Tässä vanhetessa väkisin joutuu katsomaan taaksepäin, mitä on saanut aikaiseksi. Ei niin kovin paljon mitään hyvää. Sitä sitten vaan miettii, kuinka huonoja valintoja sitä on tehnytkään. Mutta kun en muuta osannut. Vasta rankat kokemukset on opettaneet asioita. Kyllä sekin on hirveän väärin ollut itseäni kohtaan, kun on antanut ihmisten kohdella huonosti. Vain etten jäisi yksin. Ja kun on sellainen juureton, ilman omanarvontuntoa, niin sitä vaan on yrittänyt luovia jotenkin ja vaikeaa on ollut.
Eikä ole ollut helppoa muodostaa syvällisiä ihmissuhteita kun on se välttelevä kiintymyssuhdemalli. Ja liian epäitsekäskin olen ollut väärissä kohdissa ja ollut vääristyneellä tavalla empaattinen ja sitä on sitten osanneet jotkut taitavasti käyttää hyväkseen. Olen käynyt paljon läpi mikä ja millainen olen ja mitä olen tehnyt. Mutta en suostu siihen muottiin, että sain vain sitä mitä tilasin. Vaikka voisi kai se niinkin olla. En kyllä siihen enää suostu ihmissuhteissa että minä olen se, joka aina pyytää anteeksi jotain tekemistään tai sanomistaan. Sillä tavalla alisteisissa suhteissa olen ollut. Mutta olenkin jo aika lailla mielelläni yksin.
Sitä vaan en millään kestä, että välirikkoon lähiomaisen kanssa liittyy paljon valhetta. Ja että olen suojellut häntä totuudelta omasta vanhemmastaan, eväxästäni, jottei hän joutuisi kärsimään. Mutta toinen vanhempi sai ovelasti manipuloitua häntä minua vastaan. Hänen päämääränsä oli kosto minulle, kun jätin aikanaan. Sieltä alkoi jo kiusanteko (tosin sitä oli vuosia päivittäisessä yhteiselämässämme) Siinä ei sitten millään lapset siinä muuta merkitse, kuin että heitä on hyvä valehtelijan käyttää koston välikappaleena.
En varmaan koskaan tule toipumaan tästä, enkä hyväksymään että minua ei ole kuultu. Kestin aikanaan sen kamalan suhteen ja sitten vielä niin paljon kiusaa, mitä vain pystyy tekemään. Minusta vieraannuttaminen on paha rikos ihmisyyttä vastaan. Vaikka lapseni sanoo, että itse päätöksen teki etääntyä minusta kauan sitten, niin tiedän että taustalla oli isänsä. Kuka omaa lastaan rakastava toimisi niin julmasti?
Kyllä niin kaikkeen kyllästynyt olo on
8
473
Vastaukset
- Anonyymi00001
itsellä hieman samanlainen tilanne. Sattuu nyt mutta kohta olen vapaa. Elän vain itselleni. Mutta se hyvä että nyt minua eivoi muut enää tuomita. Olen kenen kanssa haluan. Kukaan ei saa mitään ja kukaan ei minua enää tule arvostelemaan tai huutamaan ja hajoittamaan minua tai kotiani.
- Anonyymi00002
Itselläni sattuu niin paljon, että mietin, miksi tänne edes synnyin. Vähän aikaa kuvittelin saavani lapseni takaisin, mutta ehei. Ihan kuin se isänsä kostaisi vielä sieltä haudan takaa tyttären kautta. Ja nauraa ja nauttii. Vain saman vääryyden kokenut tietää, mitä on kun toinen tekee kaikkensa, pilatakseen elämäsi. Kyllä minä alan olemaan jo aivan loppu.
- Anonyymi00003
Lapsesi voi ottaa yhteyttä myöhemmin elämässään vaikka nyt tuntuu ikävältä. Olet tehnyt voitavasi ja se riittää. Olisiko aika ajatella itseä ja omaa hyvinvointia. Katkeruudessa eläminen on raskasta. Voimahalaus:)
- Anonyymi00004
Kiitos halauksesta :) Koskaan ei tiedä, mihin asti on aikaa. Vuosien jälkeen alkoi välit lämpenemään uudestaan. Nyt taas meni siihen että vihaa minua, kun ei pääse yli isänsä kuolemasta, joka tapahtui noin vuosi takaperin. Tuntuu epäreilulta se, miten hirvittävän paljon on minua haukkunut ja syyttää minua siitä, että voi huonosti. Olen kaiken pahan aiheuttaja.
Mutta en minä jää katkeruuteen vellomaan. Teen luopumis- ja surutyötä. Tuntuu niin epäreilulta, kun tiedän ettei hänen isänsä mikään hyvis ollut. Minun ei olisi tullut mieleenkään manipuloida häntä isäänsä vastaan. Toinen sitten ei ollut mikään reilu kaveri, vaan käytti meidän yhteistä lastamme koston välikappaleena, kun hänet aikoinaan jätin. Mikäs sen mukavampaa, kun oli jo muutenkin hankaloittanut perhe-elämäämme minuun kohdistuvalla mustamaalaamisella ja kaikenlaisilla kiusanteoillla, osin ihan laittomillakin toimilla.
Harmittaa ja surettaa, kun viestiteltiin ja keskusteltiin lapsen kanssa ihan asioista. Silloin luulin, että välit voisivat vielä ajan kanssa lämmetä. Tuntuu, että on elämässä liian monta kertaa vedetty matto jalkojen alta.
Elämässä täytyy oppia luopumaan. - Anonyymi00005
Anonyymi00004 kirjoitti:
Kiitos halauksesta :) Koskaan ei tiedä, mihin asti on aikaa. Vuosien jälkeen alkoi välit lämpenemään uudestaan. Nyt taas meni siihen että vihaa minua, kun ei pääse yli isänsä kuolemasta, joka tapahtui noin vuosi takaperin. Tuntuu epäreilulta se, miten hirvittävän paljon on minua haukkunut ja syyttää minua siitä, että voi huonosti. Olen kaiken pahan aiheuttaja.
Mutta en minä jää katkeruuteen vellomaan. Teen luopumis- ja surutyötä. Tuntuu niin epäreilulta, kun tiedän ettei hänen isänsä mikään hyvis ollut. Minun ei olisi tullut mieleenkään manipuloida häntä isäänsä vastaan. Toinen sitten ei ollut mikään reilu kaveri, vaan käytti meidän yhteistä lastamme koston välikappaleena, kun hänet aikoinaan jätin. Mikäs sen mukavampaa, kun oli jo muutenkin hankaloittanut perhe-elämäämme minuun kohdistuvalla mustamaalaamisella ja kaikenlaisilla kiusanteoillla, osin ihan laittomillakin toimilla.
Harmittaa ja surettaa, kun viestiteltiin ja keskusteltiin lapsen kanssa ihan asioista. Silloin luulin, että välit voisivat vielä ajan kanssa lämmetä. Tuntuu, että on elämässä liian monta kertaa vedetty matto jalkojen alta.
Elämässä täytyy oppia luopumaan.Muistan kun itsekin menetin isäni ja kiukuttelin ja turhauduin äitiini. Koska hän oli läheisin ja maailman kiltein. Ymmärsin paljon myöhemmin kuinka väärin toimin ja olen saanut samaa kohtelua jälkikasvulta. Läheissuhteet on joskus niin kipeitä että sieluun sattuu. Kaikki kyllä järjestyi aikaa myöten. Lapsen surutyö on vielä tuore,kyllä hän ottaa yhteyttä myöhemmin aivan varmasti.
- Anonyymi00006
Anonyymi00005 kirjoitti:
Muistan kun itsekin menetin isäni ja kiukuttelin ja turhauduin äitiini. Koska hän oli läheisin ja maailman kiltein. Ymmärsin paljon myöhemmin kuinka väärin toimin ja olen saanut samaa kohtelua jälkikasvulta. Läheissuhteet on joskus niin kipeitä että sieluun sattuu. Kaikki kyllä järjestyi aikaa myöten. Lapsen surutyö on vielä tuore,kyllä hän ottaa yhteyttä myöhemmin aivan varmasti.
Aloin itkemään luettuani kirjoituksesi. Itselläni oli samanlaista aikanaan. Olin lapsi, kun isäni kuoli. Meidän perhe lakkasi kokonaan olemasta, kun isäni kuoli. En saanut lohtua mistään, vain äitiä tuettiin. Se vaikutti niin moneen minussa, kun olin kasvuiässä. Muutuin vihamieliseksi vähitellen käytökseltäni silloin, vaikka olin ihan erilainen alunperin.
Olen siirtänyt aivan varmasti tähän keskimmäiseen lapseeni eniten sitä oman äidin mallia. Tosin tiedostamatta ja ymmärtämättömyyttäni. Sitä sellaista kyvyttömyyttä olla lapselle läsnä. Oma äitini oli tunnekylmä ja kärsin siitä kovasti koko ikäni. Koskaan ei saatu välejä korjattua, vaikka se oli suurin toiveeni. Äidillä oli paljon narsistisia piirteitä. Hän sanoi mm, että lasta ei saa kehua, jotta se ei ylpistyisi.
Koin henkistä, fyysistä, jopa taloudellista väkivaltaa äidiltäni. Hän tarvitsi minua, jotta saisi kaataa kaiken pahan olonsa päälleni. Tai siltä se tuntui. Jossain kohtaa vedin rajat nälvimiselle. Mutta emme me juuri äidin kanssa olleet tekemisissä. Kaksi kertaa vuodessa oli ovet avoinna minulle. Lapsilleni kyllä useammin.
Koskaan ei äidin kanssa saatu selvitettyä välejä. Olin se hankala hänen silmissään aina ja purki minuun kaiken turhautumisensa ja kiukkunsa. Sai siirrettyä asenteensa minua kohtaan myös sukulaisiinsa. Ja myös toisen puolen sukulaisiin. Valehtelija, niin kuin tyttäreni isäkin oli. Sydän särkyi niin monta kertaa. En olisi halunnut siirtää samaa omalle tyttärelleni, mutta noista lapsuuden traumoista täytyy olla tietoinen, jotta sen ketjun voisi katkaista. En ollut tarpeeksi käsitellyt asioita vielä silloin, kun tyttäreni aika oli. Hän oli keskimmäinen ja tosiaan saanut varmaan vähemmän aikaa kanssani, kuin kaksi sisarustaan. Paljon enemmän hänen kanssaan olin kuitenkin kuin isänsä, jonne muutti 15-vuotiaana, kun minun voimani oli vähissä. "Keskimmäisen lapsen syndrooma" hänellä.
Tytär on niin kova minua kohtaan, etten usko että tilanne kohdallamme muuttuu. Lisäksi hän elää niin toisenlaista elämää, häpeää varmasti minua kun on menestynyt elämässä ja minä en ole. Meidän elämänarvot kovin erilaiset. Tiedän, että olen aina rakastanut tytärtäni ja yrittänyt sen parhaani, mitä olen kulloinkin pystynyt. Mutta löytyykö häneltä armoa ja ymmärrystä enää minulle?
Tuntuu kohtuuttomalta, että minusta on tehty syntipukki sukuun. Olen kuitenkin kokenut sellaista pahuutta sieltä lapsuudesta lähtien, ettei tyttäreni varmasti voisi ymmärtää, millaista se on ollut. Sieltä on ollut aika vaikea ponnistaa elämään. Saattaa olla että aika loppuu, ennen kuin saamme välejämme kuntoon 😔 ap - Anonyymi00007
Anonyymi00006 kirjoitti:
Aloin itkemään luettuani kirjoituksesi. Itselläni oli samanlaista aikanaan. Olin lapsi, kun isäni kuoli. Meidän perhe lakkasi kokonaan olemasta, kun isäni kuoli. En saanut lohtua mistään, vain äitiä tuettiin. Se vaikutti niin moneen minussa, kun olin kasvuiässä. Muutuin vihamieliseksi vähitellen käytökseltäni silloin, vaikka olin ihan erilainen alunperin.
Olen siirtänyt aivan varmasti tähän keskimmäiseen lapseeni eniten sitä oman äidin mallia. Tosin tiedostamatta ja ymmärtämättömyyttäni. Sitä sellaista kyvyttömyyttä olla lapselle läsnä. Oma äitini oli tunnekylmä ja kärsin siitä kovasti koko ikäni. Koskaan ei saatu välejä korjattua, vaikka se oli suurin toiveeni. Äidillä oli paljon narsistisia piirteitä. Hän sanoi mm, että lasta ei saa kehua, jotta se ei ylpistyisi.
Koin henkistä, fyysistä, jopa taloudellista väkivaltaa äidiltäni. Hän tarvitsi minua, jotta saisi kaataa kaiken pahan olonsa päälleni. Tai siltä se tuntui. Jossain kohtaa vedin rajat nälvimiselle. Mutta emme me juuri äidin kanssa olleet tekemisissä. Kaksi kertaa vuodessa oli ovet avoinna minulle. Lapsilleni kyllä useammin.
Koskaan ei äidin kanssa saatu selvitettyä välejä. Olin se hankala hänen silmissään aina ja purki minuun kaiken turhautumisensa ja kiukkunsa. Sai siirrettyä asenteensa minua kohtaan myös sukulaisiinsa. Ja myös toisen puolen sukulaisiin. Valehtelija, niin kuin tyttäreni isäkin oli. Sydän särkyi niin monta kertaa. En olisi halunnut siirtää samaa omalle tyttärelleni, mutta noista lapsuuden traumoista täytyy olla tietoinen, jotta sen ketjun voisi katkaista. En ollut tarpeeksi käsitellyt asioita vielä silloin, kun tyttäreni aika oli. Hän oli keskimmäinen ja tosiaan saanut varmaan vähemmän aikaa kanssani, kuin kaksi sisarustaan. Paljon enemmän hänen kanssaan olin kuitenkin kuin isänsä, jonne muutti 15-vuotiaana, kun minun voimani oli vähissä. "Keskimmäisen lapsen syndrooma" hänellä.
Tytär on niin kova minua kohtaan, etten usko että tilanne kohdallamme muuttuu. Lisäksi hän elää niin toisenlaista elämää, häpeää varmasti minua kun on menestynyt elämässä ja minä en ole. Meidän elämänarvot kovin erilaiset. Tiedän, että olen aina rakastanut tytärtäni ja yrittänyt sen parhaani, mitä olen kulloinkin pystynyt. Mutta löytyykö häneltä armoa ja ymmärrystä enää minulle?
Tuntuu kohtuuttomalta, että minusta on tehty syntipukki sukuun. Olen kuitenkin kokenut sellaista pahuutta sieltä lapsuudesta lähtien, ettei tyttäreni varmasti voisi ymmärtää, millaista se on ollut. Sieltä on ollut aika vaikea ponnistaa elämään. Saattaa olla että aika loppuu, ennen kuin saamme välejämme kuntoon 😔 apYmmärrän ja liikuttuin. Olet joutunut kokemaan kovia. Jouduin itsekin jo lapsena aisankannattajan rooliin joka jatkuu vieläkin. Olen aina valmis auttamaan hoitamaan ja ratkomaan asioita mutta se on kääntynyt itseä vastaan ja olen unohtanut omat tarpeeni. Olen opetellut rajojen laittoa mutta juuri pyhinä näin pitkästä aikaa sukulaisia ja rajoja rikottiin. Siis uskomatonta millaista nälvintää sain osakseni parilta sukulaisilta ja menin ihan lukkoon. Mutta noh eipä tarvi vuosiin taas tavata. Huomaan myös itse että siirrän eteenpäin samoja tapoja mitä itse koin ja olen pettynyt itseeni että toistan tätä mitä vihasin. Olen yrittänyt muuttua paremmaksi ihmiseksi ja katkoa sukupolvien tavat. Ehkä meidän pitäisi olla enemmän armollisia itseämme kohtaan.
- Anonyymi00008
No minä olen keski-iän puntarointikohdassa ja se mitä olen kokenut kuluneen kymmenen vuoden aikana on ollut niin turhaa. En ole tippaakaan kiinnostunut henkisyydestä ja spiritualismista eikä minulla ole aikomustakaan käyttää näitä kokemuksia hyödyksi eikä näistä ole todellakaan mitään hyötyä miltään kannalta katsottuna.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial11598Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1061553- 121328
Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221051Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva2211038- 124871
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt2816Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?
Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks29797Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks43776- 9770