En keksi mitään järkevää käännöstä, koska luulojeni mukaan suomesta puuttuu yks. 1. persoonan imperatiivi. Ainoa käännös käskylle/kehoitukselle, jonka keksin on "Olkoon niin että olen..." ja sekin tuntuu huonolta.
Olenko hidas vai eikö todellakaan ole helpompaa tapaa?
Yksikön 1. persoonan käsky/kehoitus
7
490
Vastaukset
- Uomo
Luulen, että henkilö, joka käskee itseään tekemään jotakin, on jonkin sortin skitsofreenikko.
- Tsemppari
Urheilussa itsensä käskemistä sanotaan tsemppaamiseksi.
- Topias
Harvoinpa tuota muotoa taidetaan tosielämässä käyttää ja tarvita! Mutta tiukan tullen koiraskin poikii, kuten vanha suomalainen sananlasku sanoo...
Hatti Jahunen kuulemani mukaan silloin tällöin käskee itseään ja hän muodostaa imperatiivimuodon liittämällä yksikön kolmannen persoonan imperatiivivartaloon yksikön ensimmäisen persoonan possessiivisuffiksin - kas näin:
Syökööni tämä leipä, juokooni tämä malja. Muistakooni hetki poisnukkuneita esi-isiäni.
--
kirjoitti Topias-veitikka silmäkulmassaan
, Miksi valitat, ettet keksi käännöstä, kun ei ole mitään käännettävää? Et ainakaan kerro, mikä olisi käännettävä virke ja missä asiayhteydessä ja mille kohderyhmälle se pitäisi kääntää.
Useimmissa kielissä ei ns. imperatiivilla eli käskytavalla - sinänsä harhaanjohtavia nimityksiä, koska useimmiten merkityksenä _ei_ ole käsky vaan esimerkiksi toivomus, pyyntö tai olettamus - ole yksikön ensimmäisen persoonaa. Syykin lienee ilmeinen. Joistakin kielistä sentapainen muoto kuitenkin tavataan; sen merkitys on lähinnä se, että puhuja kannustaa itseään. Tähän tarkoitukseen voi hyvin käyttää indikatiivia: "Nyt rupean töihin."
Kun kyse on itsekseen puhelusta, voi tietysti käyttää mitä muotoa huvittaa. Jos kyse on kaunokirjallisuudesta, jossa haluaa esittää, mitä teoksen henkilö mutisee itsekseen, kun pitäisi tehdä jotain mutta ei jaksaisi tms., kannattaa pyrkiä luontevuuteen. Kaunokirjallisuutta lukemalla oppii varmaankin löytämään tähän joitakin keinoja, mutta olennaista on, millaisen kuvan persoonasta haluaa antaa. Joidenkuiden ihmisten luonteeseen voisi sopia itsensä puhutteleminen 2. persoonassa: "Rupeapa, NN, nyt töihin!"- ymmärtää,
mutta kun alamme komennella itseämme, olemme menneet liian pitkälle:)
- Yasuni
Riippuu tietysti asiayhteydestä, mutta kuinka olisi "Minun on mentävä"?
- Mökämake
Kaveri ryyppäsi kolme päivää. Neljännen aamunakin teki mieli, mutta meni peilin, tihrusti vähän aikaa ja käytti ehdotonta imperatiivia: "Häppee perkele ja ota ittees niskasta kii".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1931422
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän138913- 85872
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?52801- 51758
Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t253667Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä330639Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,9636Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk57619- 53594