Ehdin jo tässä tehdä aloituksen, jossa pohdin, missä se raja menee, jos esimerkiksi uhkaa väkivallalla tai muuten vaan pitää oikeutettuna käydä miehen kimppuun esimerkiksi sen perusteella, että jotakin "surkimusta" epäillään vaikkapa naisen ahdistelusta. Minä olen monta kertaa törmännyt tällaiseen "vihapuheeseen", kun olen kritisoinut näitä jatkuvasti kovenevia seksuaalirikoslakeja, jolloin rajaa ollaan viety kaiken aikaa hämärämmäksi ja hämärämmäksi.
Toinen esimerkki, kun minä tuon palstalla esille näitä Yksärin valheita ja samalla olen kritisoinut feminismiä, joka on mielestäni riistäytynyt ainakin monessa Länsimaassa täysin hallinnasta. Tuo metoo on hyvä esimerkki ja sen jälkeen Ruotsi tiukensi seksuaalirikoslakeja, Suomi seurasi perässä, lopulta Puola, jossa vankeja muutenkin riittää varmasti "enemmän kuin tarpeeksi". Pohdin esimerkiksi Puolan suhteen tätä, uskaltaako sielläkään enää ne miehet, joilla on "heikommat" sosiaaliset taidot, tehdä naisiin tuttavuutta, koska saattavat saada "helpommin" syytteen ahdistelusta.
Hyvin mielenkiintoinen kysymys, missä se vihapuheen raja tosiaankin menee.
Todellavaikeeta
Määritelkää, mikä palstalla on vihapuhetta ja mikä ei
10
81
Vastaukset 10
Vihapuhe ei ole mun heiniäni, niin en tiiä miten kukin sen määrittelee. Mänttipäistä puhetta näkee/kuulee kyllä jatkuvasti kaikkialla.
- Anonyymi00002
Sosiaalisia taitoja voi kyllä kehittää..
Missä menee raja? Turvallinen sääntö: lait korostavat vapaaehtoisuutta, eli parhaiten omaa epävarmuutta voi hallita selkeällä kommunikaatiolla. Jos sosiaalisten vihjeiden lukeminen on vaikeaa, voi luottaa suoriin kysymyksiin kuten "Haluatko jutella?". Jos vastaus on epämääräinen tai kielteinen, tilanteesta poistuminen varmistaa, ettei rajaa ylitetä.
- Sheena - Anonyymi00003
Odotan Aletheijaksen vastausta.
Minä luulen, että hän osaa sanoittaa tämänkin hyvin. 🙂
Minun mielestä siihen liittyy sosiaaliset lainalaisuudet. Ja jotkut ihmiset on saaneet ne äidinmaidosta, osalle ne pitäisi vääntää rautalangasta.... mikä oikeasti on mahdotonta. 🙄- Anonyymi00004
Aloittajalle ei rautalanka auta.
- Anonyymi00006
Anonyymi00004 kirjoitti:
Aloittajalle ei rautalanka auta.
Ei. Mutta sehän ei kaikille ole vastaus....
Jää vaan kysymys, miksi?
Mutta koetappa kertoa kärpäselle, että elä lennä sitä ikkunaa päin, vaan mene tuosta aukaistusta ikkunasta. Se vimma lentää siitä lasin läpi on sille se juttu...
Avoinainen ikkuna ei ole hälle taas vastaus....
On sitä yritetty määritellä monneennii kertaan, mut sellaset määritelmät on venyny ja paukkunu ku jenkkipurukumi.
- Anonyymi00005
Hitleristä ei saa puhua palstalla pahaa.
- Anonyymi00008
Hitler oli hieno henkilö, kaunis persoona.
- Anonyymi00007
Vihapuhe on viestintää, joka levittää, lietsoo tai oikeuttaa vihaa, syrjintää tai suvaitsemattomuutta jotakin ihmistä tai ihmisryhmää kohtaan. [1] (https://yhdenvertaisuusvaltuutettu.fi/vihapuhe)Miten vihapuhe ilmenee?Muodot: Viestintä voi olla puhuttujen sanojen lisäksi kirjoituksia, kuvia, meemejä, symboleja, videoita tai musiikkia.Kohteet: Sitä kohdistetaan usein vähemmistöryhmiin tai haavoittuvassa asemassa oleviin ihmisiin.Perusteet: Vihapuheen taustalla voi olla esimerkiksi henkilön ihonväri, etninen tai kansallinen alkuperä, uskonto, vakaumus, seksuaalinen suuntautuminen tai vammaisuus.Ympäristö: Sitä esiintyy paljon sosiaalisessa mediassa ja internetin keskustelupalstoilla. [1] (https://www.nuortennetti.fi/netti-ja-media/vihapuhetta-ja-vastapuhetta/), [2] (https://yhdenvertaisuusvaltuutettu.fi/vihapuhe)Vihapuheen vaikutuksetYksilö: Loukkaa syvästi ihmisarvoa ja voi aiheuttaa pelkoa, ahdistusta tai ulkopuolisuuden tunnetta.Yhteiskunta: Pyrkii hiljentämään tiettyjä ihmisiä tai ryhmiä ja horjuttamaan avointa, demokraattista yhteiskunnallista keskustelua. [1] (https://yhdenvertaisuusvaltuutettu.fi/vihapuhe)
- Anonyymi00009
En ole valehdellut palstalla. Tämä tiedoksi niille, jotka eivät vielä pidä minua umpikierona, psykopaattina tai narsistina. 😄
Sellainen vinkki vielä kaikille, joita jonkin lain tarkoitus mietityttää, että kannattaa lueskella hallituksen esityksiä kyseisestä laista. Niissä on hyvin kerrottu, miksi joku laki on säädetty ja miksi se on muotoiltu juuri tietyllä tavalla. Hallituksen esityksiin pääsee mm. Finlex-palvelusta.
Esimerkiksi Rikoslain 20 luvun muutoksista on tehty seuraava hallituksen esitys:
https://www.finlex.fi/fi/hallituksen-esitykset/2022/13
Siellä on hyvä kohta:
"Jokaisella tulee lähtökohtaisesti olla oikeus itse päättää seksuaalisesta käyttäytymisestään edellyttäen, ettei hän loukkaa toisen seksuaalista itsemääräämisoikeutta."
Kannatan seksuaalista itsemääräämisoikeutta. 😊 Seksuaalisuus on kaunis asia, eikä sitä tule loukata itsemääräämisoikeutta mitätöimällä.
Että sellaisia "valheita". 😄
🦄
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Gallup: Kansalaiset eivät usko velkajarruun
Puolet suomalaisista ei usko velkajarrun vaatimien sopeutusten toteutuvan, kertoo Iro Researchin kyselytutkimus. Kokoom1261367- 2531208
- 681024
- 611021
Martsusta tuli leuhka
Ja ylimielinen. Hän ei nosta persettäkään ilmaseksi . Luulempa et nämä ei tee hyvää hyvinvointivalmennuksille.... Nannal251900Kuisla Group Oy jättänyt yrityssaneeraushakemuksen
Samalla yrityssaneeraukseen on hakeutunut Kuisla henkilökohtaisesti ja Seinäjoen Motelli Oy, joka omistaa Sorsanpesän ki42853Hei rakkaani.
Kohtaaminen lähestyy. Miten teemme sen? Kumpi ottaa yhteyttä vai törmäämmekö jossain sattumalta? Tuleva vaimosi70795Ethän voinut nainen tietää, että rikot rikotun
Omaa elämää taas mietin aamuyön tunteina. En vieläkään löytänyt muistin sokkeloista ainuttakaan onnen hetkeä. Kaipuu on72782- 42746
Uskallanko laittaa sulle viestiä?
Se viesti on tossa valmiina ja lähettämistä vaille valmis. Kun ei kauhee sti tunneta niin eipä sillä olisi niin väliä. S58730- 67713
Mies joka on oikeasti kiinnostunut
Ja näkee sut pitkäaikaisena kumppanina, siirtää vaikka vuoria selvittääkseen asiat eikä ota pienintäkään riskiä menettää124652- 27627
Kiulu myynnissä!
Kiulu hakee taas uutta yrittäjää. https://www.yritysporssi.fi/etela-pohjanmaa-lansi-suomi-finland/myytavat/yritykset/ma26618- 85611
Tulisiko naisille asettaa korkeammat eläkemaksut
Tämä tuli mieleeni kun luin aamun lööppejä. Japanissa alkaa olla "uutta nuorisoa" ihan urakalla, ikä alkaa sadan jälkeen187544Et pysty peittämään minulta
Sinä olet hyvä peittämään asioita niin halutessasi. Pystyt pitkiäkin aikoja salaamaan juttuja. Juuri mietin tuossa, olet47524- 24514
Mitä oikein tapahtui? Maajussi-Jetta sai tylyt pakit - Sulhoehdokas selittää: "Ei lentänyt kipinät"
Maajussille morsian -sarjassa etsitään rakkautta ja rinnalle kumppania. Yksi maajusseista on Jetta - liikunnallinen ja13514- 40487