Kielitoimisto on viime vuosina alkanut tekemään heikkoja päätöksiä ja ohjeita.
Vierassana ’drooni’ on tunkeunut pääkäyttöön. Suomenkielinen sana ’lennokki’ ja perinteinen lainasana ’pienoiskopteri’ ovat harvinaisempia - jälkimmäinen lähes käyttämätön.
Kielitoimiston virhe
12
90
Vastaukset
- Anonyymi00001UUSI
Kieli kehittyy, eikä sitä ole tarvis estää. Sohvakin on nykyään aivan suomalainen sana, vaikka alussa aiheuttikin vastustusta. Pehmustettu joukkoistuin ei jostain syystä päässyt suureen suosioon.
- Anonyymi00002UUSI
Kehitys ei ole synonyymien välttämistä eikä vierasperäisten sanojen ylivaltaa.
Nyt on kyse laiskasta muodista. - Anonyymi00003UUSI
Tässä sulle kehitystä, ku mä tuunaan äpillä sulle smoothien ennen tsunamin tuloo.
- Anonyymi00004UUSI
Anonyymi00002 kirjoitti:
Kehitys ei ole synonyymien välttämistä eikä vierasperäisten sanojen ylivaltaa.
Nyt on kyse laiskasta muodista.Elävän kielen kehittymistä ei myöskään voi keinotekoisesti rajata. Jos ihmiset ottavat vaikka sitten vierasperäisen termin yleiseen käyttöön, siitä tulee osa kieltä.
Kyllä minuakin pänni, jos joku kertoo saaneensa tehtyä ( jos ei sitten saanut jonkun toisen tekemää, eikä tehdyksi. Itse saan syödyksi, en syötyä.
Minun maailmassani hommaa ei pistetä uusiksi, jos uusimisessa ei käytetä neulaa tai muuta terävää esinettä.
Vain nestemäiset objektit tippuvat, ei esimerkiksi spinttihiihtäjä jatkosta.
Minä laitan lähinnä vain ruokaa ja käytän sumeilematta panna-verbiä.
Olen kielen suhteen dinosaurus, mutta en ole muilta kieltämästä jo vakiintuneita ilmaisuja, vaikka ne minulla korvaa riipaisevatkin. Olisi se mukava nähdä ihan luonnossakin, jos tapahtumapaikalla pyörisi poliiseja, mutta itse en ole sellaista päässyt näkemään. Iltapäivälehtien toimittajat kyllä...
- Anonyymi00005UUSI
Kieli kehittyy - talitintit varsinkin kaupunkialueilla sanovat nykyään TI-TYY perinteisen TI-TI-TYY:n sijaan, koska lyhyempi muoto on selkeämpi ja erottuu paremmin ihmisen aiheuttaman (liikenne)hälyn seasta. Vastaavaa laulun yksinkertaistumista on havaittu satakielellä.
Myös ihminen pyrkii käyttämään kieltä tehokkaasti ja taloudellisesti. Hektisessä nykymaailmassa on huomattavasti helpompaa ja nopeampaa sanoa kaksitavuinen drooni kuin kolmi- ja viisitavuiset lennokki ja pienoiskopteri.
Lennokki antaa minusta ennemminkin mielikuvan lentokoneen mallisesta laitteesta ja istuu siten huonosti kuvaamaan monipotkurista kopteri-mallista laitetta. Aiemmin pidin nelikopteri-nimitystä jopa nerokkaana, mutta se ehkä viittaa liikaa propellien määrään, joka saattaa kuitenkin vaihdella. Minikopteri voisi olla yksi hyvä vaihtoehto (tosin sekin pitkähkö).- Anonyymi00006UUSI
Oleellista: lentokoneitakin kutsutaan nykyään drooneiksi. Ei vain helikoptereita.
- Anonyymi00007UUSI
Oleellista 2: drooni istuu huonosti monen suomalaisen kielitaitoon ja suuhun.
- Anonyymi00008UUSI
Anonyymi00006 kirjoitti:
Oleellista: lentokoneitakin kutsutaan nykyään drooneiksi. Ei vain helikoptereita.
Ehkei nyt välttämättä ihan lentokoneita, mutta lennokkeja ainakin.
- Anonyymi00009UUSI
Anonyymi00006 kirjoitti:
Itse asiassa drooniksi voidaan laajemmin kutsua melkeinpä mitä tahansa ilmassa, maalla, veden pinnalla tai pinnan alla liikkuvaa miehittämätöntä alusta, jota ohjataan etänä tai joka liikkuu autonomisesti.
- Anonyymi00011UUSI
Anonyymi00007 kirjoitti:
Oleellista 2: drooni istuu huonosti monen suomalaisen kielitaitoon ja suuhun.
Varmaan tarkoitat sitten vanhempia ihmisiä?
- Anonyymi00012UUSI
Anonyymi00011 kirjoitti:
Varmaan tarkoitat sitten vanhempia ihmisiä?
Ensimmäinen numero on 7 ja drone sopii hyvin suuhuni. Miten vanha pitäisi olla, ettei sopisi?
- Anonyymi00010UUSI
Ilta-Sanomien netissä juuri nyt useita otsikkoja, joissa sana lennokki.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ranskan vasemmistojohtaja: "Kyllä, meneillään on suuri väestönvaihto!"
Ranskan vasemmistojohtaja Jean-Luc Mélenchon järkytti myöntämällä avoimesti sen, mitä tiedotusvälineet ovat pitkään pitä2763109Valion maitotehtaalla kapina
Ilmastonmuutoksesta, eläinten hyvinvoinnista ja ympäristön saastumisesta huolestuneet eläinkapinalliset estävät panssa822625SDP haluaa tappaa maaseudun - bensan hinta mahdollisimman korkealle
Maaseudulla auto on välttämätön asia, ja lähes kaikilla on bensa-autot. Kuinka tyhmä pitää olla jos äänestää demareita?1822208Päivän Riikka: polttoöljyn hinta räjähti
Näyttää tuo putinismi ilmenevän persuissa myös Suomen yrittäjien kampittamisena. Polttoöljy on se katalyytti, joka pitää301989Helsingin yllä valopalloja
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1508be00-28c9-4156-83dc-0be5e7aa3066 "Helsingin taivaalla lensi lauantaina puolen yön1191735Kovasti on hävittäjiä ilmassa. Nytkö se alkoi?
Onko nyt sota ?? `Vai harjoituksiako vain? Hävittäjät pörrää kovasti.951461Mökkejä ostellaan nyt ihan hulluna!
Tyypilliset lainamäärät on yli 500 000€ mökkejä ostellessa eli erityisesti tuollaiset miljoonamökit on nyt suomalaisten441455HÄLYYTYS!!
Ukraina se hyökkää jo Suomen maaperälle. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/645b83ce-e074-4f00-8b99-245d01b38a363531413Helsingin yllä lensi yöllä jotain outoa puolen yön aikaan valopalloja
Poliisi on saanut tapauksesta yhden havaintoilmoituksen. Valopalloja oli noin parikymmentä ILtalehdessä on video tapah1221294- 951263