virkamiesten

kestitseminen?

Onko perusmuoto kestiä vai kestittää?

Entä substantiivi -

Kestitseminen, kestittäminen vai kestitys?

Löytyykö muita -tseminen sanoja?

14

571

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Täältä pesee

Perusmuoto on mielestäni joko kestitä tai kestittää - ei kuitenkaan kestiä. Käyttäisin muotoa kestittää.

Substantiiviksi kelpaavat minulle kaikki tarjoamasi vaihtoehdot: kestitseminen, kestittäminen ja kestitys. Ensimmäinen muoto on mielestäni kuitenkin hieman väkinäinen.

Muita -tseminen-sanoja löytyy pilvin pimein:
      - harkitseminen
      - parkitseminen
      - kaitseminen
      - lukitseminen

jne.

Useille löytyy rinnakkainenkin muoto: harkitseminen : harkinta jne.

• Antsu

Suvaitseminen, tulkitseminen, punnitseminen... ja hyvin spesiaali: huolitseminen, siis kansainvälisten kuljetusten "paperihommat".

• Kuohari

>Löytyykö muita -tseminen sanoja?

No esimerkiksi kuohitseminen.

Kestitseminen taipuu samoin kuin ~.

--

• Täältä pesee

Suomen kielessä on tuo jännä sana "yö", jonka vartalo muuttuu monissa taivutusmuodoissa ja johdannaisissa kokonaan. Yö : öitä jne.

Onko "öitseminen" suomea? Merkitseekö se samaa kuin "yöpyminen"? Vai kenties yötöitä ja työ-öitä?

Vai onko kielitajuni syöpynyt niin pahasti, että kirjoittamisissani on täysi kaitseminen? Odottaako minua vangitseminen?

• Takametsien Mies
        Täältä pesee kirjoitti:

Suomen kielessä on tuo jännä sana "yö", jonka vartalo muuttuu monissa taivutusmuodoissa ja johdannaisissa kokonaan. Yö : öitä jne.

Onko "öitseminen" suomea? Merkitseekö se samaa kuin "yöpyminen"? Vai kenties yötöitä ja työ-öitä?

Vai onko kielitajuni syöpynyt niin pahasti, että kirjoittamisissani on täysi kaitseminen? Odottaako minua vangitseminen?

E.O.S.

Mutta juohtuipahan tuosta vain vielä mieleeni: mikä on yksikön nominatiivi sanasta "lähiöitä"

???

• Takametsien Mies
        Täältä pesee kirjoitti:

Kyllä se näyttää suomea olevan: sana tunnetaan ainakin Lappajärveltä jo viime vuosisataa edeltäneeltä ajalta!

http://www.lappajarvi.fi/kylat/tarvola/tarinat/hannula.htm

Mielenkiintoista! Kiitos vihjeestä!
        :o)

--

• lähietäisyydellä
        Takametsien Mies kirjoitti:

E.O.S.

Mutta juohtuipahan tuosta vain vielä mieleeni: mikä on yksikön nominatiivi sanasta "lähiöitä"

???

on se lähiyö.

• Antsu
        Takametsien Mies kirjoitti:

E.O.S.

???

Mahdollisuuksia on ainakin kaksi: lähiyö ja lähiö. Jos muoto olisi 'lähiöjä', ei tarvitsisi jossitella!

• ja lisää
        Antsu kirjoitti:

Mahdollisuuksia on ainakin kaksi: lähiyö ja lähiö. Jos muoto olisi 'lähiöjä', ei tarvitsisi jossitella!

puhekielellähän tuo olisi lähi-öö tai paikannimenä Lähi-Ö.

• raksu
        Täältä pesee kirjoitti:

Vyö-vöitä-vöistä...
        Työ-töitä-töistä...
        Yö-öitä-öistä...

Ei ihan normaalia?

Öitseminen voi tulla vaikka siitä, että ollaan monta yötä eli öitä. Jäädä useaksi yöksi, eli öiksi. Hyviä öitä. Hakoteillä taas olen..?

• päivästä
        raksu kirjoitti:

Vyö-vöitä-vöistä...
        Työ-töitä-töistä...
        Yö-öitä-öistä...

Ei ihan normaalia?

Öitseminen voi tulla vaikka siitä, että ollaan monta yötä eli öitä. Jäädä useaksi yöksi, eli öiksi. Hyviä öitä. Hakoteillä taas olen..?

ei pitäisi kirjoitella foorumeille vaan olla kiltisti töitsemässä kuten muutkin! :)

• Täältä pesee
        päivästä kirjoitti:

ei pitäisi kirjoitella foorumeille vaan olla kiltisti töitsemässä kuten muutkin! :)

Kainuussa ovat korvani rekisteröineet verbin "työhellä" (= tehdä työtä, työskennellä) ja sen johdannaissubstantiivin "työhely" (= työnteko, työskentely).

Voisivatkohan nuo olla englanniksi työhellä = work gentle ja työhely = labour spangle vai toisinpäin?

Olen nähnyt työhellä-sanaa käytettävän jopa sikäläisen paikallislehden toimituksellisella puolella. http://www.kuhmolainenlehti.fi/

Töitseminen = työhely?

Jos vyö-sanasta voi johtaa verbin 'vyöttää', niin miten olisi sitten verbien 'yöttää' ja 'työttää' laita?

Yöttäminen? Työttäminen? Vöitseminen?

Ähhh!

• sopii
        Täältä pesee kirjoitti:

Kainuussa ovat korvani rekisteröineet verbin "työhellä" (= tehdä työtä, työskennellä) ja sen johdannaissubstantiivin "työhely" (= työnteko, työskentely).

Voisivatkohan nuo olla englanniksi työhellä = work gentle ja työhely = labour spangle vai toisinpäin?

Olen nähnyt työhellä-sanaa käytettävän jopa sikäläisen paikallislehden toimituksellisella puolella. http://www.kuhmolainenlehti.fi/

Töitseminen = työhely?

Jos vyö-sanasta voi johtaa verbin 'vyöttää', niin miten olisi sitten verbien 'yöttää' ja 'työttää' laita?

Yöttäminen? Työttäminen? Vöitseminen?

Ähhh!

todella kohdalleen. Olen Helsingin Kaupungin palveluksessa.
        Työnantaja maksaa rahaa siitä, että olen tekevinäni
        työtä, eli työskentelen.

• Pomo
        sopii kirjoitti:

todella kohdalleen. Olen Helsingin Kaupungin palveluksessa.
        Työnantaja maksaa rahaa siitä, että olen tekevinäni
        työtä, eli työskentelen.

..., mutta et työskentele (silloin harvoin, kun et lintsaa), vaan työskentelehdit, eli olet puuhaamassa jotain työn näköistä, näyttelet työntekoa. Kuten itsekin kerroit.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      108
      6917
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4431
    3. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      48
      3826
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      48
      3522
    5. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      51
      3508
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      188
      3455
    7. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      24
      2959
    8. Nainen vinkkinä sulle!

Jos laitat selvän tunnisteen niin kutsun sinut n*ssittavaksi.
      Tunteet
      67
      2664
    9. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      46
      2501
    10. Hei seksikäs

Upottava katse sinulla ja tiedät sen.
      Ikävä
      13