Minulla on ollut uudet perunat inhokkiruokaa lapsuudesta saakka. En pitänyt perunoista ja voisipulikastikkeesta, jossa oli inhottavan löysiä ja limaisia sipulin paloja veden ja voin seassa. Nyt vanhemmalla iällä olen hionut tuota inhokkiruokaani maistuvampaan suuntaan. Vaihdoin kastikkeen hollandaiseen ja lisäsin reseptiin parsan, koska se on ihan ilmiselvästi kevään ensimmäisiä syötäviä kasviksia.
Nyt ostin iSi gourmetsifonin, jonka tarkoituksena on parantaa edelleen hollandaisekastikkeen koostumusta. Sifonilla ja sous vidella tehtynä hollandaisea ei tarvitse ajoittaa tarkasti ruoan valmistukseen vaan sen voi tehdä etukäteen valmiiksi ja pitää lämpimänä sous videssä. Sifonin etuna on lisäksi vieläkin parempi ja ilmavampi kastike. Nyt uudet perunat, silli, parsa ja uudet porkkanat ovat aivan taivaallisia kun niiden kylkeen pursottaa ilmavan ja maistuvan hollandaisen sifonilla.
Niin ja parsa ja uudet porkkanat pitää tietysti tehdä höyryttämällä, jottei niistä tule vetisiä ja inhottavia lötköjä.
Miten muilla uudet perunat? Oletteko käyttäneet sifonia? Onko vinkkejä ja reseptejä sen käyttöön?
Uudet perunat
15
141
Vastaukset
Onhan tuossa sifonin käytössä paljon opeteltavaa. Hoksasin viimeksi, että pulloa pitää ravistaa voimakkaasti kastikkeen lämmittämisen jälkeen. Luulin, että hollandaisekastike oli jo lopussa, mutta kun avasin pullon, sen pohjalla oli vielä puolet jäljellä, mutta kun se oli lämmittämisen aikana hyytynyt lisää, se ei tullut ulos normaalisti vaan olisi pitänyt ravistella voimakkaasti.
Nämä ovat tällaisia amatöörikokin yrityksiä ja erehdyksiä. Palstalla väijyvä 48 vuotta kokkina toimineelle misogyynille nämä ovat tietysti itsestään selvyyksiä.- Anonyymi00004
Niin, minä siis olen nainen, joten ålå tee mitään oletuksia kokkien sukupuolesta ja totta nuo ovat todellakin itsestään selvyyksiä.
"Pitää lämpimänä sous videssä" No joo ja huh huh...... Anonyymi00004 kirjoitti:
Niin, minä siis olen nainen, joten ålå tee mitään oletuksia kokkien sukupuolesta ja totta nuo ovat todellakin itsestään selvyyksiä.
"Pitää lämpimänä sous videssä" No joo ja huh huh......"Niin, minä siis olen nainen, joten ålå tee mitään oletuksia kokkien sukupuolesta..."
Tämä kokki nimitteli minua pikkuhuoraksi ja grillaavaksi huoraksi, joten uskalsin olettaa, että kyseessä on mies.
""Pitää lämpimänä sous videssä" No joo ja huh huh......"
Miksei voi pitää? Kun se kastike on kaadettu sifoniin niin sen pullon voi aivan hyvin laittaa 65C vesihauteeseen ja se pysyy pitkään halutun lämpöisenä ja valmiina tarjoiltavaksi aina tarvittaessa. Hieman ihmetyttää, ettei alalla 48 vuotta ollut tällaista perusasiaa tiedä."...mutta kun se oli lämmittämisen aikana hyytynyt lisää, se ei tullut ulos normaalisti vaan olisi pitänyt ravistella voimakkaasti."
Tässä täytyy avata sen verran, että kokeilin ksantaania antamaan vielä lisää rakennetta. Yksi kokeilu oli Piña Colada, josta tuli oikein hyvää, mutta kun laitoin seuraavaan erään ksantaania niin juoma ei tullut ulos pullosta vaan oli jäätynyt. Käytin siis jäistä ananassosetta ja -18C rommia. Ilman ksantaania tätä jäätymisilmiötä ei ollut. Ksantaania sisältävä juoma oli koostumukseltaan iljettävän limaista ja piti syödä lusikalla.
Sama juttu oli hollandaisen kanssa. Kastikkeesta tuli niin paksua, että se oli vaikea saada ulos sifonista. Kokeilin toisen kastike-erän ilman ksantaania ja siitä tuli koostumukseltaan täydellistä. Mielestäni käytin ksantaania maltillisesti eli 1 ml puoleen litraan nestettä, mutta jo se riitti sakeuttamaan huomattavasti kylmiä ja kuumia seoksia.- Anonyymi00007
Grillaava_rouva kirjoitti:
"Niin, minä siis olen nainen, joten ålå tee mitään oletuksia kokkien sukupuolesta..."
Tämä kokki nimitteli minua pikkuhuoraksi ja grillaavaksi huoraksi, joten uskalsin olettaa, että kyseessä on mies.
""Pitää lämpimänä sous videssä" No joo ja huh huh......"
Miksei voi pitää? Kun se kastike on kaadettu sifoniin niin sen pullon voi aivan hyvin laittaa 65C vesihauteeseen ja se pysyy pitkään halutun lämpöisenä ja valmiina tarjoiltavaksi aina tarvittaessa. Hieman ihmetyttää, ettei alalla 48 vuotta ollut tällaista perusasiaa tiedä.No en ollut minä. Joo voi pitää nimenomaan vesihauteessa, sitäpaitsi hollandaisen tekemiseen menee noi 10 minuuttia ja se voi seistä sen aikaa kattilassa hellan reunalla koska sitä ei tarvitse tarjoilla kuumana, vaan huoneen lämpöisenä, etenki munia benedictissä.
Ja se ns. vesihaudelaite on sirkulaattori, jossa yleensä kypsytetään esim. vakumoituja pihvejä, joihin sitten otetaan paistopinta pannulla voin kanssa, voidaan myös, jos tehdään isoja määriä vaikkapa 200 sadalle, laittaa börriin ja uuniin. Anonyymi00007 kirjoitti:
No en ollut minä. Joo voi pitää nimenomaan vesihauteessa, sitäpaitsi hollandaisen tekemiseen menee noi 10 minuuttia ja se voi seistä sen aikaa kattilassa hellan reunalla koska sitä ei tarvitse tarjoilla kuumana, vaan huoneen lämpöisenä, etenki munia benedictissä.
Ja se ns. vesihaudelaite on sirkulaattori, jossa yleensä kypsytetään esim. vakumoituja pihvejä, joihin sitten otetaan paistopinta pannulla voin kanssa, voidaan myös, jos tehdään isoja määriä vaikkapa 200 sadalle, laittaa börriin ja uuniin."...se voi seistä sen aikaa kattilassa hellan reunalla koska sitä ei tarvitse tarjoilla kuumana..."
Hollandaiseen tulee pinnalle kuori nopeasti kun se seisoo kattilassa. Sifonista saa joka kerta ensiluokkaista sileää kastiketta. Huomasin senkin, että kastikkeen väri alkaa tummua tosi nopeasti, jo parin minuutin kuluttua lautasella olevan ja sifonista pursotettavan kastikkeen värissä on silmin havaittava väriero.
"...jossa yleensä kypsytetään esim. vakumoituja pihvejä, joihin sitten otetaan paistopinta pannulla voin kanssa..."
Itse en käytä sous videa pihvien kypsyttämiseen koska minulla on aina mahdollista tehdä reverse searing metodilla savustimessa. Kokeilin pihvejä alkuaikoina kun sirkulaattorin olin ostanut ja tulihan niistä ihan hyviä, mutta suurin hylkäämisen syy oli se, että niistä irtoaa nestettä enemmän sous videllä kuin reverse searingilla. Lisäksi kunnollista paistopintaa varten pihvit pitää kuivata koska ne ovat irronneiden lihasnesteiden vuoksi märkiä pinnasta kun ottaa pois tyhjiöpussista. Sen sijaan käytän sous videa kasvisten kypsyttämiseen koska ne säilyttävät maut ja rakenteen eikä niistä tule vetisiä ja ylikypsän löysiä.
- Anonyymi00001
En todellakaan tarvitse sifonia ruuanlaitossa omassa keittiössäni. Uusia perunoita ja silliä söin perjantaina.
- Anonyymi00002
Minä tarjoilen varhaisperunat yleensä kalan sekä sandefjordin kastikkeen kanssa. Kalana on siis sitä, mitä sattuu saamaan. Valmistettuna kullekin kalalle sopivimmalla tavalla. Oletan, että tarkoitit nyt varhaisperunoita, kun niitä moni kutsuu uusiksi perunoiksi.
- Anonyymi00003
Lisään vielä, että kylkeen raikkaita tuoreita kasviksia. Parsa sopisi myös, mutta itse tykkään sen olevan enemmänkin pääosassa, kun sitä kokkailen, ja peruna on turhan hallitseva lisuke siihen. Makuasoita toki, mutta yleensä vähemmän on enemmän.
Anonyymi00003 kirjoitti:
Lisään vielä, että kylkeen raikkaita tuoreita kasviksia. Parsa sopisi myös, mutta itse tykkään sen olevan enemmänkin pääosassa, kun sitä kokkailen, ja peruna on turhan hallitseva lisuke siihen. Makuasoita toki, mutta yleensä vähemmän on enemmän.
"Parsa sopisi myös, mutta itse tykkään sen olevan enemmänkin pääosassa, kun sitä kokkailen, ja peruna on turhan hallitseva lisuke siihen."
Minulle taas pelkkä varhaisperuna ei ole juhla-aterian arvoinen, joten yhdistelin siihen parsan, joka on maailmanlaajuisesti kevääseen yhdistetty kasvis. Tosin Keski-Euroopassa valkoinen parsa on ylivoimainen suosikki kevään ensisatoa juhlistavalla aterialla. Minullakin valkoinen parsa on pääruokaa, mutta vihreän ajattelen sopivan hyvin varhaisperunoiden oheen.
Tuo Sandefjordin kastike on mielenkiintoinen, pitääpä kokeilla sitä. Monissa kuvissa se näyttää ohuelta ja juoksevalta, onko sen tarkoitus paksuuntua kerman vaikutuksesta?- Anonyymi00005
"Parsa sopisi myös, mutta itse tykkään sen olevan enemmänkin pääosassa, kun sitä kokkailen, ja peruna on turhan hallitseva lisuke siihen."
Minulle taas pelkkä varhaisperuna ei ole juhla-aterian arvoinen, joten yhdistelin siihen parsan, joka on maailmanlaajuisesti kevääseen yhdistetty kasvis. Tosin Keski-Euroopassa valkoinen parsa on ylivoimainen suosikki kevään ensisatoa juhlistavalla aterialla. Minullakin valkoinen parsa on pääruokaa, mutta vihreän ajattelen sopivan hyvin varhaisperunoiden oheen.
Tuo Sandefjordin kastike on mielenkiintoinen, pitääpä kokeilla sitä. Monissa kuvissa se näyttää ohuelta ja juoksevalta, onko sen tarkoitus paksuuntua kerman vaikutuksesta?Makuasioita, kuten sanoin. Sandefjordin kastikkeen voi tehdä oman makunsa mukaan. Norjalaiset käyttää sitä monenlaisten merenelävien kanssa ja paksuutta voi vaihdella.
- Anonyymi00006
"Oletan, että tarkoitit nyt varhaisperunoita, kun niitä moni kutsuu uusiksi perunoiksi."
Varhaisperuna on aikaisin satoa tuottava lajike. Sitä voi syödä uutena eli ohutkuorisena ja vasta nostettuna tai vaikkapa edellisen vuoden sadon perunana. Olennaista on siis se, että peruna on vasta nostettu ja ohutkuorinen eli uusi. Anonyymi00006 kirjoitti:
"Oletan, että tarkoitit nyt varhaisperunoita, kun niitä moni kutsuu uusiksi perunoiksi."
Varhaisperuna on aikaisin satoa tuottava lajike. Sitä voi syödä uutena eli ohutkuorisena ja vasta nostettuna tai vaikkapa edellisen vuoden sadon perunana. Olennaista on siis se, että peruna on vasta nostettu ja ohutkuorinen eli uusi."Varhaisperuna on aikaisin satoa tuottava lajike."
Tämä on tosiaan hyvä pointti noissa termeissä. En tiedä oliko minun uudet perunat varhaisperunaa (lajike), mutta siitä olen varma, että ne olivat uusia eli vasta nostettuja ja ohutkuorisia.- Anonyymi00008
"Varhaisperuna on aikaisin satoa tuottava lajike."
Tämä on tosiaan hyvä pointti noissa termeissä. En tiedä oliko minun uudet perunat varhaisperunaa (lajike), mutta siitä olen varma, että ne olivat uusia eli vasta nostettuja ja ohutkuorisia.Uusi peruna on tämän vuoden täysikasvuista satoa, vanha peruna viime vuoden. Varhaisperuna on keskenkasvuisena nostettu peruna, eikä mikään lajike. Käytännössä varhaisperunoita nostetaan tietysti aikaisista lajikkeista.
Anonyymi00008 kirjoitti:
Uusi peruna on tämän vuoden täysikasvuista satoa, vanha peruna viime vuoden. Varhaisperuna on keskenkasvuisena nostettu peruna, eikä mikään lajike. Käytännössä varhaisperunoita nostetaan tietysti aikaisista lajikkeista.
"Varhaisperuna on keskenkasvuisena nostettu peruna, eikä mikään lajike."
Höpsistä, varhaisperunat ovat ihan omia lajikkeita eikä mitään keskenkasvuisena nostettuja kesä- tai syyslajikkeita. Ne kasvavat ja kypsyvät varhain ja vaativat kesä- ja syyslajikkeita vähemmän lämpöä.
"Kesäkuun alkupuoliskolla ja juhannuksesta lähtien Suomessa päästään herkuttelemaan perunalla, joka on varhaisperunaa. Toki nimi voi kansan suussa olla uusi peruna, mutta nämä myös neitsytperunoiksi kutsutut jokakesäiset uutukaiset ovat jo lajikkeeltaan eri asia kuin muu peruna. Ne edustavat varhaisperunalajikkeita."
https://satokausi.fi/varhaisperuna/
"Varhaisperuna on joukko perunalajikkeita, jotka kypsyvät varhain, koska niiden kasvamiseen vaaditaan verrattain vähäinen lämpösumma."
https://fi.wikipedia.org/wiki/Varhaisperuna
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh731920Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971663- 1471207
- 59688
- 198652
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6636Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako191553- 54547
- 46488
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462