Ukkosta odotellessa

Olin lähteä sauvakävelylenkille, mutta kun säätiedote lupaili kastumista niin en viittinytkään. Siispä otin torkut.

Ukkoset on kivoja, minä tykkään.
Ennenvanhaan pukeuduin ukkosella isoon kansitakkiin ja menin ulos parvekkeen alle ihailemaan ihastuttavaa näytöstä.

Kerran noin tehdessäni kavikin niin, että salama iski lähes suoraan edessäni olevaan naapuritaloyhtiön lipputankoon. Etäisyyttä oli varmaankin kuutisen metriä.

Sokaistuin täydellisesti. Sitä kesti sen verran kauan aikaa, että kerkesin pelästymään, että sokeuduin lopullisesti.

Ja voin sanoa että tuo oli viimeinen kerta kun olen tarkoituksellisesti ihaillut ukkosilmaa ulkotiloissa.

0nko sinulla tarinoita ukkosesta, tai myrskyistä ymipäätänsä?

31

116

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

On! Kerran tuli pallosalama pörräämään pihaan eikä millään meinannut lähteä pois. Otin pesäpallomailan ja huitaisin sen naapurin ikkunasta sisään. Paloi koko talo!

• Hauska! Mutta ei varmastikaan totta.

• Anonyymi00002

En pelkää ukkosta erityisen paljon, mutta kunnioitan sitä. Olen nähnyt, tai en omin silmin nähnyt, mutta tiedän, miten tuttavani tutun talo vaurioitui pahasti salamaniskusta. Onneksi ketään ei ollut kotona salaman iskiessä, mutta tuo tapaus jäi mieleeni muistutuksena siitä, miten vaarallinen ukkonen saattaa olla ja miten voimaton ihminen lopulta on luonnonvoimien edessä.

Minultakin jää tänään lenkkeily väliin ja puuhastelen vain kotona kaikenlaista. Eilen kävin hikisellä lenkillä ja porrastreenissä, niin ihan hyvä pitää pieni palautuspäivä tänään.

Aletheias

• Nyt minua harmittaa etten lähtenyt lenkille.. olisin kerennyt kuitenkin. Ei täällä vieläkään sada.

Mutta torkutkin tuli tarpeeseen, sillä en oikein nukkunut viime yönä.

Ja mitä tulee noihin salamoihin, minäkin opin kunnioittamaan niitä eri tavalla kokemukseni myötä.

• Anonyymi00006
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Nyt minua harmittaa etten lähtenyt lenkille.. olisin kerennyt kuitenkin. Ei täällä vieläkään sada.

Mutta torkutkin tuli tarpeeseen, sillä en oikein nukkunut viime yönä.

Ja mitä tulee noihin salamoihin, minäkin opin kunnioittamaan niitä eri tavalla kokemukseni myötä.

Kuulostaa siltä, että lopulta teit hyvän valinnan, kun otit torkut 😊 Minäkin nukuin viime yönä todella huonosti ja nyt sen tuntee kyllä koko kehossa. En osaa nukkua päiväunia, joten täytyy odotella iltaan saakka.

Jännä, miten ihminen usein tajuaa kunnolla vasta, kun jokin tulee riittävän lähelle. Olen minäkin aina tietysti tiennyt ukkosen vaarat, mutta silti se on aina tuntunut vähän kaukaiselta. Nykyään en ajattele enää niin vaan kunnioitan ukkosta eri tavalla.

Aletheias

• Anonyymi00006 kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että lopulta teit hyvän valinnan, kun otit torkut 😊 Minäkin nukuin viime yönä todella huonosti ja nyt sen tuntee kyllä koko kehossa. En osaa nukkua päiväunia, joten täytyy odotella iltaan saakka.

Jännä, miten ihminen usein tajuaa kunnolla vasta, kun jokin tulee riittävän lähelle. Olen minäkin aina tietysti tiennyt ukkosen vaarat, mutta silti se on aina tuntunut vähän kaukaiselta. Nykyään en ajattele enää niin vaan kunnioitan ukkosta eri tavalla.

Aletheias

Ei ihminen osaa pelätä sellaista mikä ei ole oikeasti koskettanut. Esmes sota, kaikki tiedämme, että se on kauhea asia, mutta jos sitä ei ole kokenut, niin aika kaukaiseksi se jää.

• Anonyymi00008
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Ei ihminen osaa pelätä sellaista mikä ei ole oikeasti koskettanut. Esmes sota, kaikki tiedämme, että se on kauhea asia, mutta jos sitä ei ole kokenut, niin aika kaukaiseksi se jää.

Totta turiset. Joitain asioita on mahdotonta osata aidosti pelätä, jollei se ole koskettanut läheltä.

Sinänsä tuo on ihan järkevää ihmismielen kantokyvyn kannalta. Jos me pelkäisimme kaikkea mahdollista, niin aika raskaaksi kävisi elämä.

Aletheias

• Anonyymi00003

Ukko tuli ja meni.

Heavy-Rock laulu yhtiö Peikko Biljoona BBC, LLC esittää:

Supersankari Woltman
      =================

Nyt tulee Woltti tää!
      hähää, lällällää!

Ei ruoka seisomaan jää.
      Pyörimään käy Inkerin pää,
      kun mummosi alle jää.

Tie on kuivaa, autoilijat nuivaa.
      Ampeerit on kovat, voltit päätä huimaa.

Robotin ohitan, hidas ruoka tällä on.
      Minulla on nopea ja kuljetus on upea.

Poliisi ei pysäytä, ei koppalakki koputa.
      Virkatehtävissä oon, nopeus on sallittu.

Olen vaalimaassa valittu.
      Upea ja ennustettu.

• Hyvin omintakeista. Siis oikeasti.

• Anonyymi00005
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Hyvin omintakeista. Siis oikeasti.

kaikki tuon tyyppiset menisi samalla sävelmällä: tittit-tiidii-tittit-tiidii... annas mulle bassokitara niin rimpautan pohjan.. noita on monia heh.

mutta terveys estää ATM-At The Moment, koska toisen käden sormet eivät toimi ja leikkaus on kohta.

• Anonyymi00005 kirjoitti:

kaikki tuon tyyppiset menisi samalla sävelmällä: tittit-tiidii-tittit-tiidii... annas mulle bassokitara niin rimpautan pohjan.. noita on monia heh.

mutta terveys estää ATM-At The Moment, koska toisen käden sormet eivät toimi ja leikkaus on kohta.

No soittelet sitten kun olet toipunut. Tosin mulla ei ole antaa kitaraa käyttöösi, olen aikaata epämusikaalinen. Laulankin ammuun nuotilla. :)

• Anonyymi00004
      • Toivottavasti ei nyt sentään mitään hirmumyrskyjä sentään.. niitä ei kaivata tietenkään.

• Meillä on kesämökki vuoren ja järven välissä. Vuonna 1951 oli sellainen ukkosmyrsky, jollaista toista en ole kokenut. Kun salama iski, sähköpistorasiasta löi noin kahdenkymmenen sentin lieskat.

Vuorelta tuleva vesi valui suurena koskena pitkin tonttimme maaportaita. Ympäröivästä metsasta kaatui 10 000 suurta runkoa. Isäni osti niistä muutaman ja sahautti ne laudoiksi. Niistä rakennettiin varasto ja halkosuoja.

Toisiksi suurimman myrskyn näin v. 1956. Se kävi omakotilalomme aluella. Sähkotolpat kaareutuivat kuin jousipyssy, koska linja oli jossakin kauempana kokonaan kaatunut ja johdot vetivät meilläpäin tolpat kaarelle.

Läheisen vesitornin kuparikatto nousi tuulessa rypistetyn paperin lailla korkealle, muttei kokonaan irronnut. Hassun näköinen.

• Sulle on kertaantunut noita tarinoita jo kovasti. Ihmeellinen on tuo luontoäiti ja mahtava kuin mikä. Luonnonvoimilla on valtava tuhovoima, kunnioitan niitä suuresti.

• Pikku-pirpana kirjoitti:

Sulle on kertaantunut noita tarinoita jo kovasti. Ihmeellinen on tuo luontoäiti ja mahtava kuin mikä. Luonnonvoimilla on valtava tuhovoima, kunnioitan niitä suuresti.

Myrskyt ovat jotenkin pelottaviakin, mutta ennen kaikkea majesteettisia. Niitä ihailee.

• Anonyymi00007

Avaruusmyrsky tulee... solar flare joka tuhoaa kaikki satelliitit kerralla maapallon valoisalta puolelta. Eli auringon puolelta solar flare aina tuleekin.

• Ukkosella, sateella, salamoilla ja myrskyllä olen aina viihtynyt sisätiloissa. Ei ole mitään huvittavia -, tai dramaattisia sattumuksia, koska en mene silloin ulos.
      Itsesuojeluvaisto sanoo, että nyt on oltava sisällä.

Kerran salama iski mummolan taloon, siellä meni tv ja hella uusiksi. Niiden uusiminen olikin aiheellista. Vanhoja romuja kummatkin.
      Mummo vaan oli niin saita ja nuuka, että haki kotivakuutuksesta korvauksia. Muistaakseni hän sai jonkun korvuksen ja niillä rahoilla hän osti uudet vekottimet. Mummo oli kova tinkimään. 😊👍

• Anonyymi00009

Meillä mummo kanssa uusi television, vanha oli mustavalkoinen.

Mummolle ei kelvannut uusi ja halvempi väri-tv, tietystikään, pitiolla mv-tv pakosti mustavalkoinen.

• Anonyymi00009 kirjoitti:

Mummolle ei kelvannut uusi ja halvempi väri-tv, tietystikään, pitiolla mv-tv pakosti mustavalkoinen.

Mummot voivat joskus olla aika voimakastahtoisia. Tiesivät, mitä tahtoivat. Mummon sana oli laki! Sitä ei sopinut kyseenalaistaa.

• Anonyymi00009 kirjoitti:

Väriteeveen alkuaikoina piti olla kallis väriteeveelupa. Oliko siitä kyse? Sehän lankesi vuosittain, eikä vielä ollut tietoa siirtymisestä yhteen lupaan.

• Anonyymi00011

Aika kova mummo tosiaan tinkimisessä. Ehkei kertonut laitteiden hajonneen salamaniskusta, sitä ei korvata ollenkaan. Tosin itsekin voisin tehdä vakuutusvirkailijana poikkeuksen, jos vanha ihminen maksanut ikänsä vakuutusmaksuja eikä mitään vahinkoja tapahtunut ja sitten salama vahingoittaa peräti kahta laitetta.

• UUSI

Sinullaon terve itsesuojeluvaisto, mitä en varmaankaan voi sanoa itsestäni. Myrskyt ovat komeita katseltavia, mutta juu, opin että myrskysäällä pysytään sisätiloissa kantapään kautta.

Sulla oli kivenkova mummo, ellei peräti timangia.

• Puita on kaatunut myrskyssä, ja muutama kattopelti irronnut

• UUSI

Ja sinä olet könynnyt kiinnittämään niitä peltejä ihan ite.

• Anonyymi00010

Ukkoset kivoja? No ei ole, ainakin salamat on vaarallisia ja erityisen vaarallisia omakotitaloasumisessa.

• UUSI

Minun mielestäni ukkonen on kiva. Kerrostaloasujana en koe vaaraa salamoinnista, kun on ukkosenjohdattimet. Tai sit olen vain hullu, joka ei osaa pelätä.

• Anonyymi00012
        UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Minun mielestäni ukkonen on kiva. Kerrostaloasujana en koe vaaraa salamoinnista, kun on ukkosenjohdattimet. Tai sit olen vain hullu, joka ei osaa pelätä.

Kerran menin parvekkeelle tupakoimaan. Salama mokoma iski päähän ja tupakka paloi heti loppuun. Vähän harmitti.

• Joo, joskus mökillä ollessamme saareen tuli järveltä ukkonen päälle. Yleensä se saari jakaa ukkospilvet. Monta tuntia siellä räiskyi ja salamoi. Menin terassille ja salama iski saareen. Olin varmaan melko valkoinen siirtyessäni vilkkaasti sisätiloihin. Hieno näytös se tosiaan on, mutta parempi seurata sisätiloissa.

• UUSI

Mökillä jossa ei varmaankaan ole ukkosenjohdinta, minuakin saattaisi pelottaa pikkuisen. Ehkä. Tai sit ei.. en osaa sanoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      61
      1189
    2. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      42
      891
    3. Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että
      Maailman menoa
      332
      664
    4. Rakastan häntä

Jumala, rakastan häntä. Haluan olla hänen omansa. Hänen vierellä. Halata häntä.
      Ikävä
      51
      651
    5. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      116
      626
    6. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      618
    7. Naiselle Kuuleppa Tämä

Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä
      Ikävä
      38
      605
    8. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      93
      600
    9. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      75