Esimerkiksi minä en ehtinyt lainkaan sulattaa pakastinta tänä talvena. Vielä aikoinaan oli huhtikuussa kovia yöpakkasia ja pystyi pakasteet siirtämään ulos sulattamisen ajaksi.
Yksi hyvä osoitus talvien lyhenemisestä
26
278
Vastaukset
- Anonyymi00001
Tänään 13.03. +9,2 C ja lumen syvyys 12 cm. Taisi olla viimeinen hiihtolenkki, jos ei iske takatalvi. Yleensä täällä hiihdot ovat loppuneet vasta huhtikuussa. Auratuille pertsan laduille pääsi vasta tammikuun lopulla, joten ainakin hiihtotalvi jäi aivan poikkeuksellisen lyhyeksi.
- Anonyymi00026
Tänään 15.03. samalepakkokanava samaan lepakkoaikaan virallisen mittauspisteen mukaan lumen syvyys 0. Viimeiset 12 cm märkää lunta suli kahdessa vuorokaudessa.
Metsässä on tietenkin vielä lunta, mutta ihan äkkiä ei tule mieleen, milloin lumi olisi lähtenyt jo maaliskuun puolivälissä.
- Anonyymi00002
Ennustajako olet, kun tiedät jo nyt miltä sää näyttää ensi kuussa? Normaalia kausivaihtelua.
- Anonyymi00003
Ensi kuusta en tiedä, mutta sen tiedä, että viimeiseen 50 vuoteen tähän aikaan vuodesta on kaksi kertaa ollut näin vähän lunta kotipaikkakunnallani. Minulla on Ilmatieteenlaitoksen lumitilasto talvesta 74/75.
Kun vielä huomioi sen, että hiihtolumet tulivat vasta tammikuun loppupuolella, niin lyhyeksi jäi hiihtokausi. Lyhyemmäksi kuin kertaakaan sen 25 vuoden aikana, mitä täällä olen asunut.
Ihan turha juputtaa normaalista kausivaihtelusta, kun luminen aika lyhenee Oulun eteläpuolella hyvää vauhtia. - Anonyymi00004
Anonyymi00003 kirjoitti:
Ensi kuusta en tiedä, mutta sen tiedä, että viimeiseen 50 vuoteen tähän aikaan vuodesta on kaksi kertaa ollut näin vähän lunta kotipaikkakunnallani. Minulla on Ilmatieteenlaitoksen lumitilasto talvesta 74/75.
Kun vielä huomioi sen, että hiihtolumet tulivat vasta tammikuun loppupuolella, niin lyhyeksi jäi hiihtokausi. Lyhyemmäksi kuin kertaakaan sen 25 vuoden aikana, mitä täällä olen asunut.
Ihan turha juputtaa normaalista kausivaihtelusta, kun luminen aika lyhenee Oulun eteläpuolella hyvää vauhtia.Tosi heikko yritys provosoida väittelyä.
Väsynyttä, keksi jotain tuoreempaa. ! - Anonyymi00014
Anonyymi00003 kirjoitti:
Ihan turha juputtaa normaalista kausivaihtelusta, kun luminen aika lyhenee Oulun eteläpuolella hyvää vauhtia.1930-luvun lämpimät talvet, vaiettu totuus.
https://jitkonen.fi/?p=727 - Anonyymi00020
Anonyymi00014 kirjoitti:
1930-luvun lämpimät talvet, vaiettu totuus.
https://jitkonen.fi/?p=727höpö höpö, samalla tavalla ne on tilastoissa kuin kaikki muukin - eikä pistä mitenkään silmään.
- Anonyymi00025
Anonyymi00020 kirjoitti:
höpö höpö, samalla tavalla ne on tilastoissa kuin kaikki muukin - eikä pistä mitenkään silmään.
Maassa ei ole yhtään lunta 21.01.1930.
https://jitkonen.fi/wp-content/uploads/2020/07/25-kuva-12-hevoset-1930-1200x893.jpg
- Anonyymi00005
Hyvin olis kyllä ehtinyt kun pari kuukautta piti kärvistellä pakkasessa, mutta eipä viitsinyt vaikka joskus käväisi vähän mielessä. Ja nytkö se sitten jo kevät pääsi yllättämään.
- Anonyymi00009
Totta, aloittaja voi syyttää vain itseään jos ei "ehtinyt" sulatella pakastinta.
- Anonyymi00021
Anonyymi00009 kirjoitti:
Totta, aloittaja voi syyttää vain itseään jos ei "ehtinyt" sulatella pakastinta.
Jep. Laiskat ne kaikenlaiset työnsä luettelevat.
- Anonyymi00006
Nykyään pakastimet sulattavat itse itsensä.
Onko sulla joku vanha romu- Anonyymi00007
Itselläni on ollut nykyinen pakastin 13 vuotta, eikä kertaakaa ole joutunut sulattamaan
- Anonyymi00012
On se jo yli 10 vuotta vanha. Siis jääkaappipakastin.
- Anonyymi00017
Anonyymi00012 kirjoitti:
On varmaan joku vanhempi malli, jos rakenteisiin kertyy jäätä. Minun kaappini pinnoite on sellaista ( muovia, ei metalliritilöitä) johon jäätä ei tartu
- Anonyymi00022
Anonyymi00012 kirjoitti:
Pakastimet kestää yleensä sen 50 vuotta - paitsi jos ostaa uuden.
- Anonyymi00008
Kaksi kuukautta pakkasia 🥶 riitti aivan hyvin. Nyt on kevään aika (ilman takatalvea)
- Anonyymi00013
"Kaksi kuukautta pakkasia 🥶 riitti aivan hyvin. Nyt on kevään aika (ilman takatalvea)"
Toiveajattelua tuokin, mutta kyllä talvi oli poikkeuksellisen lyhyt ja vähäluminen, jos se tähän jää. Parikymmentä vuotta sitten Tampereen korkeudellakin lunta oli vesimäärällä mitattuna enimmillään aivan maalikuun lopulla. Lumet ovat lähes sulaneet, mutta järvien pinnat ovat poikkeuksellsisen alhaalla. Jos ei tule runsassateinen kevät, kesällä saatetaan kärsiö vesipulasta. - Anonyymi00024
Anonyymi00013 kirjoitti:
"Kaksi kuukautta pakkasia 🥶 riitti aivan hyvin. Nyt on kevään aika (ilman takatalvea)"
Toiveajattelua tuokin, mutta kyllä talvi oli poikkeuksellisen lyhyt ja vähäluminen, jos se tähän jää. Parikymmentä vuotta sitten Tampereen korkeudellakin lunta oli vesimäärällä mitattuna enimmillään aivan maalikuun lopulla. Lumet ovat lähes sulaneet, mutta järvien pinnat ovat poikkeuksellsisen alhaalla. Jos ei tule runsassateinen kevät, kesällä saatetaan kärsiö vesipulasta."Meteorologi tulevan viikon säästä: Yleensä näin lämmintä on vasta huhtikuun puolivälissä"
Ans kattoo, lähteekö jäätkin kuukauden etuajassa. Olen asunut saman järven rannalla yli 20 vuotta ja jäiden lähtö on ollut yleensä huhtukuun lopulla tai toukokuun alussa. Yhden kerran jäät lähtivät jo 16. 04. Siihen nähden ei ehdi kuukautta aikaisemmin, mutta mustaa alkaa jo jää olla, joten jos ilimoja pitelee, niin maaliskuussa pääsee melomaan.
- Anonyymi00010
Päivän uutisissa kerrotaan useista perinteisistä mutta nyt poikkeuksellisesti lumenpuutteen takia peruutetuista hiihtokisoista. Siis kisoista joista monia, esim. Bogastan hiihto tms., on järjestetty pian puoli vuosisataa näihin samoihin aikoihin ja lunta on ennen ollut yllin kyllin.
Tänään on mitattu 10- 12 asteen lämpötiloja, eihän tämä enää ole mitään varhaiskevättä, tämä alkaa olla kesää maaliskuun puolivälissä.
Aivan kuin jotain olisi muuttumassa ja jopa aika nopeasti...- Anonyymi00011
"Aivan kuin jotain olisi muuttumassa ja jopa aika nopeasti..."
Tuskin tämä vielä muuttuu normaalitilaksi. Poikkeuksellista tämä on ja koko 2000 luvun talvet ovat tulleet arvaamattomammiksi. Tämä on ollut monessa suheessa huippu.
- Anonyymi00015
Kekkosen aikaan oli yöpakkasia
- Anonyymi00016
Kekkonen sentään ymmärsi ja osasi käyttää lämmikettä.
- Anonyymi00018
Paha tulee idästä
- Anonyymi00023
Eikä luojan kiitos Kokoomusta hallituksessa.
- Anonyymi00019
Kertoo enemmänkin vanhuuden yllättämisestä. Vanhetessa hidastuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial151720Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1401702Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva2921319Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221098Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.2101086- 130972
- 285965
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt3915- 10905
Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks49888