Tutkimus: monivitamiinit hidastavat ikääntymistä

Tutkimuksen mukaan monivitamiinivalmisteen ottaminen kahden vuoden ajan hidasti biologista ikääntymistä iäkkäillä aikuisilla noin neljällä kuukaudella verrattuna niihin, jotka eivät sitä ottaneet. Monivitamiinivalmiste hidasti ikääntymistä eniten heillä, jotka olivat biologisesti vanhempia kuin ikänsä.

Tutkijat havaitsivat, että päivittäisen monivitamiinin ottaminen hidasti ikääntymisen merkkejä kahdessa viidestä eri biologisesta kellosta (epigeneettinen kello). Näiden kellojen avulla voidaan tarkastella ennenaikaisen kuoleman riskiä.

Itse pidän monivitamiineja suhteellisen tehottomina, koska niissä on liian pienet määrät vähän kaikkea. Nyt tarvittaisiin myös vertailevaa tutkimusta, miten muut ravintolisät pärjäävät, luulisin että paljon parempiakin tuloksia voisi saada.

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/409b081d-2f69-4a57-9252-7d88b36f305f

19

245

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Mä otan niitä joka päivä kolome ☝. Ette te mua voi estää 💪🔥. Mä ylhäisessä yksinäisyydessäni koko palstaa vastaan. Koko maailmaa vastaan. Universumia vastaan 🌠🌌🪐🛸👽. Aamuin ja illoin yhtä, keskipäivällä toista. Yksinkertaista matematiikkaa. 3-7 x saantisuositus, se on se mututuntuman yleissäännös. -💊-.

• Ja mitä vaikutuksia olet huomannut? Itse kyllä testasin yhtä monivitamiinivalmistetta, mutta en huomannut mitään. Pitää olla jotain tehokkaampaa. Booria hankin myös, mutta en ole ehtinyt sitä niin paljon testaamaan.

Olen huomannut, että jos kunnolla kaikenlaisia ravintolisiä käyttää, niin nukkuminen saattaa olla huonompaa ja verenpaine nousee ainakin itselläni jonkin verran. Ainakin tuo marjajauhesekoitus (karpalo, mustikka, tyrni), beetaglukaani, beeta-alaniini, vihreä tee, ja voikukkauute sai suolistoni vähän sekaisin. Luin voikukkauutteen positiivisista vaikutuksista tutkimuksissa, ja sekin vaikuttaa siis hyvältä. Karpalon antibakteeriset ominaisuudet ovat myös hyviä, joten päätin lisätä sen marjajauhesekoitukseeni.

• Anonyymi00002
        m36-intj kirjoitti:

Ja mitä vaikutuksia olet huomannut? Itse kyllä testasin yhtä monivitamiinivalmistetta, mutta en huomannut mitään. Pitää olla jotain tehokkaampaa. Booria hankin myös, mutta en ole ehtinyt sitä niin paljon testaamaan.

Olen huomannut, että jos kunnolla kaikenlaisia ravintolisiä käyttää, niin nukkuminen saattaa olla huonompaa ja verenpaine nousee ainakin itselläni jonkin verran. Ainakin tuo marjajauhesekoitus (karpalo, mustikka, tyrni), beetaglukaani, beeta-alaniini, vihreä tee, ja voikukkauute sai suolistoni vähän sekaisin. Luin voikukkauutteen positiivisista vaikutuksista tutkimuksissa, ja sekin vaikuttaa siis hyvältä. Karpalon antibakteeriset ominaisuudet ovat myös hyviä, joten päätin lisätä sen marjajauhesekoitukseeni.

Mun mielestä B-vitamiinisekoitus helpottaa nukahtamista mutta C-vitamiini piristää. Otan C-vitamiinin aamuisin. Kyllähän se vaatii elimistöltä vuosikausien sopeutumisen ennen kuin vatsa kunnolla tottuu niihin.

Vaikea sanoa ja erottaa metsää puilta koska aloin yhtäkkiä käyttämään monenlaisia pillereitä ajallisesti lähellä toisiaan. Epäilen että yleinen mielialani olisi luultavasti aika pskana ilman vitamiineja. Boori kannattaa sillä se lujittaa elimistöä, on varmaan hampaillekin hyväksi. -💊-.

• Anonyymi00002 kirjoitti:

Mun mielestä B-vitamiinisekoitus helpottaa nukahtamista mutta C-vitamiini piristää. Otan C-vitamiinin aamuisin. Kyllähän se vaatii elimistöltä vuosikausien sopeutumisen ennen kuin vatsa kunnolla tottuu niihin.

Vaikea sanoa ja erottaa metsää puilta koska aloin yhtäkkiä käyttämään monenlaisia pillereitä ajallisesti lähellä toisiaan. Epäilen että yleinen mielialani olisi luultavasti aika pskana ilman vitamiineja. Boori kannattaa sillä se lujittaa elimistöä, on varmaan hampaillekin hyväksi. -💊-.

"Mun mielestä B-vitamiinisekoitus helpottaa nukahtamista mutta C-vitamiini piristää. Otan C-vitamiinin aamuisin. "
        Samaa mieltä B-vitamiinista, C-vitamiinista en ole huomannut mitään vaikutusta. Otan myös välillä sitrulliinia ja arginiinia, ne ovat hyviä verisuonien kannalta (typpioksidi).

• Anonyymi00004

On tapahtunut rikos ihmiskuntaa vastaan. Mulla on kaks eri rasvatonta maitoa joissa molemmissa ilmoitetaan että D-vitamiinin saantisuositus ois vaan 5 mikrogrammaa/vrk. Virallinen raja on 20. Etelämantereen kaamostutkimuksessa raja on 40. Koko Suomen talvi on yhtä kuin kaamosaika. 60-70 kuulostaa riittävältä. -💊-.

• Anonyymi00004 kirjoitti:

On tapahtunut rikos ihmiskuntaa vastaan. Mulla on kaks eri rasvatonta maitoa joissa molemmissa ilmoitetaan että D-vitamiinin saantisuositus ois vaan 5 mikrogrammaa/vrk. Virallinen raja on 20. Etelämantereen kaamostutkimuksessa raja on 40. Koko Suomen talvi on yhtä kuin kaamosaika. 60-70 kuulostaa riittävältä. -💊-.

Mitään rikosta ei ole tapahtunut, D-vitamiini ei ole niin hyödyllinen.

Löysin yhden tutkimuksen, jossa tutkittiin kalaöljyn, D-vitamiinin, ja liikunnan vaikutusta eri epigeneettisiin kelloihin. D-vitamiinilla yksinään ei ollut vaikutusta mihinkään kelloon, mutta yhdessä kalaöljyn ja liikunnan kanssa sillä oli pieni additiivinen vaikutus. 3 vuoden aikana tämän em. yhdistelmän vaikutus oli 2.9–3.8 kuukautta, eli aika samanlainen vaikutus kuin monivitamiinilla. En tosin tiedä miten vertailukelpoisia nämä tutkimukset ovat. Mutta antaa tosiaan vähän viitteitä sitä että D-vitamiinin vaikutus on hyvin pieni.

Individual and additive effects of vitamin D, omega-3 and exercise on DNA methylation clocks of biological aging in older adults from the DO-HEALTH trial
        https://www.nature.com/articles/s43587-024-00793-y

• m36-intj kirjoitti:

Mitään rikosta ei ole tapahtunut, D-vitamiini ei ole niin hyödyllinen.

Löysin yhden tutkimuksen, jossa tutkittiin kalaöljyn, D-vitamiinin, ja liikunnan vaikutusta eri epigeneettisiin kelloihin. D-vitamiinilla yksinään ei ollut vaikutusta mihinkään kelloon, mutta yhdessä kalaöljyn ja liikunnan kanssa sillä oli pieni additiivinen vaikutus. 3 vuoden aikana tämän em. yhdistelmän vaikutus oli 2.9–3.8 kuukautta, eli aika samanlainen vaikutus kuin monivitamiinilla. En tosin tiedä miten vertailukelpoisia nämä tutkimukset ovat. Mutta antaa tosiaan vähän viitteitä sitä että D-vitamiinin vaikutus on hyvin pieni.

Individual and additive effects of vitamin D, omega-3 and exercise on DNA methylation clocks of biological aging in older adults from the DO-HEALTH trial
        https://www.nature.com/articles/s43587-024-00793-y

Niin, tai siis omega-3 rasvahapot (EPA, DHA) olivat tuossa peräisin levistä, eikä kalasta.

• Anonyymi00005
        m36-intj kirjoitti:

Niin, tai siis omega-3 rasvahapot (EPA, DHA) olivat tuossa peräisin levistä, eikä kalasta.

Muut vitamiinit ok, mutta D:tä kohtaan tunnet kaunaa 🤔

Mistä tämä johtuu?

• Anonyymi00006
        Anonyymi00005 kirjoitti:

Muut vitamiinit ok, mutta D:tä kohtaan tunnet kaunaa 🤔

Mistä tämä johtuu?

Oon linkittänyt tän tänne ennenkin. Terveyskirjaston linja koskien D:tä - https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01044 . Tuossa mainitaan se Etelämantereen tutkimus kun laittaa päälle Ctrl + F:n ja kirjoittaa hakukenttään 40. Olemme Intjin kanssa arkkivihollisia, mitä tulee D:n ja Ca:n saantiin. Mä vedän niitä vaikka Ca:ta otan vain hieman yli saantisuosituksen. Välillä syön juustoa mikä lisää saantiani. Monivitamiineissa ei ole Ca:ta joten se ilmeisesti häiritsee muiden vitamiinien samanaikaista imeytymistä.

Tästäkin syystä otan rohkeasti eri pillereitä ja Ca:ta tietysti vain kerran päivässä. Nautin ylipäätään pillereitä kolmesti päivässä. Asiasta hieman toiseen, tänään sipuli on aiheuttanut mulle tavallista enemmän syljen eritystä. Taitaa olla jotain karstaa elimistössä, ehkäpä katupölyä eiliseltä. -💊-.

• Anonyymi00008
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Oon linkittänyt tän tänne ennenkin. Terveyskirjaston linja koskien D:tä - https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01044 . Tuossa mainitaan se Etelämantereen tutkimus kun laittaa päälle Ctrl F:n ja kirjoittaa hakukenttään 40. Olemme Intjin kanssa arkkivihollisia, mitä tulee D:n ja Ca:n saantiin. Mä vedän niitä vaikka Ca:ta otan vain hieman yli saantisuosituksen. Välillä syön juustoa mikä lisää saantiani. Monivitamiineissa ei ole Ca:ta joten se ilmeisesti häiritsee muiden vitamiinien samanaikaista imeytymistä.

Tästäkin syystä otan rohkeasti eri pillereitä ja Ca:ta tietysti vain kerran päivässä. Nautin ylipäätään pillereitä kolmesti päivässä. Asiasta hieman toiseen, tänään sipuli on aiheuttanut mulle tavallista enemmän syljen eritystä. Taitaa olla jotain karstaa elimistössä, ehkäpä katupölyä eiliseltä. -💊-.

Ota D:tä.

Epävirallisesti uskotaan,, että D auttaa hulluja.

Moni tutkimuskin siitä puhuu, mutta Intj kammoksuu hulluja kuten terveyshuolto, sillä hulluusarvoja ei ole voinut mitata veriarvoista. Et se on niin kuin voi voi

• Anonyymi00006 kirjoitti:

Oon linkittänyt tän tänne ennenkin. Terveyskirjaston linja koskien D:tä - https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01044 . Tuossa mainitaan se Etelämantereen tutkimus kun laittaa päälle Ctrl F:n ja kirjoittaa hakukenttään 40. Olemme Intjin kanssa arkkivihollisia, mitä tulee D:n ja Ca:n saantiin. Mä vedän niitä vaikka Ca:ta otan vain hieman yli saantisuosituksen. Välillä syön juustoa mikä lisää saantiani. Monivitamiineissa ei ole Ca:ta joten se ilmeisesti häiritsee muiden vitamiinien samanaikaista imeytymistä.

Tämä D-vitamiini on vähän tällainen tyhjä arpa tutkimusten perusteella. Saahan sitä käyttää, mutta ei siitä ole hyötyä monille. Kannattaa lukea näitä meta-analyyseja D-vitamiinista eri hoitoaiheisiin, niitä on tehty paljon. Ei tuo Etelämanteereen tutkimus todista paljoakaan, matala D-vitamiinitaso liittyy usein tulehdukseen ja kroonisiin sairauksiin elimistössä, mutta ei sen tason nostaminen muuta tilannetta oleellisesti, jne.

Kalsiumista taas on ollut ristiriitaista näyttöä esim. kuolleisuuteen, mutta ei nyt sitäkään voi suositella ravintolisänä, sillä sehän on myös rakennusaine mikrobien biofilmeihin elimistössä. Ruuan kautta saatuna kalsium on kuitenkin vähemmän haitallista, ja sitähän tarvitaan myös luuston rakentamiseen, mutta riittävä määrä on aika pieni.

"Kalsium toimii kriittisenä signalointimolekyylinä ja rakenneosana, joka edistää bakteerien biofilmin muodostumista, kypsymistä ja vakautta tehostamalla solunulkoisen matriisin tuotantoa ja kationisiltaa. Se usein vahvistaa näitä mikrobiyhteisöjä ympäristöstressiä vastaan".

• Anonyymi00009
        m36-intj kirjoitti:

Tämä D-vitamiini on vähän tällainen tyhjä arpa tutkimusten perusteella. Saahan sitä käyttää, mutta ei siitä ole hyötyä monille. Kannattaa lukea näitä meta-analyyseja D-vitamiinista eri hoitoaiheisiin, niitä on tehty paljon. Ei tuo Etelämanteereen tutkimus todista paljoakaan, matala D-vitamiinitaso liittyy usein tulehdukseen ja kroonisiin sairauksiin elimistössä, mutta ei sen tason nostaminen muuta tilannetta oleellisesti, jne.

Kalsiumista taas on ollut ristiriitaista näyttöä esim. kuolleisuuteen, mutta ei nyt sitäkään voi suositella ravintolisänä, sillä sehän on myös rakennusaine mikrobien biofilmeihin elimistössä. Ruuan kautta saatuna kalsium on kuitenkin vähemmän haitallista, ja sitähän tarvitaan myös luuston rakentamiseen, mutta riittävä määrä on aika pieni.

"Kalsium toimii kriittisenä signalointimolekyylinä ja rakenneosana, joka edistää bakteerien biofilmin muodostumista, kypsymistä ja vakautta tehostamalla solunulkoisen matriisin tuotantoa ja kationisiltaa. Se usein vahvistaa näitä mikrobiyhteisöjä ympäristöstressiä vastaan".

Sipuli

"AI-yhteenveto

Sipuli on erittäin terveellinen, antioksidanttirikas ja edullinen superruoka, joka tukee sydänterveyttä, tasapainottaa verensokeria ja vahvistaa immuunijärjestelmää. Se sisältää kversetiiniä, C-vitamiinia ja rikkiyhdisteitä, jotka toimivat tulehdusta ehkäisevästi. Päivittäinen käyttö on suositeltavaa, mutta herkkävatsaisille se voi aiheuttaa ilmavaivoja FODMAP-yhdisteiden vuoksi.
        Terveysvaikutukset.fi
        Terveysvaikutukset.fi
        +5

Sipulin keskeiset terveysvaikutukset:

Sydän- ja verisuoniterveys: Sipulin sisältämä kversetiini ja muut flavonoidit auttavat alentamaan kolesterolia, vähentämään veritulppariskiä ja suojaamaan sydänsairauksilta.
        Vahva vastustuskyky: Sipulilla on antibakteerisia ja viruksia torjuvia ominaisuuksia (erityisesti valkosipulin allisiini), ja se auttaa avaamaan hengitysteitä flunssassa.
        Suoliston hyvinvointi: Sipuli toimii prebioottina eli ruokkii suoliston hyviä bakteereja inuliinin ja frukto-oligosakkaridien (FOS) avulla.
        Antioksidanttipommi: Se ehkäisee oksidatiivista stressiä ja voi auttaa ehkäisemään syöpäkasvainten kasvua.
        Luuston terveys: Säännöllisen käytön on todettu voivan parantaa luuntiheyttä.
        Terveysvaikutukset.fi
        Terveysvaikutukset.fi
        +6."

Elikkäs sipuli toimii puhdistavana tekijänä Ca:n haittavaikutuksia vastaan? Toi luuntiheyden kasvu tuli kyllä yllätyksenä. Sitä kannattaa syödä raakana. 💩 lentää. Pysyypähän vampyyrit loitolla (ja naiset) 🧛‍♀️🧛‍♂️. -💊-.

• Anonyymi00009 kirjoitti:

Sipuli

"AI-yhteenveto

Sipuli on erittäin terveellinen, antioksidanttirikas ja edullinen superruoka, joka tukee sydänterveyttä, tasapainottaa verensokeria ja vahvistaa immuunijärjestelmää. Se sisältää kversetiiniä, C-vitamiinia ja rikkiyhdisteitä, jotka toimivat tulehdusta ehkäisevästi. Päivittäinen käyttö on suositeltavaa, mutta herkkävatsaisille se voi aiheuttaa ilmavaivoja FODMAP-yhdisteiden vuoksi.
        Terveysvaikutukset.fi
        Terveysvaikutukset.fi
        5

Sipulin keskeiset terveysvaikutukset:

Sydän- ja verisuoniterveys: Sipulin sisältämä kversetiini ja muut flavonoidit auttavat alentamaan kolesterolia, vähentämään veritulppariskiä ja suojaamaan sydänsairauksilta.
        Vahva vastustuskyky: Sipulilla on antibakteerisia ja viruksia torjuvia ominaisuuksia (erityisesti valkosipulin allisiini), ja se auttaa avaamaan hengitysteitä flunssassa.
        Suoliston hyvinvointi: Sipuli toimii prebioottina eli ruokkii suoliston hyviä bakteereja inuliinin ja frukto-oligosakkaridien (FOS) avulla.
        Antioksidanttipommi: Se ehkäisee oksidatiivista stressiä ja voi auttaa ehkäisemään syöpäkasvainten kasvua.
        Luuston terveys: Säännöllisen käytön on todettu voivan parantaa luuntiheyttä.
        Terveysvaikutukset.fi
        Terveysvaikutukset.fi
        6."

Elikkäs sipuli toimii puhdistavana tekijänä Ca:n haittavaikutuksia vastaan? Toi luuntiheyden kasvu tuli kyllä yllätyksenä. Sitä kannattaa syödä raakana. 💩 lentää. Pysyypähän vampyyrit loitolla (ja naiset) 🧛‍♀️🧛‍♂️. -💊-.

Valkosipuli alentaa verenpainetta: yhdessä meta-analyysitutkimuksessa, valkosipuliravintolisät alensivat systolista verenpainetta (SBP) keskimäärin 8,3 ± 1,9 mmHg ja diastolista verenpainetta (DBP, n = 8 tutkimusta, n = 374 osallistujaa) 5,5 ± 1,9 mmHg, vastaavasti kuin tavanomaiset verenpainelääkkeet.

Sipulit taas sisältävät yhdisteitä, pääasiassa kversetiiniä, jotka voivat auttaa alentamaan verenpainetta toimimalla luonnollisena angiotensiinikonvertaasin (ACE) estäjänä.

Garlic lowers blood pressure in hypertensive subjects, improves arterial stiffness and gut microbiota: A review and meta-analysis
        https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC6966103/

• Anonyymi00010
        m36-intj kirjoitti:

Valkosipuli alentaa verenpainetta: yhdessä meta-analyysitutkimuksessa, valkosipuliravintolisät alensivat systolista verenpainetta (SBP) keskimäärin 8,3 ± 1,9 mmHg ja diastolista verenpainetta (DBP, n = 8 tutkimusta, n = 374 osallistujaa) 5,5 ± 1,9 mmHg, vastaavasti kuin tavanomaiset verenpainelääkkeet.

Sipulit taas sisältävät yhdisteitä, pääasiassa kversetiiniä, jotka voivat auttaa alentamaan verenpainetta toimimalla luonnollisena angiotensiinikonvertaasin (ACE) estäjänä.

Garlic lowers blood pressure in hypertensive subjects, improves arterial stiffness and gut microbiota: A review and meta-analysis
        https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC6966103/

Aloin alun perin nauttimaan sipulia sen vuoksi että sen syöminen monipuolistaisi vatsani bakteerikantaa. Synnyin mahasta, kuin alien 👽. Vatsasta syntyneillä on kapeampi bakteerien mikrobisto verrattuna vatusta syntyneisiin. En todellakaan ole gynekologi tässä asiayhteydessä.

Yksipuolisempi vatsan mikrobisto = Köyhemmät sosiaaliset taidot. Mun on täytynyt siis aktiivisesti manipuloida sekä muokata kehoani jotta olisin normaalimpi ihminen. Normaalia musta ei kuitenkaan saa, ei kuuna päivänä. Oon päällisin puolin perusjantterin oloinen jätkä mutta silti jotenkin erilainen kuin muut/normot. -💊-.

• Noh se hyvä edes olisi jotain vaikka määrät on pieniä

• Juuri siksi, että vitamiinit ja monivitamiinit pidentävät ikää, olen lopettanut niiden käytön kokonaan. -exKynis.mi

• Anonyymi00003

minulla tulee pää kipeäksi muuten hyvä.
      -sivusta-

• Monet vitamiinit voivat olla vaarallisia liian isoina annoksina. Esim. aiheuttaa syöpää. Kannattaa mieluummin syödä niitä suositusten mukaan.

• Anonyymi00007

Suosituksia on monia, ja esim. USA:ssa annostusrajat ovat korkeampia kuin Euroopassa. En ole perehtynyt muiden maanosien ja kulttuuripiirien annosrajoihin enkä edes luota niihin. Osa ravitsemus"eksperteistä" suosittelee vetämään aineita aina myrkytysrajaan asti. Ketään ei pidä sokeasti uskoa, ei edes minua (vaikka yliverto olento olenkin). Kuka tahansa voi itse googlettaa ja selvittää asioita. Mulla meni muutama tunti kun selvittelin vitamiinien ja kivennäisaineiden saantisuosituksia sekä myrkytysrajoja.

Liian lähelle myrkytysrajoja ei pidä tietenkään mennä. Ratkaisevaa on ovatko yliannostukset akuutteja tai lyhyitä kuureja vai pitkän tähtäimen altistumista. Flunssassa ollessaan pillereitä voi popsia tavallista enemmän, ja se myös kannattaa. Mitä enemmän elimistö tai mieli joutuu ponnistelemaan mitä tahansa stressitekijää vastaan, sitä enemmän pillereitä kouraan. Maltti täytyy olla silloinkin mukana.

Ps. Yliverrosta puheen ollen; Klamydia - Minäminäminä - https://www.youtube.com/watch?v=BWsWwSn7728 . Lauloin kerran läpällä kännissä ton yhen baarin karaokekopissa 😁. Kännissäkin tarvitaan pillereitä. Ei sillä että olisin tällä(kin) hetkellä kännissä ☝️. -💊-.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      186
      2690
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      148
      2407
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      106
      1122
    4. Sinua oli kiihottavaa

Sinua nainen oli kiihottavaa katsella.
      Ikävä
      84
      954
    5. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      921
    6. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      239
      819
    7. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      20
      810
    8. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      285
      775
    9. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      89
      774
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      708
    Aihe