On olemassa tutkimusnäyttöä, joka viittaa siihen, että kiitollisuuden harjoittaminen voi lisätä myönteisiä tunteita, vahvistaa hyvinvointia ja tukea parempaa suhtautumista arjen haasteisiin.
Mielenkiintoinen tieto omasta mielestäni oli se, että kiitollisuus voi vaikuttaa siihen, mihin suuntaamme huomiomme. Aivot suodattavat jatkuvasti valtavaa määrää tietoa, ja kun harjoittelemme huomaamaan hyvää, alamme usein tunnistaa helpommin myös pieniä myönteisiä hetkiä arjessa. Tämä toimii tietysti toisinkin päin. Negatiivisten asioiden ajattelu lisää epäkohtien havaitsemista ja aiheuttaa siten helposti tyytymättömyyttä.
Ehkä on hyvä kuitenkin täsmentää tässä kohtaa, ettei kiitollisuus tarkoita vaikeiden asioiden ohittamista vaan pikemminkin kykyä huomata ne asiat, jotka lisäävät voimavaroja ja kannattelevat elämässä.
- Uskotko itse kiitollisuuden voimaan?
- Mitkä asiat sinussa herättävät kiitollisuutta?
- Vai ammennatko voimasi melankoliasta? Onko aitous mm. ihmissuhteissa sitä, että tunnustetaan ”lasin olevan puoleksi tyhjä”? Pessimisti ei pety - tyylisesti taaplataan eteenpäin kohti uusia pettymyksiä 😅
Voin palata kommentoimaan jossain välissä, (jos joku sattuisi kiinnostumaan aiheesta).
Thinksy 😺
Kissa kiitoksella elää?
39
220
Vastaukset 39
- Anonyymi00001
Yksikään hyvä teko ei jää rankaisematta.
- Anonyymi00004
Erittäin mukava skenaario, sitä odotellessa 😁
-Thinksy
- Anonyymi00002
Uskon kyllä kiitollisuuden voimaan elämänlaadun parantajana. En aina välttämättä pidä sellaisesta "ole kiitollinen niin kaikki elämäsi ongelmat ratkeaa"-paatoksesta, mutta kun huomaa hyvät asiat elämässään ja osaa aidosti olla kiitollinen niistä, lisää se mielestäni onnellisuuden tunnetta.
Uskon täysin tuohon, mitä sanoit, että jos kohdistaa huomionsa positiivisiin asioihin, niiden painoarvo kasvaa ja päinvastoin, jos keskittää kaiken energian negatiivisiin asioihin, saavat ne ihmisestä isomman osan. Tämä ei tarkoita, ettäkö negatiiviset asiat voisi tuosta vaan poistaa elämästään keskittymällä hyvään, mutta niiden läpikäymiseen saa enemmän energiaa, jos ammentaa voimaa elämänsä hyvistä asioista.
Koen, että minulla on paljon syytä olla kiitollinen. Minulla on elämän perusasiat kunnossa, ihana perhe, ystäviä, työ, kiva koti, harrastuksia, hyvä terveys.. Isoin kiitollisuuden aiheeni on tietty lapseni. Olen niin onnellinen, että saan olla juuri hänen äitinsä. Hän on ehdottomasti elämäni paras asia.
Aletheias- Anonyymi00005
Vastauksistasi huokuukin sellainen hyvän sisäisen olon ja balanssin tuntu. Kiitos aiheen kommentoinnista ja kiitollisuuden aiheiden jakamisesta.
-Thinksy
- Anonyymi00003
Kiitollinen niistä terveydenhuollon toimista, jotka ovat onnistuneet ja joista on ollut hyötyä.
Vanhempieni viisaista neuvoista, mitkä loksahtavat kohdilleen ajan myötä.
Vilma
Positiivisuutta saan joka aamu. Minulla on leikkelekirja lehtien kuvista; kesää, puutarhaa, sisustusta jne. Kauniita kuvia. Joku tehnyt työtä ja valinnut näkökulmia.
Selaan muutaman sivun.
Kotimaiset tuotteet ulkolaisissa lehdissä tekisi mieleni rinkuloida. Olen niistä ylpeä, vaikkeivät liity mitenkään minuun. Muiden aikaansaannoksia.
Vilma- Anonyymi00006
Vau 😻 Pidän tosi paljon kaikista kauniista kuvista, jotka olen leikellyt talteen. Tunnen sen olevan Zen, kun liimailen ne jotenkin esiin pieniin esineisiin. Esim. tylsään kukkienkastelukannuun tai teen taulun harvakseltaan, kun keksin mukavan idean.
- Anonyymi00007
Kuulostaa hyvälle idealle tuo leikkelekirja. Voisin itsekin tehdä sellaisen, joka olisi kuvina ja väreinä juuri sitä, mistä pidän.
Nyt olen tehnyt sitä, että suljen silmäni ja siirryn niihin hetkiin mielessäni, missä oli todella hyvä olla ja tunnen kiitollisuutta, että olen saanut kokea hyviä kokemuksia.
Kiitos Vilma, kun jaoit kiiitollisuuden aiheitasi. Erityisesti kiinnitin huomiota vanhempien neuvojen arvostamiseen. Arvostan sitä piirrettä ihmisessä.
-Thinksy
Kiitollisuus, tietynlainen nöyryys (huom. ei alistautuminen) tosiasioiden hyväksyminen, vaikka prosessoiden toimii jonkinlaisena punaisena lankana mulla elämässä. Mielummin itsekin kiitän kun kritisoin.
Tässä lähipiirissä on kritisoimisesta saanut tarpeekseen, ei ikinä kiitosta vaan aina narinaa. Vie kyllä hyviä fiiliksiä reippaasti pois elämästä.
Mutta joo. Teennäinen kiittely taas toimii sitten kuten perseennuolenta toimii, sitähän se on. En tykkää. Eikä minua osteta sellaisella, vaan rehellisyydellä, aiheesta saa naristakin, mutta kiitoskin on kiva kuulla edes joskus.- Anonyymi00010
Kiitos vastauksesta. Hyvien asioiden kuuleminen itsestä lapsena vahvistaa itsetuntoa. Ikävä kuulla, ettet ole saanut kuulla niin paljoa hyviä asioita itsestäsi, olisit ansainnut sen. Jokainen lapsi ansaitsee.
Minussa asuu myös melko terävä ja naseva kriitikko, jonka yritän muistaa vaientaa. Haluan pysytellä hyvällä ja kiitollisella puolella. Se lisää omaa ja muiden hyvinvointia.
-Thinksy 😺 Anonyymi00010 kirjoitti:
Kiitos vastauksesta. Hyvien asioiden kuuleminen itsestä lapsena vahvistaa itsetuntoa. Ikävä kuulla, ettet ole saanut kuulla niin paljoa hyviä asioita itsestäsi, olisit ansainnut sen. Jokainen lapsi ansaitsee.
Minussa asuu myös melko terävä ja naseva kriitikko, jonka yritän muistaa vaientaa. Haluan pysytellä hyvällä ja kiitollisella puolella. Se lisää omaa ja muiden hyvinvointia.
-Thinksy 😺Lähinnä puolisoissa ne narisijat. Kotona on lapsena kiitetty ja kehuttu, yhäkin.
Ongelma ei ole kotoa lähtöisin.- Anonyymi00017
Tökstöksnöö kirjoitti:
Lähinnä puolisoissa ne narisijat. Kotona on lapsena kiitetty ja kehuttu, yhäkin.
Ongelma ei ole kotoa lähtöisin.Voihan se parisuhdekin kirvoittaa narinaa puolin ja toisin. Joskus suhde voi jopa natista liitoksissaan jos tyytymättömyyden alkulähteille ei päästä.
-Thinksy Anonyymi00017 kirjoitti:
Voihan se parisuhdekin kirvoittaa narinaa puolin ja toisin. Joskus suhde voi jopa natista liitoksissaan jos tyytymättömyyden alkulähteille ei päästä.
-ThinksyJuu, ihmiset muuttuu suhteissaan ja joskus suuntaan, ettei enää löydä tyytyväisyyttä yhdessä.
Minä en usko kiitollisuuden ja positiivisuuden voimaan. Se on enemmän kuin uskoa.
Ennenkaikkea olen kiitollinen tästä elämästä. Minun on sallittu elää tätä elämää.
Istun pihallani ja jo oleminen tässä hetkessä on hienoa. Rakastan elämääni kaikkine vaikeuksineenkin. Olen kiitollinen sen suomista kokemuksista, ylä- ja alamäistä jotka olen saanut elää.- Anonyymi00013
Sinulla on kuitenkin hyvä ja kiitollinen asenne elämään. Kiitos mielipiteestä. 😺
-Thinksy
- Anonyymi00008
Kyllä siinä on kiitollinen ja jää kiitollisuuden velkaa jos nainen yksipuolisesti tyydyttäisi minut eli haluaa hänellekkin tehdä hyvää ja muutenkin nainen pyyteettömästi auttaa kaikessa asioissa niin kyllä häntäkin haluaa auttaa
- Anonyymi00014
Antaminen ja saaminen tasapuolisesti on ehkäpä tyydyttävintä minunkin mielestäni. Hyvä pointti, kiitos jakamisesta.
-Thinksy 😸
- Anonyymi00009
Laita linkki
Kyllä, olen oppinut olemaan kiitollinen kaikesta mikä vähentää elämisen tuskaa :)
- Anonyymi00015
Se on mukava kuulla, ja kyllähän tässä elämässä sitä elämisen tuskaakin riittää kaikille. Kiitollisuus herää usein siitä, että muistaa niiden hyvien asioiden ja ihmisten arvon. Miettii, mitä elämä olisi ilman niitä.
Kiitos tästä mielipiteestä ja näkökulmasta 😺
-Thinksy
Jos lasi on puoliksi tyhjä, niin se on hyvä.
- Anonyymi00016
Itse ajattelen niin, että olen jo saanut nauttia puoli lasia virkistävää juomaa. Lasi on tyhjentynyt, mutta ”vielä on kesää jäljellä”. Se tuo itselleni hyvän olon, vaikka ihan yhtä totta olisi, että lasi on jo puoleksi tyhjillään ja ”heinäkuu meni menojaan”. Kiitos näkökulman jakamisesta 😺
-Thinksy Anonyymi00016 kirjoitti:
Itse ajattelen niin, että olen jo saanut nauttia puoli lasia virkistävää juomaa. Lasi on tyhjentynyt, mutta ”vielä on kesää jäljellä”. Se tuo itselleni hyvän olon, vaikka ihan yhtä totta olisi, että lasi on jo puoleksi tyhjillään ja ”heinäkuu meni menojaan”. Kiitos näkökulman jakamisesta 😺
-ThinksyPuoli lasillista on melko paljon, vaikka ei itse olisikaan saanut nauttia juotua puolikasta. Taloustietelssä on termi "vähenevien rajahyötyjen laki".
Ihmisellä voi olla paljon vapaa-aikaa mutta hyvin vähän rahaa. Ei hyvä. Tai ihmisellä voi olla paljon rahaa, mutta hyvin vähän vapaa-aikaa. Ei hyvä sekään. Parempi on olla kohtuullisesti sekä rahaa että vapaa-aikaa.- Anonyymi00025
scrg kirjoitti:
Puoli lasillista on melko paljon, vaikka ei itse olisikaan saanut nauttia juotua puolikasta. Taloustietelssä on termi "vähenevien rajahyötyjen laki".
Ihmisellä voi olla paljon vapaa-aikaa mutta hyvin vähän rahaa. Ei hyvä. Tai ihmisellä voi olla paljon rahaa, mutta hyvin vähän vapaa-aikaa. Ei hyvä sekään. Parempi on olla kohtuullisesti sekä rahaa että vapaa-aikaa.Mielenkiintoinen termi. En ollut aiemmin kuullut sitä, joten tutkin asiaa, ja se vaikutti järkeenkäyvältä.
Ymmärsin sen niin, että jokainen lisäyksikkö tuottaa aiempaa vähemmän hyötyä esim. lisäraha auttaa paljon silloin, kun sitä on vähän, mutta vaikutus pienenee tulojen kasvaessa. Sama ajatus näyttää sopivan myös onnellisuuteen: perustarpeiden täyttyminen lisää hyvinvointia paljon, mutta sen jälkeen lisäykset tuovat yleensä yhä pienemmän hyödyn. Siinä mielessä ajatus oli minulle ennestään tuttu, vaikka itse termi ei ollut.
Kiitos kommentista, se herätti uusia ajatuksia 😺👍
-Thinksy
- Anonyymi00012
Kiitollisuus on peritty ominaisuus, se kehittyy jo lapsuudessa. Uskon niin koska vanhempani olivat elämäänsä tyytyväisiä. Se oli siis huonosta muuttunut ajan myötä paremmaksi ja he huomisivat eron. Sain kasvussani kiitosta, kannustusta ja huomasin että he todella haluavat että pärjäisin hyvin.
Josku voima siitä on tullut että itse yrittää parhaansa. Aina, enemmän vielä mahdollisissa vastoinkäymisissä. En ymmärrä sanontaa: hyvän huomaa vasta kun sen menettää. Minä huomaan hyvän, mm. jaksamisen opiskelussa, työn haussa, kunnon ylläpidossa. Riittävästi, ei mitään korkeita tavoitteita ole koskaan ollutkaan.- Anonyymi00018
Uskoisin, että kiitollisuus muodostuu sekä synnynnäisten taipumusten että kasvatuksen, elämänkokemusten ja omien valintojen yhteisvaikutuksesta. Erilaisia asenteita voidaan oppia vanhempien antamasta mallista.
Sinun kasvatuksessasi tuntuisi olleen kirjoittamasi perusteella hyviä aineksia kehittyä normaalilla ja hyvällä tavalla.
Kiitos mielipiteestä.
-Thinksy 😺
Olen huomannut tämän omassa elämässäni. Sitä mukaan kun olen alkanut kiinnittämään huomiota kuinka hyvin asiani ovat ja oppinut arvostamaan sitä, jostain syystä negatiiviset asiat ovat alkaneet katoamaan elämästäni. Minusta on tullut jotenkin seesteisempi ja väittäisin jopa että onnellisempi.
Enoni kaatui kännissä ojaan. Hän ryömi sieltä ryteiköstä nauraen ja sanoi että kävi vähän etsimässä matoja.
Ja kun oikein ajattelee, niin sitähän se elämä on :D- Anonyymi00019
Kiva kuulla Palstakamu, saman olen itse havainnut. Hyvien asioiden pohtiminen ja kiitollinen olo tekevät sydämeen seesteisen ja levollisen olon.
Kiitos kokemusten jakamisesta 😺
-Thinksy - Anonyymi00020
Palstakamu kirjoitti:
Enoni kaatui kännissä ojaan. Hän ryömi sieltä ryteiköstä nauraen ja sanoi että kävi vähän etsimässä matoja.
Ja kun oikein ajattelee, niin sitähän se elämä on :DHyvä elämänasenne enolla! Tuossa ehkä konkretisoituu myös huumorin merkitys kaikissa kommelluksissa (itsen ja muiden aiheuttamissa).
Itse tykkään paljon ihmisistä, jotka osaa suhtautua asioihin myös huumorilla. 😸
-Thinksy
Eihän onnellisuuskaan ole läsnä tipahtaessa oikeiden olosuhteiden keskelle, vaan sitä pitää harjoittaa.
Samaa ajattelen kiitollisuudesta.
Elämässä on jaksoja, jolloin on helpompaa olla kiitollinen.
Jos vastustaa joka saralla, niin silloin se on vaikeampaa ammentaa kiitollisuutta siinä hetkessä. Jälkeenpäin on helppoa olla kiitollinen, koska niistä vaikeuksista oppii aina jotain, vähintään avarakatseisemmaksi.- Anonyymi00022
Kelly Clarkson laulaa: What doesn't kill you makes you stronger, stand a little taller…
What doesn't kill you makes a fighter… jne.
Aina oppii kokemastaan.
Kiitos Mustasydän, olipa hienosti kiteytetty.
-Thinksy
- Anonyymi00021
Olen kiitollinen yksinkertaisista asioista. Siitä että minulla on katto päänpäällä ja se jokapäiväinen leipä. Kiitos työpaikasta ja työnantajasta. Kiitos terveydestä, ystävistä, lapsista ja lapsenlapsista. Kiitos jokaisesta uudesta aamusta , ja uudesta mahdollisuudesta.🤷♀️
- Anonyymi00023
Tärkeitä asioita, paljon aihetta kiitokseen.
Kiitos kommentista.
-Thinksy
- Anonyymi00024
Kiitollisuudessa on voimaa, ihan varmasti.
"ettei kiitollisuus tarkoita vaikeiden asioiden ohittamista vaan pikemminkin kykyä huomata ne asiat, jotka lisäävät voimavaroja ja kannattelevat elämässä."
Joskus on myös hyvä olla kiitollinen vaikeuksista, sillä siten niistä saattaa löytää kiitollisuuden ytimen, itsensä kuin muidenkin huomioimisen, kohtaamisen, jopa oman elämän merkitys saattaa löytyä.- Anonyymi00026
Tai löytyy se ettei halua elämänmerkityksen liittyvän omiin nirjiin kokemuksiin. Tosin silloin vaikeudet ovat olleet vaikeuksia ja paskoja kokemuksia, joilla ei ole ollut merkitystä tai tarkoitusta.
Imo on ajan tuhlaamista yrittää löytää kiitollisuuden aihetta vaikeuksista vaan olla kiitollinen siitä mistä on aidosti, ilman pinnistelyä ja toksiseen positiivisuuteen saakka yltävää hymistelyä välttäen. - Anonyymi00027
Oman kokemukseni mukaan ihminen voi saada sitkeyttä ja jopa sisuuntua vaikeuksista tai sitten hän voi katkeroitua ja lannistua vaikeuksista. Ratkaisevaa lopputuloksen kannalta saattaa olla resilienssi eli psyykkistä joustavuus: kyky kohdata vaikeuksia, sopeutua muutoksiin ja toipua niistä.
Kehotus kiitollisuuteen silloin, kun elämässä on todella vaikeaa voi tuntua tekopyhältä hymistelyltä. Halaus ja läsnäoleva kuuntelu voivat toimia paremmin ja herättää luonnostaan sitä kiitollisuutta sitten.
Kiitos mielipiteestä 😺
-Thinksy - Anonyymi00028
Anonyymi00027 kirjoitti:
Oman kokemukseni mukaan ihminen voi saada sitkeyttä ja jopa sisuuntua vaikeuksista tai sitten hän voi katkeroitua ja lannistua vaikeuksista. Ratkaisevaa lopputuloksen kannalta saattaa olla resilienssi eli psyykkistä joustavuus: kyky kohdata vaikeuksia, sopeutua muutoksiin ja toipua niistä.
Kehotus kiitollisuuteen silloin, kun elämässä on todella vaikeaa voi tuntua tekopyhältä hymistelyltä. Halaus ja läsnäoleva kuuntelu voivat toimia paremmin ja herättää luonnostaan sitä kiitollisuutta sitten.
Kiitos mielipiteestä 😺
-Thinksy*psyykkinen
- Anonyymi00029
Anonyymi00027 kirjoitti:
Kiitos mielipiteestä 😺
-ThinksyLuultavasti olisi litsari hyvin lähellä', jos minua yritettäisiin tulla myötätuntoisesti kuuntelemaan ja ssad avellomaan entistä enemmän nuivuuksissa.
Ratkaiuskeskeinen lähestymistapa olisi hyvinkin tervetullut tai vielä enemmän se, että mennään, koetaan, tunnetaan sekä tehdään ja ollaan vatvomatta. - Anonyymi00030
Anonyymi00029 kirjoitti:
Luultavasti olisi litsari hyvin lähellä', jos minua yritettäisiin tulla myötätuntoisesti kuuntelemaan ja ssad avellomaan entistä enemmän nuivuuksissa.
Ratkaiuskeskeinen lähestymistapa olisi hyvinkin tervetullut tai vielä enemmän se, että mennään, koetaan, tunnetaan sekä tehdään ja ollaan vatvomatta.Se mikä toimii toisella, ei toimi välttämättä toisella.
-Thinksy
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ny se loppuu ( Kuhmo)
Yhtiö on myyty. Notta yyteet meleko äkkiä, notta. Pelastautukoon ken voi. Notta se on tuulista pian.491268Parikymppinen hakkasi nelikymppisen kriittiseen tilaan
Ja ihminen jäi junan alle lautiosaaressa...paljon on taas sattunut ja tapahtunut. Ketähän nämä uhrit mahtaa olla 🤔 htt13995- 93967
- 77663
- 37658
- 26441
Nainen, miten suhtautuisit
Jos mies ehdottaisi tapaamista? Entä siihen, jos mies kertoisi tapaamisessa tunteistaan ja haluaisi seurustella?53430Kaivattusi tärkein ulkoinen tuntomerkki
Onko jokin muu kuin yleinen kuten kaunis, laiha. hyväkroppainen jne.15419- 23417
Voitko kirjoittaa mulle tänne mies?
Jos täällä käyt? Ihan kaverimielessä, jos ei muuten? Haluaisin jutella sinun kanssa. Mulla on edelleen jotenkin niin h30413