Oletteko kohdanneet 'bird'iä?

Anonyymi-ap

Olen kehittänyt oman käsitteen naisesta - bird, eli lintu, joka pyrähtää lentoon.

Kyse on naisesta, joka on kiinnostunut miehestä ehkä vähän yllättäin itselleenkin ja sitten kavahtaa tunteitaan ja "juoksee karkuun" miestä.

Viime vuosina bird'ejä olen kohdannut useitakin. Usein nainen katsoo pitkää, ehkä jopa jää tuijottamaan minua. Kunnes sitten, jos kohtaamme uudestaan, nopeasti katsoo pois päin, ja jäätyy jähmettyen paikalleen. Sen jälkeen bird katoaa lopullisesti.

Oletteko kohdanneet bird'ejä ja mistä moinen johtuisi?

41

311

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

      Se on vain katselua ja monesti ihmiselle kelpaa virike enemmän kuin vastuuta ja ajan syöntiä tuova lähempi fyysisyys?

      • Anonyymi00002

        Entä jos bird on jo kuukausia tai vuosia tuijotellut, ja sitten katoaa? Aikaahan tuollainen vie.


      • Anonyymi00006
        Anonyymi00002 kirjoitti:

        Entä jos bird on jo kuukausia tai vuosia tuijotellut, ja sitten katoaa? Aikaahan tuollainen vie.

        Kenen aikaa?


      • Anonyymi00007
        Anonyymi00006 kirjoitti:

        Kenen aikaa?

        Bird'iltä sitä aikaa kuluu haaveillessa. Ainakin kolme vuotta eräs bird viettänyt ja nyt sitten pyrähti pois.


      • Anonyymi00008
        Anonyymi00007 kirjoitti:

        Bird'iltä sitä aikaa kuluu haaveillessa. Ainakin kolme vuotta eräs bird viettänyt ja nyt sitten pyrähti pois.

        Mitä sä teit?


      • Anonyymi00009
        Anonyymi00007 kirjoitti:

        Bird'iltä sitä aikaa kuluu haaveillessa. Ainakin kolme vuotta eräs bird viettänyt ja nyt sitten pyrähti pois.

        Hö, käynyt ihan samoin. Vikaa oli kyllä itsessäkin, tuli nukuttua niinsanotusti tilaisuuden ohitse pari kertaa ja sitten kun on kyse naisesta joka ei todellakaan ole seinäruusunen niin...


      • Anonyymi00010
        Anonyymi00008 kirjoitti:

        Mitä sä teit?

        MInä? En tehnyt mitään. ;)

        En ehtinyt, kun se jo pyrähti. En tiedä, olisiko juoksemalla kirjaimellisesti saanut kiinni. Ja jos olisin saanut kiinni, niin mitä sitten...!?


      • Anonyymi00012
        Anonyymi00010 kirjoitti:

        MInä? En tehnyt mitään. ;)

        En ehtinyt, kun se jo pyrähti. En tiedä, olisiko juoksemalla kirjaimellisesti saanut kiinni. Ja jos olisin saanut kiinni, niin mitä sitten...!?

        Ajattelin että olisit säikyttänyt sen lentoon, mutta ehkä tipu karkasi just siksi, että et tehnyt mitään! Lensikö kauaskin? Ei jääny oksalta katselemaan enää? Liiteli vain auringonlaskuun?


      • Anonyymi00013
        Anonyymi00007 kirjoitti:

        Bird'iltä sitä aikaa kuluu haaveillessa. Ainakin kolme vuotta eräs bird viettänyt ja nyt sitten pyrähti pois.

        Tiesitkö koko kolme vuotta, että siinäpä tipu nyt tiirailee? Pörhistelit vain sulkiasi sinäkin ja odottelit, jos jotain toimintaa tipusen suunnalta tulis?

        Minä haluaisin tietää, miltä tuntuu saada tietää, että on vuosia ollut ihailun kohteena?


      • Anonyymi00014

        Hyvä biisi 22 Pistepirkolta (Birdy)!


      • Anonyymi00016
        Anonyymi00013 kirjoitti:

        Tiesitkö koko kolme vuotta, että siinäpä tipu nyt tiirailee? Pörhistelit vain sulkiasi sinäkin ja odottelit, jos jotain toimintaa tipusen suunnalta tulis?

        Minä haluaisin tietää, miltä tuntuu saada tietää, että on vuosia ollut ihailun kohteena?

        Käsiteen "bird" idea on se, että mies ei tiedä olevansa kiinnostuksen kohteena, ja sitten kun sen saa tietoonsa tavalla tai toisella, nainen pyrähtää (kohta) pois ja katoaa.

        Miltä tuntuu tietää? - Sitä on vaikea selittää: sekoitus hämmennystä ja imartelua. Tunteeseen vaikuttaa paljon myös, millainen salainen ihailija on. Joten ei se ole aina sama tuntemus joka kerta [juu, on useampia heitäkin].


      • Anonyymi00032
        Anonyymi00013 kirjoitti:

        Tiesitkö koko kolme vuotta, että siinäpä tipu nyt tiirailee? Pörhistelit vain sulkiasi sinäkin ja odottelit, jos jotain toimintaa tipusen suunnalta tulis?

        Minä haluaisin tietää, miltä tuntuu saada tietää, että on vuosia ollut ihailun kohteena?

        Kolme vuotta ei riitä, niitä vuosia on ollut paljon enemmän ja sellaista henkilöä on täysin mahdotonta arvostaa millään tavalla!


    • Anonyymi00003

      Joo kyllä olen sellainen 🙂

      • Anonyymi00011

        Saat olla, mutta eikö ole vähän surullista kuitenkin.


    • Anonyymi00004

      Olisiko huomiointi kohdatessa jossain kohtaa jäänyt tekemättä ja bird ei yksinkertaisesti tiedä miten reagoisi, hämmentyy ja väistää varmuuden vuoksi.
      Luultavasti ei uskalla katsoa silmiin.

      • Anonyymi00005

        Niin se varmaankin on. Mies ei ole tietoinen naisen suurista tunteista häntä kohtaan, ja bird haaveilee enemmästä kuin juuri sillä hetkellä voi olla mahdollista. Mutta jatkoahan ei olisi voinut tietää, sillä tunteet kehittyvät usein hitaasti. Bird kuitenkin pyrähtää pois, eikä koskaan saada tietää, mitä olisikaan voinut tapahtua.


      • Anonyymi00033
        Anonyymi00005 kirjoitti:

        Niin se varmaankin on. Mies ei ole tietoinen naisen suurista tunteista häntä kohtaan, ja bird haaveilee enemmästä kuin juuri sillä hetkellä voi olla mahdollista. Mutta jatkoahan ei olisi voinut tietää, sillä tunteet kehittyvät usein hitaasti. Bird kuitenkin pyrähtää pois, eikä koskaan saada tietää, mitä olisikaan voinut tapahtua.

        Entäpä jos se on niin, ettei naisella ole ollut tunteita miestä kohtaan koskaan! Nainen on ajatellut ja tiennyt miehen olevan, ei-niin-tasapainoinen ja siksi hän ei ole kokenut mitään tarvetta ruveta edes tutustumaan siihen mieheen!


    • Anonyymi00015

      Let her go. Aloin pelätä hyppäämistä. Se oli henkisesti hajottavaa. Halusin yli kaiken onnistua, mutta ruumis ei pystynyt tekemään, mitä mieli janosi. Monet ei vain uskalla kun askel on otettava. Älkää mieltykö maailman mukana.

    • Anonyymi00017

      Opiskeluaikana jouduin kohtaamaan muutaman sellaisen omituisesti ja epäjohdonmukaisesti käyttäytyvän naisen, mutta en ajatellut heille mitään bird-nimeä. Jotenkin suhtauduin heihin säälivästi.

      • Anonyymi00018

        Jep. Aloittaja on itsekin kohdannut tällaisia naisia jo opiskeluaikana. Silloin en mitään nimitystä älynnyt itsekään antaa, koska jokainen tilanne on niin erilainen. Mutta nyt "aikuisena" olen tullut yhdistäneeksi näiden erilaisten tilanteiden piirteitä keskenään, ja kyllä, niissä on jotakin samaa jokaisessa.

        Heihin liittyy suuret tunteet ja nopeat käänteet. En ainakaan minä ehdi mukaan, vaikka en mielestäni mikään hidas ole. Naisilla voi olla suuria tunteita minua kohtaan, eikä mitään tuollaista äkkikäännettä tapahdu, vaan päästään "asiaan" ja intohimoiseen kohtaamiseen. Silloin tietenkin olosuhteet ovat suotuisat ja itsetunto kohdillaan.

        Tästä viimeksi mainitusta kaiketi onkin kyse; bird'in itsetunnossa voi olla kolhuja, joka sitten saa välttelemään tilanteita, jotka muistuttavat menneistä kokemuksista. Kukapa tietää?


      • Anonyymi00019
        Anonyymi00018 kirjoitti:

        Jep. Aloittaja on itsekin kohdannut tällaisia naisia jo opiskeluaikana. Silloin en mitään nimitystä älynnyt itsekään antaa, koska jokainen tilanne on niin erilainen. Mutta nyt "aikuisena" olen tullut yhdistäneeksi näiden erilaisten tilanteiden piirteitä keskenään, ja kyllä, niissä on jotakin samaa jokaisessa.

        Heihin liittyy suuret tunteet ja nopeat käänteet. En ainakaan minä ehdi mukaan, vaikka en mielestäni mikään hidas ole. Naisilla voi olla suuria tunteita minua kohtaan, eikä mitään tuollaista äkkikäännettä tapahdu, vaan päästään "asiaan" ja intohimoiseen kohtaamiseen. Silloin tietenkin olosuhteet ovat suotuisat ja itsetunto kohdillaan.

        Tästä viimeksi mainitusta kaiketi onkin kyse; bird'in itsetunnossa voi olla kolhuja, joka sitten saa välttelemään tilanteita, jotka muistuttavat menneistä kokemuksista. Kukapa tietää?

        Sanoisinpa, että pelkkä huono itsetunto ei selitä kaikkea. Huonoja kokemuksia miehistä voi olla ja vaikuttaahan sellaisetkin, tietenkin. Ihmisillä on erilaisia tapoja ja kykyjä muodostaa ihmissuhteita. Perusta on lapsuuden aikaisissa kokemuksissa. jopa ylisukupolvisissa kokemuksissa. Puhutaan kiintymyssuhdeteoriasta, josta olen hiukan lukenut, mutta en oikeasti tiedä mitään. Ihmissuhdeongelmat ovat kuitenkin kovin monisyinen kokonaisuus ja siihen liittyy myös muitakin aspekteja. Sen kuitenkin tiedän, että minä voisin hyvin olla tuollainen aloituksessa kuvattu karkuun lähtijä.

        Kun kaikki sujuu helposti, niin kuin sinulla on monesti käynyt, niin suhteen muodostaminen ja kenties suhteessa oleminenkin ovat helppoja ja selkeitä asioita, joissa molemmat osapuolet ovat tasavertaisesti ja turvallisesti mukana. Osa meistä kuitenkin on outolintuja, joista sinä olet saanut osaksesi vain nopeita pyrähdyksiä. Ehkä hyvä niin, sillä myös suhdetta voivat haitata esimerkiksi juuri nämä ongelmalliset kiintymyssuhteet. Erilaisista rakkausriippuvuuksistakin puhutaan. Ihastumisen tunteita voi pelätä niin paljon, että mieluummin lentää pois kuin kohtaa haavoittuvuutensa. Hylätyksi tulemisen pelkoahan se on. Sitä on hyvin vaikea ymmärtää, jos ei ole itse kokenut.

        Hyvin olet kyllä havainnoinut ilmiön. Kaikki eivät tietenkään ole näin patologisia tapauksia, mutta voi olla myös minun kaltaisia otuksia, joiden pitäisi saada oman sielunsa ja mielensä umpisopmut aukeamaan jotenkin, jos haluaisi elää normaalia parisuhde-elämää. Terapian tarpeessa, myönnetään.


      • Anonyymi00021
        Anonyymi00019 kirjoitti:

        Sanoisinpa, että pelkkä huono itsetunto ei selitä kaikkea. Huonoja kokemuksia miehistä voi olla ja vaikuttaahan sellaisetkin, tietenkin. Ihmisillä on erilaisia tapoja ja kykyjä muodostaa ihmissuhteita. Perusta on lapsuuden aikaisissa kokemuksissa. jopa ylisukupolvisissa kokemuksissa. Puhutaan kiintymyssuhdeteoriasta, josta olen hiukan lukenut, mutta en oikeasti tiedä mitään. Ihmissuhdeongelmat ovat kuitenkin kovin monisyinen kokonaisuus ja siihen liittyy myös muitakin aspekteja. Sen kuitenkin tiedän, että minä voisin hyvin olla tuollainen aloituksessa kuvattu karkuun lähtijä.

        Kun kaikki sujuu helposti, niin kuin sinulla on monesti käynyt, niin suhteen muodostaminen ja kenties suhteessa oleminenkin ovat helppoja ja selkeitä asioita, joissa molemmat osapuolet ovat tasavertaisesti ja turvallisesti mukana. Osa meistä kuitenkin on outolintuja, joista sinä olet saanut osaksesi vain nopeita pyrähdyksiä. Ehkä hyvä niin, sillä myös suhdetta voivat haitata esimerkiksi juuri nämä ongelmalliset kiintymyssuhteet. Erilaisista rakkausriippuvuuksistakin puhutaan. Ihastumisen tunteita voi pelätä niin paljon, että mieluummin lentää pois kuin kohtaa haavoittuvuutensa. Hylätyksi tulemisen pelkoahan se on. Sitä on hyvin vaikea ymmärtää, jos ei ole itse kokenut.

        Hyvin olet kyllä havainnoinut ilmiön. Kaikki eivät tietenkään ole näin patologisia tapauksia, mutta voi olla myös minun kaltaisia otuksia, joiden pitäisi saada oman sielunsa ja mielensä umpisopmut aukeamaan jotenkin, jos haluaisi elää normaalia parisuhde-elämää. Terapian tarpeessa, myönnetään.

        Kiitos näkemyksestäsi. Kiintymyssuhteet voivat tosiaan olla ilmiön takana. Ja sellaisia naisia olen tavannutkin, joilla varmuudella on ollut ongelmia lapsuuden aikaisissa suhteissaan vanhempiinsa. :(

        Niinpä en ole aivan noin "ankara" kuin sinä näitä bird'ejä kohtaan. Ongelmia voi olla itse kullakin, mutta tässä nopeassa "karkuun lähtemisessä" on jotakin ominaista juuri heihin liittyvää.

        En usko, että kaikki bird't ovat terapian tarpeessa! Kaikissa tapahtumissa ei ole kuitenkaan ollut kysymys naisen jostakin "ongelmasta", vaan olosuhteillakin on osuutensa, miten kohtaamisessa on voinut toimia, tai olla toimimatta. Melko paljon on myös kysymys kommunikaatiosta osapuolten kesken, jolloin on ehkä tapahtunut jokin väärinkäsitys, joka on sitten jäänyt "pyrähdyksen" myötä selvittämättä.

        Näistä voisin antaa esimerkkejä, mutta se ei ehkä kuitenkaan avaa ymmärrystä tilanteisiin lisää.


      • Anonyymi00031
        Anonyymi00018 kirjoitti:

        Jep. Aloittaja on itsekin kohdannut tällaisia naisia jo opiskeluaikana. Silloin en mitään nimitystä älynnyt itsekään antaa, koska jokainen tilanne on niin erilainen. Mutta nyt "aikuisena" olen tullut yhdistäneeksi näiden erilaisten tilanteiden piirteitä keskenään, ja kyllä, niissä on jotakin samaa jokaisessa.

        Heihin liittyy suuret tunteet ja nopeat käänteet. En ainakaan minä ehdi mukaan, vaikka en mielestäni mikään hidas ole. Naisilla voi olla suuria tunteita minua kohtaan, eikä mitään tuollaista äkkikäännettä tapahdu, vaan päästään "asiaan" ja intohimoiseen kohtaamiseen. Silloin tietenkin olosuhteet ovat suotuisat ja itsetunto kohdillaan.

        Tästä viimeksi mainitusta kaiketi onkin kyse; bird'in itsetunnossa voi olla kolhuja, joka sitten saa välttelemään tilanteita, jotka muistuttavat menneistä kokemuksista. Kukapa tietää?

        On sulla ainakin melkoiset luulot itsestäsi. Ehkä ne naisen "suuret tunteet" oli vaan Suurta Kyllästymistä. Hyvällä itsetunnolla varustettu nainen osaa vaihtaa tarvittaessa maisemaa, kun taas epävarmat jää roikkumaan ja hakemaan miehen hyväksyntää. Tsori, mutta realismi rules.


      • Anonyymi00034
        Anonyymi00019 kirjoitti:

        Sanoisinpa, että pelkkä huono itsetunto ei selitä kaikkea. Huonoja kokemuksia miehistä voi olla ja vaikuttaahan sellaisetkin, tietenkin. Ihmisillä on erilaisia tapoja ja kykyjä muodostaa ihmissuhteita. Perusta on lapsuuden aikaisissa kokemuksissa. jopa ylisukupolvisissa kokemuksissa. Puhutaan kiintymyssuhdeteoriasta, josta olen hiukan lukenut, mutta en oikeasti tiedä mitään. Ihmissuhdeongelmat ovat kuitenkin kovin monisyinen kokonaisuus ja siihen liittyy myös muitakin aspekteja. Sen kuitenkin tiedän, että minä voisin hyvin olla tuollainen aloituksessa kuvattu karkuun lähtijä.

        Kun kaikki sujuu helposti, niin kuin sinulla on monesti käynyt, niin suhteen muodostaminen ja kenties suhteessa oleminenkin ovat helppoja ja selkeitä asioita, joissa molemmat osapuolet ovat tasavertaisesti ja turvallisesti mukana. Osa meistä kuitenkin on outolintuja, joista sinä olet saanut osaksesi vain nopeita pyrähdyksiä. Ehkä hyvä niin, sillä myös suhdetta voivat haitata esimerkiksi juuri nämä ongelmalliset kiintymyssuhteet. Erilaisista rakkausriippuvuuksistakin puhutaan. Ihastumisen tunteita voi pelätä niin paljon, että mieluummin lentää pois kuin kohtaa haavoittuvuutensa. Hylätyksi tulemisen pelkoahan se on. Sitä on hyvin vaikea ymmärtää, jos ei ole itse kokenut.

        Hyvin olet kyllä havainnoinut ilmiön. Kaikki eivät tietenkään ole näin patologisia tapauksia, mutta voi olla myös minun kaltaisia otuksia, joiden pitäisi saada oman sielunsa ja mielensä umpisopmut aukeamaan jotenkin, jos haluaisi elää normaalia parisuhde-elämää. Terapian tarpeessa, myönnetään.

        Parisuhteesani viimeiset kolme vuotta olivat todella vaikeita, mutta liitto kestikin lähes kolmekymmentä vuotta! En ole enää sen jälkeen koskaan halunnut uutta suhdetta!


      • Anonyymi00035
        Anonyymi00031 kirjoitti:

        On sulla ainakin melkoiset luulot itsestäsi. Ehkä ne naisen "suuret tunteet" oli vaan Suurta Kyllästymistä. Hyvällä itsetunnolla varustettu nainen osaa vaihtaa tarvittaessa maisemaa, kun taas epävarmat jää roikkumaan ja hakemaan miehen hyväksyntää. Tsori, mutta realismi rules.

        Ei ainakaan minulla ole ollut "suuria tunteita" ketään kohtaan noin 20 vuoteen! Jos joku niin on luullut, niin se on hänen ongelmansa!


    • En, mutta tossa mun paidassa on lintu. Just niinku lentoo lähdössä. Tää on se lintunike, just tarkotus herättää naisen huomio. Ei se tänää mulla ollu päällä.

    • Anonyymi00020

      Minusta
      se tässä vaativaa jos joku bird onkin

      että alkaisi siinä lähentyä ja vaativia pano hommia suunnitella
      missä ja milloin ym.

    • Palstalla olen kohdannut monta kurppaa 🤔

      • Anonyymi00022

        Joo ja raatelevia korppikotkia munineen.


      • Anonyymi00022 kirjoitti:

        Joo ja raatelevia korppikotkia munineen.

        Aika hyvä!


      • Anonyymi00036
        Anonyymi00022 kirjoitti:

        Joo ja raatelevia korppikotkia munineen.

        Sellaisia on ollut, sen olen minäkin tiedostanut!


    • Anonyymi00024

      Näin ihmeellisesti käyttyvän birdien, eli kirjosiepon, naaras-sellainen tuli ihan metrin päähän hetkeksi istumaan suussaan joku musta koppakuoriainen.

      Ei nuo tule yleensä ihmistä lähelle kyllä. Asuu pönttömajassan tuo.

      koppakuoriaislaulu: https://www.youtube.com/watch?v=zeAPchxhbNg

    • Anonyymi00025

      Jos "kohteen" suhteen ei ole koskaan tarkoitusta toimia, vaan motiivina on pelkkä unelmointi (todellisuushan ei koskaan vastaa unelmaa), niin luonnollisesti on syytä tullessaan huomatuksi.

      • Anonyymi00026

        Siis syytä pyrähtää pois.


      • Anonyymi00027

        Kiitos, olen siis monien unelmien mies. :)


      • Anonyymi00028
        Anonyymi00027 kirjoitti:

        Kiitos, olen siis monien unelmien mies. :)

        Se riippuu miten sen ajattelee. Tuo lienee se mukavin tapa. Todellisuudessahan se haaveiden kohde ei koskaan ole se kohde itse, vaan joku satuolento, jota ei ole olemasssa ja jolla ei välttämättä ole mitään tekoa sen kohteen kanssa.


      • Anonyymi00030
        Anonyymi00028 kirjoitti:

        Se riippuu miten sen ajattelee. Tuo lienee se mukavin tapa. Todellisuudessahan se haaveiden kohde ei koskaan ole se kohde itse, vaan joku satuolento, jota ei ole olemasssa ja jolla ei välttämättä ole mitään tekoa sen kohteen kanssa.

        Totta puhut. Mutta joka tapuskessa minua on silloin verrattu satuolentoon! Ja tiesitkö, että minua on nainen myös todella verrannut satuolentoon? Eräs nainen nimitti minua enkeliksi. Hän oli tässä vieläpä vakavissaan.


      • Anonyymi00037
        Anonyymi00027 kirjoitti:

        Kiitos, olen siis monien unelmien mies. :)

        Luulet olevasi, mutta mikä on totuus!


    • Anonyymi00029

      Kuunteles nancy sinatran lady birg laulu

    • Anonyymi00038

      Olen ja en jää liioin heidän touhuja miettimään.

      Jokin mielenterveyssongelma on takana ja parempi vaan kun ei sotkeudu sellaisiin. Eiköhän he saa aikanaan apua, kun hoksaavat kysyä..

    • Anonyymi00039

      Isäni oli toiminnan mies.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      141
      1478
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      115
      1225
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1043
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      984
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      871
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      833
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      722
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      676
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      644
    Aihe