Mikä on maahanmuutajien rooli Pisa-tutkimuksessa?
Anonyymi-ap
2026-09-12 07:29:50
Ilmoita
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000012262784.html
Varsinkin perussuomalaisten kannanotoissa ja some-keskusteluissa maahanmuuttajat on kytketty Pisa-alamäkeen.
– Maahanmuuttajataustaisen oppilaiden osuus on yhä melko pieni, seitsemän prosenttia, eikä ole edelliseen kierrokseen verrattuna kasvanut. Se ei ole niin merkittävä, että selittäisi pidemmän aikavälin laskevaa trendiä, Ahonen sanoo.
– Itsestään selvää on, että jos ei maahanmuuttajia olisi ollenkaan, tulokset olisivat korkeampia. Samaa voisi sanoa ruotsinkielisistä kouluista, niilläkin on heikommat tulokset.
Valtiovarainministeri Riikka Purra (ps) ei Pisa-kommenteissa suoraan väittänyt maahanmuuttajien heikentävän muiden oppilaiden oppimista mutta vastustaa samalla ajatusta, että kantaväestön koululaisia siirrettäisiin maahanmuuttajakouluihin ja käytettäisiin näin ”kotouttamisen välineinä”.
ps. onko tutkijat oikeassa?
Nouseeko iso meteli Pisa puheista?
Anonyymi-ap
1
<50
Vastaukset 1
- Anonyymi00001UUSI
Maahanmuuttotyön konkari pöyristyi Helsingin koululinjauksesta: ”Olin ihan kauhuissani”
”On ihan uskomatonta, että suomenkielisten pitäisi tulla auttamaan sitä, että maahanmuuttaneet oppisivat suomea paremmin”, sanoo 35 vuotta maahanmuuttotyötä koulutusalalla tehnyt rehtori Jyrki Sipilä.
US
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi meni ihan itse sössimään peruskoulunsa
Nyt syytellään maahanmuuttoa, vaikka ihan itse lopetettiin vaatimaan oppilailta koulunkäynnin tarkoitus eli opiskelu ja2481060Tuli paha mieli miten kaikki meni meillä
Harmittaa myönnän sen, kun molemmilla oli selvästi toiveita ennen kuin sukset meni ristiin. Olen jäässä. 😔49880Miksi vanhusraiskaajaa ei ole palautettu?
Ukkola kysyy Rantaselta, vaikka perussuomalaiset ovat olleet hallituksessa kolme ja puolivuotta. Rantasen vastaus on "223822- 98821
- 69706
- 56648
- 91581
- 64566
Anni Ihamäki ja Ilkka-rakas vetivät tiukan rajan TTK:ssa: "Kyllä spekuloitiin"
Anni Ihamäki on naimissa Ilkka Ihamäen kanssa. Aviopuoliso tunnetaan myös nimellä Hovimuusikko Ilkka. Heillä on kaksi yh2528Rekkawelinehkä
Vitunvelin ehkä...miten rekka auto voi jatkaa pysähtymättä vaikka tappaa mopoilijan,tänään tapahtunut pmäelle vievällä 237509