Suomessa on edelleen muistissa tönkkösuolalla säilömisen periaate, vaikka jääkaappi on löytynyt huusholleista puoli vuosisataa.
Makuteknisesti riittää syödessä ruoan pinnalle ripoteltava pöytäsuola. Kieli ei muuta maista, mutta sydän muistaa.
Kärkisuolalla verenpaine alas
10
273
Vastaukset 10
- Anonyymi00001
Minkä kärki?
- Anonyymi00002
Ahh.. tönkkösuolatut muikut, ruisleipää voita ja muikkuja siihen päälle, voi tokkiinsa ja iätä kohen, männee ihan slleinkin.
- Anonyymi00007
Tuo oli aikaa ennen kylmälaitteiden keksimistä. Islannista tuotiin sillitkin suolattuna tynnyreissä.
- Anonyymi00008
Puolisavolainen sai vasta lopussa savolaisvaihteen piälle.
.. ruisleipee voeta ja muikkuja siihen piälle… - Anonyymi00009
Anonyymi00008 kirjoitti:
Puolisavolainen sai vasta lopussa savolaisvaihteen piälle.
.. ruisleipee voeta ja muikkuja siihen piälle…No mitä sitten, oletko joku Espoon Lauri?
- Anonyymi00010
Anonyymi00007 kirjoitti:
Tuo oli aikaa ennen kylmälaitteiden keksimistä. Islannista tuotiin sillitkin suolattuna tynnyreissä.
Sillit on suolattu aina.
- Anonyymi00003
Itse tykään suolata lihan pintaa syvemmältä. Mikään ei ole niin hirveää paskaa kuin hieman ylikypsä, harmaa, sitkeä, rasvaton ja suolaton paisti olipa se sitten nautaa tai hirveä. Suola saa aikaan ihmeitä. Itse suolaan tasapainosuolauksella (equilibrium brine), jossa suolan määrä suhteutetaan oikein nesteen ja lihan painon kanssa. Eli jos haluan kilon paistiin 1,0 % suolan, laitan litran nesteeseen 20 g suolaa. Lopussa usean päivän jälkeen suola on tasaantunut niin, että lihassa on 10 g suolaa (1%) ja veteen on jäänyt 10 g (1%) suolaa. Näin suolan määrä ei mene koskaan yli.
Tönkkösuolauskin on toimiva, mutta siinä pitää olla tarkka ajan kanssa. Itse suolaan savustukseen menevät lohifileet niin, että laitan ne umpisuolaan (1 osa suolaa, 1 osa sokeria) 6 tunniksi. 8 tunnissa ne ovat jo todella suolaisia, 10-12 tunnissa syömäkelvottomia. Toki niistä tulee syömäkelpoisia kun liottaa vedessä suolaa pois. 6 tunnin suolauksen jälkeen riittää nopea huuhtelu kylmässä vedessä.- Anonyymi00004
MInä en sokeria ruuanlaitossa käytä.
- Anonyymi00005
Anonyymi00004 kirjoitti:
MInä en sokeria ruuanlaitossa käytä.
Kiitos tämä on erittäin tärkeä tieto kaikille tietää, miten sinä teet.
- Anonyymi00006
Anonyymi00005 kirjoitti:
Kiitos tämä on erittäin tärkeä tieto kaikille tietää, miten sinä teet.
Etikat sopii sokerin kaveriksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1761530
Muistakaa pojat tämä.
Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.96736En ehkä onnistu siinä
Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.58725Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin
Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset203588- 48536
- 126536
- 37526
Pahoin pelkään nainen
että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus50518Viesti jonka haluaisit lähettää...
hänelle. Onko jokin pieni tunniste jonka vain te tiedätte. Onko naiselta miehelle tai toisinpäin, joku joku päivämäärä15500- 25483