Mietin miten keinotekoisesti voisi tehdä föhn tuulen. Föhn tuulihan on sitä kun ilmamassa tulee vuorien yli tuulten vaikutuksesta. Ilman noustessa korkeammalle ilman paine laskee samoin kuin lämpötilan. Näin ilman kosteusalkaa tiivistyä sateeksi. Kosteuden tiivistyessä vapautuu lämpöä joka taas pyrkii nostamaan lämpötilaa. Vuorten toisella puolella ilman laskeutuessa ilman paine nousee ja täten ilman lämpötila nousee. Kosteuden tiivistymisen vaikutuksesta ilma on vuorien jälkeen lämpeempää kuin ennen niitä. Näin siis koulussa on opetettu. Mutta miksi pölynimurissa ilma ei jäähdy vaikka ilma menee pienempään paineeseen? Nostaako kitka ilman lämpötilaa samanverran kuin mitä paineen aletessa sen pitäisi jäähtyä. Tietääkö joku pitäisikö ideaalikaasun tilanyhtälön toimia tässä.
Miten föhn tuuli toimii?
5
568
Vastaukset
- Tero
Meni pikkaisen ohi tuo kysymyksen pointti. Föhn-ilmiö ja pölynimuri eivät liity mitenkään toisiinsa. Eiköhän se imurin putkeen menevä ilma jäähdy adiabaattisesti, mutta todennäköisesti lämpenee diabaattisesti jonkun verran siellä pölypussissa kun moottori käy kuumana vieressä. Lämpötila tasoittuu joka tapauksessa imurin moottorin sammuttamisen jälkeen.
- Huuhaa
Piti käydä ihan Googlessa katsomassa että onko olemassa termodynaamista termiä "diabaattinen"
Ehkä olen nyt menettänyt kaiken katu-uskottavuuteni kun minulla ei ole mitään käsitystä ko. termistä.
Adiabaatin tunnen: siinä muuttuu kaikki mahdollinen: paine, lämpötila, usko ja rakkaus, Vaimo ja lapset meni sen saman tien...
Oli muuten opiskeluaikani vit..tumaisimmat laskut.
Diabaattinen??? Siis kaksimuutoksinen??? Joo: nytehän mä sen vasta hokasin. Tyhmä minä! Kaksi termodynaamista tekijää muuttuu ja yksi pysyy vakiona. Olinko oikeassa? - Tero
Huuhaa kirjoitti:
Piti käydä ihan Googlessa katsomassa että onko olemassa termodynaamista termiä "diabaattinen"
Ehkä olen nyt menettänyt kaiken katu-uskottavuuteni kun minulla ei ole mitään käsitystä ko. termistä.
Adiabaatin tunnen: siinä muuttuu kaikki mahdollinen: paine, lämpötila, usko ja rakkaus, Vaimo ja lapset meni sen saman tien...
Oli muuten opiskeluaikani vit..tumaisimmat laskut.
Diabaattinen??? Siis kaksimuutoksinen??? Joo: nytehän mä sen vasta hokasin. Tyhmä minä! Kaksi termodynaamista tekijää muuttuu ja yksi pysyy vakiona. Olinko oikeassa?Et sitten googlettanut kuitenkaan?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Termodynamiikka
( monta muuta sivua)
Kosteuden tiivistyminen kyllä jarruttaa lämpötilan laskua,toisella puolen taas haituminen jarruttaa lämpötilan nousua. Ainut mikä fhöönissä muuttuu että kosteutta tiivistyy niin paljon että se osa siitä sataa alas, jolloin toisella puolella ei haihdutettavaa olekkaa juuri mitää. Jolloin lämpötila nousee abiaattisesti paineen kasvaessa.
Imurissa jos imee 2m. vesipatsasta vastaako se peräti 2km vuorta, lämpötilan pitäisi laskea peräti 20 astetta (aste 100m kohti). ympäristö johtaa imuriin niin paljon lämpöa ettei villakoirat juuri palele.
paineilma (8kilon paine) kun vapautuu se kylmenee tosipaljon ei muistaakseni päästy yli -18asteen vaikka miten yritettiin. silloin kokeillessa taisikin olla vain 4kiloa painetta.- Huuhaa
Just, joo. Termodynamiikan 14. pääsäännön mukaan ja Sörssellösönin 5. postulaatin mukaan näinhän se on.
Voit yrittää laske NRT/PV tai sitten kaavalla MN/C>WC. Jälkimmäinen kaava on täysin emppiirinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?871724- 851232
- 1101123
- 68915
- 102884
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56818- 47731
- 36722
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis47671- 33663