Mustasukkaisuus, aggressivisuus, älykkyys ja sivistystaso

Tämä aloitukseni ei perustu tutkimuksiin, vaan omiin kokemuksiini ja palstan kirjoituksiin. Kokemukseni voi olla niin vino, että olen kaikkiaan väärässä.

Olen ollut huomaavinani, että huolimatta runsaista poikkeuksista, mustasukkaisuuden ja aggressiivisuuden välillä vallitsee positiivinen korrelaatio. Arvelen sen johtuvan kolmannesta tekijästä, eli siitä, että samat geenit vaikuttavat molempiin ominaisuuksiin.

Vastaavasti mustasukkaisuuden puuttumisella ja vapaamielisyydellä on samaten geeneistä johtuva positiivinen korrelaatio.

Olen myös ollut havaitsevinani, että älykkäämmät ovat keskimäärin vapaamielisempiä ja tavikset keskimäärin aggressiivisempia ja mustasukkaisempia.

Älykkyyden suhteen noudatan tutkimustietoa. Jos ei ole mitään muita todisteita älykkyystasosta, kuten koulu- ja tutkintotodistuksia ja tietoja älykkyystestien tuloksista, vahvin älykkyyden osoittaja on kirjallinen tuotos omalla äidinkielellä. Siinä on palstalla havaittavissa suuri hajonta.

Olen ollut havaitsevinani, että mitä älykkäämpi, sitä vähemmän mustasukkainen, ja päinvastoin.

On vielä lisäseikka. Mitä älykkäämpi on, sitä vähemmän tekee virheitä ratkaistessaan asioita. Ja mitä enemman vähemmän älykäs ratkaisee asioita noudattaen yhteiskunnan luomaa kaavaa, sitä vähemmän hänkin tekee virheitä.

Poikkeuksia on niin paljon, että käsitykseni voi olla vino, lukuun ottamatta kirjallisen tuotoksen merkitystä älykkyyden osoittajana, joka on tutkimuksen tulos.

55

329

4Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luulisin, että ehdottamasi "suureet" mustasukkaisuus ja vapaamielisyys, jo itsessään ovat sen verran korkean tason asioita, että niiden taustalta löytyy yksinkertaisempia persoonallisuuteen ja kognitiivisiin kykyihin liittyviä ominaisuuksia, kuten impulsiivisuus, tunnollisuus, toimeenpanokyky ja tunteiden tunnistaminen. Tällaisiinkin liittyen genetiikan vaikutusta on löydetty kymmenistä eri geeneistä. Mutta peruskuvio tietenkin on tuo, että samat geneettiset ominaisuudet voivat vaikuttaa hyvin moniin eri asioihin.

• Anonyymi00002

Toisin sanoen: poikkeuksia on niin paljon, että tutkimukseni on vino.

• Mihin ja kenen tutkimukseen viittaat?

• Anonyymi00003

Kannattaa käyttää valkoisia tennissukkia niin ei ole mustasukkainen.

Mutta ei kannata käyttää valkoisia alushousuja, koska niihin saattaa ilmestyä sellain supersankarin merkki, ruskea teräsmiehen ruosteen merkki.

• Huumorin yritys, mutta ei kuulune aloitukseni asioihin.

• Anonyymi00005
        rennosti.m kirjoitti:

Huumorin yritys, mutta ei kuulune aloitukseni asioihin.

Se asettaa aloituksesi sille kuuluvaan referenssiryhmään.
        Siis huonoksi huumoriksi.

• Anonyymi00005 kirjoitti:

En pilaile, vaan kerron omista kokemuksistani ja päätelmistäni, jotka voivat olla vinoja, koska olen saattanut joutua vinon aineiston kanssa tekemisiin.

• Anonyymi00044
        Anonyymi00005 kirjoitti:

Kyllikki Saaren jalastako löytyi musta sukka....

• Anonyymi00004

Tutkimuksenhan pitäisi tuoda totuus esiin.
      'Tutkijan' näkemys totuudesta ei ole se, mikä totuus on. Väkisinväännettyä? Mieleistä?
      Sellaista, että vapauttaa toimimaan mielivaltaisesti, kun niin haluaa.
      Vilma
      Mielikuvitus tuottaa kaikenlaista. Välillä hyvän kirjan, upean taulun ja sulosointuja.
      Ihmisen määrittelyyn, ken lähtee, eksyy labyrinttiin tai pamahtaa pään seiniä.
      En kelpuuta.
      Edes keskinkertaista?

• Harhailevaa viitteellistä tekstiä, josta ei voi päätellä, mitä tahdot sanoa.

Olen huomannut, että joku muukin on toivonut palstalla, että ilmaisisit ajatuksesi normaalein virkkein. Normaalikielikään ei ole hyvä informaation siirtäjä, mutta se on paras, mitä ihmiset voivat käyttää arjessa.

• Anonyymi00006
        rennosti.m kirjoitti:

Harhailevaa viitteellistä tekstiä, josta ei voi päätellä, mitä tahdot sanoa.

Olen huomannut, että joku muukin on toivonut palstalla, että ilmaisisit ajatuksesi normaalein virkkein. Normaalikielikään ei ole hyvä informaation siirtäjä, mutta se on paras, mitä ihmiset voivat käyttää arjessa.

Minuahan ei komennella.
        Se ymmärtää, ken ymmärtää. Riittää minulle.
        En mitään novelleja lähde luomaan.
        Vilma
        Kirjoitin, etten kelpuuta aloitusta. Ymmärsitkö.

• Anonyymi00006 kirjoitti:

Minuahan ei komennella.
        Se ymmärtää, ken ymmärtää. Riittää minulle.
        En mitään novelleja lähde luomaan.
        Vilma
        Kirjoitin, etten kelpuuta aloitusta. Ymmärsitkö.

Jos et käytä normaalikielisiä virkkeitä, asetat itsesi keskustelun ulkopuolelle. Emme kaipaa monitulkintaisia vihjeitä.

• Anonyymi00013
        rennosti.m kirjoitti:

Jos et käytä normaalikielisiä virkkeitä, asetat itsesi keskustelun ulkopuolelle. Emme kaipaa monitulkintaisia vihjeitä.

Mikä ihmeen ME?
        Mikä valtakirja sinulla on?
        Ylität valtuutesi.
        Oon kirjoittanut aikoinaan ällän. Saa kelvata sinulle.
        Jumppaa aivoillesi. Ei tee pahaa.

Et ole itse miellyttävä kirjoittaja.

Vilma
        Lue vähän enemmän.....

• Anonyymi00007

En muista lukeneeni palstalta kovinkaan paljoa mustasukkaisuudesta, joten siitä minulla ei ole niin vahvaa käsitystä palstalaisten osalta. Ajatukseni pohjautuu siis täysin omiin käsityksiin ja kokemuksiini myös palstan ulkopuolelta.

Mustasukkaisuus liittyy vahvasti yksilön heikkoon itsetuntoon, epävarmuuteen ja kontrollintarpeeseen. Nämä piirteet voivat juontaa juurensa luonteesta/persoonallisuushäiriöstä tai kokemuksista tai näiden yhdistelmästä. Jos henkilö osoittaa vahvaa mustasukkaisuutta, on tällainen henkilö usein myös aggressiivinen. Mustasukkaisuuden tunne voi olla ääritapauksissa niin voimakas, että se hiljentää täysin järjen äänen. Siksi sairaalloinen mustasukkaisuus voi olla pahimmillaan äärimmäisen tuhoavaa.

Mitä tulee älykkyyteen, niin älykäs ihminen osaa tunnistaa itsessään heränneitä tunteita ja ajatuksia ja käsitellä niitä rakentavasti. Älykäs ihminen ymmärtää, että vaikka tuntisi mustasukkaisuutta, se on hänestä itsestään kumpuava tunne ja on hänen vastuullaan käsitellä tunne niin, ettei se aiheuta haittaa. Sama pätee kaikkiin muihinkin tunteisiin. Negatiiviset tunteet ovat sallittuja, mutta on jokaisen itsensä vastuulla päästä näistä tunteista yli.

Vapaamielisyyden osalta ajattelen niin, että älykkäällä ihmisellä on laaja yleistieto, hän pystyy hahmottamaan kokonaisuuksia eikä sorru tekemään yksinkertaistuksia, mikä auttaa näkemään maailman useammasta näkökulmasta kuin vain omasta. Tällöin esim muiden seksuaalinen suuntautuminen ei ole uhka itselle, koska tietää, mistä on kyse.

Aletheias

• Anonyymi00009

No, mutta.
        Mistä mustasukkaisuuden tunne tulee?
        Ei se välttämättä mitään sisäsyntyistä ole.
        Onko huonoja kokemuksia kumppaneista? Onko ollut alustajia, latistajia, pettureita?
        Negatiivisista tunteista kertovat itsari- ja tappoluvut.
        Yleistieto? Maantieto, kirkkohistoria, kotitalous? Vai mitä?
        Ehdottomuus?
        Vilma
        Jokainen kulkee omaa polkuaan ja tekee valintoja, tutustuu ja seurustelee.
        Millaista oli kotona? Oliko isä mustasukkainen? Oliko äiti mustasukkainen?
        Omistamisen halu? Kukaan ei omista toista. Jokainen on ainulaatuinen ja kukaan ei ole ainutlaatuinen.
        Testaaminen. Jos toinen on mustasukkainen, tykkää ihan hirveästi. Jos toinen ei ole mustasukkainen, ei välitä. Eihän se näin mene. Vasta tieto tuo tuskaa eli kun on aihe pettyä.

• Anonyymi00011
        Anonyymi00009 kirjoitti:

No, mutta.
        Mistä mustasukkaisuuden tunne tulee?
        Ei se välttämättä mitään sisäsyntyistä ole.
        Onko huonoja kokemuksia kumppaneista? Onko ollut alustajia, latistajia, pettureita?
        Negatiivisista tunteista kertovat itsari- ja tappoluvut.
        Yleistieto? Maantieto, kirkkohistoria, kotitalous? Vai mitä?
        Ehdottomuus?
        Vilma
        Jokainen kulkee omaa polkuaan ja tekee valintoja, tutustuu ja seurustelee.
        Millaista oli kotona? Oliko isä mustasukkainen? Oliko äiti mustasukkainen?
        Omistamisen halu? Kukaan ei omista toista. Jokainen on ainulaatuinen ja kukaan ei ole ainutlaatuinen.
        Testaaminen. Jos toinen on mustasukkainen, tykkää ihan hirveästi. Jos toinen ei ole mustasukkainen, ei välitä. Eihän se näin mene. Vasta tieto tuo tuskaa eli kun on aihe pettyä.

Mustasukkaisuus voi hyvinkin kummuta kokemuksista, kuten jo tuossa ylempänä sanoinkin. Jos on tavalla tai toisella kokenut jotain sellaista, mikä on horjuttanut itsetuntoa ja luottamusta terveeseen parisuhteeseen, niin silloin mustasukkaisuus saattaa hyvinkin hiipiä mukaan kuvioihin, vaikkei pohjimmiltaan olisi mustasukkainen persoona.

Eikä mustasukkaisuus ole mikään maailmanloppu, jos sen osaa käsitellä rakentavasti. On aika tavallista tuntea jonkinasteista mustasukkaisuutta kumppanistaan, mutta jos se saadaan yhdessä käsiteltyä, niin ei siitä kannata sen suurempaa ongelmaa tehdä. Keskustelu yleensä auttaa tässäkin. Useinhan ihmisen mielessä asiat ovat suurempia kuin ne ovatkaan, mutta kun asian sanoo ääneen ja siitä keskustelee, niin se usein laannuttaa negatiivisia tunteita tehokkaasti.

Aletheias

• Aletheias, päätelmäsi johtaa samaan tulokseen kuin minulla. Ero vain on se, että viitekehyksesi on psykologinen, kun se minulla on pääasiassa geneettinen ja biologinen ja sen mukaisesti perinnöllinen.

• Anonyymi00012
        rennosti.m kirjoitti:

Aletheias, päätelmäsi johtaa samaan tulokseen kuin minulla. Ero vain on se, että viitekehyksesi on psykologinen, kun se minulla on pääasiassa geneettinen ja biologinen ja sen mukaisesti perinnöllinen.

Kyllä, aika lailla sama lopputulema, vaikka lähestymiskulma hieman eri.

Ihminen on kokonaisuus ja ihmisen käyttäytymiseen vaikuttaa moni asia, geenit, kasvuympäristö, kokemukset temperamentti tms. En ole biologian, genetiikan tai psykologian asiantuntija, eli kommentoin ihan kaduntallaajan näkökulmasta ja täten tulkintani ja käsitykseni perutuvat rajalliseen tietoon aiheesta.

Aletheias

• Anonyymi00014
        rennosti.m kirjoitti:

Aletheias, päätelmäsi johtaa samaan tulokseen kuin minulla. Ero vain on se, että viitekehyksesi on psykologinen, kun se minulla on pääasiassa geneettinen ja biologinen ja sen mukaisesti perinnöllinen.

Ootkohan hakoteillä?
        Ei nämä nyt niiiin tieteellisiä kirjoitelmia ole.
        Mutu-päätelmiä.
        Vilma

• Anonyymi00041

Tekoäly tuottaa kyllä kivasti tekstiä

• Anonyymi00048
        Anonyymi00041 kirjoitti:

Tekoäly tuottaa kyllä kivasti tekstiä

Niin tekee, mutta miten se liittyy tähän aiheeseen?

Aletheias

• Anonyymi00008

Mustasukkaisuutta on ainakin kahta lajia. Miksi kerto asia noin vaikeasti.
      Jos toinen käyttäytyy salaperäisesti, en kerro minne menee, ei kauanko viipyy, puhelimen soidessa siirtyy mitään selittämättä toiseen huoneeseen, sellaiset herättää epäluuloa ja mustasukkaisuutta. Silloin on oikein kytätä, kaivella ja toimia kuin salapoliisi, että saa tietää totuuden. On oikein olla mustasukkainen.
      Jos saa tietää, että kumppanilla on toinen, On ilman muuta oikein tuntea mustasukkaisuutta.
      Se on normaalia ja myönnän itsessäni. Otan puheeksi ja jos ei muutosta tule, pakkaan ja menen matkoihini. Minkä salapoliisin p-voivat ovat minussa menettäneetkään, olen tavattoman taitava vaklaamisessa. Olen kaksi kertaa selvittänyt asian vaikka toinen koitti olla ovela. Lopputuloksesta olivat molemmat tyrmistyneitä, että miten sinä...

Jos sitten koko ajan kyttää ja toinen joutuu selitellä moneen kertaan menemisiään, on kyse liiasta mustasukkaisuudesta. Ahdistus on aina päällä, kun toinen on pois. Se pitää jotenkin käsitellä, en tiedä miten, kun ei itsellä ole sitä laatua.

• Anonyymi00010

Eikö se, mihin on tottunut, ole sitä tapaa käyttäytyä.
        Kyttäämisestähän menee hermot ja koko suhde kieroutuu.
        Minusta sen, joka vilpistelee, tulee muhia omassa liemessään.
        Vilma
        Tilanteet kannattaa selvittää.
        Minusta tuntuu, että...Vaikuttaa siltä, että... Toimin näin, koska...
        Pitää osata heti kertoa, miltä itsestä tuntuu. Toisen käytöksen luetteleminen ei toimi.
        Jos ala selvittää asioita, päätyy itse sarjaseukkaajaksi.
        Vakoilu? Fyi fan.
        Vilma

• Anonyymi00015

Elämään on helppo sääntö. Toista ihmistä ei voi koskaan omistaa, joten miksi toisen ihmisen tekemisistä tulisi liikaa olla huolissaan? Molempien tiedostaessa sen ettei voi olla enää henkisesti/sielullisesti kumppaneita, jos toista pettää, se jo luo tietyt rajat.

Henkilöön jonka kanssa on parisuhteessa tulee luottaa, mutta jos jostain syystä luottamuksen menettää, on molemmin puolin päästettävä heti irti. Arvioitava voiko enää luottaa, ja millaista kanssaelämää voisi edes harkita.

Ei tuo kokonaisuus millään mustasukkaisuudella korjaannu, se vain pahentaisi sitä.
      Jokaisella on vapaat kädet tehdä mitä itse haluaa, ihan aina ja jatkuvasti. Tulisiko sitten tuntea jotain tuskaa toisen tekemän päätöksen vuoksi? Alussa ehkä harmittaisi, mutta elämä on valintoja, ihan jokainen päivä.

AV

• Anonyymi00017

Tuolla lailla mä arvelen, että moni asennoituu noin.
        Tulee voida luottaa. Ok.
        Muutoinhan parisuhde olisi huteralla pohjalla.
        Ja ei se Kantin kategorinen imperatiivi huono ole.
        Vilma

• Anonyymi00016

Näkisin, että mustasukkaisuudelle on todennäköisesti useita taustatekijöitä. Geenit voivat olla yksi niistä, mutta niiden lisäksi siihen vaikuttavat ainakin persoonallisuus, kiintymyssuhteet, elämänkokemukset ja tilannetekijät. Siksi en olisi valmis tekemään kovin suoria johtopäätöksiä älykkyyden ja mustasukkaisuuden välisestä yhteydestä.

• Anonyymi00018

Mä en ole ikinä kuullut mustasukkaisuusgeeneistä.
        Ovatko geenitutkija tällaisen löytäneet? Aika huteraa.
        Vilma

• Anonyymi00024
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Mä en ole ikinä kuullut mustasukkaisuusgeeneistä.
        Ovatko geenitutkija tällaisen löytäneet? Aika huteraa.
        Vilma

Ei suoraan tietysti olekaan tuollaista geeniä. Geenit voivat lisätä alttiutta esimerkiksi ahdistusherkkyyteen ja voimakkaisiin tunnereaktioihin, mutta kasvuympäristö, kiintymyssuhteet ja aiemmat ihmissuhdekokemukset vaikuttavat usein yhtä paljon tai enemmän. Mustasukkaisuus syntyy yleensä näiden tekijöiden yhteisvaikutuksesta.

• Anonyymi00046
        Anonyymi00024 kirjoitti:

Ei suoraan tietysti olekaan tuollaista geeniä. Geenit voivat lisätä alttiutta esimerkiksi ahdistusherkkyyteen ja voimakkaisiin tunnereaktioihin, mutta kasvuympäristö, kiintymyssuhteet ja aiemmat ihmissuhdekokemukset vaikuttavat usein yhtä paljon tai enemmän. Mustasukkaisuus syntyy yleensä näiden tekijöiden yhteisvaikutuksesta.

18:27
        Älä nyt. Et voi tosissasi väittää.
        Kerro tutkimus, kuka teki ja missä.
        Vai oman pään tuotos?
        Vilma

• Anonyymi00019

Vahvasti mustasukkaiset ja omistushaluiset näyttävät pärjäävän evolutiivisesti hyvin. Ei helposti ydinperhe hajoa.

• Anonyymi00020

Vain kunniamurhilla?

• Anonyymi00021

17:14
        Anteeksi, mitä?
        Onpa omituinen väittämä. Sairasta, minun mielestäni.
        Vilma
        Eikö ydinajatus ole se, että osaa rakastaa toista ja välittää toisesta ja haluaa tälle hyvää.

Mikä helwetin mustasukkaisen omistushalu on? Koossa pitävä voima? Hölynpölyä.
        Väkivaltainen ihminen voi teeskennellä noin. Tarkoitus hyvä, keinot ei.

• Anonyymi00022

Miten se muka noin on!

• Anonyymi00023
        Anonyymi00021 kirjoitti:

17:14
        Anteeksi, mitä?
        Onpa omituinen väittämä. Sairasta, minun mielestäni.
        Vilma
        Eikö ydinajatus ole se, että osaa rakastaa toista ja välittää toisesta ja haluaa tälle hyvää.

Mikä helwetin mustasukkaisen omistushalu on? Koossa pitävä voima? Hölynpölyä.
        Väkivaltainen ihminen voi teeskennellä noin. Tarkoitus hyvä, keinot ei.

Tämä on hyvä kirjoitus!

• Anonyymi00025

Minä olin nuorempana todella mustasukkainen. Rakastuin/ihastuin helposti ja palavasti, mustasukkainen olin vaikka en edes seurustellut ihastuksen kohteideni kanssa. Olin myös mustasukkainen ystävistä, siinä mielessä että tunsin itseni petetyksi jos ystäväni olivat vaikka tehneet jotain ilman minua.
      Pahinta mustasukkaisuus oli kuitenkin parisuhteessa, jolloin olin myös todella aggressiivinen. Heittelin tavaroita, huusin, kiljuin, kiristin henkisesti jne. Tosin ei minuakaan tuossa suhteessa hyvin kohdeltu ja kyllä mustasukkaisuus meni pahemmaksi koska itseäni kohdeltiin huonosti. Olin tuolloin myös muuten hyvin epävarma ja huonolla itsetunnolla varustettu ihmis riekale.

Nykyään en kuitenkaan enää kärsi mustasukkaisuudesta. Välillä jopa kaipaan pientä mustasukkaisuuden tunnetta, sillä nykyisessä suhteessani välillä tulee itselleni tunne, että kiinnostaako minua edes oikeasti jos ei sitä mustasukkaisuuttakaan sieltä löydy!? En ole tosin myöskään enää aggressiivinen, joten kohdallani tuo korrelaatio mustasukkaisuuden ja aggressiivisuuden välillä, sekä vapaamielisyyden ja mustasukkaisuuden puuttumisen välillä pitää paikkansa.

Minulla on tosin myös lapsuuden ystävä, joka on yksi mustasukkaisimpia ihmisiä joita tunnen tai tiedän. Hänen äitinsä on aivan samanlainen. Kummatkin aivan järjettömän mustasukkaisia. Aggressiivisia piirteitä heistä ei sitten taas kyllä löydy edes etsimällä. Todella huono itsetunto ja epävarmuus sen sijaan on kummankin tavaramerkki.

• Anonyymi00026

Sama havainto, että mietin, kuinka paljon lopulta välitän ihmisestä, josta en ole mustasukkainen…

Itselleni mustasukkaisuus kertoo, että tuon ihmisen huomio on minulle tärkeää. Jos hänen huomionsa on toisaalla, se ei ole hyvä merkki.

Ehkä hieman hulluakin, mutta jos kumppani ei olisi itsestäni tilanteen niin edellyttäessä mustasukkainen, ajattelisin, ettei hän välitä minusta.

Sitten toinen havainto. Voiko olla niin, että hiukan välinpitämättömän oloinen kumppani saa toisen tavoittelemaan tämän huomiota normaalia enemmän. Toinen on ikään kuin halutumpi, kun hänen huomionsa pitää saavuttaa. Alkaako sitä pitää toista muuten itsestään selvyytenä ja mikäs sen tylsempää kuin kumppani, joka on ”varma nakki”.

• Anonyymi00028
        Anonyymi00026 kirjoitti:

Sama havainto, että mietin, kuinka paljon lopulta välitän ihmisestä, josta en ole mustasukkainen…

Itselleni mustasukkaisuus kertoo, että tuon ihmisen huomio on minulle tärkeää. Jos hänen huomionsa on toisaalla, se ei ole hyvä merkki.

Ehkä hieman hulluakin, mutta jos kumppani ei olisi itsestäni tilanteen niin edellyttäessä mustasukkainen, ajattelisin, ettei hän välitä minusta.

Sitten toinen havainto. Voiko olla niin, että hiukan välinpitämättömän oloinen kumppani saa toisen tavoittelemaan tämän huomiota normaalia enemmän. Toinen on ikään kuin halutumpi, kun hänen huomionsa pitää saavuttaa. Alkaako sitä pitää toista muuten itsestään selvyytenä ja mikäs sen tylsempää kuin kumppani, joka on ”varma nakki”.

Tuolla tavalla toista ihmistä tarkastellessa ei tee oikeutta.

Mennäänpä eläinkuntaan. Siellä pöyhistellään ja röyhistellään suitaan höyheniä ja turkkia.
        Tämä on soidinmenoa, huomion hakemista.
        Tässä vaiheessa koppelo yrittää saada juuri tietyn koiraan (=siis sen, johon alkaa olla niin ihastuksissa, että oi)
        Siihen ei päästetä muita koppeloita rinnalle eikä muita koiraitakaan.
        Mutta tässä se sitten on.
        Valinta tai ei.
        Ei tämän pidemmälle tarvitse ihmisen valvoa toista.
        Parasta on, kun keskittyy tähän.
        Jos 'tylsä' kumppani menehtyy, suru on suuri.

Vilma
        Miten itsekäs ihminen osaakaan olla.

• Anonyymi00029
        Anonyymi00028 kirjoitti:

Tuolla tavalla toista ihmistä tarkastellessa ei tee oikeutta.

Mennäänpä eläinkuntaan. Siellä pöyhistellään ja röyhistellään suitaan höyheniä ja turkkia.
        Tämä on soidinmenoa, huomion hakemista.
        Tässä vaiheessa koppelo yrittää saada juuri tietyn koiraan (=siis sen, johon alkaa olla niin ihastuksissa, että oi)
        Siihen ei päästetä muita koppeloita rinnalle eikä muita koiraitakaan.
        Mutta tässä se sitten on.
        Valinta tai ei.
        Ei tämän pidemmälle tarvitse ihmisen valvoa toista.
        Parasta on, kun keskittyy tähän.
        Jos 'tylsä' kumppani menehtyy, suru on suuri.

Vilma
        Miten itsekäs ihminen osaakaan olla.

Moralisointi on toinen asia, mutta ihminen tuntee kaikenlaista. Toiset enemmän ja toiset vähemmän. Onko tunteet vääriä?

• Anonyymi00030
        Anonyymi00029 kirjoitti:

Moralisointi on toinen asia, mutta ihminen tuntee kaikenlaista. Toiset enemmän ja toiset vähemmän. Onko tunteet vääriä?

Onhan meille jotain opetettu lapsena, nuorena ja olemme kait lukeneetkin ja olleet sosiaalisia eli vaihtaneet ajatuksia muiden kanssa.
        Tosin, jos jollain ote lipsuu ja muut ei pidä sitä hyvänä, niin onko asiallista ottaa moralisointi-korttia.
        Kukaan ei voi sanoa toisen tunteiden määrästä ja niitähän on kaikenlaisia tunteita.
        Vilma

• Anonyymi00032
        Anonyymi00030 kirjoitti:

Onhan meille jotain opetettu lapsena, nuorena ja olemme kait lukeneetkin ja olleet sosiaalisia eli vaihtaneet ajatuksia muiden kanssa.
        Tosin, jos jollain ote lipsuu ja muut ei pidä sitä hyvänä, niin onko asiallista ottaa moralisointi-korttia.
        Kukaan ei voi sanoa toisen tunteiden määrästä ja niitähän on kaikenlaisia tunteita.
        Vilma

” Kukaan ei voi sanoa toisen tunteiden määrästä ja niitähän on kaikenlaisia tunteita”.

Totta. Ei tunteiden mukaan silti aina tarvitse toimia. Se on aikuisuutta. Aikuinen tietää itselleen läheisten ihmisten arvon.

Rakkaus ei ole pelkkää ainaista tunteenpaloa. Rakkaus on paljon muutakin. Ei asioista ja tunteista puhumista tarvitse silti pelätä. Moralisoinninkin takana voi olla pelkoa. Usein se oma kulta, on silti oma kulta, eikä sitä vaihtaisi kevyin perustein pois, vaikkei aina niin mustasukkaiselta tuntuisikaan.

• Anonyymi00033
        Anonyymi00032 kirjoitti:

” Kukaan ei voi sanoa toisen tunteiden määrästä ja niitähän on kaikenlaisia tunteita”.

Totta. Ei tunteiden mukaan silti aina tarvitse toimia. Se on aikuisuutta. Aikuinen tietää itselleen läheisten ihmisten arvon.

Rakkaus ei ole pelkkää ainaista tunteenpaloa. Rakkaus on paljon muutakin. Ei asioista ja tunteista puhumista tarvitse silti pelätä. Moralisoinninkin takana voi olla pelkoa. Usein se oma kulta, on silti oma kulta, eikä sitä vaihtaisi kevyin perustein pois, vaikkei aina niin mustasukkaiselta tuntuisikaan.

Mitä tarkoitat "toimia"?
        Vilma

• Anonyymi00034
        Anonyymi00033 kirjoitti:

Mitä tarkoitat "toimia"?
        Vilma

Lisäys.
        Moralisointi pelkoa. Moraalilla kait ymmärretään sitä, että tehdään oikein. Ei vääryyttä.
        Vilma

• Anonyymi00038
        Anonyymi00033 kirjoitti:

Mitä tarkoitat "toimia"?
        Vilma

Tarkoitan sitä, ettei mustasukkaisen tarvitse silti pahoinpidellä puolisoaan. Eli itsehillintää voi myös käyttää ja opetella rajaamaan tunnereaktioita. Kaikenlaisia tunnereaktioita. Ihminen tajuaa toisen arvon vasta menetettyään tämän.

Kuten sanot ” Jos 'tylsä' kumppani menehtyy, suru on suuri.”

• Anonyymi00039
        Anonyymi00034 kirjoitti:

Lisäys.
        Moralisointi pelkoa. Moraalilla kait ymmärretään sitä, että tehdään oikein. Ei vääryyttä.
        Vilma

Ihminen voi moralisoida asioita ja ihmisiä, jotka tuntuvat itselle vieraalta tai toimivat toisella tapaa kuin itse.

Esim. jotkut uskovaiset voivat tuomita ja moralisoida toisia myös helvetin pelosta. Voi olla, että jos he hyväksyvät ns. syntistä toimintaa, heidät luetaan synnin hyväksyjiksi, josta seuraa Jumalan rangaistus. Siksi näiden puhe voi tuntua käsittämättömältä mm. Hyväksyn sinut arvokkaana ihmisenä, mutta en sinun tapoja. Tässä on mielestäni kyse juurikin pelosta, että tekee väärin Jumalaa kohtaan jos ehdoitta hyväksyy toisen ihmisen tekoineen päivineen.

• Anonyymi00043
        Anonyymi00039 kirjoitti:

Ihminen voi moralisoida asioita ja ihmisiä, jotka tuntuvat itselle vieraalta tai toimivat toisella tapaa kuin itse.

Esim. jotkut uskovaiset voivat tuomita ja moralisoida toisia myös helvetin pelosta. Voi olla, että jos he hyväksyvät ns. syntistä toimintaa, heidät luetaan synnin hyväksyjiksi, josta seuraa Jumalan rangaistus. Siksi näiden puhe voi tuntua käsittämättömältä mm. Hyväksyn sinut arvokkaana ihmisenä, mutta en sinun tapoja. Tässä on mielestäni kyse juurikin pelosta, että tekee väärin Jumalaa kohtaan jos ehdoitta hyväksyy toisen ihmisen tekoineen päivineen.

23:47
        Suhde Jumalaan on ihmisen omaa tulkintaa, selittelyä.
        Vilma
        Tietenkin me moralisoimme. Itse asiassa kaiken aikaa. Arvioimme, onko asia tai teko oikein/väärin.

• Anonyymi00047
        Anonyymi00032 kirjoitti:

On kuultu sana harkinta.
        Murhassakin on käytetty harkintaa.
        Vilma

• Anonyymi00031

Mustasukkaisuus ja aggressiivisuus ovat suojatunteita (menettämisen pelko, hätä, haavoittuvuus...), joita on kaikilla. Älykkäämmät ehkä osaavat tunnistaa ja säädellä niitä paremmin. Tosiasiassa säätelyä voi harjoitella aivan kaikki, älykkyysosamäärästä riippumatta.

- Sheena

• Anonyymi00035

Ja höpö höpö taas. Ei ole mitään tekemistä älyn kanssa. Mensa? Kutsutaan apuun, että onko.
        Mustasukkaisuus ja aggressiivisuus ovat ilkeyttä.
        Säätely ja äly.
        Ihan yksinkertaisesti on olemassa kumppaneita, jotka eivät ole ilkeyttä eivätkä halua haavoittaa.
        Voi hyvä tavaton, miten metsissä.
        Vil a

• Anonyymi00036
        Anonyymi00035 kirjoitti:

Ja höpö höpö taas. Ei ole mitään tekemistä älyn kanssa. Mensa? Kutsutaan apuun, että onko.
        Mustasukkaisuus ja aggressiivisuus ovat ilkeyttä.
        Säätely ja äly.
        Ihan yksinkertaisesti on olemassa kumppaneita, jotka eivät ole ilkeyttä eivätkä halua haavoittaa.
        Voi hyvä tavaton, miten metsissä.
        Vil a

Lisäys
        Mustasukkaisuus ja aggressiivisuus ovat itsekkyyttä. Suojatunteita. Mitä ihmettä?

• Anonyymi00037
        Anonyymi00036 kirjoitti:

Lisäys
        Mustasukkaisuus ja aggressiivisuus ovat itsekkyyttä. Suojatunteita. Mitä ihmettä?

Eivät todellakaan ole sitä. Mustasukkaisuuden taustalla on hauras itsetunto, tai menneisyyden kiintymyssuhdehaavat!

• Anonyymi00042
        Anonyymi00037 kirjoitti:

Eivät todellakaan ole sitä. Mustasukkaisuuden taustalla on hauras itsetunto, tai menneisyyden kiintymyssuhdehaavat!

Ikävää kaunokirjallisuutta.
        Toistan itsekkyyttä.
        Henkilö, joka haluaa omistaa, roikkua, vahdata, vakoilla jne. Millä oikeudella?
        Sitten se hauraan itsetunnon omaava kiusaa, alistaa, lyö, potkii ja tappaa - pahimmillaan ja kenties dokaa ja pitää perheen jännityksessä. Joo-o. Selitellä voi.
        Turha kuorruttaa aikuista ihmistä.
        Mitä hiton kiintymyssuhdehaavoja -> huonoja kokemuksia ihmisistä.
        Vilma

• Anonyymi00042 kirjoitti:

Ikävää kaunokirjallisuutta.
        Toistan itsekkyyttä.
        Henkilö, joka haluaa omistaa, roikkua, vahdata, vakoilla jne. Millä oikeudella?
        Sitten se hauraan itsetunnon omaava kiusaa, alistaa, lyö, potkii ja tappaa - pahimmillaan ja kenties dokaa ja pitää perheen jännityksessä. Joo-o. Selitellä voi.
        Turha kuorruttaa aikuista ihmistä.
        Mitä hiton kiintymyssuhdehaavoja -> huonoja kokemuksia ihmisistä.
        Vilma

Ei ole kummakaan, että naiset eivät mielellään ryhdy kanssasi vänkäämään. Aggressivisesti pyrit mustaamaan niitä sanoja, joita naiset käyttävät kertoessaan kamaloittavista kokemuksistaan.

• Anonyymi00049
        rennosti.m kirjoitti:

Ei ole kummakaan, että naiset eivät mielellään ryhdy kanssasi vänkäämään. Aggressivisesti pyrit mustaamaan niitä sanoja, joita naiset käyttävät kertoessaan kamaloittavista kokemuksistaan.

Aggressiivisyys.
        Nojatuolista seuraan aamutelkkua eikä aggressiivisuudesta ole tietoa.
        Yritän kaivaa totuutta vaikka virkkukoukulla.
        Teeskentely ja selittely on kuvottavaa.
        Vilma
        Kamaloitravat kokemukset eivät ole ok. Sanoja maailmaan mahtuu.

• Anonyymi00040

Yksikään nainen ei halua mustasukkaista miestä!

• Anonyymi00045

Ja mustapipoisuus, tiukkapipoisuus ja mustakenkäisyys, pinkki-paitaisuus, autosi on uus.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      86
      1679
    2. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      16
      1063
    3. Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa

Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.
      Kajaani
      99
      1006
    4. Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?

"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol
      Maailman menoa
      79
      942
    5. Uskaltaako tässä luottaa siihen että

Ehkä rakastetaan toisiamme?
      Ikävä
      90
      776
    6. Jymyuutinen: Suomen talous kasvaa hurjaa vauhtia

https://www.iltalehti.fi/talous/a/11fba8a8-a7fb-44f4-a58b-f129f6d5bdf5 Akavan pääekonomistin mukaan Suomen kokonaistuot
      Maailman menoa
      146
      749
    7. Tunnusmerkkejä Kaivatulle

Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt
      Ikävä
      51
      744
    8. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      53
      674
    9. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      48
      671
    10. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      51
      661
    Aihe