus, kunnioituksen saaminen muilta)
itsensä toteuttamisen tarpeet (omien kykyjen saaminen täyteen käyttöön esimerkiksi työssä tai vanhemmuudessa).
seksi ei kuulu.No sitten se oli se joku suomalainen joka sitä jatkojalosti. ne piirteli 80 luvulla vaikka mimmosta himmeliä, kun ne mietti sitä työn tarkotusta. Ja ennusti että koneet tekee työt ja siirrytään kakspäiväseen työviikkoon. Aika hurja sillon. mutta lainaan ton kirjan taas jossain vaiheessa. Mutta kiitos tosta huomiosta.
- Anonyymi00004
Olen toteuttanut tuota ajatusta jo toistakymmentä vuotta.
Kun saatoin viimeisen lähisukulaisen hautaan niin muutos lähti liikkeelle.
Miksi olen täällä?
Mitä varten olen täällä?
Mitä hyötyä itselleni on olla täällä?
Näihin kysymyksiin käy sama vastaus.
Vaimoni kuoleman jälkeen luonteeni on vahvistunut entisestään. Mikä ei kanssaihmisille ole välttämättä iloksi. Itsekkyyteni näkyy varmasti ulospäin.
Rumasta ankanpoikasesta on kasvanut kaunis ylpeä joutsen!
Silti yritän säilyttää nöyryyteni elämän tosiasioita kohtaan.
Olen terve, minulla on töitä ja koti. Kaikilla ei välttämättä ole näin!
Siperia opettaa.
Mies 65- Anonyymi00012
Onko 65 syntymävuosi vai ikä?
Ehkä tämä tästä vielä, kun vielä vähän vanhenee ja viisastuu :))
-keinovaginamies- - Anonyymi00014
Anonyymi00012 kirjoitti:
Onko 65 syntymävuosi vai ikä?
Ehkä tämä tästä vielä, kun vielä vähän vanhenee ja viisastuu :))
-keinovaginamies-Erään huolintaliikkeen tiskillä rouva mietti ääneen lasin takana, että mistä hän enää töitä löytää irtisanomisilmoituksen jälkeen.
"Mä oon nelketkaheksan. Kuka tällasta kaakkia enää vastuksekseen ottaa?"
No yksi sanavalmis Kiito-Kake odotusjonossa siihen. " Ai syntyny vai?"
Olet elämän tienhaarassa. Mietit vaihtoehtoja. Aistin tämän mietiskelyissäsi. Siksi kirjoitin mitä kirjoitin.
Olen joskus sanonut, että meidän kaikkien kristittyjen pitää kantaa se oma ristinsä Golgatalle.
Positiivinen puoli löytyy nuoruuden naisystävän katolisesta kommentista. "Kärsi, kärsi. Kirkkaamman kruunun saat."
Mies 65
- Anonyymi00007
En ole mikään tällainen mielipide-aktivisti, mutta kun kaiken läpi näkee, niin pitäisikö ostaa aurinkolasit.
Jotta saisi pimppaa.
(naurua)- Anonyymi00010
Sinusta kun ei koskaan ota mitään selvää, niin totean vaan että kaikenlainen fyysinen aktiviteetti piristää.
Et muuten kommentoinut mitään miestehtävään? Koska näemme mallisuoritteen?
-keinovaginamies-
Sanon suoraan, että olen todella itsekäs ihminen. Olen yksin elävä sinkku. Elämäni siis pyörii itseni ympärillä. Toki minulla on läheisiä ja olen hyvä heille. Mutta paljon olen myös itsekäs.
- Anonyymi00013
Kaikkihan me jollain tasolla ollaan. Kysymys oli varmaan siitä tason määrästä ja onko itse siihen tyytyväinen.
Sinä ilmeisesti olet? Vai voiko tuokin ampua toisesta päästä yli, siis omasta mielestä? Vai voiko sitä edes huomata, jos niin on?
-keinovaginamies- Anonyymi00013 kirjoitti:
Kaikkihan me jollain tasolla ollaan. Kysymys oli varmaan siitä tason määrästä ja onko itse siihen tyytyväinen.
Sinä ilmeisesti olet? Vai voiko tuokin ampua toisesta päästä yli, siis omasta mielestä? Vai voiko sitä edes huomata, jos niin on?
-keinovaginamies-Hyvä kysymys. Rehellisesti sanottuna en osaa vastata tuohon.
Otsikkoon kyllä ja opettelen sitä vielä. Rakkaitteni suhteen on hyvin vaikeeta olla itsekäs ja laittamatta heitä edelleni. Mutta vieraitten kohdalla olen jo oppinut olemaan itsekäskin. Ilman huonoa omaatuntoakin.
Yritän oppia ja omaksua, että en rakasta rakkaitani yhtään vähempää, vaikka laitan joskus edes itsenikin etusijalle. Sydämeni sanoo, että ensin he, mutta järkeni sanoo minäkin tarvitsen toteuttaa itseäni. Minäkin olen olemassa itsellenikin, en vain muille.
Jasu2025 kirjoitti:
Yritän oppia ja omaksua, että en rakasta rakkaitani yhtään vähempää, vaikka laitan joskus edes itsenikin etusijalle. Sydämeni sanoo, että ensin he, mutta järkeni sanoo minäkin tarvitsen toteuttaa itseäni. Minäkin olen olemassa itsellenikin, en vain muille.
Jotenkin outoa oli, kun kysyttiin jos raskaus kääntyy vaikeaksi tai tulee jokin tilanne, kumpi koitetaan pelastaa. Äiti vai vauva. Minulle tuli heti se, no vauva pelastetaan. Mieheni sanoi, että äiti ensin sitten vasta lapsi jos mahdollista.
Muistan miten järkyttynyt olin, että kukaan voi valita kumppanin ennen lastaan.- Anonyymi00016
Tuo mielen kovettaminen on tärkeää oman tilan muovaamisessa.
Ja lähimpien suhteen ei mielestäni saa ollakaan itsekäs.
Vaimolta jäi koira. Ja pari kissaa. Kun olen poissa kotoa, naapuri hoitaa kissoja ja koiran vien viikoksi "täysihoitoon" perheeseen, jossa on kaksi samanrotuista turrea.
Koen velvollisuudekseni huolehtia myös näistä eläimistä. Ja ei kohtelu hukkaan ole mennyt. Äijä tuolla odottaa terassilla, että lenkille lähdetään ja kissat kiehnää isännän jaloissa.
Mies 65 Anonyymi00016 kirjoitti:
Tuo mielen kovettaminen on tärkeää oman tilan muovaamisessa.
Ja lähimpien suhteen ei mielestäni saa ollakaan itsekäs.
Vaimolta jäi koira. Ja pari kissaa. Kun olen poissa kotoa, naapuri hoitaa kissoja ja koiran vien viikoksi "täysihoitoon" perheeseen, jossa on kaksi samanrotuista turrea.
Koen velvollisuudekseni huolehtia myös näistä eläimistä. Ja ei kohtelu hukkaan ole mennyt. Äijä tuolla odottaa terassilla, että lenkille lähdetään ja kissat kiehnää isännän jaloissa.
Mies 65Eläimet on perhettä ja iloinen luettuani, että huolehdit heistä noin. Ettei ole vain eläimiä, vaan on eläviä ja tuntevia eläimiä. Joita pitää arvostaa ja kunnioittaa myös.
- Anonyymi00017
Jasu2025 kirjoitti:
Eläimet on perhettä ja iloinen luettuani, että huolehdit heistä noin. Ettei ole vain eläimiä, vaan on eläviä ja tuntevia eläimiä. Joita pitää arvostaa ja kunnioittaa myös.
Kiitos.
Kiteytit asian tuohon kommenttiisi. Että perheestä huolehditaan.
Mies 65 Anonyymi00017 kirjoitti:
Kiitos.
Kiteytit asian tuohon kommenttiisi. Että perheestä huolehditaan.
Mies 65Arvostan ihmistä joka arvostaa perhettään, koostuipa se ihmisistä tai muista eläinlajeista. Elämä on meille kaikille uniikki ja tärkeä huomioida se jokaisen elollisen kohdalla. 😊👍❤️
Kukin eläinlaji elää tyylillään ominaisuuksillaan, muttei ihmisen elämä sen tärkeempi ole tai eläimen vähempi kuin meidän ihmisten. Tää pallo on meidän kaikkien koti ja elämä on saatu syystä, elääksemme.
Jos nykytilaa tarkastellaan, niin ehkä rippusen, mutta vain työelämässä, muilta osin itsekkyyteni määrä on koko lailla sopiva. Toki yhteiselossa jonkun/joidenkin kanssa tilanne vaatisi uutta tarkastusta yhteiselon kestettyä vaikkapa pari vuotta, kun sitä on aika helppo ajautua palvelumoodiin.
- Anonyymi00021
Itsekäs
En tunne koko sanaa. Onko itsekkyys sitä ettei juurikaan välitä muista, elää itsekseen ja yrittää katsoa ulos.
En tiedä.
(hihitystä)- Anonyymi00023
Minusta sinä olet itsekkyyden huipentuma palstalla.
Kirjoitat kommentin ja vastaat siihen itse!
Mies 65 - Anonyymi00026
Anonyymi00023 kirjoitti:
Minusta sinä olet itsekkyyden huipentuma palstalla.
Kirjoitat kommentin ja vastaat siihen itse!
Mies 65Hän ei vain korosta itseään tässä yhteydessä.
Hahmo vaikuttaa sellaiselta, ettei sitä ole tarkoitettukaan kovin vuorovaikutteiseksi. Teksti on kuin lukisi katkelmia kirjasta, Se puhuttelee jo sinällään — persoonallinen ja epäitsekäs tapa esittää asioita täällä. En ole koskaan nähnyt, että hän ”tyrkyttäisi” väkisin omia mielipiteitään tai antaisi muuten itsekkään kuvan. Tässäkään hän ei koe tarvetta edes puolustautua syytökseltä. Mielestäni kyse ei ole itsekkyydestä, päinvastoin.
🤓 - Anonyymi00028
Anonyymi00026 kirjoitti:
Hän ei vain korosta itseään tässä yhteydessä.
Hahmo vaikuttaa sellaiselta, ettei sitä ole tarkoitettukaan kovin vuorovaikutteiseksi. Teksti on kuin lukisi katkelmia kirjasta, Se puhuttelee jo sinällään — persoonallinen ja epäitsekäs tapa esittää asioita täällä. En ole koskaan nähnyt, että hän ”tyrkyttäisi” väkisin omia mielipiteitään tai antaisi muuten itsekkään kuvan. Tässäkään hän ei koe tarvetta edes puolustautua syytökseltä. Mielestäni kyse ei ole itsekkyydestä, päinvastoin.
🤓Toisaalta, mitä väliä sillä on , miten joku pappa täällä näkee jonkun muun kirjoittajan 😂
Minulle sillä ei ole mitään väliä! Halusin vain esiintyä suojelevaisena kanssaihmisenä.
Jatkakaa! Olisi jännittävää seurata, miten annetaan ja saadaan pataan!
Terv. 🤓 - Anonyymi00038
Anonyymi00028 kirjoitti:
Toisaalta, mitä väliä sillä on , miten joku pappa täällä näkee jonkun muun kirjoittajan 😂
Minulle sillä ei ole mitään väliä! Halusin vain esiintyä suojelevaisena kanssaihmisenä.
Jatkakaa! Olisi jännittävää seurata, miten annetaan ja saadaan pataan!
Terv. 🤓Niin, millaisen tulkinnan tekisit ylläolevan "hahmon" juuri tästä kirjoitelmasta
- Anonyymi00022
Olin aikoinaan parisuhteesa ollessani itsekäs, en kerro sen enempää siitä nyt koska olen täällä siitä jo kertonut. Ja nyt ajattelen niin, etten tee enää mitään sellaista mikä ei tunnu olevan minulle hyväksi. Enkä siis rupea passaamaan ketään, enkä siivoamaan kenenkään kotia.
- Anonyymi00024
Olen ollut itsekäs siitä asti, kun erosin kauan sitten! Olen todella tarkka siitä kenen kanssa haluan ja voin aikaani viettää ja kenen kanssa en!
- Anonyymi00025
Ei enää.
Tää on mun elämäni ja aikalailla sellainen kun haluankin. Itse tehty.
xLiner - Anonyymi00027
Epäitsekkyys on ihan hyvä ominaisuus. Se tarkoittaa sitä, että ihmisellä on arvoja, jotka menevät oman edun tavoittelun edelle. On silti tärkeää muistaa huolehtia myös itsestään. Esim. jos perhe-elämässä unohtaa tai ohittaa omat tarpeensa toistuvasti, voi lopputuloksena olla poissaoleva ja onneton vanhempi.
Minulla on arvoja (on ollut aina), jotka ovat itselleni tärkeitä. Samalla tavoittelen maksimaalista hyvinvointia. Sovitan yhteen näitä ja uskon, että lopputulos tulee olemaan kaikin tavoin onnistunut.😄
Terv. 🤓- Anonyymi00029
Ajattelin tuossa ylempänä, että juuri ne itselle tärkeät arvot ja niiden puolustaminen on itsekkyyttä.
Tiedä sitten että onko kyseessä epäitsekkyys vai typeryys, jos tekee jotain omia arvojaan vastaan. Jos omiin arvoihin kuuluu itsestään huolehtiminen, niin silloin ei voi nuuduttaa ja sairastuttaa itseään toisista huolta kantamalla. Sittenhän ei voi enää huolehtia muistakaan.
~Yhtälailla noi toimii toisinkin päin...~ ..niin tai näin, niin aina jonkun tarvitsevan näkökulmasta väärin päin.
xLiner - Anonyymi00031
Anonyymi00029 kirjoitti:
Ajattelin tuossa ylempänä, että juuri ne itselle tärkeät arvot ja niiden puolustaminen on itsekkyyttä.
Tiedä sitten että onko kyseessä epäitsekkyys vai typeryys, jos tekee jotain omia arvojaan vastaan. Jos omiin arvoihin kuuluu itsestään huolehtiminen, niin silloin ei voi nuuduttaa ja sairastuttaa itseään toisista huolta kantamalla. Sittenhän ei voi enää huolehtia muistakaan.
~Yhtälailla noi toimii toisinkin päin...~ ..niin tai näin, niin aina jonkun tarvitsevan näkökulmasta väärin päin.
xLinerPerhe-esimerkit ovat tässä keskustelussa osuvia, koska niissä itsekkyys liittyy suoraan vastuuseen toisista ihmisistä. Lapsi on vanhemmastaan riippuvainen, joten vanhemman valintoja ei voi arvioida vain hänen omien tarpeidensa näkökulmasta.
Jos vanhemman omien tarpeiden toteuttaminen johtaa siihen, että lapsi jää yksin, turvattomaksi tai pelkää, kyse on mielestäni itsekkyydestä. Vanhemmuudessa lapsen perusturva menee omien mielihalujen edelle.
Tilanne ei silti ole aina mustavalkoinen. Jos vanhempi on uupunut ja hakee apua sitä saamatta, arviointi on vaikeampaa. Silti näen eron siinä, priorisoidaanko kuormituksen keskellä lapsen etu vai omat menot. Arvostan enemmän väsynyttä yksinhuoltajaa, joka tekee parhaansa lastensa turvan eteen, kuin sellaista, joka toistuvasti asettaa viihteen lasten turvallisuuden edelle.
Terv.🤓
- Anonyymi00030
Olen keski-ikäisenä naisena syyllistynyt tälläiseen mainitsemaasi itsekkyyteeen ns automaattisesti, sori siitä ”kulähullut”
Saan olla itsekäs niinä viikkoina, kun lapset eivät ole täällä, joten koen, että se on balanssissa. Ehkä siistimpi koti voisi olla silloin, kun lapset ovat luonani, muuten ei valitettamista.
- Anonyymi00032
Lasten ollessa alle nuoria, ohjausta, huolta ja kontrollia kaipaavia, ei itsekkyydelle paljon tilaa ole. En ole ajatellut koko asiaa tuolta kannalta, ajatus miten tulee käyttäytyä, tehdä ja toteuttaa tulee automaattisesti.
Nuorempana oli aikoja jolloin oli aika olla itsekäs, en noita aikoja kovasti kaipaa.
Silloin vielä etsi jotain puuttuvaa, eikä etsivän elämä välttämättä henkisesti aina helppoa ole. Jotain puuttuu, vaikka täytettä olisi jo monelle.
Tulee ehkä aika jolloin on lupa olla itsekäs, silloin voi vain toivoa ettei se hoitaja joka joutuu kurat housuistani sivoamaan sitä olisi.
AV - Anonyymi00033
Ja mitähän siitä mahdollisesti voisi hyötyä ITSEKKYYDESTÄ onko nyky muoto sanonnalle vaatimattomuus kaunistaa mua ei ole kasvatettu itsekkääksi on mut opetettu ottamaan itsenikin huomioon ei ehkä kotona mu työelämässä useimmat työnjohtajani ja pomoni ovat olleet huolissani jaksamisestani jotkut oman kokemuksen takia kuinka helposti voi itsensä rikkoa TEKEMÄLLÄ töitä toiset taas siksi että ovat tottuneet niihin ruikuttajiin jokka joka pienestäkin kolhusta ovat menossa työterveyteen itseään hoidattamaan hyvät lämmöt kerenny saada töistä ni ei välttis edes huomaa selässä jos väärin nostaa jotain muuten si taas jos kylmiltään nostaa saattaa toisinaan tuntua jopa että meinaa pettää jalat alta kun niin kovin selkään sattuu kipukin on suhteellista mua sattuu jo aivan h elevetisti siinä kohti kun tunnen kivun/kipua korvasin vähä kovemmilla kolhuilla sen etten pienenä olis itseäni edes saanu kolhia kaipa ehkä siitä syystä jopa että olin äidilleni rakkain asia maailmassa lapsena sitä en ainakaan niin ymmärtäny (kielletään rajoitetaan kokoajan pitäis olla valvovan silmän alla) äiskä muutti peliä jossain kohti kun oppi ettei saanut niin mua hallintaan siitä kai kasvatus joko tai joko teet niin kuin minä sanon tai teet niin kuin itse haluat mutta itse vastaat seurauksista pakottaa lapsen miettimään ei tarkoita silti ettäkö estäisi lasta tekemestä niin kuin itse haluaa siksi mä opettelin taas erilaisen tavan kasvattaa isäni ja äitini tapoja soveltaen silloin kun isi joutuu kieltämään on kielto ehdoton ja tarvittaessa mä osaan kertoa yksityiskohtasen tarkkaan miksi
Maittava kysymys näin itsekeskeiselle ihmiselle, mitä minä olen. Myönnettävä on,että sekaan mahtuisi hippusellinen puhdasta itsekkyyttäkin. Ja ripaus omanarvontuntoakin .. no työstän niitä pikkuhiljaa kotirintamalla...
- Anonyymi00036
Kaipa tässäkin tasapaino olisi toivottavinta. Siinä määrin itsekkyyttä ettei pääse katkeroitumaan, mutta siinä määrin epäitsekkyyttä ettei tarkoituksellisesti vahingoita muita pyrkimyksissään.
En kannata kenenkään kohdalla uhriutumista tai muiden kynnysmatoksi alistumista, koska marttyyrius ei loppujen lopuksi ole iloksi tai hyödyksi kenellekään. Ei edes heille, joiden puolesta on omasta mielestään uhrautunut. En kannusta ketään tyytymään sillä tyytymisen lopputulos on aina lopulta tyytymättömyys, suru ja vihaisuus sekä ärtymys. Tästä loistavana esimerkkinä se, että aiemmin halusin ettei kukaan jää ulkopuolelle ja suostuin ystävyys ja kaverisuhteisiin, jotka olivat minulle kuluttavia enkä välttämättä edespitänyt kyseisestä henkilöstä, mutta kokska muut olivat hänelle ilkeitä, en halunnut olla samanlainen kusipää. No itsehän siitä lopulta kärsi ja oppi, että intuitiotaan kannattaa kuunnella, eikä viettää aikaa heidän kanssaan, jotka aiheuttavat jopa fyysisisä oireita, väsymystä sekä pettymystä.
Kenenkään puolesta ei voi myöskään määrittää mikä hänet tekee onnelliseksi tai minkä juuri hän kokee merkitykselliseksi.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse103790SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo2143707Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv1313395Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky713362Korpelanvaara
Korpelanvaaran alle tulee uusi hevosurheilu keskus monen miljoonan investoinnit222257Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv321799- 351569
- 321481
- 921423
- 151343