Lapin kunnissa asukkaiden enemmistö on eläkeläisiä

Anonyymi-ap

Kolmen kärki:

Posio 58,3%
Pello 58,2%
Kemijärvi 55,3%
(eläkeläisten osuus asukkaista)

3

175

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

kylä vanhenee, kuihtuu, katoaa........honkakankaalle!

• Anonyymi00002

En aina ymmärrä. Tilastointiin oli otettu 16-vuotiaat ja siiitä ylöspäin. Ilmeisesti joku työvoimaikäkysymys vai?

Jos lapsetkin laskettaisiin, olisiko eläkeläisten suhteellinen osuus vieläkin suurempi. Meiltähän puuttuu juuri alle 16-vuotiaita.
      No kuinka vain, kansa ikääntyy, haurastuu ja sitä myöten elinvoima, pitovoima, vetovoima haipuvat. Voi ja voi!

• Anonyymi00003

Olen ollut runsaan vuoden eläkkeellä. Ammattiinvalmistumisen jälkeen ensimmäiset 10 v meni pienipalkkaisissa töissä, korkeahkoa vuokraa ja opintolainaa maksellessa. Seuraava vaihe oli omistusasunnon hankinta asuntolainalla. Sitä sitten makseltiin noin 20 v. Perhe kasvoi, auto piti hankkia. Sitä mukaa kun ansiot parani, kasvoi menotkin.

Nyt lapset elävät omillaan, lainoja ei ole, autoon menee rahaa minimimäärä. Taloudellisesti elän ylivoimaisesti parasta vaihetta. Elämäni ei juuri kuntaa tai muuta yhteiskuntaa juuri rasita. Säästöjä on kertynyt, eikä punaisten hintatarrojen tuotteisiin tarvitse turvautua. Tämä ei ole leuhkimista, en ole sellainen luonteeltani.

Se, että paikkakunta on eläkeläisvoittoinen, ei minun näkökulmastani ole ongelma. Enemmän huolettaa nuorison vähenevä määrä. Se on signaali todellisesta ongelmasta ja se myös antaa vihjeen tulevasta: ketkä minua ja muita ikäluokkani edustajia hoitaa sitten kun olen siinä kunnossa, etten itse siihen kykene.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä haluaisit sanoa hänelle?

Jos joskus kohtaatte?
      Ikävä
      134
      1437
    2. Mikä kaivatussasi

on parasta?
      Ikävä
      88
      1262
    3. haluaisin paljastaa

Kuka tämä :/ on
      Ikävä
      81
      756
    4. Hyvää yötä kaipaamalleni

Vanhwmmalle naiselle, olet rakas❤️❤️
      Ikävä
      28
      697
    5. Taiteiden yö

Kuhmon taiteiden yössä tapahtui. Tsat satss saaatts... Ja Sammon takoja... Tsat satss saaatts...
      Kuhmo
      11
      690
    6. Olen jo oppinut tuntemaan

sinun kirjoitustyylisi
      Ikävä
      47
      553
    7. Et vaan tajua

Että rakastan sua
      Ikävä
      19
      545
    8. Mikä kaivatussasi

on pahinta?
      Tunteet
      45
      520
    9. Koska muru nähdään

Kaksin?
      Ikävä
      32
      515
    10. Nainen, onko se nalle hehkuttelija poistunut keskuudestamme?

Ei ole näkynyt, joten onkohan. R.I.P :/
      Ikävä
      115
      509
    Aihe