Ristiriidaton Raamattu

Anonyymi-ap

On ollut jokseenkin mainiota seurata tällä palstalla 3-4 suurimman "Raamatun tuntijan" keskinäisiä otatuksia milloin mistäkin asiasta.

Kaikki nämä suuret asiantuntijat ovat yhtä mieltä siitä, että Raamattu on Jumalan Sanaa ja sellaisena ristiriidatonta Jumalan "ilmoitusta" ihmiskunnalle.

Jotenkin nämä suuret Raamatun tuntijat onnistuvat kuitenkin synnyttämään RIIDAN ristiRIIDATTOMASTA Jumalan Sanasta.

Jotenkin tämä Jumalan Sana, joka on Totuus, onnistuu synnyttämään kannattajiensa keskuudessa RIITOJA eikä suuinkaan TEKEMÄÄN NIISTÄ VAPAAKSI.

Ja jokainen noista asiantuntioista VANNOO Raamatun totuuden ja ristiriidattomuuden nimeen!

Voiko olla surkuhupaisampaa Raamatun "valiojoukkoa"!

Kaikki vakuuttavat uskovansa Raamattuun/Raamatun ilmoitukseen, joka on "kokonansa totuus" Mooseksen ensimmäisen kirjan ensimmääisestä jakeesta Johanneksen Ilmestyksen viimeiseen jakeeseen saakka, ja kaikki riitelevät keskenään esim. pelastuksesta ja KUMOAVAT TOISTENSA SANOMISET SAMALLA RAAMATULLA, johon jokainen vakuuttaa uskovansa!

Mainio pellehermannisakki!

Onkohan milloinkaan maailmassa ollut vastaavanlaista valiojoukkoa, jolla on ollut YKSI JA SAMA USKONTUNNUSTUS ja joka olisi yhtä räikeästi häpäissyt omalla käytöksellään yhteisen uskontunnustuksensa!

🤣🤣🤣

81

268

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

      Eihän oikeastaan kivenä kengässä ole kuin Paavali ja se että lakia ei voi noudattaa ellei häntä herjaa sekä kaste kun ei tiedetä miten isossa purossa Johannes kastoi vai oliko puro jo kuivunut ja viskasi hiekkaa ihmisten päälle.

      Kun niistä saadaan selvyys niin sitten on latu auki.

    • Anonyymi00002

      Keitä nämä 3-4 suurinta "Raamatun tuntijaa" mielestäsi on ?

      • Anonyymi00033

        Nalle Olsson, Kaik Käy Parhamin-Päin, Mummo Pianist ja Usko Teuvonen.

        "Raamattu on Jumalan Sanaa ja sellaisena ristiriidatonta Jumalan "ilmoitusta" ihmiskunnalle."

        Kokoonpano on viallinen, roomalaisen komiteatyön tulos. Ei Jeesuksella ollut roomalaisten Raamattua eikä hän levittänyt fariseuksen kirjeitä.


      • Anonyymi00078
        UUSI
        Anonyymi00033 kirjoitti:

        Nalle Olsson, Kaik Käy Parhamin-Päin, Mummo Pianist ja Usko Teuvonen.

        "Raamattu on Jumalan Sanaa ja sellaisena ristiriidatonta Jumalan "ilmoitusta" ihmiskunnalle."

        Kokoonpano on viallinen, roomalaisen komiteatyön tulos. Ei Jeesuksella ollut roomalaisten Raamattua eikä hän levittänyt fariseuksen kirjeitä.

        >>>>>>> Ei Jeesuksella ollut roomalaisten Raamattua eikä hän levittänyt fariseuksen kirjeitä.<<<<<
        --------------------
        Jeesus Kristus ON LIHASSA ILMESTYNYT JUMALAN SANA

        ”Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala. Hän oli alussa Jumalan tykönä. Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.”
        ‭‭Johannes‬ ‭1‬:‭1‬-‭3‬ ‭FB38‬‬

        ”Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.”
        ‭‭Johannes‬ ‭1‬:‭14‬ ‭FB38‬‬

        ”Ei kukaan ole Jumalaa milloinkaan nähnyt; ainokainen Poika, joka on Isän helmassa, on hänet ilmoittanut.”
        ‭‭Johannes‬ ‭1‬:‭18‬ ‭FB38‬‬

        JUMALA JOKA ON HENKI
        ”Jumala on Henki; ja jotka häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla hengessä ja totuudessa."”
        ‭‭Johannes‬ ‭4‬:‭24‬ ‭FB38‬‬

        Jumala joka on Henki on ilmoittanut itsensä Sanassa.
        Jumalan Sana on Hengen ilmoitus. Jumala puhuu Sanassa.

        ”Sittenkuin Jumala muinoin monesti ja monella tapaa oli puhunut isille profeettain kautta,

        on hän näinä viimeisinä päivinä puhunut meille Pojan kautta,

        jonka hän on pannut kaiken perilliseksi, jonka kautta hän myös on maailman luonut ja joka, ollen hänen kirkkautensa säteily ja hänen olemuksensa kuva

        ja kantaen kaikki voimansa sanalla, on, toimitettuaan puhdistuksen synneistä, istunut Majesteetin oikealle puolelle korkeuksissa, tullen enkeleitä niin paljoa korkeammaksi, kuin hänen perimänsä nimi on jalompi kuin heidän.”
        ‭‭Heprealaiskirje‬ ‭1‬:‭1‬-‭4‬ ‭FB38‬‬


      • Anonyymi00079
        UUSI
        Anonyymi00078 kirjoitti:

        >>>>>>> Ei Jeesuksella ollut roomalaisten Raamattua eikä hän levittänyt fariseuksen kirjeitä.<<<<<
        --------------------
        Jeesus Kristus ON LIHASSA ILMESTYNYT JUMALAN SANA

        ”Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala. Hän oli alussa Jumalan tykönä. Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.”
        ‭‭Johannes‬ ‭1‬:‭1‬-‭3‬ ‭FB38‬‬

        ”Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.”
        ‭‭Johannes‬ ‭1‬:‭14‬ ‭FB38‬‬

        ”Ei kukaan ole Jumalaa milloinkaan nähnyt; ainokainen Poika, joka on Isän helmassa, on hänet ilmoittanut.”
        ‭‭Johannes‬ ‭1‬:‭18‬ ‭FB38‬‬

        JUMALA JOKA ON HENKI
        ”Jumala on Henki; ja jotka häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla hengessä ja totuudessa."”
        ‭‭Johannes‬ ‭4‬:‭24‬ ‭FB38‬‬

        Jumala joka on Henki on ilmoittanut itsensä Sanassa.
        Jumalan Sana on Hengen ilmoitus. Jumala puhuu Sanassa.

        ”Sittenkuin Jumala muinoin monesti ja monella tapaa oli puhunut isille profeettain kautta,

        on hän näinä viimeisinä päivinä puhunut meille Pojan kautta,

        jonka hän on pannut kaiken perilliseksi, jonka kautta hän myös on maailman luonut ja joka, ollen hänen kirkkautensa säteily ja hänen olemuksensa kuva

        ja kantaen kaikki voimansa sanalla, on, toimitettuaan puhdistuksen synneistä, istunut Majesteetin oikealle puolelle korkeuksissa, tullen enkeleitä niin paljoa korkeammaksi, kuin hänen perimänsä nimi on jalompi kuin heidän.”
        ‭‭Heprealaiskirje‬ ‭1‬:‭1‬-‭4‬ ‭FB38‬‬

        >>>>>>Jumala joka on Henki on ilmoittanut itsensä Sanassa.
        Jumalan Sana on Hengen ilmoitus. Jumala puhuu Sanassa.<<<~<<<<
        -----------------
        Jeesus Kristus on lihassa ilmestynyt Jumalan Sana.
        ---------------------
        ”Profeetan minä olen herättävä heille heidän veljiensä keskuudesta, sinun kaltaisesi, ja minä panen sanani hänen suuhunsa, ja hän puhuu heille kaikki, mitä minä käsken hänen puhua.

        Ja joka ei kuule minun sanojani, joita hän minun nimessäni puhuu, hänet minä itse vaadin tilille.”
        ‭‭5. Mooseksen kirja‬ ‭18‬:‭18‬-‭19‬ ‭FB38‬‬
        --------------------
        ”Mutta näin on Jumala täyttänyt sen, minkä hän oli edeltä ilmoittanut kaikkien profeettain suun kautta, että nimittäin hänen Voideltunsa piti kärsimän.

        Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois, että virvoituksen ajat tulisivat Herran kasvoista ja hän lähettäisi hänet, joka on teille edeltämäärätty, Kristuksen Jeesuksen.

        Taivaan piti omistaman hänet niihin aikoihin asti, jolloin kaikki jälleen kohdallensa asetetaan, mistä Jumala on ikiajoista saakka puhunut pyhäin profeettainsa suun kautta.

        Sillä Mooses on sanonut: 'Profeetan, minun kaltaiseni, Herra Jumala on teille herättävä veljienne joukosta; häntä kuulkaa kaikessa, mitä hän teille puhuu. Ja on tapahtuva, että jokainen, joka ei sitä profeettaa kuule, hävitetään kansasta.'”
        ‭‭Apostolien teot‬ ‭3‬:‭18‬-‭23‬ ‭FB38‬‬


    • Anonyymi00003

      Anonyymi00001
      2026-06-19 12:00:07
      Eihän oikeastaan kivenä kengässä ole kuin Paavali ja se että lakia ei voi noudattaa ellei häntä herjaa sekä kaste kun ei tiedetä miten isossa purossa Johannes kastoi vai oliko puro jo kuivunut ja viskasi hiekkaa ihmisten päälle.
      Kun niistä saadaan selvyys niin sitten on latu auki.”

      =?=?=

      Mat.3:6-16 Johannes Upottaja ”kastoi ihmisiä Jordanin virrassa”
      Silloin Jeesus tuli Galileasta JORDANILLE Johanneksen tykö hänen kastettavakseen.
      Kun Jeesus oli kastettu, Kun Jeesus oli kastettu, NOUSI HÄN KOHTA VEDESTÄ, hän kohta vedestä.”

      Mark.1 Johanne Upottaja ”kastoi JORDANIN VIRRASSA.
      Jeesus tuli Galilean Nasaretista, ja Johannes kastoi hänet Jordanissa.
      Ja heti, VEDESTÄ NOUSTESSAAN, hän näki taivasten aukeavan ...
      Ja taivaista tuli ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani".

      Luuk.3 ”Kun siis kaikkea kansaa kastettiin ja myöskin Jeesus oli saanut kasteen.”

      Joh.3:23 ”Johannes kastoi Ainonissa lähellä Salimia, koska siellä oli paljon vettä; ja ihmiset tulivat ja antoivat kastaa itsensä.

      -

      Anonyymi00001
      2026-06-19 12:00:07

      > ”Ei tiedetä, miten isossa purossa Johannes kastoi vai oliko puro jo kuivunut”

      > ”Ei tiedetä, viskasiko Johannes hiekkaa ihmisten päälle.”

      -

      Sananlaskut 26:4 "Älä vastaa tyhmälle hänen hulluutensa mukaan, ettet olisi hänen kaltaisensa sinäkin"

      Sananlaskut 26:5 "Vastaa tyhmälle hänen hulluutensa mukaan, ettei hän itseänsä viisaana pitäisi."

      Jos vastaat typerykselle ”hänen tyhmyytensä mukaan” siten, että sorrut hänen kataliin todistelumenetelmiinsä, asetut samalle tasolle hänen sairaalloisten järkeilyjen tai menetelmien kanssa.

      Jotta et tässä mielessä tulisi typeryksen kaltaiseksi, Jumala neuvoo Raamatussaan: ”Älä vastaa typerälle hänen tyhmyytensä mukaan.”

      Toisaalta seuraava jae paljastaa, että voisikin olla jopa hyödyllistä vastata hänelle ”hänen typeryytensä mukaan” sillä tavoin, että

      - erittelet typeryksen esittämät väitökset

      - paljastat ne naurettaviksi

      - osoittat, että typeryksen omat argumentit johtavatkin ihan toisenlaisiin johtopäätöksiin kuin ne, joita hän on suoltanut.

      • Anonyymi00080
        UUSI

        >>>>>>>>Eihän oikeastaan kivenä kengässä ole kuin Paavali ja se että lakia ei voi noudattaa ellei häntä herjaa sekä kaste kun ei tiedetä miten isossa purossa Johannes kastoi vai oliko puro jo kuivunut ja viskasi hiekkaa ihmisten päälle.
        Kun niistä saadaan selvyys niin sitten on latu auki.”<<<<<<
        ------------------------
        Et omalla järjelläsi voi itseäsi pelastaa. Mikäi et tahdo uskoa Jumalan Sanaa niin itse itsesi tuomitset. Apostoli Paavali oli Jumalan asettama Kristuksen todistaja. Hän on kirjeissään osoittanut evankeliumin ja sen mihin pelastus perustuu
        -----------


    • Anonyymi00004

      Raamatun kokonaissanoma on normaali kristitynkin ymmärrettävissä. Mitä enemmän kasvua tapahtuu Raamatun tuntemisessa, sitä enemmän ydinsanoma kirkastuu. Kristitty huomaa erilaisten näkemysten rikastuttavan uskoaan. Toisarvoiset asiat menettävät merkitystään. Laaja kristinusko ja Jumalan iso syli kirkastuu. Ei äärettömän viisas Isämme niuhota kasvuikäisille, vaan iloitsee kaikista, vajavaisista kompuroijistakin, jotka kykyjensä mukaan sinnittelevät kohti Jeesuksen kaltaisuutta, oman vapaan tahtonsa voimalla. Ei pakosta, vaan rakkaudesta Jeesukseen

      • Anonyymi00012

        "Laaja kristinusko ja Jumalan iso syli kirkastuu. Ei äärettömän viisas Isämme niuhota kasvuikäisille, vaan iloitsee kaikista, vajavaisista kompuroijistakin, jotka kykyjensä mukaan sinnittelevät kohti Jeesuksen kaltaisuutta"

        Näille "vajavaisille helluntaikompuroijille" ei ole kirkastunut edes pienimmätkään Jeesuksen opetukset, kuten esim se, että Jeesus ei ole rasisti, joka hyväksyy "vauva/lapsiterroristien" murhat.

        Ja mitä tulee juutalaisiin fariseuksiin ja kirjanoppineisiin, niin Jeesus kyllä niuhotti aika pahasti, kun kirosi heitä kyykäärmeitten sikiöiksi, perkeleen lapsiksi, murhaajiksi ja valehtelijoiksi.

        Tästä hyvästä he osoittivatkin Jeesuksen sanat todeksi tappamalla hänet...näiden "helluntaikompuroijien Herran"...jota nämä kompuroijat väittävät seuraavansa siunaamalla Israelin murhat.


      • Anonyymi00014
        Anonyymi00012 kirjoitti:

        "Laaja kristinusko ja Jumalan iso syli kirkastuu. Ei äärettömän viisas Isämme niuhota kasvuikäisille, vaan iloitsee kaikista, vajavaisista kompuroijistakin, jotka kykyjensä mukaan sinnittelevät kohti Jeesuksen kaltaisuutta"

        Näille "vajavaisille helluntaikompuroijille" ei ole kirkastunut edes pienimmätkään Jeesuksen opetukset, kuten esim se, että Jeesus ei ole rasisti, joka hyväksyy "vauva/lapsiterroristien" murhat.

        Ja mitä tulee juutalaisiin fariseuksiin ja kirjanoppineisiin, niin Jeesus kyllä niuhotti aika pahasti, kun kirosi heitä kyykäärmeitten sikiöiksi, perkeleen lapsiksi, murhaajiksi ja valehtelijoiksi.

        Tästä hyvästä he osoittivatkin Jeesuksen sanat todeksi tappamalla hänet...näiden "helluntaikompuroijien Herran"...jota nämä kompuroijat väittävät seuraavansa siunaamalla Israelin murhat.

        Jeesus nuhteli huonoja, itsekkyyteen paatuneita fariseuksia ja kirjanoppineita oikeutetusti. Näemme heistä, miten tärkeä Jeesuksen tulo ihmiseksi oli, koska synagogan johtokin oli jämähtänyt paikoilleen. Isä Jumalan ja Poika Jeesuksen Uusiliitto oli jo sovittu toteutumaan. Ihmis Jeesus, allekirjoittaa liiton, uhrautumalla kaikkien ihmisten syntien kirousten sovittamiseksi. Nyt meillä on vapaa valinta, otammeko Jeesuksen sovitustyön vastaan, vai hylkäämmekö sen. Voimme vapaasti pyytää Jeesusta kaikkivaltiaaksi Herraksemme. Hän ottaa henkisielumme helmoihinsa välittömästi, antaen palkkiotuomionsa uudesti syntyneelle. Eikä meillä ole mitään tuomiota tulossa.


      • Anonyymi00017
        Anonyymi00014 kirjoitti:

        Jeesus nuhteli huonoja, itsekkyyteen paatuneita fariseuksia ja kirjanoppineita oikeutetusti. Näemme heistä, miten tärkeä Jeesuksen tulo ihmiseksi oli, koska synagogan johtokin oli jämähtänyt paikoilleen. Isä Jumalan ja Poika Jeesuksen Uusiliitto oli jo sovittu toteutumaan. Ihmis Jeesus, allekirjoittaa liiton, uhrautumalla kaikkien ihmisten syntien kirousten sovittamiseksi. Nyt meillä on vapaa valinta, otammeko Jeesuksen sovitustyön vastaan, vai hylkäämmekö sen. Voimme vapaasti pyytää Jeesusta kaikkivaltiaaksi Herraksemme. Hän ottaa henkisielumme helmoihinsa välittömästi, antaen palkkiotuomionsa uudesti syntyneelle. Eikä meillä ole mitään tuomiota tulossa.

        "Jeesus nuhteli huonoja, itsekkyyteen paatuneita fariseuksia ja kirjanoppineita oikeutetusti."

        Onneksi sellaisia ei ole Israelin johdossa enää lainkaan, vaan Israel on ainoa synnitön kansakunta maan päällä, josta Jeesusta esikuvanaan pitävät hellarit ja muut vanhan liiton vuohikristityt ei löydä pienintäkään moittimisen aihetta.

        Muutenhan hellarit tietenkin siunaamisen sijasta kiroaisivat heitä Jeesuksen esimerkkiä seuraten...


      • Anonyymi00026

        Ilmaisu "oman vapaan tahtonsa voimalla" saa vihtahousun nauramaan tyytyväisenä partaansa ja kenties ajattelemaan:

        "Mainiota! Paitsi että korottavat Kirjan tuollaiseen puolijumalan asemaan, jonka 'ydinsanoma' ei olekaan kaikille avoin vaan joka 'kirkastuu' vasta kun Kirjaan syvällisesti perehtyy, törpöt ovat lisäksi menneet omaksumaan käsitteen, joka loistaa poissaolollaan koko Raamatussa ja josta eivät edes filosofit ole 2500 vuoteen päässeet yhteisymmärrykseen. Erinomaista!"


      • Anonyymi00027
        Anonyymi00014 kirjoitti:

        Jeesus nuhteli huonoja, itsekkyyteen paatuneita fariseuksia ja kirjanoppineita oikeutetusti. Näemme heistä, miten tärkeä Jeesuksen tulo ihmiseksi oli, koska synagogan johtokin oli jämähtänyt paikoilleen. Isä Jumalan ja Poika Jeesuksen Uusiliitto oli jo sovittu toteutumaan. Ihmis Jeesus, allekirjoittaa liiton, uhrautumalla kaikkien ihmisten syntien kirousten sovittamiseksi. Nyt meillä on vapaa valinta, otammeko Jeesuksen sovitustyön vastaan, vai hylkäämmekö sen. Voimme vapaasti pyytää Jeesusta kaikkivaltiaaksi Herraksemme. Hän ottaa henkisielumme helmoihinsa välittömästi, antaen palkkiotuomionsa uudesti syntyneelle. Eikä meillä ole mitään tuomiota tulossa.

        Vihtahousu hekottelee lukiessaan tämän: "Nyt meillä on vapaa valinta, otammeko Jeesuksen sovitustyön vastaan, vai hylkäämmekö sen. Voimme vapaasti pyytää Jeesusta kaikkivaltiaaksi Herraksemme."

        Ajattelee päälle: "Erinomaista, kuinka piittaamattomia ovat Mestarinsa sanoista, joiden mukaan jokainen, joka syntiä tekee, on synnin ORJA. Nämä ääliöt kykenevät yhdistämään ORJAN ja VAPAAN yhden ja saman ihmisen ominaisuudeksi."


    • Anonyymi00005

      Hupsista: Tässäkään ei ole ristiriitaa, vaikka raamattukriitikot niin uhoavat!

      Aikaero Egyptistä lähdöstä Daavidin kuninkuuteen
      480. vuosi:
      Salomo aloitti temppelin rakentamisen kuninkuutensa 4. vuonna, jonka sanotaan 1.Kun6:1 olleen ”480. vuosi” Egyptistä lähdön jälkeen.

      Noin 450 vuotta:
      Apt.13:17–20 on Paavalin luento, jossa viittaa ”noin 450 vuoden” ajanjaksoon.

      Puhe alkaa ajankohdasta, jolloin Jumala valitsi Israelin esi-isät. Ensimmäinen oli Iisak, joka syntyi ”lupauksen siemeneksi”. Gal.4:28 ”Iisak oli lupauksen lapsi”.

      Paavali luetteli Jumalan tekoja Valitun kansansa puolesta siihen aikaan saakka, jolloin Jumala ”antoi heille tuomareita profeetta Samueliin asti”.

      Joten tuo ”noin 450 vuoden” ajanjakso ulottuu Iisakin syntymästä siihen saakka, jolloin oli kulunut 46 vuotta Egyptistä lähdöstä, koska oli kulunut 40 vuotta erämaavaellukseen ja 6 vuotta Kanaanin valloitukseen. 5.Moos.2:7; 4.Moos.9:1; 13:1,2,6; Joos.4:6,7,10.

      Näiden lukujen summa sopii hyvin yhteen Paavalin likimääräisen luvun ”noin 450 vuotta” kanssa. Nuo molemmat viittaukset ajanlaskuun ovat sopusoinnussa myös Israelin kuninkaita ja tuomareita koskevan ajanlaskun kanssa.

      -

      Egyptistä lähdöstä Kanaaniin astumiseen 40 vuotta: 5.moos.2:7
      Siitä tuomarien ajan päättymiseen ja Saulin hallituskauden alkuun 356 vuotta: Apt.13:21 *#
      Siitä Daavidin hallituskauden alkuun 40 vuotta: 2.sam.5:4
      Siitä Salomon hallituskauden alkuun 40 vuotta: 1.kun.11:42,43
      Siitä valtakunnan jakautumiseen 40 vuotta: 1.kun.12
      Yhteensä Egyptistä lähdöstä valtakunnan jakautumiseen 516 vuotta:

      =
      # Kanaanin rajan ylittämiseen ja Tuomarien aikakauden päättymisen välisen ajan pituutta ei mainita Raamatussa suoraan, mutta so voidaan saada selville tällä johtopäätöksellä:

      Egyptistä lähdön ja Salomon 4. hallitusvuoden välinen aika on 479 vuotta. Siitä vähennetään tunnettujen ajanjaksojen, kuten erämaavaelluksen, Saulin ja Daavidin hallituskaudet, sekä Salomon hallituskauden 3 ensimmäistä vuotta, ne ovat yhteensä 123 vuotta, Kun se vähennetään 479 vuodesta, saadaan 356 vuotta
      =

      Tuosta ajasta, jolloin Israel astui Kanaaniin, aina Saulin hallituskauden alkuun, ei ole tiedossa, miten nuo 356 vuotta jakautuvat. Mutta selvästi siinä on runsaasti päällekkäisyyksiä, koska jos jokainen Tuomarien kirjassa mainitut tuomari-, rauhan- ja sortokaudet lasketaan yhteen, aika pitenisi 410 vuoteen.

      Aikakaudesta tiedetyt olosuhteet tukevat tätä näkemystä. Valtion muodosti eri alueilla olevat 12 heimoa, ja mainitut sortokaudet eivät välttämättä koskeneet aina koko aluetta.
      Esim. Joos.14 ”Hebron tuli Kaalebin perintöosaksi, niinkuin se on tänäkin päivänä, eikä siellä enää käyty sotaa.”

      Tuom.3 ”Israelilaiset unhottivat Herran, Jumalansa, ja palvelivat baaleja.
      Silloin Herran viha syttyi ja hän myi heidät Kuusan-Risataimin, Mesopotamian kuninkaan, käsiin ja palvelivat häntä 8 vuotta.
      Mutta israelilaiset huusivat Herraa, ja Herra antoi Kuusan-Risataimin Otnielin käsiin ja
      maassa oli rauha 40 vuotta.”

      Apt.13. Paavali tarkasteli, miten Jumala oli toiminut Israelin suhteen sen historian aikana, alkaen esi-isien valitsemisesta Egyptissä oloaikaan, lähtöä sieltä, erämaavaellusta, Kanaanin valloitusta, maan jakamista.

      Sitten jatkoi, että tähän kului n. 450 vuotta:
      KR-38 ”ja seuraavaksi hän sanoi Apt.13:20: ”Kaikkeen tähän kului noin neljäsataa viisikymmentä vuotta. Sen jälkeen hän antoi heille tuomareita profeetta Samueliin saakka.”

      Kuningas Jaakon käännöksen tyriminen tässä kohdassa on ilahduttanut suuresti raamatunkriitikoita, kun se kääntää, että ”hän antoi heille tuomareita noin 450 vuoden ajan profeetta Samueliin saakka.”

      Mutta varhaisimmat käsikirjoitukset ja modernit nykykäännökset puoltavat puoltavat KR-38 käännöstä, jossa Tuomarien ajanjakson osoitetaan tulleen noiden 450 vuoden JÄLKEEN, siis päättyen silloin, kun Joosuan johtama Kanaanin valloitusperiodi päättyi ja alettiin jakaa maata.

      Koska luvun sanotaan olevan ”noin”-arvo, vuoden tai parin eroavuus ei käytännössä merkitse mitään.

      • Anonyymi00028

        Hellanlettas sentään! :D


    • Anonyymi00006

      Raamattu on sama kuin Jeesus. Jeesus on antanut Raamatun, ja Raamatun sanoman tärkein päämäärä on, että saada Jeesus sydämeen. Ei siinä ole ristiriitaa: kun "pääsee" Jeesuksen vaikutuksen alaisuuteen, Raamattu alkaa avautua aivan uudella tavalla.
      Se aukeaa taivaasta käsin, ja sitä voidaan katsoa Raamatun päämäärän lopputuloksesta käsin. Tämä antaa sille aivan uudenlaiset puitteet.

      Silloin erottaa selvemmin, mikä on Jumalasta ja mikä ihmisestä. Elämme Jeesuksessa ja olemme Jeesuksessa, ja myös julistamme evankeliumia. Mikä on pelastuksen – Golgatan ristin sovitus ja siitä armon perusta uskovalle – se on tie taivaaseen, ja se on uskon päämäärä: Jeesuksen läsnäolo elämässä.

      • Anonyymi00007

        Kyllä se vain muiden moittiminen sekä itsensä esilletuominen uskossa ja tiedossa on tärkein ja Jeesuksella vain voi lyödä jotakuta.


      • Anonyymi00008
        Anonyymi00007 kirjoitti:

        Kyllä se vain muiden moittiminen sekä itsensä esilletuominen uskossa ja tiedossa on tärkein ja Jeesuksella vain voi lyödä jotakuta.

        <<Jeesuksella vain voi lyödä jotakuta.<<
        “Jeesuksella vain voi lyödä jotakuta” voi kuulostaa siltä, että Jeesuksen nimeä käytetään oikeuttamaan väkivaltaa. Mutta agape-rakkaudella lyöminen ei ole van sekoittaa vaan tarkoittaa päinvastaista: Jeesuksen rakkaudessa ei loukata, ei haluta tuhota eikä nöyryyttää, vaan toimitaan totuudessa ja lähimmäisen parhaaksi.

        Jos joku puheessa sanoo “lyömisen” Jeesuksella, se on useimmiten kielikuva “kumoamisesta” tai “pysäyttämisestä”, ei kirjaimellinen isku. Silti agape ei riko toista, vaan se tavoittelee parantamista ja pelastamista, ei kostoa. Jos haluat, voin ehdottaa yhdenmukaisempaa muotoa tuolle lauseelle niin, ettei siitä tule väkivaltaa oikeuttavaa.


      • Anonyymi00013

        "Silloin erottaa selvemmin, mikä on Jumalasta ja mikä ihmisestä. Elämme Jeesuksessa ja olemme Jeesuksessa, ja myös julistamme evankeliumia."

        Miten helluntailaiset julistavat ilosanomaa Jeesuksesta KAIKILLE KANSOILLE, kuten esim palestiinalaisille, iranilaisille ja libanonilaisille ?

        Matt. 28:19
        Menkää siis ja tehkää KAIKKI KANSAT minun opetuslapsikseni...

        Matt. 24:14
        Ja tämä valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman kaikessa maailmassa, TODISTUKSEKSI KAIKILLE KANSOILLE; ja sitten tulee loppu.

        Kukaan ei ole vielä osannut/halunnut vastata.


      • Anonyymi00016
        Anonyymi00007 kirjoitti:

        Kyllä se vain muiden moittiminen sekä itsensä esilletuominen uskossa ja tiedossa on tärkein ja Jeesuksella vain voi lyödä jotakuta.

        Sinäkin olet luoja Jumalan lapsi, vaikka olet katkeroitunut muille vajaille lähimmäisillesi. Muista, että Isä ja Poika suunnittelivat sinullekin helpon pelastuksen, kun Jeesus uhrautui kuolemaan sinunkin syntiesi kirouksen puolesta. Älä sinåkään tuomitse kaltaisia ihmisiä, vaan koe anteeksiantamisen valtava siunaus.


    • Anonyymi00009

      Ja tämäkin aloitus, kaikki muut mukaan lukien, olisi jätetty tekemättä mikäli se Jeesukseksi mainittu olisi pysynyt lupauksessaan palata takaisin Maahan tuomitsemaan ihmiset, vieläpä niin kiiruusti jotta osa kuulijoistaan yhä henkeä huokuisi.
      Vaan onkopa tuomariehdokas näyttäytynyt työpaikallaan?
      Eipä ole.
      Huijari mi huijari.

      Matteus 16:27-28

      "27Sillä Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa kullekin hänen tekojensa mukaan.
      28Totisesti minä sanon teille: tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät maista kuolemaa, ennenkuin näkevät Ihmisen Pojan tulevan kuninkuudessaan."

      • Anonyymi00010

        tämä viittaa kirkastuvuoren tapahtumiin: ennenkuin näkevät Ihmisen Pojan tulevan kuninkuudessaan.

        Kun Jeesus on sydämessä.
        Jeesuksen rohkaiseva usko: Jeesuksen rakkaudessa ei loukata, ei haluta tuhota eikä nöyryyttää, vaan toimitaan totuudessa ja lähimmäisen parhaaksi. Jeesus on jo näin läsnä tässä ajassa.


    • Anonyymi00011

      MATTEUS 16:27-28 PITI PAIKKANSA 100 %:STI

      Yliluonnollisessa nk. Kirkastusnäyssä Luuk.9:32 ”unen raskauttamat” Pietari, Jaakob ja Johannes näkivät yöllä, miten Jeesuksen ”kasvonsa loistivat niinkuin aurinko, ja hänen vaatteensa tulivat valkoisiksi niinkuin valo.” Tämä muodonmuutos tapahtui todennäköisimmin Hermonin vuorella n. vuosi ennen Jeesuksen teloitusta.

      Luuk.9:32 ”Kun he siitä heräsivät, näkivät he hänen kirkkautensa ja ne kaksi miestä (Mooses ja Elias) seisoivat hänen luonansa.” ”He palasivat vuorelta vasta seuraavana päivänä.”

      Ennen tuota tapausta Jeesus kysyi jokaiselta opetuslapseltaan Mark.8:27-31: "Kenen ihmiset sanovat minun olevan?"
      Opetuslapset vastasivat, että jotkut "Johannes Kastajan, toiset Eliaan ja toiset että jonkun profeetoista".

      Jeesus kysyi heiltä: "Kenenkä te sanotte minun olevan?" Pietari vastasi: "Sinä olet Kristus".
      Jeesus varoitti vakavasti heitä kertomasta kenellekään tätä hänestä, edes toisille apostoleille.

      Ja hän alkoi opettaa heille, että Ihmisen Pojan piti kärsimän paljon ja joutuman vanhinten ja ylipappien ja kirjanoppineiden hyljittäväksi ja tuleman tapetuksi, ja kolmen päivän perästä nouseman ylös.”

      Jeesus siis kertoi heille etukäteen, että tulisi kuolemaan, mutta Luoja herättäisi hänet kuolleista.

      Samassa yhteydessä hän kertoi heille myös, että Mark.9:1 ”TÄSSÄ SEISOVIEN JOUKOSSA ON MUUTAMIA, JOTKA EIVÄT MAISTA KUOLEMAA, ENNENKUIN NÄKEVÄT JUMALAN VALTAKUNTA ON JO TULLUT VOIMASSANSA".

      Tai kuten Matteus kirjoitti 16:8, että ”tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät maista kuolemaa, ennenkuin NÄKEVÄT IHMISEN POJAN TULEVAN KUNINKUUDESSAAN."

      TUO LUPAUS TÄYTTYI 6 PÄIVÄÄ MYÖHEMMIN:

      Mat.17:1- ”6 päivän kuluttua Jeesus otti mukaansa Pietarin sekä Jaakobin ja hänen veljensä Johanneksen ja vei heidät korkealle vuorelle, yksinäisyyteen.
      Ja hänen muotonsa muuttui heidän edessään, ja hänen kasvonsa loistivat niinkuin aurinko, ja hänen vaatteensa tulivat valkoisiksi niinkuin valo.
      Ja katso, heille ilmestyivät Mooses ja Elias, jotka puhuivat hänen kanssansa.”

      Luukas mainitsi 9:28, että tämä tapahtui ”noin 8 päivää sen jälkeen kuin hän oli tämän puhunut, Luukas sisälsi tuohon sen päivän, jona Jesus puhui tuosta ja sen päivän, jolloin se täyttyi.

      Jeesuksen muodonmuutoksen aikana näyttäytyivät Lu 9:31 ”kirkkaudessa” myös Mooses ja Elia, jotka puhuivat Kristuksen ”poislähdöstä (kreik. eksodos), joka hänen oli määrä saattaa täytäntöön Jerusalemissa.”

      ’Eksodos’ sisälsi sekä hänen kuolemansa että sen jälkeisen herättämisensä takaisin henkipersoonaksi.

      Fundamentalistien mielestä kyseessä on ollut vain uni, mutta uskomukselta putoaa pohja sillä, että tuskinpa 3 aikuista miestä olisi nähnyt samaan aikaan täsmälleen samanlaisen unen. Ja vaikka Jeesus käytti tästä Mat.17:9 ilmaisua ”näky” (kreik. horama), hän ei sanonut sitä harhanäyksi.

      Jeesus oli paikalla fyysisesti, mutta Mooses ja Elia, jotka olivat muuttuneet maan tomuksi jo vuosisatoja aikaisemmin, eivät tietenkään olleet läsnä kirjaimellisesti.

      Vrt. Apt.17:30,31 Moosekselle ”ilmestyi hänelle Siinain vuoren erämaassa enkeli palavan orjantappurapensaan liekissä. Kun Mooses sen näki (kreik. horama), ihmetteli hän tätä näkyä.”

      ’Horama’ ei tarkoita aistiharhaa. Kristus ja nuo opetuslapset eivät myöskään olleet tiedottomassa tilassa, vaan Luuk.9:32 täysin hereillä ja näkivät tapahtuman omilla silmillään ja kuulivat omilla korvillaan.

      Matteus 16:27-28 täyttyi siten, että Pietarin, Jaakobin ja Johannes ”eivät maistaneet kuolemaa”, ennenkuin näkivät ennakkonäyssä välähdyksen Jeesuksen tulevasta muodonmuutoksesta kirkastettuna Kristuksena Luojansa valtuuttamana Valtakuntansa kuninkaana!

      MUTTA MIKSI KIRKASTUSNÄKYÄ TARVITTIIN?

      A: Muodonmuutos vahvisti Jeesusta kohtaamaan kärsimyksensä ja kuolemansa.
      B: Teloituksen jälkeen se lohdutti seuraajiaan ja vahvisti uskoaan.
      C: Taivaasta kuultu ääni osoitti Jumalan hyväksyneen Jeesuksen edustajakseen.
      D: Se oli ennakkonäky Jeesuksen tulevasta kirkkaudestaan ja Valtakunnan vallastaan.
      E: Se antoi ennakkovälähdyksen Kristuksen läsnäolosta tulevana aikakautena, kun hän on saanut kuninkaan valtuudet täysimääräisenä.

      • Anonyymi00018

        AAMEN


    • Anonyymi00015

      Hieman surkuhupaisaa on se, millä tavoin jotkut kiirehtivät puolustelemaan tuota "ristiriidatonta" Kirjoitusten kokoelmaa (josta edes kaksi kristittyä ei kykene saavuttamaan yhteisymmärrystä) ikään kuin kristinuskossa olennaisinta olisi kokoelma kirjoituksia eikä Persoona.

    • Anonyymi00019

      Kuullostaa riistilliseltädemokratialta. Siittä tuskin lähetään noin vain.

    • Anonyymi00020

      Joh.8:21 Niin Jesus sanoi taas heille: minä menen pois, ja te etsitte minua, ja teidän pitää kuoleman teidän synneissänne. Kuhunka minä menen, ette sinne taida tulla. Biblia (1776) Joh.7:34. 13:33.

    • Anonyymi00021

      Joh.7:34 Teidän pitää minua etsimän ja ei löytämän, ja missä minä olen, ette taida sinne tulla. Joh.13:33 Rakkaat lapsukaiset, minä olen vielä vähän aikaa teidän kanssanne: teidän pitää minua etsimän, ja niinkuin minä sanoin Juudalaisille: ette taida sinne tulla, kuhunka minä menen, niin minä sanon myös nyt teille. Biblia (1776)

    • Anonyymi00022

      Sananl.27:14 Joka lähimmäistänsä siunaa korkialla äänellä, ja nousee varhain, se luetaan hänelle kiroukseksi. Biblia (1776)

    • Anonyymi00023

      Job.22:30 Hän pelastaa senkin, joka ei ole viaton; sinun kätesi puhtauden tähden hän pelastuu. Job.48:8. Jaak.5:16.

    • Anonyymi00024

      1Piet.2:25 Sillä te olitte niinkuin eksyväiset lampaat, vaan nyt te olette palanneet teidän sieluinne pamenen ja piispan tykö. Biblia (1776) Hes.37:24. Joh.10:11-12. Hebr.13:20.

    • Anonyymi00025

      Joh.10:12 Mutta palkollinen, joka ei ole paimen, eikä lampaat ole hänen omansa; kuin hän näkee suden tulevan, niin hän jättää lampaat ja pakenee; ja susi raatelee ja haaskaa lampaat. Biblia (1776) Jes.56:10. Jer.10:21. Sak.11:16-17. 31.

    • Anonyymi00029

      Ilm.22:2 Keskellä hänen katuansa ja molemmilla puolella virtaa seisoi elämän puu, joka kantoi kaksitoistakymmeniset hedelmät, ja antoi hedelmänsä kunakin kuukautena, ja puun lehdet pakanain terveydeksi, Biblia (1776) Hes.47:12.

    • Anonyymi00030

      Näyttäisi se tässäkin keskustelussa näiden Raamatun ymmärtäjien kommentointi ajautuneen välittömään ristiriitaan itsensä kanssa ja siihen onkin sitten se perinteinen lääke eli Raamatun copypastaaminen ilman kommenttia.
      Hupaisia ovat.

    • Anonyymi00031

      <<Hieman surkuhupaisaa on se, millä tavoin jotkut kiirehtivät puolustelemaan tuota "ristiriidatonta" Kirjoitusten kokoelmaa (josta edes kaksi kristittyä ei kykene saavuttamaan yhteisymmärrystä) ikään kuin kristinuskossa olennaisinta olisi kokoelma kirjoituksia eikä Persoona.<<

      Ihmiset riitele ei Raamattu ilmoituksen sana.

      Dosentti: "Asiat riitele ei ihmiset"? Kuolleet asiat riitelee, kyllä ihmiset riitelee hienotunteisesti. - onko huijarit liikkeellä, myyskentelevät juttujaan ja rahastavat ja eksyttävät pois totuudesta: Markkinahuijarit.

    • Anonyymi00032

      Anonyymi00028
      2026-06-21 07:16:38
      Hellanlettas sentään! :D
      ###

      Vai että Hellanlettas sentään! :D? Toimitko noin kaikissa muissakin tilanteissa?

      Onko sinulle yhdentekevää, onko jokin aikamäärä käännetty: "noin 450 vuoden ajan profeetta Samueliin saakka.", luoden virheellisen mielikuvan, että Tuomarien aikakausi kesti 450 vuotta?

      Vai onko sinulle yhdentekevää, onko jokin aikamäärä käännetty: Egyptin lähdöstä kulunut aika oli ”noin 450 vuotta. Sen jälkeen hän antoi heille tuomareita profeetta Samueliin saakka.”
      -

      Mitä se osoittaa, jos kuittaa Luojaa halveksivien fundamentalistien tahallisen Raamatun vääristelyn paljastamisen vain hihkumalla, että "Hellanlettas sentään! :D"-
      -
      Vrt:

      Pankin velallinen näkee unta:

      Pankinjohtaja:” Arvoisa laina-asiakas, Otit lainan 45 kuukautta sitten ja olet nyt maksanut sen.”
      Velallinen herää onnellisena ja nukahtaa jälleen, mutta uni jatkuu:
      Pankinjohtaja:” Arvoisa laina-asiakas, Otit lainan 45 kuukautta sitten, mutta et ole lyhentänyt lainaasi yhtään, joten annan vielä 45 kuukautta maksuaikaa”
      -

      Tässä kohtaa lainansa maksamatta jättänyt heräsi ja huomasi, että kaikki oli vain unta. Hän nousi sängystä ja luki uudelleen Oikeudesta tulleen kirjeen: ”Lainasi viimeinen takaisinmaksupäivä oli 45 kuukautta sitten. Sinun on tultava oikeuteen selvittämään asia.”

      Laina-asiakas menee asianajajansa luokse ja valittaa epätoivoaan: ”Joudun vankilaan, auta minua!”

      Asianajaja: ”Voin antaa neuvon, mutta se maksaa paljon.”

      Laina-asiakas: ”Mikään ei ole liian kallista, kun kyseessä on vapauteni!”

      Asianajaja: ”Hyvä on. Kun sinua syytetään oikeudessa, vastaat vain virnistellen kaikille, että ”Hellanlettas sentään! D.”
      -

      Myöhemmin asianajajan toimistossa:

      Laina-asiakas: ”Tein kuten neuvoit ja lopulta Tuomari huusi: Mitä te tänne tuollaisia hulluja raahaatte, meillä on tuollaisia ihan omastakin takaa! Heittäkää hänet ulos!”

      Asianajaja: ”Hienoa. Ja nyt haluan maksun!”

      Laina-asiakas sanoo siihen, että ”Hellanlettas sentään! D” ja poistuu paikalta.

      • Anonyymi00042

        Hellanlettas-ukkelia loukkasi sana "hellanlettas"...

        🤣🤣🤣


    • Anonyymi00034

      Raamattu on todellakin hyvä paljastamaan sellaiset opit, jotka sotivat Raamatun ilmoitusta vastaan.

      Omat opit paljastuvat Raamatun ilmoitukseen niitä peilattaessa ja ainakin tällä palstalla se on syy suuri riitakäyttäytymiselle.

      Opit eivät salli asiyhteydessä Raamatun lukemista, ei myöskään rinnakkaisten tekstikohtien lukemista.

      Raamattua vastaanhan on hyökätty eri tahojen toimesta jo pitkät ajat, mutta silti Pyhä Raamattu kestää.

      Pelastuksen evankeliumin, totuuden sanan ja sydämen uskon puolesta.

      Usko Toivonen

      • Anonyymi00035

        Amen. Lisäksi se toimii. Kun antaa elämänsä Jeesukselle, saa kokea rauhan ja pelastuksen sekä uuden sydämen, eli mielenlaadun. Vanha syntielämä ällöttää, koska karitsa ei pidä rapakoista. Eikä kapakoistakaan.


      • Anonyymi00036

        Tätä kuvottavaa hevonpaskamantraasi sinä hoet kuin joku aivokuollut ainoana tarkoituksenasi raiskata sovituksen sana, joka kuuluu

        "Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan."

        TÄMÄN SOVITUKSEN SANAN sinä olet julistanut tuolla Raamattu hölinälläsi "omaksi opiksi, joka sotii Raamatun ilmoitusta vastaan".

        Ja koska sinä olet harhaanjohtaja ja sovituksen sanan vihaaja, sinä joudut keksimään päästäsi kaiken maailman hevonpaska-apuvälineitä, kuten "ASIAYHTEYS", johon sinä vetoat aina, kun paskot sovituksen sanan päälle.


      • Anonyymi00037

        Tässäpä SIANPASKAOPIN julistajalle Usko Toivoselle RINNAKKAISIA TEKSTIKOHTIA:

        1. "Jumala oli Kristuksessa ja

        a) SOVITTI

        b) MAAILMAN

        c) itsensä kanssa."

        2. "Sillä Jumala näki hyväksi, että kaikki täyteys hänessä asuisi ja että hän, tehden rauhan hänen ristinsä veren kautta, hänen kauttaan

        a) SOVITTAISI

        b) itsensä kanssa

        c) KAIKKI, hänen kauttaan KAIKKI SEKÄ MAAN PÄÄLLÄ ETTÄ TAIVAISSA."


        3. "Sillä jos me

        a) SILLOIN, kun VIELÄ OLIMME JUMALAN VIHOLLISIA,

        b) TULIMME sovitetuiksi

        c) HÄNEN KANSSAAN hänen Poikansa kuoleman kautta,

        PALJOA ENNEMMIN me pelastumme hänen elämänsä kautta nyt, kun olemme sovitetut."

        Alapa sadannen kerran paskantamaan noiden jakeiden päälle ole hyvä.


    • Anonyymi00038

      Aikuisiksi kasvaneet kristityt, eivät näe ristiriitoja Raamatun kokonaisvaltaisessa sanomassa. Kristittyjä teeskentelevät ateistit ja saatanan palvojat, heittelevät herjoja ja yrittävät provosoida räikeästi, eri asioita korostavat kristityt riitelemään keskenään. En ole tälläistä havainnut. Normaali elämä sujuu laajan kristittyjen perheen välillä rakkaudellisesti.

      • Anonyymi00041

        Just joo!

        🤣🤣🤣


    • Anonyymi00039

      Oikean opin, saa, kun sitä noudattaa. Mutta kuka noudattaa oikeaa oppia? Mitä Jeesus on opettanut.
      Lahjaksi olette saaneet lahjaksi antakaa. Rakastakaa lähimmäistänne niin kuin itseänne.” Tätä voi kutsua kommunismiksi, kysymys on muiden hyväksi elämisestä ja rakkaudesta.

      Mitä Jeesus tarkoittaa myös vuorisaarnassaan? Tätäkään ei noudateta. Niin millä tavalla te voitte ymmärtää silloin Raamatun sanomaa ja sen ydintä—päästä siinä eteenpäin?

      Ja ristin veren sovituksesta ja evankeliumista, jonka armon anteeksiaanon Jeesus lahjoittaa.
      Uskova ei elä enää tässä maailmassa vaan tulevassa. Katsokaa ylös Isän oikealle puolelle taivaaseen. Ja Paavali kehoittaa niin edelleen.

      Kaikki tämä on kaukana siitä opetuksesta. Mitä Raamattu opettaa, ja miten te sitten voisitte ymmärtää, mitä kulloinkin tarkoitetaan? Kun ei eroteta sitä mikä on Jumalasta ja mikä ihmisestä. Jumala on maailman tuolla puolen toisessa luomakunnassa missä kakki on suunniteltu.

      • Anonyymi00040

        Sinuakaan hilippatihippaa-tyyppiä ei tunnu kiinnostavan sovituksen sana vaan tuollainen esoteerinen höpinä.


      • Anonyymi00043
        Anonyymi00040 kirjoitti:

        Sinuakaan hilippatihippaa-tyyppiä ei tunnu kiinnostavan sovituksen sana vaan tuollainen esoteerinen höpinä.

        Vai Raamattu menee yli ymmärryksen että heilahtaa, - ei voi mitään?


      • Anonyymi00044
        Anonyymi00043 kirjoitti:

        Vai Raamattu menee yli ymmärryksen että heilahtaa, - ei voi mitään?

        Oikean opin, saa, kun sitä noudattaa.


      • Anonyymi00045
        Anonyymi00043 kirjoitti:

        Vai Raamattu menee yli ymmärryksen että heilahtaa, - ei voi mitään?

        Jospa esoteerikko ensiksi lukisit sen kirjan kannesta kanteen ja tulisit sitten tänne mumisemaan uudestaan noita höpinöitäsi.


      • Anonyymi00046
        Anonyymi00044 kirjoitti:

        Oikean opin, saa, kun sitä noudattaa.

        Olet oikeassa. Sovituksen sanaa noudatetaan uskomalla siihen. Ja kun siihen ei usko, sitä ei luonnollisestikaan myöskään noudata.


    • Anonyymi00047

      Sanan.18:13 ”Typerys häpäisee itsenä, jos kuulematta ensin tosiasioita antaa vastauksen.”

      -

      Tämä Raamatun tärkeimpiin teemoihin kuuluva opetus on niin yksinkertaisen selkeä, looginen, järkevä, ja sopusoinnussa tapahtuneen historian kanssa, että lapsikin sen ymmärtää.

      Tätä on mahdoton ymmärtää vahingossakaan väärin:

      2.KOR.5:

      Westcott and Hort 1881

      18 τὰ δὲ πάντα ἐκ τοῦ θεοῦ τοῦ καταλλάξαντος ἡμᾶς ἑαυτῷ διὰ Χριστοῦ καὶ δόντος ἡμῖν τὴν διακονίαν τῆς καταλλαγῆς,
      19 ὡς ὅτι θεὸς ἦν ἐν Χριστῷ κόσμον καταλλάσσων ἑαυτῷ, μὴ λογιζόμενος αὐτοῖς τὰ παραπτώματα αὐτῶν.
      20 Ὑπὲρ Χριστοῦ οὖν πρεσβεύομεν καταλλάγητε τῷ θεῷ.
      21 γενώμεθα δικαιοσύνη θεοῦ ἐν αὐτῷ.

      18 vaan kaikki lähtee Jumalasta, joka on sovittanut meidät kanssaan Kristuksen kautta ja antanut meille palveluksen viran,
      19 että Jumala Kristuksen kautta sovitti maailman kanssaan.
      20 Me siis asiamiehinä Kristuksen sijaan rukoilemme Jumalaa
      21 että tulemme vanhurskaiksi Jumalalle hänen (Jeesusken) kauttaan.

      -

      KOL.1:

      Westcott and Hort 1881

      19 ὅτι ἐν αὐτῷ εὐδόκησεν πᾶν τὸ πλήρωμα κατοικῆσαι
      20 καὶ δι' αὐτοῦ ἀποκαταλλάξαι τὰ πάντα εἰς αὐτόν, εἰρηνοποιήσας διὰ τοῦ αἵματος τοῦ σταυροῦ αὐτοῦ, δι' αὐτοῦ εἴτε τὰ ἐπὶ τῆς γῆς εἴτε τὰ ἐν τοῖς οὐρανοῖς·

      19 Sillä hänessä (Jeesuskessa) (Luoja) näki hyväksi, että kaikki täyteys asuisi hänessä (Jeesuksessa),
      20 ja että hän (Luoja) hänen (Jeesuksen) kauttaan sovittaisi kaiken itsensä kanssa, tehden rauhan hänen ristinsä veren kautta, hänen (Jeesuksen) kauttaan sovittaisi kaiken, sekä maan päällä että taivaassa olevan.
      21. Teidätkin, jotka ennen olitte vieraantuneet ja mieleltänne hänen (Luojan) vihamiehiänsä, hän nyt on sovittanut
      22. Poikansa kuoleman kautta, asettaakseen teidät pyhinä ja moitteettomina eteensä,

      -

      ROOM.5

      Westcott and Hort 1881
      10 εἰ γὰρ ἐχθροὶ ὄντες κατηλλάγημεν τῷ θεῷ διὰ τοῦ θανάτου τοῦ υἱοῦ αὐτοῦ, πολλῷ μᾶλλον καταλλαγέντες σωθησόμεθα ἐν τῇ ζωῇ αὐτοῦ·

      10 Sillä jos me silloin, kun vielä olimme Jumalan vihollisia, tulimme sovitetuiksi hänen kanssaan hänen Poikansa kuoleman kautta, kuinka paljoa ennemmin me pelastumme hänen elämänsä kautta nyt, kun olemme sovitetut;
      -
      18. Niinpä siis, samoin kuin yhden ihmisen (Aadamin) lankeemus on koitunut kaikille ihmisille kadotukseksi, niin myös yhden ihmisen (Jeesuksen) vanhurskauden teko koituu kaikille ihmisille elämän vanhurskauttamiseksi;
      19. sillä niinkuin yhden ihmisen (Aadamin) tottelemattomuuden kautta monet ovat joutuneet syntisiksi, niin myös yhden kuuliaisuuden (Jeesuksen) kautta monet tulevat vanhurskaiksi.
      -
      21. Niinkuin (Aadamilta peritty) synti on hallinnut kuolemassa, samoin armokin hallitsee iankaikkiseksi elämäksi.

      -

      Kapinallisen Aadamin perikunta on synnynnäisessä vihollissuhteessa Luojaan.

      Koska lunastusuhrillaan Jeesus osti eli adoptoi heidät ’lapsikseen’, niin ihmiskunnan adoptioisänä Jeesuksen ’lapset’ eli ihmiskunta saa hyväksytyn aseman Luojan edessä eikä ihmiskunnalla ole enää lunnaiden perusteella vihollisuussuhdetta Luojaan, vaan on rauha ja hyväksytty asema.

      Jeesus uskoi tästä asiasta informoimisen ensin apostoleilleen ja sitten niille, jotka ottavat sanan vastaan.

      ILMSTS.22:17 ”Henki ja morsian sanovat: "Tule!" Ja joka kuulee, sanokoon: "Tule!" Ja joka tahtoo, ottakoon elämän vettä lahjaksi.”

      Mikä on nimeltään avain, joka avaa ikuisen elämän mahdollisuuden?

      Vastaus: Usko.

      Miten sellainen usko saadaan?

      Vastaus:

      Joh.17:3 ”Tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet tosi Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.”

      -

      Synonyymi Sanakirja ””tuntea”:

      tietää, ymmärtää, kokea, elää, tunnistaa, erottaa, pystyä erottamaan, huomata ero, havaita, panna merkille.

      aistia, huomata, käsittää, kestää, kuulla, oivaltaa, osata, tajuta, omia, tuta, uskoa, identifioida, muistaa, miettiä, koskea.

      käydä läpi uudelleen, muistaa, palauttaa mieleensä, muistella, tuoda mieleen, verrata, vertailla, käsittää, oivaltaa, tajuta, huomata, iloita, sympatisoida, nähdä, tunteet, tunnelma, tuntea myötätuntoa jkta kohtaan.

      • Anonyymi00050

        On se yksi tapa raiskata sovituksen sana tuokin: lainata hieman alkukieltä.

        🤣🤣🤣


      • Anonyymi00052

        "22. Poikansa kuoleman kautta"

        Minä jo huolestuin ja kävin oikein kurkkaamassa alkukielistä tekstiä, että ei kai Paavali noin pahasti voinut kirjoittaa. Mielelläni olisin käyttänyt tuotakin Paavalia vastaan.


      • Anonyymi00053
        Anonyymi00052 kirjoitti:

        "22. Poikansa kuoleman kautta"

        Minä jo huolestuin ja kävin oikein kurkkaamassa alkukielistä tekstiä, että ei kai Paavali noin pahasti voinut kirjoittaa. Mielelläni olisin käyttänyt tuotakin Paavalia vastaan.

        Niin.

        "Poikansa kuoleman kautta" ei tarkoita ihan samaa kuin "uskon kautta".


    • Anonyymi00048

      Koko Rammattu on Jeesus Kristus Kolmiyhteinen Jumala: A&O. Tmämä sisältää kaiken ja kaikkeuden.
      Amen!

    • Anonyymi00051

      Jeesus on “ensimmäinen ja viimeinen, alku ja loppu” (Ilm. 22:13).
      Kirjain ei tee eläväksi, vaan Henki tekee (2. Kor. 3:6).
      Lisäksi Henki kirkastaa Kristusta ja yhdistää ihmisen Kristukseen (esim. Joh. 16:13–14; Room. 8:9).
      Eli: Jeesuksen “alku ja loppu” -asema ja “Henki tekee eläväksi” -työ kuvaavat samaa kokonaisuutta, vaikka ne kohdistuvat eri asioihin (Kristus/alku-loppu vs. Pyhä Henki/eläväksi tekeminen).

    • Anonyymi00054

      >> Kaikki nämä suuret asiantuntijat ovat yhtä mieltä siitä, että Raamattu on Jumalan Sanaa ja sellaisena ristiriidatonta Jumalan "ilmoitusta" ihmiskunnalle. Jotenkin nämä suuret Raamatun tuntijat onnistuvat kuitenkin synnyttämään RIIDAN ristiRIIDATTOMASTA Jumalan Sanasta. <<

      Sinä itse nyt ihan pöhkö olet. Eihän se Raamatusta tee ristiriitaista, vaikka uskovat ovat ristiriidassa toistensa kanssa ja ymmärtävät asiat eri tavalla. Ei koulussakaan kaikki saa historiasta kymppejä, osa saa myös hylätyn ja jotain siltä väliltä, vaikka kaikki lukevat samaa historiaa, samasta historiankirjasta.

      Senhän takia juuri on erilaisia suuntauksia, koska ihmiset eivät ymmärrä asioita samoin ja sitten ollaan eriydytty omaa kantaa puolustavaksi kuppikunnaksi. Siitä huolimatta Raamattu pysyy ristiriidattomana.

      • Anonyymi00061

        Maailmassa on miljoonia eri alojen luonnontieteilijöitä, jotka pitävät luonnontieteiden saavutuksia ristiriidattomina ja oikeina. Tiedeyhteisön hyväksymistä tuloksista ei noiden miljoonien kesken sukeudu riitoja - koko ajatuskin on täysin mahdoton.

        Valtava lauma fundiksia julistaa YHTEEN ÄÄNEEN Raamattu-nimisen kirjoitusten kokoelman ristiriidattomuutta ja erehtymättömyyttä, ja KAIKKI riitelevät keskenään tuon kokoelman sisällöstä.

        Ja sinä et näe tässä mitään huvittavaa etkä.... ristiriitaista?

        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣


      • Anonyymi00062

        Kouluvertauksesi on naurettava - onhan aina jokin peruste sille, miksi jotkut saavat kymppejä ja jotkut eivät.

        Fundisten riitaisassa massakakofoniassa tuo peruste loistaa poissaolollaan.

        "Siitä huolimatta Raamattu pysyy ristiriidattomana."

        🤣🤣🤣🤣🤣


    • Anonyymi00055

      Raamattukin koostuu protestanteilla 66-kirjasta…..mutta ortodokseilla ja katolisilla on enemmän kirjoja omassa raamatussa, tätäkin he väittävät johdatukseksi vaikka sen keksi Luther

      • Anonyymi00056

        Siis protestantit sanovat sitä Jumalan sanaksi ja kanonisoiduksi totuudeksi. Miksi sitten aiemmin raamatussa oli ne muut kirjat? Muitakin asioita on mitä ei tiedetä, mihin kaikkitietävät vain aina myhäilevät ylpeästi eivätkä yleensä kerro mitään.


      • Anonyymi00057
        Anonyymi00056 kirjoitti:

        Siis protestantit sanovat sitä Jumalan sanaksi ja kanonisoiduksi totuudeksi. Miksi sitten aiemmin raamatussa oli ne muut kirjat? Muitakin asioita on mitä ei tiedetä, mihin kaikkitietävät vain aina myhäilevät ylpeästi eivätkä yleensä kerro mitään.

        Väärin kirjoitettu. Ei enää. Tänne mitään.


      • Anonyymi00059
        Anonyymi00056 kirjoitti:

        Siis protestantit sanovat sitä Jumalan sanaksi ja kanonisoiduksi totuudeksi. Miksi sitten aiemmin raamatussa oli ne muut kirjat? Muitakin asioita on mitä ei tiedetä, mihin kaikkitietävät vain aina myhäilevät ylpeästi eivätkä yleensä kerro mitään.

        Jos tutkit Raamatusta pois jätettyjä kirjoja, niin huomaat, että ne eivät ole pyhitettyjä. Jumalan inspiroimat patriarkat estivät turhan rojun pääsyn pyhitettyyn Raamattuun.


    • Anonyymi00060

      Jumala ei ole ristiriitainen eikä myöskään Jumalan sana. Kun tuntee Jumalan, Jumala on puhdas ja Pyhä kaikella tavoin. Siinä ei ole mitään pahaa, eikä mikään pahuus tai saastaisuus voi edes lähestyä Jumalaa.
      ja kaikki tulee saastuneesta ihmisestä saastuneen ihmisen kautta: erimielisyydet.

      Siksi Hän lähetti Poikansa. Jeesuksen puhtaus ja armo yhdistää Pyhän Hengen kautta ja kutsuu yhteyteensä.

      Etsikää siis puhdasta taivaan valtakuntaa, ei kirjaimessa vaan Hengessä.

    • Anonyymi00063

      Tähän uskovainen tähtää ja tämän saa aikaan Jeesuksen armo.
      1.Johanneksen kirje: 2:27 Mutta te - teissä pysyy se voitelu, jonka olette häneltä saaneet, ja te ette ole kenenkään opetuksen tarpeessa; vaan niinkuin hänen voitelunsa opettaa teitä kaikessa, niin se opetus on myös totta eikä ole valhetta; ja niinkuin se on opettanut teitä, niin pysykää hänessä.

      • Anonyymi00064

        Raamattu on väline pääasia on elämä: Jeesus tie totuus ja elämä.


      • Anonyymi00065
        Anonyymi00064 kirjoitti:

        Raamattu on väline pääasia on elämä: Jeesus tie totuus ja elämä.

        Jeesus on sekä Alfa että Omega, alku ja loppu.

        Jeesus on sekä väline että pääasia.

        Raamattu ei ole edes väline.

        Jeesus on kaikki ja kaikissa.


      • Anonyymi00066
        Anonyymi00065 kirjoitti:

        Jeesus on sekä Alfa että Omega, alku ja loppu.

        Jeesus on sekä väline että pääasia.

        Raamattu ei ole edes väline.

        Jeesus on kaikki ja kaikissa.

        Amen!


      • Anonyymi00067
        Anonyymi00065 kirjoitti:

        Jeesus on sekä Alfa että Omega, alku ja loppu.

        Jeesus on sekä väline että pääasia.

        Raamattu ei ole edes väline.

        Jeesus on kaikki ja kaikissa.

        Jeesuksessa on elämä! Se on pääasia sydämessä.


    • Anonyymi00068

      Joh.7
      ”Sen jälkeen Jeesus vaelsi ympäri Galileassa; koska Juudeassa juutalaiset tavoittelivat häntä tappaaksensa. Juutalaisten lehtimajanjuhla, oli lähellä.”

      Jeesuksen velipojat eivät vielä uskoneet hänen olevan Kristus ja kannustivat häntä menemään tuohon juhlaan. Galileassa Jeesus sanoi heille, että menkää te; minä en vielä mene näille, sillä minun aikani ei ole vielä tullut. Mutta kun hänen veljensä olivat menneet juhlille, hänkin meni sinne, ei julkisesti, vaan salaa.

      Mutta sekä Jeesuksen viholliset että kannattajat etsivät häntä kiihkeästi juhlan aikana ja kiistelivät keskenään. Toiset sanoivat, että hän on hyvä, mutta toiset pitivät häntä kansan eksyttäjänä. Mutta julkisesti kukaan ei uskaltanut puolustaa Jeesusta, koska fariseukset olivat päättäneet, että sellaiset erotetaan synagogasta.

      Juhlan puolivälissä Jeesus rohkeasti meni temppeliin ja alkoi opettaa julkisesti. Kuulijat ihmettelivät, että miten on mahdollista, että hän tuntee ja osaa selittää Raamattua noin hyvin, vaikka ei ole saanut teologista koulutusta!

      Jeesus vastasi, että koska hänen julistamansa Raamatun totuus on lähtöisin hänen Isästään, joka lähetti hänet maapallolle sitä varten, todistamaan totuudesta, niin miksi tavoittelette minua tappaaksenne? Mutta he tylyttivät, että demoni riivaa sinua, ei sinua kukaan jahtaa tappaakseen!

      Muutamat pohtivat, että eikö hän ole se, jota hallitusherrat tavoittelevat tappaakseen, mutta täällä hän puhuu vapaasti. Ovatkohan he tajunneet, että hän on ennustettu Kristus? Toisaalta, mehän tiedämme, mistä Jeesus on kotoisin, mutta kun Kristus tulee, kukan ei tiedä, mistä hän on.

      Jeesus korotti ääntänsä ja sanoi, että te kyllä tiedätte, mistä olen kotoisin, mutta ette tunne lähettäjääni kuten minä tunnen ja jatkoi:

      Joh.7:33 "Minä olen vielä vähän aikaa kanssanne, kunnes menen hänen tykönsä, joka on minut lähettänyt.

      34. Silloin te etsitte minua, mutta ette löydä; ja missä olen, sinne te ette voi tulla."
      -
      Jeesus tarkoitti kuolemaansa ja ylösnousemustaan takaisin henkipersoonaksi taivaaseen, minne hänen VIHOLLISENSA eivät voi häntä seurata.

      Hän ei tarkoittanut, etteikö ne, jotka Luoja valitsisi ihmisistä Jeesuksen tuleviksi hallitustovereiksi, voisi kuoltuaan saada samanlaisen ylösnousemuksen kuin hän eli taivaaseen henkipersooniksi.

      Kuolemaansa edeltävänä ilta na hän sanoi 11 uskolliselle opetuslapselleen:

      Mat.19:28; Luuk.22:28-30; Ilmsts.2:26 ”Te olette pysyneet kanssani (kun minua vastaan on hyökkäilty);

      niinpä minä säädän teille kuninkaallisen aseman valtakunnassani, kuten Isäni on minulle säätänyt,

      siinä kaiken uudeksi tekemisessä, kun Ihmisen Poika istuu kirkkautensa valtaistuimelleen,

      tekin saatte olla minun pöydässäni minun valtakunnassani ja istua valtaistuimilla ja

      Ilmsts.2:26 joka voittaa ja loppuun saakka on uskollinen, annan (Ilmst.5:1,7,8 Isän valtuuttamana) hallita ja jakaa oikeutta taivaasta käsin maan päällä oleville.

      Ilmsts.5:12 Sinä (Kristus) olet arvollinen saamaan (hallitusaseman), sillä sinä olet verelläsi ostanut Jumalalle ihmisiä jokaisesta sukukunnasta, kielistä, kansoista ja kansanheimoista

      10. ja tehnyt heidät meidän Jumalallemme valtakunnaksi ja he tulevat hallitsemaan maan yläpuolella". - Westcott and Hort 1881: ἐπὶ τῆς γῆς = maan yllä
      -
      Jeesus siis opetti, mitä tulee tapahtumaan, kun opetuslapsensa voideltaisiin pyhällä hengellä Jeesuksen kuoleman jälkeen ”Jumalan lapsiksi” ja sillä ’valtakirjalla’ pääsevät taivaaseen Jeesuksen hallitustovereiksi hallitsemaan ihmiskuntaa, muodostaen Jumalan valtakunnan hallituksen.
      -
      Paavali Apt.24:14-16 ”Sitä tietä vaeltaen, jota he lahkoksi sanovat, palvelen Jumalaa ja uskon kaiken, mitä on kirjoitettuna Raamatussa,
      15. ja pidän sen toivon Jumalaan, että on oleva ylösnousemus sekä vanhurskasten että vääräin.
      16. Sentähden minä myös ahkeroitsen, että minulla aina olisi loukkaamaton omatunto Jumalan ja ihmisten edessä.
      -
      Ilmst.20;21,22 ”Meri, Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat. seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja.

      Ja kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: "Katso, heidän Jumalansa on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva,
      eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt."

      Ja hän näytti minulle elämän veden virran, joka juoksi Jumalan sekä Karitsan valtaistuimesta.

      Keskellä katua ja virran molemmilla puolilla oli elämän puu, joka antoi joka kuukausi hedelmänsä, ja puun lehdet ovat kansojen tervehtymiseksi.”

    • Anonyymi00069

      VOIKO RAAMATUSSA ILMAISU ”ALFA JA OMEGA, ALKU JA LOPPU, ENSIMMÄINEN JA VIIMEINEN” TARKOITTAA SEKÄ LUOJAA ETTÄ JEESUSTA?

      Nämä ovat kreikan aakkosten ensimmäisen ja viimeisen kirjaimen nimet, ja niitä käytetään 3 kertaa arvonimenä Ilmestyskirjassa (1938 ja 1992 KR ”A ja O” -muodossa).

      1776 KR muotoa ”A ja O” käytetään myös Ilmestyskirjan 1:11:ssä, mutta tämä on jälkeenpäin lisätty Raamattuun tukemaan sitä virheellistä teologiaa, että Luoja ja Hänen luomansa 1. luomus eli Jeesus olisivat sama persoona.

      Ilmsts.1: 1776 KR
      8 Minä olen A ja O, alku ja loppu*, sanoo Herra, joka on, joka oli, ja joka tuleva on, kaikkivaltias.
      11 minä olen A ja O, ensimmäinen ja viimeinen
      12 Mitäs näet/ kirjoita Kirjaan/ ja lähetä Asian Seuracunnille

      Vrt.:
      Ilmsts.1: 1938 KR
      8 "Minä olen A ja O", sanoo Herra Jumala, joka on ja joka oli ja joka tuleva on, Kaikkivaltias.
      11 "Kirjoita kirjaan, mitä näet, ja lähetä niille seitsemälle seurakunnalle,

      Tuo lisäys puuttuu vanhimmista kreikkalaisista käsikirjoituksista, kuten
      Codex Sinaiticus, Codex Alexandrinus ja Codex Ephraemi rescriptus. Siksi tuo pakanallista kolminaisuutta tukeva väärennös on poistettua monista moderneista käännöksistä, jopa 1938 Kirkkoraamatustakin.

      Silti jotkut teologit tivaavat itsepintaisesti, että tätä arvonimeä A ja O käytetään sekä Luojasta että Kristuksesta, mutta ota asia itse tarkasteltavaksi ja suorita huolellinen, rehellinen arvio:

      Huomaat helposti, että arvonimeä A ja O käytetään vain ja ainoastaan Luojasta!

      Ilmsts.1:1 ”Jeesuksen Kristuksen ilmestys, jonka Jumala antoi hänelle, näyttääkseen palvelijoillensa, mitä tapahtuman pitää; ja sen hän lähettämänsä enkelin kautta antoi tiedoksi palvelijalleen Johannekselle.”

      Kuten havaitset Ilmestyskirjan 1. jakeesta, niin alunperin Luoja antoi ilmestyksen Pojalleen Jeesukselle, joka välitti sen Johannekselle valtuutetun enkeliedustajan kautta, joten Ilmestyskirjassa toisinaan puhujan roolissa on itse Luoja, mutta toisinaan Kristus.

      Ilmsts.22:8 ”Minä, Johannes, kun olin sen kuullut ja nähnyt, lankesin maahan kumartuakseni sen ENKELIN jalkojen eteen, joka tämän minulle näytti.”

      Sen vuoksi Ilmestyskirjan 1:8 sanoo: "Minä olen A ja O", sanoo Herra Jumala, joka on ja joka oli ja joka tuleva on, Kaikkivaltias.”

      Vaikka edellisessä jakeessa 7 puhutaankin Jeesuksesta, lapsikin tajuaa, että jakeessa 8 arvonimeä käytetään ”Kaikkivaltiaasta” Jumalasta, ei Jeesuksesta!

      Seuraavan kerran arvonimi A ja O esiintyy 21:6:ssa.
      ”Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi.”

      Seuraava jae 7 paljastaa, että tuo puhuja on itse Luoja, siis ei Jeesus:

      Ilmsts.21:7 ”Joka voittaa, on tämän perivä, ja minä olen oleva hänen Jumalansa, ja hän on oleva MINUN POIKANI.”

      Jeesus ei koskaan käyttänyt palvojatovereistaan ilmaisua ”POIKANI”, vaan käytti termiä ”VELJET” niistä, joista tulee hänen tovereitaan taivaalliseen hallitusasemaan Jumalan valtakunnassa.
      Siksi Ilmsts.21:6 jakeen puhujan täytyy olla itse Luoja eli Jeesuksen Isä!

      Matteus 25:40 ”Kuningas sanoo heille: Kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä VELJISTÄNI, sen te olette tehneet minulle”

      Vrt. Hebr.2 ”Hänet, joka vähäksi aikaa oli tehty enkeleitä halvemmaksi, Jeesuksen, me näemme, että hän Jumalan armosta on puolestamme joutunut maistamaan kuolemaa.

      Sillä hänen (Luojan), jonka ansiosta (δι' ὃν τὰ ) kaikki on (luotu), saattaessaan monia LAPSIAAN kirkkauteen, saattoi(Jeesuksen) kärsimysten kautta tehdä heidän pelastuksensa edelläkävijä (Jeesus) täydelliseksi.

      11. Sillä sekä hän (Luoja), joka pyhittää, että ne, jotka pyhitetään, ovat kaikki alkuisin yhdestä (Luojasta). Sentähden hän (Jeesus) ei häpeä kutsua heitä VELJIKSI,

      12. kun hän (Jeesus) sanoo: "Minä julistan sinun (Isän) nimeäsi VELJILLENI seurakunnan keskellä";

      14. Koska LAPSILLA on veri ja liha, tuli hänkin (Jeesus) niistä yhtäläisellä tavalla osalliseksi, että hän kuoleman kautta kukistaisi sen, jolla oli kuolema vallassaan (Saatanan).
      17. Sentähden piti hänen (Jeesuksen) kaikessa tuleman VELJIENSÄ kaltaiseksi, että hänestä tulisi uskollinen tehtävissään Jumalan edessä.”
      -
      Ilmsts.22:13 arvonimi A ja O esiintyy viimeisen kerran: ”Minä olen A ja O, ensimmäinen ja viimeinen, alku ja loppu.”

      Luvussa 22 esiintyy monta persoonaa:
      8 ja 9 enkeli puhuu Johannekselle.
      16 puhuu Jeesus
      17 puhuu ”henki ja morsian”
      20 puhuja on Johannes
      Joten jakeissa 12-15 A ja O on sama persoona kuin se, josta arvonimeä käytetään 2 muussa tapauksessa, toisin sanoen Luoja.

      Jakeen 12 ilmaus ”Katso, minä tulen pian” ei automaattisesti tarkoita, että siinä puhutaan Jeesuksesta, koska Luoja sanoo myös itsestään, että hän ”tulee” panemaan tuomionsa täytäntöön.

      Esim. Mal 3:1-6 ja Jes. 26:21 sanotaan, että Luoja sekä ”liiton sanansaattaja” tulevat tuomitsemaan yhdessä.

      Joten aina kun käytetään arvonimenä ilmaisua A ja O eli alku ja loppu, ensimmäinen ja viimeinen, tarkoitetaan aina Luojaa, ei koskaan Jeesusta.

      Ennen Luojaa ei ole ollut Kaikkivaltiasta ei koskaan tule toista.

    • Anonyymi00070

      Ainoat kristinuskosta riitelevät, ovat piiloateisteja ja saatanan käskyläisiä, joilla on unelmana saada riitaa, erilaisista toisarvoisista muoto asioista. He yrittävät saada maailmankaikkeuden suurinta viisautta kiinni virheistä, mutta löytävät vain tyhjänpäiväisiä asioita erilaisista asioista. Nekin usein eriaikoina kirjoitetuista toisarvoisista määristä, jotka vaihtelevat kokoajan. Jumalan puhtaan raikas Pyhä sanoma säilyy, mikään saasta ei siihen pysty. Laaja kristittyjen, uskossaan kasvavien joukko lisääntyy, vaikka rakit räkyttävät itkuisen toivottomuutensa vallassa. Tie pelastukseen on selkeä. Samoin tie kadotukseen on vapaa ja selkeä.

    • Tässä ei raamatuita tarvita.📖📚

    • Anonyymi00072

      Päättele itse, onko tässä ristiriitaa vai ei:

      Miksi 1. Samuelin kirja kertoo, että Iisailla oli kahdeksan poikaa, mutta 1. Aikakirja 2:13–15 mainitsee Iisain 7 poikaa ja tuon seitsemännen olleen Daavid?

      1. Samuelin kirjan kirjoittivat Samuel, Gaad ja Naatan n. 1100 eKr. mennessä.

      1.Samuelin kirja 16:10, 11
      10. Niin toi Iisai SEITSEMÄN POIKAAnsa Samuelin eteen. Mutta Samuel sanoi Iisaille: "Herra ei ole valinnut ketään näistä".
      11. Ja Samuel kysyi Iisailta: "Siinäkö olivat kaikki nuorukaiset?" Hän vastasi: "Vielä on nuorin jäljellä, mutta hän on kaitsemassa lampaita".
      17:12. Daavid oli sen efratilaisen miehen poika Juudan Beetlehemistä, jonka nimi oli Iisai, ja tällä oli KAHDEKSAN POIKAA.”

      Siis Iisailla oli 8 poikaa. Ensin esiteltiin 7 ja lopuksi kahdeksas eli Daavid.

      1. Aikakirjan kirjoitti pappi ja Raamatun jäljentäjä Esra n. 600 vuotta myöhemmin.

      1. Aikakirja 2:13–15
      13. Ja Iisaille syntyi esikoisena Eliab, toisena Abinadab, kolmantena Simea,
      14. neljäntenä Netanel, viidentenä Raddai,
      15. kuudentena Oosem ja seitsemäntenä Daavid.

      Näistä dokumenteista käy ilmi, että yksi noista Samuelille näytetyistä 8 pojasta oli kuollut lapsettomana ennen kuin oli ehtinyt avioitua. Siksi 600 vuotta myöhemmin Valtionarkiston eli Raamatun sukuluetteloita tutkinut Esra jätti hänen nimensä pois Aikakirjasta, johon hän kirjoitti Iisain ja muiden sukuluettelon.

      Sama käytäntö on nykyäänkin, esim. Geni jättää sukuluetteloissaan usein mainitsematta lapset, jotka kuolivat ennen avioitumistaan.

    • Anonyymi00073

      Refalainen filistealaisten palkkaama palkkasotilas Goljat oli 2,9 mtr pitkä Gatin kaupungista oleva filistealaisarmeijan esitaistelija, jonka Daavid surmasi. Panssaripaitansa painoi 57 kg ja metallinen keihäänkärkensä lähes 7 kg.

      Hänellä ja joillakin sukulaisillaan oli anatominen poikkeavuus nimeltään polydaktylia eli ylimääräisiä sormia tai varpaita. Sitä esiintyy noin kahdella lapsella tuhannesta. Tila voi periytyä suvussa itsenäisenä ominaisuutena, tai liittyä osana johonkin laajempaan geneettiseen oireyhtymään.

      Daavid-niminen paimenpoika oli tullut erittäin taitavaksi käyttämään linkoa aseenaan suojellessaan isänsä lammaslaumoja pedoilta. Viedessään sotarintamalle ruokaa isoveljilleen, hän tarjoutui tappamaan Goljatin ja onnistui siinä.

      Daavid otti Goljatin miekan sotasaaliikseen ja aikanaan lahjoitti sen pyhäkköön.
      1. Sam. 17:4,7,50 "Niin filistealaisten joukoista tuli kaksintaistelija nimeltä Goljat, kotoisin Gatista. ... Hänen peitsensä varsi oli niinkuin kangastukki ... Niin sai Daavid voiton filistealaisesta lingolla ja kivellä ja löi filistealaisen kuoliaaksi, eikä Daavidilla ollut miekkaa kädessään."

      2. Sam. 21:19 "Taas oli taistelu filistealaisia vastaan Goobissa. Elhanan, Jare-Ooregimin poika, beetlehemiläinen, surmasi gatilaisen Goljatin, jonka keihään varsi oli niinkuin kangastukki.
      Rinnakkaiskertomus 600 vuotta myöhemmin:
      1. Aikakirjan 20:5-8 ”5. Taas oli taistelu filistealaisia vastaan, ja Elhanan, Jaaorin poika, surmasi Lahmin, gatilaisen Goljatin veljen, jonka peitsen varsi oli niinkuin kangastukki.
      6. Taas oli taistelu Gatissa. Siellä oli suurikasvuinen mies, jolla oli kuusi sormea ja kuusi varvasta, yhteensä kaksikymmentä neljä; hänkin polveutui Raafasta.
      7. Ja kun hän häpäisi Israelia, surmasi hänet Joonatan, Daavidin veljen Simean poika.
      8. Nämä polveutuivat gatilaisesta Raafasta; he kaatuivat Daavidin ja hänen palvelijainsa käden kautta.
      -

      Onko tässä ristiriita:

      2. Sam. 21:19 "Taas oli taistelu filistealaisia vastaan Goobissa. Elhanan, JARE-OOREGIMIN poika, BEETLEHEMILÄINEN, surmasi gatilaisen GOLJATIN, jonka keihään varsi oli niinkuin kangastukki."

      ”Taas oli taistelu filistealaisia vastaan, ja Elhanan, JAAORIN poika, surmasi LAHMIN, gatilaisen GOLJATIN VELJEN, jonka peitsen varsi oli niinkuin kangastukki.”



      Ratkaisuksi on pohdittu monenlaisia mahdollisuuksia. Targumin perimätiedon mukaan Elhanan olisi sama kuin Daavid.

      Kahden Goljat-nimisen miehen olemassaoloa pidetään myös mahdollisena, varsinkin kun sana ”Goljat” voi olla pelkkä arvonimi samaan tapaan kuin ”Farao” tai ”Sulttaani”.

      Mutta tutkijoiden enemmistö on kallistunut sille kannalle, että kyseessä olisi käsikirjoitusten jäljentäjän virhe siten, että toisessa kohdassa on kirjoittanut ”JARE-OOREGIM”, mutta toisessa ”JAAOR”.

      He pitävät tuollaisena jäljentäjän virheenä myös sitä, että ainoastaan 2. Samuelin kirjassa on ”BETLEHEMILÄINEN” (hebr. bethallaḥmi)” ja vain Aikakirjassa mainitaan nimi ”LAHMI”, hebr. (et-Laḥmi).

    • Millaisia ristiriito, mahtaa olla Raamatussa, joita nyt tuovat esille,

    • Anonyymi00074

      Minulle Raamattu on ihmeellisin ja rakkain kirja.

      • Anonyymi00075
        UUSI

        Voi kuinka kauniisti ja muka-vaatimattoman viehkosti tuot esille omaa "Raamattu-hengellisyyttäsi"! Tunsitko näkymättömän käden silittävän kilttiä, Raamattua rakastavaa päätäsi?


    • Anonyymi00076
      UUSI

      Kyllä Raamattu on ristiriidaton.
      Synnin palkka on kuolema. eli tämä punainen lanka on Sanan läpi ohjaamssa neuvoihin, sekä ohjeisiin, mikä polku vie- iankaikkisen elämän armolahjaan sisälle.

      Ei kait siinä mitään ristille, tarvita erilaisia riitoja.

      Aadam ja Eeva- valinnoista johtuen, vaikka Aadam sai Jumalalta itseltään - mitä tehdään ja mitä ei.

      ja kun sitten tehtiin EI- ohjeen mukaan, alastomuus on Pyhän puvun riisuutumiseen, eli alastomuuteen.

      ja se peitettiin Jumalan uhraaman - uhrin, lampaan nahkaan, veriseen nahkaan ja se peitti sen alastomuuden.

      Seremonialaki- VT- laki- varjolakina kulki Herran kansan sanomassa- ja varjolaki päättyi kertakaikkiseen uhriin Getsemaanesta- Golgatalle.
      Siellä Jumalan Karitsan täytetty työ- ja usko siihen, peittää syntien paljouden ja luo armonkansalaisen. Oksastuksen Jaloon puuhun, jota Jumala hoitaa- ja leikkaa.
      ts. Herran viinitarha. .... liikaksvuinen villi oksa leikataan pöhättymästä - toisten mittaan, että seurakunta- morsiankeho- ruumis on Pyhän Hengen työ..
      Ja leikkaaminen saa aikaiseksi- että Herran viinitarha kasvaa runsaampaa satoa.

      Siksi Elämänleipä on Kortteentien Matin ymmärryksen mukaan, Vapahtaja. kuten Hän Joh. 5ja 6- luku kertoo. ja se sovintoveri- joka Herran muisto-----ateriassa--- saadaan leivän ja viinin muodossa. opetuslapset nauttivat- ymmärtämään Jumalan työtä...

      Kukaan ei kukkoile, Viinitarhan Herra leikkaa liikakasvuiduuden rönsyt
      .
      Muuten, meidän viinit- ovat lisäaineiden teollisia. mutta vieläkin perinne- Kreikassa - vuosituhan- esivanhemmat ja tämänpäivän viiniviljelijät, viljelevät terveellisen viinin siihen ruokapöytään.
      Joku mussuttaa mehusta. mutta todella perinneviini siitä ei ole sihdattu edes sakkoja pois, vaan se on ruokapöydässäsä vatsaystävällinen ja edistää ruan sulamista...

      Tavallaan sen näkemisen voisi tähän ehtoolliseenkin kääntää katseen, että se Elämänleipä Kristus- viinin kanssa- edustaa - että leipä ja viini sulautuu meihin uskoksi- eikä saa aikaiseksi vatsapuruja.

      Se viinipaikkana näyttäytyy- viljelijä on Ikariassa - Kreikan saari. Siellä on perinnettä..

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Ikaría#/map/0

      Siellä ei tärpätöidä "lisäaineilla" - viiniä, kuten meidän viinit ovat- tavallaan edustavat syntiä, ei synnitöntä

      sijaisuhrimme oli synnitön, happamaton...

      • Anonyymi00077
        UUSI

        Vieläpä lisään, että luterilaisena- ehtoollisella rakkani kanssa nautitaan, alkoholiton viini- sekä leipäkin on vatsan takia- gluteeniton.

        ja tähän on kirkko menossakin, lakohlittomaan viiniin.


      • Anonyymi00081
        UUSI
        Anonyymi00077 kirjoitti:

        Vieläpä lisään, että luterilaisena- ehtoollisella rakkani kanssa nautitaan, alkoholiton viini- sekä leipäkin on vatsan takia- gluteeniton.

        ja tähän on kirkko menossakin, lakohlittomaan viiniin.

        Hienoa että rakkaasi kanssa arvostat hengellisiä asioita. Arvostuksenne näkyy myös siinä, että olette Raamattua tutkimalla inspiroituneet myös nauttimaan nk. Herran illallista.

        Mooseksen lain alaiset Jeesus ja opetuslapset viettivät juhlaa, jonka nimi on hebreaksi pesah eli ”ohitse meneminen”. Kristikunta on viettänyt tuota juhlaa nimellä ”pääsiäinen” tarkoittaen sillä ”paaston päättymisen” juhlaa.

        2.Moos.12:26, 27 Jumala käski israelilaisia viettämään Egyptin orjuudesta pääsemisen juhlaa vuosittain samana päivänä eli nisankuun 14. päivän iltana auringonlaskun jälkeen. Heidän piti teurastaa virheetön karitsa sitä varten. Paahdettu karitsa syötiin happamattomien leipien kanssa.

        Luvatussa maassa alkoholipitoisen viinin käyttö tuli tavaksi paljon myöhemmin, Mutta Jeesus ei tuominnut tuota perinnettä, koska nautittuaan opetuslastensa kanssa pääsiäisaterian, hän tarjoili sen jälkeen leivän ja viinin opetuslapsilleen, mutta uudessa merkityksessä:

        Happamaton leipä kuvaa Jeesuksen synnitöntä liharuumista ja aito, maustamaton punaviini vuodattamaansa verta. Ja hän käski seuraajiaan viettämään juhlaa vuosittain kuolemansa muistoksi aina siihen saakka, kunnes ”palaa takaisin”.

        Nisankuu määriteltiin siten, että se oli kevätpäiväntasausta lähinnä olevan uudenkuun alku, joten vaihteli maalis-huhtikuun välillä. Pappi päivysti Öljymäellä ja kiiruhti ilmoittamaan ylimmäiselle papille havaintonsa.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Juutalainen_kalenteri

        Tuon kuunsirpin ilmaantumisesta laskettiin 14 päivää, jolloin oli täysikuu ja alkoi lakisääteinen pesah-juhlan vietto.

        Juutalaisilla tuo ’pääsiäis’-illallinen oli aina nisankuun 14. päivän iltana auringonlaskun jälkeen. Heille olisi ollut kauhistus, jos papit olisivat alkaneet yllyttää kansaa viettämään tuota pyhää muistoperinnettä milloin tahansa vuodessa ja mihin vuorokauden aikaan tahansa.

        Jeesus asetti Herran illallisen kuolemaan edeltävänä iltana, Koska juutalaisilla 24-tuntinen päivä alkoi klo 18 illalla, Jeesus kuoli tuon niisankuun 14. päivänä.

        Kun Paavali korosti sitä, että kristittyjen on elettävä puhdasta elämää hengellisesti, moraalisesti ja fyysisesti, hän perusteli sitä 1Ko 5:7, että ”onhan meidän pääsiäislampaamme, Kristus uhrattu”. Johannes Kastajakin viittasi samalla tavalla Jeesukseen Joh 1:29, että ”Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!”

        Monet Mooseksen lain muinaiset pääsiäisen piirteet täyttyivät Jeesuksessa. Karitsan veri pelasti esikoiset kuolemalta. Hebr 12:23 Paavali sanoo Jumalan taivaallisella kutsumuksella sinetöityjen olevan ”esikoisten seurakunnan”, jotka oli vapautettu Ef 1:7 Kristuksen ”veren kautta.”

        Juutalaiset olivat viettäneet pääsiäistä lähes 1500 vuoden ajan kerran vuodessa. Juhla viittasi siihen, että Mooseksen lain ”tulevien asioiden varjona” viittasi Jeesukseen Joh 1:29 ”Jumalan Karitsana”.

        Kol.1:21,22 ”Ennen olitte vieraantuneet ja hänen (Luojan) vihollisia. Nyt hän on sovittanut Poikansa liharuumiin kuoleman kautta, asettaakseen teidät pyhinä ja moitteettomina eteensä.”

        Luoja on oikeudenmukainen. Koska Aadamin perikunta ei ole syyllinen tuon kapinallisen luopio-isänsä rikokseen, Jumala teki lailliset järjestelyt, miten ihmiskunta voidaan palauttaa vihollisuussuhteestaan Luojaan Hänen perheensä laillisiksi lapsiksi.
        -

        Luuk.3:38 Aadam oli ”Jumalan poika”, mutta kapinallisen Aadamin lapset eivät voi väittää itseään ”Jumalan lapsiksi” pelkän syntymänsä perusteella.

        Joh.1:11-13 ”Hän tuli omiensa tykö, mutta he eivät ottaneet häntä vastaan.
        Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan ja uskovat hänen nimeensä, hän antoi valtuuden tulla Jumalan lapsiksi,
        eivätkä syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta.”

        Jeesuksen aikana juutalaiset uskoivat, että heillä oli edelleen ”Jumalan pojan” asema, mutta Joh.8. luvussa Jeesus paljasti, että he eivät olleet. Mutta Jeesus vapautti joitakin heistä ”Jumalan lapsiksi”, ja myöhemmin monien kansakuntien ihmisiä otettiin ”Jumalan lapsiksi” eli ”Jeesuksen veljiksi”.

        Gal.4:1-7 ”Kun aika oli täytetty, lähetti Jumala Poikansa, syntyneenä lain alaisesta naisesta, lunastamaan lain alaiset, että me pääsisimme lapsen asemaan.
        Mutta JOS olet lapsi, olet myös Jumalan tekemä PERILLINEN.”

        2.kor.1:22 ”ὁ καὶ σφραγισάμενος ἡμᾶς καὶ δοὺς τὸν ἀρραβῶνα τοῦ πνεύματος ἐν ταῖς καρδίαις ἡμῶν.
        Hän (Luoja), joka on sinetöinyt meidät ja antanut hengen käsirahan (ennakkovakuutuksen) sydämiimme.”

        Kun nuo valitut Jumalan hengellä sinetöidyt kuolevat, he saavat perillisinä ylösnousemuksen taivaaseen Kristuksen hallitustovereiksi, josta käsin alkavat hallita ihmiskuntaa.

        Tuo ”sinetöinti” on kuin 200 kansanedustajaksi valitun valtakirja. Ehkä joku höynäytetty voi luulotella, että koska olen äänestäjä, minäkin kuulun heihin.

        Siksi olisi myös hassua, jos kukin Raamatun lukija ajattelisi, että koska se kertoo taivaaseen menevistä tulevista hallitsijoista, niin ”minäkin siis olen valtuutettu PERILLINEN ja sen perusteella valtuutan itselleni oikeuden nauttia leipää ja viiniä.”


    • Anonyymi00082
      UUSI

      Terveppä terve, tultiin tänne kun näimme savua!"

      -Moronmoron, tulitteko keräilemään puolukoita näin syyskuussa?

      Joo, aamulla käytiin Tiekirkossa nauttimassa Herran illallinen eli öylätti ja alkoholitonta vedellä laimennettua viiniä, kun ollaan autolla liikenteessä ja sitten tultiin tänne.

      -Mutta eihän nyt ole pääsiäinen!

      No ei sen niin väliä. Entä miksi sinulla on noin komea roihu?

      -Tulin viettämään juhannusta.

      Mutta nythän on syyskuu!

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1125
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      938
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      685
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      668
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      631
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      576
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe