Ruotsin liikennesäännöistä?

Anonyymi-ap

Ulkopaikkakuntalaisena Suomalaisena, Haaparannalla usein vierailevana ihmetellyt "tuppulan" liikennesääntöjä. Eikö "tasa-arvoisessa risteyksessä väistä oikealta lähestyvää ajoneuvoa" päde Ruotsissa vai onko paikkakuntalaisilla jotkin omat liikennesäännöt ja olettamat risteyksien luonteesta?!

9

271

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Itse olen asunut eteläruotsissa sellaiset 8 vuotta.
      Ruotsissa on virallisesti lähes samat säännöt kuin suomessa mutta, ruotsissa noudatetaan psygologista etuajo-oikeutta.
      Jos suomessa ajaa psygologisen etuajo-oikeuden mukaan niin se johtaa vääjäämättä kolariin.
      Ruotsissa on menty suosiolla siihen että pienemmältä tieltä/kadulta tuleva väistää kuten kääntyvä väistää jne.
      Eli psygologinen etuajo-oikeus on ruotsissa otettu käyttöön.
      Voin muuten sanoa että toimii pirun paljon paremmin kuin suomen jäykkä systeemi ja toisekseen ruotsissa toteutuu helkkarin paljon paremmin se huolellisuusvelvoite liikenteessä.
      Suomessakin velvoitetaan ottamaan huomioon myös ne "väärin" ajavat mutta miten se onnistuu jos ei edes katsota vasemmalle?
      Itse olen opettanut opetusluvalla ja olen aina tähdentänyt että katsokaa myös sinne vasemmalle, jos sieltä tulee täysperävaunurekka niin kannattaako ajaa eteen vain sen takia että itse tulee oikealta?

Eli kysymykseen vastaus, samat säännöt mutta käytännössä psygologinen etuajo-oikeus käytössä.

• Anonyymi00003

Mielenkiintoinen näkökulma ja pitää varmasti paikkansa. Toimii varmaan etelä ruotsissa mutta raja-seudulla aiheuttaa kyllä hämmennystä kun suomalaiset "väistä oikealta tulijaa" sääntöä suht tiukasti noudattaa ja sitten paikalliset arvioi risteyksiä oman maun mukaan. Mites tuo juridisesti menee kun kolari sitten sattuu.

• Anonyymi00007

Mielestäni kumpikin tapa, Suomalainen "tiukka noudatus" ja Ruotsalainen "psygologinen" toimii hyvin, mutta kohdatessaan aiheuttaa lähinnä hämmennystä ja vaarallisia tilanteita.

• Anonyymi00010
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Mielestäni kumpikin tapa, Suomalainen "tiukka noudatus" ja Ruotsalainen "psygologinen" toimii hyvin, mutta kohdatessaan aiheuttaa lähinnä hämmennystä ja vaarallisia tilanteita.

Itse asuin tosiaan eteläruotsissa ja siellä ei ollut mitään ongelmaa ja liikenne soljui erittäin sujuvasti.
        Haaparannalla on tosiaan 10 kertainen määrä kolmioita eteläruotsiin verrattuna ja ne kolmiot on suomalaisten takia laitettu.
        Myös suomessa on varovaisuusvelvoite ja kaikilla on velvollisuus estää onettomuuksien syntyminen.
        Suomalaiset eivät vain ole oppineet tuon jo hyvän aikaa voimassa olleen uuden tieliikennelain vaatimusta.
        Eli kun suomlaiset oppivat katsomaan myös sinne väistämisvelvollisen suuntaan niin aletaan olla aika lähellä ruotsin systeemiä.

Mitä juridiseen puoleen tulee niin tottakai vasemmalta tulija on väärässä mutta niin on oikealta tulijakin kun ei noudattanut sitä huolellisuutta.
        Itse en ole joutunut koeponnistamaan tuota ruotsin liikenteen juridista puolta kun en ole ajanut kolaria ruotsissa mutta en toisaalta sumessakaan.

Eli jos joku ei tajunnut niin suomen tieliikennelakikin lähtee siitä että liikenteessä on oltava huolellinen ja estettävä onnettomuus.
        Eli kun joku tulee vasemmalta epähuomiossa niin suomen laki sanoo että häntä on silloin väsitettävä ja näiltä osin estettävä onnettomuuden syntyminen.
        Eli ruosin liikenne ja myös juridiikka toimii ihan samoin kuin suomessa.

• Anonyymi00002

haaparantalaiset on puolihurreja,ei siellä osata liikennesääntöjä sen enempää kuin törniössäkään

• Anonyymi00004

ole etelän mies tyytyväinen kunsait ajaa kemitornion kansainvälistä moottoritietä,

• Anonyymi00006

Asiallista puhetta siihen asti kun tuo pöljå töröttäjä sotkeutui typeryyksillään asiaan, Ruotsin liikenteessä on samat säännöt kuin Suomessakin,sillä eroavaisuudella.että Ruotsissa on väistämis velvollisuus,ei päälle ajo-oikeutta. Tämänkö muistaa niin hyvin luistaa liikenne. Vilkun käyttö on myös Ruotsin puolella aktiivisempaa verrattuna itä naapuriin. Esim.kaistan vaihto liikenneympyrässä tuottaa vaikeuksia Suomen rekkarissa oleville.

• Anonyymi00009

eihän täällä osaa käyttää vilkkua törniö eikä haaparannan puolihurri öö-töröttäjät.saatikka ei täällä ymmärretä mitään liikennesääntöjä.

• Anonyymi00008

auto koulun apuluokka liikenteessä,

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      67
      2395
    2. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1377
    3. Kyläkauppias ajoi kännissä töistä kotiin

Ei edes kallis auto estä humalassa ajamista, vaikka luulisi alkolukko olevan sellaisessa jo vakiovarusteena. https://ww
      Maailman menoa
      74
      1185
    4. EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!

Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje
      Maailman menoa
      4
      1107
    5. Miks me oikein

Rakastuttiin vaikka kaikki on mahdotonta?
      Ikävä
      79
      835
    6. Kiitos upeasta palvelusta kukkamyyjä

Kiitos sinulle upea kaunis kukkamyyjä Kuhmon torilla 🌹 Upea iloinen asenteesi ja kaunis hymysi pelasti päiväni ❤️ Jäi
      Kuhmo
      19
      780
    7. Nainen, mikset lähetä

miehelle viestiä? Tiedän, että sulla on asiaa ja kysyttävää.
      Ikävä
      43
      678
    8. Ratikka Turkuun

Ei hyvä. Ja syy on siinä , kukaan ei osaa suunnitella oikeaa reittiä. Pitää huomioide, kiskoja sijaintia ei voi muutta
      Turku
      82
      660
    9. Miehet trikoissaan

On se kauhian näkköistä, kun miehet tiukossa trikkoissa juoksentelloo ja mulukku paestaa trikkoijjen läpi. Kahtokkee pe
      Suomussalmi
      24
      638
    10. Rakastan sinua

Yhä.
      Ikävä
      30
      626
    Aihe