Nostettu ketju samasta aiheesta on turhan pitkä, en siis yritä virittää keskustelua aiheesta siellä.
Sukupuolenvaihdokset ja sukupuolitutkimukset. Siinä on yksi erittäin hyvä esimerkki siitä, miten jotkut sukupuolentutkijat "keksii" maailmaa mullistavan teorian, millä yrittävät selittää ja ymmärtää todellisuutta. Mutta kun se teoria ei oikein natsaa todellisuuden kanssa, yritetään muuttaa todellisuus keksimänsä teorian kaltaiseksi. Ja miten siinä aina lopulta käy?
Ja ajatella... Sitä on sanottu tieteeksi...
Minä sanon, että on tiedettä ja sitten on tieteeksi markkinoituja harhoja, tarkoituksenaan pitää tutkimuksen rahoitus ja saada ne omat 15 minuuttia.
Ps. Minun puolestani keskustelu tässä saa rönsyilläkin, ei tarvitse pysyä pelkästään sukupuolenvaihdoksissa. Olisi hyvä ymmärtää kuin paljon meille on myyty huuhaata tieteenä.
Sukupuolenvaihdokset osa 2
62
362
Vastaukset
Anonyymi-ap: "Olisi hyvä ymmärtää kuin paljon meille on myyty huuhaata tieteenä."
Näillä palstoin tiedettä taas enämpi pidetään huuhaana. -exKynis.mi- Anonyymi00006
Minä en voi sanoa ymmärtäväni tiedettä mitenkään erityisen hyvin. Mutta ymmärrän erityisen hyvin kyllä sen milloin ihminen valehtelee ja milloin ei. Eikä sillä ole mitään merkitystä, että onko ihminen tavallinen tallaaja tai huippu tiedemies. Kaikki ihmiset valehtelevat ja puhuvat totta samalla tavalla.
- Anonyymi00001
Meinaatko että leikkaukset on tarpeettomia, jos kaikki ihmiset pystyisivät hyväksymään ihmiset sellaisenaan kuin ne ovat?
Suvaitsemattomuus on varmaan suurin syy yritykselle muuttua muuksi.
Ja vaikeus tutustua itseä kiinnostaviin ihmisiin.- Anonyymi00002
Sukupuolileikkaukset ovat tarpeellisia hyvin harvoin. Ehkä ainoastaan silloin kun kyse on hermafrodiiteista ja silloinkin se on aikamoista arpapeliä, että tuleeko valittua lapselle se oikea valinta.
Suurinta suvaitsevaisuutta on suvaita myös eri mieltä olevat. Siihen ei sukupuolihörhöt ja muut vastaavat oikein pysty.
- Anonyymi00003
Sairasta touhua tuollainen! Voisivat ainakin jättää lapset rauhaan..
Vaikea niitä on keltään kieltääkkään. Jos ihminen haluaa leikkauttaa itseään, niin kai sillä on siihen mielestään valtava tarve.
- Anonyymi00004
Ihmisillä on voi olla valtavia tarpeita muihinkin asioihin, mutta silti niitä kielletään. Iso-Britanniassa on pidätetty yli 10 000 ihmistä somejulkaisujen takia ja samalla ignoorataan esimerkikksi pakistanilaisten maahanmuuttajien groomingjengien touhut. Niistä puhuminen on rasismia ja islamofobiaa.
Sukupuolen vaihtaminen leikkauksella ei ole sama asia kuin esimerkiksi plastiikkakirurgia. Siinäkin on leikkaukset on harvemmin perusteltuja, enimmäkseen turhamaisuutta. - Anonyymi00005
Anonyymi00004 kirjoitti:
Ihmisillä on voi olla valtavia tarpeita muihinkin asioihin, mutta silti niitä kielletään. Iso-Britanniassa on pidätetty yli 10 000 ihmistä somejulkaisujen takia ja samalla ignoorataan esimerkikksi pakistanilaisten maahanmuuttajien groomingjengien touhut. Niistä puhuminen on rasismia ja islamofobiaa.
Sukupuolen vaihtaminen leikkauksella ei ole sama asia kuin esimerkiksi plastiikkakirurgia. Siinäkin on leikkaukset on harvemmin perusteltuja, enimmäkseen turhamaisuutta.Niin ja jos aikuinen ihminen haluaa vaihtaa sukupuoltaan leikkauksella ja maksaa sen kaiken omilla rahoilla, niin siitä vaan. En vastusta. Ihmisillä on oikeus käyttää rahansa niin tyhmästi kuin itse haluaa.
Anonyymi00004 kirjoitti:
Sukupuolen vaihtaminen leikkauksella ei ole sama asia kuin esimerkiksi plastiikkakirurgia. Siinäkin on leikkaukset on harvemmin perusteltuja, enimmäkseen turhamaisuutta.Mutta edelleen milläs kiellät? Jos ihminen on saanut diagnoosin ja haluaa sukukalleudet tai rinnat pois, niin eipä siihen sivullisten mielipiteet vaikuta. Minusta voi ihan hyvin elää tykäten miesmäisistä jutuista naisenakin. Helpompaa se on, kun piikittää hormoonia ja leikkautella itseään. Mutta kaikille se ei riitä, että ulkomuoto, keho on vääränlainen.
Jasu2025 kirjoitti:
Mutta edelleen milläs kiellät? Jos ihminen on saanut diagnoosin ja haluaa sukukalleudet tai rinnat pois, niin eipä siihen sivullisten mielipiteet vaikuta. Minusta voi ihan hyvin elää tykäten miesmäisistä jutuista naisenakin. Helpompaa se on, kun piikittää hormoonia ja leikkautella itseään. Mutta kaikille se ei riitä, että ulkomuoto, keho on vääränlainen.
Tokihan nykyään näyttää olevan jo bisnestä tuo kehon muokkailu ja diagnoosit. Ei oikein aina tiedä onko joku miettinyt ihan loppuun asti vai lähteekö vähän keulimaan into vaan ruveta elämään erilaisessa kehossa. Joskus näyttää sille, että kun voi niin hövelistikin osa sitten lähtee prosessiin.
Välillä näyttää sille, että se perimmäinen tarkoitus on vaan näyttää mä tein sen.- Anonyymi00007
Jasu2025 kirjoitti:
Mutta edelleen milläs kiellät? Jos ihminen on saanut diagnoosin ja haluaa sukukalleudet tai rinnat pois, niin eipä siihen sivullisten mielipiteet vaikuta. Minusta voi ihan hyvin elää tykäten miesmäisistä jutuista naisenakin. Helpompaa se on, kun piikittää hormoonia ja leikkautella itseään. Mutta kaikille se ei riitä, että ulkomuoto, keho on vääränlainen.
No vaikkapa sillä, ettei yhteiskunta kustanna sellaisia leikkauksia. Ei tarvitse kieltää.
Sama homma vaikkapa esimerkiksi Setan tapauksessa. En halua kieltää sitä, mutta laittaisin yhteiskunnan rahahanat kiinni. Olisi ihan mielenkiintoista nähdä miten pride-liikkeen ja sateenkaarilippujen kävisi. Veikkaan, että aika hiljaista tulisi.
Rahalla on kumma vaikutus kaikkeen. On yksi asia käyttää vastuuttomasti muiden rahoja ja toinen asia on harkita mihin laittaa omansa. Todellisuus asioiden tärkeydestä selviää aika nopeasti. Anonyymi00005 kirjoitti:
Niin ja jos aikuinen ihminen haluaa vaihtaa sukupuoltaan leikkauksella ja maksaa sen kaiken omilla rahoilla, niin siitä vaan. En vastusta. Ihmisillä on oikeus käyttää rahansa niin tyhmästi kuin itse haluaa.
Juu, senkun minunkin puolesta. Omahan on elämänsä.
Anonyymi00007 kirjoitti:
No vaikkapa sillä, ettei yhteiskunta kustanna sellaisia leikkauksia. Ei tarvitse kieltää.
Sama homma vaikkapa esimerkiksi Setan tapauksessa. En halua kieltää sitä, mutta laittaisin yhteiskunnan rahahanat kiinni. Olisi ihan mielenkiintoista nähdä miten pride-liikkeen ja sateenkaarilippujen kävisi. Veikkaan, että aika hiljaista tulisi.
Rahalla on kumma vaikutus kaikkeen. On yksi asia käyttää vastuuttomasti muiden rahoja ja toinen asia on harkita mihin laittaa omansa. Todellisuus asioiden tärkeydestä selviää aika nopeasti.Se leikkaus on katsottu sairaudenhoidoksi. Tarpeelliseksi, eihän sitä muuten tehtäisikään. Se, että onko se yhteiskunnan rahan väärinkäyttöä, niin samaa voi kysyä päihteidenkäyttäjistä. Miksi yhteiskunta hyysää heitä, itse hankittu ongelma.
- Anonyymi00008
Jasu2025 kirjoitti:
Tokihan nykyään näyttää olevan jo bisnestä tuo kehon muokkailu ja diagnoosit. Ei oikein aina tiedä onko joku miettinyt ihan loppuun asti vai lähteekö vähän keulimaan into vaan ruveta elämään erilaisessa kehossa. Joskus näyttää sille, että kun voi niin hövelistikin osa sitten lähtee prosessiin.
Välillä näyttää sille, että se perimmäinen tarkoitus on vaan näyttää mä tein sen.Sinä osallistuit keskusteluun myös tässä ketjussa niin kuin minäkin. https://keskustelu.suomi24.fi/t/17115415/sukupuolenvaihdoksista
Vieläkö kirjoitat alle kaiken sanomasi? Minä kirjoitan alle kaiken mitä kirjoitin sinne. Jasu2025 kirjoitti:
Se leikkaus on katsottu sairaudenhoidoksi. Tarpeelliseksi, eihän sitä muuten tehtäisikään. Se, että onko se yhteiskunnan rahan väärinkäyttöä, niin samaa voi kysyä päihteidenkäyttäjistä. Miksi yhteiskunta hyysää heitä, itse hankittu ongelma.
Ei ne päihteetkään välttämättömiä ole. Niitä ilmankin voi elää ihan koko elämän.
Jasu2025 kirjoitti:
Ei ne päihteetkään välttämättömiä ole. Niitä ilmankin voi elää ihan koko elämän.
Ei tarvi sitten päihteillä pilattua terveyttä hoidattaa yhteiskunnan piikkiin.
- Anonyymi00009
Jasu2025 kirjoitti:
Se leikkaus on katsottu sairaudenhoidoksi. Tarpeelliseksi, eihän sitä muuten tehtäisikään. Se, että onko se yhteiskunnan rahan väärinkäyttöä, niin samaa voi kysyä päihteidenkäyttäjistä. Miksi yhteiskunta hyysää heitä, itse hankittu ongelma.
Sanna Marinilla ja kumppaneilla onkin nyt mietittävää, että mitä tulikaan tehtyä. Ja myös joillakin mielenvikaisilla psykologeilla. Kuin myös kirurgeilla, jotka ovat kyseisiä toimeenpiteitä suorittanut.
Maailmassa on ollut noin 15 totaalisen kollektiivisen hulluuden ja psykoosin vuotta. Tarvittiin Trump toistamiseen Yhdysvaltojen presidentiksi, jotta se loppuisi. Mikä ei tee toki Trumpista hyvää tyyppiä. Mutta ei se täysin paskakaan ole. Hyvät ihmiset eivät ikinä kykene virheiden korjaamiseen, heillä on liian iso tarve olla oikeassa ja miellyttää kaikkia. Ne eivät edes näe virheitään virheinä, vaan onnistumisina. Kusipäiset loogiseen ajatteluun kykenevät ihmiset yleensä korjaa hyvien ihmisten tekemät virheet, eikä ne korjaustoimeenpiteet ole ikinä kivoja ja kivuttomia. - Anonyymi00010
Jasu2025 kirjoitti:
Ei tarvi sitten päihteillä pilattua terveyttä hoidattaa yhteiskunnan piikkiin.
Sinähän olit joskus vaihtamassa.
Anonyymi00010 kirjoitti:
En ollut vaihtamassa, vaan tutkimuksiin. Siellä nimenomaan pohditaan onko välttämätöntä. Mutta osasin käydä prosesdin omassa päässäni läpi ja parempi niin.
Anonyymi00008 kirjoitti:
Sinä osallistuit keskusteluun myös tässä ketjussa niin kuin minäkin. https://keskustelu.suomi24.fi/t/17115415/sukupuolenvaihdoksista
Vieläkö kirjoitat alle kaiken sanomasi? Minä kirjoitan alle kaiken mitä kirjoitin sinne.Niinkun mistä samaa mieltä, Gempsusta vai?
- Anonyymi00012
Anonyymi00010 kirjoitti:
Carl Jung on joskus todennut sellaista:
"Mielen heiluri ei ole oikean ja väärän välillä. Se on järjen ja järjen vastaisuuden välillä"
Järjenvastaisuus menee läpi ainoastaan silloin kun vastaanottajat ovat vielä järjenvastaisempia kuin järjenvastaisuuden tarjoajat. Järjenvastaisuus ei mene ikinä läpi järkeville. Tämä selittää erittäin hyvin myös ihmisten äänestyskäyttäytymisen. Jasu2025 kirjoitti:
Niinkun mistä samaa mieltä, Gempsusta vai?
Laita se kohta mistä kaipaat päivitystä?
Anonyymi00009 kirjoitti:
Sanna Marinilla ja kumppaneilla onkin nyt mietittävää, että mitä tulikaan tehtyä. Ja myös joillakin mielenvikaisilla psykologeilla. Kuin myös kirurgeilla, jotka ovat kyseisiä toimeenpiteitä suorittanut.
Maailmassa on ollut noin 15 totaalisen kollektiivisen hulluuden ja psykoosin vuotta. Tarvittiin Trump toistamiseen Yhdysvaltojen presidentiksi, jotta se loppuisi. Mikä ei tee toki Trumpista hyvää tyyppiä. Mutta ei se täysin paskakaan ole. Hyvät ihmiset eivät ikinä kykene virheiden korjaamiseen, heillä on liian iso tarve olla oikeassa ja miellyttää kaikkia. Ne eivät edes näe virheitään virheinä, vaan onnistumisina. Kusipäiset loogiseen ajatteluun kykenevät ihmiset yleensä korjaa hyvien ihmisten tekemät virheet, eikä ne korjaustoimeenpiteet ole ikinä kivoja ja kivuttomia.He kantakoon vastuunsa. Aivan kuten muutkin vastuuhenkilöt. Ei me voida sille mitään rivistä kun päättäjät päättää.
- Anonyymi00013
Jasu2025 kirjoitti:
Niinkun mistä samaa mieltä, Gempsusta vai?
Ei, vaan sukupuolien moninaisuudesta. Siitä, että määrittääkö biologia tai ihmisen subjektiivinen kokemus sukupuolen. Sinäkin luulit jokunen vuosi sitten olevansa mies. Vieläkö olet samaa mieltä?
Anonyymi00012 kirjoitti:
Carl Jung on joskus todennut sellaista:
"Mielen heiluri ei ole oikean ja väärän välillä. Se on järjen ja järjen vastaisuuden välillä"
Järjenvastaisuus menee läpi ainoastaan silloin kun vastaanottajat ovat vielä järjenvastaisempia kuin järjenvastaisuuden tarjoajat. Järjenvastaisuus ei mene ikinä läpi järkeville. Tämä selittää erittäin hyvin myös ihmisten äänestyskäyttäytymisen.Mikähän mun päässä on vikana, kun ole koskaan löytänyt ainuttakaan äänestettävää puoluetta enkä edustajaa?
Anonyymi00013 kirjoitti:
Ei, vaan sukupuolien moninaisuudesta. Siitä, että määrittääkö biologia tai ihmisen subjektiivinen kokemus sukupuolen. Sinäkin luulit jokunen vuosi sitten olevansa mies. Vieläkö olet samaa mieltä?
En ole luullut olevani mies. Älä sekoita asioita, vaan mietin joskus sukupuoltani kun olen mieleltäni miesmäisempi kuin muut naiset mitä ikinä tuntenut. Ja muksuna luulin, että musta tulee isona mies. Se on sisäsyntyistä eikä sitä ymmärrä kuin he joilla sama kokemus.
- Anonyymi00014
Jasu2025 kirjoitti:
Laita se kohta mistä kaipaat päivitystä?
Lue ihan itse se ketju. Kai sinä omat kirjoituksesi sieltä tunnistat.
Jos minulta kysytään, et kirjoittanut sinne mitään järkevää aiheeseen liittyen. Yritit vaan saada vahvistusta omille harhoille. Tai ehkä se oli sinun tapauksessa yksi keino muiden joukossa tulla nähdyksi edes palstalla. Tiedä sitä. Tiedät motiivit siihen kaikkeen parhaiten itse. Minä tiedän ainoastaan sen, että milloin valehtelet ja milloin et. Enkä rehellisesti sanottuna oikeastaan edes välitä siitä. Sinun kiusaksesi näytän sen vaan joskus muillekin täällä. Jasu2025 kirjoitti:
En ole luullut olevani mies. Älä sekoita asioita, vaan mietin joskus sukupuoltani kun olen mieleltäni miesmäisempi kuin muut naiset mitä ikinä tuntenut. Ja muksuna luulin, että musta tulee isona mies. Se on sisäsyntyistä eikä sitä ymmärrä kuin he joilla sama kokemus.
Edelleen olen sitä mieltä, että aivojen kehitys ja hormoonit vaikuttaa tuleeko mimmoinen sukupuolisuhde kehoonsa. En edelleenkään tunne mitään identiteettiä, mutta tiedän olevani nainen. Tienny aina. Aivot taas on mitä on ja ne toimii naisenkin kehossa.
- Anonyymi00015
Jasu2025 kirjoitti:
Mikähän mun päässä on vikana, kun ole koskaan löytänyt ainuttakaan äänestettävää puoluetta enkä edustajaa?
Oikeampi kysymys kuuluu näin:
Mikä sinun päässä ei ole vikana? Anonyymi00013 kirjoitti:
Tutkimukset viittaavat siihen, että transihmisten aivojen rakenteelliset tai toiminnalliset piirteet voivat joissain suhteissa muistuttaa enemmän heidän kokemaansa sukupuolta (sukupuoli-identiteettiä) kuin syntymässä määritettyä sukupuolta. Tämä viittaa neurobiologiseen pohjaan sukupuoli-identiteetille.
Reddit
Reddit
Transmiesten aivoihin liittyviä havaintoja:
Aivojen rakenne ja yhteys kokemukseen: Tutkimuksissa on havaittu, että transihmisten aivojen aineenvaihdunnassa ja rakenteessa (esim. harmaa ja valkea aine) on piirteitä, jotka korreloivat toivotun sukupuolen kanssa jo ennen hormonihoidon aloittamista.
Aivojen yhteys kehoon: Transsukupuolisten aivot eivät välttämättä "koe" kehon osia (kuten synnytyselimiä) osaksi omaa identiteettiään samalla tavalla kuin cis-sukupuolisilla, mikä voi aiheuttaa kehodysforiaa.
Hormonihoidon vaikutukset: Transmiesten testosteronihoito muuttaa aivojen toimintaa ja rakennetta, mikä voi vaikuttaa esimerkiksi libidoon, tunne-elämään ja kognitiivisiin toimintoihin.
Ei yksinkertainen "mies/nainen" -jako: Aivotutkimus transsukupuolisuudesta on monimutkaista, eikä se välttämättä tarkoita, että transmiehen aivot olisivat täysin identtiset cis-miehen aivojen kanssa. Kyse on usein tietyistä alueellisista eroista aivojen rakenteessa.
KertauksenaAnonyymi00015 kirjoitti:
Mikä sinun päässä ei ole vikana?No toi nyt sun sormipuolen näkemys. Ei tarvi noteerata.
Anonyymi00014 kirjoitti:
Lue ihan itse se ketju. Kai sinä omat kirjoituksesi sieltä tunnistat.
Jos minulta kysytään, et kirjoittanut sinne mitään järkevää aiheeseen liittyen. Yritit vaan saada vahvistusta omille harhoille. Tai ehkä se oli sinun tapauksessa yksi keino muiden joukossa tulla nähdyksi edes palstalla. Tiedä sitä. Tiedät motiivit siihen kaikkeen parhaiten itse. Minä tiedän ainoastaan sen, että milloin valehtelet ja milloin et. Enkä rehellisesti sanottuna oikeastaan edes välitä siitä. Sinun kiusaksesi näytän sen vaan joskus muillekin täällä.Mulla oli se pullonhenki tunnisteena ja en nähny mitään ihmeellistä jutuissani.
Anonyymi00015 kirjoitti:
Mikä sinun päässä ei ole vikana?Jasu on hyvä ja suora tyyppi. Toisin kuin sinä, joka anonyyminä piruilet milloin kenellekin.
- Anonyymi00016
Mu5tasydän kirjoitti:
Jasu on hyvä ja suora tyyppi. Toisin kuin sinä, joka anonyyminä piruilet milloin kenellekin.
Hyvät tyypit on harvemmin rehellisiä, jos ikinä. Minä en ole ikinä sanonut itseäni hyväksi tyypiksi. Kiellän sen silloinkin kun jotkut muut ovat sitä mieltä.
Anonyymi00016 kirjoitti:
Hyvät tyypit on harvemmin rehellisiä, jos ikinä. Minä en ole ikinä sanonut itseäni hyväksi tyypiksi. Kiellän sen silloinkin kun jotkut muut ovat sitä mieltä.
Mutta sä et olekkaan rehellinen. Siinä meidän selkein ero.
- Anonyymi00017
Jasu2025 kirjoitti:
Mutta sä et olekkaan rehellinen. Siinä meidän selkein ero.
Minä en ole mitään muuta kuin rehellinen. En ikinä valehtele.
Sinusta ei voi sanoa samaa. Jasu2025 kirjoitti:
Tutkimukset viittaavat siihen, että transihmisten aivojen rakenteelliset tai toiminnalliset piirteet voivat joissain suhteissa muistuttaa enemmän heidän kokemaansa sukupuolta (sukupuoli-identiteettiä) kuin syntymässä määritettyä sukupuolta. Tämä viittaa neurobiologiseen pohjaan sukupuoli-identiteetille.
Reddit
Reddit
Transmiesten aivoihin liittyviä havaintoja:
Aivojen rakenne ja yhteys kokemukseen: Tutkimuksissa on havaittu, että transihmisten aivojen aineenvaihdunnassa ja rakenteessa (esim. harmaa ja valkea aine) on piirteitä, jotka korreloivat toivotun sukupuolen kanssa jo ennen hormonihoidon aloittamista.
Aivojen yhteys kehoon: Transsukupuolisten aivot eivät välttämättä "koe" kehon osia (kuten synnytyselimiä) osaksi omaa identiteettiään samalla tavalla kuin cis-sukupuolisilla, mikä voi aiheuttaa kehodysforiaa.
Hormonihoidon vaikutukset: Transmiesten testosteronihoito muuttaa aivojen toimintaa ja rakennetta, mikä voi vaikuttaa esimerkiksi libidoon, tunne-elämään ja kognitiivisiin toimintoihin.
Ei yksinkertainen "mies/nainen" -jako: Aivotutkimus transsukupuolisuudesta on monimutkaista, eikä se välttämättä tarkoita, että transmiehen aivot olisivat täysin identtiset cis-miehen aivojen kanssa. Kyse on usein tietyistä alueellisista eroista aivojen rakenteessa.
KertauksenaSieltä se sukupuolen ristiriita johtuu, aivot on kuin onkin enemmän sukupuoliset kun on ymmärretty. Saahan siitä kinata, mutta siinä se syy on. Voihan sitä epäilevä kokeilla elää toisessa sukupuolessa ja kertoa onnistuuko aivoillasi.
Jasu2025 kirjoitti:
Sieltä se sukupuolen ristiriita johtuu, aivot on kuin onkin enemmän sukupuoliset kun on ymmärretty. Saahan siitä kinata, mutta siinä se syy on. Voihan sitä epäilevä kokeilla elää toisessa sukupuolessa ja kertoa onnistuuko aivoillasi.
Ja jos ei onnistu, niin miksi sen pitäisi transsukupuoliselta onnistua?
- Anonyymi00018
Jasu2025 kirjoitti:
Sieltä se sukupuolen ristiriita johtuu, aivot on kuin onkin enemmän sukupuoliset kun on ymmärretty. Saahan siitä kinata, mutta siinä se syy on. Voihan sitä epäilevä kokeilla elää toisessa sukupuolessa ja kertoa onnistuuko aivoillasi.
Tämä on juuri sitä kun todellisuus yritetään muuttaa teoriaa tukevaksi eikä yritetä ymmärtää todellisuutta ja kertoa jonkinlainen teoria siitä. Älyllistä epärehellisyyttä. Ja jotkut kehtaa sanoa sitä tieteeksi.
Mutta jokainen saa uskoa mihin huuhaahan haluaa. Ja jokaisella on myös oikeus nauraa sille huuhaalle uskomiseen. Anonyymi00017 kirjoitti:
Minä en ole mitään muuta kuin rehellinen. En ikinä valehtele.
Sinusta ei voi sanoa samaa.Sinä kun et minua tunne, niin luot mielikuvasi ihan mutulla. Ei maksa vaivaa koittaa sulle ratakiskoa vääntä. Olet fakkiutunut omaan ahtaaseen maailmankuvaasi.
Anonyymi00018 kirjoitti:
Tämä on juuri sitä kun todellisuus yritetään muuttaa teoriaa tukevaksi eikä yritetä ymmärtää todellisuutta ja kertoa jonkinlainen teoria siitä. Älyllistä epärehellisyyttä. Ja jotkut kehtaa sanoa sitä tieteeksi.
Mutta jokainen saa uskoa mihin huuhaahan haluaa. Ja jokaisella on myös oikeus nauraa sille huuhaalle uskomiseen.Niinkö kävi homoudenkin kanssa, syy löytyi aivoista. Ei ole pakko uskoa, lue toki raamattua mielummin. Siitähän sitä faktaa löytyy.
Jasu2025 kirjoitti:
Jasu: "... samaa voi kysyä päihteidenkäyttäjistä. Miksi yhteiskunta hyysää heitä, itse hankittu ongelma."
Meni jo överiks. Helppo on puhua, jos ei ole alkoholismiin pakottavaa geenistöä, eikä ole itsellä mitään kokemusta, mitä taistelua alkoholisti joutuu käymään JOKA PÄIVÄ moneen kertaan.
Alkoholismi on monigeenisesti periytyvä sairaus, josta pääsee vasta kuollessaan. Vain 1 - 2 % edes pääsee pitkäaikaisesti kuiville, mutta eivät hekään ole parantuneita, vaan kärsivät sietämättömästä ahdistuneisuudesta. -exKynis.mi, kuivilla oleva alkoholistiå.ä.ö kirjoitti:
Jasu: "... samaa voi kysyä päihteidenkäyttäjistä. Miksi yhteiskunta hyysää heitä, itse hankittu ongelma."
Meni jo överiks. Helppo on puhua, jos ei ole alkoholismiin pakottavaa geenistöä, eikä ole itsellä mitään kokemusta, mitä taistelua alkoholisti joutuu käymään JOKA PÄIVÄ moneen kertaan.
Alkoholismi on monigeenisesti periytyvä sairaus, josta pääsee vasta kuollessaan. Vain 1 - 2 % edes pääsee pitkäaikaisesti kuiville, mutta eivät hekään ole parantuneita, vaan kärsivät sietämättömästä ahdistuneisuudesta. -exKynis.mi, kuivilla oleva alkoholistiAlkoholismiin ei sairastu ilman alkoholia. Ja kyllä ihan yhtälailla yhteiskunnan varoista hoidetaan alkkikset ja narkkarit. Ja kumpikaan ei olis kumpaakaan, jos ei olisi ikinä ottanut ekaa annostakaan.
Jasu2025 kirjoitti:
Alkoholismiin ei sairastu ilman alkoholia. Ja kyllä ihan yhtälailla yhteiskunnan varoista hoidetaan alkkikset ja narkkarit. Ja kumpikaan ei olis kumpaakaan, jos ei olisi ikinä ottanut ekaa annostakaan.
Aivot ei tiedä mitään alkoholista ennen kun otat kuppia. Ja sallit itsellesi tulla riippuvaiseksi siitä. Mullakin on alkoholisteja suvussa, en silti itse ole. Väitän ettei alkoholisti ole aina geneettisesti sairas. Mielenterveyden puolella vaan on jotain mikä olisi paremmin hoidettavissa muulla kun päihteillä.
Jasu2025 kirjoitti:
Aivot ei tiedä mitään alkoholista ennen kun otat kuppia. Ja sallit itsellesi tulla riippuvaiseksi siitä. Mullakin on alkoholisteja suvussa, en silti itse ole. Väitän ettei alkoholisti ole aina geneettisesti sairas. Mielenterveyden puolella vaan on jotain mikä olisi paremmin hoidettavissa muulla kun päihteillä.
Tunnetaan yksi (!) identtinen kaksospari, joista toinen on alkoholisti, toinen ei. Alkoholistiparikin aivot ovat vaurioituneet onnettomuudessa.
Näkyy, ettet osaa tehdä eroa suurkuluttajan ja alkoholistin välillä. Jos seurataan vain geneettistä perinnöllisyyttä, alkoholistien lapset ovat täsmälleen yhtä alkoholistisia kuin vanhempansa, eli perinnöllisyys on tarkoin 100 %.
Jos sekoitetaan alkoholistit ja suurkuluttajat keskenään, kuten sinä teet, ja kaikkia nimitetään alkoholisteiksi, 'alkoholismin' perinnöllisyys on n. 50 %.
Suurkuluttajan katkaisuhoito on lievä ja lempeä, geneettisen alkoholistin erittäin kova.
Ennen kuin kokeilee, ei voi tietää, miten alkoholi vaikuttaa. Yhteiskunnassamme melkein kaikki kokeilevat. Alkoholisti on koukussa jo ENSIMMÄISEN ryypyn jälkeen, koska alkoholi pyyhkii pois AHDISTUNEISUUDEN varttitunnissa.
Alkoholismia voi kuvata myös itselääkityksenä. Ahdistuneisuuden saa hetkessa pois, mutta syntyy TOTTUMUS jolloin alkoholiannosta täytyy jatkuvasti lisätä, kunnes pää tulee vetävän käteen, eikä keho enää kestä suurempaa määrää. Kun ei voi lisätä, ahdistuneisuus kuitenkin palaa.
Syntyy vaikeita neurologisia oireita, kovia kivuliaita kouristuksia, puutumisia, ajan tajun katoamista, tietoisuuden katoamista (sammumista) useita kertoja päivässä. Juoma-aikana join keskimäärin 17 pulloa olutta päivässä, mutta useina päivinä reilusti yli 24. Poden vaikeaa ja hoitoresistenttiä ahdistuneisuutta muiden sairauksien lisäksi.
-exKynis.mi, kuivilla oleva alkoholistiå.ä.ö kirjoitti:
Tunnetaan yksi (!) identtinen kaksospari, joista toinen on alkoholisti, toinen ei. Alkoholistiparikin aivot ovat vaurioituneet onnettomuudessa.
Näkyy, ettet osaa tehdä eroa suurkuluttajan ja alkoholistin välillä. Jos seurataan vain geneettistä perinnöllisyyttä, alkoholistien lapset ovat täsmälleen yhtä alkoholistisia kuin vanhempansa, eli perinnöllisyys on tarkoin 100 %.
Jos sekoitetaan alkoholistit ja suurkuluttajat keskenään, kuten sinä teet, ja kaikkia nimitetään alkoholisteiksi, 'alkoholismin' perinnöllisyys on n. 50 %.
Suurkuluttajan katkaisuhoito on lievä ja lempeä, geneettisen alkoholistin erittäin kova.
Ennen kuin kokeilee, ei voi tietää, miten alkoholi vaikuttaa. Yhteiskunnassamme melkein kaikki kokeilevat. Alkoholisti on koukussa jo ENSIMMÄISEN ryypyn jälkeen, koska alkoholi pyyhkii pois AHDISTUNEISUUDEN varttitunnissa.
Alkoholismia voi kuvata myös itselääkityksenä. Ahdistuneisuuden saa hetkessa pois, mutta syntyy TOTTUMUS jolloin alkoholiannosta täytyy jatkuvasti lisätä, kunnes pää tulee vetävän käteen, eikä keho enää kestä suurempaa määrää. Kun ei voi lisätä, ahdistuneisuus kuitenkin palaa.
Syntyy vaikeita neurologisia oireita, kovia kivuliaita kouristuksia, puutumisia, ajan tajun katoamista, tietoisuuden katoamista (sammumista) useita kertoja päivässä. Juoma-aikana join keskimäärin 17 pulloa olutta päivässä, mutta useina päivinä reilusti yli 24. Poden vaikeaa ja hoitoresistenttiä ahdistuneisuutta muiden sairauksien lisäksi.
-exKynis.mi, kuivilla oleva alkoholistiNojaa, kyllä se suurkuluttakin alkoholisti on. Sen sijaan gebeettinenkään alttius ei ketään alkoholistiksi tee ilman, että kaadat viinaa suuhusi ja saat aivosi koukkuun.
Turha höpöttää mitään geenin pakottavaa juomista.Jasu2025 kirjoitti:
Nojaa, kyllä se suurkuluttakin alkoholisti on. Sen sijaan gebeettinenkään alttius ei ketään alkoholistiksi tee ilman, että kaadat viinaa suuhusi ja saat aivosi koukkuun.
Turha höpöttää mitään geenin pakottavaa juomista.Alkoholismi on monitekijäinen sairaus, jossa perintötekijät (geneettinen alttius) näyttelevät merkittävää roolia yhdessä ympäristötekijöiden kanssa.
Perinnöllinen alttius voi suurentaa riskiä sairastua, mutta se ei ole suoraviivaista: alkoholismi on usean geenin yhteisvaikutus. Noin joka 10. suomalainen sairastuu päihderiippuvuuteen, ja perinnöllisyys on vahvempaa kuin monissa muissa sairauksissa.
Ei yksittäistä "viinageeniä": Alkoholismille altistavia geenejä on monia, ja ne vaikuttavat aivokemiaan, impulsiivisuuteen ja alkoholin aineenvaihduntaan.
Alttius ei ole kohtalo: Vaikka perintötekijät altistavat, ympäristötekijät (kasvuympäristö, saatavuus) vaikuttavat merkittävästi siihen, puhkeaako sairaus.
Noin. Semmonen yhteenveto.Jasu2025 kirjoitti:
Alkoholismi on monitekijäinen sairaus, jossa perintötekijät (geneettinen alttius) näyttelevät merkittävää roolia yhdessä ympäristötekijöiden kanssa.
Perinnöllinen alttius voi suurentaa riskiä sairastua, mutta se ei ole suoraviivaista: alkoholismi on usean geenin yhteisvaikutus. Noin joka 10. suomalainen sairastuu päihderiippuvuuteen, ja perinnöllisyys on vahvempaa kuin monissa muissa sairauksissa.
Ei yksittäistä "viinageeniä": Alkoholismille altistavia geenejä on monia, ja ne vaikuttavat aivokemiaan, impulsiivisuuteen ja alkoholin aineenvaihduntaan.
Alttius ei ole kohtalo: Vaikka perintötekijät altistavat, ympäristötekijät (kasvuympäristö, saatavuus) vaikuttavat merkittävästi siihen, puhkeaako sairaus.
Noin. Semmonen yhteenveto.Eihän se puhkea kun pysyy alkoholista alkujaankin erossa. Pakkoko sitä on juoda jos tietää olevansa geeni alttiin juopon lapsi. Luulis älyävän pysyä erossa.
Jasu2025 kirjoitti:
Eihän se puhkea kun pysyy alkoholista alkujaankin erossa. Pakkoko sitä on juoda jos tietää olevansa geeni alttiin juopon lapsi. Luulis älyävän pysyä erossa.
Ei se sepelvaltimotautikaan synny tyhjästä. Geneettinen alttius ja elämän tavat yhdessä senkin saa aikaan.
Terveisin sepelvaltimosairautta sairastavan suvun kakara.Jasu2025 kirjoitti:
Eihän se puhkea kun pysyy alkoholista alkujaankin erossa. Pakkoko sitä on juoda jos tietää olevansa geeni alttiin juopon lapsi. Luulis älyävän pysyä erossa.
Molemmat vanhempani olivat raittiita, mutta yhdessa tai jompi kumpi antoi minulle perinnöksi alkoholismiin pakottavat geenit.
Miksi melkein kaikki kokeilevat? Siksi, että joutuu todella sosiaaliseen paitsioon, jos ei KOSKAAN juo. Valtava määrä ihmisiä kertoo juovansa vähintäänkin harvoin, vaikka jompi kumpi vanhemmista on alkoholisti. Ja jos on alkoholistiset geenit, joutuu koukkuun HETI.
On paljon sairauksia, jotka ovat YKSINOMAAN geneettisiä, ja on paljon sairauksia, jotka puhkeavat vasta pitkän elämäntavan takia. Alkoholismi kuuluu edellisiin, sokeritauti ja lihavuus jälkimmäisiin.
Ei vetoamalla kaksisyntyisiin tauteihin voi todistaa, että alkoholismi kuuluisi niihin. Miten alkoholisti voisi tietää tulevansa ilmiasuiseksi, joten ei ota ensimmäistä kertaa ja jää koukkuun, mutta miten muut tietäisivät, että eivät tule ilmiasuisiksi alkoholistiksi, eivätkä jää koukkuun? -exKynis.miå.ä.ö kirjoitti:
Molemmat vanhempani olivat raittiita, mutta yhdessa tai jompi kumpi antoi minulle perinnöksi alkoholismiin pakottavat geenit.
Miksi melkein kaikki kokeilevat? Siksi, että joutuu todella sosiaaliseen paitsioon, jos ei KOSKAAN juo. Valtava määrä ihmisiä kertoo juovansa vähintäänkin harvoin, vaikka jompi kumpi vanhemmista on alkoholisti. Ja jos on alkoholistiset geenit, joutuu koukkuun HETI.
On paljon sairauksia, jotka ovat YKSINOMAAN geneettisiä, ja on paljon sairauksia, jotka puhkeavat vasta pitkän elämäntavan takia. Alkoholismi kuuluu edellisiin, sokeritauti ja lihavuus jälkimmäisiin.
Ei vetoamalla kaksisyntyisiin tauteihin voi todistaa, että alkoholismi kuuluisi niihin. Miten alkoholisti voisi tietää tulevansa ilmiasuiseksi, joten ei ota ensimmäistä kertaa ja jää koukkuun, mutta miten muut tietäisivät, että eivät tule ilmiasuisiksi alkoholistiksi, eivätkä jää koukkuun? -exKynis.miNo sitten pitää vaan koittaa kestää, jos se alkoholi on niin hyvää ettei ilman pysty olemaan. Ei kai siinä muukaan auta.
Ihmisillä on kaikenlaisia heikkouksia, kellä mikäkin. Mutta ylipäänsä otin päihteuden käyttäjä esimerkkiin siksi, että paljon muitakin hoidetaan itse ja geenipoolillaan aiheutettuna, kun transsukupuolisia. Että kenen ongelmat nyt sitten on verivaroista parempia maksaa?Jasu2025 kirjoitti:
No sitten pitää vaan koittaa kestää, jos se alkoholi on niin hyvää ettei ilman pysty olemaan. Ei kai siinä muukaan auta.
Ihmisillä on kaikenlaisia heikkouksia, kellä mikäkin. Mutta ylipäänsä otin päihteuden käyttäjä esimerkkiin siksi, että paljon muitakin hoidetaan itse ja geenipoolillaan aiheutettuna, kun transsukupuolisia. Että kenen ongelmat nyt sitten on verivaroista parempia maksaa?Verovaroista. Helvetti mitä tää on puutunein käsin! 😡
No mutta lienee ymmärsit yskän. Kenen ongelmat nyt on sitten niin tärkeitä ettei toisen ole.- Anonyymi00021
Anonyymi00004 kirjoitti:
Sukupuolen vaihtaminen leikkauksella ei ole sama asia kuin esimerkiksi plastiikkakirurgia. Siinäkin on leikkaukset on harvemmin perusteltuja, enimmäkseen turhamaisuutta.Niistä groomaustouhuistahan puhutaan ihan koko ajan. Sun kaltaiset inisijät nostaa ne tapetille harva se päivä.
- Anonyymi00011
Minusta vaihdokset ovat sukupuoliseikkailua. Jos itse maksaa harrastuksensa niin ei haittaa!
Mies 65 - Anonyymi00019
Transmaskuliini on henkilö, joka on syntymässä määritetty tytöksi, mutta jonka sukupuoli-identiteetti on maskuliininen. Transmaskuliini voi identifioitua mieheksi (transmies) tai muunsukupuoliseksi, ja termi kuvaa kokemusta, jossa maskuliinisuus on vahvempi kuin feminiinisyys.
Se on sateenvarjotermi, johon voi liittyä tarve muuttaa kehoa tai ilmaista sukupuoltaan.
Keskeisiä piirteitä:
Identiteetti: Ei välttämättä ole sama asia kuin transmies, vaan transmaskuliini voi kokea olevansa esimerkiksi muunsukupuolinen tai genderfluid.
Sateenvarjotermi: Kattaa monenlaisia maskuliinisuuteen kallellaan olevia sukupuolikokemuksia.
Sosiaalinen/lääketieteellinen transitio: Henkilöllä voi olla tarve vahvistaa sukupuoltaan.Tääkin määriyelmä olis ihan turha, jos ihmisiä ei luonteenpiirteiden takia luokiteltaisi miesmäinen tai naismainen. Mutta tämä termi lähinnä kuvaa miten ihminen näyttäytyy muitten silmissä ja mielissä. Ei siitä itse välttämättä mieti mitään ennen kun muut alkaa asiaa nostamaan tikunenään.
Jasu2025 kirjoitti:
Tääkin määriyelmä olis ihan turha, jos ihmisiä ei luonteenpiirteiden takia luokiteltaisi miesmäinen tai naismainen. Mutta tämä termi lähinnä kuvaa miten ihminen näyttäytyy muitten silmissä ja mielissä. Ei siitä itse välttämättä mieti mitään ennen kun muut alkaa asiaa nostamaan tikunenään.
Minäkin käyttäydyin muitten mielestä kuin poika, omasta mielestä mä käyttäydyin vain itseni lailla. Koko sukupuolen vatvominen ja miettiminen saa lapsen ja nuoren hämmentymään, jos jatkuvasti toitotetaan olet outo. Olet millon mitäkin.
Mä luulin pienenä kasvavani mieheksi, koska mulla ei ollut sukupuoli-identiteettiä mutta olin kuin pojat. Se on verrannollinen, musta tulee isona palomies tai jotain muuta. Lapset miettii asias hiukan erilailla kun aikuisena.
Ja sillä miten ympäristö sua kohtelee on vaikutusta. Mun aivoissa ei mitään vikaa ole, mulla vaan on poikamaisemmat mielenkiinnon kohteet ja olemus. Ehkä niillä androgeeneillä on ollut osuutensa asiaan. Mutta hormonitasotkin ihmisillä vaihtelee, ei tarvi olla vakio läpi elämän. Toki sikiönä tulleet jutut jää, mutta muuten mies ja naishormonien määrä vaihtelee. Yksilöllisesti.Jasu2025 kirjoitti:
Minäkin käyttäydyin muitten mielestä kuin poika, omasta mielestä mä käyttäydyin vain itseni lailla. Koko sukupuolen vatvominen ja miettiminen saa lapsen ja nuoren hämmentymään, jos jatkuvasti toitotetaan olet outo. Olet millon mitäkin.
Mä luulin pienenä kasvavani mieheksi, koska mulla ei ollut sukupuoli-identiteettiä mutta olin kuin pojat. Se on verrannollinen, musta tulee isona palomies tai jotain muuta. Lapset miettii asias hiukan erilailla kun aikuisena.
Ja sillä miten ympäristö sua kohtelee on vaikutusta. Mun aivoissa ei mitään vikaa ole, mulla vaan on poikamaisemmat mielenkiinnon kohteet ja olemus. Ehkä niillä androgeeneillä on ollut osuutensa asiaan. Mutta hormonitasotkin ihmisillä vaihtelee, ei tarvi olla vakio läpi elämän. Toki sikiönä tulleet jutut jää, mutta muuten mies ja naishormonien määrä vaihtelee. Yksilöllisesti.PCIS on juurikin naiselle tila, jossa mieshormonien määrä kasvaa. Joillain rajustikin. Joku luonnonoikku. Munasarjat ei toimi ilman oikeaa määrää estrogeenia ja raskautta ei tule, niin kauan kun mieshormoonia on liikas. Se on joku munasarjojen ja kivesten välimalli ilmiö.
Joillain naisilla kasvaa parta ja rintakarvatkin sen takia. Riippuu PCOS vaikeusasteesta.
Ja tähän hönön sormipuolen turha tulla filosofisoimaan mitään paskaa.
Täällä taas riidellään asiasta ja asian vierestä, mutta minut on taas täysin laiminlyöty tuolla saralla.
Kai on kuitenkin selvää, että minussa on valtavasti piirteitä, joita voisi pitää negatiivisesti esillä.
Tänäänkin olen syönyt taas täysin sopimattomasti, vaikka minun piti yrittää pudottaa painoani.- Anonyymi00020
Ullakolla piilevää sairautta .
Ei täällä saa asiasta järkevää keskustelua aikaiseksi. Lynkkauksen kyllä.
Sukupuolenvaihdos on erittäin pitkä prosessi ja siinä kyllä suljetaan mt-ongelmat pois kuvioista. Mulla ei ole omakohtaista kokemusta, mutta seuraan sellaista prosessia ja olen tukena ystävälle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja2082824Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1672501Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot1061172Lapsien pakko kasteesta on luovuttava.
Eikö olisi parempi siirtää kaste rituaali rippikouluun,kun 15v.tietävät jo itse haluaavatko tulla kastetuksi juutalais-k5831015Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies1241002- 671000
Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait269948Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka320921Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a20899Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap22768