Minkälainen rotu on mainecoon? Paljonkohan pennut maksavat? Etsin lemmikkitasoista pentua, mutta olen myös hieman kiinnostunut näyttelyistä.
MAINECOONIT
19
941
Vastaukset
- mimi
juu on maksavat vaan n.700€ (4000mk.) yritin vuosi sitten itse etsiä vain lemmikkitasoista pentua maineista sekä norsseista mutta tuloksetta. ei muka suomesta löydy sellaisia?? kaikki on kalliita ja saavutuksia vanhemmilla jne joka nosti hintaa. eli kukapa sitä nyt huonoilla vanehemmilla pentuja teettäisi kun sitten ne joutuu myymään alihintaan. näin sain vastauksia kyselyihin 1000mk pennuista. eli toivotan onnea etsinnälle. jos vaikka sulla tärppäisi! minulle vain ei onnistunut ja sain monia töykeitä vastauksia kun yritin sellaista edullista pentua etsiä. päädyin sitten 50€ pentuun joka on puolinorjalainen ja olen tyytyväinen valintaani. sain melkein mitä etsinkin vaikka olisin aidon halunnutkin.
- jeppe
tässähän sitä ollaan. Maine coonit ovat huippusuosittuja, mutta pentuja on aika vähän saatavilla. Sitten joku valittaa kun ei ole halpoja "sekundapentuja"... hoh hoijaa..
Miksi jotakin rotukissaa ylipäätänsä kasvatateen? Siksi, että vastuuntuntoinen kasvattaja haluaa edistää rotunsa ominaisiiksia eli ei kasvateta millä tahansa kissalla vaan niillä hyvillä rotunsa edustajilla. Monissa roduissa (norski esimerkkinä) homma on mennyt sellaiseksi, että kuka tahansa kasvattaa millä tahansa. Ihan villiä touhua. Kissat eivät edes ole rotupuhtaita, vaan joukossa on maatiaista, persialaista yms. Enää ei voida puhua jonkin RODUN kasvattamisesta. Tässä on se ero rotukissan ja sekarotuisen/maatiaisen välillä.
Korkeatasoisten pentujen kasvattaminen on ihan muuta kuin se, että puoliverinen norski naaras tuo reissuiltaan mukanaan täyden vatsallisen pentuja, jotka sitten myydään puolinorjalaisina. Oikealla rotupuhtaalla kissalla on AINA rekisterikirja. Tällaiset puolinorjalsiet (mitä sitten TODELLISUUDESSA ovatkaan..) eivät saa rekisterikirjaa.
Miksi sitten mainecoon tai minkä tahansa rotukissan pennut maksavat "maltaita". Siksi, että rotukissojen kasvattaminen maksaa: näyttelykäynit ja matkat, astutus, pentumaksut, ell. todistukset, rokotukset.. Kasvattajalla on myös juridinen vastuu kasvateistaan.
Se, miksi minä hankin vain rotupuhtaan kissan on seuraava:
1) Saan juuri sellaisen kissan kuin haluan. Tiedän minkälainen kissastani tulee aikuisena (ulkonäkö/luonne)
2) Voin käydä kissanäyttelyissä ja koen tämän harrastuksen mielkkääksi
3) Voin ottaa osaa oman rotuyhdistykseni toimintaan, saan ystäviä kissapiireistä
4) Voin seurata "omaa rotuani", mihin suuntaan rotuni kehittyy
5) Haluan tukea vastuullista kissakasvatusta, jossa toimitaan yleisesti hyväksyttyjen kirjallisten sääntöjen mukaisesti
6) Saan ostamalleni kissalle kuluttajavastuulain mukaisen suojan - Antero
Näyttelykissaharrastajat jakavat kissat kahteen pääluokkaan rotukissoihin ja kotikissoihin. Näistä rotukissoilla on aina rotupaperit, kun taas kotikissoilla ei ole papereita. Puolirotuisia kissoja ei ole olemassa. Heitä kutsutaan kotikissoiksi. Kotikissat kilpailevat joko lyhytkarvaluokassa tai pitkäkarvaluokassa. Lisätietoja löydät Kokiksen kotisivulta:
http://www.kotikissa.sgic.fi/
Miksi tehdä yksinkertaisesta asiasta monimutkaista, kun se ei sitä kuitenkaan todellisuudesa ole. Lemmikkitasoisellakin rotukissalla on aina rotupaperit. - Siis omistat joko rotukissan tai kotikissan. Siinä se. - mimi
Antero kirjoitti:
Näyttelykissaharrastajat jakavat kissat kahteen pääluokkaan rotukissoihin ja kotikissoihin. Näistä rotukissoilla on aina rotupaperit, kun taas kotikissoilla ei ole papereita. Puolirotuisia kissoja ei ole olemassa. Heitä kutsutaan kotikissoiksi. Kotikissat kilpailevat joko lyhytkarvaluokassa tai pitkäkarvaluokassa. Lisätietoja löydät Kokiksen kotisivulta:
http://www.kotikissa.sgic.fi/
Miksi tehdä yksinkertaisesta asiasta monimutkaista, kun se ei sitä kuitenkaan todellisuudesa ole. Lemmikkitasoisellakin rotukissalla on aina rotupaperit. - Siis omistat joko rotukissan tai kotikissan. Siinä se.ja taas sitä samaa selitystä mitä aina ennenkin...ihmettelen ettei muka puolirotuinen sanaa saisi käyttää? käytetäänhän koiristakin samaa sanontaa ja ilmoitetaan myytäessä mitä rotua siinä on. niin miksei kissoilla saisi ola samoin? kysyn vaan...koirien myynnistä sekarotuisena ei nosteta mitään haloota vaan se on ok mutta annas olla kun kissoja myydään niin johan ovat rotukasvattajat hyppimässä silmille jne. ja kyllä minä tiedän että rotukissalla on paperit ja kotikissalla ei eikä puolirotuisellakaan. turha siitä on muistuttaa tuhannetta kertaa. kyse ei ollutkaan papereista vaan kissasta ja siitä mitä rotua siinä on. mulle on ihan sama onko papreita vai ei, kissa se on joka ratkaisee ja sen rotu/roduttomuus. kotikissaa kissastani ei saa tekemälläkään koska se ei ole tavallinen maatiainen vaan puoleksi norski. mutta voin sitten alkaa käyttämään sekarotuinen sanaa jos se on parempi, kun useille kyselijöille vastaan mitä rotua kissassani on. sitäpaitsi koiria saa monessa hintaluokassa riippuen vanhemmista jne ansioista mutta miksi kissoissa ei ole samoin? kaikki maksavat älyttömästi? missä ne lemmikkitasoiset ja halvemmat pennut sitten myydään kun en ole niihin koskaan törmännyt????
- Antero
mimi kirjoitti:
ja taas sitä samaa selitystä mitä aina ennenkin...ihmettelen ettei muka puolirotuinen sanaa saisi käyttää? käytetäänhän koiristakin samaa sanontaa ja ilmoitetaan myytäessä mitä rotua siinä on. niin miksei kissoilla saisi ola samoin? kysyn vaan...koirien myynnistä sekarotuisena ei nosteta mitään haloota vaan se on ok mutta annas olla kun kissoja myydään niin johan ovat rotukasvattajat hyppimässä silmille jne. ja kyllä minä tiedän että rotukissalla on paperit ja kotikissalla ei eikä puolirotuisellakaan. turha siitä on muistuttaa tuhannetta kertaa. kyse ei ollutkaan papereista vaan kissasta ja siitä mitä rotua siinä on. mulle on ihan sama onko papreita vai ei, kissa se on joka ratkaisee ja sen rotu/roduttomuus. kotikissaa kissastani ei saa tekemälläkään koska se ei ole tavallinen maatiainen vaan puoleksi norski. mutta voin sitten alkaa käyttämään sekarotuinen sanaa jos se on parempi, kun useille kyselijöille vastaan mitä rotua kissassani on. sitäpaitsi koiria saa monessa hintaluokassa riippuen vanhemmista jne ansioista mutta miksi kissoissa ei ole samoin? kaikki maksavat älyttömästi? missä ne lemmikkitasoiset ja halvemmat pennut sitten myydään kun en ole niihin koskaan törmännyt????
Kotikissaksi luetaan kesykissa, jolla ei ole minkään rodun roturekisterikirjaa.
Toki kissa voi olla jonkun rotukissan näköinen, mutta se ei silti tee siitä rotukissaa. Esim. pitkäkarvainen ruskearaidallinen kotikissa ei ole norjalainen metsäkissa vaikka olisikin sen näköinen. Se vain on sattunut saamaan vanhemmat, jotka molemmat ovat kantaneet pitkäkarvageeniä.
Kotikissa on myös kahden samanrotuisen rekisteröidyn kissan pentu, jolla ei ole rekisterikirjaa. Sitä ei pitäisi myydä rotukissana. Tästä on jokainen vastuunsa tunteva kasvattaja varmasti samaa mieltä.
Kyllä lemmikkitasoisiakin rotukissoja pentueisiin syntyy silloin tällöin, mutta niiden tuottaminen ei ole arvostetun kasvattajan toiminnan tarkoitus. Lemmikkitasoiset rotukissan pennut ovat kyllä näyttelytasoisia halvempia, mutta mitään ilmaisia ne eivät suinkaan ole. - Ja mikä tärkeintä, myöskin lemmikkitasoisilla rotukissoilla on aina rotupaperit, eli rekisterikirja.
Suomalaista kotona viihtyvää miestä olen joskus kuullut sanottavan myös kotikissaksi. Minusta se on aivan hyväksyttävä nimitys. Naapurissani asuu norjalainen, jolla on suomalainen vaimo. Keskustassa pitävät ruokapaikkoja turkkilainen ja kiinalainen. Kenialainen opiskelija kävi kauppaamassa ovella tekemiään tauluja.
Monet suomalaiset lapset poikkeavat ihonväriltään toisistaan, mutta vain arjalaisen rodun kannattajat kutsuvat heitä puolirotuisiksi tai sekarotuiseksi. Meille sellaisella ei ole merkitystä. Hehän ovat kaikki suomalaisia. - scoopy
mimi kirjoitti:
ja taas sitä samaa selitystä mitä aina ennenkin...ihmettelen ettei muka puolirotuinen sanaa saisi käyttää? käytetäänhän koiristakin samaa sanontaa ja ilmoitetaan myytäessä mitä rotua siinä on. niin miksei kissoilla saisi ola samoin? kysyn vaan...koirien myynnistä sekarotuisena ei nosteta mitään haloota vaan se on ok mutta annas olla kun kissoja myydään niin johan ovat rotukasvattajat hyppimässä silmille jne. ja kyllä minä tiedän että rotukissalla on paperit ja kotikissalla ei eikä puolirotuisellakaan. turha siitä on muistuttaa tuhannetta kertaa. kyse ei ollutkaan papereista vaan kissasta ja siitä mitä rotua siinä on. mulle on ihan sama onko papreita vai ei, kissa se on joka ratkaisee ja sen rotu/roduttomuus. kotikissaa kissastani ei saa tekemälläkään koska se ei ole tavallinen maatiainen vaan puoleksi norski. mutta voin sitten alkaa käyttämään sekarotuinen sanaa jos se on parempi, kun useille kyselijöille vastaan mitä rotua kissassani on. sitäpaitsi koiria saa monessa hintaluokassa riippuen vanhemmista jne ansioista mutta miksi kissoissa ei ole samoin? kaikki maksavat älyttömästi? missä ne lemmikkitasoiset ja halvemmat pennut sitten myydään kun en ole niihin koskaan törmännyt????
Millä tavalla tiedät, että pentusi emo tai isä on OIKEASTI rotukissa? Näyttikö kasvattaja sinulle rekisterikirjan? Tuskin. Näin tapahtuu erittäin harvoin! Yleensä vain SANOTAAN, että tämä kissa on muuten Norjalainen metsäkissa, mutta mitenkäs todistat sen? Se voi ihan hyvin olla naapurin Missen ja Kisun pentu, eikä sen suvussa virtaa minkään rekisteröidyn rotukissan veri.
Älkää ihmiset olko sinisilmäisiä, ja maksako näiden HUIJAREIDEN pennuista liikaa.Jos joku tosissaan myy kissaansa ROTUPENTUNA ilman papereita. Pyytäkää näyttämään vanhempien rekisterikirjat. Jos niitä ei löydy ("hukkuivat muutossa"), niin ei ole mitään syytä olettaa että kissasi olisi muuta kuin navettakissan jälkeläinen. (Tämä tosin ei tee siitä yhtään huonompaa..)
Sanon tämän varoituksen sanan vain siitä syystä, että näitä AMMATTIMAISIA huijareita on olemassa. Esim Orimattilassa myydään jatkuvasti rekiseröimättömiä Norskeja, joiden taustoista ei ole mitään tietoa. Hinnat liikkuvat kuitenkin lemmikkitasoisen REKISTERÖIDYN pennun hinnoissa!! Onko siis järkeä maksaa monta tonnia maatiaiskissasta...
Rekisteröimättömien rotukissojen teettämiseen liittyy lisäksi erilaisia muita epä-eettisiä tekijöitä:
1) Rotupentujen teettämistä säädellään ohjesäännöillä, joiden tarkoituksena on se, ettei emoa rasiteta liian tiheällä pennuttamisella, pentuja ei luovuteta liian nuorina ja että kasvattaja on vastuussa kasvateistaan. Rekisteröimättömän pennun kasvatausta ei säädellä millään tavalla, ja näitä ohjesääntöjä ei huomioida monessakaan paikassa, ikävä kyllä.
2) On törkeästi käyttäytyviä kasvattajia, joiden ainoana tarkoituksena on tehdä RAHAA. Ns. rotupennusta saa enemmän rahaa kuin maatiais-nimikkeellä myytävästä. Pentuja teetetään niin usein kuin madollista, jotta saadaan enemmän rahaa...
3) Onko rekisteröimätön pentu todella rotupuhdas? Ei välttämättä, sitä on mahdotonta tietää, sillä ostaja on usein vain myyjän sanan varassa.
Itse en missään tapauksessa halua edesauttaa tuollaisten huijareiden epämoraalista bisnestä. Siksi hankin mieluummin rehellisesti sanotun maatiaiskissan enkä puoli-norskia tai puoli-persialaista, jotka kuitenkaan eivät tuo minulle mitään erityistä lisähyötyä! Suomi on pullollaan puolipitkäkarvaisia kissanpentuja, ei niiden arvoa lisää mitenkään se, että joku älyää ryhtyä kuutsumaan niitä norjalaisiksi metsäkissoiksi. Päin vastoin: Itse haluan antaa KUNNIAN "oikeiden" Norkalaisten kasvattajille, jotka rekisteröivät pentunsa ja toimivat Kissaliiton sääntöjen mukaan. Huijarit hiiteen! - mamma39
scoopy kirjoitti:
Millä tavalla tiedät, että pentusi emo tai isä on OIKEASTI rotukissa? Näyttikö kasvattaja sinulle rekisterikirjan? Tuskin. Näin tapahtuu erittäin harvoin! Yleensä vain SANOTAAN, että tämä kissa on muuten Norjalainen metsäkissa, mutta mitenkäs todistat sen? Se voi ihan hyvin olla naapurin Missen ja Kisun pentu, eikä sen suvussa virtaa minkään rekisteröidyn rotukissan veri.
Älkää ihmiset olko sinisilmäisiä, ja maksako näiden HUIJAREIDEN pennuista liikaa.Jos joku tosissaan myy kissaansa ROTUPENTUNA ilman papereita. Pyytäkää näyttämään vanhempien rekisterikirjat. Jos niitä ei löydy ("hukkuivat muutossa"), niin ei ole mitään syytä olettaa että kissasi olisi muuta kuin navettakissan jälkeläinen. (Tämä tosin ei tee siitä yhtään huonompaa..)
Sanon tämän varoituksen sanan vain siitä syystä, että näitä AMMATTIMAISIA huijareita on olemassa. Esim Orimattilassa myydään jatkuvasti rekiseröimättömiä Norskeja, joiden taustoista ei ole mitään tietoa. Hinnat liikkuvat kuitenkin lemmikkitasoisen REKISTERÖIDYN pennun hinnoissa!! Onko siis järkeä maksaa monta tonnia maatiaiskissasta...
Rekisteröimättömien rotukissojen teettämiseen liittyy lisäksi erilaisia muita epä-eettisiä tekijöitä:
1) Rotupentujen teettämistä säädellään ohjesäännöillä, joiden tarkoituksena on se, ettei emoa rasiteta liian tiheällä pennuttamisella, pentuja ei luovuteta liian nuorina ja että kasvattaja on vastuussa kasvateistaan. Rekisteröimättömän pennun kasvatausta ei säädellä millään tavalla, ja näitä ohjesääntöjä ei huomioida monessakaan paikassa, ikävä kyllä.
2) On törkeästi käyttäytyviä kasvattajia, joiden ainoana tarkoituksena on tehdä RAHAA. Ns. rotupennusta saa enemmän rahaa kuin maatiais-nimikkeellä myytävästä. Pentuja teetetään niin usein kuin madollista, jotta saadaan enemmän rahaa...
3) Onko rekisteröimätön pentu todella rotupuhdas? Ei välttämättä, sitä on mahdotonta tietää, sillä ostaja on usein vain myyjän sanan varassa.
Itse en missään tapauksessa halua edesauttaa tuollaisten huijareiden epämoraalista bisnestä. Siksi hankin mieluummin rehellisesti sanotun maatiaiskissan enkä puoli-norskia tai puoli-persialaista, jotka kuitenkaan eivät tuo minulle mitään erityistä lisähyötyä! Suomi on pullollaan puolipitkäkarvaisia kissanpentuja, ei niiden arvoa lisää mitenkään se, että joku älyää ryhtyä kuutsumaan niitä norjalaisiksi metsäkissoiksi. Päin vastoin: Itse haluan antaa KUNNIAN "oikeiden" Norkalaisten kasvattajille, jotka rekisteröivät pentunsa ja toimivat Kissaliiton sääntöjen mukaan. Huijarit hiiteen!tuli, asian ydin. Voi kun tuollaisia ihmisiä löytyisi enemmän:-D
Palstalla syytellään helposti kasvattajia kateellisiksi jos he yrittävät valistaa ostajia huijareiden varalta, vaikka kyse on vain ja ainoastaan tiedon jakamisesta ja varoittamisesta. Meidän niskaanhan se "paska" kuitenkin kaatuu jos joku tulee huijatuksi, meidän pitäisi tehdä asialle jotain, vaikka ostaja on itse vastuussa tyhmyydestään. Tietoa on tänä päivänä saatavilla ja jos on niin tyhmä, että ostaa liian kalliilla pennun, vaatimatta siitä esim. sopimusta, kuittia jne., ei voi kuin syyttää itseään:-(((
Kantapään kautta se taitaa sittenkin parhaiten perille mennä. - mamma39
vastauksethan ovat juuri se mitä pitääkin; kuka huonoilla vanhemmilla pentuja teettäisi? ei kukaan kunnollinen kasvattaja. Vanhemmilla on meriittejä! sinähän ihmettelit, miksi koirilla on eri hintaluokat, miksi ei kissoilla? jos vanhemmat on korkeasti palkittuja ja pennut laadukkaita, on selvää että hinta on myös yläkantissa. Samoin jos vanhemmat on tuotettu kalliilla esim. ulkomailta, mitä järkeä kasvattajan olisi myydä pennut halvalla? sehän olisi hyväntekeväisyyttä.
Kasvattajat myös laittavat rahaa näyttelyihin, testeihin ym. eikä niitä kuluja koskaan saa katettua pentujen myynnillä. Joku oli laskenut joskus Eurooppa Championin tittelin (vaatii 21 näyttelyä vähintään, joista 5 ulkomailta) maksavan omistajalle n. 26 000 FIM, matkoineen, yöpymisineen, näyttelymaksuineen jne., joten paljon saa myydä pentuja saadakseen edes osan takaisin ja ilman näyttelyitä ei ole kissalla saavutuksia;-))) - mimi
scoopy kirjoitti:
Itse en missään tapauksessa halua edesauttaa tuollaisten huijareiden epämoraalista bisnestä. Siksi hankin mieluummin rehellisesti sanotun maatiaiskissan enkä puoli-norskia tai puoli-persialaista, jotka kuitenkaan eivät tuo minulle mitään erityistä lisähyötyä! Suomi on pullollaan puolipitkäkarvaisia kissanpentuja, ei niiden arvoa lisää mitenkään se, että joku älyää ryhtyä kuutsumaan niitä norjalaisiksi metsäkissoiksi. Päin vastoin: Itse haluan antaa KUNNIAN "oikeiden" Norkalaisten kasvattajille, jotka rekisteröivät pentunsa ja toimivat Kissaliiton sääntöjen mukaan. Huijarit hiiteen!kerran rotukissan erottaa tavallisesta vain sen saakutin paperin perusteella niin kysynpä vaan mitä järkeä on stten ostaa sitä kallista kissaa jos samannäköisen saa ilmaiseksikin?? ihan älytöntähän sellainen on....? siis maksaminen. ja kyseinen pentu jonka ostin on suomeen ensimmäisinä 80-luvulla tuotujen norskien jälkeläisiä ja eläinlääkärikin todisti sen isän norskiksi. pennut nyt vaan sattuivat syntymään vahingossa talon oman maatiaisen kanssa kun norskiisi oli päässyt toisesta huoneesta tämän tyttökisusen luo karkuun. se siitä. eipä tätä ole syytä jatkaa enää koska yhteisymmärrykseen ei päästä.
- mimi
mamma39 kirjoitti:
tuli, asian ydin. Voi kun tuollaisia ihmisiä löytyisi enemmän:-D
Palstalla syytellään helposti kasvattajia kateellisiksi jos he yrittävät valistaa ostajia huijareiden varalta, vaikka kyse on vain ja ainoastaan tiedon jakamisesta ja varoittamisesta. Meidän niskaanhan se "paska" kuitenkin kaatuu jos joku tulee huijatuksi, meidän pitäisi tehdä asialle jotain, vaikka ostaja on itse vastuussa tyhmyydestään. Tietoa on tänä päivänä saatavilla ja jos on niin tyhmä, että ostaa liian kalliilla pennun, vaatimatta siitä esim. sopimusta, kuittia jne., ei voi kuin syyttää itseään:-(((
Kantapään kautta se taitaa sittenkin parhaiten perille mennä.käännellään miten sattuu ja asian ytimestä hypätään kauas??? ihme touhua täällä....ihan kuin olisin joku tyhmä jota on huijattu vaikka itse tiedän mitä hain ja sain enkä maksanut siitä maltaita. huh tätä touhua!!!!
- mamma39
mimi kirjoitti:
käännellään miten sattuu ja asian ytimestä hypätään kauas??? ihme touhua täällä....ihan kuin olisin joku tyhmä jota on huijattu vaikka itse tiedän mitä hain ja sain enkä maksanut siitä maltaita. huh tätä touhua!!!!
minun viestini oli tarkoitettu lähinnä yleiseksi ei sinulle,-))) ja ikävä kyllä noita huijareita on ihan liian paljon:-((( joten tiedon jakaminen aina kun se on mahdollista on kyllä enemmän kuin paikallaan. Luithan myös toisen viestini? sieltä selviää enemmän.
- Jee
mimi kirjoitti:
kerran rotukissan erottaa tavallisesta vain sen saakutin paperin perusteella niin kysynpä vaan mitä järkeä on stten ostaa sitä kallista kissaa jos samannäköisen saa ilmaiseksikin?? ihan älytöntähän sellainen on....? siis maksaminen. ja kyseinen pentu jonka ostin on suomeen ensimmäisinä 80-luvulla tuotujen norskien jälkeläisiä ja eläinlääkärikin todisti sen isän norskiksi. pennut nyt vaan sattuivat syntymään vahingossa talon oman maatiaisen kanssa kun norskiisi oli päässyt toisesta huoneesta tämän tyttökisusen luo karkuun. se siitä. eipä tätä ole syytä jatkaa enää koska yhteisymmärrykseen ei päästä.
Ja siinä mennään sitten taas asiaan. Haluatko rotukissan vai maatiaskissan? Rotukissalla on paperit ja käy näyttelyihin ja lisäksi sitä voidaan käyttää jalostukseen. Tuskin kukaan maine coonin kasvattaja risteyttää kotikissaa ja maine coonia. Jos risteytys tapahtuu niin melko varmasti kasvattajalta menee maine ja kunnia. Lisäksi jos vielä myy näitä rekisteröimättömiä cooneja aitoina niin voi vielä mennä rahatkin oikeuskuluihin.
- mimi
Jee kirjoitti:
Ja siinä mennään sitten taas asiaan. Haluatko rotukissan vai maatiaskissan? Rotukissalla on paperit ja käy näyttelyihin ja lisäksi sitä voidaan käyttää jalostukseen. Tuskin kukaan maine coonin kasvattaja risteyttää kotikissaa ja maine coonia. Jos risteytys tapahtuu niin melko varmasti kasvattajalta menee maine ja kunnia. Lisäksi jos vielä myy näitä rekisteröimättömiä cooneja aitoina niin voi vielä mennä rahatkin oikeuskuluihin.
ensinnäkin ei pentuja myyty aitoina norskeina. hinta oli minimaalinen ja papereita en edes kysynyt koska niitähän puolirotuinen ei saa eikä edes tarvi mihinkään. riittää että kissa näyttää aidolta ja käytös yms on rotunsa mukaista. en välitä näyttelyistä tai jalostuksesta. ne on mielestäni kissalle rasitteita. se saa elää nyt rauhallista maalaiselämää ilman näyttelyitä jne. eli olen tyytyväinen näin.....
- mamma39
mimi kirjoitti:
ensinnäkin ei pentuja myyty aitoina norskeina. hinta oli minimaalinen ja papereita en edes kysynyt koska niitähän puolirotuinen ei saa eikä edes tarvi mihinkään. riittää että kissa näyttää aidolta ja käytös yms on rotunsa mukaista. en välitä näyttelyistä tai jalostuksesta. ne on mielestäni kissalle rasitteita. se saa elää nyt rauhallista maalaiselämää ilman näyttelyitä jne. eli olen tyytyväinen näin.....
ristiriita; olisit halunnut aidon, paperillisen ja halvan mutta tyydyit epäaitoon, aidon näköiseen ja halpaan. Jos papereilla ei ollut merkitystä, niin miksi merkitystä on ulkonäöllä "aidon näköinen".
Toinen pointti vielä tuohon hintaan; miksi kukaan möisi aitoa pentua 1000 mk:lla kun sen teettämiseen menee enemmän (astutusmaksu pentumaksu=n. 650 mk, rokotukset 2 krt=300 mk, rekisteröinti=90 mk yht. 1040 mk ja tästä puuttuu ruokinnat, hiekat, madotukset, testit ym. ym.). Eihän siinä olisi mitään järkeä!! - jee
mimi kirjoitti:
Uskompa että mainostat kaikille ystävillesi kissaa maine coonina, vaikka ei sitä ole. Sitten puhutaan jostain että on 80 prosenttisesti maine coon tai vastaavaa, millä ei lopputulokseen ole mitään mekitystä. ts. se kissa on kotikissa eikä rotukissa. mitä tarkoittaa maalaiselämä??
- mimi
jee kirjoitti:
Uskompa että mainostat kaikille ystävillesi kissaa maine coonina, vaikka ei sitä ole. Sitten puhutaan jostain että on 80 prosenttisesti maine coon tai vastaavaa, millä ei lopputulokseen ole mitään mekitystä. ts. se kissa on kotikissa eikä rotukissa. mitä tarkoittaa maalaiselämä??
mainosta sitä rotukissana. kerron miten asia on. miksi mainostaisin?? en mikään tyhmä ole jos sitä luulet enkä halua retostella? tai käyttää asiaa hyväksi esim. teettää pentuja jne. eihän mulla ole niitä saakelin papereita niin en voisi niin edes tehdä. tässä nyt on menty taas hakoteille pääasiasta joten ei tätä asiaa jaksa enää jauhaa...huh!
- mimi
mamma39 kirjoitti:
ristiriita; olisit halunnut aidon, paperillisen ja halvan mutta tyydyit epäaitoon, aidon näköiseen ja halpaan. Jos papereilla ei ollut merkitystä, niin miksi merkitystä on ulkonäöllä "aidon näköinen".
Toinen pointti vielä tuohon hintaan; miksi kukaan möisi aitoa pentua 1000 mk:lla kun sen teettämiseen menee enemmän (astutusmaksu pentumaksu=n. 650 mk, rokotukset 2 krt=300 mk, rekisteröinti=90 mk yht. 1040 mk ja tästä puuttuu ruokinnat, hiekat, madotukset, testit ym. ym.). Eihän siinä olisi mitään järkeä!!no asiahan alkoi niin että olisin halunnut ostaa alle 1500mk maksavan lemmikkitasoisen norskin mutta kun niitä ei mistään saa niin tottakai otin mahdollisimman lähellä samaa olevan pennun eli puoliksi sellaisen ja halvan. juuri tässä se pointti on eli jos saa aidonnäköisen ja luonteisen yms. halvalla niin miksi ihmeessä maksaa jostain paperista tonneja? kun ei kuitenkaan sillä ole monellekaan merkitystä kuin jalostuksessa ja näyttelyissä ja niitä en halua harrastaa koska en pidä sellaisesta touhusta. tämä se pintti alunperin oli mutta siitä on eksytty kauas. sellaiset jotka haluaa harrastaa asiaa niin se on ok mutta kaikkia ne ei kiinnosta. ja koska joku muukin etsi samanlaista pentua halusin ilmoittaa miten minulle kävi etsinnöissä jne. eli tässä koko stoori. mitä tuohon "miksi kukaan möisi aitoa pentua
1000 mk:lla kun sen teettämiseen menee enemmän" asiaan tulee niin jos teettää pennut omien kissojen avulla ei tule astutusmaksua, puolikkaitahan ei voi rekisteröidä eli ei maksua ja jos jättää rokotukset pois uuden omistajan vastuulle niin hinta ei ole kuin se 300mk minkä pennustani maksoin. helppoa!!! mutta tämä tästä aiheesta. ei tähän loppua tule koskaan eli parempi lopettaa keskustelu tähän! - mamma39
mimi kirjoitti:
no asiahan alkoi niin että olisin halunnut ostaa alle 1500mk maksavan lemmikkitasoisen norskin mutta kun niitä ei mistään saa niin tottakai otin mahdollisimman lähellä samaa olevan pennun eli puoliksi sellaisen ja halvan. juuri tässä se pointti on eli jos saa aidonnäköisen ja luonteisen yms. halvalla niin miksi ihmeessä maksaa jostain paperista tonneja? kun ei kuitenkaan sillä ole monellekaan merkitystä kuin jalostuksessa ja näyttelyissä ja niitä en halua harrastaa koska en pidä sellaisesta touhusta. tämä se pintti alunperin oli mutta siitä on eksytty kauas. sellaiset jotka haluaa harrastaa asiaa niin se on ok mutta kaikkia ne ei kiinnosta. ja koska joku muukin etsi samanlaista pentua halusin ilmoittaa miten minulle kävi etsinnöissä jne. eli tässä koko stoori. mitä tuohon "miksi kukaan möisi aitoa pentua
1000 mk:lla kun sen teettämiseen menee enemmän" asiaan tulee niin jos teettää pennut omien kissojen avulla ei tule astutusmaksua, puolikkaitahan ei voi rekisteröidä eli ei maksua ja jos jättää rokotukset pois uuden omistajan vastuulle niin hinta ei ole kuin se 300mk minkä pennustani maksoin. helppoa!!! mutta tämä tästä aiheesta. ei tähän loppua tule koskaan eli parempi lopettaa keskustelu tähän!on vielä kommentoida "jos käyttää omia....", luuletko, että omista kissoista ei ole kuluja lainkaan. Uroksen pito ei ole ilmaista, eikä edes helppoa eikä kukaan kasvattaja käytä aina samoja yhdistelmiä, joten vieraiden urosten käyttöä on pakko tehdä jos aikoo jalostaa, pentujen tusina-teettäminen on ihan toinen juttu ja sellaiset pennut ovatkin sitten niitä halpoja. Sitten on vielä se uroksen hankinta-hinta ja näyttelymaksut, eihän meriititöntä urosta kannata käyttää edes omaan kasvatukseen ja usein ne ostetaan ulkopuolelta ja vieläpä ulkomailta. Joten tuo kommenttisi ei kyllä ihan osunut kohdalleen. Vaikka pitäisi omista kasvateistaan jonkun urospennun itsellään, ei se ole käyttökunnossa kuin vasta noin vuoden päästä ja siihen mennessä kuluja onkin kertynyt jo melkoisesti (testattavakin kun on myöskin omat kissat), siis loppujen lopuksi se vieraan uroksen käyttö voi tulla halvemmaksi kuin oman.
Monet asiat eivät ole ihan niin yksinkertaisia kuin voisi olettaa ja tuosta laskelmastani puuttui iso rahareikä kuten ruoka ja hiekat, pennut eivät elä pelkällä emon maidolla oli ne sitten teetetty omalla tai vieraalla uroksella.
Se mitä sinä olet kissastasi maksanut, on täysin sinun asiasi mutta kuten tuli selväksi sitä ei ollut rokotettu joten hinta nousi vielä oston jälkeen, vai etkö rokotuttanut sitä lainkaan?
vaikka tämä meneekin alkuperäisestä asiasta sivuun, on ihan hyvä oikoa joitain asioita joita ihmiset pitävät itsestään selvinä.
- fuddle
Voit tutusta Maine Coon -rotuun yhdistyksen sivuilla, osoitteessa http://www.kolumbus.fi/mainecoon/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta613111Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433067- 422417
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa912037- 311893
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘251759- 481606
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä831370- 391280
- 791110