Miksi näen eksästäni unia?

Olen viime viikkoina nähnyt useamman unen eksästäni.

Lähinnä sellaisia unia, joissa kyselee mun hyviä ystäviä treffeille ja yhden, jossa alkoi seurustella meidän yhteisen kaverin kanssa.

Erosta on kuitenkin aikaa jo kohta kolme vuotta ja olen sen mielestäni käsitellyt hyvin.

Miksi eksä kummittelee unissani?

Kerrottakoon, että yhtä ystävää hän on oikeasti pyytänyt kahville, niin unessa tuli deja vu -fiilis.

44

198

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Tutkimusten mukaan erosta toipumiseen ja sen hyväksymiseen voi mennä jopa 2-3 vuotta.
      Olisiko kysymyksessä ne viimeiset unet exästä ennen vapautumista:)

AV

• No toivottavasti. 🤔 Ei jaksaisi uhrata edes unia enää hänen suuntaansa.

• Anonyymi00002
        Mu5tasydän kirjoitti:

No toivottavasti. 🤔 Ei jaksaisi uhrata edes unia enää hänen suuntaansa.

Höh, ei saa puhua tuhmia ex-puolisoista. Itse aina kehun jos joku kysyy. Ei ole tapana ollut mennä ns. "huonojen" kanssa yhteen. Parhaita huippuja he ovat olleet, ihan jokainen.
        Se tulisiko tuntea jotain negatiivista menneisyyttään kohtaan...varmaan ei tulisi, koska siittä ei ole mitään hyötyä.

AV

• Anonyymi00002 kirjoitti:

Höh, ei saa puhua tuhmia ex-puolisoista. Itse aina kehun jos joku kysyy. Ei ole tapana ollut mennä ns. "huonojen" kanssa yhteen. Parhaita huippuja he ovat olleet, ihan jokainen.
        Se tulisiko tuntea jotain negatiivista menneisyyttään kohtaan...varmaan ei tulisi, koska siittä ei ole mitään hyötyä.

AV

En tarkoittanut sitä niin, arvostan häntä monessa asiassa. Olen vain vatvonut eromme niin perusteellisesti ja yrittänyt ottaa opiksi, niin en jaksaisi sen takia enää unissakaan seikkailla hänen kanssaan.

• 00001: "Tutkimusten mukaan erosta toipumiseen ja sen hyväksymiseen voi mennä jopa 2-3 vuotta.
        Olisiko kysymyksessä ne viimeiset unet exästä ennen vapautumista:) AV"

Mummielestä tutkimukset yleensä onkin parempaa tietoo, ku omat kokemukset, mut täs kyllä heräs epäilys, että oiskohan nuo sun mainitsemat tutkimukset sutta ja sekundaa, kummul meni niiku exää kaivatessa yli 25 vuotta, ja vielä naimisissa ollessaki, vaik ei ollu exän kaa ees seksii.

Kummää sit 25 vuotta myöhemmin tapasin exän, vasta si lumo haihtu, kummää huomasin, et solikin ihan tavallinen tyttö, miellyttävä kyl, niiku siskot muutennii, muttei mitenskään erityinen .

• Anonyymi00003

Kerron sulle jutun, laulun muodossa:)

https://www.youtube.com/watch?v=UTcPyEOQfUA&list=RDUTcPyEOQfUA&start_radio=1

AV

• Kiitos musiikista. Hyvät sanat. :)

• Alitajunta siinä luultavasti käsikirjoittaa uusia jaksoja sarjaan "Epäilyksen poluilla" :).

• Juu, ehkä tuo tosiaan vaikuttaa, kun kysyi sitä ystävää kahville. Itse en toimisi niin. En pystyisi.

• Anonyymi00004

Minullekin on 12 vuoden jälkeenkin hyppinyt, mutta alitajunnassa voi olls jokin juttu päivällä, mihinkä huomaamatta on se alitajunta tarttunut, mutta sitä ei tiedosta... se voi olla tuoksu, jokin esine, sana whe?

Ei unet mitään oikeasti tarkoita.... sori vaan. Nd on tarkoitettu stimuloimaan sun aivoja, kun näkö, osin kuulo ja muut asitikeskukset huilaa. 🙂

Sä oot vielä niin kova tyttö nukkuu. 😄

• No ei tarvi soritella. 😊 Ihan mielenkiintoinen näkökulma tuokin. Niin kyllä oon... Kohta menossa! 😁

• Anonyymi00015
        Mu5tasydän kirjoitti:

No ei tarvi soritella. 😊 Ihan mielenkiintoinen näkökulma tuokin. Niin kyllä oon... Kohta menossa! 😁

No jotkut... varsinkin nsisrlävät tykkää, että on olemassa jokin "henkielämä, kohtalo.....huhuu!" 😄

No ei ole! 😄

On vain biologisesti tuotettu biosähkökemiallinen reaktiojuttu siinä harmaassa mössössä, mikä on korvien välissä. 😁

Hampsiden irtoilu unissa ei tarkoita jonkun kuolemaa, tai exän unissa näkeminen sen kummemmin mitään...😄

Yhtä hyvin voit sanoa, että Elvis elää vieläkin. 😁

• Eksä ei kummittele, koska ne ovat 100% sinun uniasi. Sinä joko haluat ajatella eksääsi tai sitten et halua, mutta ajattelet silti.

• Olet ehkä oikeassa. Muutama asia on pyörinyt tapetilla, joten olen joutunut tahtomattani ajattelemaan ja ilmeisesti sen takia sukeltaa unissakin. 🤔

• Mä näen yhä vieläkin toisinaan unia ekasta kumppanistani, ja olen nähnyt jo vuosia. Eli voi olla ihan normaalia. Tämän ekan kumppanin kanssa "suhteilin" pisimpään eli monta vuotta, vaikkemme koskaan olleet mitään vakavaa. Siitäkin on jo 10 vuotta kun hänet viimeksi näin!

• Joo, me oltiin 24 vuotta yhdessä. Ehkä se vaikuttaa, kun on niin pitkään ollut.

• Anonyymi00005

Sillä se lähtee millä tullutkin eli hommaat uuden rakkauden väkisin.

Ensin seksi, sitten rakkaus, ota tämä nyrkkisäännöksesi.

• En tiedä, olen varmaan jo väsynyt, mutta rupesi naurattamaan tämä kommentti. Ihan, ku ihmisiä vois ottaa, niinku maitoa kaupasta. 😁

• Anonyymi00008

"Ensin seksi, sitten rakkaus, ota tämä nyrkkisäännöksesi."

Sivusta totean, että minulla tuo ei ikinä toimisi. Jos harrastan jonkun kanssa seksiä ilman tunteita, niin tunteet eivät taatusti enää sen jälkeen herää.

• Anonyymi00006

Mä olen ajatellut, että ne liittyy omalla tavallaan asioiden jäsentelyyn, oppimiseen ja tietyn prosessin grande finaaleen. 🙂

Unissaan ihminen oppii läpikäymiään. Ne ikään kuin asettuu ja löytää paikkansa unen myötä.

J a s u

• Anonyymi00007

Alitjuntahan siinä selvästi jotain käsittelee. Yrittäisikö ehkä jotain viimeisiä irtipäästämisiä? Sellaisia skenaarioita, jotka voisivat tuntua pahalta, jos tapahtuu oikeasti? Jos noin kävisi, niin olet ne jo tuntenut ja käsitellyt.

Itse näin aikanaan eksästäni väkivaltaisia unia. Siis unia, joissa hän oli uhkaava ja väkivaltainen. Tuli mm. veitsen kanssa asuntooni. Todellisessa elämässä hän ei koskaan ollut väkivaltainen. Unessa mulla oli pieni lapsi yhdessä huoneessa, koirat toisessa huoneessa ja eksä veisten kanssa eteisessä, minä siinä välissä molemmat ovet selkäni takana. En tiedä mitä se uni yritti minulle kertoa, mutta ahdistava se oli.

• No ihan varmasti oli, kunnon painajainen. 🙄 Voihan se olla, että jotain tuollaista on käynnissä.

• Anonyymi00012
        Mu5tasydän kirjoitti:

No ihan varmasti oli, kunnon painajainen. 🙄 Voihan se olla, että jotain tuollaista on käynnissä.

Se oli aika erikoista. Kun olimme yhdessä, en koskaan nähnyt hänestä unta. Kun erosimme, en koskaan nähnyt hänestä unta. Sitten kun olimme olleet eronneina jo muutaman vuoden, emmekä missä tekemisissä toistemme kanssa, näin tosiaan useamman noita unia, joissa hän oli uhkaava ja väkivaltainen. Sen jälkeen en ole hänestä unta nähnyt. En minä muuten osaa noita tulkita, kuin että ne olivat jokin lopullinen irti päästäminen.

• Anonyymi00012 kirjoitti:

Se oli aika erikoista. Kun olimme yhdessä, en koskaan nähnyt hänestä unta. Kun erosimme, en koskaan nähnyt hänestä unta. Sitten kun olimme olleet eronneina jo muutaman vuoden, emmekä missä tekemisissä toistemme kanssa, näin tosiaan useamman noita unia, joissa hän oli uhkaava ja väkivaltainen. Sen jälkeen en ole hänestä unta nähnyt. En minä muuten osaa noita tulkita, kuin että ne olivat jokin lopullinen irti päästäminen.

Kiitos analyysistä, varmaan se on ollut näin.

• Anonyymi00009

niin, uniennäkeminen parantaa aivoja. tai palauttaa aivoja. rentouttaa aivoja.

mutta unien sisältöjen analysointi ei auta elämässä eteenpäin.

You have to move as fast as you can, and get around.

• Anonyymi00010

"Mutta unien sisältöjen analysointi ei auta elämässä eteenpäin."

Itseasiassa kyllä se voi auttaa. Se voi auttaa ymmärtämään itseään paremmin. Se voi auttaa tekemään järkeviä päätöksiä. Riippuu paljon niistä unista.

• No minä nyt olen sellainen, että analysoin kaikenlaista...

• Anonyymi00011

Oon kans joskus nähnyt unia, paristakin exästä. Kai seksisävytteisiä. Omalla tavallaan miellyttäviä naisia.

• Rupes soimaan E-roticin Max päässä. Ehkä nyt on hyvä laittaa nukkumaan. 😅

• Anonyymi00016
        Mu5tasydän kirjoitti:

Rupes soimaan E-roticin Max päässä. Ehkä nyt on hyvä laittaa nukkumaan. 😅

Noinkin on pari kertaa käynyt. Mut just vaan sen vuoksi. Joidenkin kanssa vaan toimii.

• Anonyymi00024

Myös nk valveillakin? Ei sekään väärin oo

• Anonyymi00013

Mä nään edelleen exästä unia erosta jo 19 vuotta. Muuttuneet vuosien varrella lempeäksi monesti halaa minua niissä. Ensin ne surullisia missä aina jättää pulaa tai hylkää. Alitajunta käsittelee kait jotain.

• Joo, jotain tällaista se varmaan on.

• Anonyymi00014

Unet ovat yksi ihmismielen tavoista käsitellä asioita. Unet eivät välttämättä merkitse sen kummempaa, mutta hyvin usein kuitenkin jotain. Mielesi taitaa vielä prosessoida jotain exääsi liittyvää, ehkä tuo on jäänyt vaivaamaan, että exäsi on aidosti pyytänyt ystävääsi kahville ja jokun asia palautti sen mieleesi juuri nyt.

Sinänsä on hienoa, että mielesi käsittelee tätä. Unet ovat kuin varaventtiili, joka päästelee höyryjä mielestä pois ja tekee tilaa uudelle. Näen unet puhdistavina myös silloin, kun ne eivät ole mieluisia.

En halua edes kertoa millaisia unia minä näin exästäni vielä pitkään eron jälkeen. Heräsin niihin ahdistuneena ja itkien enkä ole vieläkään unohtanut noita unia.

Aletheias

• Anonyymi00017

Ehkä näet nyt asioita kauempaa, erilailla kuin ennen. Jokin lukko tai jumi tiettyyn näkökantaan hellittänyt? Joskus jotain tajuaa vasta paljon myöhemmin. Ehkä siinä on suojellut itseään tai palapeliin on löytynyt lisää selventäviä palasia.

Kyllä unien tunnelmat ja asiat joitain itsestä tai koetuista olosuhteista heijastaa. Miksi ne muuten vaikuttaisivat niin vahvasti.

xLiner

• Anonyymi00018

Sitä kannattaa tutkiskella, minkälaisia tunteita sulla siinä unessa oli. Ja perata sitä puolta.

xLiner

• Anonyymi00019

Näen sellaista unta monesti että olen jotenkin eksynyt kaupungilla jonnekin outoon paikkaan mistä en löydä takaisin kotiinkaan, kun menet normaalisti missä koti pitäisi olla, ei olekaan, tai vastaavaa: tiet eivät johda mihin niiden pitäisi johtaa.

Viime yönä olin autolla hoitamassa jotain asiaa, auto oli katuparkissa ja oli tullut jättimäärä lunta päälle, avaimenreiän päälläkin jotain 10 senttiä lunta, eikä avaudu takaluukkukaan, koska jäätynyt jumiin: siellä olisi lumilapiot harjat muut...

Joku sivullinen tuli auttamaan jotta saisi oven ja takaluukun auki, pelkäsin että tuo ulkopuolinen kysyy ajokorttia, koska en saisi ajaa... nooh ei kysynyt ja luukku avautui.

TOINEN AUTO UNI:

Isä lähti ajamaan, häntä väsytti suunnattomasti ja sanoi on raskasta en tiedä jaksanko enää kauaa ajaa....ehdotin menemme minun asunnolle yöksi lepäämään ja keitämme kahviakin. Isä sanoi: Voisi olla hyvä idea oikeasti tehdä niin.

• Usko unien merkitykseen on kovin yleinen, ja aiheuttaa siten jatkuvaa vatkaamista ja pohtimista. Siksi ne ovatkin psykologistin eli kyökkipsykologin, kuten muutamien psykoterapeuttien, mieliaineistoa.

Kyökkipsykologian säännöt ovat niin vapaat, että voi päätyä mihin tahansa lopputulokseen. Näin unien selityksissä on loputon määrä mahdollisuuksia.

Meille on aivan tyypillistä, että unissa seuraa pitkiäkin jaksoja, joissa aikaa sitten tavatut henkilöt, jo ammoin kuolleetkin, yht'äkkiä esiintyvät, ja pitkiä jaksoja, joissa he taas eivät esiinny.

On aikoja, joissa äsken tapahtuneet asiat muuntuneina toistuvat unissamme. On jaksoja, joissa näemme aivan uutta. On turha kuvitella, että näissä olisi mitään selkätä rakennetta tai merkitystä, puhumattakaan enteistä.

Mutta psykologistisia selityksiä on yhtä monta kuin selittäjiä. Jo selityksien moneuden pitäisi kertoa, ettei niissä ole rakennetta eikä yhtäläisyyttä.

Martti Luther kuuluu sanoneen aikoinaan, että joka uniin uskoo, pelkää haavanlehdenkin värinää. Tiedä sitten, onko näin sanonut, sillä toisaalla kerrotaan hänen sanoneen, että jos on ankara isä, pelkää haavanlehdenkin värinää.

• Anonyymi00020

Kirjoittamattomia sääntöjä kaverin exään ei kosketa ainakaan ilman kaverin lupaa mutta koska on vain sääntö moniko sitä noudattaa mä en ole sillai kavereilleni antanu lupaa enkä kieltäny jos onnistuvat saamaan pitäköön ongelman hyvänään tai kiertopalkintonaan onko kylmä suhtautuminen ehkä mu väitättekö että nainen tai edes mies joka puolisonsa kaveria vikittelee muka olisi jotain muuta kuin ongelma tai entisen puolisonsa mikä tilanne ny kelläkin sattuu olemaan

• Anonyymi00025

Erittäin hengästyttävää luettavaa, aloittajaäijä huh

• Anonyymi00021

Minäkin näen toisinaan unia eksästä vaikka erosta kuusi vuotta. Unissa ikäänkuin olisi palannut ajassa taaksepäin, tosi ahdistaviakin unia. Oltiin 25 vuotta yhdessä ja tosiaankin henkinen väkivalta oli läsnä siinä suhteessa.
      Olen ajatellut tämän niin ,että alitajunta näyttää minulle mistä lähdin ja käsittelee sitä.

• Anonyymi00022

Joka uniin uskoo se varjoaan pelkää.

• Anonyymi00023

Aiwan fantastinen ajaton viisaus palstaäikjän humpuukihahmolle, ”sateentekijä”

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      168
      1418
    2. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      40
      1015
    3. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      38
      725
    4. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      640
    5. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      28
      632
    6. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      37
      627
    7. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      20
      622
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      607
    9. Ajatteletko ollenkaan minua

Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott
      Ikävä
      30
      577
    10. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      17
      573
    Aihe