Onko meissä kaikissä skeptikkoa

Jonna-Tiina

Skeptismi ei ole muuta kuin tervettä epäilyä tai uteliaisuutta. Väite voi olla mahdoton tai se voi olla niin kiinnostava, että sen olemassa olon haluaa todistaa. Todisteet vain joskus kumoavat väitteet.

Monikin varmaan on alkanut epäillä lapsena ystävänsä väitettä jostakin. Esim. "Mä olen voittanut lotossa". "Just joo, todista se".

Myöhemmin joku voi väittää, että katso, mulla on taikavoimia. Sormus pyörii langan päässä ihan itsekseen.
Tästä voi alkaa pohtia, että mikä sitä sormusta oikein pyörittää. Henkilö itse, kun pitää kiinni vai mikä.

Skeptinen asenne myöhemmin on sitä, että osaa kriittisesti tulkita maailman tapahtumia. Esimerkkinä vaikka G.W. Bushin Irakin sota ja hänen perustelunsa sille. "Ihanko demokratiaa sinne ollaan viemässä?"

Tai "Mä näin ufon, ihan varmasti". -"Vai olisko se ollut tähdenlento tai muu valoilmiö"

5

508

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..........

olen nähnyt useita ufoja. lentäviä lautasia en ole nähny ikinä.

• ........

eikun olen nähnyt lentäviä lautasiakin!
        muukalaisten avaruusaluksia en ole nähnyt!

• mirvaana

...keskustelu oikein lähteä käyntiin.

Itse olen seurannut mielenkiinnolla keskusteluja sekä tutkimuksia akupunktiosta. Ja mihin siitä lopulta oikein onkaan.

• *Valistunut*

"Skeptismi ei ole muuta kuin tervettä epäilyä tai uteliaisuutta"

Skeptisissä keskusteluissa mielellään viljellään tuota oksymoronia "terve epäily". Kuitenkin tuossa oheisessa väitteessä jää huomiotta se, että epäily ja uteliaisuus sinänsä ovat toisensa poissulkevia asioita ja niiden esiintyminen on kääntäen verrannollista.

Selkokielellä: Sanotaan, että epäilet "uskomatonta väitettä" X. Mitä tapahtuu? Mieli tietenkin alkaa sulkeutumaan. Sinun ei enää tee mieli etsiä tietoa väitteestä. Uteliaisuus sitä vastoin on mielen avautumista ja aktiivista tiedonhakua.

Skeptisismi (tämä pseudoversio varsinkin)on sitä paitsi hieman muutakin. Sen periaatteen mukaan syytetty (=väite x) on syyllinen (=toimimaton) kunnes toisin todistetaan. Jos skeptikko lisäksi on ns "ikuinen skeptikko" (kts. Culverin ja Iannan kirja "Gemini Syndrome"), niin hän jatkaa syytetyn pitämistä syyllisenä senkin jälkeen, kun tämä on osoitettu syyttömäksi.

Vertailun vuoksi: Suomen ja muiden sivistysvaltioiden oikeuskäytännössä oletetaan syytetty syyttömäksi kunnes toisin todistetaan ja varsinkin sen jälkeen, kun on todettu syyttömäksi.

"Skeptinen asenne myöhemmin on sitä, että osaa kriittisesti tulkita maailman tapahtumia."

Ihminen tutkii asioita vertaamalla niitä saatavilla olevaan tietoon (Esim tuo "Bush-väite"). Tämä on aktiivinen prosessi verrattuna passiiviseen epäilyyn ja "nay-sayingiin". :D

• pienskeptikko

Jotkut sällit ovat täysin idiootteja kun uskovat vain itseensä ja omiin epäillyksiin eikä ota huomioon toisten mielipiteitä varsinkaan jos vaaditaan todisteita.. itse olin viime viikonloppun jossain pippaloissa ja alkuus keskustelin erään sällin kanssa, mikä kiihtyi myöhemmässä vaiheessa väittelyn puolelle siis minä vaadin todisteita väitteille ja se idiootti jankutti samaa asiaa tuntitolkulla kuin kaksivuotias kakara (eikä suostunut näyttämään todisteita). Ei se tainnut edes itse tajuta mitä selitti.... oikeasti, ei mitään ärsyttävempää voi olla, se siis otti niin kovin päähän että mun teki mieli ottaa tuoli ja nuijii päähän pari tuntia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 533
      8556
    2. Aamuseuraa/rehevää naista

uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo
      Keuruu
      5
      3678
    3. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      7
      2203
    4. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      160
      1184
    5. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      17
      816
    6. Sun ulkonäkö on

Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.
      Ikävä
      40
      754
    7. Olen niin haaveillut

Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo
      Ikävä
      57
      732
    8. Oletko koskaan

Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?
      Sinkut
      68
      716
    9. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      46
      705
    10. En voi ottaa

Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.
      Ikävä
      36
      647
    Aihe