Kuten näiltäkin palstoilta näkee, käytännön kieli ei kunnioita sääntöjä. Pitäisikö nyt viimein sitten luopua siitä säännöstä, että alkaa vaatii peräänsä infinitiivin? Siis alkaa lyödä eikä lyömään, alkaa vittuilla eikä vittuilemaan, alkaa viilata pilkkua eikä alkaa viilaamaan pilkkua. Taitaa olla turha roikkua hyvässä tavassa? Alkaa turhauttamaan...
Luovutetaanko?
7
290
Vastaukset
- ???
Minä luulen, että suurin osa ihmisistä antaa sinun aivan itse päättää luovutko vai! Tai jos haluat roikkua, niin ei sekään paljon kiinnosta. Voit turhautua aivan rauhassa.
- Pave
Kysymys ei ollut siitä, pitäisikö minun tai sinun käyttää kielioppia oikein. Monissa kielissä kirjoitettu kieli on irtautunut puhutusta, kun kirjoitettu on pysynyt ennallaan ja puhuttu mukautunut. Nähtävästi tämä kirjakielessä pitäytyminen - oikeaoppisuus - on tätä sinun kuvailemaasi "roikkumista". Hämmästelen lähinnä sitä, että kuitenkin monet oikeakielisyyden peruselementit yhä pätevät ja kieltä käytetään oikeinkin. Mutta tämä ALKAA infinitiivi on täysin katoamassa.
Alkaa turhautumaan ei todellakaan ole kieliopillisesti oikea ilmaisu. Mikä ehkä triplakysymysmerkille oli uusi tieto?
- Luovuttaja
Luovuta vain. Alkaa tekemään on nykyään aivan oikeaoppista kieltä.
Höpsistä. Väite alkaa tekemään -ilmauksen hyväksymisestä ei muutu todeksi, vaikka sitä kuinka toistellaan.
Kuinkahan moni muu käsitys kielenhuollon kannanotoista on harhaluuloa, joka perustuu harhaluulojen lukemiseen? Kielitoimisto sentään nykyisin kertoo kannanotoistaan ihan netissäkin jossakin määrin ( http://www.kotus.fi ), mutta kummasti vain väitteitä niistä toistellaan viitsimättä koskaan yrittääkään tarkistaa niitä.- kotuksen mielestä
Yucca kirjoitti:
Höpsistä. Väite alkaa tekemään -ilmauksen hyväksymisestä ei muutu todeksi, vaikka sitä kuinka toistellaan.
Kuinkahan moni muu käsitys kielenhuollon kannanotoista on harhaluuloa, joka perustuu harhaluulojen lukemiseen? Kielitoimisto sentään nykyisin kertoo kannanotoistaan ihan netissäkin jossakin määrin ( http://www.kotus.fi ), mutta kummasti vain väitteitä niistä toistellaan viitsimättä koskaan yrittääkään tarkistaa niitä.Kielitoimisto hyväksyy ja ylioppilastutkintolautakunta hyväksyy, joten eiköhän se "alkaa tekemään" meillekin kelpaa.
kotuksen mielestä kirjoitti:
Kielitoimisto hyväksyy ja ylioppilastutkintolautakunta hyväksyy, joten eiköhän se "alkaa tekemään" meillekin kelpaa.
Kirjoitat nyt kyllä roskaa. Mikä panee ihmisen inttämään tuollaista sen jälkeen, kun huhu on kiistetty ja kun asian voisi aika helposti tarkistaa?
Tänäkin vuonna on kahdessakin Kielikellon numerossa, 1/2005 ja 2/2005, erikseen mainittu, että alkaa tekemään -ilmaisu on ollut käsiteltävänä suomen kielen lautakunnassa, joka on pitänyt voimassa aiemman kannan. Tosin se on suosittanut Kielitoimiston sanakirjaan, siis kuvailevaan (ei ohjeelliseen) teokseen, otettavaksi maininnan siitä, että "puhutussa kielessä" esiintyy myös "alkaa tekemään". Tämä saattaa ennakoida kannan muuttamista, mutta kanta siis ei ole muuttunut.
(Kyseinen kuvaileva maininta on sikäli aivan epäjohdonmukainen, että tokihan "alkaa tekemään" esiintyy myös kirjoitetussa kielessä. Sitä vain eivät kielilautakunta ja kielitoimisto pidä oikeana. Lisäksi puhekielessä todellisuudessa varmaankin esiintyy useammin "alkaa tekeen", ehkä jopa niin, että loppukonsonantti assimiloituu, esim. "alkaa tekees sitä".)
- Niskakarvat pystyssä
Se, että yhä useampi päättää peruskoulun osaamatta käyttää isoja kirjaimia, kysymysmerkkejä tai pisteitä (paitsi ehkä kolmen ryhmissä), ei merkitse sitä, että näistä puutteista olisi koskaan edes tulossa "oikeaa" kieltä. Se, joka käyttää sä-passiivia ja pilkuttaa vitutellen tai kiekaisee lauseen lopussa, on minun silmissäni nyt ja aina joko kyvyttömyttään tai uppiniskaisuuttaan perussivistyksen kärryiltä pudonnut resupekka.
Kuka muistaa vielä sen männävuosien sanaluokkauutuuden, aggressiivin? Taisi tulla jäädäkseen - muttei kai kuitenkaan oikeinkirjoitusoppaisiin. KOTUS, selkä suoraksi!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 873745
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)813310Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.683152On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle702770Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli502342- 671923
- 381854
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,271839Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181719- 601708