Kuten taiteessa joskus käytetään termiä valo ja varjo, aika useinkin toki. Sama koskee henkilön minuutta. Siinä on kaksi puolta, se mitä haluamme näyttää, se on ns. Hyvä puoli, joka on myös yleisesti hyväksytty ja moraalisella tavalla oikein katsottu ja määritelty. Varjo taas on se puoli minuudesta, missä on usein syvimmät tuntemuksemme, kätketyt tuskan, vihan , katkeruuden tunteet. Sitä ei sovi näyttää muualle, koska se on se pelottava puolemme, itse asiassa todellinen minämme, jonka esiintulo on virgeliikku ja ns. Synti. Uskomuksemme määrittelevät paljon , millainen tulee olla. Tuleeko olla hymytyttö tai poika, eikö negatiivista, sinänsä normaaleja myös varjominön tunteita saisi näyttää ollenkaan? Vihan ja katkeruuden näyttäminen kun on normaalia. Aina ei ole kukaan illinen eikä hymyilevä, positiivinen valoisa ihminen. Elämään kuuluu ikuinen sota näiden kahden ihmisyyden puolen välillä. Annanko vallan valolle, annanko sen varjolle? Ripottäydynkö pahoista teoistani, rukoilenko? Tuleeko minulle huono omatunto jos en niin tee. Olenko Jumalalle kelvollinen, mikäli toteutan varjopuoltani? Olenko kelvollinen ilman katumusta? Näitä asioita moni miettii. Myös yleinen hyväksyntö riippuu joillakin siitä, mikä näkyy ulospäin. Mikäli negatiivisia tunteita ei saa yhteisössä tai ystäväpiirissä lainkaan näyttää, niin kätkeminen ja iloisen, valoisan ihmisen "näytteleminen"vooi olla haastavaa, onkin. Välillä on hyvä purkautua ja ilmaista vaikka elämän haasteellisuuksia avoimesti kertomalla niistä muillekin, omasta tuskastaan. Sen ei pitäisi olla mikään tabu. Myös se, että kieltää omat tunteet, se tuo tuskaa. Eli niinsanotun varjopuolensa, negatiivisiksi määritellyt ominaisuudet. Silloinkin näytellään valheellisesti minää, eli naamari on päässä ja esitetään muuta kuin mitä ollaan. Omana itsenään pienine vikoineen ja ominaisuuksineen lienee parhain vaihtoehto eikä ole mikään häpeä olla ei niin iloinen ja jaksavainen aina, sillä ihmisenä olo on niinsanotusti "kaksijakoista" välillä tosiaankin , kuten taiteessa, varjo tulee vahvuudellaan valon eteen.
Piilotettu minuutesi
Anonyymi-ap
1
332
Vastaukset
- Anonyymi00001
Voihan päivänsäde ja menninkäinen.......ihmisellä kun vaan tuppaa olemaan paripuolta:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101074
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82814Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat264596Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede17585- 65531
- 93521
- 26502
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.47491- 43476
- 47437