Leppärousku

sienestäjä

hei, miten valmistatte parhaan reseptinne mukaan tätä sientä, onko liian hyvä säilöttäväksi mausteliemeen muiden kanssa...?

4

3116

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sipulin kera

ja lorauttaisin joukkoon tilkan kermaa. Mukavaa, jos olet löytänyt leppärouskuja ja ilman toukkia. Ne ovat nimittäin harmittavan usein täynnä toukkia.

• itsekseen

hei

leppärousku on kyllä ihanin sieni ihan itsekseen.
      Jos sinulla on vain muutama, laita pannulle ja tavalliseen tapaan kuumenna, että neste alkaa ilmaantua. Muutama minuutti pannulla ja halutessasi vähän rasvaa. Sellaisenaan ruisleivän päälle, namia!
      Tai
      leppärouskukastike: edelliseen tapaan, sitten vähän kermaa joukkoon ja annat muhia kymmenisen minuuttia. Itse lisäsin vettä kun kerma alkoi vähetä pannulla.

Luin myös sienioppaasta, että leppärouskua voi kuivata Kuivurissa muiden sienten tapaan. Tämä on vielä kokeilematta... Leppärousku on ehdottomasti Jaloin Sienemme, se tulee nautittua heti paikalla kun sitä harvoin täällä saa runsaasti.

• venla-loviisa

Löysin ison kasan leppärouskuja viikonloppuna, tein siitä pastaa voi-valkoviinikastiketta hieman muokaten. Koitin etsiä jotain hyviä reseptejä mutten löytänyt. Tästä ainakin tuli hyvää:

½sipulia
        pieni valkosipulin kynsi
        24 cl valkoviiniä
        50g voita maun mukaan rouskujen paistamiseen
        pinjansiemeniä
        timjamia
        mustapippuria
        pennepastaa

(parmesania, toimi hyvin ilmankin)

Pilko sipuli ja valkosipuli ja kuullota niitä pienessä voimäärässä kattilassa. kaada sekaan valkoviini ja laita timjamin oksa kiehumaan mukaan. Kiehuta kunnes viinistä haihtunut n. puolet. ota pois liedeltä. Lisää voi pieninä nokareina seokseen ja sekoita. Lisäsin itse myös ihan pienen nokareen kasvisliemikuution kulmasta seokseen. Tämä ei ole pakollista, mutta kun ei ollut parmesania, niin lisäsin vähän muuta makua... :)

paista sienet erikseen pannulla ja lisää paahdettujen pinjansiementen kanssa voi-valkoviinikastikkeeseen. riivi sekaan timjamin lehtiä (oksan voi ottaa pois) ja rouhaise mustaa pippuria ja vähän suolaa.

kaada kastike pennepastan päälle ja nauti. Pastan pariksi sopii esim. petrolinen riesling tai vaikka sitruksella maustettu kuplavesi.

• loviisa63

Voiko sitä suolata?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      146
      2444
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      175
      1681
    3. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1578
    4. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      69
      1533
    5. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      79
      914
    6. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      6
      865
    7. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      68
      851
    8. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      59
      815
    9. Milloin viimeksi

Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      61
      798
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      152
      745
    Aihe