Ruotsalaista varhaisperunaa

Anonyymi-ap

Mietin tuossa sitäkin, kun somessa nousi jonkinlainen kohu ruotsalaisesta varhaisperunasta, joka on viisi kertaa halvempaa kuin kotimainen. Ensinnäkin, mikä selittää tätä hintaeroa? Ja toisekseen, pitääkö siitä nyt tuntea jotain huonoa omaatuntoa, jos ostaa ruotsalaista perunaa? Se on vaan perunaa ja olen köyhä!

Mielestäni on jotenkin muutenkin aika kommunistinen ajatus elää sellaisessa yhteiskunnssa, että suurinpiirtein leimataan rikolliseksi, jos ei suosi kotimaista. Ihanaa, että on vaihtoehtoja.

Viimeisimpänä mutta ei vähäisimpänä huomiona, onko se perunanviljelijä itsekään aina suosinut suomalaista vai onko välillä jonkun tuotteen kanssa mennyt Temuttamiseksi tai ostettu muuten vaan edullisempi tuote, vaikka vieressä olisi ollut kotimainen kymmenen kertaa kalliimmalla? Voisko tässä kysyä, miksi herra tai rouva tuottaja ei itse tukenut suomalaista?

32

196

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Vaikea vastata tuohon hintaeroon, muuten kuin mutu-tuntumalla, joten en vastaa. Mutta painin perunalaarin edessä saman asian kanssa myös värävaraisena. Päädyin ostamaan kotimaista viimesadon peruspottua ja jättää uudet potut laareihinsa.

Tässä ajassa pitäisi nimenomaan suosia paikallista tuotantoa. Kovat ajat tulossa, ja mitä enemmän paikallista tuotantoa tuetaan, sitä paremmalla tolalla se on kun huoltovarmuus sitä vaatii.

• Anonyymi00005

Paskapuhetta. Ökymersuperseilijät kilkui lisää tukia ja hsukkuu tuottavaa kansanosaa, jotka maksaa umpijunttien tuet kalliin hinnan lisäksi.

• Anonyymi00006
        Anonyymi00005 kirjoitti:

Paskapuhetta. Ökymersuperseilijät kilkui lisää tukia ja hsukkuu tuottavaa kansanosaa, jotka maksaa umpijunttien tuet kalliin hinnan lisäksi.

Et sitten tiedä yhtään, kuinka vaikeaksi EU on tehnyt nuo tukien hakemiset? Minä tiedän, koska olen perehtynyt asiaan sekä tunnen tilallisia. Suomessa lopettaa maatiloja n. 19-27 joka viikko. Vuositasolla lukumäärä on 1000-1400. Että niin helppoa rahaa. Kannattaa olla ihan hiljaa asioista, joista ei mitään tiedä.

• Anonyymi00007

Juuri noin se on, mutta miten saataisiin suomut pois noiden "onnellisten" kansalaisten silmiltä? Itsenäistä ajattelua ei juuri ole. Ihmiset luulee sitä omaksi ajattelukseen, kun siirretään tietoa jostain kirjasta omaan päähän. Ei se ole ajattelua, vaan tiedon siirtoa. Henkisesti laiskaa porukkaa, sanon.

• Anonyymi00013
        Anonyymi00005 kirjoitti:

Mee ja osta tila,niin pääset nauttimaan tuista.

• Anonyymi00002

Kauppiaathan riistää ruuantuottajia. Ensin otettu ruotsalaisia perunoita myyntiin ja myydään se jopa ostohintaa halvemmalla ihmisille. Tästä syntyy painetta, että kauppias maksaa myös niiden suomalaisten tuottajien perunoista vähemmän, mitä ennen. Koko ajan tiloja kaatuu, koska eivät saa tarpeeksi rahaa. Kauppias kyllä nostaa hintoja kaiken aikaa, muttei haluaisi antaa mitään tuottajille.

Parasta olisi jos ihmiset pääsisivät vaikka porukalla käymään tiloilla ja ostamaan suoraan tuotteita sieltä. Ei olisi kauppiaan ahnas koura vetämässä välistä. Myös REKOsta (lähituottajien suoramyyntimalli) voi ostaa suoraan ruuantuottajilta ruokaa. Kyllä kauppoja kannattaisi edes vähän boikotoida, ettei ruuan hinta nouse liian kalliiksi ihmisille. Mutta suomalaiset on vissiin tottuneet siihen, että kaikki tulee helpolla ja valmiiksi eteen. Ei se mene enää niin.

• Anonyymi00003

Ostin pussillisen ruotsalaisia varhaisperunoita, mutta aikamoisia vesikelloja ovat ja maultaan laimeita verrattuna suomalaiseen varhaisperunaan.
      Valitsin kaikkein suurimmat, suurin osa oli peukalonpään kokosia kuulia, niissä on hirveä kuoren poisto, siksi isoimmat.
      Kuorin ne perunankuorima veitsellä, koska kuoret ei lähteneet yhtä helposti irti perunoista, kuten suomalaisista varhais perunoista.

Keitin ja laitoin reilun klöntin voita ja suolaa.
      Lisäksi tein kermaviili kastikkeet, johon ruohosipulia ja sinappia.
      Ei kuitenkaan maistunut yhtä maukkaalta, kuin kotimainen varhaisperuna.
      Loput, mitä jäi paistoin seuraavana päivänä ruoaksi pannulla, voita, varhaisperunalohkoja, grillimaustetta, suolaa ja paprikajauhetta.

Kolmantena päivävä sama, mutta lisäsin vielä curryjauhetta ja meiramia, joka sai
      paistetut perunat maistumaan vielä paremmilta.
      Lisäksi ketsuppia, sinappia, kermaviili ruohosipulikastiketta ja kurkkusalaattia.
      Vielä parempaa olisi tullut, jos olisi ollut makkaraa ja lihapullia.

• Anonyymi00018

Kepuketkun mokellusta.

• Anonyymi00004

Onko se samaa matskua, kuin Norjalainen varhaiskassilohi?

>Simiti<

• Anonyymi00008

Ruotsalaiset perunat ovat jo vanhoja perunoita siinä vaiheessa, kun ovat myynnissä Suomessa.

• Anonyymi00009

Periaatteessa "uudet perunat" pitäisi olla samana aamuna nostettuja, ettei olisi jo vanhoja.

• Anonyymi00010

Joskus kasvatettiin pussiperunoita eli muovipussiin multaa ja peruna sinne.
      Siellä peruna kasvoi ja sai pssiperunasta perunasatoa.

• Olkoonpa varhaisperuna sitten ruotsalaista tai suomalaista, pelleilyksihän se on mennyt, koska sitä vartavasten kasvatetaan suurin kustannuksin, kun vanhat perunat ovat vielä priimaa.

Nykyäänhän säilytys on tieteellisesti niin hyvin vakioitu, että potaatit kestää vaikka mitä.

Nuorena ja köyhänä opiskelijana, jolloin perunat olivat vielä sutta ja sekundaa, lajikkeet sekaisin ja korjuukoneen pahoin ruhjomia, satuin poikkemaan myymälään, jossa oli israelilaista varhaispottua. Hinta oli kova, mutta ostin puolen kiloa.

Toin ne sitten kuin kultaa mukanani kotiin, mutta pettymys olikin suuri, kun ne keitettäessä hajosivat jauhoksi. Mitään ei jäänyt syötäväksi.

Kotimaisia varhaisperunoita olen joskus syönyt, kun työni puolesta olen ollut tarjoillulla. Ne taas olivat mauttomia ja vetisiä. exKynis.mi

• Anonyymi00011

Niin. Ymmärrän kyllä, että tuotannon pitäisi tuottaa voittoa, mutta mitä Ruotsissa tehdään niin kovin eri tavalla, että tuo hintaero selittyy? Eihän tämä ole likipitäenkään ainoa asia, jossa suomalainen hinnoittelee itsensä pihalle. Jotta voin ajatella olevan hyvä suosia suomalaista, niin kyllä minä silloin haluan tietää mistä hinta muodostuu. Ovatko perunanviljelijät Suomessa tehneet jotain suuria ja hintavia investointeja, jotka sitten näkyvät hinnoissa ja jos niin miksi? En ole valmis maksamaan enemmän vain koska tuote on kotimainen. Kyllä minun täytyy myös tietää ne perusteet hinnalle.

• Anonyymi00012

Mitä tulee syytöksiin kauppaa jne. kohtaan, niin vaikka siinä varmasti on perää, niin se ei selitä kaikkea. Vaikka ostaisit tuotteita suoraan tilalta, ilman välikäsiä, niin hinnat tuppaavat olemaan varsin suolaisia. Siihen on syynsä, etteivät Suomessa "lähiruokaringit" saa isompaa suosiota. Siinä ei yksinkertaisesti säästä juuri mitään, mutta teettää itselleen lisätyötä ja vaatii investointia säilytykseen.

• Anonyymi00017

"En ole valmis maksamaan enemmän vain koska tuote on kotimainen. Kyllä minun täytyy myös tietää ne perusteet hinnalle."

Samoin. Näin varsinkin kun kyse on perunan kaltaisesta tuotteesta ja vertailukohtana on Ruotsi. Sen vielä ymmärrän, että kotimainen tomaatti on yleensä kalliimpaa kuin esim. espanjalainen. Vaan miksi perunaa muka on hirveän paljon halvempaa tuottaa Ruotsissa? No toki Etelä-Ruotsissa on tuo kasvukausi pidempi. Siellä varmaan on jo isompi sato valmiina, mutta riittääkö se selittämään tuon kokonaan?

• Anonyymi00014

Itse ostin sitä suomalaista, vaikka oli kalliimpaa. Periaatteesta.

Vaikka luultavammin kauppa siinä voitti taas eniten.

Minä jotenkin ymmärrän vielä Tokmannit ja Keskot jne. mitkä on yksityisiä kauppiaita... tehkööt miten lystää.

Mutta S-ketjun touhua tuossa ja muussakin en tajua... voisiko he edes alkaa mainostamaankin tyyliin: Suomalaiselle tuottajalle palkkaa-kampanja.

Tuotteet ois vaikka kalliimpiakin, mutta mitä enempi niitä menis, sen enempi tuottaja alkais saada rahaa. Eihän S-ryhmän tartte saada voittoa...

Yrittäisivät edes...

• Anonyymi00015

Muistan nähneeni sellaisen kampanjan, jossa asiakas sai valita kahdesta hinnasta ja sen kalliimman erotus sitten maksettin tuottajalle.

• Anonyymi00019
        Anonyymi00015 kirjoitti:

Muistan nähneeni sellaisen kampanjan, jossa asiakas sai valita kahdesta hinnasta ja sen kalliimman erotus sitten maksettin tuottajalle.

Mahtoiko vaan anhe K-kauppias maksaa viljelijälle erotuksen? Kunnei vaan pistäny omiin liiveihinsä....

• Anonyymi00024
        Anonyymi00015 kirjoitti:

Minä nään vaan noita halpuutuskamppanjoita...

S-ryhmä vois hyvin ottaa sellaisen tuotemerkin, mistä maksettaisiin tuottajille oikea hinta ja myyntikulut vaan päälle.

En oikein ymmärrä edes miksi sen pitäisikään olla "halvin"?

• Anonyymi00024 kirjoitti:

Minä nään vaan noita halpuutuskamppanjoita...

S-ryhmä vois hyvin ottaa sellaisen tuotemerkin, mistä maksettaisiin tuottajille oikea hinta ja myyntikulut vaan päälle.

En oikein ymmärrä edes miksi sen pitäisikään olla "halvin"?

Ai niin ku vähän kuin banaanit. Eli on tavalliset banaanit, joista ei makseta tuottajalle mitään ja sitten reilun kaupan, jossa tuottajakin ehkä saa jotain. Mutta miten toi yleensäkään on mahdollista? Jos vaikka kaikissa tuotteissa ja palveluissa ois kaks hintaa. Vaikka parturissa?

• Anonyymi00016

Nythän noissa ei ole enää juurikaan hinnaneroa. Paitsi, että kotimainen Siikli on ns. juhannushinnoissa 10 euroa kilo ia joka kaupassa sama hinta, eli kunnon kartellisopimus päällä ja kusetus. Pitäköön siiklinsä, tuskin makueroa huomaa muihin kauden perunoihin.

• Tota shiikliä mä itekin oon pistäny maahan ja kohta saa shiikliä syödä. Se on hyvä peruna. Ennen oli pito, rekord ja bintje.

• Anonyymi00020

Tuttavan perheessä alle kouluikäinen tyttö sanoi ruotsalaisista perunoista että:
      Minä en näitä syö!
      Joinakin vuosina olen aina yhden kerran kokeillut ruotsalaisia uusia perunoita,enkä ole niiden makuun päässyt,merkillisiä veteliä plissakoita.
      Tänä vuonna jätin ensimmäiset ruotsalaiset perunat kokematta,vasta kun,niitä oli muutaman viikon ollut ja ne alkoi olla,jo jonkun kokoisia,niin ostin taas kokeeksi satsin,kypsensin ne höyryttämällä ja tällä kertaa,niistä tuli melkolailla syötäviä.
      Eli olisko perunoiden valmistustavalla jotain merkitystä,siis höyryttämällä tai,tavalliseen tapaan vedessä keittäen?

• Anonyymi00021

Siis kaikki varhaisperunat on veteliä plötköjä maasta riippuen. Ei se peruna tiedä, missä maassa se on kasvanut, eikä se maa sitä vetelyyttä aiheuta. Myös suomalainen peruna on vetelä plötkö liian pienenä

• Anonyymi00022

Är dom större än finländska potatisar? Sakari dom bättre?
      Huom puhun tuota Tukholmaa vähän.
      Vilma

• Anonyymi00023

Sakari menar smakar dom bättre? Äly ei älyä, si Ai sentään.

• Anonyymi00025

Sanotaan, että maataloustuki on tuki kuluttajalle. Eli toisin sanoen maksan korkeampina veroina maataloustukea, jotta saan halvempaa suomalaista ruokaa, mutta joku tässä mättää, kun suomalainen ruoka on maksetuista tuista huolimatta kalliimpaa kuin ulkomaalainen. Kuluttajana tietysti ostan aina halvinta, enkä koe siinä mitään moraalista ongelmaa

• Anonyymi00026

"Ensinnäkin, mikä selittää tätä hintaeroa"

V: Ruotsissa viljellään Suomea suuremmilla tiloilla, Ruotsi on etelämmässäkin kuin Suomi = Sato kypsyy nopeammin ja sitä saadaan enemmän. Kun Suomessa peruna "valmistuu" hitaammin ja sitä on vähemmän, se tietysti näkyy perunan hinnassa.
      Suomalainen peruna kuten muutkin maataloustuotteet ovat maailman parhaita.

"pitääkö siitä nyt tuntea jotain huonoa omaatuntoa, jos ostaa ruotsalaista perunaa? "

Ei, köyhän ei tarvitse. Sitä paitsi ruotsalainen on seuraavaksi paras suomalaisen jälkeen.

- Sheena

• Anonyymi00027

"Suomalainen peruna kuten muutkin maataloustuotteet ovat maailman parhaita"

Höpö höpö...tuo on kotimaisuuden illuusio. Suomi ei ole maailman ainoa maa, jossa maanviljely ja ruuan valmistus osataan. Jos vähän matkustelee niin ei tarvitse elää kuplassa!

• Anonyymi00029
        Anonyymi00027 kirjoitti:

"Suomalainen peruna kuten muutkin maataloustuotteet ovat maailman parhaita"

Höpö höpö...tuo on kotimaisuuden illuusio. Suomi ei ole maailman ainoa maa, jossa maanviljely ja ruuan valmistus osataan. Jos vähän matkustelee niin ei tarvitse elää kuplassa!

Minne kannattais ensmäitteeks lähteä?

• Anonyymi00028

Tottumus=piintymys.
      Vilma

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taas puukotus yläristillä!

Tänään taas puukotettu hengiltä ihminen Kuopiontien läheisyydessä yläristillä! Nyt näitä alkaa olla viikoittain!
      Pieksämäki
      60
      1822
    2. Olen päättänyt tappaa itseni tämän vuoden puolella

Minulla ei ole oikeastaan mitään hävittävää. Elämäni on surkeaa ja tunnen ihmisten tuijotukset ja supinat. Ne nauravat r
      Ikävä
      146
      1556
    3. Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin

Kesä ja juhannus on grillailun kulta-aikaa. Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin. Ka
      Grillaus
      72
      1278
    4. La Promesa sarjan ystäville iso pettymys - Yleltä lisäinfoa asiasta

La Promesa suosikkisarjan kohtalosta on tullut tietoa. Tämä ei kyllä välttämättä ilahduta sarjan faneja. Lue lisää: htt
      Tv-sarjat
      12
      903
    5. Mä muuten kerroin puolisolle susta

Nimeä mainitsematta....
      Ikävä
      89
      886
    6. Paljonko meidän ikäero on?

Ois kiva tietää.
      Ikävä
      87
      780
    7. Nainen onko kaikki

Onko sinulla nainen kaikki hyvin? mies
      Ikävä
      60
      579
    8. Nyt kun olen vähän huppelissa niin uskallan sanoa

Mikä minua oikein närästää... Tiedän että meillä on ollut vaikeaa mutta miten kauan sulla on ollut toinen mies vai oliko
      Ikävä
      40
      563
    9. Mies onko sinulla

Kaikki hyvin? 🌞 -nainen
      Ikävä
      38
      534
    10. Toivotetaanko toisillemme

Juhannuksia vai ollaanko vihoissa
      Ikävä
      55