Onko perusmuoto kestiä vai kestittää?
Entä substantiivi -
Kestitseminen, kestittäminen vai kestitys?
Löytyykö muita -tseminen sanoja?
virkamiesten
14
571
Vastaukset
- Täältä pesee
Perusmuoto on mielestäni joko kestitä tai kestittää - ei kuitenkaan kestiä. Käyttäisin muotoa kestittää.
Substantiiviksi kelpaavat minulle kaikki tarjoamasi vaihtoehdot: kestitseminen, kestittäminen ja kestitys. Ensimmäinen muoto on mielestäni kuitenkin hieman väkinäinen.
Muita -tseminen-sanoja löytyy pilvin pimein:
- harkitseminen
- parkitseminen
- kaitseminen
- lukitseminen
jne.
Useille löytyy rinnakkainenkin muoto: harkitseminen : harkinta jne.- Antsu
Suvaitseminen, tulkitseminen, punnitseminen... ja hyvin spesiaali: huolitseminen, siis kansainvälisten kuljetusten "paperihommat".
- Kuohari
>Löytyykö muita -tseminen sanoja?
No esimerkiksi kuohitseminen.
Kestitseminen taipuu samoin kuin ~.
--- Täältä pesee
Suomen kielessä on tuo jännä sana "yö", jonka vartalo muuttuu monissa taivutusmuodoissa ja johdannaisissa kokonaan. Yö : öitä jne.
Onko "öitseminen" suomea? Merkitseekö se samaa kuin "yöpyminen"? Vai kenties yötöitä ja työ-öitä?
Vai onko kielitajuni syöpynyt niin pahasti, että kirjoittamisissani on täysi kaitseminen? Odottaako minua vangitseminen? - Takametsien Mies
Täältä pesee kirjoitti:
Suomen kielessä on tuo jännä sana "yö", jonka vartalo muuttuu monissa taivutusmuodoissa ja johdannaisissa kokonaan. Yö : öitä jne.
Onko "öitseminen" suomea? Merkitseekö se samaa kuin "yöpyminen"? Vai kenties yötöitä ja työ-öitä?
Vai onko kielitajuni syöpynyt niin pahasti, että kirjoittamisissani on täysi kaitseminen? Odottaako minua vangitseminen?E.O.S.
Mutta juohtuipahan tuosta vain vielä mieleeni: mikä on yksikön nominatiivi sanasta "lähiöitä"
??? - Takametsien Mies
Täältä pesee kirjoitti:
Vai onko kielitajuni syöpynyt niin pahasti, että kirjoittamisissani on täysi kaitseminen? Odottaako minua vangitseminen?Kyllä se näyttää suomea olevan: sana tunnetaan ainakin Lappajärveltä jo viime vuosisataa edeltäneeltä ajalta!
http://www.lappajarvi.fi/kylat/tarvola/tarinat/hannula.htm
Mielenkiintoista! Kiitos vihjeestä!
:o)
-- - lähietäisyydellä
Takametsien Mies kirjoitti:
E.O.S.
Mutta juohtuipahan tuosta vain vielä mieleeni: mikä on yksikön nominatiivi sanasta "lähiöitä"
???on se lähiyö.
- Antsu
Takametsien Mies kirjoitti:
E.O.S.
???Mahdollisuuksia on ainakin kaksi: lähiyö ja lähiö. Jos muoto olisi 'lähiöjä', ei tarvitsisi jossitella!
- ja lisää
Antsu kirjoitti:
Mahdollisuuksia on ainakin kaksi: lähiyö ja lähiö. Jos muoto olisi 'lähiöjä', ei tarvitsisi jossitella!
puhekielellähän tuo olisi lähi-öö tai paikannimenä Lähi-Ö.
- raksu
Täältä pesee kirjoitti:
Vai onko kielitajuni syöpynyt niin pahasti, että kirjoittamisissani on täysi kaitseminen? Odottaako minua vangitseminen?Vyö-vöitä-vöistä...
Työ-töitä-töistä...
Yö-öitä-öistä...
Ei ihan normaalia?
Öitseminen voi tulla vaikka siitä, että ollaan monta yötä eli öitä. Jäädä useaksi yöksi, eli öiksi. Hyviä öitä. Hakoteillä taas olen..? - päivästä
raksu kirjoitti:
Vyö-vöitä-vöistä...
Työ-töitä-töistä...
Yö-öitä-öistä...
Ei ihan normaalia?
Öitseminen voi tulla vaikka siitä, että ollaan monta yötä eli öitä. Jäädä useaksi yöksi, eli öiksi. Hyviä öitä. Hakoteillä taas olen..?ei pitäisi kirjoitella foorumeille vaan olla kiltisti töitsemässä kuten muutkin! :)
- Täältä pesee
päivästä kirjoitti:
ei pitäisi kirjoitella foorumeille vaan olla kiltisti töitsemässä kuten muutkin! :)
Kainuussa ovat korvani rekisteröineet verbin "työhellä" (= tehdä työtä, työskennellä) ja sen johdannaissubstantiivin "työhely" (= työnteko, työskentely).
Voisivatkohan nuo olla englanniksi työhellä = work gentle ja työhely = labour spangle vai toisinpäin?
Olen nähnyt työhellä-sanaa käytettävän jopa sikäläisen paikallislehden toimituksellisella puolella. http://www.kuhmolainenlehti.fi/
Töitseminen = työhely?
Jos vyö-sanasta voi johtaa verbin 'vyöttää', niin miten olisi sitten verbien 'yöttää' ja 'työttää' laita?
Yöttäminen? Työttäminen? Vöitseminen?
Ähhh! - sopii
Täältä pesee kirjoitti:
Kainuussa ovat korvani rekisteröineet verbin "työhellä" (= tehdä työtä, työskennellä) ja sen johdannaissubstantiivin "työhely" (= työnteko, työskentely).
Voisivatkohan nuo olla englanniksi työhellä = work gentle ja työhely = labour spangle vai toisinpäin?
Olen nähnyt työhellä-sanaa käytettävän jopa sikäläisen paikallislehden toimituksellisella puolella. http://www.kuhmolainenlehti.fi/
Töitseminen = työhely?
Jos vyö-sanasta voi johtaa verbin 'vyöttää', niin miten olisi sitten verbien 'yöttää' ja 'työttää' laita?
Yöttäminen? Työttäminen? Vöitseminen?
Ähhh!todella kohdalleen. Olen Helsingin Kaupungin palveluksessa.
Työnantaja maksaa rahaa siitä, että olen tekevinäni
työtä, eli työskentelen. - Pomo
sopii kirjoitti:
todella kohdalleen. Olen Helsingin Kaupungin palveluksessa.
Työnantaja maksaa rahaa siitä, että olen tekevinäni
työtä, eli työskentelen...., mutta et työskentele (silloin harvoin, kun et lintsaa), vaan työskentelehdit, eli olet puuhaamassa jotain työn näköistä, näyttelet työntekoa. Kuten itsekin kerroit.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1086917- 954431
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista483826Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483522- 513508
- 1883455
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242959- 672664
- 462501
- 131884