Suomessa on muutamia epäloogisia ruokasanoja, jotka pitäisi muuttaa. Tässä muutama esimerkki:
Siskonmakkaran nimellä ei ole mitään tekemistä siskon kanssa vaan se tulee indoeurooppalaisesta makkaran nimestä sal (lat. suola), salsus (lat. suolattu) ja salsicus (lat. makkara). Siskonmakkara siis tarkoittaa makkaramakkaraa. Ehdotan makkaran nimeä vaihdettavaksi esimerkiksi sositsi.
Toinen hölmö nimi on nauta ja pihvi. Pihvin nimi tulee latinan naudasta bovem, joka keskiajan ranskassa oli buef, anglonormanniassa beof ja nykyisin beef. Beef tarkoittaa nautaa (nautaeläinten alaheimo bovinae) ei pihviä. Ehdotan, että naudasta käytetään jatkossa nimeä pihvi ja pihvin nimi muutetaan steik.
Mitä muita hassunkurisia ruokanimiä suomenkielessä on? Mitä mieltä olette etikkasäilönnän muuttamisesta pökelöinniksi tai pikkelöinniksi?
Suomalaisen ruokasanaston muuttaminen
7
192
Vastaukset 7
- Anonyymi00001
"Ehdotan, että naudasta käytetään jatkossa nimeä pihvi ja pihvin nimi muutetaan steik."
Tämä on hyvä. Vegaanit eivät voisi enää puhua kasvispihvistä kun se olisi kasvisnauta eli biologisesti täysin mahdoton.- Anonyymi00006
Steik olisi siinäkin mielessä hyvä, että sen nimi tulee muinaisnorjasta viikinkiajalta ja sana on täsmälleen sama steik. Steik oli paksu lihaviipale, tyypillisesti pihvin lihaa, joka grillattiin tai paahdettiin vartaassa tulella.
- Anonyymi00002
"Ehdotan makkaran nimeä vaihdettavaksi esimerkiksi sositsi."
Eli jatkossa siskonmakkara olisi yksinkertaisesti vain sositsi. Olisihan se paljon helpompi sanoa, että sositsikeitto kuin pitkä ja monimutkainen siskonmakkarakeitto. Ja ajatelkaa sitä häpeän määrää kun kieliä osaavat, mutta sanojen etymologiaa tuntemattomat juntit kääntävät sen englanniksi Sister's sausage soup.- Anonyymi00003
Onko nyt vappuna edellisiltä jäänyt lääkkeet ottamatta, siinä ei etymologiaa tarvita kun suomalaisesta makkarasta käytetään nimeä siskonmakkara, ravintolamaailmassa käytetään yleisesti nimeä sisko josta tehdään siskonsoppaa, mutta eihän etymologit sitä ymmärrä.
- Anonyymi00005
Anonyymi00003 kirjoitti:
Onko nyt vappuna edellisiltä jäänyt lääkkeet ottamatta, siinä ei etymologiaa tarvita kun suomalaisesta makkarasta käytetään nimeä siskonmakkara, ravintolamaailmassa käytetään yleisesti nimeä sisko josta tehdään siskonsoppaa, mutta eihän etymologit sitä ymmärrä.
"...ravintolamaailmassa käytetään yleisesti nimeä sisko josta tehdään siskonsoppaa..."
Eli olet ihan samaa mieltä minun kanssa. Ehdotin nimeksi sositsi ja ravintolamaailmassa siitä käytetään vielä lyhyempää muotoa sisko. Se olisi hyvä nimi, jos ei olisi riskiä sekoittaa sukulaisuussuhdetta tarkoittavaan nimeen sisko.
"...mutta eihän etymologit sitä ymmärrä."
Etymologit juurikin ymmärtävät tämän asian. Hassua, että väität muuta.
- Anonyymi00004
Aika pökkelöltä kuulostaa.
- Anonyymi00007
P-vitamiini. Mikä ihme sekin on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi naiset haluavat itseään vanhemman kumppanin? Vai haluavatko?
Tuolla toisessa ketjussa tuli esille tämä kysymys ja se on mielestäni hyvä kysymys. Kiitos scrg:lle tämän kysymyksen esi3551085- 71738
Missä vaiheessa
Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et37686- 49590
- 41588
- 63533
SDP: tiukkaa maahanmuuttopolitiikkaa ilman rasismia
Analyysin mukaan demareiden uuden maahanmuuttolinjan suurin ero konservatiivioikeiston vastaavaan on rasismin puute. ht320496- 75471
Mulla on ikävä sua
Pakko se on myöntää, mulla on ikävä sua 🥺💔.. En kyllä haluaisi sitä myöntää kun tämä tilanne on niin hankala. Oon yri19471kasariperjantai 2026
Ajatuksia vuoden 2026 kasariperjantaista...ainakin porukkaa oli mun mielestä liikkeellä tosi paljon ja fiilinki noin yle22459