Lohtusyöminen

Lisbeth

Viimeisten kuuden vuoden aikana olen lihonut 20 kiloa. Laihdutusyrityksiä on ollut useita. Olen nuo kilot laihduttanut moneen kertaan ja aina ne tulevat takaisin ja vielä vähän ylikin.

Tänä kesänä olen luovuttanut.

Kyse ei ole enää vain laihduttamisesta. Ei myöskään elämäntapamuutoksesta.

Elämäntilanteeni on ollut stressaava ja olen kehittänyt ilmeisesti itselleni syömishäiriön josta ei puhuta, lohtusyömisen. Tunnen saavani herkkujen syömisestä jotakin hyvänolon tunnetta jota minun on vaikea määritellä.

Syömiseeni liittyy myös television katselu tai kirjojen lukeminen. Eli jotenkin hakeudun "muualle" ajatuksissani ja samalla maksimoin nautintoni syömällä.

Kaikkein mieluiten mäyssyttelen silloin kun koko talo -mies ja lapset- nukkuvat, saan olla ihan rauhassa. Minä myös piilottelen karkkipapereita ja karkkeja (yleensä suklaata), aivan kuin alkoholistit pullojaan.

Nautin siitä kun saan käpertyä sohvan nurkkaan hyvän kirjan ja pari suklaalevyn kanssa. Ajatuskin siitä että joutuisin siitä luopumaan tekee kipeää. Jos en muutamaan päivää saa nautiskella niin tulen ärtyiseksi ja kiukkuiseksi..

Tunnistatko itseäsi? Oletko keksinyt miten tästä kierteestä pääsee?? Tällä hetkellä olen 30 kiloa ylipainoinen ja liikkuminen on vaikeaa, vaatteet eivät meinaa mahtua, tunnen itseni rumaksi ja epäonnistuneeksi vaikka kätkenkin sen hyvin. Olen sellaisessa asemassa että pyrin olemaan edustava kaikissa tilanteissa.. En ikinä voisi puhua kenellekään tästä asiasta kasvotusten, en ikinä. Kiitos netin nimettömyydelle.

Ilmeisesti jokin on tunne-elemässäni päälaellaan. Miten tämän saisi korjatuksi?

18

6821

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • apua

Kuten sanoit, elämän tilanteesi on ollut stressaava. Koetko että et saa tarpeeksi rakkautta ja hyväksyntää? Vai haetko sitä väärältä taholta. Suosittelen jonkinlaista terapiaa että saisit selville mistä haet lohtua syömällä. Joskus sekin auttaa että vaan saa sanotuksi ääneen mikä on mennyt elämässä pieleen.

• auttaa varmasti

Lyö ensimmäiseksi TV kirveellä halki tai kuskaa se kaatopaikalle. Voit sen tietysti myydäkin.

Osta viljamylly, käsikäyttöinen ja säkillinen rukiin jyviä. Pakota itsesi syömään AINAKIN kaksi lautasellista veteen keitettyä ruispuuroa rasvattoman maidon kanssa aamuin ja illoin.

Pakota itsesi syömään päivittäin ainakin kaksi hedelmää.

Näillä pääset jo pitkälle. Ilmoitathan sitten palstalla, kun nämä asiat ovat kohdallasi kunnossa, niin saat lisäohjeita?

• vasikoita

lihotetaan puurolla, hänellä on henkinen ongelma, ei siinä kuule puurot juuri auta. Käy terapeutilla; aloita ihan vyöhyketerapiasta, siirry sitten jalkaterapeutille ja sitten siitä vaikka hierojalle ja yrttikylpyihin. Sitten varaat ajan oikealle psykologille/psykiatrille. Ehkä sitten..
        Mulla oli kanssa tuommoinen möykky, nyt olen siirtynyt ruokapäiväkirjan pitäjäksi (netissä nutris) ja se auttaa, enää en syö niin salaa kuin ennen. Kokeile.

• läsämooses*

possuja ja vasikoita lihotetaan tuolleen viljalla. Hän tarvitsee henkistä apua.
        Käy vyöhyketerapeutilla ja muilla ja sitten hommaa aika oikealle terapeutille.
        Mulla on ruokapäiväkirja apuna (netissä nutris) ja se on auttanut mua,kokeile.
        Edellinen samanlainen viestini katosi bittitaivaaseen, tuleekohan tämä perille. No, sitten niitä on kaksi.

• sokerihumalainen

Näinhän se menee ja sille on kai nimikin: sokeririippuvuus. Pitäisi varmaan perustaa meillekin anonyymiryhmä. Minä havahduin omaan keksipaketti/karkkipussikierteeseeni joitakin vuosia sitten. Aloin absolutistiksi ja se tepsi. Pari vuotta kartoin herkkuja kuin ruttoa, paino laski ja olo tuntui hyvältä. Sitten aloin odottaa lasta ja vähitellen palasin vanhoihin tapoihin. Nolottaa tunnustaa, että minä kätken karkkeja ja syön niitä salaa. Odotan, että vieraat lähtevät, että saan mässätä kahvipöytään jääneet herkut. Perjantai-iltaan kuuluuu herkuttelu, lapset nukkuvat ja kukaan ei tule jakamaan sipsejä eikä suklaata. Näin olen elellyt muutaman vuoden ja paino on noussut entisiin lukemiin. Omaan syömiseeni liittyy "pakeneminen arjesta" ja kiinnijäämisen jännitys (kaappivaras-lapsuus).

Huono omatunto ja verenpaine saivat muutama viikko sitten aikaan sen, että tein päätöksen muuttaa tapojani. Jouduin myös työelämässä ulkonäkörasismin kohteeksi työpaikkaa hakiessani. Haluan näyttää itselleni (ja sille ärsyttävälle työhaastattelijalaiheliinille), että kun minä jotain päätän, se myös pitää. Kaipaan herkkuhetkiä niinkuin alkoholisti pulloaan, mutta taistelen vastaan päivä kerrallaan. Yritän välttää kaupassakäyntiä ja siellä erityisesti herkkuhyllyjä. Yritän hakea mielihyvää lenkkipolulta, vaikka toistaiseksi se on tuntunut pakkopullalta. Olen uskaltautunut alasti kokovartalopeilin eteen, enkä totisesti pidä näkemästäni. Toistaiseksi olen saanut hillittyä itseni, mutta kokemuksesta tiedän, että makeanhimo iskee viimeistään silloin, kun uppoudun mielenkiintoiseen kirjaan. Edellisellä absolutismikaudella herkuttelin vohveleilla, joista kaavin täytteet pois. Rusinat ovat myös mukavaa naposteltavaa, samaten riisimurot ja tietenkin kaikki marjat ja hedelmät. Kunpa joku keksisi suklaanmakuisen purukumin, saisi nauttia ihanasta mausta ilman että söisi yhtään kaloria!

Yritän saada shokkistartilla aikaan vieroituksen sokerista. Jossain vaiheessa saatan yrittää palata kohtuukäyttäjäksi, ehkä annan luvan itselleni luvan herkutella yhden suklaapatukan viikossa ja ottaa kahvin kanssa pikkupullan. Toivottavasti itsekuri on sitten niin vahva, että en retkahda enempää ja pystyn nauttimaan herkusta hyvällä omallatunnolla. Tällä hetkellä vain katson, mitä tuleman pitää, mutta ilman Päätöstä retkahdus tulee liian pian.

Tsemppiä, tänään voi olla loppuelämäsi ensimmäinen päivä.

• Ruotsissa

on ryhmä sokeririippuvaisille. Voiskos Suomeen perustaa samanlaisen? Tai perustetaan itte tuonne msn.groups-sivuille. Siellähän on vaikka mitä muutakin, eikös tämäkin menis.
        Perustakaa joku, tuun mukkaan het!

• ertr

Jaa että 20 kiloa 6 vuodessa Mä olen lihonut 15 kiloa vuodessa.

• !!!

15 kiloa yhdessä vuodessa? Sitten toinen vuosi perään ja kolmas ja mitä sitten??? Tuollainen nopea lihominen rasittaa paljon sydäntä.
        Nyt niskasta kiinni tai jos se johtuu jostain sairaudesta niin vähän äkkiä lääkäriin.

• Ravitsemustietoa

Käyttäytymisesi - syömisen salailu, yksin "mässäily", käärepaperien piilottelu - viittaa jonkinasteiseen bulimiaan (kaikki bulimikot eivät tyhjennä) tai BEDiin. Tätä tukee myös se, että epäilet ongelmasi johtuvan tunteista. Kyseessä voi olla esimerkiksi stressin tai masennuksen aiheuttama reaktio, mutta mitään varmaa ei voi sanoa kun ei sinua tunne.

Yleensä syömishäiriöitä ja tunne-elämän ongelmia hoidetaan terapiassa. Nykyään suositaan lyhytterapiaa eli 10-15 kerran terapiaa jossa kotitehtävien ja muiden harjoitusten avulla pyritään muuttamaan käyttäytymistäsi. Jotkut syövät syömishäiriöihin myös serotoniiniaineenvaihduntaan vaikuttavia lääkkeitä. Varsinkin sokerinhimo saattaa johtua liian alhaisesta serotoniinitasosta. Tämä heijastuu myös tunne-elämään apatiana, pahimmillaan masennuksena.

Kotikonstit voivat auttaa hetkeksi, mutta ammattilaisten suunnittelema hoito-ohjelma auttaa useimpia. Varaa aika terveyskeskukseen ja kysy sieltä, miten kannattaisi edetä.

• sokerihumalainen

Jepellä on juomishäiriö, hän juo, koska se on kivaa ja siitä saa hyvät fiilikset. Sama pätee hemmottelusyömiseen. Harva Jeppe pääsee eroon tavoistaan terapialla ja Antabuksella, Jeppe ei välttämättä edes halua parantua, vaikka tietää että alkoholi vaarantaa terveyden. Jepen raitistuminen alkaa siitä, että hän tekee Päätöksen. Sama pätee Herkuttelijaan, kaikki on kiinni omasta tahdonvoimasta.

Minä olen Herkuttelija, ja esitän tässä muutaman mutu-teesin asiasta. Omalla käyttäytymiselläni ei ole mitään tekemistä BEDin tai bulimian kanssa.
        - jos käyn kaupassa itse, kulutan paljon aikaa herkkuhyllyllä. Rakastan Panttereita, mutta ostan myös usein suklaata ja irtokarkkeja. Olen "hintatietoinen" ja ostan Megapakkauksia tai tarjouksia (osta kaksi, jolloin yksikköhinta on halvempi)
        - jos mieheni käy kaupassa, pyydän häntä tuomaan minulle "jotain hyvää". Jos hän unohtaa, olen nyrpeänä koko päivän.
        - Kun lapset ovat menneet nukkumaan, vietän Laatuaikaa. Luen kirjaa tai katselen telkkaria ja haen aikaisemmin ostamani herkut kaapista. Nautiskelen elämästä kaikessa rauhassa, elämä on ihanaa. Tämä on Minun Hetkeni, puhelin ei soi, kukaan ei huuda vessasta pyllyä pyyhkimään, mieskin kuorsaa jo sängyssä.
        - Avatut makeispakkaukset piilotan lapsiltani, nämä ovat MINUN herkkujani, enkä jaa niitä kenenkään kanssa.
        - Avainsanat ovat ostopäätös ja hamstraaminen. Jos kaapista ei herkkuja löydy, en lähde niitä kioskilta hakemaan (eikä mieskään viitsi, vaikka kuinka vihjailisin).

Herkuttelusta kertyy läskiä ja morkkis tulee tietyissä tilanteissa, niitä ovat mm.
        - vaateostokset; kivat housut eivät nouse kuin puolireiteen, paitiksen napit irvistelevät, hartiat kiristävät jakuista, peilit paljastavat takapuoliselluliitin. On noloa kiikuttaa vaatteita takaisin telineisiin ja mennä "isojen tyttöjen telttaosastolle".
        - juhlat; ostat mukavan ja tyylikkään puvun juhliin ja toteat, että 73-vuotiaalla Elma-tädillä on samanlainen.
        - kesä; pitää keksiä tekosyitä, miksi isän pitää viedä lapset yleiselle uimarannalle. Itse ei ilkeä mennä uikkareissa rantaveteen kahlailemaan. Shortseissa ja topissa ei voi mennä julkiselle paikalle, aina pitää valita vähän peittävämpää vaatetusta.
        - kampaaja, on ärsyttävää katsoa itseään peilistä ja huomata miten kaulaheltat löllyvät kun jutustelee mukavia kampaajan kanssa.
        - aikakausilehdet, joissa julkkikset kertovat laihdutuksestaan. Itse muistan erityisen ärsyttävänä Meiju Suvaksen, jolla oli sylissään n. 30 voipakettia ja otsikko: "Näin paljon läskiä lähti".
        - laihojen naisten kursailu kahvi/ruokapöydässä. On ärsyttävää kuunnella:"Onpa ihanan näköinen Sacher-kakku, tekisi mieli maistaa, mutta siinä on x kaloria ja minun kyllä pitäisi laihduttaa". Miksi ei voi joko ottaa tai jättää, pakkoko sitä on aina esitelmöidä.
        - Tanssipaikat, näihin lihamarkkinoihin ei onneksi perheellisen ihmisen tarvitse mennä.
        - lasten suusta kuultu totuus: "Äiti, miksi sun napa on niin syvä?" "Kiva makkara"
        - Niskakramppi, kun yrittää tehdä bikinirajaa.

Näitähän riittää, ja silloin harmittaa. Seurauksena on parin viikon laihdutus ja retkahdus. "Miksi pitäisi kiusata niin läheistä ihmistä kuin itseään ja itsehän minä läskini kannan, mieskään ei valita, kun ei itsekään ole enää armeijamitoissaan."

Itsellä nousee karvat pystyyn jo pelkästä ajatuksesta, että pitäisi lähteä terapeutille selvittämään, miksi herkuttelu on niin kivaa. Ainoa "lääke" on tahto.

Niin, olen nyt ollut herkkulakossa kolmisen viikkoa, eilen mieheni totesi ohimennen, että housuni lököttävät. Tuntui muuten 100 kertaa paremmalta kuin mitkään tsemppaussaarnat tai terveysterrorismi!

• Ravitsemustietoa
        sokerihumalainen kirjoitti:

Jepellä on juomishäiriö, hän juo, koska se on kivaa ja siitä saa hyvät fiilikset. Sama pätee hemmottelusyömiseen. Harva Jeppe pääsee eroon tavoistaan terapialla ja Antabuksella, Jeppe ei välttämättä edes halua parantua, vaikka tietää että alkoholi vaarantaa terveyden. Jepen raitistuminen alkaa siitä, että hän tekee Päätöksen. Sama pätee Herkuttelijaan, kaikki on kiinni omasta tahdonvoimasta.

Minä olen Herkuttelija, ja esitän tässä muutaman mutu-teesin asiasta. Omalla käyttäytymiselläni ei ole mitään tekemistä BEDin tai bulimian kanssa.
        - jos käyn kaupassa itse, kulutan paljon aikaa herkkuhyllyllä. Rakastan Panttereita, mutta ostan myös usein suklaata ja irtokarkkeja. Olen "hintatietoinen" ja ostan Megapakkauksia tai tarjouksia (osta kaksi, jolloin yksikköhinta on halvempi)
        - jos mieheni käy kaupassa, pyydän häntä tuomaan minulle "jotain hyvää". Jos hän unohtaa, olen nyrpeänä koko päivän.
        - Kun lapset ovat menneet nukkumaan, vietän Laatuaikaa. Luen kirjaa tai katselen telkkaria ja haen aikaisemmin ostamani herkut kaapista. Nautiskelen elämästä kaikessa rauhassa, elämä on ihanaa. Tämä on Minun Hetkeni, puhelin ei soi, kukaan ei huuda vessasta pyllyä pyyhkimään, mieskin kuorsaa jo sängyssä.
        - Avatut makeispakkaukset piilotan lapsiltani, nämä ovat MINUN herkkujani, enkä jaa niitä kenenkään kanssa.
        - Avainsanat ovat ostopäätös ja hamstraaminen. Jos kaapista ei herkkuja löydy, en lähde niitä kioskilta hakemaan (eikä mieskään viitsi, vaikka kuinka vihjailisin).

Herkuttelusta kertyy läskiä ja morkkis tulee tietyissä tilanteissa, niitä ovat mm.
        - vaateostokset; kivat housut eivät nouse kuin puolireiteen, paitiksen napit irvistelevät, hartiat kiristävät jakuista, peilit paljastavat takapuoliselluliitin. On noloa kiikuttaa vaatteita takaisin telineisiin ja mennä "isojen tyttöjen telttaosastolle".
        - juhlat; ostat mukavan ja tyylikkään puvun juhliin ja toteat, että 73-vuotiaalla Elma-tädillä on samanlainen.
        - kesä; pitää keksiä tekosyitä, miksi isän pitää viedä lapset yleiselle uimarannalle. Itse ei ilkeä mennä uikkareissa rantaveteen kahlailemaan. Shortseissa ja topissa ei voi mennä julkiselle paikalle, aina pitää valita vähän peittävämpää vaatetusta.
        - kampaaja, on ärsyttävää katsoa itseään peilistä ja huomata miten kaulaheltat löllyvät kun jutustelee mukavia kampaajan kanssa.
        - aikakausilehdet, joissa julkkikset kertovat laihdutuksestaan. Itse muistan erityisen ärsyttävänä Meiju Suvaksen, jolla oli sylissään n. 30 voipakettia ja otsikko: "Näin paljon läskiä lähti".
        - laihojen naisten kursailu kahvi/ruokapöydässä. On ärsyttävää kuunnella:"Onpa ihanan näköinen Sacher-kakku, tekisi mieli maistaa, mutta siinä on x kaloria ja minun kyllä pitäisi laihduttaa". Miksi ei voi joko ottaa tai jättää, pakkoko sitä on aina esitelmöidä.
        - Tanssipaikat, näihin lihamarkkinoihin ei onneksi perheellisen ihmisen tarvitse mennä.
        - lasten suusta kuultu totuus: "Äiti, miksi sun napa on niin syvä?" "Kiva makkara"
        - Niskakramppi, kun yrittää tehdä bikinirajaa.

Näitähän riittää, ja silloin harmittaa. Seurauksena on parin viikon laihdutus ja retkahdus. "Miksi pitäisi kiusata niin läheistä ihmistä kuin itseään ja itsehän minä läskini kannan, mieskään ei valita, kun ei itsekään ole enää armeijamitoissaan."

Itsellä nousee karvat pystyyn jo pelkästä ajatuksesta, että pitäisi lähteä terapeutille selvittämään, miksi herkuttelu on niin kivaa. Ainoa "lääke" on tahto.

Niin, olen nyt ollut herkkulakossa kolmisen viikkoa, eilen mieheni totesi ohimennen, että housuni lököttävät. Tuntui muuten 100 kertaa paremmalta kuin mitkään tsemppaussaarnat tai terveysterrorismi!

Tietysti, jos onnistuu omin voimin tai jos ei kärsi herkuttelustaan niin mikäs siinä. Jos on kuitenkin todellisia vaikeuksia syömisensä hillitsemisessä ja haluaa päästä siitä eroon, pelkkä tahto ei aina riitä. Sokeri ja syöminen voi olla monella tapaa ongelmallisempi riippuvuus kuin esim. tupakka. Tupakan polton lopettaminen on vaikeaa, mutta tupakka ei ole välttämätöntä ihmiselle. Sen polton voi lopettaa kokonaan. Syömistä puolestaan ei voi lopettaa. Siksi syömisen rajoittaminen on ongelmallista. Terapiasta vielä sen verran, että syömishäiriöterapiassa pyritään pohtimaan niitä ajatuskulkuja jotka saavat jonkun ahmimaan ja muuttamaan niitä. Muokataan ajatusmallia niin, että kaikkea hyvää ei ole pakko syödä ja että on helpompi kulkea karkkihyllyn ohi.

Herkuttelu tai herkuttelemattomuus on oma valinta. Jos tilanteeseensa on tyytyväinen, niin eihän se muille kuulu. Jos syystä tai toisesta tarvitsee kuitenkin tukea lopettamiseen, niin oma tahto ei kaikilla riitä. Siksi yritän jakaa tietoa sitä tarvitseville. Jos ja kun ihmiset alkaisivat ymmärtää miten syömistottumukset muodostuvat ja miten vaikea niitä on todella hallita, suvaitsevaisuus kaikenkokoisia ihmisiä kohtaan kasvaisi. Ja jos ihmisen elämä pyörii syömisen tai syömättä jättämisen ympärillä, ammattiavun hakeminen ei ole heikkoutta.

• sokerihumalainen
        Ravitsemustietoa kirjoitti:

Tietysti, jos onnistuu omin voimin tai jos ei kärsi herkuttelustaan niin mikäs siinä. Jos on kuitenkin todellisia vaikeuksia syömisensä hillitsemisessä ja haluaa päästä siitä eroon, pelkkä tahto ei aina riitä. Sokeri ja syöminen voi olla monella tapaa ongelmallisempi riippuvuus kuin esim. tupakka. Tupakan polton lopettaminen on vaikeaa, mutta tupakka ei ole välttämätöntä ihmiselle. Sen polton voi lopettaa kokonaan. Syömistä puolestaan ei voi lopettaa. Siksi syömisen rajoittaminen on ongelmallista. Terapiasta vielä sen verran, että syömishäiriöterapiassa pyritään pohtimaan niitä ajatuskulkuja jotka saavat jonkun ahmimaan ja muuttamaan niitä. Muokataan ajatusmallia niin, että kaikkea hyvää ei ole pakko syödä ja että on helpompi kulkea karkkihyllyn ohi.

Herkuttelu tai herkuttelemattomuus on oma valinta. Jos tilanteeseensa on tyytyväinen, niin eihän se muille kuulu. Jos syystä tai toisesta tarvitsee kuitenkin tukea lopettamiseen, niin oma tahto ei kaikilla riitä. Siksi yritän jakaa tietoa sitä tarvitseville. Jos ja kun ihmiset alkaisivat ymmärtää miten syömistottumukset muodostuvat ja miten vaikea niitä on todella hallita, suvaitsevaisuus kaikenkokoisia ihmisiä kohtaan kasvaisi. Ja jos ihmisen elämä pyörii syömisen tai syömättä jättämisen ympärillä, ammattiavun hakeminen ei ole heikkoutta.

Tekstisi on täyttä asiaa, enkä ole missään väittänytkään, että ammattiavun hakeminen olisi heikkoutta.

Suurin osa edellisestä viestistäni oli kieli poskessa kirjoitettua mutu-psykologiaa, pointtina se, että joku vastaavassa elämäntilanteessa oleva voisi "nauraa itselleen" ja löytää itsestään sen tahdon muuttua. Jo pelkkä soitto terapeutille voi olla ylitsepääsemätön kynnys kaltaisillemme, herkutteluun liittyy niin paljon häpeää.

Yksi syy, miksi linkitin viestini omaasi, oli sana ahmiminen. Minä en tiedä, mikä sanan lääketieteellinen sisältö on, maalaisjärjelläni käsitän sen ruoan ahtamiseksi sisuksiin ilman nautintoa. Herkutteluun sen sijaan liittyy oleellisena osana nautinto ja siksi vertasin sitä juopotteluun. Jeppe juo iloonsa ja suruunsa, joskus vain paetakseen ankeaa maailmaa.

Jospa valistaisit, mitkä ovat ne keinot joilla terapeutti kääntää ihmisen ajatustenjuoksua. Oman käsitykseni mukaan terapeutin yleisin kommentti on vastakysymys "Mitä sinä itse voisit tehdä asialle, miten aiot käyttäytyä jatkossa?" Ei terapeutti lähde mukaan kauppareissulle ostospoliisiksi, päätökset pitää tehdä itse.

Itse mieltäisin erittäin kiusalliseksi ruotia elämäntapojani asiantuntijan kanssa, jolla ei ole omakohtaista kokemusta herkuttelusta ja sokerikrapulasta. Jos olisi mahdollisuus, hakeutuisin ryhmäterapiaan, jossa olisi muita samassa tilanteessa olevia. Edellisen herkkukatkon aikana tunsin saavani eniten potkua kanssalaihduttajalta, jonka kanssa tunnustimme pahat tapamme, häpesimme niitä yhdessä ja tsemppasimme toisiamme jatkamaan ilman sortumisia. Jossainpäin Suomea kaiketi toimiikin jo anonyymiryhmiä, mutta ei pelkästään herkuttelijoille.

• ,,,,,,,,

Niin tuttua on teidän tarinanne. Elämä kun potkii päähän, kun mistään ei voi olla iloinen, ylpeä tai kokea mielihyvää, ainoa lääke on suklaa tai keksit tai muut herkut. Olen havainnut, miten sitä salakavalasti kertyy kaappiin ja sitä kautta omaan vatsaan. Joka kerta kaupassa kävellään ensin pullahyllyn ohitse, sitten on vuorossa keksihylly, jäätelöt, sipsit ja vielä ennen kassoja on karkkihylly. Havaitsin, että joka kerta tulee hankittua perusruokatarvikkeiden lisäksi melkein joka herkkuhyllystä jotain. Joka kerta ajattelen, että keksit riittävät viikon tai kaksi, tai jotain muuta herkkua syödään vasta huomenna tai ylihuomenna, mutta ei siitä mitään tule. Ihminen on nautintoa ja mielihyvää kaipaava pieni eläin. Olen yrittänyt pitää herkuttelua aisoissa antamalla itselleni luvan vain yhden lajin herkkuun kaupasta kerralla, mutta kun oikein vituttaa ja on paha mieli, eihän siitä tule mitään. Pitäiskö alkaa purkaa vitutusta jollain muulla tavalla? Mistä muusta saisi vastaavaa tyydytystä kuin ruoasta, yhtä luotettavalla ja helpolla tavalla? Tämän kun keksisi.

• vaihtoehto

Jos vitutukseen syöt niin kokeile vaihtoehtona kuntonyrkkeilyä !! Ei ole mitään spandex-jumppaa vaan hyvää liikuntaa ja sopii vankkatekoisemmallekin.

Lisäksi voit "haamu" iskeä vitutuksen kohdetta..

• ,,,,,,,,
        vaihtoehto kirjoitti:

Jos vitutukseen syöt niin kokeile vaihtoehtona kuntonyrkkeilyä !! Ei ole mitään spandex-jumppaa vaan hyvää liikuntaa ja sopii vankkatekoisemmallekin.

Lisäksi voit "haamu" iskeä vitutuksen kohdetta..

en ole sitten yhtään väkivaltainen luonteeltani ;) Joskus ehkä sanallisesti, mutta aina hävettää jälkeenpäin. Olen liian kiltti varmaan. Pyytäisin anteeksi hiekkasäkiltäkin. Oliskohan laihuus sitten vain vittumaisten pissis-ihmisten tauti? Ja luonteeltaan melankoliset ja kiltit sitten syövät suruunsa... Korjattavaa kait kummassakin.

Mutta oikeassa olet, pitäisi kanavoida johonkin muuhun kuin ruokaan.

• herkuttelen itsekkin

olin vuosia sitten 20kg painavampi, nyt normaalipainossa. syön itsekkin joskus iltaisin parina iltana viikossa herkkuja joko leffaa katsoen tai lukien.

mitä pahaa on esimerkiksi 3karkkipussin viikossa syömisessä? ne tekevät noin 3x200 - 6 x 300kcal eli alle 2000kcal - VIIKOSSA

ei ole ainakaan minun painoani nostanut vaikka se on jo tapa.

älä ole liian ankara itsellesi! ei kukaan jaksa pelkällä leivällä elää, elämässä pitää olla nautintoja.

• Kasparone

Luen parhaillaan Bitten Jonssonin ja Pia Nordströmin kirjoittamaa kirjaa Sokeripommi,eroon sokeririippuvuudesta.Suosittelen jokaiselle sen lukemista!!Ihan kun kirja olisi kirjoittettu minusta...Kirjastosta löysin tuon kirjan.Tulkaapa tänne sitten kertomaan mitä piditte.Olen myös samaa mieltä että Suomeenkin pitäisi perustaa vertaistuki ryhmä sokeririippuvaisille

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5836
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      39
      3842
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3333
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      12
      2778
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2242
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2197
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      162