Discovery saattoi vaurioitua lähdössä

Suomi24toimitus

Eilen laukaistun Discovery-sukkulan kuoresta irtosi ilmeisesti kaksi eristelevyn palaa laukaisun yhteydessä, kertoo Yhdysvaltain avaruushallinto Nasa. Tutkijat selvittävät nyt kuumeisesti, vahingoittuiko sukkula lähdössä. Kuvanauhojen perusteella toinen pala irtosi sukkulan lämpökilvestä, toinen ulkopuolisesta polttoainesäiliöstä.

Vuonna 2003 Columbia-sukkula tuhoutui saapuessaan ilmakehään. Syynä tuhoon oli juuri eristelevyn vaurio. Seitsemän astronauttia kuoli onnettomuudessa.

Lue avaruusmatkasta Nasan sivuilta:
http://www.nasa.gov/returntoflight/main/index.html?skipIntro=1

112

35181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maan asukas

      Miten niin vanhalla sukkulalla edes uskalletaan lentää? Enpä haluaisi olla kyydissä. Toisaalta viimeinen lento voisi hyvinkin olla mieleen jos se suuntautuisi avaruuteen.

      • osama!

        tervemenoa helvettiin!


      • BUSH?????
        osama! kirjoitti:

        tervemenoa helvettiin!

        Alustenhan ikä lähentelee kohta 30 vuotta, että en ihmettele jos alukset hajoaa käsiin. Olisi jo aikakin rakentaa uudet avaruusukkulat eikä vaan lentää venäläisillä kantoraketeilla, vaikka ne on jokakerta uusia. pointtini on meinaan hyvä!!!!! Kysymys??? Koska ESA on viimeksi tehnyt laukaisun??? vuonna napa!!!!!


      • "spaceman"

        Romu mikä romu, johan tuon näkee kuvista, ettei tuota ole paljoa hoidettu (tummahko pinta etc.) Hyvin verrattavissa tuhoutuneeseen Concordeen.

        NASA:n pitäisi kyllä pistää eläkkeelle nämä sukkulavanhukset, ei tulisi enemmän onnettomuuksia.


      • Laika
        BUSH????? kirjoitti:

        Alustenhan ikä lähentelee kohta 30 vuotta, että en ihmettele jos alukset hajoaa käsiin. Olisi jo aikakin rakentaa uudet avaruusukkulat eikä vaan lentää venäläisillä kantoraketeilla, vaikka ne on jokakerta uusia. pointtini on meinaan hyvä!!!!! Kysymys??? Koska ESA on viimeksi tehnyt laukaisun??? vuonna napa!!!!!

        parahin nimim. "Bush". Kyllä se taitaa vaan olla niin, että NASAn avaruusohjelmassa ainoat vehkeet, joiden toiminnasta ei tarvitse olla huolissaan, ovat itämerkkiset kantoraketit. Sukkulaohjelmat ei sikäli poikkea niin paljon sateliittien laukaisuista ja sitä tavaraa taivaalle lähtee paljon. Sukkula saa niin vähän lentotunteja, että kyllä se rynkytyksen kestää. Lämpökilpi on kai se ongelma polttoaineen syötön ohella.


      • varmaan
        osama! kirjoitti:

        tervemenoa helvettiin!

        Sinulle oikea paikka!!


      • Windy
        Laika kirjoitti:

        parahin nimim. "Bush". Kyllä se taitaa vaan olla niin, että NASAn avaruusohjelmassa ainoat vehkeet, joiden toiminnasta ei tarvitse olla huolissaan, ovat itämerkkiset kantoraketit. Sukkulaohjelmat ei sikäli poikkea niin paljon sateliittien laukaisuista ja sitä tavaraa taivaalle lähtee paljon. Sukkula saa niin vähän lentotunteja, että kyllä se rynkytyksen kestää. Lämpökilpi on kai se ongelma polttoaineen syötön ohella.

        montako uutisoitua onnettomuutta itärajan takana olisi tapahtunut. Itselläni on jokin muistikuva raketista jolle tapahtui jotain laukaisualustalla?? Miehistö kuitenkin saatiin turvaan muistaaksen jotenkin yläkautta, joka sukkulassa on mahdotonta?


      • Pekka
        Windy kirjoitti:

        montako uutisoitua onnettomuutta itärajan takana olisi tapahtunut. Itselläni on jokin muistikuva raketista jolle tapahtui jotain laukaisualustalla?? Miehistö kuitenkin saatiin turvaan muistaaksen jotenkin yläkautta, joka sukkulassa on mahdotonta?

        Avaruussukkulasta miehistö voidaan pelastaa yläkautta teräskorissa n. 30s. ennen lähtöä.
        Mitä mainitsemallesi raketille on tapahtunut?


      • discovery
        Pekka kirjoitti:

        Avaruussukkulasta miehistö voidaan pelastaa yläkautta teräskorissa n. 30s. ennen lähtöä.
        Mitä mainitsemallesi raketille on tapahtunut?

        niin monestako muusta onnettomuudesta tai epäonnistumisesta tuolla venäjän puolella ylipäätänsä kirjoitellaan? sehän on kuulunut politiikkaan että siellä kaikki onnistuu ja eipä oikeastaan ketään edes kiinnosta. ja valtio pitää huolen ettei onnettomuudet pääse julki.


      • Windy
        Pekka kirjoitti:

        Avaruussukkulasta miehistö voidaan pelastaa yläkautta teräskorissa n. 30s. ennen lähtöä.
        Mitä mainitsemallesi raketille on tapahtunut?

        En muista täytyy hakea jollain hakukoneella tietoa. Muistin vaan lukeneeni joskus, että venäläisessä raketissa oli jokin onnettomuus kun se oli vielä alustassaan. Miehistö saatiin kuitenkin ulos.


      • agency
        Laika kirjoitti:

        parahin nimim. "Bush". Kyllä se taitaa vaan olla niin, että NASAn avaruusohjelmassa ainoat vehkeet, joiden toiminnasta ei tarvitse olla huolissaan, ovat itämerkkiset kantoraketit. Sukkulaohjelmat ei sikäli poikkea niin paljon sateliittien laukaisuista ja sitä tavaraa taivaalle lähtee paljon. Sukkula saa niin vähän lentotunteja, että kyllä se rynkytyksen kestää. Lämpökilpi on kai se ongelma polttoaineen syötön ohella.

        että jotain on taas pahasti vialla. Katselin BBC Worldilta koko roskan laukaisun livenä, ja hiffasin heti sen kappaleen irtoamisen, mikä nyt myöhemmin lähetettiin hidastettuna.
        Kommentaattori oli takuulla ammattikundi, ja ihmettelin miksei se huomauttanut asiasta pätkääkään.
        Huomasin myös että radioliikenne sukkula/maa oli äärimmäisen typistettyä, mikä kieli että joka iikalla oli kieli keskellä suuta.
        Yksi tai kaksi tiiltä on "pihalla", ja mikä piru se lätyskä oli, jonka irtoaminen oli silmin huomattavissa max.speedissä??
        Voi hyvinkin käydä niin että Collins komentaa romuläjän avaruusasemalle - ja pistää hanskat tiskiin. Joku muu saa tulla hakemaan jengin takaisin. Olisikohan Baikonur ainoa oikea paikka, josta äijät saadaan apuun?
        Tiilen/ien paikkaaminen avaruusolosuhteissa on vähän niinku utopian tuntuista.


      • Janne
        Windy kirjoitti:

        En muista täytyy hakea jollain hakukoneella tietoa. Muistin vaan lukeneeni joskus, että venäläisessä raketissa oli jokin onnettomuus kun se oli vielä alustassaan. Miehistö saatiin kuitenkin ulos.

        Ainakin kahdesti venäläinen miehistö on pelastautunut: 5.4.1975 Soyuz 18a ja 26.9.1983 Soyuz T-10-1.

        Sukkulasta pääsee yläkautta (ikkunan kautta) ulos, tosin sitä ei käytettäis jos ennen lähtöä pitäisi poistua sukkulasta. Silloin he poistuisivat laukaisutorniin kiinnitettyjen korien avulla joilla he liukuisivat vajereita pitkin turvaan.
        He pystyvät myös hätätapauksessa hyppäämään laskuvarjolla sukkulasta mutta eloonjäämisen todennäköisyys on siinä pieni.

        Lähteet
        http://www.wordiq.com/definition/Space_disaster
        http://science.ksc.nasa.gov/shuttle/technology/sts-newsref/stsref-toc.html
        http://www.airandspacemagazine.com/ASM/Mag/Index/1996/DJ/abrt.html
        http://www.batnet.com/mfwright/shuttlejump.html


      • Windy
        Janne kirjoitti:

        Ainakin kahdesti venäläinen miehistö on pelastautunut: 5.4.1975 Soyuz 18a ja 26.9.1983 Soyuz T-10-1.

        Sukkulasta pääsee yläkautta (ikkunan kautta) ulos, tosin sitä ei käytettäis jos ennen lähtöä pitäisi poistua sukkulasta. Silloin he poistuisivat laukaisutorniin kiinnitettyjen korien avulla joilla he liukuisivat vajereita pitkin turvaan.
        He pystyvät myös hätätapauksessa hyppäämään laskuvarjolla sukkulasta mutta eloonjäämisen todennäköisyys on siinä pieni.

        Lähteet
        http://www.wordiq.com/definition/Space_disaster
        http://science.ksc.nasa.gov/shuttle/technology/sts-newsref/stsref-toc.html
        http://www.airandspacemagazine.com/ASM/Mag/Index/1996/DJ/abrt.html
        http://www.batnet.com/mfwright/shuttlejump.html

        Olinkin juuri sivuilla joka oli 1. linkkisi. Kiitos muista, täytyypi vähän selailla alan aiheita.


      • Näin venäjällä
        Laika kirjoitti:

        parahin nimim. "Bush". Kyllä se taitaa vaan olla niin, että NASAn avaruusohjelmassa ainoat vehkeet, joiden toiminnasta ei tarvitse olla huolissaan, ovat itämerkkiset kantoraketit. Sukkulaohjelmat ei sikäli poikkea niin paljon sateliittien laukaisuista ja sitä tavaraa taivaalle lähtee paljon. Sukkula saa niin vähän lentotunteja, että kyllä se rynkytyksen kestää. Lämpökilpi on kai se ongelma polttoaineen syötön ohella.

        Venäjän avaruusteollisuus aikoo tarjota varakkaille turisteille mahdollisuutta lentää Kuuhun, kertoo sanomalehti Izvestija.

        Noin 83 miljoonan euron hintaisen matkalipun vastineeksi turisti pääsisi ensin viikon ajaksi kansainväliselle ISS-avaruusasemalle, josta hänet lennätettäisiin yhdessä kosmonauttien kanssa avaruuskapselilla kohti Kuuta. Kapseli pyyhkäisisi noin parinsadan kilometrin korkeudella Kuun ylitse ja palaisi sen jälkeen Maahan.

        Venäläinen rakettitehdas Energija on Izvestijan mukaan jo esitellyt suunnitelman yksityiskohtia avaruusvirasto Roskosmosille. Turistit singottaisiin matkaan Baikonurin avaruuskeskuksesta Sojuz-avaruusaluksen kyydissä.

        Kaksi aiempaa avaruusturistia, amerikkalainen Dennis Tito sekä eteläafrikkalainen Mark Shuttleworth maksoivat kumpikin vierailusta ISS-asemalla yli 16 miljoonaa euroa.

        (STT)

        http://www.jippii.fi/uutiset/ulkomaat/index.shtml?157371


      • Windy
        Näin venäjällä kirjoitti:

        Venäjän avaruusteollisuus aikoo tarjota varakkaille turisteille mahdollisuutta lentää Kuuhun, kertoo sanomalehti Izvestija.

        Noin 83 miljoonan euron hintaisen matkalipun vastineeksi turisti pääsisi ensin viikon ajaksi kansainväliselle ISS-avaruusasemalle, josta hänet lennätettäisiin yhdessä kosmonauttien kanssa avaruuskapselilla kohti Kuuta. Kapseli pyyhkäisisi noin parinsadan kilometrin korkeudella Kuun ylitse ja palaisi sen jälkeen Maahan.

        Venäläinen rakettitehdas Energija on Izvestijan mukaan jo esitellyt suunnitelman yksityiskohtia avaruusvirasto Roskosmosille. Turistit singottaisiin matkaan Baikonurin avaruuskeskuksesta Sojuz-avaruusaluksen kyydissä.

        Kaksi aiempaa avaruusturistia, amerikkalainen Dennis Tito sekä eteläafrikkalainen Mark Shuttleworth maksoivat kumpikin vierailusta ISS-asemalla yli 16 miljoonaa euroa.

        (STT)

        http://www.jippii.fi/uutiset/ulkomaat/index.shtml?157371

        Varmasti halukkaita on useitakin. 83 miljoonaa on joillekin pikkurahaa. Viimeksi ollessani lentokoneessa, selailin sitä paksua opusta joka löytyy jokaisen matkustaja edestä. Siinä oli paljon juttua Boeing ja Nasan mahdollisesta yhteistyöstä ja tulevaisuuden koneista. Lentokorkeudet ja nopeudet ovat varmasti tulevaisuudessa aivan jotain muuta tavalliselle mattimeikäläisellekin, mutta saattaapi olla, että ei ole aivan oman aikani asioita.


      • Iivari_7
        BUSH????? kirjoitti:

        Alustenhan ikä lähentelee kohta 30 vuotta, että en ihmettele jos alukset hajoaa käsiin. Olisi jo aikakin rakentaa uudet avaruusukkulat eikä vaan lentää venäläisillä kantoraketeilla, vaikka ne on jokakerta uusia. pointtini on meinaan hyvä!!!!! Kysymys??? Koska ESA on viimeksi tehnyt laukaisun??? vuonna napa!!!!!

        On taidettu havaita koko sukkulaohjelma epäonnistuneeksi. Olisi tullut jenkkienkin halvemmaksi lentää kantoraketeilla kuin kehittää nämä uudelleen käytettävät alukset.


      • höö hööö
        Windy kirjoitti:

        En muista täytyy hakea jollain hakukoneella tietoa. Muistin vaan lukeneeni joskus, että venäläisessä raketissa oli jokin onnettomuus kun se oli vielä alustassaan. Miehistö saatiin kuitenkin ulos.

        on niille venäläisillekki sattunu vahinkoja mm.avaruuslennoilla kuollu parikymmentä koiraa.ja muutama ukko vai niitähän riitää.eikä niistä pidetä mökää.


      • toivo
        BUSH????? kirjoitti:

        Alustenhan ikä lähentelee kohta 30 vuotta, että en ihmettele jos alukset hajoaa käsiin. Olisi jo aikakin rakentaa uudet avaruusukkulat eikä vaan lentää venäläisillä kantoraketeilla, vaikka ne on jokakerta uusia. pointtini on meinaan hyvä!!!!! Kysymys??? Koska ESA on viimeksi tehnyt laukaisun??? vuonna napa!!!!!

        harvoilla autoillakaan ajetaan kolmeakymmentä vuotta, edes kahta kymmentä. nii miten sitte niillä pitäs vielä avaruuteen mennä?


      • 32323
        toivo kirjoitti:

        harvoilla autoillakaan ajetaan kolmeakymmentä vuotta, edes kahta kymmentä. nii miten sitte niillä pitäs vielä avaruuteen mennä?

        Asiahan on hieman eri. Käytännössä avaruus sukkula puretaan osiin joka lennon jälkeen sekä vaihdetaan kuluvat osat.

        Sekä autotkin kestää hyvin ton kolmekymmentä vuotta kun huolletaan säännöllisesti ja vaihdetaan kuluvat osat. Ruostehan ja moottorin kuluminen ovat suuri ongelmia, mutta niitähän ei ole avaruus sukkulan kanssa.


      • toivo
        32323 kirjoitti:

        Asiahan on hieman eri. Käytännössä avaruus sukkula puretaan osiin joka lennon jälkeen sekä vaihdetaan kuluvat osat.

        Sekä autotkin kestää hyvin ton kolmekymmentä vuotta kun huolletaan säännöllisesti ja vaihdetaan kuluvat osat. Ruostehan ja moottorin kuluminen ovat suuri ongelmia, mutta niitähän ei ole avaruus sukkulan kanssa.

        kuinka pieniin palasiin ne alukset sitte hajotetaan aina? hyvin harva auton moottori kestää normaalia käyttöä kolmekymmentä vuotta.

        auto ruostuu. siihen laitetaan peltipaikka. sukkulasta irtoaa tiili. laitetaan uusi tiili tilalle. sama asia.

        ja kyllä se niin on että kun autokin on tarpeeksi vanha niin se vaihdetaan uuteen. sama se sukkuloissakin. ei ne ole ikusia vaikka jotku näyttää luulevan niin.


      • Tahtitieteilija

        Jos oikein muistan, jos Discoveryn lento ei onnistu, NASA menettää melko merkittävän tuen sieltä valtion taholta tai jostain sieltäpäin. Tottakai myös lentäjien henkikulta on NASAlle kallis. Eli jos projekti ei jostain syystä onnistu, voi tulla pitkäksi aikaa loppu koko hommasta, joka on melko kova isku - etenkin meille tähtitieteestä ja avaruudesta ylipäänsä kiinnostuneille. Muuten, vielä lopuksi se yllätys. Mm. EU on myöntänyt tämän: meitä tarkkaillaan avaruudesta. Kaikki ne päivittäin kulkevaa n. 2 miljardia puhelua, faksia, sähköpostiviestiä ym. (mm. tämä viesti) menee analysointiin satelliitin kautta. Jos niissä esiintyy "vaarallisiksi" luokiteltuja sanoja (esimerkiksi terroristi tai pommi-isku) viesti tai puhelu menee tarkempaan analysointiin. Tällaisen verkoston olemassaolo on muuten varma asia, koska kaikki muut maanosat - paitsi Yhdysvallat, yllätys! - ovat myöntäneet sen olemassaolon. Sitä käytetään myös teollisuusvakoiluun.

        P.S. Tähtitieteestä kiinnostuneet, vierailkaahan Suomen Tähtitieteellisen Yhdistyksen (URSA) web-sivuilla. Osoite on www.ursa.fi

        P.P.S. Jos haluat nähdä suoraa lähetystä jostain Discoveryyn liittyvästä asiasta tai mm. laukaisun uusinnnan, klikkaapa itsesi osoitteeseen www.nasa.gov/multimedia/nasatv/index.html ja sieltä valitse Yahoon linkki "Watch Nasa Tv with Windows Media".


      • tuo
        32323 kirjoitti:

        Asiahan on hieman eri. Käytännössä avaruus sukkula puretaan osiin joka lennon jälkeen sekä vaihdetaan kuluvat osat.

        Sekä autotkin kestää hyvin ton kolmekymmentä vuotta kun huolletaan säännöllisesti ja vaihdetaan kuluvat osat. Ruostehan ja moottorin kuluminen ovat suuri ongelmia, mutta niitähän ei ole avaruus sukkulan kanssa.

        viimexkään kestäny


      • ===
        32323 kirjoitti:

        Asiahan on hieman eri. Käytännössä avaruus sukkula puretaan osiin joka lennon jälkeen sekä vaihdetaan kuluvat osat.

        Sekä autotkin kestää hyvin ton kolmekymmentä vuotta kun huolletaan säännöllisesti ja vaihdetaan kuluvat osat. Ruostehan ja moottorin kuluminen ovat suuri ongelmia, mutta niitähän ei ole avaruus sukkulan kanssa.

        Need Another Shuttle Astronaut


      • Tarkoittaa
        32323 kirjoitti:

        Asiahan on hieman eri. Käytännössä avaruus sukkula puretaan osiin joka lennon jälkeen sekä vaihdetaan kuluvat osat.

        Sekä autotkin kestää hyvin ton kolmekymmentä vuotta kun huolletaan säännöllisesti ja vaihdetaan kuluvat osat. Ruostehan ja moottorin kuluminen ovat suuri ongelmia, mutta niitähän ei ole avaruus sukkulan kanssa.

        Need Another Shuttle Astronaut


      • anony
        Pekka kirjoitti:

        Avaruussukkulasta miehistö voidaan pelastaa yläkautta teräskorissa n. 30s. ennen lähtöä.
        Mitä mainitsemallesi raketille on tapahtunut?

        Siitä pakotiestä ei oo oikeen iloa nyt.
        tietääkö kukaan onko miehistöllä pelastuskapselin
        lisäksi mitään muuta pelastautumiskeinoa?


      • 32323
        toivo kirjoitti:

        kuinka pieniin palasiin ne alukset sitte hajotetaan aina? hyvin harva auton moottori kestää normaalia käyttöä kolmekymmentä vuotta.

        auto ruostuu. siihen laitetaan peltipaikka. sukkulasta irtoaa tiili. laitetaan uusi tiili tilalle. sama asia.

        ja kyllä se niin on että kun autokin on tarpeeksi vanha niin se vaihdetaan uuteen. sama se sukkuloissakin. ei ne ole ikusia vaikka jotku näyttää luulevan niin.

        *hyvin harva auton moottori kestää normaalia käyttöä kolmekymmentä vuotta.*

        Totta, mutta katsos, sukkulan moottorit uusitaan usein. Sekä esim laskeutuminen sujuu ilman moottoreita (tulee liitäen alas), sukkulassa on moottorit ainoostaan, että voidaan muuttaa suuntaa tai kääntää sitä. Avaruuteenhan sukkula menee raketin kyydissä, joita käytetään vain muutaman kerran uudestaan.



        *auto ruostuu. siihen laitetaan peltipaikka. sukkulasta irtoaa tiili. laitetaan uusi tiili tilalle. sama asia.*

        Katsos, tiilet otetaan irti lennon jälkeen ja laitetaan uudet tilalle. Tiilet eivät kestäisi enään toista rasitusta murenematta.


        *ja kyllä se niin on että kun autokin on tarpeeksi vanha niin se vaihdetaan uuteen. sama se sukkuloissakin. ei ne ole ikusia vaikka jotku näyttää luulevan niin.*

        Kuka on väittänyt, että sukkulat on ikuisia?

        Sukkulaan uusitaan aina osia, joten ei sitä voi verrata vaikkapa 20v ikäseen autoon joka on jokapäiväsessä käytössä, eikä siihen uusita mitään, ennenkuin katsastus mies käskee.


      • halooo
        Windy kirjoitti:

        Varmasti halukkaita on useitakin. 83 miljoonaa on joillekin pikkurahaa. Viimeksi ollessani lentokoneessa, selailin sitä paksua opusta joka löytyy jokaisen matkustaja edestä. Siinä oli paljon juttua Boeing ja Nasan mahdollisesta yhteistyöstä ja tulevaisuuden koneista. Lentokorkeudet ja nopeudet ovat varmasti tulevaisuudessa aivan jotain muuta tavalliselle mattimeikäläisellekin, mutta saattaapi olla, että ei ole aivan oman aikani asioita.

        Jos sää meinaat hevsella avaruuteen päästä niin hyvä tulee. Näytä maillia. Haloo pahvi!


      • Windy
        halooo kirjoitti:

        Jos sää meinaat hevsella avaruuteen päästä niin hyvä tulee. Näytä maillia. Haloo pahvi!

        ILPOHAN se taas repäs!


      • :o:
        32323 kirjoitti:

        *hyvin harva auton moottori kestää normaalia käyttöä kolmekymmentä vuotta.*

        Totta, mutta katsos, sukkulan moottorit uusitaan usein. Sekä esim laskeutuminen sujuu ilman moottoreita (tulee liitäen alas), sukkulassa on moottorit ainoostaan, että voidaan muuttaa suuntaa tai kääntää sitä. Avaruuteenhan sukkula menee raketin kyydissä, joita käytetään vain muutaman kerran uudestaan.



        *auto ruostuu. siihen laitetaan peltipaikka. sukkulasta irtoaa tiili. laitetaan uusi tiili tilalle. sama asia.*

        Katsos, tiilet otetaan irti lennon jälkeen ja laitetaan uudet tilalle. Tiilet eivät kestäisi enään toista rasitusta murenematta.


        *ja kyllä se niin on että kun autokin on tarpeeksi vanha niin se vaihdetaan uuteen. sama se sukkuloissakin. ei ne ole ikusia vaikka jotku näyttää luulevan niin.*

        Kuka on väittänyt, että sukkulat on ikuisia?

        Sukkulaan uusitaan aina osia, joten ei sitä voi verrata vaikkapa 20v ikäseen autoon joka on jokapäiväsessä käytössä, eikä siihen uusita mitään, ennenkuin katsastus mies käskee.

        Miten sä tiedät noin paljon asioita????? :D


      • tarkoitat
        Tahtitieteilija kirjoitti:

        Jos oikein muistan, jos Discoveryn lento ei onnistu, NASA menettää melko merkittävän tuen sieltä valtion taholta tai jostain sieltäpäin. Tottakai myös lentäjien henkikulta on NASAlle kallis. Eli jos projekti ei jostain syystä onnistu, voi tulla pitkäksi aikaa loppu koko hommasta, joka on melko kova isku - etenkin meille tähtitieteestä ja avaruudesta ylipäänsä kiinnostuneille. Muuten, vielä lopuksi se yllätys. Mm. EU on myöntänyt tämän: meitä tarkkaillaan avaruudesta. Kaikki ne päivittäin kulkevaa n. 2 miljardia puhelua, faksia, sähköpostiviestiä ym. (mm. tämä viesti) menee analysointiin satelliitin kautta. Jos niissä esiintyy "vaarallisiksi" luokiteltuja sanoja (esimerkiksi terroristi tai pommi-isku) viesti tai puhelu menee tarkempaan analysointiin. Tällaisen verkoston olemassaolo on muuten varma asia, koska kaikki muut maanosat - paitsi Yhdysvallat, yllätys! - ovat myöntäneet sen olemassaolon. Sitä käytetään myös teollisuusvakoiluun.

        P.S. Tähtitieteestä kiinnostuneet, vierailkaahan Suomen Tähtitieteellisen Yhdistyksen (URSA) web-sivuilla. Osoite on www.ursa.fi

        P.P.S. Jos haluat nähdä suoraa lähetystä jostain Discoveryyn liittyvästä asiasta tai mm. laukaisun uusinnnan, klikkaapa itsesi osoitteeseen www.nasa.gov/multimedia/nasatv/index.html ja sieltä valitse Yahoon linkki "Watch Nasa Tv with Windows Media".

        Tarkoitat varmaan echelon järjestelmää, joka valvoo puheluita ym.


      • t.i.ruskeepaa
        Windy kirjoitti:

        Olinkin juuri sivuilla joka oli 1. linkkisi. Kiitos muista, täytyypi vähän selailla alan aiheita.

        Jos heillä on paineistetut avaruuspuvut päällä? Olen ymmärtänyt, että sukkula palaa ilmakehässä, koska ilma on niin ohutta yläilmakehässä, että se ei kitkalla hidasta vauhtia, joka on alempana enintään 220 km/h. Siispä ne harvat ilmahiukkaset iskeytyvät niin kovaa lämpökilpiin, että syntyy lämpöä. Koskisiko tämä avaruuspuvussa putoavaa ja laskuvarjolla varustautunutta ihmistä? En usko.


      • Tarttoantero
        t.i.ruskeepaa kirjoitti:

        Jos heillä on paineistetut avaruuspuvut päällä? Olen ymmärtänyt, että sukkula palaa ilmakehässä, koska ilma on niin ohutta yläilmakehässä, että se ei kitkalla hidasta vauhtia, joka on alempana enintään 220 km/h. Siispä ne harvat ilmahiukkaset iskeytyvät niin kovaa lämpökilpiin, että syntyy lämpöä. Koskisiko tämä avaruuspuvussa putoavaa ja laskuvarjolla varustautunutta ihmistä? En usko.

        Siis olet sitä mieltä, että ne hiukkaset, jotka saisivat sukkulan kilvet hehkumaan eivät osuisi pelkkään astronauttiin?

        Pakko ymmärtää väärin sillä eihän tuossa ole mitään järkeä!


    • jawetus

      http://www.avaruusmgz.info/vol13/heinakuu/discoveryn_laukaisu.html

      Eli kyseessä on luultavimmin eristemassa ja sukkulan lämpötiilten kunto tarkistetaan avaruudessa ennen telakoitumista ISS:n. Siellä rakkine fiksataan kuntoon ennen maahanpalauttamista.

      Tällä kertaa NASA ei ota riskejä, mutta täytyy muistaa, että yksikään avaruuslento ei ole ongelmaton ja aina ollaan tekniikan ja tietämyksen äärirajoilla.

    • Joonaspox

      Viimeksi ei ollut mukana laitteistoa millä olisi tuon palan irtoamisen aihetuttamat vahingot voitu kartoittaa. Silloinhan yritettiin saada lupaa kuvata sukkulan alapinta huipputarkoilla sotilasvakoilusatellitteilla, muttei siihen saatu lupaa. Lopputuloksena Columbia räjähti ilmakehän kuumudessa ja 7 astronauttia kuoli.

      Nyt on robottivarsi millä lämpökilpi voidaan kuvata. Mikäli vika todetaan liian vaaralliseksi, eikä korjaus onnistu, Discovery jää ISS:lle ja Atlantis lähtee hakemaan poikia/tyttöjä kotiin.

      • "space man"

        "Mikäli vika todetaan liian vaaralliseksi, eikä korjaus onnistu, Discovery jää ISS:lle ja Atlantis lähtee hakemaan poikia/tyttöjä kotiin. "

        Kalliiksipa tulisi! Jotenkaan en usko, että Discoveryn miehistö pitäisi tuota kannattavana vaihtoehtona.


      • toivo
        "space man" kirjoitti:

        "Mikäli vika todetaan liian vaaralliseksi, eikä korjaus onnistu, Discovery jää ISS:lle ja Atlantis lähtee hakemaan poikia/tyttöjä kotiin. "

        Kalliiksipa tulisi! Jotenkaan en usko, että Discoveryn miehistö pitäisi tuota kannattavana vaihtoehtona.

        äläkää te miettikö aina sitä rahhaa ja että on kallista käydä avaruudesa. ei se tejän kassasta oo pois jos amerikkalaiset käy avaruudessa. ei amerikkalaiset mieti mikä on kannattavaa ja halpaa. sen näki jo siinä loistavassa keksinnössä: isolohko V8. avaruuteen vaan


      • kenny

        atlantis/endeavour eivät pysty lentämään avaruusasemalle, johtuen avaruus aseman sijainnista kiertoradalla. En muista koska seuraava laukaisu olisi mahdollinen, mutta avaruus sukkulan saaminen padille vie paaljon aikaa, sukkulan valmistelu, ulkoinen polttoainesäiliö, ja apuraketit, säätila, tekniset ongelmat, tilan puute kun sukkulaan mahtuu 7 ihmistä kerrallaan. Ennemmin kyseeseen tulisin kolmen ihmisen palauttaminen sojuzzilla, joka on iss.n pelastusveneenä. olisikohan venäläisillä mahdollista laukaista sojuz kauko-ohjattuna, jolloin saataisiin 6 ihmistä tarvittaessa pois, jolloin iss olisi miehitetty normaalilla miehistöllä, ja vaurioitunut discovery toimisi pelastusveneenä. Millähän tavoin discovery vaikuttaisi iss.n kierorataan?


      • kuvaamista

        pidettiin tarpeettomana, onko jossain kerrottu mainitsemastasi luvan epäämisestä?


    • Windy

      Eipä mitään uutta. Kaikilla lennoilla on irtoillut eristepalasia. Ei tosin aikaisemmin ole osunut siipeen hajottaen sitä.

    • *nasa*

      Jättäsivät nyt vaan suosiolla tuon avaruusreissailun venäläisten hoitoon joilla homma näyttää toimivan täysin moitteetta.

      • joopati

        Venäläinen periaate avaruuteen lähdettäessä on, että joka tapauksessa joku menee aina pieleen, joten varajärjestelmälle täytyy olla varajärjestelmä ja kaikkiin mahdollisiin vaurioihin pitää varautua. Sitähän NASA ei tee, vaan kaikki tehdään tiukalla budjetilla niin että kaikki hightech-vehkeet toimivat kyllä, olettaen että mikään ei mene pieleen. Nyt onneksi tuo räjähtänyt sukkula opetti sen verran, että nykyisin mukaan on pakattu vastikään suunniteltu lämpökilven korjausvälineistö.


      • venäläiset...

        ...kyllä osaavat. Eivät tiedoita kaikista onnettommuuksistaan tai uhreistaan.


      • Janne
        venäläiset... kirjoitti:

        ...kyllä osaavat. Eivät tiedoita kaikista onnettommuuksistaan tai uhreistaan.

        Enää salailu varmaan onnistuisi venäjässä tänään, ja johan muu maailma näkevät sateliiteilaan jos joku pamahtaa venäjällä.
        Tuolta löytyy noita onnettomuuksia:
        http://www.wordiq.com/definition/Space_disaster


    • gdagadadgagdgdaagdagd

      Luultavasti käy samallalailla kuin Columbia-sukkulan kanssa, että ilmakehään tultaessa kuumuus on liian kova ja alus räjähtää. EI TOIVOA!

      • JEPJEP

        Eikös se NASA tarkoitakin että Need Another Seven Astronauts?


      • pera
        JEPJEP kirjoitti:

        Eikös se NASA tarkoitakin että Need Another Seven Astronauts?

        eikä toivoa pelastua, niin mikäs siinä rallatellessa. Lähtisin käymään vaikka kuussa.


    • on+

      toivoo toivon minä

    • nasa++

      hei.ehkä kuitenkin toivotaa että kaikki menee nappiin ja että ne sais tehtyy sille asialle lotain.vaikka aika tovotomalta se ny näyttää

      • hhh

        ne anautit voisi jäädä sinne ISS:ään ja myöhemmin joku hakisi ne pois?


      • on seurannassa

        joka paikassa. Ihme juttu, tuollainen kallis ja munimutkainen hanke ja sitten joku levy ei pysy kiinni. Näin maallikosta tuntuu että, eikö kunnon timantti pultti kestäis paremmin. Sääli miehistöä, toivottavasti käsijarru toimii.


    • höö hööö

      Amerikkalaiset on aina rakentanu paskaa he he heee
      niiden autotki 200 tuh ja täys remppa.

    • höpö höpö

      amrikkalaisten tekniikka on pers.ja syvältä ottasivat suomalaiset rakennusm.laatottamaan jo pysysi sitäse halpatyövoima tekee.

    • paskasesti nauranut

      valmistamia kiinnikkeitä,eihän fiiussakaan pysynyt puskuriohjelmassa edes puskurit paikallaan vaan tippu maahan oli meinaan ´vain liimalla kiinni ja auto varmasti valikoitu yksilö. se siitä italian laadusta heh!

    • joisivat vähemmän

      Vaikka on se hienoa, että päästään matkaan, mutta juhlia ei pidä niin paljon, että heti jo lähtiessä lentää laatat!

    • kenny

      NS. kertakäyttö kapselit olisivat halvempia ja luotettavampia. Sukkula pystyy tuomaan esim. satelliitin takaisin maan pinnalle, tai korjaamaan sen radallaan. Sukkulaan mahtuu 7 hengen miehistö rahti, kerakäyttökapseleissa on kolmen hengen(apollo, sojuz) tai kahden(gemini) hengen miehistö. Joissain kirjoituksissa nasan tulevaisiuuden visioista oli palata takaisin kapseleihin, ja apollo tyylisiin laskeutumiseen mereen jarruvarjon varassa. Sillä 2.sukupolven avaruus lentokoneet, aerospike moottoreilla varustetut x-33 olisivat järkyttävän kalliita, ja epäluotettavia. Tosin, nekin olisivat suolarahoja siihen verrattuna, mitä georgeboy pistää rahaa haisemaan sotiin öljykentillä.

      Avaruus sukkulan ensimmäiset hahmotelmat tehtiin natsi saksassa, yhtenä monista hitlerin superase projekteista, tarkoituksena oli ampua yhdysvaltoihin ydinpommeja kiertoradalta. Olihan natseilla jossain nykyisen puolan alueella rakenteilla lentokone, jonka ulkonäkö on lähes identtinen B-2 spiritin kanssa. Goolen kuvahaku, hakusanalla horten XVIII löydät kuvia.

      Toivottavasti saavat purkin alas ehjänä. Jenkit eivät kykene itse lähettämään toista tukkulaa varaosia tuomaan, sillä he eivät kykene tavoittamaan enää avaruusaseman kiertorataa. Ehkä venäläiset tarvittaessa kykenisivät? Mutta lienee puhdasta sci-fiä moiset ajatukset.

      • nimetön

        "NS. kertakäyttö kapselit olisivat halvempia ja luotettavampia."

        20 miljoonaa vs. 500 miljoonaa.

        Isot kantoraketit, joilla saataisiin raskaampaa rautaa (avaruusaseman osia) kiertoradalle, maksavat 80-150 miljoonaa / laukaisu.

        Alkuperäisen ajatuksen mukaan sukkula lennon piti maksaa tuo 20 miljoonaa / kerta (vuoden 2003 dollareissa), mutta varsin pian osoittautui ettei se ollutkaan mahdollista (mm. sen takia että sukkula piti käytännössä joka kerta hajottaa osiin ja tutkia koko roska vikojen varalta), näin ollen kustannukset "hieman" nousivat...

        "Avaruus sukkulan ensimmäiset hahmotelmat tehtiin natsi saksassa, yhtenä monista hitlerin superase projekteista, tarkoituksena oli ampua yhdysvaltoihin ydinpommeja kiertoradalta."

        Jeps. Ne eivät tietenkään olisi toimineet tosielämässä (materiaaliongelmat jne.)

        Sängerin Amerika Bomber
        http://www.luft46.com/misc/sanger.html

        Viittaamasi B-2 tyyppinen koneella tarkoitat ilmeisesti näitä?

        http://www.luft46.com/gotha/gotha.html

        tai tätä

        http://www.luft46.com/lippisch/lip13a.html

        tai

        http://www.luft46.com/horten/ho18a.html

        Saksan avaruusohjelmaa silmälläpitäen Werner von Braun hahmotteli vähän kaikenlaista, esimerkiksi A9/A10 raketin. (V1 ja V2 (eli A4) lienevät kaikille Toista Maailmansotaa ja Avaruusajan alkua tunteville tuttuja)

        http://www.astronautix.com/lvs/a9a10.htm

        Myös Neuvostoliitolla oli monia, hieman öh, kunnianhimoisia hankkeita. Mainittakoon Tupolev-2000:

        http://www.astronautix.com/lvs/tu2000.htm

        http://www.astronautix.com/lvs/a9a10.htm


    • R. Dennis

      Se jenkkien sukkulahan on oikea avaruuden McLaren.
      Luotettavuus molemmissa samaa luokkaa..

    • Kekkuli

      Tää on niin jenkkiä että... Ilmoitetaan, että nyt on irronnut "tärkeä" suojakilpi palanen, mutta ei hätää nyt voimme sen korjata uudella robottikädellä ja maailma astronautit pelastuu. Satavarmasti tulee tuon tyylinen viesti ameriikasta päin!

      • Maco

        jenkit rakastaa vain ja ainoastaan sankareita ja nämä sukkulalennot pitää näyttää sankari-meiningiltä alusta loppuun...tietysti hyvähän se on, että epäkohdista tiedotetaan, mutta silti...media-temppu...nasa saa lisähuomiota maailmanlaajuisesti...hyvällä tai pahalla!


      • santa is here

        eikö porukka tykkää jenkeistä... hihiihihhii no en minäkään tykkää.. enkä kiinalaisista enkä venäläisistä tai enkä enkä... hmm... jenkkien pitäisi laittaa 7 suomalaista sinne avaruuteen niin ne ei tarvittis edes "robottikättä" joo anna "Vesa vähä rosteri peltiä ja vasara ja ruuvari..." heh toki Marko.. "tästä saat oikee akkuporan"


    • teletappi kuu

      voe helevata! varmaan hauskaa jos pamahtaa taas joku nasan alus taivaan tuuliin! plöts! no kivat niille astronaudoille jotka siellä kuussa kellottaa..jäisivät sinne asumaan nii eivät kuolisi ainakaan paluu lennolla tai eikö joku veenusraketti vois mennä pelastamaan niitä niin ei sattus tod.näk mitöön vakavaa..hyvää mainetta nasalle vaan lisää jos toiki alus pamahtaa sen kolumbuksen myötä.. :O (LOL)

    • teletappi kuu-ukko

      voe helevata! varmaan hauskaa jos pamahtaa taas joku nasan alus taivaan tuuliin! plöts! no kivat niille astronaudoille jotka siellä kuussa kellottaa..jäisivät sinne asumaan nii eivät kuolisi ainakaan paluu lennolla tai eikö joku veenusraketti vois mennä pelastamaan niitä niin ei sattus tod.näk mitöön vakavaa..hyvää mainetta nasalle vaan lisää jos toiki alus pamahtaa sen kolumbuksen myötä.. :O (LOL)

    • pippukuku

      voe helevata! varmaan hauskaa jos pamahtaa taas joku nasan alus taivaan tuuliin! plöts! no kivat niille astronaudoille jotka siellä kuussa kellottaa..jäisivät sinne asumaan nii eivät kuolisi ainakaan paluu lennolla tai eikö joku veenusraketti vois mennä pelastamaan niitä niin ei sattus tod.näk mitöön vakavaa..hyvää mainetta nasalle vaan lisää jos toiki alus pamahtaa sen kolumbuksen myötä.. :O (LOL)

    • akbar muhammed

      eli toivottavasti kaikki ihmiset kuolee siit aluksesta ja alus räjähtää ja osat sataa ihmisten päälle!

      • bailey

        No, avaruusfanina voin sanoa: Toivottavasti sinä ymmärrät, ettei tämä ole paras paikka laukoa TUOLLAISIA mielipiteitä! Pidä, hyvä ihminen, mölyt mahassasi äläkä lauo niitä ympäri tellusta. Jos niin käy, se on hyvin valitettavaa. Oletko joku murhafanatiikko, jos haluat tappaa seitsemän viatonta ihmistä? Onko sinusta hyvä, että ihmisiä kuolee?
        Hae valkotakkisten apua ja pysyttele poissa näkyvistäni, koska en takaa muuten, mitä teen sinulle !


    • peace

      nii koko alus räjähtää taivaatuulii ja henkilöstö kunta joutuu ikuisee kidutuksee helvettii!!

    • taas jäihin
    • RestInPeace

      Kiva lennellä kun tietää, että kuolema odottaa kun aletaan lähestyä maata.

      • Hölmökö

        Mitä teillä oikein on päässänne? Mistä päättelet että kuolema odottaa? Ensinnäkin se irronnut eristemassan palanen irtosi siitä ulkoisesta polttoainetankista, eikä osunut itse sukkulaan. Kukaan ei ole vielä todennut, että sukkulan lämpösuojatiilet olisivat lähdössä vaurioituneet, joten ainakaan toistaiseksi ilmakehään paluu ei käsittääkseni ole vaarantunut mitenkään. Ja oikeasti kyllä toivon, että kaikki menisi hyvin. Koko avaruustutkimus menee taas pitkäksi aikaa jumiin jos sukkulat ei lennä.
        Itse olen tässä viime ajat ihmetellyt, miksi sen ulkoisen p-ainetankin eristemassa on nykyään tuollaista ruskeaa mömmöä, joka ei pysy kiinni. Kun katsoo kuvia ekoista sukkulalennoista, se tankki on siistin valkoinen ja sileäpintainen, eikä silloin puhuttu mistään eristemassan irtoiluista.


      • Älliö
        Hölmökö kirjoitti:

        Mitä teillä oikein on päässänne? Mistä päättelet että kuolema odottaa? Ensinnäkin se irronnut eristemassan palanen irtosi siitä ulkoisesta polttoainetankista, eikä osunut itse sukkulaan. Kukaan ei ole vielä todennut, että sukkulan lämpösuojatiilet olisivat lähdössä vaurioituneet, joten ainakaan toistaiseksi ilmakehään paluu ei käsittääkseni ole vaarantunut mitenkään. Ja oikeasti kyllä toivon, että kaikki menisi hyvin. Koko avaruustutkimus menee taas pitkäksi aikaa jumiin jos sukkulat ei lennä.
        Itse olen tässä viime ajat ihmetellyt, miksi sen ulkoisen p-ainetankin eristemassa on nykyään tuollaista ruskeaa mömmöä, joka ei pysy kiinni. Kun katsoo kuvia ekoista sukkulalennoista, se tankki on siistin valkoinen ja sileäpintainen, eikä silloin puhuttu mistään eristemassan irtoiluista.

        polttoainetankin eristeen käyttämiseen tulee mieleen ainakin yksi hyvä syy; Challenger räjähti vuonna -86 koska polttoainentankissa oli vuoto mikä sitten otti kipinää..


      • Janne

        Tämä sukkulalento on varmaan turvallisin mikä on tänäpäivään mennessä tehty. Astronautit, kosmonautit ja taikonautit kaikki tietävät riskit ja ovat hyväksyneet ne.

        "Jos kuolemme, haluamme että ihmiset hyväksyy sen. Olemme vaarallisella alalla, ja jos meille tapahtuu jotain haluamme että se ei viivästytä [Apollo] ohjelmaa. Avaruuden valloitus on henkien vaarantamisen arvoista." -Virgil "Gus" Grissom, Apollo 1, Tammikuussa 1967.


    • SF (FIN)

      Se tuppaa tuo ameriikkalainen työn jälki olemaan vähän tuollaista. Vai mitä hyvää amerikanyhdysvalloista on tullut?

      • gagarin

        Jos et tiennyt, on sukkula jo aika vanha (22 vuotta) ja sillä on tehty jo 30 lentoa. Ei ole siis ihmekään, että on rappeutunut huoltamisesta huolimatta. Lisäksi sukkulan "palapeli" pinta on arveluttava. Tekisivät siitä yhtenäisen jostain paremmasta materiaalista, ettei palasia tippuisi (ok, en ole mikään asiantuntia, joten voisiko joku viisaampi valoittaa voisko tuo olla edes mahdollista).


      • 4343
        gagarin kirjoitti:

        Jos et tiennyt, on sukkula jo aika vanha (22 vuotta) ja sillä on tehty jo 30 lentoa. Ei ole siis ihmekään, että on rappeutunut huoltamisesta huolimatta. Lisäksi sukkulan "palapeli" pinta on arveluttava. Tekisivät siitä yhtenäisen jostain paremmasta materiaalista, ettei palasia tippuisi (ok, en ole mikään asiantuntia, joten voisiko joku viisaampi valoittaa voisko tuo olla edes mahdollista).

        Tietääkseni tuo ei ole mahdollista tehdä yhtenäistä pintaa muutakuin paloina.

        Ellen väärin muista niin laatat oli yli 10cm paksuja, hyvin kovaa ainetta.

        Sekä jos aletaan tekemään sukkulan kokosta pintaa yhtenäisestä palasta joka on noin paksua, niin silloin siihen tulee paljon jännitteitä jne... ja kun aine ei ole joustavaa, niin se yksinkertaisesti halkeaa.

        Ja jostain luvin, että noita tiiliä tippuu lähes joka lähdöllä, tämä ei ole vaarallista, vaan se, että tippuva tiili voi hajottaa lisää tiiliä tärkeistä paikoista.

        Sekä kun tehty paloista, niin se tuo yhtenäiseen pintaan monia turvallisuus etuja, kuten jos joku osaa laattaan, niin yksi laatta halkeaa, eikä koko sukkulan lämpö kilpi.

        Sekä tuommonen yhtenäinen painaisi valtavasti, niin asennuskin olisi todella vaikeaa samaten sen valmistuskin. Kyllä tasasen pinnan pystyisi valmistamaan, mutta se pitäisi täsmälleen muotoilla sukkulan muotoon.

        Tietääkseni lämpökilvet uusiteen joka tai lähes joka lennon jälkeen


      • gagarin
        4343 kirjoitti:

        Tietääkseni tuo ei ole mahdollista tehdä yhtenäistä pintaa muutakuin paloina.

        Ellen väärin muista niin laatat oli yli 10cm paksuja, hyvin kovaa ainetta.

        Sekä jos aletaan tekemään sukkulan kokosta pintaa yhtenäisestä palasta joka on noin paksua, niin silloin siihen tulee paljon jännitteitä jne... ja kun aine ei ole joustavaa, niin se yksinkertaisesti halkeaa.

        Ja jostain luvin, että noita tiiliä tippuu lähes joka lähdöllä, tämä ei ole vaarallista, vaan se, että tippuva tiili voi hajottaa lisää tiiliä tärkeistä paikoista.

        Sekä kun tehty paloista, niin se tuo yhtenäiseen pintaan monia turvallisuus etuja, kuten jos joku osaa laattaan, niin yksi laatta halkeaa, eikä koko sukkulan lämpö kilpi.

        Sekä tuommonen yhtenäinen painaisi valtavasti, niin asennuskin olisi todella vaikeaa samaten sen valmistuskin. Kyllä tasasen pinnan pystyisi valmistamaan, mutta se pitäisi täsmälleen muotoilla sukkulan muotoon.

        Tietääkseni lämpökilvet uusiteen joka tai lähes joka lennon jälkeen

        On se hyvä kun meillä on täällä tuollaisia asiantuntijoita kuin sinä. Nyt ainakin tiedän miksi yhtenäistä pintaa ei sukkuloissa käytetä.


      • Janne
        gagarin kirjoitti:

        Jos et tiennyt, on sukkula jo aika vanha (22 vuotta) ja sillä on tehty jo 30 lentoa. Ei ole siis ihmekään, että on rappeutunut huoltamisesta huolimatta. Lisäksi sukkulan "palapeli" pinta on arveluttava. Tekisivät siitä yhtenäisen jostain paremmasta materiaalista, ettei palasia tippuisi (ok, en ole mikään asiantuntia, joten voisiko joku viisaampi valoittaa voisko tuo olla edes mahdollista).

        Ei se sukkulan vanhuus tässä nyt ole ongelma. Ongelmat johtuvat siitä että Columbian onnettomuudessa tankista oli pudonnut pala joka osui sukkulan pohjaan ja hajoitti lämpösuojaa. Luulen itse että tätä on tapahtunut vuosien myötä mutta hyvällä tuurilla ollaan selvitty tuohon saakka.

        Suurin ongelma lämäpösuojan suhteen on materiaali, sen pitäisi kestää lämpövaihtelu avaruuden -270 C ja ilmakehään paluun aiheuttaman kitkan välillä n 1600 C. Tietääkseni nykyaikanakaan ei vielä ole oikein parempaa tapaa keksitty suojata uudelleenkäytettävä alus joka palaa kiertoradalta. SpaceShip One joka käy avaruudessa pärjää vähemmällä käänettävän siiven ansiosta mutta sen paluunopeus on pienempi koska se ei käy kiertoradalla.


    • Tahtitieteilija

      NASA on ilmoittanut jäädyttävänsä sukkulahankkeen Discoveryn onnettomuuden takia. Eli, toistaiseksi sukkuloita ei laukaista vähään aikaan. Tämä on tietysti iso harmi, koska mm. tarvikkeiden kuljettaminen kansainväliselle avaruusasemalle ISS:lle tulee melko kalliiksi tavallisilla "kertakäyttöraketeilla".

      Lisätietoja aiheesta mm. MTV3 teksti-tv s. 133, jos ei löydy, katso s. 130 MTV3:lta ja YLEltä.

      • hoh

        Mitä väliä sillä on vaikka vaikeutuukin,ihan naurettavaa koko avaruushomma.Ei tuola tekniikalla koskaan päästä kuuta pitemmälle.
        Koko avaruusohjelma pitää laittaa uusiin puihin,kuulentokin ihan tyhjän kanssa.Kyllä täällä maan päällä on tarpeeksi tekemistä....


      • oikea suunta
        hoh kirjoitti:

        Mitä väliä sillä on vaikka vaikeutuukin,ihan naurettavaa koko avaruushomma.Ei tuola tekniikalla koskaan päästä kuuta pitemmälle.
        Koko avaruusohjelma pitää laittaa uusiin puihin,kuulentokin ihan tyhjän kanssa.Kyllä täällä maan päällä on tarpeeksi tekemistä....

        avaruustutkimuksessa, kun koko maailmankaikkeus on arvoitus. Aluksia on kehitettävä kestämään avaruuden haasteet. Aluksen täytyy olla sellainen, jolla voi todella revitellä, mikäs olisi mukavampaa kun painelle kaasu pohjassa läpi avaruuden, ohitella hitaampia pyrstötähtejä, kurkistella aluksen ikkunasta kaukaisten planeettojen elämänmenoa. Välillä voisi jaella nimikirjoituksia muukalaisille, jotka tietysti äimänä ihmettelisivät kuulakärkikynää, että vaikka näin.


      • Janne
        hoh kirjoitti:

        Mitä väliä sillä on vaikka vaikeutuukin,ihan naurettavaa koko avaruushomma.Ei tuola tekniikalla koskaan päästä kuuta pitemmälle.
        Koko avaruusohjelma pitää laittaa uusiin puihin,kuulentokin ihan tyhjän kanssa.Kyllä täällä maan päällä on tarpeeksi tekemistä....

        Riippuu mitä tarkoitat "tuolla tekniikalla", ei sukkulalla pääse edes kuuhun.. tai ainakaan sitten ei takaisin :) Kuulennot tehtiin Apollo-ohjelman puitteissa. Sukkula (STS - Space Transportation System) tuli sen jälkeen, ja on suunniteltu kuljettamaan tavaraa ja ihmisiä kiertoradalle.


      • Janne

        Tietenkin se on jäädytetty. Nyt nähtiin että taas irtosi tankista pala, sama vika jota ne on Columbia onnettomuuden jäkeen pari vuotta korjaillut. He luulivat että vika oli korjattu, mutta nyt nähtiin että se ei ollut. Eihän ne voi tehdä muuta kun jäädyttää lennot ja yrittää taas korjata sitä.

        Minun teoria on että noita tankin eristeen osia on pudoillut jo kohta 20 vuotta ja yli 100 lentoa, mutta nyt sitä on vasta alettu seuraamaan vakavasti. Eli en luule että lennot ovat nykyään vaarallisempia kuin ennen, nyt vaan tiedostetaan yksi ongelma eikä sitä tietenkään voi olla ottamatta vakavasti.


    • edelleen

      yhtenä pakkolaskupaikkana?

      • Janne

        Onko joskus ollut ?

        Neljä vaihtoehtoa jos joku on pielessä lähdön jälkeen, näitä ei voi suorittaa ennenkun kiinteästä polttoaineesta koostuvat rakeetit (Solid Rocket Boosters) on iroittettu.

        Ensimmäinen on paluu laukaisupaikalle (RTLS). Jos päämoottori lakaa toimimasta 4 1/2 - 6 minuuttia laukaisun jälkeen niin sukkula pystyy lentämään atlantin yli. Silloin kyseseen tulee (TAL) atlantin ylittävä laskeutuminen, ja tässä laskeutumispaikat ovat Marokossa, Senegalissa, Gambiassa tai Espanjassa - riippuen sukkulan radasta. Tämän lennon (STS-114) TAL-laskeutumispaikat olivat Espanjassa. Ensimmäinen oli Zaragoza [ZAZ] ja toinen Moron [OZP]. Jos sää on laukaisun aikana liian huono näillä paikoilla niin NASA lykkää lähtöä.

        Kuuden minuutin jälkeen kolmas vaihtoehto on kiertää maapallo kerran matalalla kiertoradalla (Abort Once Around) ja laskeutua Kaliforniaan.

        Neljäs vaihtoehto on mennä kiertoradalle (Abort To Orbit). Tämä on mahdollista jos yksi moottori pettää 6 1/2 minuutin jälkeen. Tällöin päästään kiertoradalle käyttämällä ohjausjärjestelmää jolla sukkullaa tavallisesti ohjataan kiertoradalla (Orbital Maneuvering System). ATO on myös mahdollinen jos kaksi moottoria lakkaa toimimasta 7 min jälkeen, tällöin viimeistä moottoria ajetaan yliteholla että kiertorata saavutetaan.

        Näistä neljästä vaihtoehtoista ainoastaan viimeistä on jouduttu käyttämään, mutta kaikkia harjoitellaan säännöllisesti (simulaattorissa).

        Pääasiallinen lähde
        Graham J., From Talisman of The Past to Gateway for The Future [http://www.space.edu/projects/book/]


      • Janne
        Janne kirjoitti:

        Onko joskus ollut ?

        Neljä vaihtoehtoa jos joku on pielessä lähdön jälkeen, näitä ei voi suorittaa ennenkun kiinteästä polttoaineesta koostuvat rakeetit (Solid Rocket Boosters) on iroittettu.

        Ensimmäinen on paluu laukaisupaikalle (RTLS). Jos päämoottori lakaa toimimasta 4 1/2 - 6 minuuttia laukaisun jälkeen niin sukkula pystyy lentämään atlantin yli. Silloin kyseseen tulee (TAL) atlantin ylittävä laskeutuminen, ja tässä laskeutumispaikat ovat Marokossa, Senegalissa, Gambiassa tai Espanjassa - riippuen sukkulan radasta. Tämän lennon (STS-114) TAL-laskeutumispaikat olivat Espanjassa. Ensimmäinen oli Zaragoza [ZAZ] ja toinen Moron [OZP]. Jos sää on laukaisun aikana liian huono näillä paikoilla niin NASA lykkää lähtöä.

        Kuuden minuutin jälkeen kolmas vaihtoehto on kiertää maapallo kerran matalalla kiertoradalla (Abort Once Around) ja laskeutua Kaliforniaan.

        Neljäs vaihtoehto on mennä kiertoradalle (Abort To Orbit). Tämä on mahdollista jos yksi moottori pettää 6 1/2 minuutin jälkeen. Tällöin päästään kiertoradalle käyttämällä ohjausjärjestelmää jolla sukkullaa tavallisesti ohjataan kiertoradalla (Orbital Maneuvering System). ATO on myös mahdollinen jos kaksi moottoria lakkaa toimimasta 7 min jälkeen, tällöin viimeistä moottoria ajetaan yliteholla että kiertorata saavutetaan.

        Näistä neljästä vaihtoehtoista ainoastaan viimeistä on jouduttu käyttämään, mutta kaikkia harjoitellaan säännöllisesti (simulaattorissa).

        Pääasiallinen lähde
        Graham J., From Talisman of The Past to Gateway for The Future [http://www.space.edu/projects/book/]

        TAL laskeutumispaikat ei luultavasti ole nuo siviililentokentät ZAZ ja OZP, vaan samoilla paikkakunnilla sijaitsevien lennostojen kentät. Olisihan se aika jännää jos rikkinäinen sukkula laskeutuisi tavallisen matkustajakoneen jälkeen :D

        http://www.globalsecurity.org/military/facility/zaragoza.htm
        http://www.moron.af.mil/


      • TODELLAKAAN OLE

        eikä ole koskaan ollutkaan,ei riitä paanan pituus,eikä ole sukkulalle sopivia lähestymisjärjestelmiä ja tuskin Arlandian lennonsekoittajat osais antaa liukukulmainfoa spakeskutlelle som glider in,et silleen.


    • legomies

      kauheasti puhetta irtoavasta materiaalista...
      eikös irtoavat moottorit ja tankit ole pahempi uhka...

      • Janne

        Moottorit ja tankki on suunniteltu irtoamaan, muut osat ei :) Eli ne ei uhkaa sukkulaa. Moottorit (SRB) putoavat mereen ja tankki (ET) palaa ilmakehässä joten niistä ei silleen ole vaaraa maassaolevillekaan..


      • Janne
        Janne kirjoitti:

        Moottorit ja tankki on suunniteltu irtoamaan, muut osat ei :) Eli ne ei uhkaa sukkulaa. Moottorit (SRB) putoavat mereen ja tankki (ET) palaa ilmakehässä joten niistä ei silleen ole vaaraa maassaolevillekaan..

        Eikä tankista irtoava eriste ole vaara jos se ei osu sukkulaan ja vaurioita sitä.


    • ...........

      samanlaista turhaa pelleilyä kuin formulat. pitäisi kieltää. henkilökohtaisesti voisin tappaa jokaisen formulakuskin ja formulafanin sekä tuollaiset rakettimiehet. täysin turhaa tuhlausta. juuri tuollaisesta järjettömyydestä ovat maailmaan ongelmat tulleet, terrorismi jne.

      • anti-idiootti

        No rupeapa tappohommiin sitten vaan. Onhan tuossa yhdelle miehelle henkilökohtaista sarkaa. Sinustahan varmaankaan kuitenkaan ei saa käyttää terroristi-nimitystä, vaikka muutaman miljoonan formulafanin niistäisitkin, ja jokusen kuskinkin siinä sivussa?


      • .........
        anti-idiootti kirjoitti:

        No rupeapa tappohommiin sitten vaan. Onhan tuossa yhdelle miehelle henkilökohtaista sarkaa. Sinustahan varmaankaan kuitenkaan ei saa käyttää terroristi-nimitystä, vaikka muutaman miljoonan formulafanin niistäisitkin, ja jokusen kuskinkin siinä sivussa?

        tarkoitin että voisin toimeenpanna teloitukset siinä tapauksessa että formulat ja raketit kiellettäisiin laissa.

        ratkaisisivat ensin ongelmat täällä pinnalla ja menisivät vasta sitten hakemaan niitä lisää avaruudesta.


    • pöhölökustaa

      Apollo ja Sputnik takaisin kehiin!
      Wanhassa vara jälleen parempi.

      • Tykkimies

        Voisin suunnitella Nasalle niin kalliin sukkulan että siihen menisi koko USA:n puolustus budjetti... eria asia on sitten toimisiko se... mutta pirun hienolta se näyttäisi:D


    • kmjp

      Muutaman päivän kuluttua nähdään, kuinka tämänkertaisessa leikissä käy. Mahdollisuudet eivät voi olla 50-50, koska matkassa ollaan viallisilla välineillä. Toivottavasti palaavat maan kamaralle elävinä.
      Turhia haveita ovat turistimatkat ulkoavaruuteen!

      • Janne

        Jos vähän käyttää järkeä ja tiedetään että edellisistä 113 lennosta kaksi on tuhoutunut (Challenger ja Columbia) niin saadaan 2:113. Toisin voisi sanoa että elävänä takaisin tulemisen todennäköisyys on yli 98%. Turvallista on suhteellinen käsitys.


      • PROSSAN

        varmuurella:They are all going to be barbequed on re-entry, hahhahhahhhhahhhaahahahahaahah


    • Rose

      Toivottavasti niille Astronauteille ei käy huonosti! Pelottaa ihan..

    • Amerikka on maailman perser...

      Tässä nähtiin miten surkeita amerikkalaiset ovat ja heidän tekniikkansa on täysin kehitysmaan tasoa! Sitähän ei telkkarista näytetä mutta totuus on toinen. Paljon köyhiä ja huonoissa oloissa eläviä ilman toimeentuloa ja turvaa sekä terveydenhuoltoa ja heidän johtajansa on täysi hullu!!
      Ei siellä osata tehdä enää yhtään mitään ja koko systeemi tulee kaatumaan ja siinä sivussa onneksi myös hullut johtajat. George W on ihan yhtä hullu kuin osama ja saddam!

      • Nimetön

        kyllä olis saatana parempiakin rahanreikiä siinäkin maassa!! Mutta eikun vaan valloitusretkiin satsataan milloin maassa milloin kuussa tahi avaruudessa ylipäänsä. Olisi mielenkiintoista saada tietää todelliset summat mitä viimevuosien ääliömäiset valloitusretket ovat tulleet jo maksamaan!!??! ja tavallinen hardworking veronmaksaja kärsii....Nasankin tutkimus ym. budjetin olis voinut ohjata oman maan sosiaalijärjestelmän kunnostamiseen ja kehitysyhteistyöhön. The United States of America todellakin tulee kaatumaan omaan ahneuteensa, ylimielisyyteensä ja typeryyteensä. Saddam & Osama ovat mielestäni partiolaisia GW Bushin rinnalla!
        Siis USA on anus mundi....


      • Janne
        Nimetön kirjoitti:

        kyllä olis saatana parempiakin rahanreikiä siinäkin maassa!! Mutta eikun vaan valloitusretkiin satsataan milloin maassa milloin kuussa tahi avaruudessa ylipäänsä. Olisi mielenkiintoista saada tietää todelliset summat mitä viimevuosien ääliömäiset valloitusretket ovat tulleet jo maksamaan!!??! ja tavallinen hardworking veronmaksaja kärsii....Nasankin tutkimus ym. budjetin olis voinut ohjata oman maan sosiaalijärjestelmän kunnostamiseen ja kehitysyhteistyöhön. The United States of America todellakin tulee kaatumaan omaan ahneuteensa, ylimielisyyteensä ja typeryyteensä. Saddam & Osama ovat mielestäni partiolaisia GW Bushin rinnalla!
        Siis USA on anus mundi....

        Nasan ei-sotilaallinen talousarvio on noin 8 miljardia, USA:n nykyisten sotilaallisten menojen ollessa n 550 miljardia dollaria vuodessa (josta 100 miljardia suoraan Irakin ja Afganistanin sotiin). Kaikki menot yhteensä 2 130 miljardia dollaria.

        Verailun vuoksi voi sanoa että Suomen valtion koko budjetti on n 45 miljardia dollaria.


        Lähteet
        http://www.warresisters.org/
        http://www.vm.fi/tiedostot/pdf/fi/88576.pdf


      • duunari
        Nimetön kirjoitti:

        kyllä olis saatana parempiakin rahanreikiä siinäkin maassa!! Mutta eikun vaan valloitusretkiin satsataan milloin maassa milloin kuussa tahi avaruudessa ylipäänsä. Olisi mielenkiintoista saada tietää todelliset summat mitä viimevuosien ääliömäiset valloitusretket ovat tulleet jo maksamaan!!??! ja tavallinen hardworking veronmaksaja kärsii....Nasankin tutkimus ym. budjetin olis voinut ohjata oman maan sosiaalijärjestelmän kunnostamiseen ja kehitysyhteistyöhön. The United States of America todellakin tulee kaatumaan omaan ahneuteensa, ylimielisyyteensä ja typeryyteensä. Saddam & Osama ovat mielestäni partiolaisia GW Bushin rinnalla!
        Siis USA on anus mundi....

        "Haistakaa p.... koko valtiovalta",
        laulaa todennäköisesti Sinun idolisi.
        Hehheheeeeee!


      • karaokevetäjä
        Nimetön kirjoitti:

        kyllä olis saatana parempiakin rahanreikiä siinäkin maassa!! Mutta eikun vaan valloitusretkiin satsataan milloin maassa milloin kuussa tahi avaruudessa ylipäänsä. Olisi mielenkiintoista saada tietää todelliset summat mitä viimevuosien ääliömäiset valloitusretket ovat tulleet jo maksamaan!!??! ja tavallinen hardworking veronmaksaja kärsii....Nasankin tutkimus ym. budjetin olis voinut ohjata oman maan sosiaalijärjestelmän kunnostamiseen ja kehitysyhteistyöhön. The United States of America todellakin tulee kaatumaan omaan ahneuteensa, ylimielisyyteensä ja typeryyteensä. Saddam & Osama ovat mielestäni partiolaisia GW Bushin rinnalla!
        Siis USA on anus mundi....

        Jos kerran veromarkat laitetaan huuhaaseen,
        niin en saatana maksa veroja!


    • toivo

      miten ne tiilet nyt yhtäkkiä on alkanu irtoamaan ja koneilla on lennetty jo kolmekymmentä vuotta?

      • Janne

        Ei mitään uutta taivaan alla. Ongelma on ollut tiedossa jo Columbian neitsytlennosta vuonna 1981.
        Tietenkin kun ongelma johti niin odottamattomaan ja traagiseen seuraukseen edellisellä lennolla niin se on nyt oikein iso ongelma. Koska NASA paranteli eristystä nyt niin osat jotka tippuu pitäis olla pienempiä. Eli ei riskit pitäis olla ainakaan suurempia kun 113 aikaisemmalla sukkulalennolla.

        Lähde
        http://www.floridatoday.com/columbia/columbiastory2A44332A.htm


      • .....
        Janne kirjoitti:

        Ei mitään uutta taivaan alla. Ongelma on ollut tiedossa jo Columbian neitsytlennosta vuonna 1981.
        Tietenkin kun ongelma johti niin odottamattomaan ja traagiseen seuraukseen edellisellä lennolla niin se on nyt oikein iso ongelma. Koska NASA paranteli eristystä nyt niin osat jotka tippuu pitäis olla pienempiä. Eli ei riskit pitäis olla ainakaan suurempia kun 113 aikaisemmalla sukkulalennolla.

        Lähde
        http://www.floridatoday.com/columbia/columbiastory2A44332A.htm

        se sanottiin: 200 tonnia polttoainetta ja 270 000 liikkuvaa osaa jotka on tehnyt halvimman tarjouksen tekijä..."makes you feel really safe"


      • ei ollut
        ..... kirjoitti:

        se sanottiin: 200 tonnia polttoainetta ja 270 000 liikkuvaa osaa jotka on tehnyt halvimman tarjouksen tekijä..."makes you feel really safe"

        Bollywood elokuva


      • elokuva
        ei ollut kirjoitti:

        Bollywood elokuva

        Motion picture. Bollywood kuuluu rumille inkkareille.


      • piikki tahi
        elokuva kirjoitti:

        Motion picture. Bollywood kuuluu rumille inkkareille.

        satiirin ruoska ole tuttuja,ei kande vaivautua kommentoimaan


    • Muutakin kuin tahkoo

      Onko se niin kauhean tärkeätä, että joku leijuu avaruudessa? Elämäni muistan sen, kuinka Mika Waltari aikoinaan sanoi, että avaruustutkimuksiin laitetut rahat voisivat antaa avun monille kärsiville. Ihmiset ovat vain hetken täällä!

    • keoiju

      ei oo kun yks juttu sanottavana, E.V.V.K!!!!!!!!!!

    • kenny

      Kun nuo amerikkalaiset ovat käyttäneet kaikki aikoinaan Peenemündessä keksityt ideat loppuun, niin sen jälkeen ei ole keksitty paljon mitä uutta radikaalia avaruuden valloituksessa eikä ilmailussa. Velivenäläinenkin käyttää samoja Sergei Koroljovin aikoinan, saksalaisten suunnitelmiin perustuvia, sojuz/fregat, kantoraketteja.

      Ehkäpä aurora ja sr-71 ovat skunkworksin ideoita. Mutta deltasiipi rakenteet on apinoitu hortenin veljeksiltä, tohtori von braun johti saturn 5 kantoraketin sunnittelua, lisäksi v-2 raketiin kehitettyä ohjausjärjestelmään perustuu mannertenväliset ohjukset, peenemündessa kehitettyjä wassenfall it ohjukset on esikuvia nyky it ohjuksille. Samaisessa erillään olevalla itämeren saarela kehitettiin myös lentokoneesta ammuttavia ohjuksia. Lisäksi jumon ja BMW.n kehittämiä suihkumoottoreita käytetään mm. b-552 pommikoneessa joka taasen on apinoitu ju-390 koneesta, jolla aikoinaan suoritettiin muutamia tiedustelulentoja new yourkiin. ja kaikki tämä keskellä bomber commandin suorittamia siiviilikohteiden mattopommituksia, joista rikoksista muistamme pakolaisten täyttämän, puolustuskyvyttömän, desrenin suurkaupummin totaalisen hävittämisen.

      Muun teknologia erityksellisyydestä en tälläkertaa jaksa esitelmöidä.

      http://www.pkymasehist.fi/v2.html Tuosta lähti ihmisen avaruudenvalloitus liikkeelle.

      http://www.luft46.com/missile/missile.html
      http://www.luft46.com/mess/mess.html
      http://www.luft46.com/horten/horten.html

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Immu otti pataan

      Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2480
    2. Näetkö feminismin uhkana

      Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      197
      1173
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

      Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1081
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

      tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

      Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      901
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

      Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      868
    7. Kyllä me vaan

      Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53
      851
    8. Miksi kaivata miestä

      jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      90
      850
    9. Oot nainen kaunis

      muista hymyillä jatkossakin.
      Ikävä
      46
      839
    10. Mitä haluaisit kysyä

      Kaivatultasi?
      Ikävä
      55
      789
    Aihe