Millä perusteella?

utelias

Jos aikuisiän diabetes on aineenvaihduntasairaus ja johtuu vaikkapa ylipainosta. Jos sokeriarvot saa normaaliksi vaikka laihduttamalla, niin miksi väitetään, ettei aikuisiän diabetes parane?

39

8295

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jane-et

Nykyisin epäillään jo sitä, että lihavuus johtaisi diabetekseen. Sen sijaan lihavuus ja diabetes voivat hyvinkin johtua samasta syystä.
      Silläkin uhalla, että joku auktoriteettiuskoinen taas älähtää, vastaan tähän.

Aikuisiän diabeteksesta erittäin mielenkiintoinen keskustelu tässä http://karpit.net/forum/viewtopic.php?t=3536 Jos jaksat kahlata läpi, niin löydät tavattoman paljon tietoa, joka on myös perusteltu ja tutkimuslähteet on mainittu (osa jopa linkitetty, että voi itse tarkistaa)

P.S. Kannattaa tutkia vähän itse. Se tieto, mitä meille virallisesti opetetaan, on jo vanhentunutta ja väärää tietoa. Tuntuu siltä, että uudet tutkimustulokset löytävät tiensä Albaaniaankin ennen Suomea. Valitettavaa

• KAATTEN

Ja taas....
        Miettikää nyt hyvät ihmiset taas näitä tappovinkkejä.

• jane-et
        KAATTEN kirjoitti:

Ja taas....
        Miettikää nyt hyvät ihmiset taas näitä tappovinkkejä.

Miten olisi, jos viitsisit itsekin lukea mistä esim. tuossa edellisessa linkissä on kysymys, sen sijaan, että tyrmäät kaiken uuden tiedon ilman mitään tietoa asiasta.
        Kuvitteletko, että nyt on selvitetty totuus diabeteksesta, eikä mitään uutta tietoa koskaan enää tule? Tutkijat tekevät koko ajan töitä, ja uutta tietoa tulee jatkuvasti. On kokonaan toinen asia, kuinka nopeasti se saavuttaa viralliset tahot.

Sen sijaan, että yrität estää ihmisiä löytämästä näitä uusia tutkimustietoja, voisit itsekin vähän perehtyä asiaan. Ja sitten, jos olet vielä tuota mieltä, niin siitä vaan. Mutta niin kauan, kun et ole edes viitsinyt perehtyä asiaan, ei sinulla ole mitään kanttia esittää noita pelotteluja. Lisäksi voisit itse kirjoittaa samalla nimimerkillä, tai mieluummin vielä rekisteröidyllä. Se takaa sen, että ylläpito tietää oikean henkilöllisyytesi. Huom. Minä kirjoitan omalla rekisteröidyllä nikilläni.

• en se minä ollut!
        jane-et kirjoitti:

Miten olisi, jos viitsisit itsekin lukea mistä esim. tuossa edellisessa linkissä on kysymys, sen sijaan, että tyrmäät kaiken uuden tiedon ilman mitään tietoa asiasta.
        Kuvitteletko, että nyt on selvitetty totuus diabeteksesta, eikä mitään uutta tietoa koskaan enää tule? Tutkijat tekevät koko ajan töitä, ja uutta tietoa tulee jatkuvasti. On kokonaan toinen asia, kuinka nopeasti se saavuttaa viralliset tahot.

Sen sijaan, että yrität estää ihmisiä löytämästä näitä uusia tutkimustietoja, voisit itsekin vähän perehtyä asiaan. Ja sitten, jos olet vielä tuota mieltä, niin siitä vaan. Mutta niin kauan, kun et ole edes viitsinyt perehtyä asiaan, ei sinulla ole mitään kanttia esittää noita pelotteluja. Lisäksi voisit itse kirjoittaa samalla nimimerkillä, tai mieluummin vielä rekisteröidyllä. Se takaa sen, että ylläpito tietää oikean henkilöllisyytesi. Huom. Minä kirjoitan omalla rekisteröidyllä nikilläni.

Siis minä, joka tuossa toisessa viestiketjussa varoitti vhh- tai Atkinsin dieetistä ja kehotti kuuntelemaan diabeetikon vaimoa. En minä sentään aina täällä ole vahtimassa, heheh! Eikä tuollainen retoriikka ole minun tapaistani. Eipä yhtään tiedä, kuka se mahtoi olla. Saatan kyllä suivaantua, kun näen jotain epäoikeudenmukaista täällä, mutta siitä seuraa monen kappaleen sanatulva minun kynästäni! Siitä minut tunnistaa! :D

Mitä tuohon tulee, miksi sokeriarvonsa normaaliksi saanutta laihduttanutta edelleen sanotaan diabeetikoksi, sitä en osaa sanoa, mutta luulisin, että taipumus sokerien kohoamiseen vaarallisen korkealle säilyy siitä lähtien, kun asia on havaittu. Minulla on sukulainen, joka sai sokerit normaalille tasolle laihduttamalla 20 kg (ja se tapahtui jo tuon taipaleen puolessa välissä), mutta kyllä hän edelleen on lääkärin valvonnassa ja sokereita seurataan tarkasti. Mutta hänen suvussaan onkin taipumusta diabetekseen, eikähän sitä tiedä, vaikka hänkin joutuisi jossain vaiheessa ottamaan lääkityksen käyttöön, koska lähentelee 70 vuoden ikää.

Itselläni on eri asia: paastosokeriarvot eivät koskaan ole ylittäneet normaalitasoa, vaikka ylipainoa onkin, ja juuri se teki minusta riskipotilaan kohonneen verenpaineen ja kolesterolien kanssa. Mutta kun sokerinrasituskoe (pitkäaikaissokeriarvo vai mikä se on) antoi tuloksen, ettei ole diabetestä ainakaan nyt, niin seuraavan kerran on mentävä labraan vasta ennen ensi kesää. Kolesterolit laskettiin lääkityksellä ihannearvoiksi. Eikä minun suvussani ole tietääkseni ollut diabetesta, mutta silti, kyllä, asia on vakava. Niin vakava, että diabetespotilas jos olisin, noudattaisin VAIN oman lääkärini ohjeita.

• 2-tyypin D

Todellakin laihduttamalla sokeriarvot voi saada palautumaan normaalin rajoihin. Ja sitten tuo laihduttamalla saatu paino kannattaa säilyttää, koska jos paino alkaa nousta, alkavat yleensä myös sokeriarvot kohota.

Toisaalta aika monilla 2-tyyppiläisillä on valitetaavasti kuitenkin käynyt niin, että vaikka painon tiputuksella onkin saanut sokerit normaalirajoihin, niin vuosien kuluessa sokereilla on ollut uudelleen taipumus kohota.

Siinä mielessä siis ei voida puhua parantumisesta, koskapa alttius sokereiden kohoamiseen on olemassa. Voidaan toki sanoa, että on vain heikentynyt sokerinsieto, mutta siis taipumus kuitenkin, jota terveillä ei ole.

Siksi kait tuo "parantua" on turhan positiivinen termi, ennemminkin voisi puhua hoidosta ilman lääkitystä eli ruokavaliohoidosta/painonhallinnasta, jolla jotkin saattavat tulla toimeen jopa kymmenen vuotta - ylikin.

• astmaatikko

Kuin mulla. Sulla pysyy taipumus (kakkostyypin) diabetekseen, eli sairastut siihen taas, jos "repsahdat. Homma on ihan sama mulla. Esim. nyt en käytä mitään lääkitystä, mutta ootas jos tosta ovesta astuu kohta kissa sisään, niin olen pulassa.

Astmaatikko on astmaatikko ja diabeetikko diabeetikko silloinkin kun oireita ei ole. Ihan niin kuin alkoholistikin on alkoholisti, vaikkei olisi ottanut pisaraakaan kymmeneen vuoteeen.

Semmosta vielä tosta atkinsista, että se sitten ei missään nimessä sovi ykköstyypin diabeetikoille! Mutta nyt on kai kyse kakkosesta.

• köyhyys on ilokin

Tänään to 4.8. on Ruotsin SVT:n tekstitv:ssä sivulla 106 tietoa tutkimuksesta Uumajan yliopistossa:

Isoisän ruoanpuute, ts. köyhyys juuri ennen murrosikäänsä vaikuttaa lastenlapsiin siten, että nämä EIVÄT SAA yhtä helposti diabetesta ja sydän- ja verisuonitauteja, ja elävät kauemmin kuin ne, joiden isoisä sai syödäkseen paljon ruokaa.

Lainaus: "Det var alltså bättre om farfar svalt, säger professor Lars Olov Bygren, en av forskarna som gjort undersökningen. Forskningen tyder på att arvet är könsbundet och överförs från farfar, via pappa, till barnen."

Kerrankin on hyötyä köyhyydestä! Ainakin jos isoisä sattui olemaan köyhä maaton torppari maalla. Siis onneks isoisäni ei ollut ökyrikas talonpoika, vaan köyhä torppari! Eipä tuu diapetesta eikä sydäntautii... ja nyt sukuu tutkimaa nii tiiät säästytkö näilt taudeilt!

• tutkimuslinkki

• Kiril

Diabetes on nimenomaan hiilihydraattiaineenvaihdunnan häiriö ja se on parannettavissa ruokailutottumuksia muuttamalla. Leipä, pullat, jauhot, peruna, sokeri pois niin paino laskee ja verensokeri tasapainottuu.

• Diab-Eetikko

Ehkäpä vielä tärkeämpää olisi vähentää rasvan käyttöä ja lisätä liikuntaa - aikuisiän diabeteshan pohjautuu metabolisiin häiriöihin. Verenpaine ja kolesteroli kuriin!

Leivässä, jauhoissa ja perunassa on niin paljon terveellisiäkin puolia, etten niitä lähtisi heti ruokavaliosta pudottamaan.

• Kiril
        Diab-Eetikko kirjoitti:

Ehkäpä vielä tärkeämpää olisi vähentää rasvan käyttöä ja lisätä liikuntaa - aikuisiän diabeteshan pohjautuu metabolisiin häiriöihin. Verenpaine ja kolesteroli kuriin!

Leivässä, jauhoissa ja perunassa on niin paljon terveellisiäkin puolia, etten niitä lähtisi heti ruokavaliosta pudottamaan.

Jos on hiilihydraattiaineenvaihdunnan häiriö ( diabetes) niin rasvalla ja sen vähentämisellä ei ole mitään tekemistä. Diabetes lisääntyy räjähdysmäisesti, myös lapsilla, vaikka eläinrasvojen kulutus on romahtanut. Kyllä syy löytyy leivästä ja jauhoista, jotka lihottavat. Perunahan on tärkkelystä, joka muuttuu elimistössä välittömästi sokeriksi.

Se on tuo liikunnan lisääminen ja rasvan vähentäminen ollut jo vuosia "asiantuntijalääkäreiden" suosituslistalla, mutta asiat vain pahenee, sairaudet lisääntyy ja lääkekulut kasvaa.

• ihmetysminäkin

Ei siitä nyt ehkä ihan pelkällä ruokavalion muutoksella eroon päästä. Itse olen ollut vhh-ruokavaliolla muutaman kuukauden.

Mittaan verensokerit aamuisin ja pari kertaa viikossa myös iltaisin. Arvot näyttävät paremmilta illalla, jos olen käynyt lenkillä ennen sitä? Miksiköhän?

Aamuarvot heittelevät 5.4 - 6.7. Riippuen iltasyömisistä ja -juomisista?

• loogista
        ihmetysminäkin kirjoitti:

Ei siitä nyt ehkä ihan pelkällä ruokavalion muutoksella eroon päästä. Itse olen ollut vhh-ruokavaliolla muutaman kuukauden.

Mittaan verensokerit aamuisin ja pari kertaa viikossa myös iltaisin. Arvot näyttävät paremmilta illalla, jos olen käynyt lenkillä ennen sitä? Miksiköhän?

Aamuarvot heittelevät 5.4 - 6.7. Riippuen iltasyömisistä ja -juomisista?

Lainaus Ruotsin Diabetesförbundetin (www.diabetes.se) Information-sivuilta 2-tyypin ruokavaliolla hoituvan diabeteksen hoidon vaikutuksista:

"För ungefär en tredjedel av människor med typ 2-diabetes i Sverige, består behandlingen av att lägga om matvanor för att gå ned i vikt samt vardagsmotion.

Viktminskningen gör att den egna insulinproduktionen räcker till igen och ökad fysisk aktivitet förbättrar känsligheten för insulinet. Blodsockernivåerna blir då mer normala."

Vapaasti suomentaen:

N. kolmasosalle Ruotsin 2-tyypin diabeetikoista riittää ruokavalioremontti (painon pudottamiseksi) sekä arkiliikunnan lisääminen. Painonlasku saa aikaan sen, että oma insuliinintuotanto taas riittää, ja lisääntynyt fyysinen aktiivisuus parantaa insuliiniherkkyyttä. Verensokeritasot tulevat siten normaalimmaksi.

Luin jostakin, että kun solut tyhjentävät energiavarastoaan liikunnassa, ne vastaanottavat tilalle uutta. Aika loogista, kun tarvitaan lisää energiaa. Jos istutaan vaan tv:n ääressä, ei se järin paljon kuluta solujen varastoja!

• ei ole totta
        Kiril kirjoitti:

Jos on hiilihydraattiaineenvaihdunnan häiriö ( diabetes) niin rasvalla ja sen vähentämisellä ei ole mitään tekemistä. Diabetes lisääntyy räjähdysmäisesti, myös lapsilla, vaikka eläinrasvojen kulutus on romahtanut. Kyllä syy löytyy leivästä ja jauhoista, jotka lihottavat. Perunahan on tärkkelystä, joka muuttuu elimistössä välittömästi sokeriksi.

Se on tuo liikunnan lisääminen ja rasvan vähentäminen ollut jo vuosia "asiantuntijalääkäreiden" suosituslistalla, mutta asiat vain pahenee, sairaudet lisääntyy ja lääkekulut kasvaa.

Tiesikö edellisen rasvaohjeen kirjoittaja, että diabeetikon verisuonet ovat erityisen alttiita degeneroitumaan. Diabeetikon vaarana on saada lisäksi sydän- ja verisuonitauteja. Joku sanoikin tällä palstalla, että 2-tyypin diabetes on valtimotauti, ja vain toissijaisesti "sokeritauti". Diabeetikon pitää päinvastoin vähentää rasvan käyttöä, ja vaihtaa pahat tyydyttyneet rasvat hyviin moni- ja kertatyydyttymättömiin rasvoihin.

Tänne kirjoittaa usein moni, joka ei tunne diabetesta ollenkaan, eikä ole itsekään diabeetikko. :(

• Kiril
        ei ole totta kirjoitti:

Tiesikö edellisen rasvaohjeen kirjoittaja, että diabeetikon verisuonet ovat erityisen alttiita degeneroitumaan. Diabeetikon vaarana on saada lisäksi sydän- ja verisuonitauteja. Joku sanoikin tällä palstalla, että 2-tyypin diabetes on valtimotauti, ja vain toissijaisesti "sokeritauti". Diabeetikon pitää päinvastoin vähentää rasvan käyttöä, ja vaihtaa pahat tyydyttyneet rasvat hyviin moni- ja kertatyydyttymättömiin rasvoihin.

Tänne kirjoittaa usein moni, joka ei tunne diabetesta ollenkaan, eikä ole itsekään diabeetikko. :(

Asia vaan on päinvastoin. Nykyisin kun yhä useammat siirtyvät tyydyttyneistä rasvoista kovetettuihin kasvisrasvoihin, transrasvoihin niin diabetes on lisääntynyt räjähdysmäisesti. Jos tyydyttyneitten rasvojen käyttö on romahtanut niin miksi sairaudet vain lisääntyvät?

Puhtailla eläinrasvoilla ei siis ole mitään tekemistä diabeteksen kanssa. Keinorasvojen käyttö häritsee solujen rakenteita poikkevan muotonsa takia ja ovat yhteydessä metaboliseen syndroomaan, diabetekseen ja lihomiseen.

Diabetes on hiilihydraattiaineenvaihdunnan sairaus ja hiilihydraattien kokonaismäärä vaikuttaa miten tauti kehittyy. Eli ei tämä ole outo ohje, nyt vain on muotia syyttää kaikesta voita ja muita terveellisiä, luonnollisia eläinrasvoja.

Diabetes on vakava sairaus, joka johtaa vakaviin komplikaatioihin. Siksi jokaisen tulisi suhatutua tautiin vakavasti ja pyrkiä tasapainottamaan veren sokerit mahdollisimman luonnollisella tavalla. Hiilihydraatit ovat haitaksi diabeetikoille huolimatta kuinka hitaasti ne imeytyvät. Kaikkien, joilla on kohonnut veren sokeri, tulisi rajoittaa hiilihydraattien määrää ravinnossa. On aika järkyttävää, kuinka paljon makeaa jotkut diabeetikot todellisuudessa syövät ja makean lisäksi todella paljon leipää.

• Mara75

Olen jostain lukenut että vanhuusiän diabetestä eli tyypin 2 diabetestä tavataan myös normaalipainoisilla ja laihoilla. Onko kukaan miettinyt että se saattaisi johtua liiallisesta hiilihydraattien saamisesta. Ko. henkilöt vaan kuluttavat saamansa energian eikä se metaboloidu rasvaksi ympäri kehoa. Varmasti pitää olla myös perinnöllistä taipumusta. Puhdas sokeri on nimittäin melkoista myrkkyä elimistölle.

Esim. olen jostain lukenut että eskimoilla tavataan luuston haurastumisesta ja haurastuminen johtuu kuulemma liiallisesta proteiinin saannista. Eskimot eivät ole yleisesti lihavia vaan kuluttavat saamansa energian.

Eikö sama logiikka voisi olla tyypin 2 diabetessä normaalipainoisten ja laihojen kohdalla. Mitä mieltä olette? Olenko väärässä?

• Kiril
        Mara75 kirjoitti:

Olen jostain lukenut että vanhuusiän diabetestä eli tyypin 2 diabetestä tavataan myös normaalipainoisilla ja laihoilla. Onko kukaan miettinyt että se saattaisi johtua liiallisesta hiilihydraattien saamisesta. Ko. henkilöt vaan kuluttavat saamansa energian eikä se metaboloidu rasvaksi ympäri kehoa. Varmasti pitää olla myös perinnöllistä taipumusta. Puhdas sokeri on nimittäin melkoista myrkkyä elimistölle.

Esim. olen jostain lukenut että eskimoilla tavataan luuston haurastumisesta ja haurastuminen johtuu kuulemma liiallisesta proteiinin saannista. Eskimot eivät ole yleisesti lihavia vaan kuluttavat saamansa energian.

Eikö sama logiikka voisi olla tyypin 2 diabetessä normaalipainoisten ja laihojen kohdalla. Mitä mieltä olette? Olenko väärässä?

Ainakin Lääkäri Antti Heikkilä, joka on johtava vähähiilihydraattisen ruokavalion asiantuntija, kirjassaan "Hyvän Olon Keittokirja 2" kertoo saman suuuntaisia ajatuksia. Hänen mielestään hiilihydraattien kokonaismäärä ratkaisee kuinka diabetes kehittyy. Hän ei myöskään käsitä, miksi julkisuudessa puhutaan rasvojen vaarallisuudesta diabeteksen yhteydessä, kun nimenomaan kyseessä on hiilihydraattiaineenvaihdunnan sairaus.

Suora lainaus, sivu 30: " Kaikkien, joilla on kohonnut verensokeri, tulisi rajoittaa hiilihydraattien määrää ravinnossa. Hoidon hankalin ongelma on ollut diabeetikkojen myöntämä tavaton makean nälkä. Onkin aika järkyttävää kuinka paljon makeaa jotkut diabeetikot todellisuudessa syövät. Makean lisäksi toinen ongelma on leipä, jota mätetään usein todella reilusti"

Heikkilä myös ihmettelee Diabetesyhdistystä, joka suosittelee hiilihydraatteja diabeetikon perusravinnoksi eikä sokeriakaan pidetä pahana.

Ei ihme, että meillä diabetes leviää kuin kulovalkea.

• todetaan
        Kiril kirjoitti:

Ainakin Lääkäri Antti Heikkilä, joka on johtava vähähiilihydraattisen ruokavalion asiantuntija, kirjassaan "Hyvän Olon Keittokirja 2" kertoo saman suuuntaisia ajatuksia. Hänen mielestään hiilihydraattien kokonaismäärä ratkaisee kuinka diabetes kehittyy. Hän ei myöskään käsitä, miksi julkisuudessa puhutaan rasvojen vaarallisuudesta diabeteksen yhteydessä, kun nimenomaan kyseessä on hiilihydraattiaineenvaihdunnan sairaus.

Suora lainaus, sivu 30: " Kaikkien, joilla on kohonnut verensokeri, tulisi rajoittaa hiilihydraattien määrää ravinnossa. Hoidon hankalin ongelma on ollut diabeetikkojen myöntämä tavaton makean nälkä. Onkin aika järkyttävää kuinka paljon makeaa jotkut diabeetikot todellisuudessa syövät. Makean lisäksi toinen ongelma on leipä, jota mätetään usein todella reilusti"

Heikkilä myös ihmettelee Diabetesyhdistystä, joka suosittelee hiilihydraatteja diabeetikon perusravinnoksi eikä sokeriakaan pidetä pahana.

"eikä sokeriakaan pidetä pahana"

Jaa, diabetesliiton sivuilla todetaan 2-tyypin hoidosta mm. seuraavaa:

1. Elämäntavat

Vähärasvaisen, vähäsokerisen ja kuituja sisältävän ruokavalion sekä liikunnan avulla pyritään normaalipainoon ja vaikutetaan suotuisasti verensokeriin, verenpaineeseen ja veren rasva-arvoihin.

Eli se siitä väittämästä :)

Mulla on yksi tuttu,joka sairastui diabetekseen nelikymppisenä. Iän perusteella hoito oli ensin 2-tyypin mukainen, vaikka esim. ylipainoa ei ollutkaan. Kun ns. "honeymoon-vaihe" meni ohi, kohosivat sokerit pilviin ja todettiin, ettei kyse olekaan 2-tyypistä, vaan ihan puhtaasta 1-tyypistä. Eli noinkin voi käydä.

• dippendahl
        Kiril kirjoitti:

Ihme yleistystä taas. En tunne alkuperäistä lähdettä, mutta pitää muistaa etteivät esimerkiksi 1-tyyppiläiset missään nimessä saa erityisesti rajoittaa hiilihydraattien saantia normaaliruokavaliosta.

Toinen pointti on tuo lainauksen "diabeetikkojen myöntämä tavaton makean nälkä". Tutkimustulosten puuttuessa totean, että tässä taas puhutaan ilmeisesti 2-tyyppiläisistä. Lisäksi on huomattava, että mahdollinen suuri makeanhimo johtuu luultavasti vanhoista hoitosuosituksista joiden mukaan mitään makeaa ei saanut nauttia. Sitten kun vuosikymmeniä kestänyttä kieltoa kevennetään, ei ole ihmekään että osa haluaa ottaa menetettyä aikaa takaisin.

• Kiril
        todetaan kirjoitti:

"eikä sokeriakaan pidetä pahana"

Jaa, diabetesliiton sivuilla todetaan 2-tyypin hoidosta mm. seuraavaa:

1. Elämäntavat

Vähärasvaisen, vähäsokerisen ja kuituja sisältävän ruokavalion sekä liikunnan avulla pyritään normaalipainoon ja vaikutetaan suotuisasti verensokeriin, verenpaineeseen ja veren rasva-arvoihin.

Eli se siitä väittämästä :)

Mulla on yksi tuttu,joka sairastui diabetekseen nelikymppisenä. Iän perusteella hoito oli ensin 2-tyypin mukainen, vaikka esim. ylipainoa ei ollutkaan. Kun ns. "honeymoon-vaihe" meni ohi, kohosivat sokerit pilviin ja todettiin, ettei kyse olekaan 2-tyypistä, vaan ihan puhtaasta 1-tyypistä. Eli noinkin voi käydä.

Olen samaa mieltä, jos sallitaan vähäsokerisuus, niin ei sitä silloin kovin pahana pidetä, kun vähähiilihydraattisessa ruokavaliossa sokeria ei syödä eikä suositella ollenkaan.

• jane-et
        Kiril kirjoitti:

Olen samaa mieltä, jos sallitaan vähäsokerisuus, niin ei sitä silloin kovin pahana pidetä, kun vähähiilihydraattisessa ruokavaliossa sokeria ei syödä eikä suositella ollenkaan.

Täällä on tämä keskustelun taso niin matala, ettei paljon kannata yrittää. Jos näille pistää linkin tutkimukseen, eivät osaa sitä lukea.
        Vaikka on aivan selvä asia, että 2-tyypin diabetes on sokeriaineenvaihdunnan häiriö, ja johtuu nimenomaan liiallisesta hiilihydraattien (=sokeria) syömisestä, ei täällä ymmärretä, että hiilihydraatteja pitäisi välttää. Syödään vaan pillereitä tai piikitetään sen sijaan että kannettaisiin itse jotain vastuuta omasta terveydestä ja jätettäisiin pois nuo tautia aiheuttavat ja pahentavat sokerit.
        Diabetesliiton ravintosuositukset nimenomaan aiheuttavat 2-tyypin diabetestä.

• jane-et
        dippendahl kirjoitti:

Ihme yleistystä taas. En tunne alkuperäistä lähdettä, mutta pitää muistaa etteivät esimerkiksi 1-tyyppiläiset missään nimessä saa erityisesti rajoittaa hiilihydraattien saantia normaaliruokavaliosta.

Toinen pointti on tuo lainauksen "diabeetikkojen myöntämä tavaton makean nälkä". Tutkimustulosten puuttuessa totean, että tässä taas puhutaan ilmeisesti 2-tyyppiläisistä. Lisäksi on huomattava, että mahdollinen suuri makeanhimo johtuu luultavasti vanhoista hoitosuosituksista joiden mukaan mitään makeaa ei saanut nauttia. Sitten kun vuosikymmeniä kestänyttä kieltoa kevennetään, ei ole ihmekään että osa haluaa ottaa menetettyä aikaa takaisin.

Jatkuva nopeiden hiilihydraattien syöminen aiheuttaa ja ylläpitää sekä nälkää että makeannälkää. Näitä nopeita hiilaireita ovat mm. leipä, peruna, valkoinen riisi ja pasta, niin ja sokeri tietysti.
        Riittävä rasvan saanti yhdistettynä vähähiilihydraattiseen ruokavalioon pitää nälän ja makeanhimot poissa. Paino laskee ja veren kolesteroliarvot paranevat, toisin kuin vähärasvaisella ruokavaliolla, jossa kolesteroliarvot huononevat.

• Kiril
        jane-et kirjoitti:

Täällä on tämä keskustelun taso niin matala, ettei paljon kannata yrittää. Jos näille pistää linkin tutkimukseen, eivät osaa sitä lukea.
        Vaikka on aivan selvä asia, että 2-tyypin diabetes on sokeriaineenvaihdunnan häiriö, ja johtuu nimenomaan liiallisesta hiilihydraattien (=sokeria) syömisestä, ei täällä ymmärretä, että hiilihydraatteja pitäisi välttää. Syödään vaan pillereitä tai piikitetään sen sijaan että kannettaisiin itse jotain vastuuta omasta terveydestä ja jätettäisiin pois nuo tautia aiheuttavat ja pahentavat sokerit.
        Diabetesliiton ravintosuositukset nimenomaan aiheuttavat 2-tyypin diabetestä.

Mutta ei se auta, uskovat diabetesliittoon ja siksi meillä on nää sairausluvut koko ajan kasvussa. Lääkäri Antti Heikkilän kotisivuilla www.anttiheikkilä.com on tästä asiasta potilasesimerkki ja muutakin tietoa. Virallinen linja on kuin roomalainen kirkko, ei sallita poikkeamia.

• virallista linjaa :)
        Kiril kirjoitti:

Mutta ei se auta, uskovat diabetesliittoon ja siksi meillä on nää sairausluvut koko ajan kasvussa. Lääkäri Antti Heikkilän kotisivuilla www.anttiheikkilä.com on tästä asiasta potilasesimerkki ja muutakin tietoa. Virallinen linja on kuin roomalainen kirkko, ei sallita poikkeamia.

Kun kerran teillä on lääketeiteelliset kriteerit täyttäviä tutkimuksia, niin kääntäkää ne viralliset linjat...

On niitä linjoja ennenkin käännetty. Minä esim. sairastuessani v 1966 1-tyypin diabetekseen sain dieetin, jossa kartettiin hiilareita kuin ruttoa. Silloin sai jopa verotuksessa vähennyksen ravintokulijen perusteella, koska tuo diabeetikon ruokavalio tuli niin kalliiksi verrattuna senaikaiseen normaaliin ruokavalioon.

Joidenkin tutkimusten mukaanhan muutos tuonaikaiseen viralliseen suositukseen on tullut. Niin ja silloinkin suosituksen takana oli senaikainen sokeritautiliitto :)

• jane-et
        virallista linjaa :) kirjoitti:

Kun kerran teillä on lääketeiteelliset kriteerit täyttäviä tutkimuksia, niin kääntäkää ne viralliset linjat...

On niitä linjoja ennenkin käännetty. Minä esim. sairastuessani v 1966 1-tyypin diabetekseen sain dieetin, jossa kartettiin hiilareita kuin ruttoa. Silloin sai jopa verotuksessa vähennyksen ravintokulijen perusteella, koska tuo diabeetikon ruokavalio tuli niin kalliiksi verrattuna senaikaiseen normaaliin ruokavalioon.

Joidenkin tutkimusten mukaanhan muutos tuonaikaiseen viralliseen suositukseen on tullut. Niin ja silloinkin suosituksen takana oli senaikainen sokeritautiliitto :)

2-tyypin diabetestä hoidettiinkin aikaisemmin vähähiilihydraattisella ruokavaliolla, MUTTA kun lääketeollisuus keksi oivat lääkkeet (insuliini) niin diabetesliittopa muuttikin ravintosuosituksiaan niin, että nykyisin diabeetikot saavat syödä samaa huonoa hiilihydraattipitoista ravintoa kuin muukin kansa.

Insuliini on muuten erittäin vaarallinen myrkky, samoin kuin sokeri korkeina pitoisuuksina veressä. Olisi toivottavaa, että verensokeri pysyisi tasaisena ilman ylimääräisiä insuliinipiikkejä (terveilläkin). Joten tämä järjetön hiilihydraattien syönti sekä aiheuttaa diabetestä että on pahaksi jo 2-tyypin diabetekseen sairastuneille.

Voi olla että kestää kauan, ennenkuin diabetesliiton ravintosuositukset muuttuvat. Suomessa ei edes tutkita lääkkeettömiä hoitoja, koska suurimman osan tutkimuksista rahoittaa lääketeollisuus. Sen intresseissä ei ole lääkkeetön hoito. Sen sijaan Ruotsissa Karolinska institutetissa vähähiilihydraattista vaihtoehtoa 2-tyypin diabeteksessä on sekä tutkittu että hyväksi todettu. Tähän tutkimukseen olen laittanut linkin jossain aiemmassa thredissä.

Karpit.net on myös erittäin tietorikas keskustelufoorumi, ja sieltä löytyy myös pitkä ja varsin kattava diabeteskeskustelu tutkimuslinkkeineen ja perusteluineen http://karpit.net/forum/viewtopic.php?t=3536 Joten jos jotakuta oma terveys kiinnostaa, niin kannattaa käydä lukemassa (koko keskustelu loppuun asti)

P.S. Karpit net ei ole kaupallinen sivusto. Tämä- vaan sitä varten, että joku taas täällä älähtää. Se vaan sattuu olemaan tämän hetken paras tietopaketti suomeksi. Ja sieltä löytyy myös valtavasti tutkimustietoa (ihan virallista ja tieteellistä).

• estät
        jane-et kirjoitti:

2-tyypin diabetestä hoidettiinkin aikaisemmin vähähiilihydraattisella ruokavaliolla, MUTTA kun lääketeollisuus keksi oivat lääkkeet (insuliini) niin diabetesliittopa muuttikin ravintosuosituksiaan niin, että nykyisin diabeetikot saavat syödä samaa huonoa hiilihydraattipitoista ravintoa kuin muukin kansa.

Insuliini on muuten erittäin vaarallinen myrkky, samoin kuin sokeri korkeina pitoisuuksina veressä. Olisi toivottavaa, että verensokeri pysyisi tasaisena ilman ylimääräisiä insuliinipiikkejä (terveilläkin). Joten tämä järjetön hiilihydraattien syönti sekä aiheuttaa diabetestä että on pahaksi jo 2-tyypin diabetekseen sairastuneille.

Voi olla että kestää kauan, ennenkuin diabetesliiton ravintosuositukset muuttuvat. Suomessa ei edes tutkita lääkkeettömiä hoitoja, koska suurimman osan tutkimuksista rahoittaa lääketeollisuus. Sen intresseissä ei ole lääkkeetön hoito. Sen sijaan Ruotsissa Karolinska institutetissa vähähiilihydraattista vaihtoehtoa 2-tyypin diabeteksessä on sekä tutkittu että hyväksi todettu. Tähän tutkimukseen olen laittanut linkin jossain aiemmassa thredissä.

Karpit.net on myös erittäin tietorikas keskustelufoorumi, ja sieltä löytyy myös pitkä ja varsin kattava diabeteskeskustelu tutkimuslinkkeineen ja perusteluineen http://karpit.net/forum/viewtopic.php?t=3536 Joten jos jotakuta oma terveys kiinnostaa, niin kannattaa käydä lukemassa (koko keskustelu loppuun asti)

P.S. Karpit net ei ole kaupallinen sivusto. Tämä- vaan sitä varten, että joku taas täällä älähtää. Se vaan sattuu olemaan tämän hetken paras tietopaketti suomeksi. Ja sieltä löytyy myös valtavasti tutkimustietoa (ihan virallista ja tieteellistä).

diabeetikkoa, jolla on insuliinin puute, kuolla kupsahtamasta koomaansa, kun hän ei saakaan nauttia mitään nopeaa energiaa hädän hetkellä?

Olisiko hänen varmuuden vuoksi pidettävä taskussaan viestilappua: Jos löydätte minut kuolleena, se johtuu siitä ja vain siitä, että en saanut syödä sokeria, enkä leipää, perunaa, pastaa, en edes fruktoosia tai hedelmiä. Sorry nyt sitten skidit, että mutsille tuli noutaja, mutta olipa tosi hieno olo, ei yhtään nälkä vaan aina kylläinen. Se oli vhh-laatua se."

• jane-et
        estät kirjoitti:

diabeetikkoa, jolla on insuliinin puute, kuolla kupsahtamasta koomaansa, kun hän ei saakaan nauttia mitään nopeaa energiaa hädän hetkellä?

Olisiko hänen varmuuden vuoksi pidettävä taskussaan viestilappua: Jos löydätte minut kuolleena, se johtuu siitä ja vain siitä, että en saanut syödä sokeria, enkä leipää, perunaa, pastaa, en edes fruktoosia tai hedelmiä. Sorry nyt sitten skidit, että mutsille tuli noutaja, mutta olipa tosi hieno olo, ei yhtään nälkä vaan aina kylläinen. Se oli vhh-laatua se."

Tätä juuri tarkoitin, kun totesin, että keskustelun taso tällä foorumilla on täysin ala-arvoinen.

• jane-et
        estät kirjoitti:

Kun ei syö sokeria ja niitä nopeasti sokeristuvia hiilihydraatteja, ei se verensokeri heittele ylös alas, vaan pysyy tasaisena koko ajan.

Hätätilanteet ovat aina erikseen. Silloin täytyy tietenkin toimia nopeasti ja pelastaa potilaan henki. Siitä tässä ei nyt ollut kysymys. Mutta tätähän se on keskustelun taso täällä.... Entäs jos jään auton alle ja murskaannun....menenkö lääkäriin, vai hoidanko asian vähähiilihydraattisella ruokavaliolla.......öööööööö

• juuri tällä pasltalla olla
        jane-et kirjoitti:

Tätä juuri tarkoitin, kun totesin, että keskustelun taso tällä foorumilla on täysin ala-arvoinen.

Tietenkin, jos olet tyypin 1, tyypin 2, LADA, MODY tai muuten luokiteltu diabeetikko, niin sitten olet oikeassa osiossa keskustelemassa omasta diabeteksesi hoidosta/hoitamattomuudesta...

Mutta jos tää Diabetes-osio niin suo ottaa päähän, niin siirry muihin osioihin. Onhan niitä olemassa :)

• jane-et
        juuri tällä pasltalla olla kirjoitti:

Tietenkin, jos olet tyypin 1, tyypin 2, LADA, MODY tai muuten luokiteltu diabeetikko, niin sitten olet oikeassa osiossa keskustelemassa omasta diabeteksesi hoidosta/hoitamattomuudesta...

Mutta jos tää Diabetes-osio niin suo ottaa päähän, niin siirry muihin osioihin. Onhan niitä olemassa :)

Olen itse 2-tyypin diabeetikko, ja olen päässyt kaikesta lääkityksestä vähähiilihydraattisen ruokavalion ansiosta - samoin 21 kg:sta ylipainoa. Olen syönyt hyvin ilman jatkuvaa nälkää, enkä kaipaa makeaa, en myöskään leipää, perunaa ym. nopeasti sokeristuvia hiilihydraatteja.

Mielestäni olen aivan oikeassa paikassa keskustelemassa asiasta.

P.S. En ole ainoa, jonka diabetes on saatu kuriin pelkällä ruokavaliolla.

• ole ainoa...
        jane-et kirjoitti:

Olen itse 2-tyypin diabeetikko, ja olen päässyt kaikesta lääkityksestä vähähiilihydraattisen ruokavalion ansiosta - samoin 21 kg:sta ylipainoa. Olen syönyt hyvin ilman jatkuvaa nälkää, enkä kaipaa makeaa, en myöskään leipää, perunaa ym. nopeasti sokeristuvia hiilihydraatteja.

Mielestäni olen aivan oikeassa paikassa keskustelemassa asiasta.

P.S. En ole ainoa, jonka diabetes on saatu kuriin pelkällä ruokavaliolla.

Hienoa, että olet saanut hommat toimimaan omalla kohdallasi :)

Mulla on myös läheinen tuttu, joka pärjää ilman lääkitystä saatuaan painostaa pois ne tarpeelliset (hänen kohdallaan) 10%. Hän vaan on saanut saman aikaan vähentämällä energiamääriä sopivasti ja tasaisesti - ei pelkästään hiilariesta.

Eli painoa alas keinolla millä hyvänsä. Jollain se on todella vähähiilarinen, jollain vähärasvainen ja jollain ihan yleisesti ravinnon energiamäärän tiputtamiseen perustuva. Ja joku on päässyt tuloksiin liikunnallakin, siirtymällä sohvaperunasta ulos, ylös ja lenkille...

Eli yhtä totuutta ei ole. On monia keinoja, joista jokainen valitsee omansa :)

Tämän mun läheiseni ei edes tarvinut aloittaa lääkitykstä, kun onneksi asia tuli ilmi niin alkuvaiheessa, että laihdutus riitti.

Mitä sulla muuten tarkoittaa tuo vähähiilihydraattinen? Eli paljonko vuorokaudessa hiilareita nautit? 100g, 50g vai vielä vähemmän?

• jane-et
        ole ainoa... kirjoitti:

Mulla on myös läheinen tuttu, joka pärjää ilman lääkitystä saatuaan painostaa pois ne tarpeelliset (hänen kohdallaan) 10%. Hän vaan on saanut saman aikaan vähentämällä energiamääriä sopivasti ja tasaisesti - ei pelkästään hiilariesta.

Eli painoa alas keinolla millä hyvänsä. Jollain se on todella vähähiilarinen, jollain vähärasvainen ja jollain ihan yleisesti ravinnon energiamäärän tiputtamiseen perustuva. Ja joku on päässyt tuloksiin liikunnallakin, siirtymällä sohvaperunasta ulos, ylös ja lenkille...

Tämän mun läheiseni ei edes tarvinut aloittaa lääkitykstä, kun onneksi asia tuli ilmi niin alkuvaiheessa, että laihdutus riitti.

Mitä sulla muuten tarkoittaa tuo vähähiilihydraattinen? Eli paljonko vuorokaudessa hiilareita nautit? 100g, 50g vai vielä vähemmän?

Minulla hiilihydraatit pyörivät siinä 30-60 välillä. Nyt kun on mustikka-aika, syön kyllä niitä herkkuja ihan surutta päivittäin, joten saattaa mennä nyt vähän ylikin. Lisäksi syön paljon (yli 1/2 kg) vihreitä kasviksia, kuten parsakaalia, kaalia, kurkkua, varsiselleriä, lehtisalaattia, purjoa jne... Syön myös muita kasviksia, kuten paprikaa ja tomaattia.
        Kyllä minulla tämä ruokavalio alkoi vaikuttaa jo ennen kuin paino pahemmin putosi - siis noin parin viikon jälkeen alkoivat sokerit pysyä tasaisesti alle 5:n.

• ja järkevältä
        ole ainoa... kirjoitti:

Samalla tavalla sai iäkäs sukulaiseni sokeriarvot putoamaan: laihtumalla ja vähentämällä päivittäisiä energiamääriä ja poistamalla kaikki sokeroidut ruoat ruokavaliosta. Kokojyväruisleipää ja perunaa hän syö kuten terveetkin perheenjäsenet, mutta rajatusti, ei liikaa. Ja hänkin on vähentänyt huomattavasti rasvaisten ruokien syömistä. Ei siis tarvitse olla ilman leipää tai perunaa. Niistä hän saa nopeasti energiaa, ja kyllä fyysinen aktiivisuus näyttääkin lisääntyneen, kun aamusta iltaan tekee maatalon askareita ja käy kalassa merellä asti. Painonsa putosi 20 kg tällä ruokavaliolla yhdessä vuodessa.

Olen jostain lukenut, että pihviliha ja juusto lisäävät insuliinin eritystä enemmän kuin pasta! Ja kun syö aina hiilihydraatit proteiinien kanssa samalla aterialla, niiden glykeeminen indeksi laskee alemmas. Eiköhän 2-tyypin diabeetikolle ole runsasrasvainen ja runsasproteiininen ruokavalio ajan mittaan haitaksi, sillä diabeetikon verisuonten ja munuaisten kunto on taudin edetessä vaarassa heiketä.

Miksikö vhh-dieettiä ei suositella diabeetikoille sitten? Luulenpa että juuri tästä syystä, jos kerran syödään kokojyväviljan sijasta liikaa rasvaa ja proteiineja. Jotainhan on syötävä, että riittää energiaa päiväksi.

Ja kun yllättää vaikkapa jonkin erittäin raskaan fyysisen työn jälkeen verensokerin epätasapaino, neuvotaankin, että siihen on diabeetikon saatava nopeaa hiilihydraattia eikä mitään fruktoosisellaista, puhumattakaan pelkistä proteiineista ja rasvasta.

Satun tietämään erään esimiesasemassa olevan diabeetikon, jolle piti olla päivän kokouksiin aina jotain sokeritonta croisanttia tai voipullaa, ja hyvin hän voi ja jaksoi vetää raskaitakin kokouksia. Moniin kokouksiin kyllä hankittiin pullan sijasta voileivät hänen takiaan.

Ja vielä: 2-tyypin diabeetikoista vain ehkä n. yksi kolmasosa pärjää pelkällä ruokavaliohoidolla ja liikunnan lisäämisellä. Jos insuliinia ei enää erity tarpeeksi, on sitä saatava lääkityksellä.

• dee1
        jane-et kirjoitti:

jos/kun joudut aloittamaan tyypin 2 diabeetikkona tabletti- tai insuliinihoidon. Jos sinulla on todettu kakkostyypin diabetes, niin toivottavasti olet ajatellut mahdolliset lisäsairaudet ja muut asiat, mitkä voivat tulla kakkostyypin lisänä vaikuttamaan elämääsi. Oletko ajatellut, kuinka hoidat mahdolliset hypoglykemiat noilla pienillä hh- määrillä.

• jane-et
        dee1 kirjoitti:

jos/kun joudut aloittamaan tyypin 2 diabeetikkona tabletti- tai insuliinihoidon. Jos sinulla on todettu kakkostyypin diabetes, niin toivottavasti olet ajatellut mahdolliset lisäsairaudet ja muut asiat, mitkä voivat tulla kakkostyypin lisänä vaikuttamaan elämääsi. Oletko ajatellut, kuinka hoidat mahdolliset hypoglykemiat noilla pienillä hh- määrillä.

Hypoglykemiasta kärsin ennen lähes päivittäin. Kaupasta tullessa oli pakko rynnätä kasseille ja saada nopeasti jotain suuhunsa, ettei olisi mennyt taju kankaalle. Perheeni häpesi käytöstäni, kun ei ymmärtänyt mistä oli kysymys - en ymnmärtänyt silloin vielä itsekään. Kun asia sitten tutkittiin ja todettiin 2-tyypin diabetes, tuli tämäkin oire selvitettyä. Tämän vuoden aikana, jonka olen ollut vähähiilihydraattisella ruokavaliolla, en ole kertaakaan kärsinyt matalasta verensokerista. Kun en syö niitä nopeasti sokeristuvia hiilihydraatteja, ei se verensokeri myöskään heittele, vaan pysyy tasaisena. Jos taas popsisin niitä sokereita, niin tietysti tulisi ongelmia.

• Diabetic 35 years.
        Kiril kirjoitti:

Asia vaan on päinvastoin. Nykyisin kun yhä useammat siirtyvät tyydyttyneistä rasvoista kovetettuihin kasvisrasvoihin, transrasvoihin niin diabetes on lisääntynyt räjähdysmäisesti. Jos tyydyttyneitten rasvojen käyttö on romahtanut niin miksi sairaudet vain lisääntyvät?

Puhtailla eläinrasvoilla ei siis ole mitään tekemistä diabeteksen kanssa. Keinorasvojen käyttö häritsee solujen rakenteita poikkevan muotonsa takia ja ovat yhteydessä metaboliseen syndroomaan, diabetekseen ja lihomiseen.

Diabetes on hiilihydraattiaineenvaihdunnan sairaus ja hiilihydraattien kokonaismäärä vaikuttaa miten tauti kehittyy. Eli ei tämä ole outo ohje, nyt vain on muotia syyttää kaikesta voita ja muita terveellisiä, luonnollisia eläinrasvoja.

Diabetes on vakava sairaus, joka johtaa vakaviin komplikaatioihin. Siksi jokaisen tulisi suhatutua tautiin vakavasti ja pyrkiä tasapainottamaan veren sokerit mahdollisimman luonnollisella tavalla. Hiilihydraatit ovat haitaksi diabeetikoille huolimatta kuinka hitaasti ne imeytyvät. Kaikkien, joilla on kohonnut veren sokeri, tulisi rajoittaa hiilihydraattien määrää ravinnossa. On aika järkyttävää, kuinka paljon makeaa jotkut diabeetikot todellisuudessa syövät ja makean lisäksi todella paljon leipää.

2-tyypin diabeetikkona täytyy erityisesti korostaa ja kokemuksesta sen myös
        tiedän, miten välttämättömiä ja hyviä hiilihydraatit ovat terveyden kannalta.
        Hyvät hitaat hiilihydraatit ovat ihmisen koko terveyden perusta. Sen sijaan
        eläinrasvat ja myös osittain kovetetut kasvisrasvat ovar erittäin haitallisia
        sekä diabeetikoille että ei-diabeetikoille. Rasva on ihmisen oman insuliinin
        ja sen tuotannon vihollinen numero yksi. Siksi laadultaan hyvääkin rasvaa
        tulee käyttää vain kohtuullisesti. Taivaan kannen alla ei ole typerämpää
        ja terveydelle haitallisempaa ruokavaliota kuin karppaajan ruokavalio. Sen noudattajat menettävät terveytensä suhteellisen nopeasti ja poistuvat keskuudestamme myös nopeasti. Itse en käytä insuliinia, ja pitkäaikaissokeri-
        arvoni on terveen ihmisen hyvä arvo. Pahan LDL-kolesterin arvoni on 1,5.

• Oljenkorsihattu

sellaista sairautta, josta ei joku ole parantunut. Pitkät parantumattomat - tai vaikeasti parannettavissa olevat - sairaudet ovat lääketeollisuuden propagandakoneiston tuotteita. Sokeritaudista voi parantua vaihtamalla ruokavalionsa vitamiini- mineraali- hivenainepitoireen ravintoon. Ihmisen rauhaset ovat vuorovaikutuksessa keskenään mineraalien välityksellä. Eräs liikemies parani sokeritaudistaan nauttimalla täysruokosokeria ja vuorisuolaa. Näitä aineita on - vielä toistaiseksi - saatavilla luotaistuotekaupoissa.

• dee1

Rakas Oljenkorsihattu, harkitse tarkoin mitä kirjoitat. Tuo sokeritaudista paraneminen mainitsemallasi menetelmällä ja vuorisuola- ruokosokeri- esimerkillä on hengenvaarallinen esimerkki.

Diabetes on kehoa rasittava tila, ja verensokerin tasaisena pysyminen vaatii sopivan ruokavalion lisäksi myös tietämystä siitä, kuinka liikunta, stressi, elimistön hormonitoiminta, alkoholi ja jopa lämpötilat vaikuttavat verensokeriin.

Itse olen vallan onnellinen, että lääketeollisuuden propagandakoneisto pyörii. Ja elossa.

• Takku

Minulla on ollut 2-tyypin diabetes jo vuodesta 1987,olin lopettanut tupakoinnin 5vuotta aiemmin ,siitäpä seurasi reipas painonnousu,vatsaa alkoi kertyä.
      käytän nykyään victoza lääkettä 1,2mg iltaisin ja Levemiriä 70 ky iltaisin ennen nukkumaan menoa,verensokerit ovat n.6 aamuisin ,jos ei ole illalla paljon syönyt esim. leipää,helposti silti makean syönnin jälkeen sokerit nousee,ei pysty victozakaan sitä estämään.
      Ainoa ongelma on kyseisellä lääkkeellä,että vatsa toimii tosi huonosti ja sykettä pitää vähän korkeammalla,kuin ennen lääkettä n. 85-95,rasituksessa tietysti vielä korkeampi.
      Muistisairautta en ole vielä saanut ,siitä oli jossain artikkelissa puhetta,muistan asiat hyvin ja järki pelaa,ainakin toistaiseksi.
      Olen 58v.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      41
      7054
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3958
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      47
      3391
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2959
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2736
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2206
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2173
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2127
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2078
    Aihe