Turkkilaiset kakut

Liiannuori

Olin Turkissa lomalla ja siellä sai joka kahvilasta aivan mielettömän hyviä kakkuja. Kakut oli yli kymmenen senttiä korkeita joten pala jonka sai oli yleensä aina niin iso, että sitä tuskin jaksoi syödä (iso kokoisena miehenä mulla ei yleensä ole tätä ongelmaa). Hinta oli aina alle € 2 pala.

Ja kakkujen koostumus oli jotain aivan uskomatonta. Täytettä oli enemmän kuin kakkupohjaa. Täytteiden koostumusta en maallikkona lähde arvioimaan kuin että perinteistä kermavaahtoa ei juurikaan näkyny. Myöskään kuorrutukset oli jotain aivan muuta kuin kermavaahtoa. Kuorrutteen ulkonäkö kyllä muistutti kotoista käpykakkua (paljon värikkäämpiä ne tosin oli) ja suklaa kuorrutuksia oli myös paljon. Maku oli kyllä ihan eri luokkaa, kuin käpykakussa.

Oon vaan jälkeenpäin ihmetellyt, että miksei Suomen kahviloista löydä mitään vastaavia makuelämyksiä. Ton matkan jälkeen kyllä jokainen Kahvila käynti Suomessa on ollut hienoinen pettymys. Vaikka ostaisi aina hienoimman leivoksen mitä tiskissä on, niin kyllä vaan tulee ikävä noita Turkin poikien luomuksia.

Jos palstaa seuraa joku kondiittori niin vois kertoa ainaki sen, että onko kyse ammattitaidon puutteesta vai nouseeko tollasen kakkupalan hinta liian korkeaks suomalaisen kukkarolle.

13

1084

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ............

      "Maku oli kyllä ihan eri luokkaa, kuin käpykakussa.

      Oon vaan jälkeenpäin ihmetellyt, että miksei Suomen kahviloista löydä mitään vastaavia makuelämyksiä. Ton matkan jälkeen kyllä jokainen Kahvila käynti Suomessa on ollut hienoinen pettymys. Vaikka ostaisi aina hienoimman leivoksen mitä tiskissä on, niin kyllä vaan tulee ikävä noita Turkin poikien luomuksia. "

      No nyt tiedät mistä Berlusconi ja Chirac puhuu vaikka Suomessa vielä kakkuja syödään kuin leipää joten ne ovat suhteessa parempia kuin ruoka.

      "Jos palstaa seuraa joku kondiittori niin vois kertoa ainaki sen, että onko kyse ammattitaidon puutteesta vai nouseeko tollasen kakkupalan hinta liian korkeaks suomalaisen kukkarolle. "

      Sekä että. Eihän Suomessa osata edes paahtaa ja keittää kahvia.

      • Liiannuori

        "Sekä että. Eihän Suomessa osata edes paahtaa ja keittää kahvia"

        Toikin tuli todettua samaisella reissulla. Jos ei erehtyny tilaamaan ns. turkkilaista kahvia niin kahvi oli hyvää. Ja elämäni parhaat latet ja capucinot oon juonut tuon matkan aikana. Eikä Turkkia edes pidetä minään kahvila maana. Saas nähdä millanen kahviloiden taso on Riiassa. Sinne ollaan menossa parin viikon päästä.


      • ..........
        Liiannuori kirjoitti:

        "Sekä että. Eihän Suomessa osata edes paahtaa ja keittää kahvia"

        Toikin tuli todettua samaisella reissulla. Jos ei erehtyny tilaamaan ns. turkkilaista kahvia niin kahvi oli hyvää. Ja elämäni parhaat latet ja capucinot oon juonut tuon matkan aikana. Eikä Turkkia edes pidetä minään kahvila maana. Saas nähdä millanen kahviloiden taso on Riiassa. Sinne ollaan menossa parin viikon päästä.

        "Jos ei erehtyny tilaamaan ns. turkkilaista kahvia niin kahvi oli hyvää."

        Niin siis vertasin suomalaista kahvia juuri kreikkalaiseen/turkkilaiseen/arabialaiseen kahviin. :) No mutta makunsa kullakin, itse en viitsi pilata hyvää espressoa maidolla tai sokerilla.

        En kyllä tiedä mitä pidetään kahvilamaina. Kreikassa ainakin istutaan päivät pitkät kahviloissa ja olen kuullut että Turkissakin. Ja sieltähän se kahvi Konstantinopolin kautta on Eurooppaan tullut.


      • zaatar
        .......... kirjoitti:

        "Jos ei erehtyny tilaamaan ns. turkkilaista kahvia niin kahvi oli hyvää."

        Niin siis vertasin suomalaista kahvia juuri kreikkalaiseen/turkkilaiseen/arabialaiseen kahviin. :) No mutta makunsa kullakin, itse en viitsi pilata hyvää espressoa maidolla tai sokerilla.

        En kyllä tiedä mitä pidetään kahvilamaina. Kreikassa ainakin istutaan päivät pitkät kahviloissa ja olen kuullut että Turkissakin. Ja sieltähän se kahvi Konstantinopolin kautta on Eurooppaan tullut.

        ja turkkilaisia voidaan enemmän pitää teekansana, vaikka turkkilainen kahvi onkin jo lähes koko maailmassa omaksuttu käsite.


    • Öznur

      Samaa olen miettinyt itse. Yhtä taidokkaasti koristeltuja kakkuja en ole nähnyt missään päin Suomea. Makukin on aina ollut mitä mainioin. Ja mikä parasta, halvalla lähtee, jopa halvemmalla kuin jos tekisi (siis yrittäisi tehdä heh) samanlaisen kakun itse kotona. Huonoinkin turkkilainen kakku on yleensä ollut parempi kuin mikä tahansa esim. Aschanin tekemä. Luulen että Suomessa ongelma on juuri siinä että jos yhden kakun tekemiseen käytettäisiin näin paljon aikaa ja vaivaa, tulisi kakulle aika kova hinta. Työn hinta kun ei Turkissa ole paljon mitään. Ja tietysti Turkilla on aika paljon pidemmät perinteet kakkujen ja kaikennäköisten makeiden tekemisessä. Ovat muuten aika makeannälkäistä kansaa kun kahviloiden/leipomoiden tarjontaa ja kysyntää katselee :)

      • eri maissa

        2 euron leivonnainen Turkissa on halpa tavalliselle suomalaiselle, mutta tavalliselle turkkilaiselle se on kallis.
        Nyt nämä Taimaasta tulleet marjanpoimijat aikovat saada poimimisrahoillaan ostettua autoa ja taloa. Kukaan suomalainen ei niillä poimimisrahoilla ostaisi vastaavaa täältä. Kaikki on suhteellista.

        En kuitenkaan halua vähätellä heidän kakkujensa hyvyyttä ja taidokkuutta tällä. Mielestäni meilläkin oli taidokkaita krokaaneja ennen jokaisessa juhlapöydässä, enää kenelläkään ei ole varaa ostaa niitä, kun hinnat on menneet tähtiin. Eli konditoriat riisuvat tuotteita, että kannattaa, jotta ihmiset ostaisivat.


      • Öznur
        eri maissa kirjoitti:

        2 euron leivonnainen Turkissa on halpa tavalliselle suomalaiselle, mutta tavalliselle turkkilaiselle se on kallis.
        Nyt nämä Taimaasta tulleet marjanpoimijat aikovat saada poimimisrahoillaan ostettua autoa ja taloa. Kukaan suomalainen ei niillä poimimisrahoilla ostaisi vastaavaa täältä. Kaikki on suhteellista.

        En kuitenkaan halua vähätellä heidän kakkujensa hyvyyttä ja taidokkuutta tällä. Mielestäni meilläkin oli taidokkaita krokaaneja ennen jokaisessa juhlapöydässä, enää kenelläkään ei ole varaa ostaa niitä, kun hinnat on menneet tähtiin. Eli konditoriat riisuvat tuotteita, että kannattaa, jotta ihmiset ostaisivat.

        Yleensä se "pieni" kakunpala ei kyllä maksa tuota 2 euroa "tavalliselle" turkkilaiselle. Turistipaikoissa kun on vähän kalliimmat hinnat. Olen ostanut kokonaisia suuria kakkuja Ankarasta noin 6 euron hintaan. Ja onhan siellä Turkissakin hinnat viime aikoina nousseet suhteessa jos euron ja vahvan liiran nykyistä kurssia vertaa. Kummallisinta tässä kaikessa on, että perustuotteet kuten vehnäjauhot ja sokeri ovat kaikki Turkissa Suomen hinnoissa jos ei jopa yli. Ei sitä Turkkia oikein voi Thaimaahan hinnoissa enää verrata. Jotkut asiat (kotimaiset vihannekset esim) ovat hyvinkin halpoja, toiset taas Suomea kalliimpia. Kyllä se on se työn hinta joka Suomessa nostaa hinnat pilviin. En kyllä usko että Suomessa on edes koskaan myyty Turkin kaltaisia taideteoksia leivonnaisina. Taidollahan nekin varmasti on kaikki tehty, mutta mahtipontisuudessa ja maussa ei ole Turkin voittanutta. Yksinkertaisuus kun kuulemma kaunistaa Suomessa :D


      • .............
        Öznur kirjoitti:

        Yleensä se "pieni" kakunpala ei kyllä maksa tuota 2 euroa "tavalliselle" turkkilaiselle. Turistipaikoissa kun on vähän kalliimmat hinnat. Olen ostanut kokonaisia suuria kakkuja Ankarasta noin 6 euron hintaan. Ja onhan siellä Turkissakin hinnat viime aikoina nousseet suhteessa jos euron ja vahvan liiran nykyistä kurssia vertaa. Kummallisinta tässä kaikessa on, että perustuotteet kuten vehnäjauhot ja sokeri ovat kaikki Turkissa Suomen hinnoissa jos ei jopa yli. Ei sitä Turkkia oikein voi Thaimaahan hinnoissa enää verrata. Jotkut asiat (kotimaiset vihannekset esim) ovat hyvinkin halpoja, toiset taas Suomea kalliimpia. Kyllä se on se työn hinta joka Suomessa nostaa hinnat pilviin. En kyllä usko että Suomessa on edes koskaan myyty Turkin kaltaisia taideteoksia leivonnaisina. Taidollahan nekin varmasti on kaikki tehty, mutta mahtipontisuudessa ja maussa ei ole Turkin voittanutta. Yksinkertaisuus kun kuulemma kaunistaa Suomessa :D

        "Yksinkertaisuus kun kuulemma kaunistaa Suomessa :D"

        Ei Suomessa arvosteta kaunetta. Täällä arvostetaan käytännöllisyyttä. Sama pätee ruokaankin; ruoka pitää olla helposti syötävää ja sitä pitää olla paljon, muulla ei ole juuri merkitystä. Toivottavasti tuollainen typerä ajattelutapa häviää pikkuhiljaa sotaveteraanien, Karjala takaisin -liikkeen ja muun järjettömyyden myötä.


      • Öznur
        ............. kirjoitti:

        "Yksinkertaisuus kun kuulemma kaunistaa Suomessa :D"

        Ei Suomessa arvosteta kaunetta. Täällä arvostetaan käytännöllisyyttä. Sama pätee ruokaankin; ruoka pitää olla helposti syötävää ja sitä pitää olla paljon, muulla ei ole juuri merkitystä. Toivottavasti tuollainen typerä ajattelutapa häviää pikkuhiljaa sotaveteraanien, Karjala takaisin -liikkeen ja muun järjettömyyden myötä.

        Kyllä Suomessakin mielestäni arvostetaan kauneutta. Kauneuden käsite vaan vaihtelee niin paljon eri ihmisten ja kansalaisuuksien kesken. Nuo turkkilaiset kakut nyt ovat varmasti useista suomalaisistakin kaikessa mahtipontisuudessaankin kauniita. Samaa ei voi mielestäni sanoa esim. turkkilaisten mausta korujen suhteen. Joku tykkää yksinkertaisesta, toinen mahtipontisesta. Ja eihän kukaan missään maassa kotonaan tee muuta kuin helposti syötävää ruokaa jota on paljon. Joskus on käytännöllisyyskin ihan hyvästä, eikä silloin tuota kauneutta paljon tarvitse ajatella. Kahviloissa ja kalleimmissa ravintoloissa kauneus (olkoon se sitten yksinkertaista tai mahtipontista) onkin sitten esillä jo eri tavalla, myös Suomessa.


    • coffeebean

      Itse olen kaipaillut kanssa hyviä kahviloita Suomeen. Unkarin matkoillani olen nähnyt pitkiä vitriineitä täynnä aivan ihania korkeita kakkuja, hinnat euron luokkaa/kakkupala. Ja kahvi on siellä aina ihan törkeän hyvää, jopa ihan tavallinen maitokahvi on taivaallista.

      Valitettavasti Suomessa juuri tuo työn hinta taitaa vaikuttaa siihen, ettei tällaisia kahviloita täällä ole. Vaikka onhan se hyvä, että Suomessa työntekijöille maksetaan kunnon palkkaa... Suomalaiset eivät muutenkaan juuri ole kahvilakansaa (vieläkään), vaan kahvit juodaan mielummin kotona.

      • .........

        "Suomalaiset eivät muutenkaan juuri ole kahvilakansaa (vieläkään), vaan kahvit juodaan mielummin kotona."

        Johtuisikohan juuri siitä, että kahviloissa se kahvi on ollut parhaassa tapauksessa monta tuntia pannussa kitkeröitymässä. En minä ainakaan Suomessa käy koskaan kahviloissa mutta Etelä-Euroopassa kahvila on toinen kotini.


    • Anonyymi

      Sama mieltä. Parhaat kakut mun elämässä maistoin Turkkissa. Voi että! Suomessa harvoin löytyy niin hyviä.

    • Anonyymi

      Karkkilantukussakaan ei ollunna.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 169
      4849
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      124
      4413
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2871
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      29
      1928
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1699
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1690
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      104
      1675
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1603
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1541
    Aihe