Mikä on totuus? Minulle se on pelkkä raamatullinen termi joka on jäänyt elämään omaa elämäänsä arkikäsitteistöön jonka varassa mm, Poliisi ja oikeuslaitos operoivat. Poliisi varsinkin tietää sen oikein hyvin. Kun katutappelutilanteessa kuulustellaan silminnäkijöitä niin joku näki omin silmin kun mustatakkinen mies aloitti ja tönäisi vihreätakkista miestä ja toinen näki kun punahousuinen nainen repi keltatakkisen naisen hiuksia. Eikä kukaan heistä varsinaisesti valehtele vaan puhuvat sen oman totuutensa vaikka heidän totuutensa on pahasti ristiriidassa kameratallenteiden kanssa. Joku tietenkin saattaa muistaa asiat aivan oikeinkin.
Onko maatilan isännän totuus sama kuin teknomusaa säveltävän stadilaisen totuus vaikka kysymys olisikin samasta asiasta?
Onko karhun totuus sama kuin jäniksen totuus?
Tämä on ajankohtaisempi asia kuin milloinkaan pelkästään jo siitä syystä, että ihmisten puhuma kieli ja käsitteistö on muuttunut rajusti. 75 vuotiaalla ei välttämättä ole toimivaa puheyhteyttä 20 vuotiaan kanssa.
Mitä totuus tarkoittaa
6
151
Vastaukset
- Anonyymi00001
Tuli mieleen että on ihmisen sisäinen maailma ja ulkoinen maailma
ja ne miten asiat ovat siellä ulkoisessa maailmassa on totuus.- Anonyymi00002
Ja kaikki mitä ihminen kokemuksellisesti kokee on tietyllä tavalla totta, mutta ne ei välttämättä vastaa ulkoista todellisuutta.
- Anonyymi00003
Tieto ja faktat ovat aina vajaita vaikka kuinka syvältä kaivelisi. Jotkut pitää manifestaatioita totuutena. Mutta Dao De Jing kutsuu mysteeriksi sitä kuinka niiden faktat voi muuttua päinvastaiseksi.
Itse olin yksisilmäinen ennen ja katsoin että kerran paha on aina paha. Mutta sitten selvisi että voi olla tuhat erilaista roolia yhdellä objektilla.
Jos on niin että mikään manifestaatiokaan ei ole totuus on itse luotava alusta alkaen oma totuus. Se vain on turhan vaikeaa ja työlästä. Ja sitä voidaan pitää kapinana vallitsevia arvoja kohtaan. Enkä tiedä edes mistä aloittaa.
Voimakkain on aina oikeassa, mutta voima vaatii ison koon joka puolestaan aiheuttaa omat ongelmansa. Jokainen yritys kumota olemassa oleva totuus ja faktat johtaa muihin ongelmiin ja jopa tuhoon. Siksi on parasta suvaita olemassa olevia faktoja, totuuksia ja arvoja pyrkimättä muuttamaan niitä. Jos se suinkin on mahdollista.
Kuitenkin 300 vuoden välein on ollut maailmanhistoriassa aina uusi vallankumous. Niiden tarkoitus ei ole totuutta mullistaa, vaan maa omaisuuden ja verotuksen uusjako.
Löytyykö yhtäkään hetkeä jolloin totuus olisi muuttunut. Joku väittää että Kolumbus ja Amerikan löytäminen olisi mullistanut kaiken, mutta oliko todella niin?
Vaikka totuus olisi valheellinen väite niin se pysyy iäti voimassa. Johtuuko se laiskuudesta tutkia asioita syvällisesti? Totuus on ikuinen vaikka se olisi itse asiassa valheellinen väite.
Tää ei taaskaan ole filosofiaa vaan hetken heitto hatusta. Kun ei ole internet yhteys enää rajaton ja muutenkin....... En vain ole filosofi....... - Anonyymi00004
Mielipiteitä voidaan arvioida paremmin tai huonommin faktoja vastaavaksi ja niitä arvioitakin voidaan pitää suhteellisina.
Luonnontieteissä on "totuuksia", jotka eivät ole suhteellisia. C on invarsianssi kaikissa inertiaalikoordinaatistoissa. Tätä voitanee pitää totuutena, vaikka onkin suhteellisuusteorian postulaatti.
Maapallon ikä on suunnilleen 4,5 miljardia vuotta. Tätäkin voidaan pitää totuutena, vaikka absoluuttisen tarkkaa arvoa ei tiedettäisikään.
Luonnonlait eli luonnonvakiot ovat eräänlaisia totuuksia. Hienorakennevakiossa ei ole tulinnanvaraa, eikä sen arvo riipu mielipiteestä tai poliittisesta kannasta. - Anonyymi00005
Kieli nähdään “tietoisuuden algoritmina”, joka muokkaa havaintoa, ja siksi sen rakenteen muuttaminen muuttaisi myös kokemusta todellisuudesta.
- Anonyymi00006
On olemassa yksi totuus. Minä olen kaatanut enemän naisia kuin kukaan saman ikäinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa
Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/1862733- 1642539
Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."
Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su1182247Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin
Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee612084Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."31739"UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!
"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!591454Hilma Hallo-ahon kuvat julki - kiistää SSK ryhmän nimen merkityksen
Eduskunnan puhemies Jussi Halla-ahon tyttären ympärille on noussut skandaali. Lehdistö sai selville Hilma Hallo-ahon kuu2051440Miten kestätte tyhmiä?
Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa2261183Sofia Belorf rehellisenä suhteen alusta Jeff-miljonäärirakkaaseen: "Hän ei..."
Sofia Belórfin elämä on tapetilla Sofia Bling Bling Dubai -realityssä. Näyttävien puitteiden rinnalla Belórf avaa elämää931148Äänestän seuraavissa eduskuntavaaleissa persuja.
Persut on ainoa puolue, joka aidosti vastustaa islamisaatiota Suomessa.3701083