Tässä ketjussa me korona-ajan läpi eläneet veteraanit muistelemme millaista oli olla juoksija Covid-19 pandemian aikana.
Vuoden 2019 lopussa alkoi kantautua ulkomailta tietoa viruksesta. Talvella se levisi Suomeen. Sinä talvena vielä tammikuun puolivälissä maa oli lumeton. Juoksun harrastajien kannalta olosuhteet olivat edulliset, leutoja säitä oli.
Keväällä lenkillä kevyen liikenteen väylällä säikähdin kun vastaan oli tulossa kaksi kävelijää. Väistin varmaan 15 metriä juoksemalla pientareen yli autotien laidalle!
Toinen tiukka paikka tuli pururadalla. Vanhempi väestö oli määrätty pysymään kotona, mutta yksi eläkeläisrouva tuli vastaan sauvakävelyä. Oli varmaan kyllästynyt olemaan sisällä ja olettanut että eihän siellä ketään muita ole kuitenkaan lenkillä.
En kummemmin väistänyt. Jälkeenpäin mietin: olisiko pitänyt? Hän tervehti hieman epävarmasti, pelkäsikö saavansa viruksen vai pelkäsikö kun jäi kiinni luvattomasta lenkkeilystä?
Päivittäin seurattiin montako uutta tapausta missäkin kunnassa on todettu.
Kevään juoksutapahtumat kai peruttiin mutta syksyllä oli skabat normaalisti urheilukentällä enkä muista oliko kenelläkään edes maskeja vaikka paikalla oli aika paljonkin ihmisiä. Syksyn juoksutapahtumat pidettiin myös.
Oliko se Covid niin paha kuin annettiin ymmärtää? Vai oliko virus kesy sen takia kun hallitus teki onnistuneita toimia koronan torjumiseksi? Rokotteet ennen kaikkea. Joka tapauksessa 24.2.2022 pandemia päättyi. Töissäkin meinasivat että kohta laitetaan koko lafka kiinni ja tullaan takaisin kun pandemia helpottaa. Kyllä pelotti mutta me selvittiin. Yhdessä.
Korona-ajan veteraanit muistelevat
7
162
Vastaukset
- Anonyymi00001
WHO oli jo aikasemmin ennustanut että väestön runsaan kasvun vuoksi väistämättä on tulossa paha tauti ja se tappaa! Se ei vielä ollut ni-in tappava kuten ovat olleet rutto jne. Mutta lentävä keuhkokuume olisi sellainen ollut. Ja tämä virus Korona (tai covid) olisi voinut kyetä muuttumaan.
Tauteja on erilaisia. Toiset voivat sammua, mutta toiset tulevat aaltoina kuten tsunami. Aina seuraava voi olla pahempi.
Kukaan ei tiennyt. Aluksi ruumiita tuli ihan helvetisti. Sairaalat täyttyivät, tehtiin ulos telttoja.
Minun silmin, meillä kävi tuuri, hyvä säkä, hyvä viuhka. Miten vain.
Mutta jos tulee, kuten varmasti tulee uusia tartuntatauteja, mikään varustautuminen tai suojaaminen ei ole liioiteltua.- Anonyymi00002
Niin ja jälkikäteen löytyy aina niitä viisastelijoita!
- Anonyymi00003
Noin yleisesti näytti siltä että iski rankemmin ylipainoisiin ihmisiin, itselläni ei ole ikinä ollut kyseistä koronaa. Pari rokotetta silti pakottivat ottamaan.
- Anonyymi00004
Minulla tuli koronan takia viikon tauko tehotreeneihin ja neljän päivän treeneihin. Kunto otti kyllä osumaa, puoli vuotta kestä päästä takaisin kuntoon.
- Anonyymi00005
Espanjantauti tappoi nimenomaan nuoria miehiä. Jotkut virukset lapsia, nyt tauti iski vanhuksiin.
- Anonyymi00006
Oli haitaksi bati ammattijuoksijalle. Ei voinut harjoittaa ammattiaan, kun salit kiinni.
- Anonyymi00007
https://baltsu.wordpress.com/2020/03/27/kommentti-suomella-on-vaara-koronastrategia/
Tuossa Baltsun blogin kirjoitus koronakriisin ajalta Helsingistä. Hyvin se lopulta meni kun ei tarvittu ruumisrekkoja vaikka niitä varattiin terveyskeskusten takapihoille. Saimme myös Etelä-Euroopan kansantaloudet nousuun kun annettiin niille kymmenien miljardien arvosta elvytysrahoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2812926Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka522313Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3481997- 1151733
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1081675Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121375- 661317
- 681253
- 581232
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl771181