Maailmalla 84% uskoo Jumalaan
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ateismi
Ateismi on yleistä länsimaissa ja Itä-Aasiassa. Ateisteja on arviolta yli 500 miljoonaa eli ainakin kuusi prosenttia maailman väestöstä.[13][14] Vuoden 2022 maailmanlaajuisessa kyselyssä 16 prosenttia vastaajista ei uskonut jumalan olemassaoloon, ja 10 prosenttia ilmoitti olevansa ateisteja.[15] Suomessa on kyselyjen mukaan yli miljoona ateistia. Vuoden 2024 kyselyssä 27 prosenttia suomalaisista ei uskonut jumalan olemassaoloon, ja 22 prosenttia määritteli itsensä ateistiksi.[16]
73% suomalaisista uskoo Jumalaan
68
152
Vastaukset
- Anonyymi00001
Vahva enemmistö uskoo!
Niin pitääkin.- Anonyymi00017
Totta, ja lopultahan tuo prosentti on 100% kun mittarina ovat kuolinvuoteen lukemat.
- Anonyymi00002
Uskonvainen valehtelee, niinkuin aina. Jumalaan uskonvia ei voi laskea suoraan vännyslaskuna, koska moni on vastannut ettei osaa sanoa.
Esimerkkinä vuoden 2018 ISSP-kysely.
Vuonna 2018 tehdyssä kansainvälisessä ISSP-kyselyssä Suomen väestöstä 40 prosenttia vastasi ettei usko jumalaan, 34 prosenttia vastasi uskovansa jumalaan ja 26 prosenttia ei osannut sanoa.
https://evl.fi/documents/1327140/49652598/issp2018_raportti.pdf- Anonyymi00021
Et sitten vanhempaa kyselyä löytänyt :-D
- Anonyymi00003
Ja mitä sitten?
Ei se poista vastuuta omasta elämästä. Eikä ole mikään homogeeninen ryhmä.
Suurin osa uskovaisista ei käy missään vouhkaamassa siitä toisille. Suomessa ei oikein ole tapana puhua uskonnosta tai politiikasta muuta kuin ihan lähimpien kanssa. - Anonyymi00004
Tässä viitataan "Kirkko epävarmuuksien ajassa: Suomen evankelis-luterilainen kirkko 2020–2023" dokumentissa käytettyyn "Gallup Ecclesiastica 2024" -kyselyyn, joka löytyy sivulta 79.
https://julkaisut.evl.fi/catalog/Tutkimukset%20ja%20julkaisut/r/4419/viewmode=infoview
Täydelliset vastaukset oli seuraavat:
19% Uskon kristinuskon opettamaan jumalaan
20% Uskon jumalaan, joskin varsin eritavalla kuin kirkko opettaa
18% En oikein tiedä, usonko jumalaan vai en
10% Epäilen jumalan olemassaoloa
27% En usko jumalaan
6% En osaa / halua sanoa
Varmaan aloittaja on käynyt sotkemassa tuon wikipedia artikkelinkin omalla valheellisella propagandallaan.- Anonyymi00005
Eli todellisuudessa kyseisen kyselyn mukaan vähemmistö (39%) uskoi jumalaan. Buhahahaaaa.... :DDDD
- Anonyymi00009
Sivun 79 taulukon ikäryhmiä kun katsoo, niin on aika selvää, että tulevina vuosina jumalaan uskovien osuus tulee entisestään romahtamaan ja jumalaan uskomattomien osuus tulee edelleen nousemaan ja isosti. Eikä kehitystä yhdenkään hörhön propagointi tule muuttamaan. Päinvastoin ehkä hieman kiihdyttämään. Että sikäli tekee ihan hyvää työtä.
- Anonyymi00034
Jos Wikipediaa on sotkettu, kannattaa käydä korjaamassa tai vähintään ilmoittamassa, että on sotkettu. Jokainen voi muokata Wikipediaa.
- Anonyymi00006
Aloittajalta voisi kysyä, että mitenkä meni niinkuin omasta mielestä?
- Anonyymi00016
Hyvinhän se meni - se on atelle kova paikka myöntää uskovat selväksi enemmistöksi.
- Anonyymi00032
Anonyymi00016 kirjoitti:
Hyvinhän se meni - se on atelle kova paikka myöntää uskovat selväksi enemmistöksi.
Suomalaisille uskiksille on kova pala myöntää, että krisselien jumalaan usko puolet vähemmän kuin ne, jotka eivät usko yhteenkään jumalaan.
Tuo tutkimus on jo hieman vanha, ja kun kirkkokin myönsi ettei ole syytä olettaa, että trendi muuttuisi, niin nuo mainitut luvut ovat revenneet julkaisemisen jälkeen vielä pahemmiksi krissleitten kannalta.
Voi että kirvelee;-DDDDDDDD
- Anonyymi00007
Moniko suomalainen käy säännöllisesti jumalanpalveluksissa ja lukee säännöllisesti raamattua jne? Olisiko prosentin verran kansalaisista, he kai sitten ovat niitä jumalaan uskovaisia ja siis heitä on minimaalisen vähän.
On se varmaankin enemmän, kun miettii että mm. helluntailiikettä on suunnilleen prosentti suomalaisia. Jehovantodistajiakin on yli 15 000.
Evlut kirkkokäyntejä taisi olla aika tarkkaan yksi per jäsen per vuosi. Eli ehkä siitä tulee prosentti, kun käynnit keskittyvät vahvasti pienelle vähemmistölle. Kirkon työntekijöitäkin on liki 20 000.
- Anonyymi00008
Olipa väsynyt aloitus. Näinkö huonosti kristinuskolla ja kirkolla nykyään menee?
- Anonyymi00015
Joskus totuus sattuu..
Syytön minä siihen olen että uskovia on selvä enemmistö. - Anonyymi00019
Anonyymi00015 kirjoitti:
Joskus totuus sattuu..
Syytön minä siihen olen että uskovia on selvä enemmistö.Jos olisit lukenut koko lähteen, niin olisit löytänyt sivulta 72 identiteetti kyselyn tiedon, että suomalaisista vain 24% pitää itseään uskovana. Luterilaisina piti 49%. Kristityiksi itsensä mielti vielä enemmistö, 57%. Käypä vilaisemassa vuosittaista kehitystä.
- Anonyymi00029
Anonyymi00019 kirjoitti:
Jos olisit lukenut koko lähteen, niin olisit löytänyt sivulta 72 identiteetti kyselyn tiedon, että suomalaisista vain 24% pitää itseään uskovana. Luterilaisina piti 49%. Kristityiksi itsensä mielti vielä enemmistö, 57%. Käypä vilaisemassa vuosittaista kehitystä.
Uskovat - ne jyrää meitin väkisin
- Anonyymi00010
Miksi uskovaiset valehtelevat.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kirkon-tilastot-paljastavat-nain-suomalaiset-uskovat-jumalaan/9038624 - Anonyymi00011
Pidän epätodennäköisenä että suomalaisista 73% uskoisi jumalaan, puhumattakaan että mikä jumala tai jumalat olisivat kyseessä. Jumala ehkä käytännössä on monille raha. Porukka palvoo sometähtiä, urheilijoita ym. Kun menoa suomessa katsoo, niin väkivaltaa, rasismia, apartheidia kannatetaan kiihkolla. Lasten joukkomurhaamista omasta mielestään yli-ihmisten taholta kannatetaan. Ei ihme, että porukka on mielialalääkkeissä tai päissään suuren osan ajasta. Suuri osa ei tunnu uskovan mihinkään.
- Anonyymi00014
EvLut kirkolle ylin palvonnankohde ainakin on Raha. Kun taas jumala on lähinnä keksitty työväline Rahan pavonnassa ja sen keräämisessä.
- Anonyymi00012
Aloittaja lienee yksinäinen vajakki, joka hakee seuraa trollaamalla.
- Anonyymi00013
Onpas muuten erikoista. Ei olisi heti uskonut että peräti 73% uskoo. Mutta niinhän tuo toden totta näyttää olevan.
- Anonyymi00035
Totta
- Anonyymi00018
Samasta lähteestä löytyy mielenkiintoista tietoa.
Uskon kristinuskon opettamaan jumalaan.
1999 47%
2002 39%
2007 37%
2011 27%
2019 25%
2022 21%
2024 19% vastaajista
Hommahan etenee hienosti. Vai mitä aloittaja?- Anonyymi00022
Nuo nyt ovat tekaistuja lukemia, eihän sinulla ole edes lähdettä tuohon.
73% uskoo Jumalaan, minusta se on aika kova lukema. - Anonyymi00024
Anonyymi00022 kirjoitti:
Nuo nyt ovat tekaistuja lukemia, eihän sinulla ole edes lähdettä tuohon.
73% uskoo Jumalaan, minusta se on aika kova lukema.Lähde, sivu 78
https://julkaisut.evl.fi/catalog/Tutkimukset ja julkaisut/r/4419/viewmode=infoview - Anonyymi00025
Anonyymi00024 kirjoitti:
Lähde, sivu 78
https://julkaisut.evl.fi/catalog/Tutkimukset ja julkaisut/r/4419/viewmode=infoviewKokeillaan vielä toisen kerran, josko linkki tulisi ehjänä.
https://julkaisut.evl.fi/catalog/Tutkimukset ja julkaisut/r/4419/viewmode=infoview
- Anonyymi00020
Suomi onkin hyväuskoisten kaheleitten maa. Varmaan maailman helpoin kansa manipuloitavaksi.
- Anonyymi00023
Tuohan tarkoittaa sitä että kolme neljästä suomalaisesta uskoo
- Anonyymi00043UUSI
No niinpä
- Anonyymi00026
Vatipää pyörii omassa liemessään ja pitää sitä jotenkin hauskana.
- Anonyymi00028
Mietippä kun kävelet kadulla niin kolme neljästä sinua vastaan tulevasta uskoo
- Anonyymi00063UUSI
Anonyymi00028 kirjoitti:
Mietippä kun kävelet kadulla niin kolme neljästä sinua vastaan tulevasta uskoo
Ei muuten usko!
Merkittävä osa uskiksista ei liiku kaduilla vaan loikoilee jossakin hoitilaitoksessa, tai kotona, kykenemättä liikkumaan, ainakaan itsenäisesti, kadulla.
Ja kun noita täysin uskonnottomia on jo yli 1/3, niin käsityksesi on vain normivajakin tasoa. - Anonyymi00064UUSI
Anonyymi00063 kirjoitti:
Ei muuten usko!
Merkittävä osa uskiksista ei liiku kaduilla vaan loikoilee jossakin hoitilaitoksessa, tai kotona, kykenemättä liikkumaan, ainakaan itsenäisesti, kadulla.
Ja kun noita täysin uskonnottomia on jo yli 1/3, niin käsityksesi on vain normivajakin tasoa.Maailmalla neljä viidestä vastaantulevasta uskoo, Suomessa kolme neljästä.
- Anonyymi00027
Pelastava usko on eri asia kuin vain usko Jumalan olemassaoloon. Muslimitkin uskovat että on jumala, mutta eivät tunnusta Jeesusta Jumalaksi. Kirkoissa on paljon ihmisiä joille tämä on epäselvää. Pelastus tapahtuu tähän evankeliumiin turvaamalla, ei uskomalla vain jumalan olemassaoloon:
1. Korinttilaiskirje 15:1-4 FB38
[1] Veljet, minä johdatan teidät tuntemaan sen evankeliumin, jonka minä teille julistin, jonka te myöskin olette ottaneet vastaan ja jossa myös pysytte [2] ja jonka kautta te myös pelastutte, jos pidätte siitä kiinni semmoisena, kuin minä sen teille julistin, ellette turhaan ole uskoneet. [3] Sillä minä annoin teille ennen kaikkea tiedoksi sen, minkä itse olin saanut: että Kristus on kuollut meidän syntiemme tähden, kirjoitusten mukaan, [4] ja että hänet haudattiin ja että hän nousi kuolleista kolmantena päivänä, kirjoitusten mukaan,
2. Korinttilaiskirje 5:19 FB38
[19] Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan.
Henkilökohtainen usko pelastaa. Kirkon "yhteinen usko" ei pelasta. Ihmisen kuuluu uskoa että Kristus kuoli hänen puolestaan, eikä ole muuta vanhurskautta syntiselle kuin tämä. - Anonyymi00030
On tuo kyllä melkoinen määrä, sehän tarkoittaa noin neljää miljoonaa suomalaista.
- Anonyymi00031
Ja maailmalla lähes 7 miljardia uskovaa!
- Anonyymi00033
Anonyymi00031 kirjoitti:
Ja maailmalla lähes 7 miljardia uskovaa!
Huh, melkoinen määrä indoktrinoituja!
- Anonyymi00036
Tämä ketju kertoo karua kieltä siitä, mikä on uskovien sisälukutaito ja matemaattinen ymmärrys.
Ja sitten he vielä ihmettelevät, miksi heitä kutsutaan vajakeiksi :D- Anonyymi00037
No kyseessä on yksi trolli, joka kirjoittelee lauseen vastauksia, vastaa ja komppaa itselleen. Ei kannata ehkä tämän omenan perusteella tehdä päätöksiä koko omenasadosta :)
- Anonyymi00038
Anonyymi00037 kirjoitti:
No kyseessä on yksi trolli, joka kirjoittelee lauseen vastauksia, vastaa ja komppaa itselleen. Ei kannata ehkä tämän omenan perusteella tehdä päätöksiä koko omenasadosta :)
Se on atelle kova paikka myöntää uskovien ylivalta mutta ei hätää - kaikki pääsevät lopulta taivaaseen :-)
- Anonyymi00039
Anonyymi00038 kirjoitti:
Se on atelle kova paikka myöntää uskovien ylivalta mutta ei hätää - kaikki pääsevät lopulta taivaaseen :-)
No minua kiinnostaa lähinnä elää todellisuudessa eikä sinun laillasi omassa harhaisessa laa-laa-maassani. Mutta hei, pidä hauskaa :)
- Anonyymi00041UUSI
Anonyymi00039 kirjoitti:
No minua kiinnostaa lähinnä elää todellisuudessa eikä sinun laillasi omassa harhaisessa laa-laa-maassani. Mutta hei, pidä hauskaa :)
No minua ei kiinnosta mikä sinua kiinnostaa, mutta siitäkin huolimatta pääset sinäkin taivaaseen :-)
- Anonyymi00044UUSI
Anonyymi00041 kirjoitti:
No minua ei kiinnosta mikä sinua kiinnostaa, mutta siitäkin huolimatta pääset sinäkin taivaaseen :-)
Jätän väliin. Varsinkin jos sinä olet siellä. :)
Mutta pidä hauskaa laa-laa-taivaassasi. - Anonyymi00046UUSI
Anonyymi00044 kirjoitti:
Jätän väliin. Varsinkin jos sinä olet siellä. :)
Mutta pidä hauskaa laa-laa-taivaassasi.Ei sitä sinulta kysytä. Pääset joka tapauksessa taivaaseen. Voimme sitten yhdessä pitää hauskaa :-)
- Anonyymi00048UUSI
Anonyymi00046 kirjoitti:
Ei sitä sinulta kysytä. Pääset joka tapauksessa taivaaseen. Voimme sitten yhdessä pitää hauskaa :-)
Eli "pääsee" onkin "joutuu"? Melkomoinen diktatuuri. Mutta sehän olikin jo etukäteen tiedossa. :)
- Anonyymi00051UUSI
Anonyymi00048 kirjoitti:
Eli "pääsee" onkin "joutuu"? Melkomoinen diktatuuri. Mutta sehän olikin jo etukäteen tiedossa. :)
Ei kun "pääsee" on pääsee. Kaikki tervejärkisethän taivaspaikkaa janoavat.
:-) - Anonyymi00052UUSI
Anonyymi00051 kirjoitti:
:-)Eli taivaaseen pääsemiseen ei tarvita edes uskoa? Miksi siis uskoisin?
- Anonyymi00055UUSI
Anonyymi00051 kirjoitti:
:-)No sinuna en puhuisi terveestä ja järjestä samassa lauseessa. :)
- Anonyymi00056UUSI
Anonyymi00055 kirjoitti:
No sinuna en puhuisi terveestä ja järjestä samassa lauseessa. :)
No ethän sinä toki täysin terve ole, mutta ei hätää - kukapa meistä olisi.
:-) - Anonyymi00059UUSI
Anonyymi00056 kirjoitti:
No ethän sinä toki täysin terve ole, mutta ei hätää - kukapa meistä olisi.
:-)No ollaan sitten edes yhdestä asiasta samaa mieltä :)
- Anonyymi00061UUSI
Anonyymi00059 kirjoitti:
No ollaan sitten edes yhdestä asiasta samaa mieltä :)
Hyvä että myönnät sen :-)
- Anonyymi00040
Räsäseen uskoo 2%.
- Anonyymi00042UUSI
Mutta Jumalaan silti 73%
- Anonyymi00045UUSI
Anonyymi00042 kirjoitti:
Mutta Jumalaan silti 73%
Ja noitien piparkakkutaloon 85 %.
- Anonyymi00047UUSI
Anonyymi00045 kirjoitti:
Ja noitien piparkakkutaloon 85 %.
Ja Jeesukseen 73%
- Anonyymi00049UUSI
Anonyymi00047 kirjoitti:
Ja Jeesukseen 73%
Eli noidat voitti. Pahoittelut siitä.
- Anonyymi00050UUSI
Anonyymi00049 kirjoitti:
Eli noidat voitti. Pahoittelut siitä.
Vaan eivätpä voittaneet koska lopulta jokainen uskoo. Sori siitä.
- Anonyymi00053UUSI
Anonyymi00050 kirjoitti:
Vaan eivätpä voittaneet koska lopulta jokainen uskoo. Sori siitä.
Nekin, jotka eivät ole koskaan kuulleetkaan kristinuskosta?
Luetko itse koskaan juttujasi, ennen kuin lähetät ne? - Anonyymi00057UUSI
Anonyymi00053 kirjoitti:
Nekin, jotka eivät ole koskaan kuulleetkaan kristinuskosta?
Luetko itse koskaan juttujasi, ennen kuin lähetät ne?Otahan ihan rauhallisesti. Kaikki ovat kuulleet kristinuskosta. Ja lopulta jokainen - sinäkin - uskoo.
- Anonyymi00060UUSI
Anonyymi00057 kirjoitti:
Otahan ihan rauhallisesti. Kaikki ovat kuulleet kristinuskosta. Ja lopulta jokainen - sinäkin - uskoo.
Yhtä paljon, kun sinäkin kuolinvuoteellasi siirryt Islamiin.
- Anonyymi00062UUSI
Anonyymi00060 kirjoitti:
Yhtä paljon, kun sinäkin kuolinvuoteellasi siirryt Islamiin.
Kuolinvuoteellasi sormesi ristiin siirtyvät..
Kuha joku uskoo.🐟
- Anonyymi00054UUSI
Uskonharhoissaan reuhtovia on siis edelleen huomattava määrä.
Otan osaa ja pahoittelen taakkansa raskautta.- Anonyymi00058UUSI
Raskaampaa se aten elämä on, usko pois!
- Anonyymi00065UUSI
Anonyymi00058 kirjoitti:
Raskaampaa se aten elämä on, usko pois!
Minä olen ollut ateisti, siis tervejärkinen, koko aikuisikäni ja ihan normaalia ihmisen elämää tässä elellyt eläkeikään asti, eikä ole tarkoitus jatkossakaan uskoharhaistua.
- Anonyymi00066UUSI
Anonyymi00065 kirjoitti:
Minä olen ollut ateisti, siis tervejärkinen, koko aikuisikäni ja ihan normaalia ihmisen elämää tässä elellyt eläkeikään asti, eikä ole tarkoitus jatkossakaan uskoharhaistua.
Sinullakin olisi voinut olla hyvä elämä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1901965
- 1131063
- 1141052
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa21775- 53720
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä32663ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42618Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m175557Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45528- 9492