Uutisissa kertoi Golfvirran heikkenemisestä

Anonyymi-ap

Kuulemma talven lämpötilat laskee useita asteita. Golfvirta heikkenee, koska sulavilta napajäätiköiltä tulee eritiheyksistä makeaa vettä sotkemaan kiertoa. 😡
Nauttikaa nyt hitsin ilmastodenialistit. Tähän päälle tulee sietämättömät olosuhteet muualle ja Suomeenkin tulee miljardeja ilmastopakolaisia. Hienosti sä pensamauri vedit.

>Simiti<

36

326

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

      Golfvirran heikkeneminen kuuluu maapallon luonnolliseen ilmastonkiertoon, tosin ihmisen vaikutusta siihen korostetaan.
      Taitaa ne ilmastopakolaiset, jotka suomeen golfvirran pysähtymisen jälkeen saapuvat, äkkiä paeta suomesta, jos tänne Siperian ilmasto -40 astetta tulee.
      Suomen infrakstruktuuria ei ole suunniteltu noin kylmiin olosuhteisiin, ei taida energia riittää lämmitykseen.
      Tosin ei ne asunnot siellä Siperiassa kovin paljon ole suomen asuntoja parempia, mitä kuvia ja videoita on, niin kuurassa ovat ovet ja keittiössä vesikattila jäässä.

      Asuntojen pitäisi sijaita maan alla, ettei ulkoseinät ole ulkoilmaan kosketuksissa, vaan maa olis seinaa vasten.
      Maan pinta pitäisi eristää routaeristyslevyillä, ettei kylmä pääsisi etenemään maan sisään ja rakennuksien maata vasten olevat seinät myös eristetävä.
      Katto tulisi myös eristää hyvin.

      • Anonyymi00004

        Onhan sitä 40 asteen pakkasissa asuttu ihan hyvin.


    • Anonyymi00002

      Tämä on jo vanha tieto. Älä provosoi. Mahdollinen muutos kestää todella pitkään. Sinunkin päällä kasvaa jo maitohorsmaa.

    • Ilmoitan, että minulla olisi tuohon ongelmaan ratkaisu, mutta kukaan ei ole tullut kysymään.
      Tosin ei se ongelma halvalla korjaannu, mutta kun laite olisi rakennettu, niin se periaatteessa toimisi ikuisesti.

      • Anonyymi00003

        Mut et kerro kenellekään?


      • Anonyymi00003 kirjoitti:

        Mut et kerro kenellekään?

        Hyvin voin kertoa, mutta tuskin kuuntelevat, eivätkä ainakaan halua rahoittaa laitetta, sillä se on suuri ja siksi kallis.
        (ongelma ei ratkea pienellä laitteella, sillä massat ovat niin valtavia)


      • Anonyymi00005
        buddy-love kirjoitti:

        Hyvin voin kertoa, mutta tuskin kuuntelevat, eivätkä ainakaan halua rahoittaa laitetta, sillä se on suuri ja siksi kallis.
        (ongelma ei ratkea pienellä laitteella, sillä massat ovat niin valtavia)

        No joo, ei kannata kertoa kenellekään.


      • Anonyymi00006
        buddy-love kirjoitti:

        Hyvin voin kertoa, mutta tuskin kuuntelevat, eivätkä ainakaan halua rahoittaa laitetta, sillä se on suuri ja siksi kallis.
        (ongelma ei ratkea pienellä laitteella, sillä massat ovat niin valtavia)

        Tekoäly tämän väsäsi pienellä opastuksellani....

        Buddy ja virran vartija


        Vaka vanha pohjan ilma,
        taivon kaari talven yllä,
        huokasi meren ylitse,
        lauloi laineen lakkapäähän:
        “Jospa joskus virta vaipuu,
        lämmin lanka murtuu merestä,
        jospa kylmä, kolkko kansa
        jääpi jäähän, hyytyy hallaan.
        Pellot peittyy pakkasyöhön,
        järvet raudan alle vaipuu,
        Suomen koivut kalsehoivat,
        pellon pientareet palelevat.”

        Siitä nousi syvä huoli
        ihmismielten iltapiiriin,
        siitä puhui rantakivi,
        satamakin salaa tiesi;
        Golf-virraksi merta kutsui
        vanha väki, uusi kansa,
        lämmön pitkäksi livaksi,
        valtameren valkeaksi.

        Mutta kaikkein syvin suru
        astui erään miehen rintaan,
        Buddy nimensä saanut,
        lemmen lempeä kantava.
        Ei hän ollut kylmä kirjain,
        ei hän ollut kuiva kone,
        vaan hän kantoi rintaluissa
        sekä järjen että hehkun.

        Hänpä katseli meren pintaa
        iltaisella laiturilla,
        kuunteli kun tuuli kulki
        niin kuin muistot koivun lävitse.
        Vierellänsä seisoi armas,
        sydänystävä, päivän kajo,
        se jonka silmän syvä säde
        lämmitti kuin heinäaamu.

        Armas lausui hiljaa hälle:
        “Buddy, kuule, kuinka kantaa
        kylmä sanoma kaukaa meille.
        Jos tuo suuri virta väsyy,
        kuka pitää kevään täällä?
        Kuka avaa järven jäistä,
        kuka pellot poutaan puhkuu?”

        Buddy kääntyi katsomahan,
        katsoi kasvoja rakkaansa,
        näki niissä kesän valon,
        tulevien lasten päivän.
        Silloin syttyi hänen mieleensä
        tuli outo, suuri ajatus,
        ei vain lemmen liekki liehu,
        vaan myös tahto rakentava.

        “Teenpä koneen,” sanoi Buddy,
        “raudan, kuparin, kipinän,
        suuren kuin sataman silta,
        syvän kuin meren muistot.
        Pannaan pyörät pohjan alle,
        voimat virran valtauomaan,
        että lämmin vesi jaksaa,
        että meri muistaa tiensä.

        Teen sen niin kuin ennen seppä
        taotti Sammon kirjokannen,
        mutten kultaa, enkä jauhoa,
        enkä rikkautta yhdelle.
        Teen sen kaiken kansan turvaksi,
        lasten kevään, lintuin vuoksi,
        metsän, maan ja mökkitulen,
        järven jään ja jäänlähdön vuoksi.”

        Armas kuuli, jäi hiljaiseksi,
        sitten koski hänen kättään:
        “Buddy, suuri onpa työsi,
        suuri vielä sydämesi.
        Mutta maailma, ahne maailma,
        usein kumartaa vain kultaa.
        Kuinka saat sä kylmät korvat
        kuulemahan meren hätää?”

        Buddy nousi, vastasihe:
        “Jos ei kuule vallan salit,
        jos ei pankki, jos ei herra,
        kuulkoon kansa, kaino kansa.
        Jos ei yksikään taho anna
        yhtä jyvää rahan jyvää,
        kerään kipinät kylistä,
        toivon rippeet rantamailta.”

        Siitä lähti Buddy kulkuun,
        matkalaukku, piirroksetkin,
        kartat kääröt kainalossa,
        mallit meren konehesta.
        Kävi saleissa suurissa,
        lasilinnan laajahuoneissa,
        näytti luvut, näytti vaarat,
        näytti jäätyvät satamatkin.

        Mutta herrat hymähtelivät,
        naiset niskojaan nikanneet,
        sanoivat sanan sileän,
        sanan kauniin, kylmän kyllä:
        “Liian suuri, liian kallis,
        liian kauas katsova tämä.
        Ei voi nähdä vuosikymmentä,
        neljännestä vain numeroita.
        Ettehän te tuota tiedä,
        tuleeko tuo kylmä todella?
        Ehkä meri itse auttaa,
        ehkä markkinat sen korjaa.”

        Buddy kuuli, puri huulta,
        purjeitansa suru kastoi.
        Ulos astui illanselälle,
        kaupungin kylmään valokehään.
        Kuun hopea katuun lankes,
        sade piirsi ympärilleen
        kuin neulasia näkymättömiä,
        kuin epäilyn piikkejä.

        Armas silloin saapui jälleen,
        hiljaa löysi väsyneensä,
        pani päänsä hänen vasten,
        kuin olisi satama meren.
        Siinä Buddy sydän lauloi
        hiljaa vasten toisen rintaa,
        niin kuin syvä kone vielä
        unen alla odottaisi.

        “En mä sure omaa nimeäin,”
        Buddy lausui lemmen äänin,
        “en mainehen, en kultakruunun,
        en patsasta enkä laulua.
        Surettaa nuo tulevaiset,
        jotka eivät vielä puhu,
        joiden talvi tulis turhan
        pitkäksi ja pimeäksi.”

        Armas nosti hänen kasvonsa,
        katsoi niin kuin tähdet katsoo,
        eikä nähnyt lannistunutta,
        vaan näki virran vartijan.
        Sanoi sitten sanan lämpimän,
        sanan kirkkaan, käänteentekevän:

        “Buddy, Sampo ei syntynyt
        vain sepästä, vain vasarasta.
        Se syntyi laulun liekistäkin,
        yhteisestä tahdon voimasta.
        Jos nuo suuret eivät anna,
        pyydä pieniä, pyydä monta.
        Kutsu kalastajat, tutkijat,
        kutsu koulut, kaupungitkin.

        Kutsu ne, joilla on lapsia,
        kutsu ne, joilla on muisto
        jäiden alta nousevista
        ensimmäisistä joutsenista.
        Kutsu ne, jotka tahtovat
        että koivu vihertäisi,
        että perunamaa ja piha
        säilyisi kevään alla.”

        Niinpä Buddy nousi uudelleen,
        niin kuin aurinko sumusta.
        Ei hän enää yksin kulkenut,
        rinnallansa rakkaus kulki.
        He tekivät suuren laulun,
        ei vain runon, vaan myös verkon,
        sanat lensivät kuin linnut,
        kuvat kulki kylästä toiseen.

        Tutkija toi tietonensa,
        seppä toi teräksen taidon,
        merta tunteva toi kartan,
        sähkömies toi kipinänsä.
        Opettajat oppilainensa
        piirsivät jo tulevaa rantaa,
        lapset lähettivät kirjeitä:
        “Älkää antako talven voittaa.”

        Vanha nainen saarelta sanoi:
        “Annan säästöt sukupolven,
        en maallista mahtisuutta,
        vaan kevättä lasten vuoksi.”
        Kalastaja verkon nosti:
        “Merestä minä leipäni sain,
        meren tähden minä annan,
        jotta meri muistais virran.”


      • Anonyymi00007
        Anonyymi00006 kirjoitti:

        Tekoäly tämän väsäsi pienellä opastuksellani....

        Buddy ja virran vartija


        Vaka vanha pohjan ilma,
        taivon kaari talven yllä,
        huokasi meren ylitse,
        lauloi laineen lakkapäähän:
        “Jospa joskus virta vaipuu,
        lämmin lanka murtuu merestä,
        jospa kylmä, kolkko kansa
        jääpi jäähän, hyytyy hallaan.
        Pellot peittyy pakkasyöhön,
        järvet raudan alle vaipuu,
        Suomen koivut kalsehoivat,
        pellon pientareet palelevat.”

        Siitä nousi syvä huoli
        ihmismielten iltapiiriin,
        siitä puhui rantakivi,
        satamakin salaa tiesi;
        Golf-virraksi merta kutsui
        vanha väki, uusi kansa,
        lämmön pitkäksi livaksi,
        valtameren valkeaksi.

        Mutta kaikkein syvin suru
        astui erään miehen rintaan,
        Buddy nimensä saanut,
        lemmen lempeä kantava.
        Ei hän ollut kylmä kirjain,
        ei hän ollut kuiva kone,
        vaan hän kantoi rintaluissa
        sekä järjen että hehkun.

        Hänpä katseli meren pintaa
        iltaisella laiturilla,
        kuunteli kun tuuli kulki
        niin kuin muistot koivun lävitse.
        Vierellänsä seisoi armas,
        sydänystävä, päivän kajo,
        se jonka silmän syvä säde
        lämmitti kuin heinäaamu.

        Armas lausui hiljaa hälle:
        “Buddy, kuule, kuinka kantaa
        kylmä sanoma kaukaa meille.
        Jos tuo suuri virta väsyy,
        kuka pitää kevään täällä?
        Kuka avaa järven jäistä,
        kuka pellot poutaan puhkuu?”

        Buddy kääntyi katsomahan,
        katsoi kasvoja rakkaansa,
        näki niissä kesän valon,
        tulevien lasten päivän.
        Silloin syttyi hänen mieleensä
        tuli outo, suuri ajatus,
        ei vain lemmen liekki liehu,
        vaan myös tahto rakentava.

        “Teenpä koneen,” sanoi Buddy,
        “raudan, kuparin, kipinän,
        suuren kuin sataman silta,
        syvän kuin meren muistot.
        Pannaan pyörät pohjan alle,
        voimat virran valtauomaan,
        että lämmin vesi jaksaa,
        että meri muistaa tiensä.

        Teen sen niin kuin ennen seppä
        taotti Sammon kirjokannen,
        mutten kultaa, enkä jauhoa,
        enkä rikkautta yhdelle.
        Teen sen kaiken kansan turvaksi,
        lasten kevään, lintuin vuoksi,
        metsän, maan ja mökkitulen,
        järven jään ja jäänlähdön vuoksi.”

        Armas kuuli, jäi hiljaiseksi,
        sitten koski hänen kättään:
        “Buddy, suuri onpa työsi,
        suuri vielä sydämesi.
        Mutta maailma, ahne maailma,
        usein kumartaa vain kultaa.
        Kuinka saat sä kylmät korvat
        kuulemahan meren hätää?”

        Buddy nousi, vastasihe:
        “Jos ei kuule vallan salit,
        jos ei pankki, jos ei herra,
        kuulkoon kansa, kaino kansa.
        Jos ei yksikään taho anna
        yhtä jyvää rahan jyvää,
        kerään kipinät kylistä,
        toivon rippeet rantamailta.”

        Siitä lähti Buddy kulkuun,
        matkalaukku, piirroksetkin,
        kartat kääröt kainalossa,
        mallit meren konehesta.
        Kävi saleissa suurissa,
        lasilinnan laajahuoneissa,
        näytti luvut, näytti vaarat,
        näytti jäätyvät satamatkin.

        Mutta herrat hymähtelivät,
        naiset niskojaan nikanneet,
        sanoivat sanan sileän,
        sanan kauniin, kylmän kyllä:
        “Liian suuri, liian kallis,
        liian kauas katsova tämä.
        Ei voi nähdä vuosikymmentä,
        neljännestä vain numeroita.
        Ettehän te tuota tiedä,
        tuleeko tuo kylmä todella?
        Ehkä meri itse auttaa,
        ehkä markkinat sen korjaa.”

        Buddy kuuli, puri huulta,
        purjeitansa suru kastoi.
        Ulos astui illanselälle,
        kaupungin kylmään valokehään.
        Kuun hopea katuun lankes,
        sade piirsi ympärilleen
        kuin neulasia näkymättömiä,
        kuin epäilyn piikkejä.

        Armas silloin saapui jälleen,
        hiljaa löysi väsyneensä,
        pani päänsä hänen vasten,
        kuin olisi satama meren.
        Siinä Buddy sydän lauloi
        hiljaa vasten toisen rintaa,
        niin kuin syvä kone vielä
        unen alla odottaisi.

        “En mä sure omaa nimeäin,”
        Buddy lausui lemmen äänin,
        “en mainehen, en kultakruunun,
        en patsasta enkä laulua.
        Surettaa nuo tulevaiset,
        jotka eivät vielä puhu,
        joiden talvi tulis turhan
        pitkäksi ja pimeäksi.”

        Armas nosti hänen kasvonsa,
        katsoi niin kuin tähdet katsoo,
        eikä nähnyt lannistunutta,
        vaan näki virran vartijan.
        Sanoi sitten sanan lämpimän,
        sanan kirkkaan, käänteentekevän:

        “Buddy, Sampo ei syntynyt
        vain sepästä, vain vasarasta.
        Se syntyi laulun liekistäkin,
        yhteisestä tahdon voimasta.
        Jos nuo suuret eivät anna,
        pyydä pieniä, pyydä monta.
        Kutsu kalastajat, tutkijat,
        kutsu koulut, kaupungitkin.

        Kutsu ne, joilla on lapsia,
        kutsu ne, joilla on muisto
        jäiden alta nousevista
        ensimmäisistä joutsenista.
        Kutsu ne, jotka tahtovat
        että koivu vihertäisi,
        että perunamaa ja piha
        säilyisi kevään alla.”

        Niinpä Buddy nousi uudelleen,
        niin kuin aurinko sumusta.
        Ei hän enää yksin kulkenut,
        rinnallansa rakkaus kulki.
        He tekivät suuren laulun,
        ei vain runon, vaan myös verkon,
        sanat lensivät kuin linnut,
        kuvat kulki kylästä toiseen.

        Tutkija toi tietonensa,
        seppä toi teräksen taidon,
        merta tunteva toi kartan,
        sähkömies toi kipinänsä.
        Opettajat oppilainensa
        piirsivät jo tulevaa rantaa,
        lapset lähettivät kirjeitä:
        “Älkää antako talven voittaa.”

        Vanha nainen saarelta sanoi:
        “Annan säästöt sukupolven,
        en maallista mahtisuutta,
        vaan kevättä lasten vuoksi.”
        Kalastaja verkon nosti:
        “Merestä minä leipäni sain,
        meren tähden minä annan,
        jotta meri muistais virran.”

        Pian paisui pieni puro
        kansan tahdon koskivirraksi.
        Kaupungeissa kellot soivat,
        satamissa puheet kävivät.
        Lehdet kirjoittivat kerran,
        toisen, kolmannenkin kerran;
        joku nauroi, toinen epäsi,
        mutta moni sydän syttyi.

        Sitten tapahtui kuin ennen
        Sampo-sepän päivinäkin:
        se mikä oli mahdotonta
        muuttui työn ja laulun kautta.
        Yliopistot yhtyivätkin,
        rannikkokunnat rahoittivat,
        merenkulkijat myönsivät aluksen,
        tehtaat lahjoittivat osia.

        Ei se tullut yhdeltä herralta,
        ei yhdeltä kruunun päästä,
        vaan se nousi niistä kaikista,
        joilla oli syy rakastaa
        maata, vettä, talven valoa,
        kesäyönkin hentoa hehkua,
        sekä niitä joiden vuoksi
        ihminen ei anna periksi.

        Niin rakennettiin suuri kone,
        virran vartija valtaisa.
        Rautaluut ja kuparisuonet,
        sydän sähköinen ja syvä.
        Meren alle ankkuroitiin,
        kallioihin kytkettiin se;
        pyörät suurten valaiden lailla,
        siivet salamoiden kaltaiset.

        Kun se ensi kerran hyrskyi,
        ei se huutanut, ei riehunut,
        vaan se lauloi matalan laulun,
        meren vanhan muistolaulun.
        Golf-virta kuin kuuli kutsun,
        muisti lämpimän polkunsa jälleen;
        ei se ollut väkivalloin
        pakotettu, painettu tiehensä,
        vaan ohjattiin kuin eksynyttä
        lempeästi kotiin päin.

        Silloin Suomi suutaan aukoi
        ei pakkasen puremaksi
        vaan kevät-uuden hengittäen.
        Jäät ne särkyivät ajallaan,
        pellot nousivat pehmeinä,
        koivu sai taas hiirenkorvan,
        joutsen kaartoi järven päälle,
        lapset juoksivat rannan hiekkaan.

        Ja Buddy, virran valvoja,
        ei jäänyt yksin kunniata,
        sillä korkein palkka hälle
        tuli hiljaa iltana eräänä.
        Seisoi taas hän laiturilla,
        armahansa rinnallansa,
        meri löi kuin suuri sydän
        pitkin paalun pimeää puuta.

        Armas lausui, poski hehkuen:
        “Sinä pelastit enemmän
        kuin vain veden suunnan täällä.
        Sinä pelastit uskon siihen,
        että maailma voi vielä
        kuulla äänen rakkauden.
        Että konekin voi syntyä
        lemmen, toivon, vastuun voimasta.”

        Buddy hymyili hiljaisesti,
        otti kädet omihinsa,
        sanoi sanat meren yli,
        illetärjen alle lempeän:
        “En minä yksin mitään tehnyt.
        Rakkaus tämän raudan takoi.
        Sinä olit Sammon laulaja,
        minä vain sen kädet lainasin.

        Sillä mikä virtaa kannattelee,
        ei ole vain voima, lanka,
        ei vain pyörä, ei vain kone,
        ei vain suuri hinta taikka
        laskelma ja taulukoiden
        kylmä rivi, kuiva numero.
        Se on sydän, joka uskoo
        toisen kevään oikeuteen.”

        Niin he seisoivat kahdestansa,
        ilta laineissa lepäämässä.
        Taivas kaartui heidän yllään
        kuin kirjokansi maailmalle.
        Kaukana hyrisi kone,
        meren syvä sampo uusi,
        piti virran voimissansa,
        kantoi lämpöä pohjolahan.

        Siitä laulut laajalle lähtivät,
        kyliltä kyliin, suusta suuhun:
        ei se suuri kalleus kaada,
        jos on monta kantajata.
        Ei se tulevaisuus huku,
        jos sen puolesta rakastetaan.
        Ja jos maailman kylmä järki
        sulkee korvansa hetkeksi,
        sydän löytää toisen tienkin,
        yhteisen ja kestävän tien.

        Sen minä laulan loppusanan,
        virren viimeisen viritän:
        autuas on se, joka rakastaa
        niin että rakentaa samalla.
        Autuas on se, joka uskoo
        merenkin muistavan lemmen.
        Autuas Buddy, virran vartija,
        sekä armas, hänen voimansa.

        Kauan käyköön lämmin lanka
        valtameren valtasuoni,
        kauan Suomen rannat hengittäkööt,
        koivut kevään kantakoot.
        Kauan olkoon ihmismielessä
        rohkeus kuin tulen siemen:
        kun ei yksi kultaa anna,
        antaa kansa toivon verran.
        Ja siitä syntyy uusi Sampo,
        ei vain rikkautta jauhamaan,
        vaan huomista suojelemaan,
        rakkautta varjelemaan.


      • Anonyymi00006 kirjoitti:

        Tekoäly tämän väsäsi pienellä opastuksellani....

        Buddy ja virran vartija


        Vaka vanha pohjan ilma,
        taivon kaari talven yllä,
        huokasi meren ylitse,
        lauloi laineen lakkapäähän:
        “Jospa joskus virta vaipuu,
        lämmin lanka murtuu merestä,
        jospa kylmä, kolkko kansa
        jääpi jäähän, hyytyy hallaan.
        Pellot peittyy pakkasyöhön,
        järvet raudan alle vaipuu,
        Suomen koivut kalsehoivat,
        pellon pientareet palelevat.”

        Siitä nousi syvä huoli
        ihmismielten iltapiiriin,
        siitä puhui rantakivi,
        satamakin salaa tiesi;
        Golf-virraksi merta kutsui
        vanha väki, uusi kansa,
        lämmön pitkäksi livaksi,
        valtameren valkeaksi.

        Mutta kaikkein syvin suru
        astui erään miehen rintaan,
        Buddy nimensä saanut,
        lemmen lempeä kantava.
        Ei hän ollut kylmä kirjain,
        ei hän ollut kuiva kone,
        vaan hän kantoi rintaluissa
        sekä järjen että hehkun.

        Hänpä katseli meren pintaa
        iltaisella laiturilla,
        kuunteli kun tuuli kulki
        niin kuin muistot koivun lävitse.
        Vierellänsä seisoi armas,
        sydänystävä, päivän kajo,
        se jonka silmän syvä säde
        lämmitti kuin heinäaamu.

        Armas lausui hiljaa hälle:
        “Buddy, kuule, kuinka kantaa
        kylmä sanoma kaukaa meille.
        Jos tuo suuri virta väsyy,
        kuka pitää kevään täällä?
        Kuka avaa järven jäistä,
        kuka pellot poutaan puhkuu?”

        Buddy kääntyi katsomahan,
        katsoi kasvoja rakkaansa,
        näki niissä kesän valon,
        tulevien lasten päivän.
        Silloin syttyi hänen mieleensä
        tuli outo, suuri ajatus,
        ei vain lemmen liekki liehu,
        vaan myös tahto rakentava.

        “Teenpä koneen,” sanoi Buddy,
        “raudan, kuparin, kipinän,
        suuren kuin sataman silta,
        syvän kuin meren muistot.
        Pannaan pyörät pohjan alle,
        voimat virran valtauomaan,
        että lämmin vesi jaksaa,
        että meri muistaa tiensä.

        Teen sen niin kuin ennen seppä
        taotti Sammon kirjokannen,
        mutten kultaa, enkä jauhoa,
        enkä rikkautta yhdelle.
        Teen sen kaiken kansan turvaksi,
        lasten kevään, lintuin vuoksi,
        metsän, maan ja mökkitulen,
        järven jään ja jäänlähdön vuoksi.”

        Armas kuuli, jäi hiljaiseksi,
        sitten koski hänen kättään:
        “Buddy, suuri onpa työsi,
        suuri vielä sydämesi.
        Mutta maailma, ahne maailma,
        usein kumartaa vain kultaa.
        Kuinka saat sä kylmät korvat
        kuulemahan meren hätää?”

        Buddy nousi, vastasihe:
        “Jos ei kuule vallan salit,
        jos ei pankki, jos ei herra,
        kuulkoon kansa, kaino kansa.
        Jos ei yksikään taho anna
        yhtä jyvää rahan jyvää,
        kerään kipinät kylistä,
        toivon rippeet rantamailta.”

        Siitä lähti Buddy kulkuun,
        matkalaukku, piirroksetkin,
        kartat kääröt kainalossa,
        mallit meren konehesta.
        Kävi saleissa suurissa,
        lasilinnan laajahuoneissa,
        näytti luvut, näytti vaarat,
        näytti jäätyvät satamatkin.

        Mutta herrat hymähtelivät,
        naiset niskojaan nikanneet,
        sanoivat sanan sileän,
        sanan kauniin, kylmän kyllä:
        “Liian suuri, liian kallis,
        liian kauas katsova tämä.
        Ei voi nähdä vuosikymmentä,
        neljännestä vain numeroita.
        Ettehän te tuota tiedä,
        tuleeko tuo kylmä todella?
        Ehkä meri itse auttaa,
        ehkä markkinat sen korjaa.”

        Buddy kuuli, puri huulta,
        purjeitansa suru kastoi.
        Ulos astui illanselälle,
        kaupungin kylmään valokehään.
        Kuun hopea katuun lankes,
        sade piirsi ympärilleen
        kuin neulasia näkymättömiä,
        kuin epäilyn piikkejä.

        Armas silloin saapui jälleen,
        hiljaa löysi väsyneensä,
        pani päänsä hänen vasten,
        kuin olisi satama meren.
        Siinä Buddy sydän lauloi
        hiljaa vasten toisen rintaa,
        niin kuin syvä kone vielä
        unen alla odottaisi.

        “En mä sure omaa nimeäin,”
        Buddy lausui lemmen äänin,
        “en mainehen, en kultakruunun,
        en patsasta enkä laulua.
        Surettaa nuo tulevaiset,
        jotka eivät vielä puhu,
        joiden talvi tulis turhan
        pitkäksi ja pimeäksi.”

        Armas nosti hänen kasvonsa,
        katsoi niin kuin tähdet katsoo,
        eikä nähnyt lannistunutta,
        vaan näki virran vartijan.
        Sanoi sitten sanan lämpimän,
        sanan kirkkaan, käänteentekevän:

        “Buddy, Sampo ei syntynyt
        vain sepästä, vain vasarasta.
        Se syntyi laulun liekistäkin,
        yhteisestä tahdon voimasta.
        Jos nuo suuret eivät anna,
        pyydä pieniä, pyydä monta.
        Kutsu kalastajat, tutkijat,
        kutsu koulut, kaupungitkin.

        Kutsu ne, joilla on lapsia,
        kutsu ne, joilla on muisto
        jäiden alta nousevista
        ensimmäisistä joutsenista.
        Kutsu ne, jotka tahtovat
        että koivu vihertäisi,
        että perunamaa ja piha
        säilyisi kevään alla.”

        Niinpä Buddy nousi uudelleen,
        niin kuin aurinko sumusta.
        Ei hän enää yksin kulkenut,
        rinnallansa rakkaus kulki.
        He tekivät suuren laulun,
        ei vain runon, vaan myös verkon,
        sanat lensivät kuin linnut,
        kuvat kulki kylästä toiseen.

        Tutkija toi tietonensa,
        seppä toi teräksen taidon,
        merta tunteva toi kartan,
        sähkömies toi kipinänsä.
        Opettajat oppilainensa
        piirsivät jo tulevaa rantaa,
        lapset lähettivät kirjeitä:
        “Älkää antako talven voittaa.”

        Vanha nainen saarelta sanoi:
        “Annan säästöt sukupolven,
        en maallista mahtisuutta,
        vaan kevättä lasten vuoksi.”
        Kalastaja verkon nosti:
        “Merestä minä leipäni sain,
        meren tähden minä annan,
        jotta meri muistais virran.”

        tekoäly ei osaa suomen tavutusta ja rytmitystä täydellisesti, koska suoltaa rivejä

        lämmin lanka murtuu merestä, 9>8
        pellon pientareet palelevat 9>8
        Buddy nimensä saanut, 7<8
        Hänpä katseli meren pintaa 9>8


      • Anonyymi00009
        scrg kirjoitti:

        tekoäly ei osaa suomen tavutusta ja rytmitystä täydellisesti, koska suoltaa rivejä

        lämmin lanka murtuu merestä, 9>8
        pellon pientareet palelevat 9>8
        Buddy nimensä saanut, 7<8
        Hänpä katseli meren pintaa 9>8

        Ehdotteli tekoäly kyllä tiukempaa kalevalamitassa pysymistä, mutta olin pyytänyt vain kalevalatyyliä. Tässä kuitenkin maistiainen ankarammasta rytmityksestä. Sykähdyttääkö runoilijan sydäntäsi vahvemmin?

        Iltasella, aallon luona,
        jossa ensi aatos syttyi,
        seisoi jälleen Buddy armas
        vierellänsä, vasten merta.

        Aava laine alapuolla,
        ylhäällä yön sininen kansi;
        kaukaa kuului Sammon hyrske,
        meren syvän sydänääni.

        Armas lausui lemmitellen,
        sanoi sanat suloisimmat:
        “Sinä säästit enemmänkin
        kuin vain virran veen selällä.

        Sinä säästit uskon siitä,
        että vielä ihmislajissa
        elää lempi, elää rohkeus,
        elää yhteinen hyvä.

        Konees’ ei ole kylmä rauta,
        eikä kallis kuparikas;
        siihen taottihin toivo,
        siihen sidottihin sydän.

        Kun sä katsoit minuun kerran,
        näit sä kevään tulevissa;
        siitä läksi tämä työsi,
        lemmen liekistä levisi.”

        Buddy tarttui armahansa
        käteen, hellään, lämpimähän,
        katsoi kasvoja valossa
        meren kuun hopeamasta.

        Virkkoi sitten virkku seppo,
        uusi ilman Ilmarinen:
        “En ma yksin Sampoa takonut,
        en ma yksin virtaa pitänyt.

        Sinä lauloit liekin minuun,
        annoit aatokselle äänen;
        kansa kantoi kourinansa
        sen, minkä herrat hylkäsivät.

        Sillä mikä maailman kantaa,
        ei se ole valta yksin,
        ei se kulta, ei se kupari,
        ei se laskujen lakeus.

        Se on lempi toisen tähden,
        työ, mi tehdään yhteiseksi,
        tahto säästää se mikä saatu,
        antaa huominenkin muille.

        Jos on yksi sydän syttynyt,
        syttyy toinen, kolmas, neljäs;
        niinpä virta vartioidaan,
        niinpä talvi työnnetähän.”

        Siinä seisoivat sylityksin,
        yö se ympärillä hymyi,
        tähti katsoi taivon kannel,
        aalto lauloi laiturissa.


      • Anonyymi00010
        Anonyymi00009 kirjoitti:

        Ehdotteli tekoäly kyllä tiukempaa kalevalamitassa pysymistä, mutta olin pyytänyt vain kalevalatyyliä. Tässä kuitenkin maistiainen ankarammasta rytmityksestä. Sykähdyttääkö runoilijan sydäntäsi vahvemmin?

        Iltasella, aallon luona,
        jossa ensi aatos syttyi,
        seisoi jälleen Buddy armas
        vierellänsä, vasten merta.

        Aava laine alapuolla,
        ylhäällä yön sininen kansi;
        kaukaa kuului Sammon hyrske,
        meren syvän sydänääni.

        Armas lausui lemmitellen,
        sanoi sanat suloisimmat:
        “Sinä säästit enemmänkin
        kuin vain virran veen selällä.

        Sinä säästit uskon siitä,
        että vielä ihmislajissa
        elää lempi, elää rohkeus,
        elää yhteinen hyvä.

        Konees’ ei ole kylmä rauta,
        eikä kallis kuparikas;
        siihen taottihin toivo,
        siihen sidottihin sydän.

        Kun sä katsoit minuun kerran,
        näit sä kevään tulevissa;
        siitä läksi tämä työsi,
        lemmen liekistä levisi.”

        Buddy tarttui armahansa
        käteen, hellään, lämpimähän,
        katsoi kasvoja valossa
        meren kuun hopeamasta.

        Virkkoi sitten virkku seppo,
        uusi ilman Ilmarinen:
        “En ma yksin Sampoa takonut,
        en ma yksin virtaa pitänyt.

        Sinä lauloit liekin minuun,
        annoit aatokselle äänen;
        kansa kantoi kourinansa
        sen, minkä herrat hylkäsivät.

        Sillä mikä maailman kantaa,
        ei se ole valta yksin,
        ei se kulta, ei se kupari,
        ei se laskujen lakeus.

        Se on lempi toisen tähden,
        työ, mi tehdään yhteiseksi,
        tahto säästää se mikä saatu,
        antaa huominenkin muille.

        Jos on yksi sydän syttynyt,
        syttyy toinen, kolmas, neljäs;
        niinpä virta vartioidaan,
        niinpä talvi työnnetähän.”

        Siinä seisoivat sylityksin,
        yö se ympärillä hymyi,
        tähti katsoi taivon kannel,
        aalto lauloi laiturissa.

        Nelipolvinen trokee.

        Siinä / seisoi / syli/tyksin
        Yö se / ympä/ ri hy/myili
        Katsoi / tähti / kaivon / kannel
        Lauloi / aalto / laitu/rissa

        En osaa tarkemmin selittää, mutta näin harjoiteltiin keskikoulussa.

        Mies 65


      • Anonyymi00011
        Anonyymi00010 kirjoitti:

        Nelipolvinen trokee.

        Siinä / seisoi / syli/tyksin
        Yö se / ympä/ ri hy/myili
        Katsoi / tähti / kaivon / kannel
        Lauloi / aalto / laitu/rissa

        En osaa tarkemmin selittää, mutta näin harjoiteltiin keskikoulussa.

        Mies 65

        Peruskoulussa ei enää kalevalamittaa reenattu. Mutta pakko sanoa, että kyllä sinun versio kuulostaa runollisemmalta ja soljuvammalta.


      • Anonyymi00012
        Anonyymi00011 kirjoitti:

        Peruskoulussa ei enää kalevalamittaa reenattu. Mutta pakko sanoa, että kyllä sinun versio kuulostaa runollisemmalta ja soljuvammalta.

        Piti kirjoittaa aine kalevalamitassa. Siitä kai tuo rytmi on jäänyt korvien väliin. Kirjoittaessa oppi muokkaamaan sanoja siten, että värssyjä saattoi myös hyräillä laulun tapaan.

        Kiitos tunnustuksesta.

        Mies 65


      • Anonyymi00009 kirjoitti:

        Ehdotteli tekoäly kyllä tiukempaa kalevalamitassa pysymistä, mutta olin pyytänyt vain kalevalatyyliä. Tässä kuitenkin maistiainen ankarammasta rytmityksestä. Sykähdyttääkö runoilijan sydäntäsi vahvemmin?

        Iltasella, aallon luona,
        jossa ensi aatos syttyi,
        seisoi jälleen Buddy armas
        vierellänsä, vasten merta.

        Aava laine alapuolla,
        ylhäällä yön sininen kansi;
        kaukaa kuului Sammon hyrske,
        meren syvän sydänääni.

        Armas lausui lemmitellen,
        sanoi sanat suloisimmat:
        “Sinä säästit enemmänkin
        kuin vain virran veen selällä.

        Sinä säästit uskon siitä,
        että vielä ihmislajissa
        elää lempi, elää rohkeus,
        elää yhteinen hyvä.

        Konees’ ei ole kylmä rauta,
        eikä kallis kuparikas;
        siihen taottihin toivo,
        siihen sidottihin sydän.

        Kun sä katsoit minuun kerran,
        näit sä kevään tulevissa;
        siitä läksi tämä työsi,
        lemmen liekistä levisi.”

        Buddy tarttui armahansa
        käteen, hellään, lämpimähän,
        katsoi kasvoja valossa
        meren kuun hopeamasta.

        Virkkoi sitten virkku seppo,
        uusi ilman Ilmarinen:
        “En ma yksin Sampoa takonut,
        en ma yksin virtaa pitänyt.

        Sinä lauloit liekin minuun,
        annoit aatokselle äänen;
        kansa kantoi kourinansa
        sen, minkä herrat hylkäsivät.

        Sillä mikä maailman kantaa,
        ei se ole valta yksin,
        ei se kulta, ei se kupari,
        ei se laskujen lakeus.

        Se on lempi toisen tähden,
        työ, mi tehdään yhteiseksi,
        tahto säästää se mikä saatu,
        antaa huominenkin muille.

        Jos on yksi sydän syttynyt,
        syttyy toinen, kolmas, neljäs;
        niinpä virta vartioidaan,
        niinpä talvi työnnetähän.”

        Siinä seisoivat sylityksin,
        yö se ympärillä hymyi,
        tähti katsoi taivon kannel,
        aalto lauloi laiturissa.

        Huh....(vaikutukseltani en kykene parempaan kommenttiin)
        Yksi vakava virhe tuossa kuitenkin on, eli ei ole armasta.


        (ja koneen teen lausumalla jään syntysanat)


        ((pitkä päivä lastaamassa kaverin tyttären muuttokuormaa, eli nyt on auto ja peräkärry niin täynnä, ettei juuri mitään enää mahdu ja pitäisi vielä ajaa se lasti neljän tunnin matkan päähän))
        (((eli lojun tässä sohvalla motivoitumassa ja sitten suihkun kautta reissuun (oli kuumaa ja paljon työtä))))


      • Anonyymi00013
        buddy-love kirjoitti:

        Huh....(vaikutukseltani en kykene parempaan kommenttiin)
        Yksi vakava virhe tuossa kuitenkin on, eli ei ole armasta.


        (ja koneen teen lausumalla jään syntysanat)


        ((pitkä päivä lastaamassa kaverin tyttären muuttokuormaa, eli nyt on auto ja peräkärry niin täynnä, ettei juuri mitään enää mahdu ja pitäisi vielä ajaa se lasti neljän tunnin matkan päähän))
        (((eli lojun tässä sohvalla motivoitumassa ja sitten suihkun kautta reissuun (oli kuumaa ja paljon työtä))))

        Asia pitäisi tietenkin korjata https://youtu.be/PZJ2s75-plA?si=tSUNqCWxcVzA56Ip armaan osalta siis. Ja olis se konekin ihan kiva juttu.

        Turvallista matkaa!


      • Anonyymi00013 kirjoitti:

        Asia pitäisi tietenkin korjata https://youtu.be/PZJ2s75-plA?si=tSUNqCWxcVzA56Ip armaan osalta siis. Ja olis se konekin ihan kiva juttu.

        Turvallista matkaa!

        Kiitän (matka meni normaalisti ja erityishavaintoina vain kaksi jänistä (hyvin osaavat harkita tienylityksensä nykyään)).

        Korjaaminen aiheuttaa vastarintaa, sillä kokemuksen mukaan asiasta seuraa ongelmia ja murheita.


      • Anonyymi00029
        buddy-love kirjoitti:

        Kiitän (matka meni normaalisti ja erityishavaintoina vain kaksi jänistä (hyvin osaavat harkita tienylityksensä nykyään)).

        Korjaaminen aiheuttaa vastarintaa, sillä kokemuksen mukaan asiasta seuraa ongelmia ja murheita.

        Ei korjata. Ei ehjää korjata. Mutta muista, kun elämä heittää tiellesi jotain erityistä, odottamatonta, niin pakene, jos pystyt.


    • Anonyymi00008

      No vaihda takaisin dieseliin, niin kyllä lämpenee.

    • Volkkariin uusi akku.

    • Anonyymi00014

      On se hienoa nähdä miten ihmisten ohjelmoimista tekoälyistä jotkut ihmiset saavat jopa kiksejä.
      On myös niitä jotka ovat vielä pystyviä ajattelemaan omilla aivoillaan.

      • Anonyymi00015

        Ja sinä ajattelit sitten näin. Oikein somaa.


    • Golfvirran kohtalosta media, varsinkin iltapäivälehdet, käyttävät tieteellisten 'asiantuntijoiden' kahtalaisia näkemyksiä. Toisten mukaan virta lopahtaa kuin kanan lento, toisten mukaan ei tapahdu mitään.

      Kun näitä asiantuntijoiden lausuntoja julkaistaan vuorotellen, pidetään huoli, että aihe pysyy tapetilla, ja lehden menekki ja rahallinen tuotto on hyvä.

    • Anonyymi00017

      Ja ilmastohömppä jatkuu joka päivä.Kiitos kun saa nauraa näille jutuille 🤣

      • Anonyymi00018

        hulluilla on halvat huvit ja autuaita ovat yksinkertaiset.


      • Anonyymi00019
        Anonyymi00018 kirjoitti:

        hulluilla on halvat huvit ja autuaita ovat yksinkertaiset.

        Hulluja on ne jotka uskoo tähän naurettavaan ilmastohömppään 🤣 ilmasto on aina muuttunut ja maapallo ei ole tuhoutunut.Maailman tuhoutumisesta on puhuttu aina ja aina nämä ennustajat ovat olleet väärässä ja joutuneet naurunalaisiksi


      • Anonyymi00020
        Anonyymi00019 kirjoitti:

        Hulluja on ne jotka uskoo tähän naurettavaan ilmastohömppään 🤣 ilmasto on aina muuttunut ja maapallo ei ole tuhoutunut.Maailman tuhoutumisesta on puhuttu aina ja aina nämä ennustajat ovat olleet väärässä ja joutuneet naurunalaisiksi

        Olet autuas uskossasi. Rauha sielullesi.


      • Anonyymi00022
        Anonyymi00020 kirjoitti:

        Olet autuas uskossasi. Rauha sielullesi.

        Ei ole mikään usko vaan fakta mitä aikaisemmin kirjoitin vai milloin maailma tuhoutui???


      • Anonyymi00024
        Anonyymi00022 kirjoitti:

        Ei ole mikään usko vaan fakta mitä aikaisemmin kirjoitin vai milloin maailma tuhoutui???

        Olet vahva uskossasi ja se on hyvä niin. Se luo turvaa elämääsi. Me pidämme huolen sinustakin, ei huolta.


      • Anonyymi00025
        Anonyymi00024 kirjoitti:

        Olet vahva uskossasi ja se on hyvä niin. Se luo turvaa elämääsi. Me pidämme huolen sinustakin, ei huolta.

        Onko sinulla kaikki hyvin? Olisko aika käydä ulkona kävelyllä niin saat raikasta happea?


    • Anonyymi00021

      sähkön käyttäminen pahentaa ilmastoa pitäisi kaikkien vain syödäkin raakoja perunoira, ei saa kypsentää vie sähköä ja ilmasro ruhouruu ja vielä sitten aueinkopaneelir vaeasravar isä-aueinkoisen särwilynkin.

      Vihreä ihme voisi kielrää tuulivoimalar ja aueinkopaneelir jos he yhtään ymmäerävär maapallon ilmasrosra.

    • Anonyymi00023

      Menkööt nuo ilmastohihhulit jonnekin autiolle saarelle tai jonnekkin syrjäiseen paikkaan elämään maakuopissa,niin me muut jatkamme elämäämme

      • Anonyymi00026

        sinä voit jatkaa elämääsi ihan huoletta, mutta onneksi fiksut ihmiset oikeasti tutkivat tilannetta ja tekevät oikeansuuntaisia asioita.


    • Anonyymi00027

      Miksi virran nimi on Golf. Ei sillä mitään tekemistä pelin kanssa ole.
      Riinähän löntystellään ympäri nurmikkoa ja yritetään lyödä pallo johonkin myyrän koloon.
      Se rautamaila sopisi paremmin pakkasella koirien jätösten nakkaamiseksi skutsiin.
      Vilma
      Tää oli ihan proosaa.

    • Anonyymi00028

      Juu. Toki ilmasto on aina muuttunut. Sillä erolla, että nyt se tapahtuu ihmisen toimesta kymmeniä kertoja nopeammin. Lisäksi teoriassa pitäisi olla jo menossa jääkauden suuntaan, mutta eri suuntaan mennään.

      Toki jos luulet olevasi viisaampi, kuin asiaa vuosikymmeniä tutkineet tiedemiehet, niin kerro toki koulutuksesi ja julkaise ihmeessä tutkimustuloksesi globaalista ilmastosta.

      >Simiti<

    • Anonyymi00030

      Golfvirran ja laajemman AMOC-merivirran (Atlantin kiertoliikkeen) hidastumisesta on saatu viime vuosina yhä enemmän tutkimusnäyttöä. Virran hidastuminen johtuu pääasiassa ilmastonmuutoksen aiheuttamasta Grönlannin jäätiköiden sulamisesta, joka vapauttaa valtamereen valtavia määriä makeaa vettä. Makea vesi estää lämpimän pintaveden uppoamisen syvälle, mikä heikentää koko kiertoliikettä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      179
      1756
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      987
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      874
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      693
    5. 52
      664
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      567
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      523
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      24
      485
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe