Uusi haastava ruokavalio: Viljaton, maidoton, sokeriton, perunaton, hedelmätön.

Mitä syödä??

Hei!

Olen alkanut kokeilemaan (lääkärin suosituksesta) uutta ruokavaliota.

Vijaa ei saa olla missään muodossa(tattari ja hirssi käyvät),
ei maitotuotteita,
ei sokeria,
ei hedelmiä (marjoja saa käyttää),
ei perunaa

Olen wokkaillut ja erilaisilla salaateilla aloitellut ja nyt kaipaisinkin apua ruokaneroilta. Mitä hyviä ruokaohjeita voi tällä ruokavaliolla tehdä?

!!!Uusia ruokaideoita kaivataan!!! (Varsinkin jälkiruoka puolelta olisi kiva saada)!

11

13341

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mietisk Ellen

tattaripuuroa ja marjoja

soijaa ynnä muita palkokasveja eri muodoissa
      (soijamaitoa on olemassa, sitä voit käyttää maidon tavoin)

lihaa, kanaa, kalaa ja riistaa tietysti, kananmunista saat mahtavia omeletteja, joihin voi lisätä kaikenlaisia kasviksia

Hernekeittoa

Kaikenlaisia pihvejä, voi kiinteyttää soijajauholla ja pihvien kanssa vaikkapa paistettuja sieniä ja sipulia, öljyssä tietysti

• alkup.

Lisää vinkkejä otetaan vastaan.

Tänään kokeilin ihanan pehmeää linssimuhennosta, jossa oli mm. reilusti porkkanaa, paprikaa, sipulia, v.sipulia ja lihana laitoin siihen Vatajan nakkia (mm. jauhoton, maidoton ym.) ja pekonia. Hyvää tuli!!

Papuja en osaa käyttää, osaisiko joku opastaa siinä?

Mites tuota kookoskermaa voisi käyttää?

Soijamaidosta tein jogurttia ja siitä tuli hyvää=) En ole maistanut pelkkää soijamaitoa, pitäisi kait totutella siihen...

Soijamaidosta tuli mieleen, että mistäs saisi tuon kalsiumin tarpeen tyydytettyä kun maitotuotteet ovat poissa sallittujen listalta?

• sama kuin eilen
        alkup. kirjoitti:

Tänään kokeilin ihanan pehmeää linssimuhennosta, jossa oli mm. reilusti porkkanaa, paprikaa, sipulia, v.sipulia ja lihana laitoin siihen Vatajan nakkia (mm. jauhoton, maidoton ym.) ja pekonia. Hyvää tuli!!

Soijamaidosta tein jogurttia ja siitä tuli hyvää=) En ole maistanut pelkkää soijamaitoa, pitäisi kait totutella siihen...

Soijamaidosta tuli mieleen, että mistäs saisi tuon kalsiumin tarpeen tyydytettyä kun maitotuotteet ovat poissa sallittujen listalta?

Ensinnäkin suomalaisille maito on niin peruskalsiuminlähde, että maidottomassa ruokavaliossa suosittelen sinulle sitä, että haet apteekista kalsiumravintolisiä.

Pavuista purkkipavut ovat helpoimpia. Bonduellella on minun mielestäni laadultaan parhaimmat pavut. Herkkävatsaisille pavut voivat aiheuttaa oireita, tai itse asiassa ne aiheuttavat helposti, joten kannattaa aloittaa papujen syönti varovasti. Papuja voi vaikka muussata ja tehdä niistä pihvejä kasvisten kanssa, ja niitä voi sellaisenaan käyttää wokissa. Itse asiassa maapähkinäkin on papu, sillä se kuuluu palkokasveihin. Maapähkinävoi on myös ravitsevaa. Sitä on helppo tehdä itse tehosekoittimella maapähkinöistä, lisäät tahnaan vain kasviöljyä saadaksesi sen notkeammaksi. Muutenkin suosittelen sinulle nyt tehosekoitinta, sillä erilaisista kasviksista loihtii sen avulla tosi herkullisia sosekeittoja.

Jos olet ostanut kuivattuja papuja muista kotona aina lukea ohjeet tarkkaan pussin kyljestä. Pavut voivat olla syömäkelvottomia liottamatta.

Kookoskermaa voi käyttää myös wokkiin. Itselläni on ongelma siinä, että kookoskerman maku ei minun mielestäni sovi pääruokiin, kookoksen makuunhan suomalainen on yleensä tottunut kookospikkuleivissä ja kookoskakuissa. Sitä kannattaa kokeilla keittoihin.

Rautaa suomalaiset saavat yleensä ruisleivästä, mikä ei sinulle nyt sovi.
        Oikeastaan ennen muuta suosittelen etenkin kalsium- ja rautaravintolisiä. Myös monivitamiinilisät ovat tarpeen. Kysy lääkäriltäsi parasta merkkiä.

Linssimuhennos kuulostaa hyvältä.

• eikka
        alkup. kirjoitti:

Tahini-tahna on vastaus tähän. Eli seesamsiemenlevite. Se on muutenkin terveellistä. Sitä löytyy ihan tavallisista isommista ruoka-kaupoista 2-3e purkki.(On halvempaa siellä kun jossain erikoisliikkeessä.)

Netistä varmasti löytyy hakusanalla lisätietoa.

• eikka
        alkup. kirjoitti:

Soijamaidosta voit tehdä esim. nakkikastiketta.
        Sipulia, tölkki soijamaitoa, vähän tomaattimurskaa ja nakin paloja.(löytyy ilman jauhottomina ja kala ja kanaversioina jos syöt sellaisia) Riisin kanssa hyvää. Lautaselle voi laittaa myös hieman mustaherukkahilloa(mieluummin tietty sellasta terveellisempää itsetekoista..) ja vihanneksia.

Siis rautaahan saat pinaatista ja nokkosesta. Molemmista voi tehdä lettuja ja soppaa sellasesta jauhosta mitä voit käyttää. Jos on esim. vohvelirauta niin pysyy hyvin koossa. Ja paprikassa on runsaasti rautaa.

Kai sinulle siis riisi- ja soijajauhotkin käyvät? Eli onko tarkoitus välttää gluteenittomia viljoja? Jos näin niin niistä ja tattarista voi loihtia esim. pitsaa ja sämpylöitä joka lähtöön.

Tämän lisäksi kannattaa lukea http://www.vegaaniliitto.fi/ , josta löytyy tietoa mm. maidottomasta ruokavaliosta.

Mahdollisuutesi ovat rajattomat.

• eikka
        alkup. kirjoitti:

Siis puhuessani äsken soijamaidosta tarkoitin tietysti kookosmaitoa...sori.

• alkuperäinen kirjoittaja
        eikka kirjoitti:

Siis puhuessani äsken soijamaidosta tarkoitin tietysti kookosmaitoa...sori.

Tosiaan kaikki viljat ovat ainakin näin alkuun kiellettyjä, jopa riisi. Tattaria ja hirssiä olen saanut luvan käyttää. Maissista ei näytä tulevan reaktioita.

Käynpä tutkimassa vegaani sivuja, kiitos

(ps. kaikki lihat ovat vielä sallittuja, kana, kala ja punainen liha, ei-marinoituina)

• Asafoetida
        alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti:

Tosiaan kaikki viljat ovat ainakin näin alkuun kiellettyjä, jopa riisi. Tattaria ja hirssiä olen saanut luvan käyttää. Maissista ei näytä tulevan reaktioita.

Käynpä tutkimassa vegaani sivuja, kiitos

(ps. kaikki lihat ovat vielä sallittuja, kana, kala ja punainen liha, ei-marinoituina)

Perheenjäsenellä oli vaihe, jossa oli n. 30 sallittua ainetta, kaikki muu oli kiellettyä, mukaanluettuna kaikki vilja, tattaria, hirssiä ja maissia lukuunottamatta. Onneksi palkokasvit ja linssit olivat sallittuja!

Allergiatestissä maitotuotteet, liha ja kala olivat kaikkein pahimpia, mutta eipä sipuli ja valkosipuli paljoa jälkeen jääneet. Nyt, melkein 10 vuoden kuluttua, edelleen täytyy olla varovainen mm. vehnän, koisokasvien (peruna, tomaatti, munakoiso) ja kaalien kanssa.

Mutta kyllä tässä on aika hyvin syöty - ei se helppoa ole ollut, mutta ainakin haastavaa! Intialaisesta ruoasta tuli pelastus.

• alkuperäinen kirjoittaja
        Asafoetida kirjoitti:

Perheenjäsenellä oli vaihe, jossa oli n. 30 sallittua ainetta, kaikki muu oli kiellettyä, mukaanluettuna kaikki vilja, tattaria, hirssiä ja maissia lukuunottamatta. Onneksi palkokasvit ja linssit olivat sallittuja!

Allergiatestissä maitotuotteet, liha ja kala olivat kaikkein pahimpia, mutta eipä sipuli ja valkosipuli paljoa jälkeen jääneet. Nyt, melkein 10 vuoden kuluttua, edelleen täytyy olla varovainen mm. vehnän, koisokasvien (peruna, tomaatti, munakoiso) ja kaalien kanssa.

Mutta kyllä tässä on aika hyvin syöty - ei se helppoa ole ollut, mutta ainakin haastavaa! Intialaisesta ruoasta tuli pelastus.

Ajattelin etsiä meksikolaisia ohjeita kun minulta tuo riisi on myös kiellettyä. Ja tutkin samalla tuon intialaisen ruoan=)

Karppaajien sivuilta löysin hyviä linkkejä ruokaohjesivuille=) Kai minä olen sitten jonkunlainen "hyväkarppaaja" vaikken saa syödä maitotuotteita ja kaikki vilja on kiellettyä. Speltti voisi kuulemma käydä kuitenkin... On tämäkin opettelemista, sen olen kuitenkin huomannut että ruokaa löytyy aina pöydästä ja se on monipuolista ja terveellistä=) Kiloja ei tarvitsisi lähteä enää ja onhan se painon lähtö jo pysähtynyt. Olen lisännyt rasvaa ruokaani.

Tänään moussakaa=)

• tietolähde
        alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti:

Ajattelin etsiä meksikolaisia ohjeita kun minulta tuo riisi on myös kiellettyä. Ja tutkin samalla tuon intialaisen ruoan=)

Karppaajien sivuilta löysin hyviä linkkejä ruokaohjesivuille=) Kai minä olen sitten jonkunlainen "hyväkarppaaja" vaikken saa syödä maitotuotteita ja kaikki vilja on kiellettyä. Speltti voisi kuulemma käydä kuitenkin... On tämäkin opettelemista, sen olen kuitenkin huomannut että ruokaa löytyy aina pöydästä ja se on monipuolista ja terveellistä=) Kiloja ei tarvitsisi lähteä enää ja onhan se painon lähtö jo pysähtynyt. Olen lisännyt rasvaa ruokaani.

Tänään moussakaa=)

.... sinulle maitotuotevapaasta ja palkokasvipainotteisesta ruokavaliosta

http://www.pcrm.org/health/veginfo/vsk/vsk.pdf

• Kiinnostunut kokki

Haluaisin kysyä, miksi sinulle oli suositeltu tällaista ruokavaliota? Kysyn siksi, että itselläni on kaveri, jolla on monenlaista ruuansulatus- ja sairausongelmaa ja hyvä ruokavalio jatkuvasti mietinnän alla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      41
      1456
    2. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      98
      1365
    3. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      303
      1299
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1125
    5. Mitä on eilen sattunut?

Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      19
      1081
    6. Milloin tapasit kaivattusi

ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      65
      1048
    7. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1029
    8. Oletko mokannut

Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      71
      1012
    9. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      176
      888
    10. Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!

Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju
      Tanssi
      18
      841
    Aihe