Vanhat kullankaivat uskoivat kullan emäkallioon.
Wanhat veijarit eivät tienneet
yleensäkään jalometallien syntytapaa Aurinkokunnan aamuhämärissä.
Eli tarvitaan Novan vaatimat miljoonat lämpöasteet!
Lapin kullan "emäkalliot"
6
2032
Vastaukset
Siltikin kulta olisi voinut kulkeutua jokiin jostakin tietystä pistestä eli emäkalliosta.
Sitä vaan ei taida lapissa olla nykymittaustenkaan mukaan.
Hyvää kultaonnea vaan kaivauksille mainarit:))- hippusista
Kullan etsijän unelma on löytää mother lode.
- johanna
Tiedä sitten kuinka moni jäärä siellä vaskaa rahanhimo silmissä. Yksinäisyys, hiljaisuus, hyttysöljy, maisemat, elämäntapa. Ja tietty tanssit Inarissa.
Koska lähtisi itsekin? - huopahattu
johanna kirjoitti:
Tiedä sitten kuinka moni jäärä siellä vaskaa rahanhimo silmissä. Yksinäisyys, hiljaisuus, hyttysöljy, maisemat, elämäntapa. Ja tietty tanssit Inarissa.
Koska lähtisi itsekin?Etkö ole ollut kultamailla? Kaikki mitä äsken luettelit on juuri sitä mitä porukka sieltä hakee. Vielä paketti makkaraa, pari olutta iltanuotiolle ja pressuista kyhätty sauna, niin se on siinä!
Hommaa varusteet; sadevehkeet, keittovehkeet, lämmintä ja teltta. Varaa muonaa muutamaksi päiväksi ja aikaa ainakin viikoksi.
Ilmesty vaikkapa Kutturan tien kioskille ensi kesänä, siellä kyselemällä olet todennäköisesti päivän -parin päästä jossain valtauksella vaskooli kädessä.
Suosittelen. - kanukki
johanna kirjoitti:
Koska lähtisi itsekin?viikossa -kun menen vaimo-kullan kanssa saunaan...
- Pulizer
Emäkalliolalue ulottuu Enontekiöstä Kuusamoon.
Lännessä Korsatunturi ympäristöineen on kulta-aluette ja lähestyttäessä lännestä Korsajärveä maastossa on paikoin kohtia, jossa ruskeaa kalliota on sulatettu ja rikottu nuotioilla vuosisatoja sitten. Armojärveltä noin 8 km itään on selvää, metallista kalliokultaa ja itse Korsatunturi on siinä olevien pystysuorien diabaasipylväiden perusteella vanha tulivuori, jonka kautta joskus 1800 miljoonaa vuotta sitten on maan uumenista tullut syvältä raskasta magmaa, josta suuri osa Ivalojoen kullasta lienee peräisin.
Korsatunturista luoteeseen sijaitsee Kultamaa-niminen paikka, jossa vieläkin asunee vanha, saksalainen erakko, jolla on v-muotoinen arpi oikeassa suupielessään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 233163
Ulosotossa olevan tulisi saada itse päättää
Maksetaanko hänen ulosotossa olevia velkoja takaisin yksi kerrallaan vai ripotellen pikku summia sinne tänne, kuten ulos1962854Sanna Marin veti posket lommolla röökiä Ruisrockissa
Tai ainakin röökin näköistä, liekö itse käärittyä 🫢1711851Antin piti riuhtoa Sofia irti pojankIopista
Oli festivaaleilla Iiimautunut johonkin jätkään, niin Antin piti käydä irroittamassa täti ja pelastamassa poikanen. Pah2581504- 1101273
Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan
Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs461160Olet ollut aika törkeä minua kohtaan
Sillä tavalla ovelasti, ettei mitään "todisteita" ole mistään. Eli niin kuin, että mitään et ole tehnyt, mutta toisaalta461037- 1531006
Saisipa sitä palata ajassa taaksepäin
maailmaan jossa oli vielä edes joku järki tallella ja ajatus takana. Sain myös suunnatonta iloa erään henkilön näkemises32934- 43824